PDA

Bekijk Volledige Versie : Geert Mak: ‘Nederland zou meer zelfonderzoek kunnen gebruiken’



Wizdom
05-11-09, 11:21
Geert Mak: ‘Nederland zou meer zelfonderzoek kunnen gebruiken’

We lijken wel verblind door een mythe van onschuld

Reinier Kist | 5 november 2009 om 07:00

Studio NRC

Nederland heeft een nogal vertekend beeld van zijn verleden. We roemen de VOC mentaliteit (whatever it may be), onze verzetsstrijders, de Nederlandse tolerantie, onze overlegcultuur en de verzorgingsstaat, maar over de slavernij, het koloniale verleden op Java, de politionele acties, de apartheid in het vooroorlogse Nederland en de collaboratie tijdens de Tweede Wereldoorlog, zwijgen we liever.

Nederland lijkt wel verblind te zijn door zijn mythe van onschuld, schrijft Geert Mak vandaag op de opniepagina’s van de papieren next.

We verpakken het woord ‘oorlog’ in aangename termen als ‘vredesmissie’ of ‘wederopbouwproject’ en alleen als een dappere militair een hoge onderscheiding krijgt, schemert iets door van de bloedige werkelijkheid van het slagveld Afghanistan. Voor ons zijn oorlog en normaliteit twee volstrekt onverenigbare grootheden, sterker nog, in het Nederlandse geschiedenisverhaal komen oorlog en vervolging zelden voor. Tenzij we slachtoffer zijn, natuurlijk. Van anderen. Dan wel. Dat is onze mythe.

En ‘wie heeft ooit gehoord van de Nederlandse genocide in 1825 op Java, toen bij de opstand van prins Diponegoro naar schatting 200.000 Javanen, merendeels moslims, werden afgeslacht?’ vraagt Mak zich af. ’In geen schoolklas wordt dat, bij mijn weten, geleerd’.

In Duitsland zijn de lessen uit het verleden niet vergeten. Nederland zou volgens Mak dan ook wat meer van het Duitse type zelfonderzoek kunnen gebruiken. Omdat:

bepaalde processen herkenbaar zijn, door de hele geschiedenis heen. Het voortdurend problematiseren en ter discussie stellen van de aanwezigheid van minderheden, zoals nu in Nederland plaatsvindt, is, niet zelden de voorfase van discriminatie en soms zelfs geweld. Dat proces wordt versterkt als zulk racistisch gedachtegoed als het ware uit de extremistische hoek ontsnapt en een stempel krijgt van ‘normaliteit’. Bijvoorbeeld doordat de gevestigde media zulke ideeën als een ‘normale’ politieke richting presenteren. Of, nog ernstiger, doordat gevestigde politieke partijen en de vakbeweging zich voor coalities met zulke extremistische bewegingen openstellen, alsof ze binnen de ‘normale’ democratische orde vallen. (…) Veel mensen in Nederland lijken niet te beseffen dat zogenaamde politieke correctheid ook een vorm van beschaving is, dat bepaalde uitlatingen en campagnes in een democratische rechtsstaat niet aanvaardbaar zijn.

De conversation starter van vandaag is: Houdt Nederland een mythe van onschuld in stand?

http://www.nrcnext.nl/blog/2009/11/05/geert-mak-nederland-zou-meer-zelfonderzoek-kunnen-gebruiken/

knuppeltje
05-11-09, 11:29
=Wizdom;4136342]Geert Mak: ‘Nederland zou meer zelfonderzoek kunnen gebruiken’


Veel forumleden hier ook. :)

Umarvlie
05-11-09, 11:39
De conversation starter van vandaag is: Houdt Nederland een mythe van onschuld in stand?

Ja, maar dat doet ieder land, groep, ethniciteit, religie en ga zo maar door. Veel leuker om in de slachtoffer rol te kruipen.

mark61
05-11-09, 11:46
Wie niet?

