PDA

Bekijk Volledige Versie : Verhagen poseert liever met rechts-extremist Lieberman



IbnRushd
15-11-09, 13:21
Verhagen poseert liever met rechts-extremist Lieberman

Maar weinig Europese leiders wilden de omstreden Lieberman ontvangen tijdens zijn rondreis door Europa. Hij is in veel landen niet welkom vanwege zijn ronduit racistische opvattingen over de Palestijnen. Lieberman heeft uitspraken gedaan in het verleden die niet onder doen over hoe de nazi’s over de joden denken. Maar onze kwispel Verhagen, de Israëlische minister van ‘Binnenlandse Zaken’, schudt met een glimlach de hand en poseert liever met een gevaarlijke rechts-extremist als Lieberman dan dat hij een officiële ontmoeting heeft met de Dalai Lama.

http://www.wijblijvenhier.nl/uploads/2009/verhagen_lieberman.jpg

Het moet zeer wrang zijn dat een Moldavische immigrant als Lieberman de oorspronkelijke bewoners van Palestina wil wegjagen (en anders vernietigen) met geweld. Zoals in de laatste oorlog in Gaza. Die oorlog heeft 1400 Palestijnen waaronder vele onschuldige mannen, vrouwen en kinderen het leven gekost. Lieberman kreeg een officieel ontvangst maar een ongevaarlijke man als de Dalai Lama werd niet ontvangen door ‘onze’ minister van Buitenlandse Zaken uit angst voor boze reacties uit China.

De hypocriete houding van Verhagen tekent de onpartijdige houding van de Nederlandse regering hoe zij het Midden-Oosten conflict ziet en tot nu toe heeft benaderd. Dat voorspelt weinig goeds. De regering, die de Nederlandsers normen en waarden wil bijbrengen, kiest zelf zonder enige schaamte openlijk partij voor een land dat wordt beschuldigd van het plegen van oorlogsmisdaden in Gaza. De misdaden van Israël tegen de menselijkheid zijn uitvoerig beschreven in het VN-rapport van Richard Goldstone, maar Verhagen legt ook dit kritische rapport over Israël gewoon naast zich neer. Saillant detail; Goldstone is zelf joods.

Den Haag maakt zich ondertussen klaar om in 2010 het decor van een mensenrechtenconferentie te worden. Ik persoonlijk denk dat Nederland de organisatie van zo’n belangrijk evenement niet verdient met een minister die selectief de mensenrechten respecteert. Verhagen maakt het duidelijk niet uit wat de rechten van de onderdrukte Palestijnse bevolking zijn en schaart zich respectloos aan de zijde van de Israëlische bezetter. We kunnen 5 mei beter gelijk afschaffen als in dit land het verdedigen van de agressor tot norm is verheven in plaats van het slachtoffer.

Nederlandse jongens en meisjes zetten hun levens op het spel om zogenaamd het internationale terrorisme te bestrijden over de landsgrenzen. Wat doet minister Verhagen? Hij gooit hoge ogen en zet zich volop in de schijnwerpers bij de moslimextremisten van Hezbollah, Hamas en Al-Qaeda. Deze religieus geïnspireerde bewegingen houden er uiteindelijk dezelfde ongezonde opvattingen op na als Avigdor Lieberman. Waar Lieberman met open armen is ontvangen in de Tweede Kamer is diplomatie met Hamas nog steeds ondenkbaar. In tegenstelling tot wat de (kleine) christelijke partijen beweren, toont Lieberman geen enkele intentie om vrede te sluiten met de Palestijnse bevolking.

Lieberman, eerst uitsmijter van een discotheek en later kolonist, is nu een minister die zich tegen het internationale recht in heeft gevestigd in een van de vele illegale nederzettingen in Palestina. Lieberman leidt een partij met de 'toepasselijke' naam ‘Ons Huis’. Notabene, een importjood uit de voormalige Sovjetrepubliek. Hoe zou Wilders het toch vinden als moslims in dit land de boel zouden overnemen en een politieke partij zouden oprichten die Ons Huis heet? Het is onbegrijpelijk dat Verhagen die altijd de mond vol heeft van de mensenrechten een racist als Lieberman heeft ontvangen en dat Wilders met zo’n man een vorkje wil prikken en nauwer samenwerken.

Volgens Wilders zijn er veel overeenkomsten tussen zijn PVV en Yisrael Beitanu, de partij van Lieberman. Lieberman gebruikt net als Wilders de anti-islam sentimenten in Europa om het Palestijns-Israëlische conflict een andere lading en context te geven. Een dramatisch vooruitzicht voor vrede in het Midden-Oosten. Het zegt veel over hoe de echte politieke agenda van Avigdor Lieberman eruit ziet en welke bedoelingen hij met de Palestijnen heeft. Het zegt ook veel over de echte politieke agenda van Geert Wilders eruit ziet en wat hij van plan is met moslims in dit land.

Ik wil mijn stuk afsluiten met een uitspraak van Joubert: "Het verstand kan ons waarschuwen wat wij moeten vermijden, het hart alleen kan ons zeggen wat wij moeten doen." Stem niet op de PVV als u vrede wilt, want Wilders is net als Lieberman op oorlogspad.

Bron: wijblijvenhier.nl (http://www.wijblijvenhier.nl/archives/2279-Verhagen-poseert-liever-met-rechts-extremist-Lieberman.html)

Witte78
15-11-09, 13:59
Ik kan die vent echt niet uitstaan.

ronald
15-11-09, 14:07
Ik kan die vent echt niet uitstaan.

Ik ook niet, maar dat stuk hierboven is toch met weinig "verstand" geschreven en rammelt zelf van alle kanten.

IbnRushd
15-11-09, 14:29
Ik ook niet, maar dat stuk hierboven is toch met weinig "verstand" geschreven en rammelt zelf van alle kanten.

Wat klopt er niet?

ronald
15-11-09, 15:16
Wat klopt er niet?
Men spreekt over zg tegenstrijdigheden van ex-Moldavier vs Palestijnen. Je weet dat hij zich beroept op de Wet van de terugkeer of zo niet op het gegeven van het Heilige land. Door het in de sfeer van persoonlijke opvattingen te brengen zwak je de discussie alleen maar af en maakt het ingewikkelder door een extra welles-nietes story.
Verhagen doe alleen maar wat hij moet doen. Door te stellen bij voorbaat niet met Lieberman te spreken breng je het ook in de sfeer van contact hebben met verboden staten en dat is Isreal niet. Dat andere ministers terughoudender zijn is mi allen met persoonlijke politieke positie te maken omdat het nu eenmaal bij velen “not done” is.
Nederland niet verdienstelijk voor een mensenrechtenconferentie te vinden geeft de boodschap dat Nederland een regime is? Beetje verkeerde doorgetrokken suggestie.
Aan de ene kant Nederlandse “missies veroordelen” en er nu mee vleien? Verhagen in de schijnwerpers bij Hezbollah, Hamas, Al-Qaeda ? Dus is duidelijk dat die dan fout zit en Hamas, Hezbolla en Al-Qaeda zijn onze partijen? Mij best. Dan is dat ook duidelijk voor welke partij je kiest. Vrijheid van keuze zal ik maar zeggen die het schrijven van dit stuk overbodig maakt.
Ronald Reagan was filmacteur, Lech Walensa was fabrieksarbeider…Lieberman uitsmijter (of bewaker zoals dat in Israel wegens de vele bomaanslagen gewoon is) ? So what. Je stuk wordt er niet geloofwaardiger door. Beetje populistisch gebracht allemaal.
Betenu een partij vergelijken met de PVV? Beetje Wilders methode om stemmen te winnen. Lieberman gebruikt hoofdzakelijk de groep Palestijnen ansich en niet zozeer “de Islam”. Wat wil de schrijver zeggen? Stem niet op Wilders?? Ik dacht dat het zou gaan over de politicus Liberman…dus niet.

