PDA

Bekijk Volledige Versie : Achmed Baâdoud nieuwe lijsttrekker Nieuw-West



Aït Ayt
07-12-09, 22:29
Marcouch geen lijsttrekker Nieuw-West

Amsterdam, 7 dec. Ahmed Marcouch wordt geen lijsttrekker voor de PvdA in Amsterdam Nieuw-West voor de gemeenteraadsverkiezingen volgend jaar maart.

Tijdens een ledenraadpleging werd hij vanavond na drie stemronden verslagen door zijn belangrijkste tegenstrever, Achmed Baâdoud. In de derde ronde won Baâdoud door 90 stemmen te krijgen, waar Marcouch op 83 bleef steken.

Eerder op de dag sprak partijleider Wouter Bos nog zijn voorkeur uit voor Marcouch, die de laatste jaren naam maakte door zijn soms rechtlijnige aanpak van probleemjongeren. „Ahmed Marcouch vecht maandag voor zijn lijsttrekkerschap in Amsterdam Nieuw-West”, begint Bos zijn weblog. Het impliciete stemadvies is opmerkelijk, omdat er vanuit Amsterdam al eerder kritiek te horen was op de bemoeienis vanuit de partijtop.

De benoeming van een lijsttrekker voor het nieuwe stadsdeel Nieuw-West (een samenvoeging van stadsdelen Osdorp, Slotervaart en Geuzenveld-Slotermeer) heeft veel ophef veroorzaakt. Het bestuur passeerde de commissie die de flamboyante Ahmed Marcouch (40) als lijsttrekker aanbeval en parachuteerde de onbekende Achmed Baâdoud (37), wethouder in Osdorp (economie, werkgelegenheid, financiën, sport).

Ideologisch meningsverschil

Hoewel van dezelfde partij, hebben de twee Marokkanen een duidelijk ideologisch meningsverschil. Marcouch, klein en fel, is van de shocktherapie. Hij noemt straatcrimineeltjes ‘tuig’ en provoceert de homofobe Marokkaanse gemeenschap door de Gay Pride te laten beginnen in Slotervaart. Hij wil dat mensen meer hun best doen om te integreren, maar baarde ook opzien door te suggereren dat islamonderwijs op basisscholen als emancipatiemiddel bespreekbaar is.

Hij is er een bekende Nederlander mee geworden, het antwoord van de PvdA op Wilders, die bij de Europese verkiezingen in West hoog scoorde. Uit de Amsterdamse Burgermonitor 2009 blijkt dat 46 procent van de bevolking in Slotervaart tevreden is over het stadsdeelbestuur, verreweg de hoogste score in de stad.

De man van de geleidelijkheid

Achmed Baâdoud – groot, sportief, sikje – is de man van de geleidelijkheid. Vijftien jaar lang baande hij zich een weg omhoog bij autobedrijf Nissan. Als wethouder economische zaken speelde hij een belangrijke rol bij de uitbreiding van een groot bedrijventerrein in Osdorp. Hij houdt niet van moslim-bashen en richt zich op de „99 procent” met wie „het wel goed gaat”. Hij werkt in stilte. „Ik vind het ook niet nodig dat lokale bestuurders landelijk bekend zijn.”

NRC

tanger'73
07-12-09, 23:21
Voor mij is dit geen nieuws, daar Marcouch al een lange tijd voor de PvdA onverkoopbaar is. Wethouder Asscher had zich er al tevergeefs mee bemoeid. Dat circuit is mij geheel niet onbekend. Ondanks het feit dat dhr Baâdoud wat meer conservatiever in de leer is dan Marcouch, maakt het in wezen geen reet uit wie daar lijsttrekker gaat worden, als de partij toch in de peilingen op rampkoers staat.

jang0201
08-12-09, 05:42
Partij voor de Allochtonen!

Slinger
08-12-09, 05:51
We kunnen nu definitief afscheid nemen van de PvdA als progressieve partij.

