PDA

Bekijk Volledige Versie : Vrouw van imam Taouil mag geen onthaalmoeder meer zijn



Marsipulami
16-09-09, 00:29
Vrouw van Taouil geen onthaalmoeder meer

woensdag 16 september 2009
Auteur: Mark Eeckhaut



ANTWERPEN - 'Kind en Gezin' heeft de erkenning van de vrouw van de Antwerpse imam Nordine Taouil (35) als onthaalmoeder ingetrokken.


Van onze redacteur

De echtgenote van Nordine Taouil werkt al zes jaar in Hoboken als onthaalmoeder bij een door Kind en Gezin erkende organisatie. Ze vangt op dit moment vier kindjes op, allochtonen en autochtone Belgen. Klachten over haar werk zijn er nooit geweest. Gisteren liet Kind en Gezin weten dat de erkenning werd ingetrokken. 'We hebben inderdaad besloten de samenwerking stop te zetten', zegt Leen Du Bois van Kind en Gezin. 'We vonden dat er bij de onthaalmoeder in kwestie nog onvoldoende garantie bestond voor de integriteit van de kinderen. Haar echtgenoot wordt door de Staatsveiligheid in de pers een extremist genoemd.'

De beslissing van Kind en Gezin komt er na uitspraken van Alain Winants, de administrateur-generaal van de Staatsveiligheid, maandagavond in het Canvas-programma Terzake. Daarin noemde hij Taouil een extremist.

Taouil zelf reageerde gisteren verslagen. 'Ik word gecriminaliseerd en gediaboliseerd zoals men dat indertijd met Dyab Abou Jahjah heeft gedaan. Wat heeft mijn vrouw hiermee te maken? Zij heeft al haar liefde aan die kinderen gegeven. Alle wapens zijn blijkbaar goed tegen mij. Straks verlies ik mijn werk bij De Lijn. Ik krijg nu zelfs dreigbrieven. En dat alleen omdat ik opkom voor die meisjes die een hoofddoek willen dragen.'

Taouil ontkent dat hij een extremist is: 'Ik ben een gematigde moslim die altijd de dialoog zoekt.'

Volgens Kind en Gezin bestaat er geen verband tussen de intrekking van de erkenning van de vrouw van Taouil en de zaak van de nazi-onthaalmoeder uit Hoboken. In die laatste zaak kreeg Kind en Gezin vorige week het verwijt dat de organisatie te laat had gereageerd. 'Die twee dossiers staan los van mekaar', zegt Du Bois.

rikky
16-09-09, 06:54
Vrouw van Taouil geen onthaalmoeder meer

woensdag 16 september 2009
Auteur: Mark Eeckhaut



ANTWERPEN - 'Kind en Gezin' heeft de erkenning van de vrouw van de Antwerpse imam Nordine Taouil (35) als onthaalmoeder ingetrokken.


Van onze redacteur

De echtgenote van Nordine Taouil werkt al zes jaar in Hoboken als onthaalmoeder bij een door Kind en Gezin erkende organisatie. Ze vangt op dit moment vier kindjes op, allochtonen en autochtone Belgen. Klachten over haar werk zijn er nooit geweest. Gisteren liet Kind en Gezin weten dat de erkenning werd ingetrokken. 'We hebben inderdaad besloten de samenwerking stop te zetten', zegt Leen Du Bois van Kind en Gezin. 'We vonden dat er bij de onthaalmoeder in kwestie nog onvoldoende garantie bestond voor de integriteit van de kinderen. Haar echtgenoot wordt door de Staatsveiligheid in de pers een extremist genoemd.'

De beslissing van Kind en Gezin komt er na uitspraken van Alain Winants, de administrateur-generaal van de Staatsveiligheid, maandagavond in het Canvas-programma Terzake. Daarin noemde hij Taouil een extremist.

Taouil zelf reageerde gisteren verslagen. 'Ik word gecriminaliseerd en gediaboliseerd zoals men dat indertijd met Dyab Abou Jahjah heeft gedaan. Wat heeft mijn vrouw hiermee te maken? Zij heeft al haar liefde aan die kinderen gegeven. Alle wapens zijn blijkbaar goed tegen mij. Straks verlies ik mijn werk bij De Lijn. Ik krijg nu zelfs dreigbrieven. En dat alleen omdat ik opkom voor die meisjes die een hoofddoek willen dragen.'