Eke
15-11-09, 16:00
Graag wil ik wat toevoegen aan dit topic. Toevallig heb ik van de week een stuk in de krant gelezen wat een ander licht werpt op deze zaak.

Ten eerste over Liebermann. Hij vertegenwoordigt een achtste van de kiezers in zijn land. Dat geeft hoop want dat betekent dat 7/8 ste niet achter hem staat.Maar...hij vertegenwoordigt het derde machtsblok in Israël.

Er is in Israël een nieuw type emigrant binnengekomen, vaak Russisch-talig, die vol wrok zit omdat ie zich als tweederangs burger voelt in Israël. Zo ook de Moldaviër L.

Deze mensen hebben een hekel aan het monopolie van het rabbinaat in de maatschappij en zijn seculier georiënteerd. Hebben een broertje dood aan de rechtstaat en zijn trots op hun xenofobe en ronduit racistische ideeën. Hier en daar lopen die lui ook in Nederland rond...ronduit xenofoob..om het zachter te zeggen : "wat de boer niet kent dat vreet ie niet".

Deze Lieberman frustreert op een gigamanier de gesprekken met de VS....die immers wil dat Israël stopt met z'n nederzettingenpolitiek. Liebertje, die is daar doof voor.Stokdoof.

Niemand wil met hem praten...bijna niemand.
Maar Verhagen heeft er voor gekozen en spreekt van 'moeilijke' gesprekken.

Jammer dat ie niet even uit de school klapt of ie nog invloed heeft kunnen uitoefenen...hoewel je dat vaak later pas merkt...wees reeël....

Overigens heeft het Nederlandse Journaal (NOS) ervoor gekozen om geen uitlatingen van Lieberman uit te zenden. Een beeldflits was genoeg.

ronald
15-11-09, 16:36
Graag wil ik wat toevoegen aan dit topic. Toevallig heb ik van de week een stuk in de krant gelezen wat een ander licht werpt op deze zaak.

Ten eerste over Liebermann. Hij vertegenwoordigt een achtste van de kiezers in zijn land. Dat geeft hoop want dat betekent dat 7/8 ste niet achter hem staat.Maar...hij vertegenwoordigt het derde machtsblok in Israël.
Klopt


Er is in Israël een nieuw type emigrant binnengekomen, vaak Russisch-talig, die vol wrok zit omdat ie zich als tweederangs burger voelt in Israël. Zo ook de Moldaviër L.

Deze mensen hebben een hekel aan het monopolie van het rabbinaat in de maatschappij en zijn seculier georiënteerd. Hebben een broertje dood aan de rechtsstaat en zijn trots op hun xenofobe en ronduit racistische ideeën. Hier en daar lopen die lui ook in Nederland rond...ronduit xenofoob..om het zachter te zeggen : "wat de boer niet kent dat vreet ie niet".

De wet op de terugkeer hoe je er als buitenstaander (lees niet-betrokkene) ook tegen aan kijkt, geldt voor Joden in de diaspora om op grond van hun joods-zijn te kunnen emigreren. Een wet afkomstig na de shoa. Vele Russen hebben zich op deze wet beroepen terwijl zij niet-joods zijn en met valse papieren van Russische "rabbinaten" werd hen het Israelisch staatsburgerschap gegeven. In Israel aangekomen zijn vele gevallen is deze aan het licht gekomen en nu mopperen ze op het Rabbinaat? Monopoliepositie van het rabbinaat? Ze worden terecht niet erkend als Joden en wie voerde de vervalsingen uit? Totaal meshoege die Russen. Met hun bagage van het communisme, varkenslobby, honden, kerstbomen, prostitutiemaffia, ontwrichten zij de samenleving, en nu eisen ze van de staat (lees de bevolking) dat ze als prinsen moeten worden behandeld? Lieberman lobbyt heerlijk tussen zijn aanhang. Logisch dat velen dat soort gevallen terug wilde sturen.


Deze Lieberman frustreert op een gigamanier de gesprekken met de VS....die immers wil dat Israël stopt met z'n nederttingenpolitiek. Zo niet Liebertje.

Niemand wil met hem praten...bijna niemand.
Maar Verhagen heeft er voor gekozen en spreekt van 'moeilijke' gesprekken.

Jammer dat ie niet even uit de school klapt of ie nog invloed heeft kunnen uitoefenen...hoewel je dat vaak later pas merkt...wees reeël....

Overigens heeft het Nederlandse Journaal (NOS) ervoor gekozen om geen uitlatingen van Lieberman uit te zenden. Een beeldflits was genoeg.
Die man heeft een grote plaat voor zijn kop en is vaak uit op polarisatie met alle gevolgen van dien. Maar niet betreffende zijn eigen aanhang. Verhagen is een diplomaat waar wij niet volledig inzicht op hebben.

Eke
15-11-09, 17:35
*De wet op de terugkeer hoe je er als buitenstaander (lees niet-betrokkene) ook tegen aan kijkt, geldt voor Joden in de diaspora om op grond van hun joods-zijn te kunnen emigreren. Een wet afkomstig na de shoa. Vele Russen hebben zich op deze wet beroepen terwijl zij niet-joods zijn en met valse papieren van Russische "rabbinaten" werd hen het Israelisch staatsburgerschap gegeven. In Israel aangekomen zijn vele gevallen is deze aan het licht gekomen en:boer:. Met hun bagage van het communisme, varkenslobby, honden, kerstbomen, prostitutiemaffia, ontwrichten zij de samenleving, en nu eisen ze van de staat (lees de bevolking) dat ze als prinsen moeten worden behandeld? Lieberman lobbyt heerlijk tussen zijn aanhang. Logisch dat velen dat soort gevallen terug wilde sturen.

.

Zo, dat is een groot probleem wat je daar schetst, Ronald.

Zou het kunnen dat deze mensen misschien nazaten zijn van Russische Joden ? Die zijn nl. zolang onderdrukt geweest als ik het me goed herinner dat de overblijvers van hen in Rusland onderin de maatschappij gefunktioneerd hebben met een vernietigd geloof......

ronald
15-11-09, 17:59
Zo, dat is een groot probleem wat je daar schetst, Ronald.

Zou het kunnen dat deze mensen misschien nazaten zijn van Russische Joden ? Die zijn nl. zolang onderdrukt geweest als ik het me goed herinner dat de overblijvers van hen in Rusland onderin de maatschappij gefunktioneerd hebben met een vernietigd geloof......
Klopt. In de Israelische samenleving is dat zeker een groot probleem. Niet alleen sociaal maar het werkt ook door in religieuze waarden die toch met de wet is verbonden. Huwelijken en scheidingen zijn vanaf rond 1910 al volgens de joodse wet geldend. Aangezien het rabbinaat geen gemengde huwelijke sluit worden die wel gesloten op bv Cyprus. Dan nog staan kinderen uit zo'n huwelijk bekend als niet-joods wat het probleem alleen maar groter maakt. Dit los wat je over deze wetten zou vinden want de praktijk daar is wel zo.

