PDA

Bekijk Volledige Versie : NL Professor kweekt varkensvlees zonder varken



Marsipulami
30-11-09, 10:23
Professor kweekt varkensvlees in lab

maandag 30 november 2009Auteur: (FDS) NVT - Wetenschappers van de universiteit van Eindhoven kweken kunstmatig varkensvlees in hun laboratoria.

Het team van professor Mark Post oogst cellen uit spierweefsel van een levend varken. Die zogenaamde myoblasten zetten ze uit in een glazen schaal met een voedselbad dat ze halen uit foetussen van andere dieren. Vervolgens gaan deze cellen zich snel delen, wat kunstmatig spierweefsel oplevert.

Post heeft nog niet geproefd van zijn in-vitrovarken maar geeft toe dat zijn 'vlees' er nog allesbehalve appetijtelijk uitziet: 'In de natuur bewegen varkens veel en dat levert steviger en smakelijker hammen op. Als we erin slagen ons kunstvlees voortdurend te stretchen, zal dat eveneens steviger weefsel opleveren.' Hij wil het voedselbad ook vervangen door een volkomen kunstmatige oplossing.

De wetenschapper is ervan overtuigd dat zijn 'vlees' over vijf jaar op de markt zal komen, in eerste instantie als vulling van worsten en andere bereide vleeswaren. Zijn onderzoek wordt overigens gesponsord door een worstenmerk én door de Nederlandse overheid.

Het grote voordeel van in-vitrovarkens is dat ze geen methaan afscheiden, een zeer schadelijk broeikasgas. De vleesindustrie speelt een belangrijke rol in de opwarming van de aarde.

De dierenrechtenbeweging Peta - de Nederlandse tegenhanger van Gaia - is opgetogen over het vooruitzicht dat op termijn vlees niet langer gelijk zal staan aan dode dieren. Maar veeartsen waarschuwen dat het grote publiek moeilijk overtuigd zal kunnen worden van de voordelen van kunstvlees.

H.P.Pas
30-11-09, 20:09
veeartsen

:strik:

reallife
30-11-09, 20:14
[SIZE="4"]

Het team van professor Mark Post oogst cellen uit spierweefsel van een levend varken. Die zogenaamde myoblasten zetten ze uit in een glazen schaal met een voedselbad dat ze halen uit foetussen van andere dieren. Vervolgens gaan deze cellen zich snel delen, wat kunstmatig spierweefsel oplevert.


Ulgh :eek:

ronald
30-11-09, 22:14
Ulgh :eek:

Zeg dat wel. Dacht ik eens een niet-dierlijk varkenskoteletje te kunnen proeven....zit er nog allerlei dierlijke troep in. Duidelijk blijmakerij met een dode mus.

tanger'73
30-11-09, 22:21
Zeg dat wel. Dacht ik eens een niet-dierlijk varkenskoteletje te kunnen proeven....zit er nog allerlei dierlijke troep in. Duidelijk blijmakerij met een dode mus.


Mislukte poging van de zoveelste vleesvervanger.

ronald
30-11-09, 23:24
Mislukte poging van de zoveelste vleesvervanger.

Nou....nou...ik vind die Tival producten best wel te eten. Ok... je moet er een mik kruiden bij strooien, maar dat sponsachtige van soja los je er dan wel mee op.

tanger'73
30-11-09, 23:28
Nou....nou...ik vind die Tival producten best wel te eten. Ok... je moet er een mik kruiden bij strooien, maar dat sponsachtige van soja los je er dan wel mee op.


Die nephamburger van best bite is tussen een broodje met ketchup, wat sla en groenten best te eten.

ronald
30-11-09, 23:32
Die nephamburger van best bite is tussen een broodje met ketchup, wat sla en groenten best te eten.

Die ken ik nie. Is die kosher? :boer:

tanger'73
01-12-09, 00:00
Die ken ik nie. Is die kosher? :boer:



Het is een vegatarisch product en moet in wezen dierlijk vrij zijn. Sommige gebruiken alsnog kippeeiwit als toevoeging, maar dat neem ik niet.

ronald
01-12-09, 00:06
Het is een vegatarisch product en moet in wezen dierlijk vrij zijn. Sommige gebruiken alsnog kippeeiwit als toevoeging, maar dat neem ik niet.

Waar koop je die dan? Ook in Eindhoven?

tanger'73
01-12-09, 00:40
Waar koop je die dan? Ook in Eindhoven?

Bij C1000 in het koelvak.

ronald
01-12-09, 01:25
Bij C1000 in het koelvak.

Met de naam "Best bite" zei je? Ik ga eens kijken.

reallife
01-12-09, 07:09
Zeg dat wel. Dacht ik eens een niet-dierlijk varkenskoteletje te kunnen proeven....zit er nog allerlei dierlijke troep in. Duidelijk blijmakerij met een dode mus.

Geloof me, je mist er niets aan.


Nou....nou...ik vind die Tival producten best wel te eten. Ok... je moet er een mik kruiden bij strooien, maar dat sponsachtige van soja los je er dan wel mee op.

