PDA

Bekijk Volledige Versie : Kansen Balkenende slinken; Van Rompuy nu favoriet



Marsipulami
03-11-09, 13:52
Kansen Balkenende slinken; Van Rompuy nu favoriet

Geplaatst op: dinsdag 3 november 2009
Door: Thieu Vaessen
Categorie: Politiek
Bronnen: Trouw, De Standaard


De Belgische premier Herman van Rompuy maakt grote kans de eerste EU-president te worden. Geen van de 27 lidstaten zou bezwaren koesteren tegen Van Rompuy.
De kans dat Jan Peter Balkenende de eerste voorzitter wordt van de Europese Raad zijn daarmee geslonken. Volgens Trouw spreekt Balkenenende niet goed genoeg Frans om voor iedereen acceptabel te zijn.
De Franse president Nicolas Sarkozy en de Duitse kanselier Angela Merkel hebben afgelopen weekend in Brussel overeenstemming bereikt over één kandidaat. Naar verluidt is dat niet de Nederlandse premier.
In België wordt inmiddels ook ernstig rekening gehouden met een vertrek van Van Rompuy. Daar wordt gemeld dat het Nederlande 'nee' in het referendum over de Europese grondwet tegen Balkenende pleit.

knuppeltje
03-11-09, 14:31
=Marsipulami;4132656]Kansen Balkenende slinken; Van Rompuy nu favoriet


Mooi zo, kan ie eindelijk eens een kabinetsperiode proberen af te maken.

mark61
03-11-09, 15:01
Ergens jammer. Hoewel, dan zou je die snuit elke dag alsnog op tv tegenkomen.

H.P.Pas
03-11-09, 15:08
Ergens jammer. Hoewel, dan zou je die snuit elke dag alsnog op tv tegenkomen.

Erger. Hij zou ook in onze Tageschau komen.

mark61
03-11-09, 15:16
Erger. Hij zou ook in onze Tageschau komen.

Gedeelde smart is halve smart.

Marsipulami
03-11-09, 15:40
Van Rompuy reageerde tot dusver tgo de pers enkel met een citaat van Marc Twain toen deze in de krant las dat hij overleden was. Hij stuurde een telegram naar de krant met de boodschap: 'De geruchten over mijn dood zijn sterk overdreven'.

Max Stirner
03-11-09, 16:10
Van Rompuy reageerde tot dusver tgo de pers enkel met een citaat van Marc Twain toen deze in de krant las dat hij overleden was. Hij stuurde een telegram naar de krant met de boodschap: 'De geruchten over mijn dood zijn sterk overdreven'.



:D

..

Marsipulami
09-11-09, 10:42
Van Rompuy in poleposition naar EU-top

De Europese regeringsleiders beslissen mogelijk vanavond, in de marge van de viering van de val van de Berlijnse Muur, over de invulling van de Europese topfuncties. Premier Herman Van Rompuy (CD&V) vertrekt naar de Duitse hoofdstad als absolute topfavoriet voor de post van de allereerste president van de Europese Unie. In zowat alle buitenlandse media prijkte hij het afgelopen weekend onbedreigd bovenaan op de kandidatenlijstjes.

'Exit Tony Blair, enter Herman Van Rompuy', schrijft de gezaghebbende Britse krant The Guardian, die de Belgische premier in poleposition plaatst om voorzitter van de Europese Raad te worden. 'Als men zoekt naar een wat anonieme, grijsharige bureaucraat zal Van Rompuy niet ontgoochelen.'

Pendeldiplomatie
De leiders van de 27 landen van de Europese Unie blazen vandaag verzamelen in Berlijn, voor de plechtige viering van de val van de Berlijnse muur, nu twintig jaar geleden. Ook José Manuel Barroso, voorzitter van de Europese Commissie, tekent present. De ideale gelegenheid om de openstaande Europese topfuncties te verdelen. Tijdens het diner dat de Duitse bondskanselier Angela Merkel de wereldleiders laat op de avond aanbiedt, zal de keuze van een voorzitter van de Europese Raad (de 'Europese president') en de hoge vertegenwoordiger voor het buitenlands beleid (de 'Europese buitenlandchef') de tafelgesprekken domineren.