Díe Russische "Joden" (er zijn er genoeg met de juiste papieren) zijn niet joods. Ze zouden dat wel kunnen worden maar ze kijken wel uit. Veel te lastig. Ook al zouden zij dat zijn van vaderszijde dan nog is dat volgens de joodse wet niet goed. In Stalinistisch CCCP was het uitoefenen van religieuze praktijken strafbaar. Maar dat wil niet zeggen dat de Joden daar niet meer wisten dat ze joods waren. Dat was wel bekend. Alleen na de peristroika kwamen de valse papieren in omloop en de staat Israel vond zo'n beetje alles maar best.

Eke
15-11-09, 18:31
en de staat Israel vond zo'n beetje alles maar best.


*Wat was hun belang erbij ?



*Wat betreft die seculieren binnen een gelovige natie..of dat nou Israël is of een ander land...

Je kunt moeilijk mensen een Geloof opdragen. Dat wordt je gegeven.

Maar het moet heel veel spanningen binnen de gemeenschap geven...veranderingen....hoemeer je tegenhoudt, hoemeer weerstand.
Het lijkt mij dat je alleen maar kunt kanaliseren, maar daar zullen veel mensen heeeel veel moeite mee hebben. Ik denk jij ook ? Het zal je pijn doen dat Israël een veranderend land is mbt gelovigheid/secularisatie.

Wat ik heel belangrijk vind is dat de Palestijnen niet nog eens extra slachtoffer worden van die lieden . En dat is ook in het belang van de Israelieten.

ronald
15-11-09, 19:10
*Wat was hun belang erbij ?

Was dat niet omdat men begon te zweten nadat men merkte dat de Palestijnen meer kinderen kregen en het principe hoe mee volk hoe sterker niet van toepassing? Kan ook zijn de secularisering van de staat groter maken. Ipv die Russen had men beter Palestijnen een paspoort kunnen geven.
Ik weet het niet...noem maar wat.



*Wat betreft die seculieren binnen een gelovige natie..of dat nou Israël is of een ander land...

Je kunt moeilijk mensen een Geloof opdragen. Dat wordt je gegeven.

Maar het moet heel veel spanningen binnen de gemeenschap geven...veranderingen....hoemeer je tegenhoudt, hoemeer weerstand.
Het lijkt mij dat je alleen maar kunt kanaliseren, maar daar zullen veel mensen heeeel veel moeite mee hebben. Ik denk jij ook ? Het zal je pijn doen dat Israël een veranderend land is mbt gelovigheid/secularisatie.

Wat ik heel belangrijk vind is dat de Palestijnen niet nog eens extra slachtoffer worden van die lieden . En dat is ook in het belang van de Israelieten.
Twee wetten zijn in Israel min of meer uit nood geboren. Om ook de orthodoxie mee te krijgen stemde de (seculiere) zionisten in met wat de orthodoxen (zie Israel de Haan van Agoedat Israel) eisten: huwelijken en scheidingen moeten geregeld worden door het rabbinaat, om zg gemengde huwelijken en mamzeriem (http://en.wikipedia.org/wiki/Mamzer) te voorkomen. In die tijd huwde men niet in Palestina niet niet-joods en op mamzeriem stond niemand te wachten. In de diaspora (en in Europa en in de Middenoosten-landen was dit de norm). Een klein percentage Israeliers niet aan joodse wethouders is het niet met deze wet eens. Het merendeel, zeker de traditionelen, orthodoxen en een grote meerderheid van seculieren, is het met deze wet eens. Met deze wet wordt niet algemeen de joodse wet opgelegd. Zeker niet het Geloof. Jodendom is meer dan geloof, het is een levenswijze. Het is maar een klein aspect. Wil men gemengd huwen, dan doet men dat in het buitenland. Wil men niet voor het rabbinaat scheiden dan moet men de consequentie dragen dat het merendeel van het volk de kinderen die later van die vrouw ter wereld komen door de meerderheid als mamzer wordt beschouwd. Ook al zou dat alleen maar technisch zo zijn. In Israel bestaat ook de mogelijkheid om joods te worden. Door sommigen wordt het gezien zoals hier aan de buitenlandse partner bepaalde eisen worden gesteld eer ze kunnen huwen. Zo'n strijd is het nou ook weer niet.
Israel is nooit een religieus land geweest. Er wonen wel veel orthodoxen maar dat maakt een land nog niet gelovig. De structuur is seculier. Ik maak me ook geen illusies hoor. Het steekt wel dat de staat mee doet aan het verwateren van religieuze waarden en normen. alsof zij boven de Tora zou staan.
De andere wet is de wet op de terugkeer wat ook gelinkt is met het joods-zijn.

Idd worden Palestijnen door zo'n groep meer slachtoffer dan dat ze al zijn. een Liberman haat Palestijnen ongeacht hoe ze zijn. Dit is een niet-joodse kijk. Al in de tijd van Jehoshua wonen niet-Joden in het Heilige land en het niet aan jou gelijk zijn is geen reden ze eruit te jagen.
In Israel kan ik opschieten met seculieren, orthodoxen, Druzen. Palestijnen, Bedoeïenen, Christenen maar met deze groep Russen heb ik niks.

Eke
15-11-09, 21:08
Bedankt voor je uitleg, Ronald ! Welterusten :)

Aït Ayt
16-11-09, 15:29
Ik kan die vent echt niet uitstaan.

:eek: en dan te bedenken dat 'ie hier eerdaags mischien wel minister-president wordt..

tanger'73
16-11-09, 19:16
Achterlijk stuk vreten, die Maxime Verhagen. Door notabene zo iemand hartelijk te ontvangen, terwijl de rest van de wereld israëls laatste actie zwaar veroordeeld heeft. Met uitzondering van Nederland uiteraard. Dus dat is dan nog wel een logisch gevolg daarvan. Het verbaast me totaal niet, als je als Maxime zwaar extreem buitensporige israëlische acties (die toch alleen maar door extremisten kunnen worden uitgevoerd) goedkeurt. Vervolgens deze ultra rechts extremistische vertegenwoordigers, zelf van harte welkom heet. Hamas is in die zin dan ook extreem, blijkbaar niet extreem genoeg?

tr_imparator
16-11-09, 21:37
Ik kan die vent echt niet uitstaan.

+1

Zonder dat artikel te hebben gelezen. Krijg argwaan van hem, van nature..

Fibonaci
17-11-09, 08:28
Achterlijk stuk vreten, die Maxime Verhagen. Door notabene zo iemand hartelijk te ontvangen, terwijl de rest van de wereld israëls laatste actie zwaar veroordeeld heeft. Met uitzondering van Nederland uiteraard. Dus dat is dan nog wel een logisch gevolg daarvan. Het verbaast me totaal niet, als je als Maxime zwaar extreem buitensporige israëlische acties (die toch alleen maar door extremisten kunnen worden uitgevoerd) goedkeurt. Vervolgens deze ultra rechts extremistische vertegenwoordigers, zelf van harte welkom heet. Hamas is in die zin dan ook extreem, blijkbaar niet extreem genoeg?Oh, jij wil dus eigenlijk ook extreem, extremer extreemst?

In dat geval kun je dus ook niets tegen de komst van Lieberman hebben.

Fibonaci
17-11-09, 08:45
Was dat niet omdat men begon te zweten nadat men merkte dat de Palestijnen meer kinderen kregen en het principe hoe mee volk hoe sterker niet van toepassing? Kan ook zijn de secularisering van de staat groter maken. Ipv die Russen had men beter Palestijnen een paspoort kunnen geven.
Ik weet het niet...noem maar wat.