Ik gebruik die gehakt soja soms als basis voor bolognese saus. Maar die schnitzelachtige dingen vind ik eigenlijk ook niet te eten.

The_Grand_Wazoo
01-12-09, 08:46
Uiteindelijk zijn tahoe en tempeh de smakelijkste sojaproducten. Qorn is een goeie tweede, maar al die in vleesplapjes geboetseerde dingen .... brrr.

Eke
01-12-09, 16:54
Uiteindelijk zijn tahoe en tempeh de smakelijkste sojaproducten. Qorn is een goeie tweede, maar al die in vleesplapjes geboetseerde dingen .... brrr.

Gemarineerde tahoe als kleine frietjes gesneden en in hete olie gebakken : heerlijk !

De groenteschijven met knapperig korstje (in de olijfolie) zijn ook goed te doen.

Halfom rundertartaar met halfom gehakt-soja : als gehakt aanmaken en per portie in half bladerdeegvelletje. Een grote schaal ermee uit de oven is echt feestelijk .En ook lekker voor vleeseters.

Umarvlie
01-12-09, 17:07
Ik denk dat als je bewust er voor kiest geen vlees te eten, je ook niet moet wagen aan vleesvervangers in de hoop dat die smaken zoals je biestukje etc. Het was al net zo met die alcoholvrije biertjes .. dat gaat nooit wat worden.

Heeft iemand overigens al ervaring met de spruitjesburger? daar hoorde ik laatst iets over op de radio en als spruitjes-fan ben ik wel benieuwd.

Eke
01-12-09, 17:19
Ik denk dat als je bewust er voor kiest geen vlees te eten, je ook niet moet wagen aan vleesvervangers in de hoop dat die smaken zoals je biestukje etc..

Weet je, Umarvlie, ze zijn handig. Je kookt voor een heel gezin en de een is bewust bezig om minder vlees te eten of zelfs voor vegetarisch te gaan en weer een ander kickt op aardappelen met groente en vlees en lijkt op Bartje : geen bruune bo0n'n ...never, nooit, niet. Nou ja, je kent die taferelen wel :)

Umarvlie
01-12-09, 17:26
Weet je, Umarvlie, ze zijn handig. Je kookt voor een heel gezin en de een is bewust bezig om minder vlees te eten of zelfs voor vegetarisch te gaan en weer een ander kickt op aardappelen met groente en vlees en lijkt op Bartje : geen bruune bo0n'n ...never, nooit, niet. Nou ja, je kent die taferelen wel :)

Als je geen vegenist bent en toch het "stukje" vlees wil vervangen door iets anders, kun je die vegetarische burger hapjes nemen of iets anders, kijk eens wat je bijvoorbeeld met Ei/Soja producten nog meer kan doen -> nu is mijn vrouw Indonesisch en eet ik dus vaak iets anders als aardappelen/groente/vlees maar er zijn varietiemogelijkheden genoeg -> geen vlees vervanger maar iets anders dan vlees.

Ik vond altijd (maar da's persoonlijk) dat een vega-burger/vlees altijd teleurstelde, omdat je toch zoiets als vlees verwacht.

Als je hollandse kost wil dan is het enige probleem met geen vlees dat je dan geen jus hebt voor over je aardappels (en ik vind die gebonden jus supplecaties/sauzen al helemaal niets). Gesmolten boter kan maar da's vet :boer:

Joesoef
01-12-09, 17:44
Vraag mij zo af, lukt dit alleen bij varkensvlees. Zo ja, dat is pas griezelig.....

Eke
01-12-09, 21:00
Als je geen vegenist bent en toch het "stukje" vlees wil vervangen door iets anders, kun je die vegetarische burger hapjes nemen of iets anders, kijk eens wat je bijvoorbeeld met Ei/Soja producten nog meer kan doen -> nu is mijn vrouw Indonesisch en eet ik dus vaak iets anders als aardappelen/groente/vlees maar er zijn varietiemogelijkheden genoeg -> geen vlees vervanger maar iets anders dan vlees.

Ik vond altijd (maar da's persoonlijk) dat een vega-burger/vlees altijd teleurstelde, omdat je toch zoiets als vlees verwacht.

Als je hollandse kost wil dan is het enige probleem met geen vlees dat je dan geen jus hebt voor over je aardappels (en ik vind die gebonden jus supplecaties/sauzen al helemaal niets). Gesmolten boter kan maar da's vet :boer:

Burger hapjes...klinkt wel goed !Mits niet van quorn,he.
Die ei/soja-combi zal ik nog eens uitwerken. Of heb jij een goed recept hier voor ons ?
Ja, die hollandse kost zonder jus. Puree is dan wel weer lekker.:)

Eke
01-12-09, 21:08
Vraag mij zo af, lukt dit alleen bij varkensvlees. Zo ja, dat is pas griezelig.....

Nieuwe kansen ! Ook mensenvlees kan gekweekt worden. Een zegen bij transplantaties.

Het werkt ook bij tandvlees. Je kon alleen maar ander vlees daar transplanteren, maar nu kun je hetzelfde tandvlees terugzetten.

