PDA

Bekijk Volledige Versie : Wapenexport Nederland tegen regels EU



Aït Ayt
14-11-09, 13:03
'Wapenexport Nederland tegen regels EU'

AMSTERDAM - Nederland exporteert wapens naar landen die verwikkeld zijn in een gewapend conflict of waar mensenrechten geschonden worden. Verschillende wapentransporten die de afgelopen jaren gedaan zijn vanuit Nederland druisen in tegen de EU-criteria rondom wapenexport.

Dat zegt de organisatie Campagne tegen Wapenhandel, die woensdag een analyserapport publiceerde over de Nederlandse wapenexport.

De organisatie valt over wapenzendingen naar Pakistan, Saudi-Arabië en Jemen. Pakistan kocht vorig jaar voor 4 miljoen euro aan defensiemateriaal in Nederland, zo staat in het rapport Analyse Nederlandse wapenexportvergunningen 2008. Saudi-Arabië zou voor 2 miljoen euro aan militair materiaal hebben gekocht. Ook zou Nederland een radar hebben verkocht aan de Libische president Khadaffi.

de Telegraaf

Slinger
14-11-09, 19:42
'Wapenexport Nederland tegen regels EU'

AMSTERDAM - Nederland exporteert wapens naar landen die verwikkeld zijn in een gewapend conflict of waar mensenrechten geschonden worden. Verschillende wapentransporten die de afgelopen jaren gedaan zijn vanuit Nederland druisen in tegen de EU-criteria rondom wapenexport.

Dat zegt de organisatie Campagne tegen Wapenhandel, die woensdag een analyserapport publiceerde over de Nederlandse wapenexport.

De organisatie valt over wapenzendingen naar Pakistan, Saudi-Arabië en Jemen. Pakistan kocht vorig jaar voor 4 miljoen euro aan defensiemateriaal in Nederland, zo staat in het rapport Analyse Nederlandse wapenexportvergunningen 2008. Saudi-Arabië zou voor 2 miljoen euro aan militair materiaal hebben gekocht. Ook zou Nederland een radar hebben verkocht aan de Libische president Khadaffi.

de Telegraaf

Die islamitische regeringen zullen die wapens heus wel inzetten voor Allah-welgevallige doelen. Daar hoeven we ons dus geen zorgen over te maken.

Eke
14-11-09, 20:57
Het persbureau UPI legt een verband tussen de Algerijnse aankoop van nieuwe fregatten en de aankopen van buurland Marokko – “van oudsher Algerije’s Noord-Afrikaanse tegenstander”.


Marokko heeft een bestelling van 3 oorlogsschepen
bij een Nederlands bedrijf lopen. Kosten : bijna 600 miljoen euro...
Tja, waar zal Marokko die redelijk forse schepen voor nodig hebben ?

En pikt Nederland soms een graantje mee van de wapenwedloop in Noord-Afrika terwijl er beter nagedacht kan worden over de-escalatie en oplossen van het conflikt ergens in de Sahara.....
zodat dat belastinggeld van de bevolking gebruikt kan worden voor hun welzijn/welvaart.

Lees op deze link van de Volkskrant :http://www.vkblog.nl/groep/63/Wapenhandel


Je onderwerp is een troebel potje om in te roeren, Ayt !!!!

...je mag als regering (Balkenende 4 )die normen en waarden uit wil dragen WEL het voorbeeld geven aan je achterban....

Amaeru
14-11-09, 22:28
Die islamitische regeringen zullen die wapens heus wel inzetten voor Allah-welgevallige doelen. Daar hoeven we ons dus geen zorgen over te maken.

Als we eerlijk zijn, zijn het hoofdzakelijk puppets van de westerse landen. Deze dictaturen krijgen wapens geleverd om hun eigen onderdanen ermee onder de knoet te houden. En nu gebruik jij dat als argument om het geloof van de onderdanen van die landen te verwijten dat hun geloof de oorzaak is van de harde knoet.

In feite zijn wij hier in het westen medeplichtig en het in stand houden van de knoet voor de onderdanen van de islamitische landen wiens dictators door ons in het westen worden bewapend.

Slinger
14-11-09, 22:37
Als we eerlijk zijn, zijn het hoofdzakelijk puppets van de westerse landen. Deze dictaturen krijgen wapens geleverd om hun eigen onderdanen ermee onder de knoet te houden. En nu gebruik jij dat als argument om het geloof van de onderdanen van die landen te verwijten dat hun geloof de oorzaak is van de harde knoet.

In feite zijn wij hier in het westen medeplichtig en het in stand houden van de knoet voor de onderdanen van de islamitische landen wiens dictators door ons in het westen worden bewapend.

Klaag niet, want het zijn moslims, die machthebbers. Elk land krijgt de regering die het verdient.

Amaeru
14-11-09, 22:50
Klaag niet, want het zijn moslims, die machthebbers. Elk land krijgt de regering die het verdient.

Ik klaag niet. Ik analyseer.

Volgens mijn analyse zeg je het volgende.

De onderdrukte volkeren verdienen het om met de wapens die wij aan onze puppets leveren onder de knoet gehouden te worden en we geven het geloof van die onderdrukten de schuld.

Witte78
15-11-09, 00:38
Ik dacht dat SA toch wel het meest geslaagde islamitisch land is. Maar goed, ben het er mee eens dat we regimes die we veroordelen geen militair materieel moeten leveren. Al is het nu ook weer niet zo schokkend, wat auto-onderdelen, helmen, radars, computers en radio's.