Taouil ontkent dat hij een extremist is: 'Ik ben een gematigde moslim die altijd de dialoog zoekt.'

Volgens Kind en Gezin bestaat er geen verband tussen de intrekking van de erkenning van de vrouw van Taouil en de zaak van de nazi-onthaalmoeder uit Hoboken. In die laatste zaak kreeg Kind en Gezin vorige week het verwijt dat de organisatie te laat had gereageerd. 'Die twee dossiers staan los van mekaar', zegt Du Bois.

Heeft die vrouw zelf ook nog wat gezegd? Het gaat immers ook over haar!

Max Stirner
16-09-09, 09:56
Heeft die vrouw zelf ook nog wat gezegd?


Jazeker:

'Dat moet ik even aan mijn man vragen'

Marsipulami
16-09-09, 10:31
Salafist of opportunist

woensdag 16 september 2009
Auteur: Mark Eeckhaut

BRUSSEL - Portret Nordine Taouil, de moslimnar De Staatsveiligheid vindt dat de Antwerpse imam Nordine Taouil (35) zich ophoudt in kringen van ‘salafisten en wahabieten'. Hij is een moslimextremist, zeg maar. De meeste moslims vinden hem gewoon een praatjesmaker.

Van onze redacteur

Imam Nordine Taouil, controleur bij De Lijn, is de laatste maanden niet meer van het scherm weg te branden. Of het nu is als voorvechter van de hoofddoek, aanhanger van het creationisme of spreker in Brusselse Grote Moskee na de vijfvoudige kindermoord van Geneviève Lhermitte. Taouil is overal aanwezig waar de pers is.

De eerste keer dat Taouil het nieuws haalde, was met een oproep tot kalmte toen Dyab Abou Jahjah in de cel vloog. Een gematigde stem, zeg maar. En dat is ook hoe imam Nordine Taouil zichzelf het liefst omschrijft: als een overtuigde maar gematigde moslim.

Hij is deeltijds imam in de Brusselse Grote Moskee, preekte in de moskee van Merksem en gaat nu voor in de Antwerpse Muslimin-moskee. Toen hij in maart 2005 met 1.360stemmen verkozen werd in de Belgische Moslimraad zei hij aan De Standaard: ‘Imams moeten een rol spelen in de maatschappij. Ze moeten openstaan voor andere overtuigingen. Ze moeten snel en duidelijk een standpunt innemen over pakweg de aanslagen van 11september 2001 of de moord op Theo Van Gogh.' Bijzonder gematigde taal dus.

Maar hoe Taouil het daarna ook probeerde, hij raakte niet verkozen in de Moslimexecutieve, het orgaan dat de moslims in ons land vertegenwoordigt. De oorzaak was dat de Staatsveiligheid daar een negatief advies had over gegeven omdat Taouil zich volgens hen — ondanks zijn verzoenende taal in het openbaar — te veel in extremistische milieus ophield. Hij zou tijdens zijn preken de extremistische uitspraken niet schuwen.

Alain Winants, de administrateur-generaal van De Staatsveiligheid preciseerde maandagavond in het VRT-programma Terzake dat Taouil in 2005 ten tijde van het advies actief was in ‘wahabitische en salafistische kringen in binnen- en buitenland.'

Zowel wahabieten als salafisten zijn ultraconservatief. Beide strekkingen staan vooral in Saoedi-Arabië heel sterk. Wahabieten interpreteren de koran zo letterlijk mogelijk, vergelijkbaar met de manier waarop de fundamentalistische christenen in de Verenigde Staten de Bijbel interpreteren. Salafisten proberen te leven zoals de moslims dat deden ten tijde van Mohammed, voor hen is dat de ideale wereld. De taliban zijn salafisten.

