PDA

Bekijk Volledige Versie : Vrije Universiteit vreest imago zwarte universiteit



Amaeru
02-12-09, 22:24
wo 02 dec 2009, 13:21 | lees voor

'VU mag niet imago zwarte universiteit krijgen'

AMSTERDAM - De Vrije Universiteit mag niet het imago van een 'zwarte universiteit' krijgen. Collegevoorzitter René Smit vreest dat, zoals de term ‘zwarte school’ bij mensen veel negatieve associaties oproept, de instroom van veel allochtone studenten geassocieerd wordt met slechtere onderwijsprestaties.

Dat heeft Smit gezegd in een vergadering van de Ondernemingsraad, meldt de universiteitskrant Ad Valvas .

De VU kent samen met de Erasmusuniversiteit het hoogste percentage allochtone studenten, zo’n twintig procent. Daarnaast telt de VU nog tien procent studenten uit het buitenland. Uit cijfers blijkt dat allochtone studenten gemiddeld slechter scoren.

Smit stelde volgens de universiteitskrant nadrukkelijk vóór een actief diversiteitsbeleid te zijn, maar dat moet worden gekoppeld aan excellentie. Zo zou de helft van de studenten in het buitenland kunnen worden geworven. Ook zou de universiteit zich moeten inspannen om de studieresultaten van de allochtonen te verbeteren.

tanger'73
02-12-09, 22:43
in welke taal wordt daar eigenlijk aan buitenlandse studenten les gegeven?

Umarvlie
02-12-09, 22:51
in welke taal wordt daar eigenlijk aan buitenlandse studenten les gegeven?

Er zijn diverse colleges die in het engels worden gehouden. Op diverse universiteiten trouwens.

tanger'73
02-12-09, 23:06
Er zijn diverse colleges die in het engels worden gehouden. Op diverse universiteiten trouwens.


Dan snap ik die vrees voor het worden van een zwarte bolwerk niet, als ze zelf een vreemde taal hanteren?

tanger'73
02-12-09, 23:45
ik denk dat er sprake is van een verhoogde staat van hypochondrie. Mensen die ineens spontaan angst ontwikkelen voor zwarten en moslims. Laten ze daar maar eens wetenschappelijk onderzoek op hun universiteiten naar gaan doen.

Amaeru
03-12-09, 00:03
Ik denk dat het met geld te maken heeft. Volgens mij is de hoogte van de toelage die een universiteiten uitbetaald krijgt o.a. afhankelijk van de snelheid waarmee een student de verschillende stadia (Bachelor en Master) van zijn studie afrondt.

Kennelijk doen allochtone studenten er iets langer over en krijgt de universiteit dus minder uitbetaald.

De Erasmus universiteit, die ook in het artikel genoemd wordt, probeert dat tegen te gaan door een bindend studieadvies in te voeren. Studenten moeten binnen een bepaalde periode hun bachelor gehaald hebben, zo niet dan moeten ze vertrekken.

tanger'73
03-12-09, 00:26
Ik denk dat het met geld te maken heeft. Volgens mij is de hoogte van de toelage die een universiteiten uitbetaald krijgt o.a. afhankelijk van de snelheid waarmee een student de verschillende stadia (Bachelor en Master) van zijn studie afrondt.

Kennelijk doen allochtone studenten er iets langer over en krijgt de universiteit dus minder uitbetaald.

De Erasmus universiteit, die ook in het artikel genoemd wordt, probeert dat tegen te gaan door een bindend studieadvies in te voeren. Studenten moeten binnen een bepaalde periode hun bachelor gehaald hebben, zo niet dan moeten ze vertrekken.


in het verlengde van het laten vallen van hoogleraar tarik Ramadan door de jouw genoemde universiteit. Spelen de financiën natuurlijk ook een cruciale rol. Door maatregelen vanuit het ministerie van onderwijs, wordt het voor universiteiten nadeliger om rondzuipende studenten zo lang mogelijk vast te houden. Dat universiteiten daar gevoelig voor zijn en onder druk bezwijken hebben we allemaal kunnen zien met welke streek ze Ramadan bij het grofvuil hebben gezet. Maar goed, het onderwijs in Nederland is al decenia's lang belabberd en dat zal een zwarte minder toch niet goed maken.

Bofko
03-12-09, 01:20
Ik denk dat het met geld te maken heeft. Volgens mij is de hoogte van de toelage die een universiteiten uitbetaald krijgt o.a. afhankelijk van de snelheid waarmee een student de verschillende stadia (Bachelor en Master) van zijn studie afrondt.