Slinger
15-11-09, 09:12
Ik klaag niet. Ik analyseer.

Volgens mijn analyse zeg je het volgende.

De onderdrukte volkeren verdienen het om met de wapens die wij aan onze puppets leveren onder de knoet gehouden te worden en we geven het geloof van die onderdrukten de schuld.

Heb jij ooit wel eens een islamitische democratische regering gezien? Wat ik zeg is dat de islamitische dictators regeren in overeenstemming met de geschiedenis en cultuur van hun volk. Als je er iets aan wilt veranderen moet je daar zijn, niet hier.

Amaeru
15-11-09, 10:23
Heb jij ooit wel eens een islamitische democratische regering gezien? Wat ik zeg is dat de islamitische dictators regeren in overeenstemming met de geschiedenis en cultuur van hun volk. Als je er iets aan wilt veranderen moet je daar zijn, niet hier.

Je zegt nu dus dat volkeren die geen (goede) democratie kennen het verdienen om door onze puppets en dictators met onze wapens onderdrukt te worden. Onze Nederlandse medeplichtigheid aan deze onderdrukking die met moord gepaard gaat legitimeer je door te stellen dat onderdrukking nu eenmaal tot de geschiedenis en cultuur van de onderdrukten behoort. Mooie cirkelredenering.

Slinger
15-11-09, 10:39
Je zegt nu dus dat volkeren die geen (goede) democratie kennen het verdienen om door onze puppets en dictators met onze wapens onderdrukt te worden. Onze Nederlandse medeplichtigheid aan deze onderdrukking die met moord gepaard gaat legitimeer je door te stellen dat onderdrukking nu eenmaal tot de geschiedenis en cultuur van de onderdrukten behoort. Mooie cirkelredenering.

Ik nodig je uit in te gaan op wat ik werkelijk zeg ipv op wat jij zegt dat ik zeg.

Eke
15-11-09, 10:43
Wat ik zeg is dat de islamitische dictators regeren in overeenstemming met de geschiedenis en cultuur van hun volk.

Onzin. Kijk naar Iran.

Nederland moet weigeren mee te doen aan handel die niet eerlijk is.

Slinger
15-11-09, 11:25
Onzin. Kijk naar Iran.

Nederland moet weigeren mee te doen aan handel die niet eerlijk is.

Ook in Iran.

Overigens wordt Iran hier niet genoemd.

Witte78
15-11-09, 11:35
Het probleem is dat landen waar het westen zich niet mee bemoeit er minstens zo slecht voorstaan.

Eke
15-11-09, 12:21
Ook in Iran.

Overigens wordt Iran hier niet genoemd.

Slinger, eerlijk gezegd ken ik alleen de rijke culturen van Iran een heel klein beetje ..vandaar mijn opmerking.

Maar het is niet te maken man, dat mensen een dictator verdienendie notabene met o.m. wapens uit Nederland (die EU-regels ontduikt !)daar zijn ijzeren wil aan anderen oplegt....

De realiteit laat zien dat wapens niet uit te bannen zijn, maar laten we ze dan in de brandkast laten, waar ze horen, voor echte noodgevallen....voor als een stel rucksichtloze idioten doorbranden.

De EU begint met regels daarvoor op te stellen..dat terughoudende beleid t.a.v. wapenhandel...en wat doen sommige Nederlanders ???? Die denken alleen aan handelen, ongeacht wat de gevolgen zijn voor andere mensen....terwijl de regering niet ingrijpt.......

Dat is niet goed te praten.

Eke
15-11-09, 12:24
Het probleem is dat landen waar het westen zich niet mee bemoeit er minstens zo slecht voorstaan.


Witte, wat bedoel je met 'bemoeien' ???? We hebben het hier over de ontduiking van regels om geld te genereren ten koste van anderen.

Ja, en het is een probleem dat er zoveel onrecht en armoede in de wereld is.

Witte78
15-11-09, 12:32
Witte, wat bedoel je met 'bemoeien' ???? We hebben het hier over de ontduiking van regels om geld te genereren ten koste van anderen.

Ja, en het is een probleem dat er zoveel onrecht en armoede in de wereld is.

In deze context dus landen die we geen wapens leveren. Meer algemeen, landen waar het westen nauwelijks invloed heeft.

Het ontduiken van regels staat trouwens helemaal niet vast. Het gaat om een beschuldiging van een niet zo heel erg objectieve organisatie.

Slinger
15-11-09, 12:48
Slinger, eerlijk gezegd ken ik alleen de rijke culturen van Iran een heel klein beetje ..vandaar mijn opmerking.

Maar het is niet te maken man, dat mensen een dictator verdienendie notabene met o.m. wapens uit Nederland (die EU-regels ontduikt !)daar zijn ijzeren wil aan anderen oplegt....

De realiteit laat zien dat wapens niet uit te bannen zijn, maar laten we ze dan in de brandkast laten, waar ze horen, voor echte noodgevallen....voor als een stel rucksichtloze idioten doorbranden.

De EU begint met regels daarvoor op te stellen..dat terughoudende beleid t.a.v. wapenhandel...en wat doen sommige Nederlanders ???? Die denken alleen aan handelen, ongeacht wat de gevolgen zijn voor andere mensen....terwijl de regering niet ingrijpt.......

Dat is niet goed te praten.

