PDA

Bekijk Volledige Versie : ‘Kerk moet zich niet voor sociaal werk lenen’



Marsipulami
21-09-09, 10:31
‘Kerk moet zich niet voor sociaal werk lenen’


NIJKERK - Kerken moeten zich niet door de overheid laten verleiden gesubsidieerd sociaal werk te verrichten. Dat blokkeert de mogelijkheid voor de kerk om hun boodschap uit te dragen.


Dat stelt George Harinck, hoogleraar geschiedenis van het neocalvinisme aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. Het is volgens hem iets nieuws in de Nederlandse geschiedenis, dat de overheid kerken uitnodigt actief in de samenleving te zijn, zoals met de Wet maatschappelijke ondersteuning (WMO). ,,Na de paarse kabinetten heeft het CDA bedacht de samenleving weer in te schakelen voor bepaald maatschappelijk werk. Daarbij is de kerk nodig: de kerk als grootste vrijwilligersorganisatie.''

Volgens Harinck zit daar een probleem, zei hij vrijdag tijdens een predikantenconferentie van het Confessioneel Gereformeerd Beraad in de Protestantse Kerk in Nederland. ,,Is de kerk een vrijwilligersorganisatie? Ik denk het niet, als je kijkt naar wat de belijdenisgeschriften over de kerk zeggen. Moeten wij accepteren dat de overheid zo naar de kerk kijkt?''

Daarbij kan de kerk dan niet meer onverkort de eigen evangelieboodschap uitdragen dat Jezus Christus de redder van de wereld is, zei de VU-hoogleraar.

Hij verwees daarbij naar de discussies in Amsterdam over de christelijke organisaties Youth for Christ en het Scharlaken Koord. ,,Zij werken vanuit hun christelijke overtuiging. Nu ze met gemeenschapsgeld aan het werk zijn, komen de vragen. Youth for Christ is toch niet aan het evangeliseren? Het Scharlaken Koord probeert toch niet prostituees te bekeren?''

'Nee, nee, wij doen alleen de praktische kant. Wie wij zijn, doet er niet zo veel toe', is dan volgens Harinck het verweer. ,,Kerken en christelijke organisaties moeten zich dus opknippen in een neutraal, sociaal gezicht naar buiten toe en een christelijk gezicht naar binnen toe.''

Geheim
Harinck vond dat kerken te gemakkelijk in samenwerkingsverbanden met de overheid stappen. ,,Laat de kerk de plek zijn waar het evangelie wordt verkondigd. Kerkleden kunnen natuurlijk hun werk in de samenleving doen, maar maak de kloof met de kerk niet te klein. Ik denk dat het mensen nieuwsgierig maakt wat de kerk doet als niet alles een, twee, drie duidelijk is. De kerk heeft een geheim en dient daar zorgvuldiger mee om gaan dan op dit moment gebeurt.''

knuppeltje
21-09-09, 11:30
=Marsipulami;4081496]‘Kerk moet zich niet voor sociaal werk lenen’

Dat ziet de kerk zelf heel anders denk.


De kerk heeft een geheim en dient daar zorgvuldiger mee om gaan dan op dit moment gebeurt.''

Dat dat geheim er blijft, daar doet de kerk al het mogelijke voor denk, vooral als het om internaten en doveninstituten gaat.

Aït Ayt
21-09-09, 12:24
Dat ziet de kerk zelf heel anders denk.



gelukkig wel..
is er teminste nog iemand die opkomt voor mensen zonder verblijfsvergunning..

H.P.Pas
21-09-09, 12:45
,,Is de kerk een vrijwilligersorganisatie? Ik denk het niet, als je kijkt naar wat de belijdenisgeschriften over de kerk zeggen. Moeten wij accepteren dat de overheid zo naar de kerk kijkt?''

Daarbij kan de kerk dan niet meer onverkort de eigen evangelieboodschap uitdragen dat Jezus Christus de redder van de wereld is, zei de VU-hoogleraar.



Ik zou me er als buitenstaander misschien niet mee moeten bemoeien maar deze gedachtegang lijkt mij ten diepste onchristelijk.


“Meester, wat is het grote gebod in de wet? Hij zeide tot hem: Gij zult de Here, uw God, liefhebben met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw verstand. Dit is het grote en eerste gebod. Het tweede, daaraan gelijk, is: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf. Aan deze twee geboden hangt de ganse wet en de profeten.” (Mt 22:36-40 NBG51)


Gelijk in de betekenis 'identiek'.
Het geheim of het mysterie, hoe je het noemen wilt, van het Christendom is nou juist dat het hier niet om twee dingen gaat, maar om één en hetzelfde.

Marsipulami
21-09-09, 15:40
Ik zou me er als buitenstaander misschien niet mee moeten bemoeien maar deze gedachtegang lijkt mij ten diepste onchristelijk.




Ik denk dat die meneer vooral bezorgd is dat het ontvangen van subsidies door kerken voor sociaal werk, door de subsidierende overheid kan gebruikt worden voor bijsturen van het ideologische gedachtengoed.

John2
21-09-09, 16:46
Zag het al, het berichtje kwam uit NIJDKERK

H.P.Pas
21-09-09, 16:58
Ik denk dat die meneer vooral bezorgd is dat het ontvangen van subsidies door kerken voor sociaal werk, door de subsidierende overheid kan gebruikt worden voor bijsturen van het ideologische gedachtengoed.

Tsja. Godfried Bomans zei het wel aardig:
Het zout der aarde hoort in de pap, niet op een schoteltje ernaast.