Waarom Taouil de kant heeft gekozen van de ultraconservatieve islam, is minder duidelijk. Hij staat niet bekend als kandidaat-bommenlegger en is geen aanhanger van Bin Laden. In de rapporten van de Staatsveiligheid die aanleiding gaven tot het negatief advies blijkt geen enkel verband te bestaan tussen Taouil en moslimterrorisme. Volgens onze bronnen was er in dat rapport zeker ook geen sprake dat Taouil jonge moslims ertoe zou aanzetten om naar de moslimscholen — de madrassa's — in Pakistan of elders te trekken.

Mensen uit zijn kennissenkring zien hem dan ook eerder als een opportunist dan als een overtuigd wahabiet-salafist. ‘Het klopt dat Taouil zichzelf vooral richt naar Saudi-Arabië waar een zeer reactionaire vorm van de islam gepredikt en geleerd wordt', klinkt het. ‘Maar hij doet dat vooral uit opportunistische overwegingen. Taouil is geen voltijdse imam. Als hij door de Saudi's wordt aangesteld als imam is zijn broodje gebakken. Daarom moeit hij zich met alles en daarom doet hij vaak conservatieve uitspraken.'

In de moslimgemeenschap vertegenwoordigt Taouil slechts een miniem aantal mensen. ‘Hij is de nar van onze gemeenschap. Niemand neemt hem au sérieux', klinkt het.

Marsipulami
16-09-09, 10:36
Crèche blijft open na verdacht overlijden

wo 16/09/2009 - 07:20

Kind & Gezin ontkent dat het laks optreedt tegen een crèche in Mechelen waar drie jaar geleden een kind overleden is. Het stikte in zijn eigen braaksel. De zaak komt binnenkort voor de rechtbank.

De baby van 4 maanden oud overleed in oktober 2006. Uit onderzoek bleek dat hij gestikt was in zijn braaksel. De wetsdokter oordeelde dat er sprake was van een verdacht overlijden. In 2008 legde zowel de kinderverzorgster als de bazin van de crèche bekentenissen af.

In verschillende kranten klagen de ouders van het slachtoffer erover dat de crèche nog altijd open is. Voor het overlijden van de baby zouden er nog al klachten zijn geweest over de crèche. "We vinden het schandalig dat ze een crèche wél kunnen sluiten als er Hitlerfoto's hangen, maar dat ze niets doen als er een kindje sterft", klinkt het.

De zaak komt eind volgende week voor de rechtbank. De kinderverzorgster en de eigenares moeten terechtstaan voor onopzettelijke doding en schuldig verzuim.

"Niet op de hoogte"

Volgens Kind & Gezin heeft het parket nog geen informatie doorgegeven die een sluiting rechtvaardigt. "Wij hebben geen toegang tot gerechtelijke dossiers en we waren niet op de hoogte van de bekentenissen die in de zaak zijn gedaan", zegt woordvoerster Leen Du Bois van Kind & Gezin.

Kind & Gezin gaat een analyse maken van risicovolle dossiers om beter te kunnen reageren op bepaalde situaties. "Het gaat altijd om zaken die afgewogen moeten worden. Wanneer er concrete aanwijzingen zijn, is het uiteraard evidenter om snel te reageren.

Marsipulami
16-09-09, 10:43
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/regio/antwerpen/090915_KenG_Mechelen#

Abu_Hurayrah
16-09-09, 13:10
'Hoofddoek moet, het is de wet van God' (Interview)

Imam Nordine Taouil vindt dat moslims niet gehoord worden

ANTWERPEN - Nordine Taouil werd de voorbije dagen niet alleen het gezicht van het protest tegen het hoofddoekenverbod, de imam zegt nu ook geen andere keuze te hebben dan eigen scholen op te richten. We zochten de man thuis op.
Imam Nordine Taouil (35) is boodschappen doen wanneer zijn zoontje ons binnenlaat in zijn rijhuis in Hoboken. De zitkamer is modern ingericht, inclusief flatscreen aan de muur. Twee kleinere kinderen kijken naar een tekenfilm. Jongetjes, de vrouwen die we in de keuken horen, krijgen we niet te zien.