Denk je dat je de wereldvrede naderbij kunt brengen door in Brussel wat regeltjes op te stellen, waaraan, inderdaad, niemand zich houdt?

Deze dictators, vooral de Iraanse, zou ik zeggen, willen hoe dan ook hun wil opleggen aan het volk waarover ze heersen. Mochten ze daarbij bij de ene partij geen middelen vinden, dan wenden ze zich tot de andere.

Een goed voorbeeld daarvan zagen we ongeveer 40 jaar geleden toen veel Arabische machthebbers hulp vroegen en ontvingen van de Sowjet-Unie. We zien het nu in Afrika, waar veel regeringen nu zaken doen met China, dat veel minder eisen stelt dan Europa en de VS. Een zeer betreurenswaardig voorbeeld daarvan is Soedan, dat door China in staat wordt gesteld zijn zeer desastreuze politiek door te voeren.

Eke
15-11-09, 13:06
In deze context dus landen die we geen wapens leveren. Meer algemeen, landen waar het westen nauwelijks invloed heeft.

Het ontduiken van regels staat trouwens helemaal niet vast. Het gaat om een beschuldiging van een niet zo heel erg objectieve organisatie.

Het rapport Analyse Nederlandse Wapenexport Vergunningen 2008 is mogelijk een fake-rapport volgens jou ?

Waarom dan juist De Telegraaf die dit publiceert ? Daar heb ik ook over na zitten denken, maar ik vond ook een artikel erover in de Volkskrant.
Wat weet je erover, Witte ?

Eke
15-11-09, 13:25
Denk je dat je de wereldvrede naderbij kunt brengen door in Brussel wat regeltjes op te stellen, waaraan, inderdaad, niemand zich houdt?

Deze dictators, vooral de Iraanse, zou ik zeggen, willen hoe dan ook hun wil opleggen aan het volk waarover ze heersen. Mochten ze daarbij bij de ene partij geen middelen vinden, dan wenden ze zich tot de andere.

Een goed voorbeeld daarvan zagen we ongeveer 40 jaar geleden toen veel Arabische machthebbers hulp vroegen en ontvingen van de Sowjet-Unie. We zien het nu in Afrika, waar veel regeringen nu zaken doen met China, dat veel minder eisen stelt dan Europa en de VS. Een zeer betreurenswaardig voorbeeld daarvan is Soedan, dat door China in staat wordt gesteld zijn zeer desastreuze politiek door te voeren.

Als je fatsoen vraagt van andere landen kun je toch zeker zelf fatsoenlijk handelen !!!!

Wat betreft die regels mbt de wapenhandel die Brussel langzamerhand aan het vormgeven is...
dat is een keuze.
Je kiest ervoor om wapens niet ongebreideld de wereld in te sturen...

En dat dan een andere wapenhandelaar met de winst gaat strijken ????
Het gaat niet om rijk worden .....Slinger, dat weet jij.

Dat betekent dan dat ook die andere Macht die wapens laat leveren door de handelaren aangesproken mag worden op een informele manier....
Ze zijn vrij om te kiezen, maar waarom zouden zij niet hun verantwoordelijkheid kunnen nemen ???Ik ga uit van hun volwassenheid.
Maar er zal wel eens een Macht zijn die veel moed, zweet en tranen vraagt ! Je moet ergens beginnen, Slinger..en dat is bij je eigen land, toch ?

Witte78
15-11-09, 13:37
Het rapport Analyse Nederlandse Wapenexport Vergunningen 2008 is mogelijk een fake-rapport volgens jou ?


Waarom dan juist De Telegraaf die dit publiceert ? Daar heb ik ook over na zitten denken, maar ik vond ook een artikel erover in de Volkskrant.
Wat weet je erover, Witte ?

Een rapport met foutieve conculsies hoeft niet fake te zijn. De makers kunnen met de beste wil van de wereld de richtlijnen foutief geinterpreteerd hebben. Daarom hebben we rechters om hier over te oordelen. Tot die tijd zijn het beschuldigingen.

Ik vond de bevingingen nou niet zo heel schokkend. Van de 1200 miljoen aan totale wapenhandel is iets van 10 miljoen met de drie landen die hier genoemd zijn. En het gaat niet om wapens maar om ander militair materieel. Buiten dat blijkt uit het rapport dat de handel met SA drastisch is afgenomen sinds 2007.

Een vraag voor jou, vind je de handel in defensieve wapens ook verwerpelijk?

Eke
15-11-09, 14:15
Daarom hebben we rechters om hier over te oordelen. Tot die tijd zijn het beschuldigingen.

.

Een vraag voor jou, vind je de handel in defensieve wapens ook verwerpelijk?

Juist.

citaat van mijn post 13.21 uur op dit topic:

De realiteit laat zien dat wapens niet uit te bannen zijn, maar laten we ze dan in de brandkast laten, waar ze horen, voor echte noodgevallen....voor als een stel rucksichtloze idioten doorbranden.

Dit is mijn ideaal, Witte....dat is dus eigenlijk alleen defensief gebruik.
Zoveel mogelijk met elkaar (leren) praten/luisteren om conflicten die je altijd zult hebben op te lossen.En veeeeel geduld oefenen.

Ik ga naar buiten voor het donker wordt..fijne middag nog :)

Amaeru
15-11-09, 16:24
Ik nodig je uit in te gaan op wat ik werkelijk zeg ipv op wat jij zegt dat ik zeg.