Twee wetten zijn in Israel min of meer uit nood geboren. Om ook de orthodoxie mee te krijgen stemde de (seculiere) zionisten in met wat de orthodoxen (zie Israel de Haan van Agoedat Israel) eisten: huwelijken en scheidingen moeten geregeld worden door het rabbinaat, om zg gemengde huwelijken en mamzeriem (http://en.wikipedia.org/wiki/Mamzer) te voorkomen. In die tijd huwde men niet in Palestina niet niet-joods en op mamzeriem stond niemand te wachten. In de diaspora (en in Europa en in de Middenoosten-landen was dit de norm). Een klein percentage Israeliers niet aan joodse wethouders is het niet met deze wet eens. Het merendeel, zeker de traditionelen, orthodoxen en een grote meerderheid van seculieren, is het met deze wet eens. Met deze wet wordt niet algemeen de joodse wet opgelegd. Zeker niet het Geloof. Jodendom is meer dan geloof, het is een levenswijze. Het is maar een klein aspect. Wil men gemengd huwen, dan doet men dat in het buitenland. Wil men niet voor het rabbinaat scheiden dan moet men de consequentie dragen dat het merendeel van het volk de kinderen die later van die vrouw ter wereld komen door de meerderheid als mamzer wordt beschouwd. Ook al zou dat alleen maar technisch zo zijn. In Israel bestaat ook de mogelijkheid om joods te worden. Door sommigen wordt het gezien zoals hier aan de buitenlandse partner bepaalde eisen worden gesteld eer ze kunnen huwen. Zo'n strijd is het nou ook weer niet.
Israel is nooit een religieus land geweest. Er wonen wel veel orthodoxen maar dat maakt een land nog niet gelovig. De structuur is seculier. Ik maak me ook geen illusies hoor. Het steekt wel dat de staat mee doet aan het verwateren van religieuze waarden en normen. alsof zij boven de Tora zou staan.
De andere wet is de wet op de terugkeer wat ook gelinkt is met het joods-zijn.

Idd worden Palestijnen door zo'n groep meer slachtoffer dan dat ze al zijn. een Liberman haat Palestijnen ongeacht hoe ze zijn. Dit is een niet-joodse kijk. Al in de tijd van Jehoshua wonen niet-Joden in het Heilige land en het niet aan jou gelijk zijn is geen reden ze eruit te jagen.
In Israel kan ik opschieten met seculieren, orthodoxen, Druzen. Palestijnen, Bedoeïenen, Christenen maar met deze groep Russen heb ik niks.

Afkomstverheerlijking en bevoordeling, is ook aanwezig in het jodendom.

Niet tegenstaande het recht dat elke etnische groep heeft op een eigen identiteit met een eigen locatie.

De vraag is waar die identiteit en locatie begint en eindigt, daar ieder mens voor God gelijk is, ongeacht achtergrond.

Dit dilemma doet mensen met elkaar in conflict komen, als ware het de brandstof van geschiedkundige beweging.

tanger'73
17-11-09, 14:41
Oh, jij wil dus eigenlijk ook extreem, extremer extreemst?

In dat geval kun je dus ook niets tegen de komst van Lieberman hebben.



Wel als hamas in tegenstelling tot de ander niet wordt ontvangen.

Fibonaci
17-11-09, 17:07
Wel als hamas in tegenstelling tot de ander niet wordt ontvangen.Smaken verschillen nou eenmaal he.

tanger'73
17-11-09, 18:41
Smaken verschillen nou eenmaal he.


Voor wat betreft de ultra extremistische smaak van Maxime wel.

Eke
17-11-09, 20:47
Wel als hamas in tegenstelling tot de ander niet wordt ontvangen.

Tanger, terwijl jij weg was heeft er op de dag van het bezoek van Liebertje een paginagrote advertentie (van o.a. Joods-Nederlandse organisaties) in de krant gestaan met het verzoek Hamas te ontvangen.
Geen vrede in Palestina zonder ook Hamas bij de besprekingen. Dat is de realiteit waarop de politiek gebaseerd dient te zijn.
Het mooiste zou zijn als Palestina z'n verdeeldheid op lost.


Ook hier zijn veranderingen gaande in de publieke opinie. Maar..er geldt hetzelfde als wat Obama van de mensen nodig heeft (alleen is het heel moeilijk te vragen aan het lijdende Palestijnse volk, vind ik): GEDULD.

mark61
17-11-09, 23:27
Maar..er geldt hetzelfde als wat Obama van de mensen nodig heeft (alleen is het heel moeilijk te vragen aan het lijdende Palestijnse volk, vind ik): GEDULD.

Geduld voor wat? Tot die Israëlische honden een keer van gedachten veranderen. Das met sint juttemis.

Als Obama zijn pink optilt is dit gelazer afgelopen. Maar dat durft hij niet, is politieke zelfmoord.

Eke
18-11-09, 09:01
Er is maar 1 beste oplossing voor de mensen die daar wonen na jaren en jaren en jaren strijd: dat is vrede in het M-O. En niet voor een half jaartje, maar voor heel lang.

Mark, volgens mij is die pink van Obama geen toverstokje.

Er zijn heel wat neuzen die dezelfde kant op moeten. Dat het schoorvoetend gebeurt, geen punt.
Maar de mensen moeten wel zelf hun nek draaien in die richting. Niet alleen in Israel, maar ook in andere landen moet het licht op groen komen. Bij de buren, denk ik zo.

Wat Obama betreft : hij zal ook moeten knokken in de VS. Om voldoende steun te verkrijgen bij z'n politieke tegenstanders ...die vrede is nl. bij voorkeur een vrede die stand kan houden bij spanningen.

In Israel staat ook een vat vol tegenstrijdige belangen, zelfs in Palestina staan er nog mensen tegenover elkaar.

Heb jij niet het idee dat er flink druk wordt uitgeoefend op deze processen ? Ook door andere landen ? Ik denk aan landen uit M-O, Europa.En.....???

Jij wil naast het praten wat meer actie : isolement van Israël bv. ?
En je vreest dat dat niet op de rol staat ?

En hoe wil je de neuzen in de VS en Palestina in 1 richting krijgen ?

Dat kost tijd, man. Pffffffffffffffff.
Hoe stippel jij zo'n weg uit dan ?







Je hebt het over politieke zelfmoord. Dat zou geen punt zijn als de winst zo groot was, nl. die vrede.

knuppeltje
18-11-09, 09:26
Werkelijk bizar dat er hier nog van die zotten zijn die geloven dat er ooit nog een levensvatbare Palestijnse staat komt.
Een goeie week geleden heeft Clinton zich accoord verklaard met nog 300 nieuw te bouwen woningen op de West-Bank, maar dan moest het ook ophouden, en nu heeft Israel weer aangekondigd dat er maar lieftst 900 nieuwe woningen in Gillo, een nederzetting in Oost-Jeruzalem, zullen worden gebouwd. Obama heel boos natuurlijk, maar die woningen komem er toch, net zoals er steeds weer nieuwe woningen op de West-Bank zullen komen.
Palestijnen rein, in Eretz Israël, dat is de bedoeling van de zionisten, en zo gaat dat steeds meer die kant op.

Wij zitten niet op de Westelijke....