Premier Fredrik Reinfeldt van Zweden, huidig EU-voorzitter, deed de voorbije dagen druk aan pendeldiplomatie om de twee topfuncties in te vullen. Hij consulteerde diplomaten en overlegde discreet met de regeringsleiders van de belangrijkste Europese landen. Verschillende bronnen geven aan dat er al een consensus is gegroeid over de namen van de toekomstige president en de buitenlandminister. Die zullen vanavond worden afgetoetst bij de verzamelde lidstaten. Vermoedelijk volgt er dan nog deze week een Europese top om de twee toppers officieel te bekrachtigen. De tijd dringt, want ze moeten op 1 december al aan de slag.

"Kanshebber nummer één"
Premier Herman Van Rompuy wordt steeds nadrukkelijker genoemd als toekomstig Europees president, de allereerste in de geschiedenis van de Unie. Volgens Europees Commissaris Karel De Gucht (Open Vld) blijkt uit zijn contacten met collega's dat Van Rompuy een "heel goede kans" maakt. Ook in diplomatieke kringen klinkt het dat de Belgische eerste minister "kanshebber nummer één" is. De Nederlandse minister-president Jan Peter Balkenende zette een indrukwekkend lobbyoffensief op poten om zijn eigen kandidatuur te pushen. Maar die lijkt, zoals vaak met dit soort Europese topfuncties, geen zoden aan de dijk te brengen of zelfs averechts te werken.

De Britse kranten, de voorbije weken muisstil over Van Rompuy, noemden hem dit weekend heel uitdrukkelijk als topfavoriet voor de post van voorzitter van de Europese Raad. De Financial Times roemt Van Rompuy als een "gerespecteerd bemiddelaar". Hij speelt niet mee in de eerste klasse van de wereldpolitiek, maar heeft wel respect geoogst voor het besturen van het land in moeilijke omstandigheden. De krant heeft het ook over de onvermijdelijke haiku's die Van Rompuy aan de lopende band neerpent. Die zijn een bewijs voor de "lichtere kant" van "de strenge asceet".

Sober en geschikt
Ook The Guardian bombardeert Van Rompuy tot voornaamste kanshebber om het tot Europees president te schoppen. In de ideale wereld zou die president iemand zijn "die het verkeer in Peking kan doen stoppen". Iemand met uitstraling dus, iemand met star quality. Voor alle duidelijkheid: Van Rompuy heeft die voor The Guardian niét. "Hij kan amper het verkeer in Brussel doen stoppen." Zijn sobere, degelijke imago maken hem volgens de krant echter uiterst geschikt voor de topjob, net als de vaststelling dat hij zich op het Europese toneel bijzonder low profile hield.

Als Van Rompuy vanavond de laatste stap richting Europa zet, moet CD&V in zeven haasten op zoek naar een vervanger. Verschillende bronnen dicht bij de partijtop bevestigen dat de belangrijkste CD&V'ers al werden ingelicht dat de kans nu wel heel erg reëel is dat België en de Vlaamse christendemocraten op zoek moeten naar een nieuwe eerste minister.

Vicepremier Steven Vanackere, zelf geciteerd als kanshebber omdat hij uitstekend ligt bij de Franstalige partijen, benadrukte gisteren op de RTBF dat hij geen kandidaat is. Gezien zijn electoraal gewicht is het volgens Vanackere de logica zelve dat Yves Leterme een tweede keer premier wordt. (Jeroen Verelst)
09/11/09 09u08

Marsipulami
10-11-09, 13:29
'Kansen Van Rompuy slinken'

DINSDAG 10 NOVEMBER 2009, 11:04

De kansen van premier Herman Van Rompuy om de eerste Europese president te worden zijn aan het kantelen. Dat meldt de krant De Tijd (betaalde toegang). Hoewel zijn naam nog hoog op de shortlist staat, slaagt de Zweedse premier en EU-voorzitter Frederik Reinfeldt er niet in een consensus te bereiken omtrent de twee namen die aan de EU-partners waren voorgelegd. Naast Van Rompuy was de Britse minister van Buitenlandse Zaken David Miliband voorgesteld als eerste EU-chef Buitenland, maar die heeft volgens zijn partij ondertussen afgehaakt. Hij zou gewoon minister van Buitenlandse Zaken in Engeland blijven, al blijft het wachten op bevestiging van dat bericht.