Ik heb heel duidelijk begrepen wat je zegt. Jij vindt dat onderdrukten het verdienen om onderdrukt te worden met de wapens die wij leveren aan onze puppets en dictaturen die dat land besturen. De legitimatie voor het leveren van wapens aan deze puppets ter onderdrukking van deze volkeren is hun cultuur, geschiedenis en geloof.

Dat is zoiets zeggen als dat de joden de onderdrukking en de holocaust verdiend hebben omdat het aan hun cultuur, geschiedenis en geloof ligt.

Of dat de negers de slavernij verdienen en verdiend hebben omdat het immers aan hun cultuur, geschiedenis en geloof ligt.

Tegen deze logica sta ik machteloos.

Amaeru
15-11-09, 16:33
Het probleem is dat landen waar het westen zich niet mee bemoeit er minstens zo slecht voorstaan.

Ik denk dat het westen zich met elk land bemoeit. Is het niet intern dan is het wel extern.

Het echte probleem die het oplevert is dat het de westerse moraal ondergraaft door zo te spreken maar anders te handelen. Zo ondergraven ze de geloofwaardigheid en rechtvaardigheid die ze zichzelf en anderen voorhouden.

Slinger
15-11-09, 17:03
Ik heb heel duidelijk begrepen wat je zegt. Jij vindt dat onderdrukten het verdienen om onderdrukt te worden met de wapens die wij leveren aan onze puppets en dictaturen die dat land besturen. De legitimatie voor het leveren van wapens aan deze puppets ter onderdrukking van deze volkeren is hun cultuur, geschiedenis en geloof.

Dat is zoiets zeggen als dat de joden de onderdrukking en de holocaust verdiend hebben omdat het aan hun cultuur, geschiedenis en geloof ligt.

Of dat de negers de slavernij verdienen en verdiend hebben omdat het immers aan hun cultuur, geschiedenis en geloof ligt.

Tegen deze logica sta ik machteloos.

Dat kan ik geloven, want het is je eigen logica, niet de mijne.

Witte78
15-11-09, 17:04
Het echte probleem die het oplevert is dat het de westerse moraal ondergraaft door zo te spreken maar anders te handelen. Zo ondergraven ze de geloofwaardigheid en rechtvaardigheid die ze zichzelf en anderen voorhouden.

In welk opzicht is dit een probleem? En hoe kan je dat probleem oplossen?

Eke
15-11-09, 17:52
Ik denk dat het westen zich met elk land bemoeit. Is het niet intern dan is het wel extern.

.

He ? Hoe ? Je onderschat de kracht/zelfstandigheid van niet-Westerse naties.

Amaeru
15-11-09, 23:04
Dat kan ik geloven, want het is je eigen logica, niet de mijne.

Wat klopt er niet aan mijn samenvatting van je woorden?

Amaeru
15-11-09, 23:08
In welk opzicht is dit een probleem? En hoe kan je dat probleem oplossen?

Dat heb ik al eerder gezegd:

het ondergraaft de westerse moraal door zo te spreken maar anders te handelen. Zo ondergraven ze de geloofwaardigheid en rechtvaardigheid die ze zichzelf en anderen voorhouden.

Het probleem is makkelijk op te lossen, je woorden moet overeenstemmen met je daden.

Amaeru
15-11-09, 23:11
He ? Hoe ? Je onderschat de kracht/zelfstandigheid van niet-Westerse naties.

Bemoeienis is van politiek, sociaal, economisch, cultureel en religieuze aard. Ik heb het niet over de kracht/zelfstandigheid van niet-westerse naties gehad. Ik had het over dat ik denk dat het westen zich met elk land bemoeit. Is het niet intern dan is het wel extern.

Slinger
16-11-09, 06:29
Wat klopt er niet aan mijn samenvatting van je woorden?

Als je zelf kunt (of wilt) lezen, dan kun je dat zelf zien. Zo niet, dan is het voor mij verspilde moeite om je dat aan het verstand te peuteren.

Soldim
16-11-09, 06:42
Ik denk dat het westen zich met elk land bemoeit. Is het niet intern dan is het wel extern.

Het echte probleem die het oplevert is dat het de westerse moraal ondergraaft door zo te spreken maar anders te handelen. Zo ondergraven ze de geloofwaardigheid en rechtvaardigheid die ze zichzelf en anderen voorhouden.

Tuurlijk. "'t Is allemaal de schuld van het Westen." Voor mij ben je een voorbeeld van kortzichtigheid en lineair denken. Het is heel makkelijk 'Het Westen' (wat/wie is/yijn 'Het Westen' eigenlijk??) overal de schuld van te geven, en apathie der bevloking aan onderdruking door 'puppets' te wijten.

't Is een soort ingewikkeld links-racistisch superioriteits denken. :boer:

naam
16-11-09, 07:39
Tuurlijk. "'t Is allemaal de schuld van het Westen." Voor mij ben je een voorbeeld van kortzichtigheid en lineair denken. Het is heel makkelijk 'Het Westen' (wat/wie is/yijn 'Het Westen' eigenlijk??) overal de schuld van te geven, en apathie der bevloking aan onderdruking door 'puppets' te wijten.

't Is een soort ingewikkeld links-racistisch superioriteits denken. :boer:

Bovendien, het is de wil van allah.

Amaeru
16-11-09, 07:48
Als je zelf kunt (of wilt) lezen, dan kun je dat zelf zien. Zo niet, dan is het voor mij verspilde moeite om je dat aan het verstand te peuteren.

