PDA

Bekijk Volledige Versie : Minister Israël wil joodse wetten invoeren



IbnRushd
08-12-09, 21:38
Minister Israël wil joodse wetten invoeren

8-12-09

De Israëlische minister van Justitie Neeman vindt dat de joodse religieuze wetten moeten worden ingevoerd in het land. "Israël moet terug naar de traditie van onze voorvaderen."

Volgens Neeman biedt de Thora, de eerste vijf bijbelboeken, antwoorden op "alle vragen die ons bezighouden".

Hij voegde eraan toe dat de halacha wel stap voor stap moet worden ingevoerd, om mensen de kans te geven eraan te wennen. Neeman deed zijn uitspraken op een bijeenkomst van rabbijnen en kreeg daar luid applaus.

Taliban

Elders werd furieus gereageerd. Oppositieleidster Livni zei dat Neemans opmerking tot grote bezorgdheid moet leiden bij iedereen die de democratie hoog in het vaandel heeft. Anderen riepen de partijloze minister op af te treden en waarschuwden voor de " talibanisering" van Israël.

De minister heeft inmiddels laten weten alleen in brede termen over de invoering van de wet te hebben gepraat en er niet op uit is om bestaande wetgeving af te schaffen.

Bron: nos.nl

Vicks
08-12-09, 22:22
Israel rulezzz!

Amaeru
08-12-09, 22:24
Domme uitspraak. Ik haat zulke uitspraken.

ronald
09-12-09, 00:07
Justice Ministry Statement
(Communicated by the Justice Ministry Spokesman)
December 08, 2009

Following is a statement from Justice Minister Yaakov Neeman's Bureau:

"In the wake of reports on IDF Radio regarding his remarks at a rabbinical
conference last night, Justice Minister Prof. Yaakov Neeman wishes to
clarify that these remarks were not a call for Jewish religious law to
replace the laws of the State of Israel, either directly or indirectly.

Minister Neeman spoke in broad and general terms about restoring the stature
of Jewish law and about the importance of Jewish law to the life of the
country."

ronald
09-12-09, 00:14
Israel's Justice Minister: Jewish Law Should be Binding
By Yair Ettinger (Haaretz)
Published December 08, 2009.


Justice Minister Yaakov Neeman on Monday said he believes Jewish law (Halakha) should be the binding law in Israel, Army Radio reported.

“Step by step, we will bestow upon the citizens of Israel the laws of the Torah and we will turn Halakha into the binding law of the nation,” said Neeman at a Jewish law convention at the Regency hotel in Jerusalem, in the presence of many rabbis and rabbinical judges.

“We must bring back the heritage of our fathers to the nation of Israel,” Neeman said. “The Torah has the complete solution to all of the questions we are dealing with,” he added.

However, Neeman’s statements during the conference were received with applauds from participants, among them Shas spiritual leader Rabbi Ovadia Yosef.

Other guests at the event included Likud MK Yisrael Katz, Interior Minister Eli Yishai and Chief Rabbi Yona Metzger.

Kadima chairwoman and opposition leader Tzipi Livni on Tuesday harshly criticized Neeman’s comments, saying they should be troubling to “every citizen who cares about what happens in Israel in terms of its values and democracy.”

Neman’s remarks also drew criticism from left-wing politicians, including Meretz leader Haim Oron and Hadash chairman Mohammed Barakeh.

“It is unfortunate that the justice minister has detached himself from the state of Israel’s basic values and is being disolyal to civic and national principles,” Oron said on Tuesday, using a play on words on Neeman’s name, which means “loyal” in Hebrew.

“His remarks reflect a disturbing process of ‘Talibanization’ occurring in Israeli society,” Oron continued.

Barakeh called on Prime Minister Benjamin Netanyahu to oust Neeman from his position, saying, “The man who sees his main role as establishing a fundamentalist Israel is a threat to the country’s democracy.”

A former cabinet minister, Amnon Rubinstein, said Neeman’s plan “would amount to severing the majority of Israel” from the state, and mean most of Israel’s judges would have to be replaced by rabbis.

In the wake of the uproar caused by his remarks, the Justice Ministry on Tuesday issued a statement denying that Neeman intends to replace Israel’s legal system with Jewish law.

“Justice Minister Yaakov Neeman “wishes to clarify that these remarks were not a call for Jewish religious law to replace the laws of the State of Israel, either directly or indirectly,” a statement from the ministry said.

“Minister Neeman spoke in broad and general terms about restoring the stature of Jewish law and about the importance of Jewish law to the life of the country.”

http://forward.com/articles/120475/

tanger'73
09-12-09, 00:15
kennen ze in israël geen securalisme?

