PDA

Bekijk Volledige Versie : Autochtoon jeugdgeweld? Bestaat dat?



IbnRushd
26-11-09, 23:53
Autochtoon jeugdgeweld? Bestaat dat?
Te veel focus op allochtonen

Gepubliceerd: 25 november 2009 17:58 | Gewijzigd: 25 november 2009 18:44

Er is te weinig aandacht voor geweld door autochtone jongeren. Terwijl de cijfers en incidenten er niet om liegen.

Door Thaddeus Müller

Sinds eind jaren negentig staat allochtone jeugdcriminaliteit in het centrum van de maatschappelijke belangstelling. Een meerderheid van de Nederlandse bevolking heeft het gevoel dat Nederland onveiliger is geworden, en relateert dit aan onder andere allochtone hangjongeren. Journalisten, politici en onderzoekers bevestigen elkaar in de ernst van de problemen. Frank Bovenkerk, gerespecteerd criminoloog, wijdde zijn afscheidsrede aan het vaststellen dat allochtone jeugdcriminaliteit een groot probleem is. En wie autochtone jeugdcriminaliteit googlet krijgt de veelzeggende reactie: ‘Bedoelde u allochtone jeugdcriminaliteit?’

Omdat onze aandacht vrijwel volledig hierop gericht is, is er nauwelijks aandacht voor criminele, autochtone jongeren. Ten onrechte, want ook zij zijn crimineel actief. Wellicht past dit niet in het gewenste zelfbeeld van autochtone Nederlanders en tevens valt het moeilijk te rijmen met het populaire, negatieve beeld over moslims en allochtonen. Voor velen zijn zij immers het grootste probleem van onze samenleving. De dagelijkse sociale realiteit heeft een minder eenduidig karakter. Dat wordt ondersteund door cijfers van het CBS en het WODC. Van alle aangehouden verdachten in 2005 (212.000) had 63 procent een autochtone achtergrond.

Dat het gedrag van veel autochtone jongeren uiterst problematisch is, blijkt ook uit nog te publiceren onderzoek van de Universiteit Utrecht: jonge, autochtone veelplegers blijken een hogere recidive te kennen dan jonge, Utrechtse allochtonen. In een recente studie van onderzoeksinstituut Nicis over delinquente jongeren getiteld Marokkaanse jeugddelinquenten: een klasse apart? worden ‘Marokkaanse’ en ‘Nederlandse’ criminele jongens tussen de 13 en 18 jaar met elkaar vergeleken. Autochtone jongeren scoren volgens dit rapport hoog op geweld, zedenmisdrijven en brandstichting. Andere bronnen wijzen ook op een groot autochtoon aandeel in geweldszaken. De toename van geweld op het Leidseplein en het Rembrandtplein sinds begin van deze eeuw is voor een groot deel toe te schrijven aan autochtone jongeren, zo meldt onderzoeksinstituut COT. Dat lijkt ook het geval te zijn bij geweld tegen politieagenten in uitgaansgebieden, zo wees een recent onderzoek uit van de Vrije Universiteit.

In een studie van de Politieacademie naar oud-en-nieuwincidenten 2007/2008 bleek dat de schade (aan scholen, auto’s, huizen en gemeentelijk eigendom) minimaal 46 miljoen euro was. Van de daders die opgepakt waren, bleek 78 procent autochtoon te zijn. Ook kwam uit dit onderzoek naar voren dat in gereformeerde dorpen in de Bible Belt aanzienlijk meer gemeentelijk bezit vernield werd. Als een van de weinige kranten heeft het Reformatorisch Dagblad hier aandacht aan besteed met eigen onderzoek, een onderzoek dat de bevindingen van de Politieacademie overigens bevestigde.

Het strandfeest in Hoek van Holland was een ander tragisch dieptepunt van autochtoon geweld. Opvallend genoeg werd in de eerste berichten over dat incident gerept over allochtone jongeren. Een ander recent voorbeeld van autochtoon geweld is uiteraard de moord op de veertienjarige Dirk Post in Urk. De drie verdachten zijn allen tieners afkomstig uit Urk.

De etnische achtergrond van autochtone jongeren wordt overigens zelden benoemd in de berichtgeving over schop- en knokpartijen. Ook wordt de ‘Nederlandse’ cultuur niet gebruikt als verklaring voor hun wangedrag. Het lijkt te gaan om een leefstijl waarin drank, drugs, geweld, dancefeesten, voetbal en ‘helemaal los gaan’ verweven zijn, zoals sterk naar voren kwam in het recente artikel in NRC Weekblad over ‘de vechtvrienden van Hoek van Holland’.

Maar de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat we nog veel te weinig weten van de wereld van gewelddadige autochtone jongeren, die voor de ‘kick’ iemand halfdood schoppen. Gedrag dat overigens door sommige onderzoekers in de jaren tachtig en negentig ‘molesteerlust’ en ‘recreatief geweld’ werd genoemd.