IbnRushd
05-11-09, 13:36
En ‘wie heeft ooit gehoord van de Nederlandse genocide in 1825 op Java, toen bij de opstand van prins Diponegoro naar schatting 200.000 Javanen, merendeels moslims, werden afgeslacht?’ vraagt Mak zich af. ’In geen schoolklas wordt dat, bij mijn weten, geleerd’.



Interessant. Had ik nooit geweten.

Charlus
05-11-09, 13:58
En ‘wie heeft ooit gehoord van de Nederlandse genocide in 1825 op Java, toen bij de opstand van prins Diponegoro naar schatting 200.000 Javanen, merendeels moslims, werden afgeslacht?’ vraagt Mak zich af. ’In geen schoolklas wordt dat, bij mijn weten, geleerd’.
Interessant. Had ik nooit geweten.
Idem. Wat ik er dan weer uitpik, is dat deze Geert de term genocide gebruikt en het nodig acht 'merendeel moslims' aan te stippen. Des te erger omdat het vnl. moslims betrof? Het was eigenlijk Nederlandse moslim-genocide? Een Nederlander mag niks negatiefs over moslims zeggen want pot verwijt?

Umarvlie
05-11-09, 14:38
Idem. Wat ik er dan weer uitpik, is dat deze Geert de term genocide gebruikt en het nodig acht 'merendeel moslims' aan te stippen. Des te erger omdat het vnl. moslims betrof? Het was eigenlijk Nederlandse moslim-genocide? Een Nederlander mag niks negatiefs over moslims zeggen want pot verwijt?

Grappige is dat wat jij uit het stukje pikt zo duidelijk Geert Mak's stelling onderstreept.

Witte78
05-11-09, 15:16
Volgens mij het het "vergeten" van ons verleden helemaal niet van belang. Of je nu je eigen verleden bestudeert, of dat van een ander, de conclusies die er uitkomen zijn hetzelfde.

De reden dat we Afghanistan wel best vinden is omdat het een ver van onze bedshow is. We moeten dus geconfronteerd worden met de gebeurtenissen die nu gaande zijn. De reden dat Wilders geaccepteerd wordt heeft ook niet veel te maken met het vergeten van ons verleden, de praktijken die in Duitsland plaatsvonden worden nog steeds volop veroordeeld. We weten dus donders goed wat fout en wat niet fout is.

Bofko
05-11-09, 15:20
Wie niet?

Zwitserland, Luxemburg, Malta, Ierland (?)

tr_imparator
05-11-09, 20:21
Het voortdurend problematiseren en ter discussie stellen van de aanwezigheid van minderheden, zoals nu in Nederland plaatsvindt, is, niet zelden de voorfase van discriminatie en soms zelfs geweld. Dat proces wordt versterkt als zulk racistisch gedachtegoed als het ware uit de extremistische hoek ontsnapt en een stempel krijgt van ‘normaliteit’.


Dit is natuurlijk verontrustend. Nederland moet ontnuchteren. Even de setpoint weer resetten.

Charlus
05-11-09, 21:21
Idem. Wat ik er dan weer uitpik, is dat deze Geert de term genocide gebruikt en het nodig acht 'merendeel moslims' aan te stippen. Des te erger omdat het vnl. moslims betrof? Het was eigenlijk Nederlandse moslim-genocide? Een Nederlander mag niks negatiefs over moslims zeggen want pot verwijt?Grappige is dat wat jij uit het stukje pikt zo duidelijk Geert Mak's stelling onderstreept.
Geert:

'wie heeft ooit gehoord van de Nederlandse genocide in 1825 op Java, toen bij de opstand van prins Diponegoro naar schatting 200.000 Javanen, merendeels moslims, werden afgeslacht?’ vraagt Mak zich af.
Genocide is een misplaatste term, tenzij de Nederlanders beoogden alle Javanen uit te roeien. Goedkoop effectbejag dus, en dat van een historicus. Voorts insinueert Geert dat de Javanen voornamelijk werden afgeslacht omdat ze moslims waren, want vanwaar anders 'merendeels moslims'? Alsof ze niet zouden zijn afgeslacht indien ze bv. hindoe's waren geweest.
Afslachting van 200.000 Javanen buigt hij om naar genocide van moslims. Knettergek.