Je geeft niet aan wat er niet klopt aan mijn samenvatting.

Amaeru
16-11-09, 07:55
Tuurlijk. "'t Is allemaal de schuld van het Westen." Voor mij ben je een voorbeeld van kortzichtigheid en lineair denken. Het is heel makkelijk 'Het Westen' (wat/wie is/yijn 'Het Westen' eigenlijk??) overal de schuld van te geven, en apathie der bevloking aan onderdruking door 'puppets' te wijten.

't Is een soort ingewikkeld links-racistisch superioriteits denken. :boer:

Dat klopt ik ben door en door slecht, dat komt door mijn cultuur, geschiedenis en mijn geloof. Daarom verdienen anderen en ik het ook om onderdrukt te worden.

naam
16-11-09, 08:01
Dat klopt ik ben door en door slecht, dat komt door mijn cultuur, geschiedenis en mijn geloof. Daarom verdienen anderen en ik het ook om onderdrukt te worden.

Immers alleen je angst voor allah houdt je op het rechte pad.

Amaeru
16-11-09, 08:14
Immers alleen je angst voor allah houdt je op het rechte pad.

Mijn complimenten, je kent mij beter dan ik mezelf. De wapenexport van Nederland naar regimes die hun onderdanen onderdrukken is niet meer belangrijk. Ik ben kennelijk belangrijker.

naam
16-11-09, 08:18
Mijn complimenten, je kent mij beter dan ik mezelf. De wapenexport van Nederland naar regimes die hun onderdanen onderdrukken is niet meer belangrijk. Ik ben kennelijk belangrijker.


Zie je eigen uitspraak.



Dat klopt ik ben door en door slecht, dat komt door mijn cultuur, geschiedenis en mijn geloof. Daarom verdienen anderen en ik het ook om onderdrukt te worden.

Amaeru
16-11-09, 08:24
Zie je eigen uitspraak.

Je hebt helemaal gelijk jongen, daarom krijg je mijn complimenten. De wapenexport van Nederland naar regimes die hun onderdanen onderdrukken is niet meer belangrijk. Ik ben kennelijk belangrijker.

Soldim
16-11-09, 08:30
Je hebt helemaal gelijk jongen, daarom krijg je mijn complimenten. De wapenexport van Nederland naar regimes die hun onderdanen onderdrukken is niet meer belangrijk. Ik ben kennelijk belangrijker.

Ah, eindelijk, weer eens een trol op het forum. Geeft altijd lekkere afleiding van belangrijkere zaken.

Amaeru
16-11-09, 08:34
Ah, eindelijk, weer eens een trol op het forum. Geeft altijd lekkere afleiding van belangrijkere zaken.

Ik weet het, ik ben de dader, hoeven we ons ook niet meer bezig te houden met de discussie over het leveren van wapens aan dictaturen.

Soldim
16-11-09, 09:43
Ik weet het, ik ben de dader, hoeven we ons ook niet meer bezig te houden met de discussie over het leveren van wapens aan dictaturen.

Discussies met een trol zijn volledig onmogelijk, zoals je in voorgaande posts perfect weet te illustreren.

mark61
16-11-09, 09:49
Witte, wat bedoel je met 'bemoeien' ???? We hebben het hier over de ontduiking van regels om geld te genereren ten koste van anderen.

Ja, en het is een probleem dat er zoveel onrecht en armoede in de wereld is.

Als je moreel verantwoord wapens wilt exporteren kom je niet verder dan Luxemburg.

Het gaat over 1000 banen ofzo in crisistijd. Dat vinden we ook belangrijik. Make your pick.

Pakistan etc. komen toch wel aan hun wapens, met of zonder NL.

Dus ik heb geen mening.

mark61
16-11-09, 09:54
Ik weet het, ik ben de dader, hoeven we ons ook niet meer bezig te houden met de discussie over het leveren van wapens aan dictaturen.

Waar wou je het nou eigenlijk over hebben? Je morele superioriteit begrijp ik?

Wat wou je doen? De NL 'wapenindustrie' opheffen? En als jij, je neef, je vader of je tante er nou werkt? Vind je het dan nog een goed idee?

Ik heb geen mening.

naam
16-11-09, 09:57
Als je moreel verantwoord wapens wilt exporteren kom je niet verder dan Luxemburg.

Het gaat over 1000 banen ofzo in crisistijd. Dat vinden we ook belangrijik. Make your pick.

Pakistan etc. komen toch wel aan hun wapens, met of zonder NL.

Dus ik heb geen mening.

Het zijn wel bijna allemaal moslimlanden. Dus wat is het probleem bij de prikkers hier. Saoedi Arabie wordt door enkelen hier als het walhalla gezien.

Indonesië is een grote afnemer.
Volgens de onderzoeker zijn diverse exportvergunningen strijdig met Europese wapenexportcriteria waaraan Nederland zich heeft verbonden. Zo werd toestemming gegeven voor wapenzendingen naar Pakistan, Saoedi-Arabië en Jemen, ondanks gewapende conflicten en mensenrechtenschendingen in die landen.

mark61
16-11-09, 10:17
Het zijn wel bijna allemaal moslimlanden. Dus wat is het probleem bij de prikkers hier. Saoedi Arabie wordt door enkelen hier als het walhalla gezien.