Aït Ayt
08-12-09, 11:05
We kunnen nu definitief afscheid nemen van de PvdA als progressieve partij.

progessief betekent niet altijd vooruitgang..

Aït Ayt
08-12-09, 11:08
Voor mij is dit geen nieuws, daar Marcouch al een lange tijd voor de PvdA onverkoopbaar is. Wethouder Asscher had zich er al tevergeefs mee bemoeid. Dat circuit is mij geheel niet onbekend. Ondanks het feit dat dhr Baâdoud wat meer conservatiever in de leer is dan Marcouch, maakt het in wezen geen reet uit wie daar lijsttrekker gaat worden, als de partij toch in de peilingen op rampkoers staat.

helaas niet alleen hij.. de pvda topmannen vonden het nodig om duidelijk te laten blijken wie zij het meest geschikt vonden..
alleen daarom ben ik al blij dat het niet marcouch geworden is..

knuppeltje
08-12-09, 11:16
Ondanks het feit dat dhr Baâdoud wat meer conservatiever in de leer is dan Marcouch, maakt het in wezen geen reet uit wie daar lijsttrekker gaat worden, als de partij toch in de peilingen op rampkoers staat.

Daar dachten ze bij de partijtop duidelijk heel anders over, anders hadden ze niet die druk uitgeoefend.

knuppeltje
08-12-09, 11:17
helaas niet alleen hij.. de pvda topmannen vonden het nodig om duidelijk te laten blijken wie zij het meest geschikt vonden..
alleen daarom ben ik al blij dat het niet marcouch geworden is..

Volgens Tanger maakt het niets uit.

Aït Ayt
08-12-09, 11:52
Volgens Tanger maakt het niets uit.

daar heeft hij gelijk in.. er is een reëele kans dat de pvda bij de aankomende gemeente- en deelraadsverkiezingen weinig stemmen zal gaan krijgen.. in die zin maakt het weinig uit of marcouch of baadoud lijsttrekker is..

Soldim
08-12-09, 12:11
We kunnen nu definitief afscheid nemen van de PvdA als progressieve partij.

Dat had jij volgens mij al lang gedaan?

Slinger
08-12-09, 12:45
Dat had jij volgens mij al lang gedaan?

Ja, maar ik vond de denkbeelden van Marcouch vaak nog wel te pruimen.

Max Stirner
08-12-09, 15:15
helaas niet alleen hij.. de pvda topmannen vonden het nodig om duidelijk te laten blijken wie zij het meest geschikt vonden..
alleen daarom ben ik al blij dat het niet marcouch geworden is..



Vind ik ook wel grappig eigenlijk .... het moest en zou Marcouch worden ..... maar hij werd het niet.

Denk je dat we de keuze voor Baadoud in de eerste plaats als een proteststem tegen Marcouch / PvdA-bobo's moeten zien, of heeft ie het daadwerkelijk aan zijn eigen kwaliteiten te danken ?

tanger'73
08-12-09, 15:33
helaas niet alleen hij.. de pvda topmannen vonden het nodig om duidelijk te laten blijken wie zij het meest geschikt vonden..
alleen daarom ben ik al blij dat het niet marcouch geworden is..

ik heb wethouder en loco burgemeester Asscher nooit zo zwaar onder stress aangetroffen, toen zijn vriendje Marcouch op het spel stond. Die sinterklaas die bezig is Marcouch tevergeefs door de schoorsteen te duwen, spreekt boekdelen.

knuppeltje
08-12-09, 15:36
daar heeft hij gelijk in.. er is een reëele kans dat de pvda bij de aankomende gemeente- en deelraadsverkiezingen weinig stemmen zal gaan krijgen.. in die zin maakt het weinig uit of marcouch of baadoud lijsttrekker is..

Tja, ik zou me dan afvragen met wie ze de meeste kans maken op toch nog wat stemmen, niet?

tanger'73
08-12-09, 15:40
Daar dachten ze bij de partijtop duidelijk heel anders over, anders hadden ze niet die druk uitgeoefend.