DNA
05-11-09, 22:01
Holland gotta take a real courageous look at the mirror indeed :

Go Holland, Go .... :lol: no pain, no gain ...no guts , no glory...

that fascist wilders too : he forgot to mention that ! :lol:

DNA
05-11-09, 22:06
Dit is natuurlijk verontrustend. Nederland moet ontnuchteren. Even de setpoint weer resetten.

Holland had lost the sense of reality at many levels , had lost the sense of humor :lol: of tolerance .....fill in the blanks, multiple choices still ..............

populim, propaganda, lies, extremism, exclusions ,discrimination , narrow_minded thought ........are some of the new "qualities" of Holland :


The same goes for the whole West too :

many empires , civilizations .....fell 'cause of less "qualities" than those .....

mark61
06-11-09, 00:00
Zwitserland, Luxemburg, Malta, Ierland (?)

Oh je bedoelt, die hebben geen koloniaal verleden? Daarom kunnen ze nog wel aan zelfonderzoek doen. Alle landen hebben lijken in de kast. Het zijn net mensen :)

The_Grand_Wazoo
06-11-09, 00:10
Mak's keuze naar mijn idee tamelijk willekeurig. Al vanaf Coen heeft Republiek/Nederland meermaals rucksichtlos huisgehouden in de Indische archipel.
Onderbelicht blijft ook de langdurige weerstand die Nederland heeft gevoerd tegen de afschaffing van de slavernij in de west.

Soldim
06-11-09, 07:06
Zwitserland

Och, als financier van de holocaust heb je natuurlijk ook wel wat om over te reflecteren.....

H.P.Pas
06-11-09, 09:30
Och, als financier van de holocaust heb je natuurlijk ook wel wat om over te reflecteren.....

:zozo:
Beetje Schaaps.
Je hebt je logo niet gestolen ...

knuppeltje
06-11-09, 11:18
=DNA;4137403]that fascist wilders too : he forgot to mention that ! :lol

Zoiets is helemaal niet lollig misselijke geinponem!!!

De rechter heeft hem nog niet veroordeeld en volgens onze Aiďt pleeg jij nu zelf een overtreding volgens de Nederlandse wet. Jij bent dus eigenlijk een misdadige leugenaar. :fpotver:

salami
06-11-09, 17:31
Zelfonderzoek is natuurlijk altijd goed. Een gebrek daaraan lijkt me overigens niet typisch Nederlands. Zie de kramp in bijv. Turkije over de Armeniers.
In de Nederlandse geschiedenis vind ik de term "politionele acties" in Ned.Indie een treffende illustratie van het gebrek aan zelfkritiek. Noem het vooral geen oorlog of slachtpartij.
Of neem inderdaad het feit dat Ned. als een van de laatste landen de slavernij afschafte. Er viel nog genoeg aan te verdienen, dus persten ze er nog even uit wat er in zat. Fijn, die VOC-mentaliteit.

DNA
06-11-09, 18:59
Zoiets is helemaal niet lollig misselijke geinponem!!!

De rechter heeft hem nog niet veroordeeld en volgens onze Aiďt pleeg jij nu zelf een overtreding volgens de Nederlandse wet. Jij bent dus eigenlijk een misdadige leugenaar. :fpotver:

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

wat ???


als fascist wilders niet wordt veroordeeld voor haatzaaien, Islamofobie, discriminatie .....voor het schenden van de grondwet, voor het bedreigen van de vrijheden van muslims , van de vrijheid van geloof ...voor het aanzetten tot haat ... dan is Hitler maar ook "een onschuldig grapjas geweest die streed voor de vrijhheid van de Duitsers" ! :lol:

DNA
06-11-09, 18:59
Zoiets is helemaal niet lollig misselijke geinponem!!!