Wie het nu nog niet gelooft is volgens mij totaal messjogge, of zo kwaadaardig als het maar zijn kan.

mark61
18-11-09, 09:32
Mark, volgens mij is die pink van Obama geen toverstokje.

Hoe kom je daarbij? Als de VS zijn massieve steun aan Israël intrekt is het binnen de kortste keren afgelopen met dat land. Kwestie van maanden eerder dan jaren.

Hoe komt het volgens jou dat de VS bijna alle landen op de wereld kan manipuleren, laten doen wat ze willen, terwijl ze Israël omzichtig aanpakken alsof het een gevaarlijke supermacht à la China is? Zo van, don't rock the boat? Palestijnen als Tibetanen? Tis zielig, maar ja, wat kunnen we doen?

Er wordt in het geheel geen druk uitgeoefend op Israël. Door wie dan? Israël heeft lak aan landen in het M-O of Europa. Alleen sancties gaan helpen. De EU kan beginnen I. de status van bevoorrechte handelspartner te ontnemen. Vervolgens import I. produkten. Zullen we es zien of ze gaan luisteren, maar dan hebben wij tenminste gedaan wat we konden.

En dan hebben wij een minister die zich afgeeft met regelrechte nazi's, waar de grote landen in Europa wel uitkijken. Die Verhagen is echt een geschift monster.

mark61
18-11-09, 09:36
Werkelijk bizar dat er hier nog van die zotten zijn die geloven dat er ooit nog een levensvatbare Palestijnse staat komt.
Een goeie week geleden heeft Clinton zich accoord verklaard met nog 300 nieuw te bouwen woningen op de West-Bank, maar dan moest het ook ophouden, en nu heeft Israel weer aangekondigd dat er maar lieftst 900 nieuwe woningen in Gillo, een nederzetting in Oost-Jeruzalem, zullen worden gebouwd. Obama heel boos natuurlijk, maar die woningen komem er toch, net zoals er steeds weer nieuwe woningen op de West-Bank zullen komen.
Palestijnen rein, in Eretz Israël, dat is de bedoeling van de zionisten, en zo gaat dat steeds meer die kant op.

Wij zitten niet op de Westelijke....

Wie het nu nog niet gelooft is volgens mij totaal messjogge, of zo kwaadaardig als het maar zijn kan.

Ja, die staat is onmogelijk geworden. De Palestijnen kunnen eeuwig in hun concentratiekamp blijven zitten, verkassen, of doodgaan.

mark61
18-11-09, 09:38
Je hebt het over politieke zelfmoord. Dat zou geen punt zijn als de winst zo groot was, nl. die vrede.

Hoezo zou dat geen punt zijn? Je denkt dat Obama Jezus en Mohammed tegelijk is? Hoewel, die zouden ook geen politieke zelfmoord plegen. In any case is het onmogelijk. De Democraten zijn van oudsher de partij van de Amerikaanse joden, het Amerikaanse antisemitisme zit nog eerder bij de rechtervleugel van de Rep partij, maar die is als geheel ook pro-I.

Ik weet bij Jahweh niet waarom.

Umarvlie
18-11-09, 10:25
Er is maar 1 beste oplossing voor de mensen die daar wonen na jaren en jaren en jaren strijd: dat is vrede in het M-O. En niet voor een half jaartje, maar voor heel lang.

Dat mag dan wel het doel zijn, maar de definities die de verschillende betrokken groepen hiervoor gebruiken zijn al verschillend, laat staan dus dat er een gezamelijk beeld kan zijn over hoe daar te komen.

Ik zie daar geen oplossing komen (zeker niet in mijn tijd) en voorzie alleen maar komer en kwel voor de bewoners van die regio.

Eke
18-11-09, 10:30
Knuppeltje, je bent ontzet dat er mensen zijn die blijven hoop koesteren.

Mark, ik vind sancties ook een goed pressiemiddel.

Net hoorde ik op de radio over Senator Bird. Knuppel : die man is van de >>hoe schrijf je dat..KuKuksclan geweest.. actief lid.

Nooit van z'n leven dat hij op een zwarte man zou stemmen.

En ja, hij zit nu bij de Democraten en steunt Barack Obama.

Andersom komt ook voor.

Ik bedoel maar, mensen zijn niet identiek aan hun politieke keuze.

He..uh...er zijn steeds meer Joden over de hele wereld die onvrede hebben met hun NeoZionistische broeders.

Hadden jullie ooit gedacht dar Nederlandse Joden een groot aandeel zouden hebben in een politiek statement-gedrukt - paginagroot in de krant- dat er gesproken moet worden met Hamas ?????

Kom op, blijf hopen.Blijf doorgaan dit uit te dragen. Ook voor de Palestijnen die daar half of heel in de puin liggen.

Ik ben trouwens van mening dat humanitaire hulp voor hen op dit moment het allerbelangrijkste is EN het besef dat er gewerkt wordt aan een betrouwbare oplossing voor hun situatie.
Echt, hoop is zo giga belangrijk. Naast al het werk wat er verzet dient te worden.

O ja..en vergeet niet dat het ook in het belang van Israël is dat er vrede komt. De bevolking moet goed voorgelicht worden..ze hebben nu vaak het idee dat Hamas c.s. hen wil vernietigen/verdrijven.

knuppeltje
18-11-09, 11:51
Eke;4156484]Knuppeltje, je bent ontzet dat er mensen zijn die blijven hoop koesteren.

Dat is nog steeds iets heel anders dan dagdromen.


Net hoorde ik op de radio over Senator Bird. Knuppel : die man is van de >>hoe schrijf je dat..KuKuksclan geweest.. actief lid.

Totaal onvergelijkbaar, slaat helemaal nergens op.


He..uh...er zijn steeds meer Joden over de hele wereld die onvrede hebben met hun Neo Zionistische broeders.

Zal best, in Israël hebben ze daar gewoon het lak aan.


Ik ben trouwens van mening dat humanitaire hulp voor hen op dit moment het allerbelangrijkste is

Ook daar heeft Israël volkomen lak aan en saboteert dat langs alle kanten.


O ja..en vergeet niet dat het ook in het belang van Israël is dat er vrede komt. De bevolking moet goed voorgelicht worden..ze hebben nu vaak het idee dat Hamas c.s. hen wil vernietigen/verdrijven.

Jij kunt ze zoveel gaan voorlichten als je maar wilt, maar meer dan 75% daar is tegen een Palestijnse staat, nog erger, de zionisten hebben er al vanaf de oprichting het voor het zeggen en dat zal niet veranderen ook, het zit daarvoor teveel in de IsraeLische joodse bevolking ingebakken. Eretz Israël, het moet en zal er komen van het zionistisch tuig. De wereld staat erbij, en doet geen moer.

Maar droom gerust verder.

Eke
18-11-09, 11:58
Dat is nog steeds iets heel anders dan dagdromen.



Totaal onvergelijkbaar, slaat helemaal nergens op.



Zal best, in Israël hebben ze daar gewoon het lak aan.



Ook daar heeft Israël volkomen lak aan en saboteert dat langs alle kanten.



Jij kunt ze zoveel gaan voorlichten als je maar wilt, maar meer dan 75% daar is tegen een Palestijnse staat, nog erger, de zionisten hebben er al vanaf de oprichting het voor het zeggen en dat zal niet veranderen ook, het zit daarvoor teveel in de IsraeLische joodse bevolking ingebakken. Eretz Israël, het moet en zal er komen van het zionistisch tuig. De wereld staat erbij, en doet geen moer.