Wat bedoel je precies? Die Baâdoud is veel behoudender dan Marcouch en hecht veel waarde aan anonimiteit. Vind het ook niet zo nodig om overal voor komen op te draven en beperkt zich louter tot taak als onbetekenend ambtenaartje ergens in een stadsdeelkantoortje in het land. Aangezien de partij haast einde oefening is, moet alles allemaal nog blijken. Wie nog verzot is op Marcouch, kan overigens altijd nog nummer twee op de lijst aankruisen.

tanger'73
08-12-09, 15:49
daar heeft hij gelijk in.. er is een reëele kans dat de pvda bij de aankomende gemeente- en deelraadsverkiezingen weinig stemmen zal gaan krijgen.. in die zin maakt het weinig uit of marcouch of baadoud lijsttrekker is..


Je kunt van Marokkanen zoals Marcouch alswel zijn opponent niet verwachten dat ze de sociaal democratie vereren. Het blijven gewoon ambtenaren met als doel hun eigen situatie te verbeteren. ik had ze liever gezien in een eigen partij voor de gemeenteraadsverkiezingen. Een partij die alle inwoners in dat stadsdeel kan aanspreken, zoiets als een "Woon, Werk en Leef Partij."

knuppeltje
08-12-09, 15:52
Wat bedoel je precies? Die Baâdoud is veel behoudender dan Marcouch en hecht veel waarde aan anonimiteit. Vind het ook niet zo nodig om overal voor komen op te draven en beperkt zich louter tot taak als onbetekenend ambtenaartje ergens in een stadsdeelkantoortje in het land. Aangezien de partij haast einde oefening is, moet alles allemaal nog blijken. Wie nog verzot is op Marcouch, kan overigens altijd nog nummer twee op de lijst aankruisen.

Het feit dat Baâdoud veel behoudener is kan wel eens tegen de verbetering van het beeld voor zijn achterban werken. Islamfoben zullen er voor zich geschut in vinden. En als je in de anonimiteit wilt blijven dan moet je geen stadsvoorzitter willen worden toch?

tanger'73
08-12-09, 15:54
Het feit dat Baâdoud veel behoudener is kan wel eens tegen de verbetering van het beeld voor zijn achterban werken. Islamfoben zullen er voor zich geschut in vinden. En als je in de anonimiteit wilt blijven dan moet je geen stadsvoorzitter willen worden toch?

Hoeveel stadsdeelvoorzitters ken je? Ook een stadsdeelvoorzitter is maar een ambtenaartje en hoeft zijn voorkeuren niet van de daken te schreeuwen.

knuppeltje
08-12-09, 15:55
Je kunt van Marokkanen zoals Marcouch alswel zijn opponent niet verwachten dat ze de sociaal democratie vereren.

Vereren is een groot woord, maar wat is er mis met onderschrijven?
Waarom richten moslims eigenlijk geen partij op? Ik zou niet weten waarom niet.

knuppeltje
08-12-09, 15:57
Hoeveel stadsdeelvoorzitters ken je? Ook een stadsdeelvoorzitter is maar een ambtenaartje en hoeft zijn voorkeuren niet van de daken te schreeuwen.

Hij hoeft niet op de daken te klimmen, zeker niet met dit weer. Maar wat is er mis met duidelijk voor je standpunten uitkomen?

tanger'73
08-12-09, 15:59
Vereren is een groot woord, maar wat is er mis met onderschrijven?
Waarom richten moslims eigenlijk geen partij op? Ik zou niet weten waarom niet.

Zelfs dat onderschrijven doen ze niet, daar onze huidige PvdA prominenten zelf niet kunnen lezen.

tanger'73
08-12-09, 16:02
Hij hoeft niet op de daken te klimmen, zeker niet met dit weer. Maar wat is er mis met duidelijk voor je standpunten uitkomen?

Een stadsdeelvoorzitter heeft als taak zijn stadsdeel zo efficiënt mogelijk te besturen. Een stadsdeelvoorzitter die dat goed doet, heeft voor de rest weinig tijd.

knuppeltje
08-12-09, 16:03
Zelfs dat onderschrijven doen ze niet, daar onze huidige PvdA prominenten zelf niet kunnen lezen.

Dat laatste zal wel meevallen toch?
Maar hoe dan ook, Baâdoud zal toch ook aan zijn achterban goed duidelijk moeten maken wat hij wil bereiken en hoe?

knuppeltje
08-12-09, 16:06
Een stadsdeelvoorzitter heeft als taak zijn stadsdeel zo efficiënt mogelijk te besturen. Een stadsdeelvoorzitter die dat goed doet, heeft voor de rest weinig tijd.

Daarvoor zal ie toch ook met zijn achterban moeten communiceren toch?
Dat gaat toch in het openbaar?

tanger'73
08-12-09, 16:08
Dat laatste zal wel meevallen toch?
Maar hoe dan ook, Baâdoud zal toch ook aan zijn achterban goed duidelijk moeten maken wat hij wil bereiken en hoe?


Dat kan hij dan beter in een zelfstandige partij doen. Ben de laatste tijd veel benadert met verzoeken om na te denken over een partij die locale inwoners zo goed mogelijk van dienst kunnen zijn. Heb al een aantal pamfletten en concepten vervaardigd, hopende dat daar wat mee gedaan gaat worden.

tanger'73
08-12-09, 16:10
Daarvoor zal ie toch ook met zijn achterban moeten communiceren toch?
Dat gaat toch in het openbaar?


Die stadsdeelvoorzitter in mijn eigen stadsdeel, dhr Rob Post (PvdA) ken ik bijzonder goed, helaas de rest van het stadsdeel niet.

knuppeltje
08-12-09, 16:15
Dat kan hij dan beter in een zelfstandige partij doen. Ben de laatste tijd veel benadert met verzoeken om na te denken over een partij die locale inwoners zo goed mogelijk van dienst kunnen zijn. Heb al een aantal pamfletten en concepten vervaardigd, hopende dat daar wat mee gedaan gaat worden.

Volgens mij kan ie dat ook binnen de PvdA. Macouch kan het wel, dus waarom hij niet?
Magoe, binnen een locale partij kan ook. Het hangt toch van de persoon zelf af.

knuppeltje
08-12-09, 16:16
Die stadsdeelvoorzitter in mijn eigen stadsdeel, dhr Rob Post (PvdA) ken ik bijzonder goed, helaas de rest van het stadsdeel niet.

Communiceren dus, als je dat wilt tenminste.

tanger'73
08-12-09, 16:17
Volgens mij kan ie dat ook binnen de PvdA. Macouch kan het wel, dus waarom hij niet?
Magoe, binnen een locale partij kan ook. Het hangt toch van de persoon zelf af.

Bij Marcouch is duidelijk gebleken dat hij het juist niet kent. Partijen zijn afhankelijk van de kiezer.

tanger'73
08-12-09, 16:19
Communiceren dus, als je dat wilt tenminste.


je kunt geruststellen dat mensen de plaatselijk politiek een worst wezen zal. Dat zal elders ook wel zo wezen.

Joesoef
08-12-09, 18:24
Wat heeft die PvdA leden bewogen? Mogen er ook PvdA leden uit andere delen van Amsterdam mee stemmen, wat is de achtergrond van de stemmers van die avond?

tanger'73
08-12-09, 19:40
De vijver waaruit de PvdA traditioneel kiezers haalde, is zo goed als leeggevist en nieuwe welgevulde vijvers zullen voorlopig niet gevonden worden.

mark61
08-12-09, 23:16
Wat heeft die PvdA leden bewogen? Mogen er ook PvdA leden uit andere delen van Amsterdam mee stemmen, wat is de achtergrond van de stemmers van die avond?