Naast de naam van Van Rompuy circuleerden in Berlijn -waar de EU-leiders verzamelden om de 20ste verjaardag van de val van de Muur te herdenken- ook de namen van de Luxemburgse premier Juncker en de Nederlandse premier Balkenende. Officieel is ook de kandidatuur voorgedragen van de voormalig Letse presidente Vaira Vike-Freiberga. Als ingezetene van een klein land en als vrouw beantwoordt ze ook aan de criteria voor de topjob. Volgens Radio 1 zou vooral het VK moeilijk doen over Van Rompuy en blijft Londen vasthouden aan de eigen kandidaat Tony Blair. Insiders tippen nog steeds op de Belgische premier omdat die 'de minste weerstand oproept'. Een antwoord wordt niet voor het weekeinde verwacht.

Gebaseerd op: De Tijd]

H.P.Pas
10-11-09, 13:39
Een antwoord wordt niet voor het weekeinde verwacht.

In de vorm van witte of zwarte rook ?

Marsipulami
10-11-09, 23:13
Brown zegt expliciet 'Blair of niets'

dinsdag 10 november 2009

Bron: belga, afp Auteur: llo


In Londen heeft de Britse premier Gordon Brown voor het eerst expliciet gezegd dat Tony Blair de enige Britse kandidaat is in de race naar de twee nieuw op te richten EU-topjobs. Dat bericht het Franse persagentschap AFP dinsdag.

'Groot-Brittannië heeft slechts één kandidaat voor de vacante posten in de EU, waarover momenteel gediscussieerd wordt. Die kandidaat is Tony Blair en zijn kandidatuur geldt voor het voorzitterschap van de Europese Raad', benadrukte Brown volgens AFP dinsdag op een persconferentie.

Daarmee sluit hij meteen ook de Britse buitenlandminister David Miliband uit voor de post van Hoge Vertegenwoordiger voor Buitenlands Beleid. Die liet eerder reeds verstaan dat hij niet geïnteresseerd is in de job, vermoedelijk omdat hij veel kans maakt om volgend jaar het leiderschap van de Britse Labourpartij over te nemen.

De uitspraken van Brown zijn echter om nog een andere reden belangrijk. Zo verkleinen ze volgens Europese bronnen mogelijk de kansen van Herman Van Rompuy voor het voorzitterschap. Belgen worden over het Kanaal gezien als te Europagezind en te federalistisch. In combinatie met een Britse Hoge Vertegenwoordiger werd verwacht dat Van Rompuy makkelijker verteerbaar zou zijn voor de Britten, maar dat lijkt nu dus niet meer mogelijk.

Ondertussen heeft de Nederlandse premier Jan Peter Balkenende, de andere topfavoriet, in de marge van het vragenuurtje in de Nederlandse Tweede Kamer verklaard dat hij 'niet gevraagd' is voor de job. Wel zegt hij in de laatste dagen al verschillende malen contact te hebben gehad met huidig EU-voorzitter Fredrik Reinfeldt.

Marsipulami
19-11-09, 12:12
'Britain ruled by a Belgian? You must be joking!'

Nadat de Britse kranten The Times en The Daily Telegraph gisteren en eergisteren al zeer kritische commentaren schreven over de mogelijkheid dat premier Herman Van Rompuy de eerste Europese president wordt, haalt vandaag de tabloid Daily Express het zware geschut boven. In ongemeen populistische bewoordingen wordt Van Rompuy door de Eurosceptische krant afgeschilderd als een rampscenario voor Groot-Brittannië.

Niet alleen in België, ook in de rest van Europa worden de kansen van Van Rompuy nog altijd zeer hoog ingeschat. In De Morgen van vandaag zegt de Duitse ambassadeur Reinhard Bettzuege dat Duitsland kiest voor Van Rompuy. Andere diplomatieke bronnen zeggen dat de Belgische premier op een zucht van de benoeming staat.

Fanaticus
Dat leidt in Groot-Brittannië, dat gruwelt van een sterk Europa, tot groeiende zenuwachtigheid. Het openingstuk van The Daily Express, nooit te beroerd om de zwaarste overdrijvingen boven te halen, is vandaag ronduit hilarisch. "Britain ruled by a Belgian? You must be joking!

In het openingstuk van de krant wordt Van Rompuy afgeschilderd als een fanaticus die een Europese superstaat wil oprichten. Onder zijn presidentschap zouden alle vlaggen en volksliederen verboden worden en vervangen door Europese symbolen.