Kennelijk doen allochtone studenten er iets langer over en krijgt de universiteit dus minder uitbetaald.

De Erasmus universiteit, die ook in het artikel genoemd wordt, probeert dat tegen te gaan door een bindend studieadvies in te voeren. Studenten moeten binnen een bepaalde periode hun bachelor gehaald hebben, zo niet dan moeten ze vertrekken.

Werkelijk ongelooflijk hoe jij geobsedeerd bent door de onderverdeling allochtonen-autochtonen. Daar kan Wilders een grote punt aan zuigen.
Komt het niet in je op, beste jongen, dat deze maatregel met de tijdsgeest te maken kan hebben? Word alles in jouw simpele wereldbeeldje gereduceerd tot Nederlands beleid om het allochtonen moeilijk te maken ?

En mocht je dat allemaal niet willen geloven ,geachte zielepiet, hoe komt het het toch dat je niet kunt bedenken dat -als dat al 20 jaar beleid is- het veel makkelijker geweest zou zijn om 20 jaar geleden de grenzen te sluiten voor allochtonen.Waarom is dat niet gebeurd ? Geef daar eens antwoord op.Waarom is Aboutaleb burgemeester van Rotterdam ? Waarom is dat niet tegengehouden.

Ik walg van je simpele en paranoide wereldbeeldje. Je bent erger dan Wilders.

Amaeru
03-12-09, 02:16
Ik vind het heel erg dat ik zo'n verschrikkelijke walging en waarschijnlijk enorme woede bij u op wek. Dat was niet mijn intentie. Ik vind het niet erg als u uw emotie laat gaan maar hou het alsjeblieft beschaafd.

Nu uw ongenoegen. Ik kan daar heel kort over zijn, ik heb niet de waarheid in pacht. Ik heb enkel het bericht, waar allochtonen het onderwerp zijn, in verband gebracht met informatie die ik her en der vergaard heb. Zo heb ik eergisteren een discussie gehad met een docent van de Erasmus universiteit. Hij had het over de maatregelen waar ik hiervoor over had. Hij bevestigde dat deze genomen zijn om studenten sneller te laten afstuderen en dat het lessysteem daarop is aangepast. Het onderwijssysteem is namelijk veel ''schoolser'' geworden. Studenten worden door allerlei maatregelen ''gedwongen'' om vaker en regelmatiger te studeren. Je kunt niet zoals een paar jaar ervoor gewoon afwezig zijn en pas de laatste week voor een tentamen leren. Je moet tussentijds verplichte lessen volgen en verplicht opdrachten uitvoeren om mee te mogen doen aan een deeltentamen die max 40 % van je gehele cijfer uitmaakt. Dit soort maatregelen werden alleen toegepast in het bachelor. Nu is er een discussie gaande over de invoering van dit systeem voor de volgende jaren. Veel studenten zien dat niet zitten, voornamelijk voor deeltijdstudenten levert dat een zware druk op hun studie omdat die vaak een volledige werkweek hebbenen en de aanwezigheidsplicht met verplichte opdrachten net teveel is. De universiteit heeft dit nieuwe beleid eerst op de voltijdsstudenten toegepast. Nu zijn de deeltijdstudenten aan de beurt omdat daar ook heel veel geld te verdienen valt.

Men moet zo snel mogelijk een zo goed mogelijke student afleveren. Je ziet ook dat de universiteiten meer aan praktijklessen doen om aan de wensen en vraag van het bedrijfsleven tegemoet te komen. Dit zijn allemaal veranderingen die een economische achtergrond hebben. universiteiten moeten meer zelf geld aantrekken uit het bedrijfsleven en de overheid stelt hogere eisen aan de efficiency.

Nu lezen we dat iemand van de Vrije universiteit zich zorgen maakt om de toename van allochtonen op zijn universiteit. Het artikel heeft het over allochtonen en slechtere studieprestaties.

- de instroom van veel allochtone studenten geassocieerd wordt met slechtere onderwijsprestaties

- Ook zou de universiteit zich moeten inspannen om de studieresultaten van de allochtonen te verbeteren


In mijn vorige reaktie betrek ik de economie erbij. Ik verklaar zijn zorgen vanuit economische motieven omdat ik van mening ben dat de universiteit geld misloopt als een groot deel van zijn studenten uit allochtone studenten zou bestaan. Wat is er fout aan het verband die ik hier leg?