Indonesië is een grote afnemer.
Volgens de onderzoeker zijn diverse exportvergunningen strijdig met Europese wapenexportcriteria waaraan Nederland zich heeft verbonden. Zo werd toestemming gegeven voor wapenzendingen naar Pakistan, Saoedi-Arabië en Jemen, ondanks gewapende conflicten en mensenrechtenschendingen in die landen.

Tsja, das dan toeval. Die hebben geld zeker :hihi: Ik denk dat er wel meer landen zijn waar NL aan levert. Er is geen land zonder gewapend conflict. Mja Denemarken zekers.

Het probleem is dat wij de dictators bewapenen die onschuldige moslims onderdrukken. Dat is onze schuld. Die van jou en mij, niet die van Amaeru. Die is blijkbaar geen burger van dit land. Of hij stemt niet.

Umarvlie
16-11-09, 10:20
...je mag als regering (Balkenende 4 )die normen en waarden uit wil dragen WEL het voorbeeld geven aan je achterban....

Die wordt hiermee toch uitgedragen? ... de VOC mentaliteit die Balkenende zo graag ziet?

Amaeru
16-11-09, 10:26
Discussies met een trol zijn volledig onmogelijk, zoals je in voorgaande posts perfect weet te illustreren.

Dat klopt als je iemand als trol kwalificeert dan heb je voor jezelf al een legitimatie gevonden om zijn argumenten naast je neer te leggen. Een soort struisvogelpolitiek.

Amaeru
16-11-09, 10:35
Waar wou je het nou eigenlijk over hebben? Je morele superioriteit begrijp ik?

Wat wou je doen? De NL 'wapenindustrie' opheffen? En als jij, je neef, je vader of je tante er nou werkt? Vind je het dan nog een goed idee?

Ik heb geen mening.

Ik reageerde over de inferieure argumenatie van Slinger. Het is namelijk van den zotte om te beweren dat onschuldige mensen het verdienen om door een dictator te worden onderdrukt. Dat ik daarme nog andere inferieure argumenten van anderen mee zou raken was niet mijn opzet.

Kennelijk is mijn stellingname dat we dictators geen wapens moeten leveren opmerkelijker dan de stellingname dat onschuldige mensen het verdienen om onderdrukt te worden.

Als je weet dat een moordenaar die al eerder wapens gebruikt heeft en zal gebruiken dan ben je naar mijn mening medeplichtig aan moord als je hem wapens blijft leveren.

Slinger
16-11-09, 12:22
Ik reageerde over de inferieure argumenatie van Slinger. Het is namelijk van den zotte om te beweren dat onschuldige mensen het verdienen om door een dictator te worden onderdrukt.

Dat is inderdaad van de zotte en dat heb ik dan ook niet gezegd.

Eke
16-11-09, 13:02
Die wordt hiermee toch uitgedragen? ... de VOC mentaliteit die Balkenende zo graag ziet?


Balkenende is een Zeeuw. Die denkt bij VOCmentaliteit aan ouwe fluiten, je weet wel, die zeilboten-ik kom even niet op een andere naam :) die over de woeste baren scheren en waarop stoere mannen (hij vergeet de scheurbuik)avonturen ondernemen.....en die terugkomen met goud voor de vrouw, goud dat ze met kraaltjes en spiegeltjes betaald hebben als ...als ze tenminste de tocht overleefd hadden..
Of haal ik nou alles door elkaar..de hele geschiedenis en tegenwoordige en verleden tijd-taalkundig bezien dan :hihi:

Umarvlie
16-11-09, 13:11
Balkenende is een Zeeuw. Die denkt bij VOCmentaliteit aan ouwe fluiten, je weet wel, die zeilboten-ik kom even niet op een andere naam :) die over de woeste baren scheren en waarop stoere mannen (hij vergeet de scheurbuik)avonturen ondernemen.....en die terugkomen met goud voor de vrouw, goud dat ze met kraaltjes en spiegeltjes betaald hebben als ...als ze tenminste de tocht overleefd hadden..
Of haal ik nou alles door elkaar..de hele geschiedenis en tegenwoordige en verleden tijd-taalkundig bezien dan :hihi:

Fluiten?

Wel, die meeste van die stoere mannen werden geronseld, en waren eerder dronken dan stoer.

Maar ik doelde eerder op de "handelsgeest" in de trant van "het doel (=is zo veel mogelijk geld vergaren) heiligt de middelen (vroeger kaalplukken van de kolonieen, slavenhandel en tegenwoordig dus wapenhandel)"

Witte78
16-11-09, 13:16
Pakistan etc. komen toch wel aan hun wapens, met of zonder NL.

Als iedereen zo denkt wel ja.

Eke
16-11-09, 13:19
Het gaat over 1000 banen ofzo in crisistijd. Dat vinden we ook belangrijik. Make your pick.
.

Ik denk dan meteen aan onze koeien , die maar 6 jaar worden in de praktijk, terwijl ze best de 20 kunnen halen bij goede verzorging.

Ze zijn van hout, onze slechtweerstallen in Nederland. Duister, altijd duister, en tochtig.
De beesten glibberen over de shit van anderen...er is weinig plek.Ze krijgen allerhande (pijnlijke) klachten. En voor het milieu is de situatie ook niet zo goed. Dat is bekend (CO2, ammoniakgassen e.d.)

Er is echter licht aan de horizon. Alleen hebben we een stel metaalarbeiders daarvoor nodig...juist...die lui die net hun baan verloren hebben door het kiezen voor minder , veel minder wapentuig op de wereld.