Maar droom gerust verder.

OK, Knuppeltje, kom met jouw plan van aanpak. Wat is een realistische weg te gaan, volgens jou ?

knuppeltje
18-11-09, 12:13
Eke;4156613]OK, Knuppeltje, kom met jouw plan van aanpak. Wat is een realistische weg te gaan, volgens jou ?

Die staat komt er dus nooit en is dus allang een gepasseerd station. Tenzij jij de internationale gemeenschap zover krijgt dat ze met 100.000 man tot de tanden gewapend Israël overvallen, na eerst daar de zaak net zo plat te hebben gegooid als in Irak. Ik zie dat niet gebeuren, maar misschien jij?
Als de olielanden in het Midden-Oosten al bij de eerste de beste olie-crisis destijds de kraan nog verder hadden dichtgedraaid, dan was er nog een mogelijkheid geweest. Maar ook die landen zien liever geen Palestijnse staat.
Alleen indien de hele wereld Israël als een paria gaat behandellen, dan zie ik nog ietsie pietsie aan de omstandigheden voor de Palestijnen veranderen. Maar zelfs dan ook zal heel Jeruzalem Palestijnen rein worden gemaakt op den duur, en de rest wordt steeds meer joods. Maar ook die paria-behandeling van Israël zie ik nog niet gebeuren.
Het blijft dus zoals Mark zeg: in de concentratiekampen blijven zitten, verkassen of doodgaan.

mark61
18-11-09, 12:18
+1

Zonder dat artikel te hebben gelezen. Krijg argwaan van hem, van nature..

Argwaan? Ik krijg geweldsfantasieën dokter :hihi:

mark61
18-11-09, 12:20
O ja..en vergeet niet dat het ook in het belang van Israël is dat er vrede komt. De bevolking moet goed voorgelicht worden..ze hebben nu vaak het idee dat Hamas c.s. hen wil vernietigen/verdrijven.

Dat hebben ze niet door, ze zitten in een collectieve psychose. De mensen die het wel door hebben zijn gewoon arrogant-imperialistisch. Ze weten dat ze fout zitten en het interesseert hen geen klap, want Palestijnen zijn Untermenschen. Lieberman is er zo een.

Dat geduld van jou, hoe lang mag dat duren? Ze wachten daar nl. al 61 jaar. Das drie generaties.

Eke
18-11-09, 12:53
Maar ook die landen zien liever geen Palestijnse staat.
.


Waarom niet ?

Eke
18-11-09, 13:01
Dat hebben ze niet door, ze zitten in een collectieve psychose. De mensen die het wel door hebben zijn gewoon arrogant-imperialistisch. Ze weten dat ze fout zitten en het interesseert hen geen klap, want Palestijnen zijn Untermenschen. Lieberman is er zo een.

Dat geduld van jou, hoe lang mag dat duren? Ze wachten daar nl. al 61 jaar. Das drie generaties.

Ik heb die bombardementen gezien in december....
Het is niet goed van ons om die mensen -die daar altijd gewoond hebben- af te schrijven. Daar kots ik van.

Ook is het voor Israël beter om in veiligheid en vrede te leven. Kan me niet schelen dat ze in een psychose zouden leven. Dat kan herstellen :ego:


Nee, er moet echt veeeel werk verzet worden.Luisteren, praten, luisteren ect.Mediahulp. Vanuit hoop.

De aanhouder wint.

mark61
18-11-09, 13:03
Ik heb die bombardementen gezien in december....
Het is niet goed van ons om die mensen -die daar altijd gewoond hebben- af te schrijven. Daar kots ik van.

Ook is het voor Israël beter om in veiligheid en vrede te leven. Kan me niet schelen dat ze in een psychose zouden leven. Dat kan herstellen :ego:

Nee, er moet echt veeeel werk verzet worden.Luisteren, praten, luisteren ect.Mediahulp. Vanuit hoop.

De aanhouder wint.

Hoeveel jaar nog? Je ziet vooruitgang?

Sorry, maar het is volledig inhoudsloos wat je op deze pagina schrijft.

mark61
18-11-09, 13:04
Waarom niet ?

Politiek bewust, democratisch ingesteld, tot voor kort seculier volkje, die Palestijnen. Steekt naar af bij corrupte conservatieve dictators.

Eke
18-11-09, 13:10
, want Palestijnen zijn Untermenschen. Lieberman is er zo een.

.

Untermenschen. dat is nog zo iets.
Liebermann en co.worden als een primitivo beschouwd. Evenals Palestijnen.

Ja, het zijn arme mensen (uitzonderingen daargelaten)en ze hebben een andere cultuur.
Toch kunnen ze je buren zijn..als je maar kijkt naar de overeenkomsten die je met hen hebt.

En dat geciviliseerde sausje komt wel....als dat nou zo belangrijk is...
Maar niet als je je hart op slot houdt en hen onderwijs en gezondheidszorg onthoudt en degelijke bewoning.
Das geen dromen, Knuppeltje. Dat's realiteit.

Hoe zit dat nou met het socialisme in Israël ??????? Maar goed, je hoeft geen socialist te zijn om om een ander te geven.

Eke
18-11-09, 13:12
Politiek bewust, democratisch ingesteld, tot voor kort seculier volkje, die Palestijnen. Steekt naar af bij corrupte conservatieve dictators.

Prima buren dus voor Israël. :boer:

Hamas moet zich eens goed uitspreken : dat ze geen gevaar zijn voor de Joden als de vrede er is.

Het is toch ook die angst die een grote belemmering is......

Armadillo
18-11-09, 14:08
Het meest sneue aan de hele zaak vind ik dat zelfs als morgen alle betrokkenen ten prooi vallen aan een vlaag van goodwill en zich in gaan zetten voor vrede* - dat het dan nog tientallen jaren keihard werken zal zijn voordat de sitautie leefbaar wordt.

In alle discussie die ik over Israel lees gaat het altijd alleen over die eerste stap. Terwijl beide gebieden, Palestina en Israel, hele grote sociale problemen hebben, een verdeelde bevolking, veel corruptie en steeds meer overbevolking.

In Noord-Ierland ging de vrede niet van een leien dakje en hebben ze problemen gehad met IRA leden die plotseling zonder 'werk' zaten en hun 'license to kill' kwijt waren. Maar NI ligt in een stabiel en welvarend Europa. Wat gaan ze in Israel/Palestina doen met nog meer werklozen als de oorlog over is?
Het lijkt mij ook (gok) dat de wapenlobby in Israel meer invloed heeft op de politiek dan de IRA destijds had. Die zitten ook niet te wachten op vrede.

Volgens mij is het echte probleem dat zelfs als kleine stapjes richting vrede gezet zouden worden, de volgende stappen *nog* moeilijker zijn. Zijn er in het verleden niet wat sprankjes hoop geweest? Ik heb de discussie nooit erg nauw gevolgd maar als ik het voorbij zie komen verbaas ik me altijd over het gebrek aan realiteitszin. Vrede betekent dat de wapenindustrie op z'n gat gaat. En dat al die lui die nu onder de wapenen zijn: zowel in het Israelische leger als bij Hamas en andere groepen, dat ze op zoek moeten naar ander werk en in hun handjes mogen knijpen als ze wat vinden bij de MacDonalds of de Reinigingsdienst. Ook al waren ze leidinggevende, ook al hebben ze hun leven gewaagd voor het vaderland....

