PDA

Bekijk Volledige Versie : Rechter weigert gemengd huwelijk voor 'welzijn van kinderen'



Marsipulami
16-10-09, 20:35
Rechter weigert gemengd huwelijk voor 'welzijn van kinderen'


vrijdag 16 oktober 2009
Bron: BBC Auteur: tdm

In de Verenigde Staten is er grote opschudding ontstaan nadat een rechter de huwelijksakte van een gemengd koppel weigerde te ondertekenen. De rechter uit Louisiana beweert geen racist te zijn, en oppert dat hij in het belang van de kinderen handelde. Het koppel in kwestie overweegt om naar de rechtbank te stappen om deze discriminatie aan te klagen.

"Ik ben geen racist", zegt Keith Bardwell, rechter in Tangipahoa. "Ik heb heel veel zwarte vrienden. Ik geef ook geregeld mijn goedkeuring voor huwelijken tussen zwarten. Ik behandel hen dus niet op een andere manier. Ik vraag altijd aan een koppel of ze dezelfde huidskleur hebben. Als dat niet het geval is, dan huw ik hen niet. Ik heb uit ervaring geleerd dat zowel de blanke als de zwarte gemeenschap kinderen uit gemengde huwelijken niet aanvaarden. Ik wil dat die kinderen besparen."

"Ik wil consequent zijn en daarom weiger ik elk gemengd huwelijk. Ik ben nu al 34 jaar rechter en heb al vier gemengde huwelijken geweigerd. Ik denk niet dat ik iemand slecht behandel met dit oordeel. Ik heb zeker al fouten gemaakt, maar dat geldt voor iedereen. Ik heb deze mensen niet verteld dat ze niet mochten trouwen, ik zei alleen dat ik hun huwelijk niet kon voltrekken."

'Verbijsterend'

Beth Humprey (30) en Terence McKay (32) waren verbijsterd toen ze hoorden dat de rechter hun huwelijk weigerde. Ze klopten aan bij een andere rechter in de buurt en die zag er geen graten in, zodat ze alsnog konden trouwen. Toch zijn ze niet van plan om het hierbij te laten. "Dit verwacht je toch niet meer in de 21ste eeuw", zegt de bruid. "We kijken enorm uit naar kinderen. Eigenlijk zijn we een perfect normaal koppel dat wilde trouwen en dan word je geconfronteerd met zo'n reactie. Verbijsterend. We ondernemen dan ook gerechtelijke stappen om deze discriminatie aan te klagen."

Sanctie

Katie Schwartzmann, openbaar aanklaagster voor mensenrechten in Louisiana, reageert eveneens erg verrast. "Het Hooggerechtshof besliste al in 1963 dat de autoriteiten niet mogen bepalen met wie iemand wel of niet mag trouwen. We hebben de overkoepelende juridische instantie van de staat Louisiana dan ook gevraagd om de zwaarst mogelijke sanctie op te leggen. De rechter in kwestie wist heel goed dat hij de wet overtrad, maar bleef toch zijn zin doen." (kh)