Sinds kort bestaan er giga-koeien-serres :hihi: het serre-karkas opgebouwd mbv..let op : metalen frames.

Einde gassen, einde stank, einde CO2 uitstoot en ten leste maar niet het minste :de beesten floreren, staan droog, kunnen de wei inlopen en krijgen niet meer die ellendige zwerende kwaaltjes en verstuikte /gebroken enkels e.d.

Het vlees wordt duur betaald en ook de melk wordt duurder. Minder winst dus voor de grote kruideniers en iets meer uit de huishoudportemonnee.De boeren kunnen niet van de lucht leven !

Maar ....hartstikke goed voor de mensen die zuchten onder dictators en voor de koeien die niet meer uitgemolken worden door 'de burger'.

Eke
16-11-09, 13:25
Fluiten?

Wel, die meeste van die stoere mannen werden geronseld, en waren eerder dronken dan stoer.

Maar ik doelde eerder op de "handelsgeest" in de trant van "het doel (=is zo veel mogelijk geld vergaren) heiligt de middelen (vroeger kaalplukken van de kolonieen, slavenhandel en tegenwoordig dus wapenhandel)"

Het 'stoer' bedoelde ik spottend, Umarvlie !!!!

Maar wees eerlijk : denk je echt dat Balkenende himself (ik stem trouwens niet op hem)denkt : het doel heiligt de middelen, toen hij het over VOC mentaliteit had ? Hij heeft gewoon niet goed doorgedacht....


http://www.masterpieceshipcollection.nl/model/hollandsefluit.uk.php

Hollandse fluit. 1595

http://images.google.nl/imgres?imgurl=http://www.masterpieceshipcollection.nl/i/modellenShipmaster/Hollandse_Fluit.jpg&imgrefurl=http://www.masterpieceshipcollection.nl/model/hollandsefluit.uk.php&usg=__bAWqiRocdcB9RXYOV7jvr95-bBE=&h=550&w=683&sz=40&hl=nl&start=37&tbnid=Zv8BOp4b8T4J4M:&tbnh=80&tbnw=99&prev=/images%3Fq%3Dfluit%26gbv%3D2%26ndsp%3D15%26hl%3Dnl %26sa%3DN%26start%3D30

mark61
16-11-09, 13:26
Als iedereen zo denkt wel ja.

Als iedereen niet zo denkt ook. Wat wil je zeggen? Ik ben immoreel? :hihi:

Het meest gebruikte wapen ter wereld is de kalasjnikof; die bestaat in vele (illegale) uitvoeringen en wordt ook wel ambachtelijk gemaakt.

Umarvlie
16-11-09, 13:33
Het 'stoer' bedoelde ik spottend, Umarvlie !!!!

:boer:


Maar wees eerlijk : denk je echt dat Balkenende himself (ik stem trouwens niet op hem)denkt : het doel heiligt de middelen, toen hij het over VOC mentaliteit had ? Hij heeft gewoon niet goed doorgedacht....

Tja, niet goed doordenken is kwalijk voor iemand in zijn positie (hij is helaas de enige niet) hoewel ik hem niet verdenk van het herintroduceren van kolonieen/slavernij denk ik wel dat hij er (direct of indirect) mee instemt om wapens (te laten) verkopen aan regimes/landen met een dubieus bewind.

Overigens is Nederland daar zekere niet de enige in, ik denk dat geen enkel land dit anders doet, maar daar heb ik dan geen bewijs voor.

mark61
16-11-09, 13:33
Als je weet dat een moordenaar die al eerder wapens gebruikt heeft en zal gebruiken dan ben je naar mijn mening medeplichtig aan moord als je hem wapens blijft leveren.

Zo gaat dat in de wereld. Welkom. Ik zou zeggen, bel je volksvertegenwoordiger.

Umarvlie
16-11-09, 13:36
Ik zou zeggen, bel je volksvertegenwoordiger.

Da's mogelijk het probleem voor velen, ik zie er geen een in de tweede kamer zitten waarbij ik denk dat hij/zij mij vertegenwoordigt.

Er zijn er een paar die wel iets hebben maar niet iemand waarvan ik denk, daar stem ik op, daar sta ik achter. Misschien moet ik zelf de politiek in?

knuppeltje
16-11-09, 13:48
mark61;4153722]Het meest gebruikte wapen ter wereld is de kalasjnikof; die bestaat in vele (illegale) uitvoeringen en wordt ook wel ambachtelijk gemaakt.

Yep, er worden daarvan tig per jaar handmatig gemaakt in landen als Pakingstan bijvoorbeeld, schijnt helemaal niet zo moeilijk te zijn. Eerst smeedden ze zwaarden, die zijn uit de tijd, en voor ploegen hebben ze daar minder tijd, dus dan maar kalasjnikofs, die brengen veel meer op ook.

mark61
16-11-09, 13:51
Da's mogelijk het probleem voor velen, ik zie er geen een in de tweede kamer zitten waarbij ik denk dat hij/zij mij vertegenwoordigt.

Er zijn er een paar die wel iets hebben maar niet iemand waarvan ik denk, daar stem ik op, daar sta ik achter. Misschien moet ik zelf de politiek in?

Ja ik ken het probleem. Wie is op dit moment tegen Afghanistaninterventie? Alleen de SP toch?