Het is wel errug griezelig als je erbij gaat fantaseren :eek: Laat je niet meeslepen , Joesoef !

Marsipulami
01-12-09, 21:52
Vraag mij zo af, lukt dit alleen bij varkensvlees. Zo ja, dat is pas griezelig.....

Ik denk dat ik voortaan alle vleesprodukten 'made in Holland' ga bannen.

mark61
01-12-09, 22:56
Ik denk dat ik voortaan alle vleesprodukten 'made in Holland' ga bannen.

Dat had je beter altijd al kunnen doen. Niet dat het in België beter is, dat weet je zelf wel. Daar worden zelfs mensen vermoord om slecht vlees te kunnen blijven verkopen. Das voor NL nog net te dol.

tanger'73
01-12-09, 22:58
Dat had je beter altijd al kunnen doen. Niet dat het in België beter is, dat weet je zelf wel. Daar worden zelfs mensen vermoord om slecht vlees te kunnen blijven verkopen. Das voor NL nog net te dol.


Vermoord om vlees, vertel eens? :eek:

mark61
01-12-09, 23:09
Vermoord om vlees, vertel eens? :eek:

03 januari '98, 00:00, bijgewerkt 16 januari '09, 10:57

De Belgische justitie heeft de moordenaar van veearts Karel van Noppen te pakken. De man die in februari 1995 de veearts met drie kogels om het leven bracht, heeft een volledige bekentenis afgelegd. Onduidelijk is echter nog steeds wie precies de opdracht heeft gegeven tot de moord.

Van onze correspondent

Geert-Jan Bogaerts

BRUSSEL

Van Noppen werkte voor het Instituut voor Veterinaire Keuring, de instantie die in België met de keuring van slachtvlees is belast. Hij stond bekend als strijder tegen de 'hormonenmaffia', groepen veeboeren en -handelaren die de waarde van het vlees proberen te verhogen door de runderen te injecteren met hormonen.

Nog steeds is het vermoeden groot dat de hormonenmaffia opdracht heeft gegeven aan de 38-jarige Albert Barrez om Van Noppen om het leven te brengen. Er zijn in de Belgische media echter ook verbanden gelegd met de Nederlandse georganiseerde misdaad. Nederlandse drugsbendes zouden contacten onderhouden met de West-Vlaamse hormonenmaffia. Die contacten zijn echter nooit bewezen, en ook gisteren wilde justitie daar niet over speculeren.

Volgens de moordenaar, Albert Barrez, heeft hij de aanslag in zijn eentje gepleegd. Een tweede verdachte, Carl de Schutter, zat niet bij hem in de auto toen hij de dodelijke kogels afvuurde. De Schutter wordt er echter nog steeds van verdacht in ieder geval het brein te zijn achter de aanslag. Hij zou Barrez hebben ingehuurd en ook het moordwapen hebben geleverd. Bovendien zou De Schutter, een wapenhandelaar uit Essen nabij de Nederlandse grens, de BMW hebben gestolen waarmee Barrez later vluchtte.

Barrez heeft een gedetailleerde verklaring afgelegd. Op de avond van 20 februari 1995 dwong hij Van Noppens auto tot stilstand. Barrez miste met het eerste schot en raakte de zijruit van Van Noppens auto. Het tweede schot trof Van Noppen in de buik, het derde in de rug. De veearts viel vervolgens in een greppel langs de weg, waar Barrez het karwei afmaakte met een vierde kogel in Van Noppens achterhoofd.

De moord op de veearts maakte in België een golf van verontwaardiging los. Op de dag van zijn begrafenis weigerden de Belgen vlees te eten, een actie die een jaar later nog eens werd herhaald. De overheid intensiveerde de jacht op de hormonenmaffia, maar alle acties hadden slechts kortstondig effect. De handel in hormonen lijkt weer helemaal op de oude voet verder te gaan.

tanger'73
01-12-09, 23:13
Zo de vierde kogel in het achterhoofd, net als een rund. :eek:

mark61
01-12-09, 23:17
"Opdrachtgevers moord Van Noppen lopen vrij rond"

02/10/'08 De opdrachtgevers achter de moord op veearts-keurder Karel Van Noppen lopen nog steeds vrij rond. Dat schrijft Carl Deschutter, de organisator van de aanslag, in een brief.

"Alex Vercauteren was maar een loopjongen, die optrad voor zakenpartners. Maar hij zit voor zijn aandeel wel terecht in de gevangenis", vertelt De Schutter. Hij schrijft in zijn brief aan een krant van de Persgroep eveneens dat hij weet wie de echte opdrachtgevers zijn, maar hij geeft geen namen.

http://www.gva.be/nieuws/binnenland/opdrachtgevers-moord-van-noppen-lopen-vrij-rond.aspx

________

De bewuste Vercauteren is tot levenslang veroordeeld in 2002, maar is vandaag, 1 december 2009, half vrijgelaten. Mag doordeweeks overdag buiten werken, moet in cel slapen. In het weekend helemaal vrij.