De rechter heeft hem nog niet veroordeeld en volgens onze Aiďt pleeg jij nu zelf een overtreding volgens de Nederlandse wet. Jij bent dus eigenlijk een misdadige leugenaar. :fpotver:

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

wat ???


als fascist wilders niet wordt veroordeeld voor haatzaaien, Islamofobie, discriminatie .....voor het schenden van de grondwet, voor het bedreigen van de vrijheden van muslims , van de vrijheid van geloof ...voor het aanzetten tot haat ... dan is Hitler maar ook "een onschuldig grapjas geweest die streed voor de vrijheid van de Duitsers" ! :lol:

salami
06-11-09, 19:11
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

wat ???


als fascist wilders niet wordt veroordeeld voor haatzaaien, Islamofobie, discriminatie .....voor het schenden van de grondwet, voor het bedreigen van de vrijheden van muslims , van de vrijheid van geloof ...voor het aanzetten tot haat ... dan is Hitler maar ook "een onschuldig grapjas geweest die streed voor de vrijheid van de Duitsers" ! :lol:

kan me niet herinneren dat Geertje ooit heeft gezegd dat moslims in treinwagons moeten worden afgevoerd naar de gaskamers. Houdt uw vergelijkingen zuiver DNA.

DNA
06-11-09, 19:59
kan me niet herinneren dat Geertje ooit heeft gezegd dat moslims in treinwagons moeten worden afgevoerd naar de gaskamers. Houdt uw vergelijkingen zuiver DNA.



nee, maar dat hoeft die ook niet te doen :

hij hoeft ook geen Duitse nazi uniform te dragen , Duits te spreken ...om als een nazi gebrandmerkt te worden :

fascisten, nazis ...zijn van alle tijden & plaasten , van alle vormen & maten ...

zie hoe opvallend , in essentie althans, die rhetoriek van wilders tegen moslims _Islam lijkt op die van de nazi toen tegen de joden ..........


use ur imagination, buddy !

Slinger
06-11-09, 20:02
fascisten, nazis ...zijn van alle tijden & plaasten , van alle vormen & maten ...


Als je dat maar heel goed beseft...

salami
06-11-09, 20:19
nee, maar dat hoeft die ook niet te doen :

hij hoeft ook geen Duitse nazi uniform te dragen , Duits te spreken ...om als een nazi gebrandmerkt te worden :

fascisten, nazis ...zijn van alle tijden & plaasten , van alle vormen & maten ...

zie hoe opvallend , in essentie althans, die rhetoriek van wilders tegen moslims _Islam lijkt op die van de nazi toen tegen de joden ..........




okee, die rhetoriek mag wel een tandje minder. Maar toch is het een soort woord-inflatie om hem met Hitler te vergelijken, een symbool van maximaal Kwaad zeg maar.

DNA
06-11-09, 20:25
okee, die rhetoriek mag wel een tandje minder. Maar toch is het een soort woord-inflatie om hem met Hitler te vergelijken, een symbool van maximaal Kwaad zeg maar.

In essentie is ie wel te vergelijken met Hitler , Mussolini ....

salami
06-11-09, 20:32
In essentie is ie wel te vergelijken met Hitler , Mussolini ....

in de zin van: geen individuen meer onderscheiden, alleen nog een groep zien en deze dan voortdurend in een kwaad daglicht stellen.

DNA
06-11-09, 20:35
in de zin van: geen individuen meer onderscheiden, alleen nog een groep zien en deze dan voortdurend in een kwaad daglicht stellen.