Taouil zegt dat zijn dochters een hoofddoek dragen en betreurt meteen dat veel Vlamingen dat onvoldoende begrijpen. 'Voor een gelovige moslima is haar eer zeer belangrijk. In de islam wordt de vrouw beschouwd als een diamant en die gooi je niet zomaar te grabbel op straat. Die hoort in een kluis, zorgvuldig bewaard en afgeschermd. De hoofddoek maakt deel uit van die afscherming. Een moslimvrouw moet haar schoonheid bedekken en het haar is daar een belangrijk element van.'

Bedekt ze haar haar om mannen niet in verleiding te brengen?

Nordine Taouil: 'Nee, om de richtlijnen van God na te komen. Zoals de joden geen licht mogen aansteken op de sabbat, bedekken moslima's hun haar. Dat zegt God en daar moet men begrip voor hebben.'

Ontbreekt het de Vlaming aan dat begrip?

'Wij moslims beschikken in België over heel weinig kanalen om uitleg te geven over ons geloof. In Nederland hebben ze een moslimomroep, hier is er geen kanaal om zo ruim in contact te komen met de Vlaming zodat er begrip voor ons kan ontstaan. Vlaanderen weet weinig van de islam en dan is het ook begrijpelijk dat veel mensen de islam als een bedreiging zien. Maar als we naar een multiculturele samenleving toe willen, dan moeten we elkaar leren kennen. En weten waarom zo'n hoofddoek belangrijk is.'

Niet alle moslima's dragen er een. Zijn zij slechte moslims?

'Nee, het is niet aan de mens om dat te beoordelen. In het hiernamaals zal God bepalen of ze daarvoor moeten boeten. Ik zeg niet dat de moslima die een hoofddoek draagt een heilige is, maar ze komt wel de verplichting van God na.'

Het gemeenschapsonderwijs heeft gekozen voor een hoofddoekenverbod, ervaart u dat als een nederlaag?

'Het gaat niet over winnen of verliezen. Het gemeenschapsonderwijs heeft de fout gemaakt niet met ons te overleggen. Ons niet raadplegen is een teken dat de moslimgemeenschap niet belangrijk wordt gevonden in het debat. Dat is heel erg.'

U toonde begrip en steunde zelfs de protesten aan de scholen waar leuzen als 'Vlamingen buiten' werden gescandeerd. Maakt u op die manier overleg niet erg moeilijk?

'Dat van Vlamingen buiten heb ik zelf niet gehoord, hoor... maar goed. De eerste stap die ik heb gezet, is overleg te plegen. Ik heb op eigen initiatief contact genomen met de directies en we hebben samengezeten. Ik merkte echter snel dat hun besluit al vaststond. Ze zouden de hoofddoek weren. Verder hebben ze geen overleg gepleegd, noch met de raad van ouders, noch met die van leerlingen. Daarop is de frustratie uitgegroeid tot protesten, maar ik heb die niet in gang gezet. Die zijn op het getouw gezet door actiegroepen. Terecht overigens. Als je niet gehoord wordt, dan moet je je stem laten horen. Sereen en op democratische wijze, zonder geweld.'

Wat niet helemáál is gelukt. Er was bijvoorbeeld een inbraak.

'Wij weten niet wie daar verantwoordelijk voor is en wij keuren dat ook scherp af.'

Coördineerde u protestacties?

'Nee, ik was toen in Mekka. De meisjes en sympathisanten hebben dat zelf georganiseerd. Ik coördineer niks, ik zeg gewoon mijn mening.'

Wat mogen we maandag verwachten? Nieuw protest aan de scholen?

'Ik denk het niet. Wij willen graag nieuw overleg, ook met de regering, om deze discriminerende beslissing aan te vechten. De moslimexecutieve gaat brieven naar de schoolgroepen sturen om uitleg te vragen, verschillende leerlingen die naar verschillende scholen gaan in heel Vlaanderen zullen juridische stappen overwegen. Welke die zijn, dat zullen hun advocaten bepalen. Ik ben geen jurist, alleen een religieus man die zijn mening zegt over religieuze aangelegenheden. Jammer genoeg word je dan meteen als radicaal afgeschilderd.'

En dat bent u niet?

'Ik ben een gewone burger en gelovige die opkomt voor de vrijheid van godsdienst. Ik heb respect voor alle culturen en alle godsdiensten.'