"Hij heeft plannen voor massale nieuwe belastingen en zal die doorvoeren wanneer hij zich heeft geïnstalleerd in zijn nieuwe job met een jaarloon van 360.000 euro."

Politieke kritiek
De tabloid citeert ook het Britse parlementslid Gerard Batten van de UKIP partij, die streeft naar het uittreden van Groot-Brittannië uit de Europese Unie. "Een president uit een land van niks (a nothing country) die ons komt vertellen wat we moeten doen? Het zijn jakhalzen die in de staart van de leeuw bijten."

Maar ook Timothy Kirkhope, fractieleider van The Conservatives in het Europarlement, wordt gretig geciteerd: "De meeste Belgische politici houden zelfs meer van hoge belastingen dan van chocolade bier en frieten.

Oproep naar Gordon Brown
De Daily Express doet zelf een dringende oproep naar de Britse premier Gordon Brown om de mogelijke benoeming van Herman Van Rompuy te verhinderen. De krant neemt het Brown kwalijk dat hij de kandidatuur van Tony Blair steunt in plaats van de onafhankelijkheid van Groot-Brittannië te verdedigen.

De Europese leiders spreken zich naar verwachting morgenavond in Brussel uit over wie de eerste Europese president wordt. (ee)

18/11/09 12u25

Tomas
19-11-09, 12:14
Eigenlijk is het wel zo dat mijn eigen kansen zo weer stijgen. Niet veel, maar toch.

knuppeltje
19-11-09, 12:20
Tomas;4158061]Eigenlijk is het wel zo dat mijn eigen kansen zo weer stijgen. Niet veel, maar toch.

We zullen het vandaag nog weten.

Aït Ayt
19-11-09, 12:44
alsjeblieft niet balkenende..
verhagen als eerste minister gaat me echt te ver..

Tomas
19-11-09, 12:53
alsjeblieft niet balkenende..
verhagen als eerste minister gaat me echt te ver..

Ik voel meer antipathie bij Verhagen dan bij Wilders. Ik begrijp niet waarom. Wilders maakt me aan het lachen, maar Verhagen genereert afkeer. Diepe afkeer. En ik schaam me daarvoor. Wat is er mis met die man?

mark61
19-11-09, 13:30
Ik voel meer antipathie bij Verhagen dan bij Wilders. Ik begrijp niet waarom. Wilders maakt me aan het lachen, maar Verhagen genereert afkeer. Diepe afkeer. En ik schaam me daarvoor. Wat is er mis met die man?

Heel veel. Hij is net zo immoreel als Wilders maar heeft een air van righteousness.

Soldim
19-11-09, 14:12
Heel veel. Hij is net zo immoreel als Wilders maar heeft een air van righteousness.

Heeft Wilders die air minder? Of wordt die air van Geertje minder in beeld gebracht?

Ik vraag me af of Geert echt alleen maar loopt te gillen en te schelden, of dat hij ook af en toe een met argumenten onderbouwde uitspraak doet die niet in beeld/schrift wordt gebracht.

Marsipulami
19-11-09, 14:37
Het meest merkwaardige vind ik dat dit moet beslist worden tijden een diner. Hoe kan men nu ernstig onderhandelen met een kippenbout in de mond. En vergaderingen tussen 27 gelijkwaardige deelnemers lijken me ook al niet erg productief.

Soldim
19-11-09, 15:03
Het meest merkwaardige vind ik dat dit moet beslist worden tijden een diner. Hoe kan men nu ernstig onderhandelen met een kippenbout in de mond. En vergaderingen tussen 27 gelijkwaardige deelnemers lijken me ook al niet erg productief.

Je wacht geduldig totdat Merkel haar mond met iets heeft volgestouwd en drukt dan je mening er doorheen? :boer:

mark61
19-11-09, 15:49
Heeft Wilders die air minder? Of wordt die air van Geertje minder in beeld gebracht?

Ik vraag me af of Geert echt alleen maar loopt te gillen en te schelden, of dat hij ook af en toe een met argumenten onderbouwde uitspraak doet die niet in beeld/schrift wordt gebracht.

Bij Wilders is het koddig, zoals Tomas zegt, niet serieus te nemen.

Nee, dat kan hij echt niet. Enfin hij praat wel eens andere mensen na, zoals bij dat Turkije-lidmaatschap, maar hij blijft gillen en schelden, en begrijpt er ook niets van cq. wil niet begrijpen. Aangezien hij niets van niets weet heeft hij ook niets te melden.