Yes & veel meer :

de Qu'ran verbieden, verscheuren, moslims deporteren naar hun eigen landen .... & nog meer fascistisch nazi onzin ...

salami
06-11-09, 20:45
Yes & veel meer :

de Qu'ran verbieden, verscheuren, moslims deporteren naar hun eigen landen .... & nog meer fascistisch nazi onzin ...

moslims deporteren... volgens mij ging het om criminele moslims het land uit zetten. Maar goed, ik begrijp je punt.

Iznogoodh
06-11-09, 21:19
En ‘wie heeft ooit gehoord van de Nederlandse genocide in 1825 op Java, toen bij de opstand van prins Diponegoro naar schatting 200.000 Javanen, merendeels moslims, werden afgeslacht?’ vraagt Mak zich af. ’In geen schoolklas wordt dat, bij mijn weten, geleerd’.Inderdaad. Dit is een mij onbekend verhaal. Wel was ik bekend met de uitbuiting van de Indonesiers door het cultuurstelsel en de moordpartijen onder leiding van Jan Pieterszoon Coen.

Charlus
07-11-09, 00:12
<...>criminele moslims<...>
Onmogelijk!

Charlus
07-11-09, 00:18
<...>moslims deporteren naar hun eigen landen<...>
Alleen criminele moslims deporteren. Wel opletten. Criminele moslims bestaan niet, dus niks aan de hand.

knuppeltje
07-11-09, 12:00
=DNA;4139105]!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

wat ???


als fascist wilders niet wordt veroordeeld voor haatzaaien, Islamofobie, discriminatie .....voor het schenden van de grondwet, voor het bedreigen van de vrijheden van muslims , van de vrijheid van geloof ...voor het aanzetten tot haat ... [B]dan is Hitler maar ook "een onschuldig grapjas geweest die streed voor de vrijhheid van de Duitsers" !

Ik geloof niet dat het goed is om van jou enig onderschijdingsvermogen te verwachten. Daarvoor is jouw dna te verontreinigd denk ik. :)

Ron Haleber
07-11-09, 13:19
En ‘wie heeft ooit gehoord van de Nederlandse genocide in 1825 op Java, toen bij de opstand van prins Diponegoro naar schatting 200.000 Javanen, merendeels moslims, werden afgeslacht?’ vraagt Mak zich af. ’In geen schoolklas wordt dat, bij mijn weten, geleerd’.

Dat was mij al in de jaren 60 bekend - o.m. via mijn Indonesische vrienden met wie ik aktie voerde tegen de NL-politiek...(zie mijn website)

Begin jaren 80 nam ik een Marokkaanse vriend Mustapha mee naar Yokjakarta [zie hem op mijn website met orangs uit de zoo van Yogja].:)
Vandaaruit fietsten wij een 30 kilometer door sawahs en over heuvels naar de grotten waar Diponegoro zich had verborgen voor de Nederlanders.

Wij spraken daar met mensen ter plekke en legden bloemen bij deze historische plaats van verzet tegen het kolonialisme...:fpotver:

Later bezochten wij oude militairen van de TNI - ind. bevr. leger - en lieten
hen verhalen vertellen - zij spraken nog nederlands - over hun oude verzetsdaden... Yokja was een oude hoofdstad van de Republik Indonesia...


Laat Ronald dit niet horen! Want als ik me herinner bleek hij een verstokte indo-koloniaal - die dit verafschuwde...:fuckit2:

Mijn Mar. vriend raakte verliefd op het land en de mensen...:love:

Wizdom
07-11-09, 20:56
kan me niet herinneren dat Geertje ooit heeft gezegd dat moslims in treinwagons moeten worden afgevoerd naar de gaskamers. Houdt uw vergelijkingen zuiver DNA.

Ik geloof ook niet dat Hitler daar in 1933 al mee te koop liep... Maar hij lichte zoals Wilders in 1933 al een tipje van de sluier... Die vergelijking gaat wat mij betreft wel op... Als je het hebt over schieten in de benen waarbij onderscheid wordt gemaakt in etniciteit dan ben je wat mij betreft een RACIST... Want waarom heeft hij het nooit gezegd over rellende HOOLIGANS... Omdat zijn HAAT hem doet spreken in termen van etniciteit... Daarmee is het een RACIST...