Als je echt een interessante discussie wilt voeren dan nodig ik je uit om het te hebben over de invloed van het bedrijfsleven op de universiteiten. Is dat wenselijk gezien onze concurerende positie in de wereld? Wat zijn de voordelen en wat zijn de nadelen. Wat is de stand van zaken? Blijft wetenschappelijk onderzoek wel waardevrij of richten we onze onderzoeken meer op zaken die meer winst voor het bedrijfsleven opleveren? Hoe houden we de belangen van de samenleving als geheel of van kwetsbare groepen in het oog? En nog zoveel andere interessante vragen die jij ook wel kunt bedenken.

tr_imparator
03-12-09, 07:37
Overal gezeur over allochtonen. Gaan we het ook nou op de universiteiten krijgen. De laatste keer dat ik het NOS journaal had gezien, ging het ook voor 50% over allochtonen.

Zijn er geen belangrijkere dingen op de Wereld,..

Tja, als je als allochtoon om een zwarte basisschool zit en dan op een zwarte middelbare school,..lijkt het mij niet onwaarschijnlijk dat je studieresultaten op de witte universiteit onder water zijn (i.t.t. de topje van de ijsberg). Je maakt wel een inhaalslag hoor. En je zit altijd met je verwarrde identiteit.

tr_imparator
03-12-09, 07:46
Men moet zo snel mogelijk een zo goed mogelijke student afleveren. Je ziet ook dat de universiteiten meer aan praktijklessen doen om aan de wensen en vraag van het bedrijfsleven tegemoet te komen. Dit zijn allemaal veranderingen die een economische achtergrond hebben. universiteiten moeten meer zelf geld aantrekken uit het bedrijfsleven en de overheid stelt hogere eisen aan de efficiency.

Ik weet niet of dat zo is hoor. Volgens mij levert een vertragende student, meer geld op. Uiteindelijk doen dan meer studenten mee voor een opleiding, die meer collegeld betalen, en dus meer opleveren.

Maar er zit wel een economisch belang in, dat is namelijk de subsidie. Daar draait het om denk ik. De universiteit wil gewoon wat meer geld zien. De basisscholen hebben dat. Krijgen extra geld voor allochtonen,..ook bijvoorbeeld met rugzakleerlingen, terwijl ze er eigenlijk heel weinig mee doen. En ook de middelbare scholen hebben dat.




Nu lezen we dat iemand van de Vrije universiteit zich zorgen maakt om de toename van allochtonen op zijn universiteit. Het artikel heeft het over allochtonen en slechtere studieprestaties.

- de instroom van veel allochtone studenten geassocieerd wordt met slechtere onderwijsprestaties

- Ook zou de universiteit zich moeten inspannen om de studieresultaten van de allochtonen te verbeteren


Komt dit artikel uit de Ad Valvas? Dat is een flut krantje. Vaak is er geen verband tussen allochtoon zijn en slechte presentatie. Andere factoren hebben de overhand.
Het tweede is natuurlijk onzin: dat is de truuk. (Leuk ideealtje zullen we maar zeggen).



In mijn vorige reaktie betrek ik de economie erbij. Ik verklaar zijn zorgen vanuit economische motieven omdat ik van mening ben dat de universiteit geld misloopt als een groot deel van zijn studenten uit allochtone studenten zou bestaan. Wat is er fout aan het verband die ik hier leg?

Ik begrijp dit verband niet zo goed. Hoezo zou de Universiteit geld mislopen? Studenten uit het buitenland zijn helemaal een winst voor universiteiten, omdat zij echt veel collegeld betalen. Het gaat dus eigenlijk om de inheemse allochtonen.


Maar goed, inderdaad. Deze discussie loopt dood.

Amaeru
08-12-09, 22:22
Minder geld voor trage student

ANP op 08 december '09, 18:00, bijgewerkt 08 december '09, 18:06

DEN HAAG - De rijksbijdrage aan universiteiten zal in de toekomst afhangen van het tempo waarin studenten afstuderen. Onderwijsinstellingen met veel trage studenten, krijgen minder geld.

Dat heeft onderwijsminister Ronald Plasterk deze week aan de Tweede Kamer gemeld. Het gaat om een Algemene Maatregel van Bestuur die hij uitwerkt in vervolg op zijn ‘'Strategische agenda voor het hoger onderwijs’ van ruim twee jaar geleden.

Aantal studenten
Nu hangt de subsidie nog voor dik de helft af van het aantal bachelor- en masterdiploma's. De studenten moeten niet alleen een diploma halen, maar ook binnen de normale tijd afstuderen. Als ze dat later doen, krijgt de universiteit een kleiner bedrag.

Bij de hogescholen is deze maatregel al van kracht.

De onderwijsinstellingen krijgen behalve geld op basis van het aantal afgestudeerden ook bedragen op basis van de aantallen eerstejaars, plus nog een vast bedrag.