Rourchid
19-11-09, 17:19
Volgens Trouw spreekt Balkenenende niet goed genoeg Frans om voor iedereen acceptabel te zijn.
.
:hihi:

tanger'73
19-11-09, 18:42
Balkenende zou het zowiezo niet worden, die heeft het europees vasteland al heel lang geleden achter zich verbrand door met de angelsaksen en neo-conservatieven hemelsbreed in zee te gaan. Ook de keuze voor de JSF i.p.v. prima gevechtsvliegtuigen vervaardigd door fransen en duitsers te kiezen, breekt nu ook op.

Marsipulami
20-11-09, 00:07
LETTERLIJK: De speech van Van Rompuy
donderdag 19 november 2009Auteur:

‘Ook al vind ik het bijzonder moeilijk het bestuur van mijn land op te geven, aanvaard ik uw beslissing en dank ik u voor de eer die u mij betuigt. Ik zie daarin overigens een blijk van erkenning voor België, dat zich als stichtende staat onophoudelijk ten volle heeft ingezet voor de opbouw van Europa. Ik heb niet gedongen naar deze hoge functie. Ik heb geen enkele stap ondernomen. Maar ik neem ze vanaf vanavond met overtuiging op.’

'Ik denk dat ik in ieders naam mag spreken, wanneer ik onze collega en voorzitter Frederik Reinfeldt bedank voor zijn buitengewone inspanningen en wanneer ik de wens uit dat hij het halfjaarlijkse voorzitterschap van zijn land zou mogen voltooien, tot 31 december van dit jaar, zoals dit overigens is overeengekomen door de Europese Raad van december 2008, maar vooral uit respect voor het geleverde werk.'

‘De functie waarvoor u mij zopas hebt aangesteld, is nieuw. Het Verdrag van Lissabon heeft terecht meer continuïteit en samenhang willen geven aan de werkzaamheden van de Europese Raad van Staatshoofden en Regeringsleiders. De halfjaarlijkse voorzitterschappen van een land hebben het voordeel dat elk van de 27 leden wordt betrokken bij het Europese werk. Ze hebben het nadeel dat een perspectief ontbreekt. Ik ben vast van plan ervoor te zorgen dat onze werking in een langdurig proces kadert. Dankzij een perspectief dat langer is dan een periode van 6 maanden, zullen we ons beter kunnen organiseren rond grote meerjarige dossiers zoals de financiële vooruitzichten of de strategie van Lissabon.’

'Ik denk ook dat een 'terugkeer naar de bron' van de Europese Raad nuttig zou kunnen zijn door van tijd tot tijd, ook op vrije en informele wijze, de grote vraagstukken van de Europese opbouw te bespreken. Ik denk in het bijzonder aan de economische en sociale agenda, waarvoor overigens spoed vereist is, aan de uitdagingen op ecologisch en energievlak en aan het verlangen van onze medeburgers naar meer veiligheid en gerechtigheid.'

‘Wij maken een bijzonder moeilijke periode door: de financiële crisis en de dramatische gevolgen voor de werkgelegenheid en begrotingen, de klimaatscrisis die ons voortbestaan bedreigt. Een periode van angst en onzekerheid en een gebrek aan vertrouwen. Nochtans kunnen de problemen worden overwonnen als er gezamenlijke inspanningen worden geleverd in onze landen en tussen de landen onderling. 2009 is tevens het eerste jaar van internationaal bestuur met de oprichting van de G20 in volle financiële crisis. Ook de klimaatconferentie van Kopenhagen is een mijlpaal in het internationale beheer van onze planeet. Onze missie is er een van hoop, ondersteund door daden en actie.’

‘Onze Unie behoort ieder van ons toe. Ze is geen zero sum game of nulsomspel. Europa moet iedere lidstaat ten goede komen. Dit hoofdbeginsel brengt mij tot een tweevoudige gedragslijn. Eerst en vooral zal ik ervoor zorgen de gevoeligheden en belangen van eenieder te eerbiedigen. Ofschoon onze eenheid onze kracht is, is onze diversiteit onze rijkdom. Elk land heeft zijn geschiedenis, cultuur en handelwijze. Ook al voert onze reis ons naar dezelfde bestemming, wij brengen allemaal andere bagage mee. Dat ontkennen zou contraproductief zijn. Zonder respect voor onze diversiteit zullen wij nooit onze eenheid kunnen opbouwen. Dat beginsel zal ik altijd in gedachten houden.’ ‘Uit dit beginsel vloeit een logisch gevolg voort wat de werking betreft. Ik vind dat ieder land als overwinnaar uit de onderhandelingen moet komen. Een onderhandeling met verslagen partijen is altijd een slechte onderhandeling. Als voorzitter van de Raad zal ik naar iedereen luisteren en zal ik ervoor zorgen dat onze besprekingen voor iedereen resultaten meebrengen.’