Iznogoodh
07-11-09, 21:55
Ik geloof ook niet dat Hitler daar in 1933 al mee te koop liep... Maar hij lichte zoals Wilders in 1933 al een tipje van de sluier... Die vergelijking gaat wat mij betreft wel op... Tuurlijk. Het bekende slachtoffergedrag.

Wizdom
07-11-09, 22:08
Tuurlijk. Het bekende slachtoffergedrag.

Ik hoor het alweer ook zo'n RASCISTISCHE PVV'er...

salami
07-11-09, 22:58
Ik hoor het alweer ook zo'n RASCISTISCHE PVV'er...

Ik hoor het alweer, ff snel en makkelijk je conclusies trekken.

Wizdom
07-11-09, 23:28
Ik hoor het alweer, ff snel en makkelijk je conclusies trekken.

Gekke Geert heeft Jan Maat met verve rechts ingehaald... Als Wilders geen RACIST is wie dan nog wel?

Iznogoodh
08-11-09, 00:04
Ik hoor het alweer ook zo'n RASCISTISCHE PVV'er...Niet mijn partij hoor. Wilders is een extremist die veel te veel zeikt over moslims en een wig in de samenleving drijft.

Dat staat los van het slachtoffergedrag van sommige fanatieke moslims hier.

Wizdom
08-11-09, 00:32
Niet mijn partij hoor. Wilders is een extremist die veel te veel zeikt over moslims en een wig in de samenleving drijft.

Dat staat los van het slachtoffergedrag van sommige fanatieke moslims hier.

Dat snap ik nou weer niet? Slachtoffer gedrag? Hoezo slachtoffer gedrag? Hoezo fanatieke Moslims? Wat is er zo fanatiek aan Moslim zijn?

Zijn HOMO's fanatiek omdat ze voor hun geaarheid uitkomen? Van een HOMO wordt niet gezegd dat hij fanatiek is als hij voor zijn HOMO zijn uitkomt? Idem dito van GEKKE GEERT... Maar o wee als een Moslim zijn ideeen uitdraagt dan is het een FANATIEKE Moslim. Waarom zeg je niet gewoon dat je het gedachtengoed van de Islam niet kan uitstaan omdat je eigen ik daar frontaal tegen indruist...

Waarom zeg je gewoon niet dat het erkennen dat er 1 GOD bestaat je tegen de BORST stuit? Of dat je afwijzing van HOMOFILIE tegen de BORST stuit? Of dat het bestaan van een HEL je tegen het BOSRT stuit? Of dat de verschillende rol van de man en de vrouw je tegen de BORST stuit? Dan mag je wel ongelijk hebben? Maar schermen met termen als FANATIEK voor de een en het baggetaliseren van het FANATIEK zijn van de ander is op zijn minst gezegd ACHTERBAKS.

Dat lijkt me een veel meer helder standpunt dan te gaan schermen met termern als FANATIEK e.d.. Alsof atheisten niet FANATIEK zijn maar wel EVOLUTIE THEORIE op scholen OPDRINGEN. Zijn zij dan niet FANATIEK? Waarom is de leerstof dan niet naar keuze? Over FANATIEK gesproken? Je moet eens door een objectieve bril leren kijken.

knuppeltje
08-11-09, 10:20
=Wizdom;4141181]Gekke Geert heeft Jan Maat met verve rechts ingehaald... Als Wilders geen RACIST is wie dan nog wel?

Jij weet zeker nog niet dat je van onze zeer geprezen rechtsgeleerde Aiďt zoiets niet nag zeggen zolang de rechter hem niet veroordeeld heeft.
Jij moet dus nog heel veel leren van Aiďt, onze alom gerespecteerde wetskenner. :fpotver: