PDA

Bekijk Volledige Versie : Politiebaas als koning rondgereden



Amaeru
02-12-09, 22:51
Politiebaas als koning rondgereden

door John van den Heuvel en Bert Huisjes

APELDOORN - Opnieuw is een politiebaas in opspraak vanwege de grote luxe die hem is toegekend.

Het hoofd van de Politie Academie, oud-generaal Ad van Baal, blijkt de laatste 2,5 jaar wel heel excessief gebruik te maken van zijn dienstauto met chauffeur.

Zijn chauffeur rijdt dagelijks maar liefst 680 kilometer (!) om hem op het werk te krijgen.

Politietopman Van Baal woont in Alphen aan den Rijn, werkt in Apeldoorn en laat zich dagelijks heen en weer rijden door een chauffeur die in Drachten woont.

De kosten van limousine en chauffeur komen voor rekening van de Politie Academie. Ook komt het geregeld voor dat zijn chauffeur nabij zijn baas in een hotel overnacht. Ook dat gebeurt op kosten van opleidingschool voor jonge politieofficieren.

De PvdA wil hierover vandaag onmiddellijk opheldering van minister Guusje ter Horst (Binnenlandse Zaken), stellen de kamerleden Ton Heerts en Adje Kuiken. “Dit is te gek voor woorden.”

De benoeming van de oud-generaal was al omstreden vanwege zijn salaris, dat ver boven de Balkenende-norm uitkomt. Hij ontvangt van de staat 75 procent van zijn generaalssalaris als pensioen en krijgt daarboven op het allerhoogste politiesalaris.

De kosten van Van Baals chauffeur bleven steeds buiten beeld. “Die logeert op kosten van de Politie Academie in hotelletjes. En als Van Baal in het weekend vervoer nodig heeft, bijvoorbeeld om met zijn vrouw naar het theater te gaan, huurt hij op kosten van de Politie Academie een Mercedes,” aldus een klokkenluider.

De luxe voor Van Baal als baas van de Politie Academie, wringt volgens bronnen des te meer, omdat hij het voorbeeld is voor het toekomstige kader bij de politie. Binnen de politie heerst grote weerstand tegen de praktijk van “politiebonzen die zich als zonnekoningen” laten rondrijden.

Dat Van Baal een auto met chauffeur zou krijgen werd vastgelegd bij zijn benoeming voor zes jaar. Hij kondigde toen in het interne blad aan dat hij zou verhuizen “om het dagelijkse fileleed te vermijden.” Van Baal voerde dat voornemen nooit uit. Zijn woning in Alphen aan den Rijn staat ook niet te koop.

Tegen Van Baal heerste bij de politiebond NPB vanaf het begin grote weerstand. Behalve het salaris paste zijn profiel niet bij de opleiding, vond de NPB. Van Baal werd bekend als de generaal die betrokken was bij de val van Srebrenica en cruciale informatie niet doorgaf, wat hem een “flinke kras” opleverde.

Voorzitter Han Busker wil dat er eind komt aan alle speciale regelingen voor politiebazen. Over Van Baal wil hij opheldering. “Hoe is dit mogelijk en wie heeft met zo’n regeling ingestemd?” vraagt hij zich af. Volgens Busker schort er iets aan de moraliteit van de betrokken politiechef. “Zelfs al zou dit volgens de regels toelaatbaar zijn, dan nog vindt het geen pas om je op zo’n manier van huis naar werk te laten vervoeren.”

De Politie Academie erkende gisteren het uitvoerige reisverkeer met de auto met chauffeur. “Het klopt dat de heer Ad van Baal in Alphen woont en dat zijn chauffeur in Friesland woont.” Woordvoerder Paula Bouman laat dit schriftelijk weten en wijst erop dat deze chauffeur al jaren de voorzitters van het College van Bestuur rijdt.

“Mede op speciaal verzoek van de chauffeur en de voorzitter van het College van Bestuur is deze situatie ongewijzigd gebleven. In onze optiek getuigt dit van goed werkgeverschap, temeer gezien de leeftijd van de chauffeur (60 jaar oud).” Zij stelt dat Van Baal toestemming heeft van de Raad van Toezicht.

Ook bevestigt de Politie Academie dat er kosten worden gemaakt voor hotelovernachtingen van de chauffeur. “In het kader van de arbeidstijdenwet wordt er soms voor gekozen, mede op speciaal verzoek van de chauffeur en de voorzitter van het College van Bestuur, dat de chauffeur niet terug rijdt naar Friesland, maar in de buurt overnacht.”

Over de hoogte van de kosten van chauffeur en Van Baal wil de Politie Academie niets kwijt. Zij meent dat die alleen kunnen worden verstrekt als de Telegraaf een officieel beroep doet op de Wet Openbaarheid van Bestuur. Wel bevestigt de Politie Academie dat Van Baal ook een vergoeding krijgt voor het huren van een auto, volgens bronnen een Mercedes. “De heer van Baal maakt een enkele maal zakelijk gebruik van een gehuurde auto”, aldus de woordvoerster. Dat gebeurt dan ter tijdelijke vervanging van de chauffeur. “Maar nimmer vanwege representatie in de privésfeer.”

NPB-voorzitter Han Busker stelt het gedrag van Van Baal vooral ook een heel slecht voorbeeld te vinden voor de studenten aan de Politie Academie. De vakbondsvoorzitter wil binnenkort met minister Ter Horst (Binnenlandse Zaken) het gedrag van de politietop gespreken. Afgelopen weekeinde kwam ook al het buitensporig declaratiegedrag van sommige politiebazen naar buiten.

De NPB, die zich als vakbond hard maakt voor de gewone agent op straat, wil dat Ter Horst een einde maakt aan de extra vergoedingen voor de top, die ten laste komen van de politiebegroting. "Het gedrag van de heer Van Baal komt tijdens het overleg zeker ter sprake," aldus Busker.

tanger'73
02-12-09, 23:13
Deze politiebaas is een uitstekende proefkonijn voor de minister van verkeer en waterstaat om de aanstaande kilometerheffing op uit te testen.

mark61
03-12-09, 08:24
Ongelooflijk gewoon.

naam
03-12-09, 08:34
Macht corrumpeert, dus deze altijd ter discussie stellen. Gedrag uit het verleden biedt geen garantie voor de toekomst.

Soldim
03-12-09, 09:10
Alphen a/d Rijn - Apeldoorn is een goede 100 km; 200 km woon-werk verkeer per dan zit wat mij betrefd tegen de bovenste rand van wat redelijk is.

Dat de chauffeur in Drachten woont wijst op slechte organisatie van de betreffende instatie (PA), hoewel ze met een excuus komen.

Wat mij betrefd voor 80% een opgeblazen Telegraaf verhaal.

mark61
03-12-09, 09:34
Alphen a/d Rijn - Apeldoorn is een goede 100 km; 200 km woon-werk verkeer per dan zit wat mij betrefd tegen de bovenste rand van wat redelijk is.

Dat de chauffeur in Drachten woont wijst op slechte organisatie van de betreffende instatie (PA), hoewel ze met een excuus komen.

Wat mij betrefd voor 80% een opgeblazen Telegraaf verhaal.

Ik vind een limousine zwaar overdreven. Ik vind een salaris icm. pensioen zwaar overdreven. Het zou toch minstens zo kunnen zijn dat een pensioen pas wordt uitgekeerd bij het voorgoed beëindigen van arbeid. 'Gewone' mensen krijgen toch ook geen pensioen direct na baan 1, als ze daarna baan 2 aannemen?

Soldim
03-12-09, 09:47
'Gewone' mensen krijgen toch ook geen pensioen direct na baan 1, als ze daarna baan 2 aannemen?

Dat ligt aan de afspraken; als hij die baan 2 niet had aangenomen had hij z'n pensioen ook gekregen. Bovendien neem ik aan dat hij voor een flink deel in de 52% schaal zit.

mark61
03-12-09, 09:48
Dat ligt aan de afspraken; als hij die baan 2 niet had aangenomen had hij z'n pensioen ook gekregen. Bovendien neem ik aan dat hij voor een flink deel in de 52% schaal zit.

Ja nou ja ik weet dat je na het bekleden van publieke functies vaak onmiddellijk een levenslang, of lang, pensioen / 'wachtgeld' krijgt, maar dat vind ik dan overdreven :)

knuppeltje
03-12-09, 09:53
Kon die mafkees geen ov-jaarkaart krijgen. Dat verhaal dat ie in die auto achter die dikke rug van die chauffeur kon werken neem ik met een paar kilo zout.
Wel eens onder het rijden geprobeerd te lezen, laat staan met een labtop te werken?

Umarvlie
03-12-09, 09:58
'Gewone' mensen krijgen toch ook geen pensioen direct na baan 1, als ze daarna baan 2 aannemen?

Hij was militair en die gaan (50 of 55) eerder met pensioen, dus je moet dit dan vergelijken met "gewone" mensen die 66 jaar zijn, met pensioen en er toch maar een baantje naast hebben. Dus op zich niet zo vreemd (hoewel ik het met 75% van zijn "generaals salaris" wel anders zou doen).

tanger'73
03-12-09, 16:38
Alphen a/d Rijn - Apeldoorn is een goede 100 km; 200 km woon-werk verkeer per dan zit wat mij betrefd tegen de bovenste rand van wat redelijk is.

Dat de chauffeur in Drachten woont wijst op slechte organisatie van de betreffende instatie (PA), hoewel ze met een excuus komen.

Wat mij betrefd voor 80% een opgeblazen Telegraaf verhaal.


Zo zie je maar wat voor blad dat is.

fisherman1969
03-12-09, 16:47
Zo zie je maar wat voor blad dat is.

Gelukkig dat het niet klopt ! dacht al wat een schande met chauffeur erbij enz enz
Opgelost dus :p