Vrede betekent Palestijns land teruggeven en een oplossing vinden voor de lui die er nu wonen. Uberhaubt, de huisvestingsproblemen (nog steeds tenten in Gaza, zag ik) moeten opgelost worden, problemen met corruptie en criminaliteit. Die mega-extra-ortodoxe joden, die leven van uitkeringen? Lijkt me ook niet echt houdbaar.

* Puur hypothetisch he.

PS Alle andere discussies die ik nog heb lopen - kom ik op terug. Maar diet moest ik even kwijt :knife_hea

knuppeltje
18-11-09, 14:19
Waarom niet ?

Stel je voor dat ze dan daar ook vrije verkiezingen willen.

Eke
18-11-09, 15:00
Hoeveel jaar nog? Je ziet vooruitgang?

Sorry, maar het is volledig inhoudsloos wat je op deze pagina schrijft.

Die laatste uitspraak is geheel voor jouw rekening, Mark. (:)....en zo'n sorry...bedoel je dat echt ?)

Hoeveel jaar nog ? Wie het weet mag het zeggen.

Je ziet vooruitgang.

Ja, en dat baseer ik op de afgelopen 50 jaar in Nederland. Van kritiekloos Israël omarmen tot aan december (veel afkeuring van de bombardementen)en tot het laatste bezoek van Liebermann : de moeite die ook Nederlandse Joden nemen om zich in het openbaar uit te spreken voor de weg naar vrede : nodig Hamas uit.
Ik neem aan dat Nederland niet op zichzelf staat. Er is een omslag gaande.

Denken jullie echt dat er geen moer gebeurt ? Waar leid je dat uit af ?

knuppeltje
18-11-09, 15:04
Eke;4156853]Denken jullie echt dat er geen moer gebeurt ? Waar leid je dat uit af ?

:slapen:

Eke
18-11-09, 15:09
Terwijl beide gebieden, Palestina en Israel, hele grote sociale problemen hebben, een verdeelde bevolking, veel corruptie en steeds meer overbevolking.




Ja, dat delen ze !!!! Daar hebben ze hun handen al vol aan als ze dat (verder) zouden gaan aanpakken.

Eke
18-11-09, 15:13
:slapen:


nou, Knuppeltje, zoveel intimidatie :hihi:
ik loop maar op kousenvoeten weg.........tot een andere keer :zwaai:

Eke
18-11-09, 17:26
Vanavond in de krant : VS verbijsterd

De bouw in Gilo gaat gewoon door....

De VS, de VN, de Palestijnse Autoriteit zijn zeer afwijzend.
Israël zet George Mitchell min of meer in z'n hemd, daar ie maandag nog gevraagd had aan Netanyahu om ermee te stoppen.


Hoe lang gaat de kruik te water voor ie barst ?

Je mag wel slapen, Knuppeltje...maar til 1 ooglid even op.
Het kan zo niet doorgaan. Israël verliest zeer snel goodwill in de wereld op deze manier.

tanger'73
18-11-09, 23:21
lieberman de extremist heeft tijdens zijn bezoekje aan Maxime zeker ook zijn fiat gekregen voor die nieuwe nederzettingen in Gilo voor kolonisten.

mark61
19-11-09, 07:09
Die laatste uitspraak is geheel voor jouw rekening, Mark. (:)....en zo'n sorry...bedoel je dat echt ?)

Hoeveel jaar nog ? Wie het weet mag het zeggen.

Je ziet vooruitgang.

Ja, en dat baseer ik op de afgelopen 50 jaar in Nederland. Van kritiekloos Israël omarmen tot aan december (veel afkeuring van de bombardementen)en tot het laatste bezoek van Liebermann : de moeite die ook Nederlandse Joden nemen om zich in het openbaar uit te spreken voor de weg naar vrede : nodig Hamas uit.
Ik neem aan dat Nederland niet op zichzelf staat. Er is een omslag gaande.

Denken jullie echt dat er geen moer gebeurt ? Waar leid je dat uit af ?

Natuurlijk zijn mijn uitspraken voor mijn rekening, voor wiens rekening anders?

Sorry dat het wat cru overkomt, maar het is de zuivere waarheid.

Het doet er allemaal niet zo toe wat er in NL gebeurt. Het moet uit Washington komen en als zelfs Obama geen pink optilt zal er nooit wat veranderen.

knuppeltje
19-11-09, 08:21
Eke;4157075]Je mag wel slapen, Knuppeltje...maar til 1 ooglid even op.
Het kan zo niet doorgaan. Israël verliest zeer snel goodwill in de wereld op deze manier.

Droom rustig verder, het toch maakt allemaal geen ene moer uit.

mark61
19-11-09, 09:32
Vanavond in de krant : VS verbijsterd

Gossie, nee nou gaat er wat gebeuren. Eke, de VS fluistert alleen maar tegen Israël, alsof de VS een klein landje zijn dat siddert voor het grote Israël.

Alle andere landen in de wereld waar iets gebeurt dat ze niet bevalt gooien ze gewoon plat, of bedreigen ze permanent en zieken ze waar ze kunnen.

Zie Iran. Heeft Israël soms geen illegale kernwapens? Iran heeft ze niet eens en de intentie om ze te maken is hoogst vaag. Toch wordt Iran van alle kanten geboycot en geziekt en bedreigd.

Afghanistan wou zogenaamd OBL niet uitleveren? Platgooien dat land. We zijn nu duizenden doden verder.

Een Nederlandse premier + minister van BZ die met droge ogen beweert dat het geen buitenproportioneel geweld is als je 1300 mensen vermoordt om er 13 te wreken, dat zijn bijna nazi's, zo gewetenloos.

Hoe kom jij erbij dat er dan iets gaat veranderen? Wanneer heeft de VS Isr. ooit iets 'aangedaan'?

Als het Arabieren of moslims waren was Tel Aviv nu al een rokende puinhoop geweest.

Witte78
19-11-09, 09:37
Ik voorzie dat het wel gaat veranderen. Jodenvervolging wordt vergeten, de VS verliest macht en olie wordt minder belangrijk. Maar hoe lang dat gaat duren, geen idee.

mark61
19-11-09, 09:57
Ik voorzie dat het wel gaat veranderen. Jodenvervolging wordt vergeten, de VS verliest macht en olie wordt minder belangrijk. Maar hoe lang dat gaat duren, geen idee.

De joden in de VS blijven een politieke machtsfactor. Ik weet eigenlijk niet eens hoe groot de rol is van de Holocaust in de VS. Je hebt gewoon een stemmenblok met sympathie voor I.

Olie was altijd al een reden om juist geen vriendjes met I. te zijn toch? De VS is gewoon nodeloos impopulair in het MO. Hadden ze 20 jaar geleden een rechtvaardige vrede afgedwongen, dan waren ze nu nog populair en was ze van alles wat ze verder nog doen vergeven. imho.

Misschien dat dat machtsverlies zoden aan de dijk zet...gaat nog wel even duren...

Witte78
19-11-09, 10:16
De joden in de VS blijven een politieke machtsfactor. Ik weet eigenlijk niet eens hoe groot de rol is van de Holocaust in de VS. Je hebt gewoon een stemmenblok met sympathie voor I.

Olie was altijd al een reden om juist geen vriendjes met I. te zijn toch? De VS is gewoon nodeloos impopulair in het MO. Hadden ze 20 jaar geleden een rechtvaardige vrede afgedwongen, dan waren ze nu nog populair en was ze van alles wat ze verder nog doen vergeven. imho.

