PDA

Bekijk Volledige Versie : Egypt cleric 'to ban full veils'



mark61
06-10-09, 07:30
http://newsimg.bbc.co.uk/media/images/46496000/jpg/_46496721_1.jpg
The niqab has become increasingly popular among Egypt's Muslim radicals

Egypt's highest Muslim authority has said he will issue a religious edict against the growing trend for full women's veils, known as the niqab.

Sheikh Mohamed Tantawi, dean of al-Azhar university, called full-face veiling a custom that has nothing to do with the Islamic faith.

Although most Muslim women in Egypt wear the Islamic headscarf, increasing numbers are adopting the niqab as well.

The practice is widely associated with more radical trends of Islam.

The niqab question reportedly arose when Sheikh Tantawi was visiting a girls' school in Cairo at the weekend and asked one of the students to remove her niqab.

The Egyptian newspaper al-Masri al-Yom quoted him expressing surprise at the girl's attire and telling her it was merely a tradition, with no connection to religion or the Koran.

Witte78
06-10-09, 07:47
Het ziet er niet uit, maar dat is geen reden om iets te verbieden. Ik vraag me af op welke grond ze het willen verbieden. Uit het bericht maak ik op dat het gaat om een onislamitische gewoonte. Dat zou een zeer slechte grond zijn om het te verbieden

mark61
06-10-09, 08:12
Het ziet er niet uit, maar dat is geen reden om iets te verbieden. Ik vraag me af op welke grond ze het willen verbieden. Uit het bericht maak ik op dat het gaat om een onislamitische gewoonte. Dat zou een zeer slechte grond zijn om het te verbieden

Er is vooralsnog geen sprake van een verbod, maar van een juridisch-theologisch advies, dat inhoudt dat de gelovige niet moet denken dat de niqaab door de islam wordt voorgeschreven.

De notie 'onislamitische gewoonte' heeft wel nut als het gaat om zoiets als het bestrijden van vrouwenbesnijdenis. Al weet ik niet wat die fatwa's van de al-Azhar in de praktijk hebben uitgehaald op dat gebied.

Umarvlie
06-10-09, 08:40
De notie 'onislamitische gewoonte' heeft wel nut als het gaat om zoiets als het bestrijden van vrouwenbesnijdenis. Al weet ik niet wat die fatwa's van de al-Azhar in de praktijk hebben uitgehaald op dat gebied.

Molsims zijn ook maar gewoon mensen, dus als een fatwa iets zegt wat in jouw denkbeeld past dan wordt het geaccepteerd, valt hij daar niet in dan negeer je de fatwa gewoon.

Joesoef
06-10-09, 08:42
Er is vooralsnog geen sprake van een verbod, maar van een juridisch-theologisch advies, dat inhoudt dat de gelovige niet moet denken dat de niqaab door de islam wordt voorgeschreven.

De notie 'onislamitische gewoonte' heeft wel nut als het gaat om zoiets als het bestrijden van vrouwenbesnijdenis. Al weet ik niet wat die fatwa's van de al-Azhar in de praktijk hebben uitgehaald op dat gebied.


Ik denk dat het wat eenvoudiger is. Egypte is druk bezig met het bestrijden van de radicale islam, dit is een signaal functie naar de radicalen.

knuppeltje
06-10-09, 08:50
Mijn vraag is in hoever handelswijze van het hoofd van die al-Azhar politiek gestuurd wordt. Dat zou dus wel passen in wat Joesoef zegt.

mark61
06-10-09, 09:11
Oh dat is natuurlijk ook zo. De laatste 30 jaar of wat is het heeft de baas zijn greep op de al-Azhar flink versterkt. Maar Tantawi is verder toch ook wel een enfant terrible.

Ik wou er alleen mee laten zien dat je er niet bent met 'vraag het de geleerden', want er zijn geleerden en geleerden. Tegenstanders van Tantawi-achtigen hebben vaak ook een politieke motivatie. Dus den gelovige zal uiteindelijk toch voor zichzelf moeten nadenken, het aan de geleerden vragen helpt niet / schiet niet op.

Ayt, lees je mee? :hihi:

knuppeltje
06-10-09, 09:31
Oh dat is natuurlijk ook zo. De laatste 30 jaar of wat is het heeft de baas zijn greep op de al-Azhar flink versterkt. Maar Tantawi is verder toch ook wel een enfant terrible.

Ayt, lees je mee? :hihi:

Coclusio: religie is politiek.

mark61
06-10-09, 09:44
Coclusio: religie is politiek.

Vaak, maar niet altijd. Mja er is altijd een verband tussen je overtuigingen en je politieke voorkeur, natuurlijk.

Maar lang niet alle gelovigen willen hun geloof voor politieke doeleinden gebruiken, denk ik. Bietje vage eh materie :hihi:

knuppeltje
06-10-09, 09:50
Maar lang niet alle gelovigen willen hun geloof voor politieke doeleinden gebruiken, denk ik.

Maar veel van hun leiders des te meer, denk ik. Maar die willen dat misschien wel heel vaag houden, voor de gelovigen toch. Ze zouden er anders maar van afvallen, raken de bebedshuizen nog leger. Moeten ze nog naar de bijstand.
Magoe, we zullen zien waartoe die fatwa zal leiden.