Beschouwt u zichzelf als conservatief of progressief?

'Ik ben progressief, maar dat wil niet zeggen dat we moeten toegeven op bepaalde geloofspunten.'

Progressief, kan dat ook niet betekenen dat je bereid bent water in je wijn te doen en de wet te respecteren?

'Als burger van dit land ben ik verplicht de wetten van dit land toe te passen en dat doe ik. Maar dit is een foute beslissing die ons ertoe dwingt oplossingen te zoeken.'

Zoals eigen moslimscholen oprichten?

'We hebben het niet over moslimscholen, we denken niét aan madrassa's. Het moet vrij onderwijs worden, erkend door de overheid. Wij zullen daar de lessenpakketten van het ministerie aanbieden. Iedereen zal er welkom zijn, moslims, katholieken, vrijzinnigen én meisjes met een hoofddoek. Hebben wij katholieke leerlingen, dan zullen wij voor een leraar godsdienst zorgen. Wij willen onderwijs aanbieden in totale openheid, met respect voor iedereen, waar iedereen kansen krijgt.'

Maar met zijn beslissing zegt het gemeenschapsonderwijs ook moslima's meer kansen te willen bieden.

'Denkt u dat wel of geen hoofddoek verschil maakt? Wanneer onze jongeren solliciteren worden ze maar al te vaak geweigerd wegens hun naam of kleur. De hoofddoek speelt daarin geen rol. Vlaanderen moet toleranter worden. Kijk naar Groot-Brittannië. Daar zie je moslimvrouwen met hoofddoek of sikhs met een tulband in alle openbare diensten. Hier zijn we lang zo ver nog niet. Wij ijveren voor een multiculturele samenleving waaraan ook wij ons steentje kunnen bijdragen, maar er moet ook rekening gehouden worden met de verschillen, met het geloof.'

Hoe vrij is de keuze voor de hoofddoek? De directies van de Antwerpse athenea merkten de jongste tijd een toenemende sociale druk

'Zeer groot. Enorm veel meisjes beginnen pas een hoofddoek te dragen op een leeftijd dat ze zich er klaar voor voelen.'

Is de vrijheid niet een stuk kleiner als je kiest om hem niet te dragen?

'Er zijn veel Marokkaanse en moslimmeisjes die geen hoofddoek dragen. Slechts een kleine groep draagt hem. Waarom die dan marginaliseren?'

Neigt aparte scholen oprichten ook niet naar marginalisering? Dan suggereer je moslima's met hoofddoek toch dat ze iets aparts zijn? Niet echt integratiebevorderend.

'Dat moet u dan ook zeggen tegen de joodse gemeenschap. Zij sturen hun kinderen uitsluitend naar privéscholen en er is toch ook zoiets als het katholieke onderwijs? Ik geef die meisjes geen speciaal gevoel, ik bied hen de kans te leven volgens hun religie en te voldoen aan de leerplicht.'

De kans dat er veel jongeren van andere gezindten naar uw scholen trekken lijkt me gering. Lopen moslimjongeren dan het pluralisme niet mis dat ze in de gewone Vlaamse scholen wel ervaren?

'Ja en dat betreur ik. Ik blijf een voorstander van gemengde scholen, zoals het nu is. Maar de hoofddoekenbeslissing dwingt de moslimgemeenschap dit initiatief te nemen.'

U zegt 'moslimgemeenschap', vindt u dat u voor de hele gemeenschap kunt spreken?

'Absoluut, ik ben voorzitter van de algemene vergadering van de moslimgemeenschap en ik ben democratisch verkozen. Laat het duidelijk zijn: ik vertegenwoordig de hele moslimgemeenschap in België.'

Denkt u dat de gemiddelde moslim in Vlaanderen wakker ligt van dit hele hoofddoekendebat?

'Velen liggen er niet wakker van. Je moet evenwel een onderscheid maken tussen moslims en vreemdelingen en migranten. Niet elke Marokkaan is moslim, maar we praten hier over moslims, over een religie. Daar gaat het over. Gelovige mensen liggen hier beslist wakker van.'

http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?ArticleID=GFB2F460D