De laatste jaren hebben we ons blind gestaard op Marokkaanse en Antilliaanse criminele jongens. Het wordt hoog tijd voor een verbreding van het perspectief. Ook het criminele gedrag van autochtone jongeren verdient serieuze aandacht van politici, journalisten, beleidsmakers en onderzoekers. Hierdoor ontstaat een gedifferentieerd beeld van autochtone (en allochtone) Nederlanders, waarin wellicht meer plaats is voor zelfkritiek en minder ruimte voor zelfgenoegzaamheid.

Thaddeus Müller is verbonden aan de sectie criminologie van de faculteit der Rechtsgeleerdheid, Erasmus Universiteit Rotterdam.

Bron: nrc.nl

tanger'73
27-11-09, 00:09
Het is weer akelig stil rondom samenscholing van Marokkaanse jeugd op pleinen. De PVV vreest voor pleinvrees en roept de jeugd op het werk weer te hervatten.

Soldim
27-11-09, 06:22
Zo'n raport wordt door de PVV aanhangers gewoon genegeert, stel je voor dat ze de hand in eigen boezem moeten steken....

('t Heeft wel dezelfde zwakke punten als de meeste raporten waarmee de Wilders adepten zelf zwaaien -- cijfertjes worden uit de context getrokken.)

StevieK
27-11-09, 07:38
Natuurlijk is de pers hier ook debet aan dat er meer gefixeerd wordt op de allochtone dan autochtone. Misschien omdat dat we aan de criminaliteit van de autochtone jeugd gewend zijn.

Ik ben wel van mening dat criminaliteit keihard aangepakt moet worden, maar helaas, Nederland gaat ten onder aan zijn eigen tolerantie.

Maar ja het is makkelijker om belastingen te innen door "het blauw" op de automobilist af te sturen. Dat is makkelijker en ondervind minder weerstand en...... het vult de schatkist sneller.

knuppeltje
27-11-09, 07:48
Ja natuurlijk bestaat dat. Jeugdige etterbaken-kaaskoppen bestaan net zoals er jeugdige etterbakken-niet-kaaskoppen bestaan, en ze zijn net zo lastig om mee om te gaan. Rekken en er bij blijven.

Soldim
27-11-09, 07:56
Ik ben wel van mening dat criminaliteit keihard aangepakt moet worden, maar helaas, Nederland gaat ten onder aan zijn eigen tolerantie.


Is dat zo? Is er minder jeugd criminaliteit in landen waar men minder tolerant is? Ik waag dat te betwijfelen.

Sterker nog, volgens mij is de criminaliteit in Nederland het laatste decenium sterk afgenomen -- ondanks, of wellicht dankzij, die tolerantie.



Maar ja het is makkelijker om belastingen te innen door "het blauw" op de automobilist af te sturen. Dat is makkelijker en ondervind minder weerstand en...... het vult de schatkist sneller.

Vergelijk het aantal doden en gewonden dat valt in het verkeer met het aantal doden en gewonden door (jeugd-)criminaliteit. Mij lijkt duidelijk waar je met dezelfde politie inzet meer leed kunt besparen.

Ongenuanceerd gezeik op de politie, politiek en justitie bekt wel lekker, maar snijdt verder weinig hout.

Witte78
27-11-09, 08:48
Onzin artikel. Autochtonen doen niet aan criminaliteit!

StevieK
27-11-09, 13:48
Is dat zo? Is er minder jeugd criminaliteit in landen waar men minder tolerant is? Ik waag dat te betwijfelen.

Sterker nog, volgens mij is de criminaliteit in Nederland het laatste decenium sterk afgenomen -- ondanks, of wellicht dankzij, die tolerantie.



Ok, je heb een punt, misschien kijk ik wel jaren terug in mijn eigen jeugd. Ik kan me niet herrineren dat we zo geweldadig waren als vandaag aan de dag. Maar als je toch zaken leest van slachtoffers of helpers die direct in daders veranderen dan heb je toch wel bedenkingen. Ik heb een keer geholpen toen ik getuige was van een aanval van een conducteur in de trein, ik ben hem te hulp geschoten, ok, misschien wat te grof tov de dader. Maar daarna moest ik uren op het bureau blijven om alles uit te leggen terwijl de dader al weer lang rond liep op zoek naar nieuwe slachtoffers.En,... ik heb inmiddels door dat geintje een strafblad gekregen.

Tegenwoordig moet je praten, moet je tolerant zijn tegenover de dader.





Vergelijk het aantal doden en gewonden dat valt in het verkeer met het aantal doden en gewonden door (jeugd-)criminaliteit. Mij lijkt duidelijk waar je met dezelfde politie inzet meer leed kunt besparen.

Ongenuanceerd gezeik op de politie, politiek en justitie bekt wel lekker, maar snijdt verder weinig hout.

Ik ben best van mening dat zware wegmisbruikers zwaar gestraft moet worden, maar als je wegmisbruikers bekijkt dan heb je toch bij sommige zaken/overtredingen je bedenkingen.

fisherman1969
27-11-09, 16:38
Ik heb al zo vaak gezegt :vergeet de AUTOCHTONE HUFTERTJES EN GLASBAKJES NIET.Ga maar kijken bij mijn antwoorden .