H.P.Pas
16-11-09, 13:56
Er zijn er een paar die wel iets hebben maar niet iemand waarvan ik denk, daar stem ik op, daar sta ik achter. Misschien moet ik zelf de politiek in?

Voor sommige mensen heb je misschien wel iets. Of ze op je zullen stemmen ?


In Zwitserland loopt nu een referendum over een algeheel verbod van wapen-export.
Ik heb tegen gestemd.

Umarvlie
16-11-09, 14:00
Ja ik ken het probleem. Wie is op dit moment tegen Afghanistaninterventie? Alleen de SP toch?

Deze week in ieder geval, en de PVV ook dacht ik.

Umarvlie
16-11-09, 14:01
Of ze op je zullen stemmen ?

Ik raad het ze af, eenmaal op het pluche corrumpeer ik ook ben ik bang ...

H.P.Pas
16-11-09, 14:05
Ik raad het ze af, eenmaal op het pluche corrumpeer ik ook ben ik bang ...

:eek: Ben je nou helemaal gek geworden. Zelfspot, ...relativeren. Daar doen we hier niet aan hoor.

knuppeltje
16-11-09, 14:07
H.P.Pas;4153753]In Zwitserland loopt nu een referendum over een algeheel verbod van wapen-export.
Ik heb tegen gestemd.

Westers gemakzuchtig, materialistisch, amoristisch, poulinistisch, nihilistisch en al slechts wat maar op istisch eindigt, denken. :ego:

Amaeru
16-11-09, 17:34
Dat is inderdaad van de zotte en dat heb ik dan ook niet gezegd.


Als we eerlijk zijn, zijn het hoofdzakelijk puppets van de westerse landen. Deze dictaturen krijgen wapens geleverd om hun eigen onderdanen ermee onder de knoet te houden. En nu gebruik jij dat als argument om het geloof van de onderdanen van die landen te verwijten dat hun geloof de oorzaak is van de harde knoet.

In feite zijn wij hier in het westen medeplichtig en het in stand houden van de knoet voor de onderdanen van de islamitische landen wiens dictators door ons in het westen worden bewapend.

Je reaktie


Klaag niet, want het zijn moslims, die machthebbers. Elk land krijgt de regering die het verdient.

Amaeru
16-11-09, 17:38
Zo gaat dat in de wereld. Welkom. Ik zou zeggen, bel je volksvertegenwoordiger.

Dus de Nederlandse beschaving is eigenlijk maar nep. Al die normen en waarden die we leren zijn voor de sier.

Witte78
16-11-09, 17:44
Dus de Nederlandse beschaving is eigenlijk maar nep. Al die normen en waarden die we leren zijn voor de sier.

Net iets minder sier dan men binnen welk alternatief ook leert, incluis de islam.

mark61
16-11-09, 19:30
Dus de Nederlandse beschaving is eigenlijk maar nep. Al die normen en waarden die we leren zijn voor de sier.

Gossie.

Amaeru
17-11-09, 02:08
Net iets minder sier dan men binnen welk alternatief ook leert, incluis de islam.

Je weerspreekt dus niet dat het een neppe beschaving is. Ik geef dan liever de voorkeur aan een alternatief met wellicht meer sier, maar die tenminste niet nep is.

mark61
17-11-09, 07:43
Je weerspreekt dus niet dat het een neppe beschaving is. Ik geef dan liever de voorkeur aan een alternatief met wellicht meer sier, maar die tenminste niet nep is.

Je kan niet zo goed begrijpend lezen? Wat is een neppe beschaving trouwens? Waar geef je de voorkeur aan? Aan theorie van de een met de praktijk van de ander vergelijken, as usual, i guess. Indrukwekkend. Oh nee, slaapverwekkend :slapen:

Amaeru
17-11-09, 10:12
Je kan niet zo goed begrijpend lezen? Wat is een neppe beschaving trouwens? Waar geef je de voorkeur aan? Aan theorie van de een met de praktijk van de ander vergelijken, as usual, i guess. Indrukwekkend. Oh nee, slaapverwekkend :slapen:

Gossie toch!

Witte78
17-11-09, 10:33
Je weerspreekt dus niet dat het een neppe beschaving is. Ik geef dan liever de voorkeur aan een alternatief met wellicht meer sier, maar die tenminste niet nep is.

Succes met het vinden er van. Hou me op de hoogte.

Amaeru
17-11-09, 11:02
Succes met het vinden er van. Hou me op de hoogte.

Gevonden!

Witte78
17-11-09, 11:04
Gevonden!

Nou vertel maar.

mark61
17-11-09, 11:06
Gossie toch!

Nee, als jij het doet staat het dom.

Ik beweer namelijk iets dat steek houdt, jij jammert maar wat infantiel erop los.

mark61
17-11-09, 11:06
Nou vertel maar.

Ja, hij houdt ons wel in spanning.

Amaeru
17-11-09, 11:38
Nee, als jij het doet staat het dom.

Ik beweer namelijk iets dat steek houdt, jij jammert maar wat infantiel erop los.

Jij bent geweldig, ik jammer maar en ben infantiel.

Slinger
17-11-09, 12:30
Je weerspreekt dus niet dat het een neppe beschaving is. Ik geef dan liever de voorkeur aan een alternatief met wellicht meer sier, maar die tenminste niet nep is.

Niemand zal dat weerspreken. Wat waardevol is of niet moet je voor je zelf uitzoeken en daarnaar handelen.