‘Er is veel gezegd over het profiel van de toekomstige voorzitter van de vergaderingen van de Raad, maar er is slechts één profiel mogelijk: dat van de dialoog, de eenheid en de actie. Het imago van de Raad wordt opgebouwd door de behaalde resultaten.’

’Als ik ervoor wil zorgen dat onze besprekingen worden afgerond zonder verslagen partijen, moeten de Instellingen optimaal functioneren. Na het moeizame traject van het Verdrag van Lissabon denk ik dat we vanaf 1 december voor lange tijd en zelfs voor heel lange tijd over een nieuw institutioneel kader en nieuwe regels beschikken. Het institutionele debat is voor lange tijd gesloten. Ik wil dat kader en die regels die al onze regeringen vrijwillig hebben gekozen, doen functioneren. Ik zal dit doen in permanent overleg met de voorzitters van de Commissie en het Europees Parlement en daarbij permanent het evenwicht van de instellingen in acht nemen. Ik zal dit ook doen met degenen onder u waarvan de regering, bij toerbeurt, de werkzaamheden van de Raad zal voorzitten.

De drie voorzitters moeten streven naar succes. Onderhandelingen zullen vereist zijn, de spanningen zullen productief zijn en het resultaat evenredig. Politieke impulsen die een echte solidariteit uitstralen, zullen onontbeerlijk blijven, met inbegrip van steun aan concrete acties en projecten.

Maar ook de stapsgewijze benadering zal nuttig blijven in ons politieke optreden, zolang we een gezamenlijk perspectief en een gemeenschappelijke koers aanhouden: 'Step by step' maar zonder 'too little too late'.’

‘Het Verdrag heeft een bijzondere verantwoordelijkheid toegekend aan de vaste voorzitter van de Europese Raad. Wat buitenlands beleid betreft, zal hij de Unie op zijn niveau en in zijn hoedanigheid vertegenwoordigen. Ik zal dus de vergaderingen bijwonen van de Toppen met onze partners wereldwijd, en ik zal de standpunten uiteenzetten die de Raad heeft goedgekeurd. Zo zullen onze positie in de wereld, onze veiligheid en onze welvaart voordeel halen uit een sterkere institutionele aanwezigheid. Ik reken ook op de voorzitter van de Commissie om een gelijkaardige rol op te nemen in de domeinen buiten het Gemeenschappelijk Buitenlands en Veiligheidsbeleid.’

‘De Europese Unie is een belangrijke economische speler, ze vertegenwoordigt een half miljard mannen en vrouwen en draagt een maatschappelijk project waarin solidariteit en creativiteit essentieel zijn. Europa is een Unie van waarden. Daarom hebben wij de verantwoordelijkheid om een belangrijke rol te spelen in de wereld. Die wereld is toekomstloos zonder een groot aantal van onze waarden. Ik hoop overigens dat onze Unie de volgende tweeënhalf jaar wordt uitgebreid met landen die natuurlijk voldoen aan de voorwaarden.’

De Hoge Vertegenwoordiger zal uiteraard op beslissende wijze bijdragen aan de dagelijkse werking van het Gemeenschappelijk Buitenlands en Veiligheidsbeleid. Zij zal onze voornaamste speler zijn op het vlak van buitenlands beleid.

Dankzij haar dubbele functie kan zij ervoor zorgen dat de verschillende instrumenten van buitenlands beleid waarover onze instellingen en lidstaten beschikken op convergente wijze worden aangewend.

‘Zij zal op ieder ogenblik kunnen rekenen op mijn steun en advies. Voor het overige zal ik, zoals dit ook mijn gewoonte was in de Belgische politiek, zeker de komende weken discreet blijven in de media.

‘Mijn hele politieke leven heeft zich afgespeeld in het teken van wederzijds begrip, eerbied voor tegenstander en reisgezel. Ik zal op die weg voortgaan.’