Leden uit de hele stad. Dat zijn er 600, waarvan er 180 kwamen stemmen. Hoorde ik vanavond.

mark61
08-12-09, 23:17
De vijver waaruit de PvdA traditioneel kiezers haalde, is zo goed als leeggevist en nieuwe welgevulde vijvers zullen voorlopig niet gevonden worden.

Vijver is vol, ze bijten alleen niet. Of wel, we gaan het in maart zien.

tanger'73
08-12-09, 23:31
Vijver is vol, ze bijten alleen niet. Of wel, we gaan het in maart zien.


De kiezer is niet eens te pas gekomen bij deze haast ordinaire machtsstrijd op plaatselijk niveau, binnen de eigen gelederen. Dat belooft zeker nog wat voor in maart. De verwachtingen liggen niet hoog, maar misschien kan Baâdoud in tegenstelling tot Marcouch wel, zonder halsband functioneren, een baard dragen, in traditionele kledij zichtbaar over de straten van Nieuw West slenteren en het stadsdeel volbouwen met minaretten. Om in ieder geval "die" kiezers voor de PvdA op de valreep nog veilig te stellen.

mark61
08-12-09, 23:38
De kiezer is niet eens te pas gekomen bij deze haast ordinaire machtsstrijd op plaatselijk niveau, binnen de eigen gelederen.

Huh? Het gaat over de verkiezing van de lijsttrekker van een partij. Waarom zouden kiezers zich daarover uit moeten spreken? Dan moeten ze lid worden.

Wat is er ordinair aan? Hoe wou jij dan een lijsttrekker 'aanstellen'? Begrijp je niet hoe democratie werkt, of vind je het maar niks?

tanger'73
08-12-09, 23:42
Huh? Het gaat over de verkiezing van de lijsttrekker van een partij. Waarom zouden kiezers zich daarover uit moeten spreken? Dan moeten ze lid worden.

Wat is er ordinair aan? Hoe wou jij dan een lijsttrekker 'aanstellen'? Begrijp je niet hoe democratie werkt, of vind je het maar niks?


ik ontdek bij jou geen politieke inzicht. Je hebt kennelijk ook geen benul wat allemaal aan deze uitverkiezing vooraf ging. Namelijk ruzie! Hoe denk je dat het beeld bij de keizer over ruziënde partijfunctionarissen zal overkomen?

tanger'73
08-12-09, 23:46
Bovendien bedoel ik dat de partij Marcouch zelf heeft afgedankt en dat de kiezer daar niet bij te pas is gekomen, want die zou dat zeker in maart hebben gedaan.

knuppeltje
09-12-09, 08:51
Bij Marcouch is duidelijk gebleken dat hij het juist niet kent. Partijen zijn afhankelijk van de kiezer.

Volgens mij deed ie dat voor de conservatieven te duidelijk.

mark61
09-12-09, 09:31
ik ontdek bij jou geen politieke inzicht. Je hebt kennelijk ook geen benul wat allemaal aan deze uitverkiezing vooraf ging. Namelijk ruzie! Hoe denk je dat het beeld bij de keizer over ruziënde partijfunctionarissen zal overkomen?

Je geeft, zoals gewoonlijk, geen antwoord op mijn vragen. Toch wel irritant.

Aït Ayt
09-12-09, 11:26
Ja, maar ik vond de denkbeelden van Marcouch vaak nog wel te pruimen.

bedoel je zijn voorstel om slotervaart te islamiseren? of bedoel je zijn voorstel om qur'aanles te geven op openbare scholen ?

Aït Ayt
09-12-09, 11:32
ik heb wethouder en loco burgemeester Asscher nooit zo zwaar onder stress aangetroffen, toen zijn vriendje Marcouch op het spel stond. Die sinterklaas die bezig is Marcouch tevergeefs door de schoorsteen te duwen, spreekt boekdelen.

haha
er is geen nood voor de arme wethouder.. marcouch wordt naar eigen zeggen lijstduwer voor de centrale gemeenteraad en zal asscher door dik en dun gaan steunen..
pauw&witteman wisten met moeite uit marcouch te trekken dat hij zelf ook wel in de raad wil komen.. al met al lijkt marcouch dus op 2 paarden gewed te hebben..