Misschien dat dat machtsverlies zoden aan de dijk zet...gaat nog wel even duren...

Lijkt mij toch wel dat een reden van bestaansrecht voor Israël de destabilisatie van de regio is. Instabiele regio betekent corrupte regimes betekent goedkope oliedeals. Het gaat er bij mij niet in dat de enige reden is dat een aantal joden het willen omdat ze zoveel vaderlandsliefde hebben.

Daarnaast kan Europa ook redelijk wat zoden aan de dijk zetten, en die tolereren Israël volgens mij vooral vanwege sentiment.

knuppeltje
19-11-09, 11:04
Witte78;4157964]Ik voorzie dat het wel gaat veranderen. Jodenvervolging wordt vergeten, de VS verliest macht en olie wordt minder belangrijk. Maar hoe lang dat gaat duren, geen idee.

Het verandert elke dag daar, alleen niet de goede kant op, in tegendeel dus. Met die jodenvervolging heeft het in werkelijkheid allang niets meer van doen. Die 900 nieuwe woningen in Gillo zijn niet bedoeld voor Israelische joden, maar voor rijke Amerikaanse Joden als 2e huis.
Later als die oud zijn dan gaan ook zij daar permanent wonen onder de rook van de Tempelberg, en bidden ze zich er suf, opdat die tempel weer zo snel mogenlijk opgebouwb wordt. samen met al die tig andere rijke Amerikaanse joden daar al zitten. Ze zijn er niet geboren, maar ze zien het toch daar als hun thuisland waar ze onvoorwaardelijk recht op hebben.
Dat dat ten koste gaat van anderen zal die rijke Amerikaanse flikkers geen reet schelen. En hoe meer van die rijke Amerikanen ze daar binnenhalen, hoe meer steun van de machtige joodse lobby in Amerika. Netaniahu en die Lieberman zijn grote schoften, dat het zo werk weten die drommels goed.
Onze schijnheilige Limburger ook wel, vermoed ik.

mark61
19-11-09, 11:07
Lijkt mij toch wel dat een reden van bestaansrecht voor Israël de destabilisatie van de regio is. Instabiele regio betekent corrupte regimes betekent goedkope oliedeals. Het gaat er bij mij niet in dat de enige reden is dat een aantal joden het willen omdat ze zoveel vaderlandsliefde hebben.

Daarnaast kan Europa ook redelijk wat zoden aan de dijk zetten, en die tolereren Israël volgens mij vooral vanwege sentiment.

Zonder instabiliteit zijn regimes toch net zo corrupt of dictatoriaal? Wat betekent dat eigenlijk precies, dat 'instabiel'? Dat heb ik nooit begrepen. Het is een vaak gebruikte term inderdaad. Zonder Israël is het hoogstens nog meer onenigheid tussen die regimes, of bedoel je dat niet?

Mja ik denk echt sentiment. Net als in Europa. Come on, in Europa zijn het niet eens de joden zelf die het hardst roepen :)

knuppeltje
19-11-09, 11:08
Witte78;4157988]Lijkt mij toch wel dat een reden van bestaansrecht voor Israël de destabilisatie van de regio is.

Corrupt is het in Israël al jaren, en als er iemand de nederzettingen wilt gaan ontruimen dan moet je eens zien hoe instabiel daar dan de boel wordt.

Tomas
19-11-09, 11:10
..in Europa zijn het niet eens de joden zelf die het hardst roepen :)

Nope. 't is een christelijk iets. Slinger weet er precies de ins and outs van, maar weigert natuurlijk om dit eens goed uit te leggen. D'r zit iets van een taboe in natuurlijk, vanwege de immorele kant die het heeft.

knuppeltje
19-11-09, 11:16
Tomas;4158055]Nope. 't is een christelijk iets. Slinger weet er precies de ins and outs van, maar weigert natuurlijk om dit eens goed uit te leggen. D'r zit iets van een taboe in natuurlijk, vanwege de immorele kant die het heeft.

Schuldgevoelens van juist de christenen?

Witte78
19-11-09, 11:22
Zonder instabiliteit zijn regimes toch net zo corrupt of dictatoriaal? Wat betekent dat eigenlijk precies, dat 'instabiel'? Dat heb ik nooit begrepen. Het is een vaak gebruikte term inderdaad. Zonder Israël is het hoogstens nog meer onenigheid tussen die regimes, of bedoel je dat niet?

Mja ik denk echt sentiment. Net als in Europa. Come on, in Europa zijn het niet eens de joden zelf die het hardst roepen :)

Sentiment levert niets op. Ik geloof niet dat er miljarden naar Israël gaan alleen vanwege sentiment. Van Europa kan ik me er nog wat van voorstellen ivm WW2, van Amerika niet.

mark61
19-11-09, 11:29
Nope. 't is een christelijk iets. Slinger weet er precies de ins and outs van, maar weigert natuurlijk om dit eens goed uit te leggen. D'r zit iets van een taboe in natuurlijk, vanwege de immorele kant die het heeft.

Yep, we hebben het er al eerder over gehad. Maar gristenen doen er inderdaad heel geheimzinnig over.

mark61
19-11-09, 11:30
Sentiment levert niets op. Ik geloof niet dat er miljarden naar Israël gaan alleen vanwege sentiment. Van Europa kan ik me er nog wat van voorstellen ivm WW2, van Amerika niet.

Ik geloof van wel. Een andere verklaring dan lobbydollars en sentiment kan ik ook niet bedenken. En je bent je toch wel bewust van de enorme invloed van die AIPACs en wat heb je daar allemaal niet?

Maar het blijft een raadsel voor me, moet ik zeggen. Die onvoorwaardelijke steun van de VS aan I.

Eke
19-11-09, 13:17
Ik geloof van wel. Een andere verklaring dan lobbydollars en sentiment kan ik ook niet bedenken. En je bent je toch wel bewust van de enorme invloed van die AIPACs en wat heb je daar allemaal niet?

Maar het blijft een raadsel voor me, moet ik zeggen. Die onvoorwaardelijke steun van de VS aan I.

Wat betreft de VS : Israël heeft een sterke PR naar de Amerikanen toe. Ik hoorde eens dat iedere jongere van geheel of gedeeltelijk Joodse afkomst een uitnodiging krijgt om een week of zo rond te reizen in Israël- als gast van het land .

Palestina is bitter arm en kan dat zich niet veroorloven..we hebben het er hier vaker over gehad : de Palestijnse Stem komt niet goed door in de wereld.

Het lijkt alsof de Joden zich een slag in het rond hebben gewerkt om het land vruchtbaar en welvarend te maken (dit harde werken klopt wel) en dat nu de Palestijnen mee willen profiteren. Nee, dus.

Als ik me niet zo goed voel lees ik 'makkelijke' boeken zoals streekromans. Regelmatig vind je er een dot christelijkheid doorheen gevlochten: Israël is het Heilige Land..het land waar Jezus geboren en getogen is...het land van de Joden.
Zie, het zit gewoon in het alledaagse. Israël= Jezus+Joden. Je hoort nooit Israël =Jezus + Mohammedanen. Zo simpel is het eigenlijk.

Gelukkig dat de laatste decennia het beeld realistischer wordt--ook onder Joden en Christenen in Nederland.
Hoe het in de VS is ? Met hun vele grote kerken ????Weten zij de geschiedenis van Palestina's bevolking ?


O ja, Mark, bedankt voor je posting van vanmorgen vroeg ! (blij :) )