DiZA
09-12-09, 12:03
Leden uit de hele stad. Dat zijn er 600, waarvan er 180 kwamen stemmen. Hoorde ik vanavond.

Nee alleen leden uit Nieuw-West. 180 van de 600 kwamen.

mark61
09-12-09, 12:08
Nee alleen leden uit Nieuw-West. 180 van de 600 kwamen.

Ik dacht dat het Marcouch was die gisteren zei dat ze uit de hele stad kwamen? Mja kan het verkeerd verstaan hebben. Jij actief? Dan weet jij :hihi:

knuppeltje
09-12-09, 12:12
Ik dacht dat het Marcouch was die gisteren zei dat ze uit de hele stad kwamen? Mja kan het verkeerd verstaan hebben. Jij actief? Dan weet jij :hihi:

Drie bij elkaar gevoegde stadsdelen. Marcouch liet doorschemeren dat het daarom kwam dat ie niet gekozen was. In zijn eigen stadsdeel was ie wel nummer een geboekt, maar blijkbaar niet in die andere twee.

DiZA
09-12-09, 12:23
Ik dacht dat het Marcouch was die gisteren zei dat ze uit de hele stad kwamen? Mja kan het verkeerd verstaan hebben. Jij actief? Dan weet jij :hihi:

Nee leden zijn van Nieuw-West. Dus fusie van Slotervaart, Geuzenveld en Osdorp. Tis ook een strijd om je eigen mannetje he. Baadoud komt namelijk uit Osdorp. En Marcouch uit Slotervaart.

DiZA
09-12-09, 12:24
http://rtvnh.nl/player.php?stream=ItemTV&item=46588

mark61
09-12-09, 12:35
Nee leden zijn van Nieuw-West. Dus fusie van Slotervaart, Geuzenveld en Osdorp. Tis ook een strijd om je eigen mannetje he. Baadoud komt namelijk uit Osdorp. En Marcouch uit Slotervaart.

Ja, het leek me inderdaad al de strijd om 'onze mokhtar' :hihi:

tanger'73
09-12-09, 13:47
haha
er is geen nood voor de arme wethouder.. marcouch wordt naar eigen zeggen lijstduwer voor de centrale gemeenteraad en zal asscher door dik en dun gaan steunen..
pauw&witteman wisten met moeite uit marcouch te trekken dat hij zelf ook wel in de raad wil komen.. al met al lijkt marcouch dus op 2 paarden gewed te hebben..


Hij zat er diep teleurgesteld en aangedaan bij, zelfs toen die twee komieken hem op het laatst wouden verblijden met een ander vooruitzicht. Posities in de Raad alswel in de stadsdelen zijn uiteindelijk afhankelijk van de kiezers. Ook die van de nieuwe lijsttrekker in Nieuw-West is nog onzeker. Het zou goed kunnen dat het alleen bij dat lijsttrekker blijft en dat een andere partij die positie opeist. Nu is de PvdA de grootste partij in de hoofdstad. Posities zijn afhankelijk van uitslagen en coalitievorming. in de Raad zitten is het saaiste wat je kunt overkomen en zitting nemen in het college van B&W is afhankelijk van uitslag na verkiezingen en daaropvolgende coalitieonderhandelingen.

tanger'73
09-12-09, 15:25
Wouter Bos staat ook op een lijst als lijsttrekker van een partij. Maar zal dat hem bij aankomende verkiezingen helpen? Aangezien Wouter Bos al een belanghebbende positie inneemt in tegenstelling tot zijn plaatselijke lijsttrekker. Zal het voor deze voorlopig bij een eervolle vermelding op een lijst blijven.