Spoetnik
09-12-09, 15:04
Jawel, daarom heeft hij zijn woorden bijna direct weer moeten intrekken, hoewel hij het natuurlijk wel meende. In any case, religieus rechts gaat Israel nog flink in de problemen brengen.

tanger'73
09-12-09, 15:26
Jawel, daarom heeft hij zijn woorden bijna direct weer moeten intrekken, hoewel hij het natuurlijk wel meende. In any case, religieus rechts gaat Israel nog flink in de problemen brengen.


Dat kan je wel stellen, ik houd m'n hart vast.

Al Sawt
09-12-09, 16:39
Al met al positieve ontwikkeling. Laten wij hopen dat fundamentalistische joden aan macht en invloed winnen.

tanger'73
09-12-09, 16:52
Meteen een gewapend treffen kan een oplossing afdwingen in plaats van dat eeuwigdurende zionistische uitstellerij en pluimstrijken?

Al Sawt
10-12-09, 15:15
Meteen een gewapend treffen kan een oplossing afdwingen in plaats van dat eeuwigdurende zionistische uitstellerij en pluimstrijken?

Voor oorlog, moeten wij eerst onze stallen/paleizen ontruimen en vervolgens politieke, economische en vooral militaire machtsblok vormen.

Eke
10-12-09, 16:54
Al met al positieve ontwikkeling. Laten wij hopen dat fundamentalistische joden aan macht en invloed winnen.


Leg me dat eens uit, Al Sawt....

Hoe gaat zich dat dan ontwikkelen ? Tot en met jouw gedroomde vredesoplossing.

En zijn trouwens neo-zionisten, zoals de oud-Rus Liebermann, neo-fundamentalisten ? Het lijken me andere types, de funda-Joden en de neo-kolonisten. Een soort kamergeleerden met verfijnde manieren en een soort doe-ers.(ik weet even geen ander woord) Maar goed.
Ik ben benieuwd naar jouw gedachtengang in deze.

tanger'73
10-12-09, 17:26
Voor oorlog, moeten wij eerst onze stallen/paleizen ontruimen en vervolgens politieke, economische en vooral militaire machtsblok vormen.


Daar ben ik het mee eens, vandaar ook mijn vraagteken. Maar om wat je zegt te verwezenlijken, is enige mate van religieus besef onontbeerlijk.

tanger'73
10-12-09, 17:30
Leg me dat eens uit, Al Sawt....

Hoe gaat zich dat dan ontwikkelen ? Tot en met jouw gedroomde vredesoplossing.

En zijn trouwens neo-zionisten, zoals de oud-Rus Liebermann, neo-fundamentalisten ? Het lijken me andere types, de funda-Joden en de neo-kolonisten. Een soort kamergeleerden met verfijnde manieren en een soort doe-ers.(ik weet even geen ander woord) Maar goed.
Ik ben benieuwd naar jouw gedachtengang in deze.


Aangezien israël tegen alle internationale afspraken in alsnog zijn overgegaan tot koloniseren, zal vrede niet meer mogelijk zijn.

Eke
10-12-09, 21:25
Aangezien israël tegen alle internationale afspraken in alsnog zijn overgegaan tot koloniseren, zal vrede niet meer mogelijk zijn.

In ieder geval is dat niet wat Al Sawt zegt.
Hij heeft het over vormen van een militair machtsblok.
Zoiets als : onderhandelen met een flinke stok achter de deur.
Althans....zo interpreteer ik het nu.
??????

tanger'73
10-12-09, 22:48
In ieder geval is dat niet wat Al Sawt zegt.
Hij heeft het over vormen van een militair machtsblok.
Zoiets als : onderhandelen met een flinke stok achter de deur.
Althans....zo interpreteer ik het nu.
??????


De ontwikkelingen op met name de West-Bank zijn van dien aard, dat dat helaas alleen kan leiden tot van kwaad tot erger.

Al Sawt
11-12-09, 00:40
Leg me dat eens uit, Al Sawt....

Hoe gaat zich dat dan ontwikkelen ? Tot en met jouw gedroomde vredesoplossing..Mijn gedroomde vredesvoorstel:
Ontmanteling van heel Israel en onderdeel worden van Arabisch geheel.





En zijn trouwens neo-zionisten, zoals de oud-Rus Liebermann, neo-fundamentalisten ? Het lijken me andere types, de funda-Joden en de neo-kolonisten. Een soort kamergeleerden met verfijnde manieren en een soort doe-ers.(ik weet even geen ander woord) Maar goed.
Ik ben benieuwd naar jouw gedachtengang in dezeBottom line:
Gestoorde extremisten die elkaar haten omdat ze elkaars joods zijn betwijfelen en geloven dat Palestina door God is beloofd aan de Joodse volk.


Laat ze elkaar vooral bevechten. Hoe meer Yigal Amirs, Liebermans (Moldavier!) en Zeevi, hoe beter.

Al Sawt
11-12-09, 00:43
In ieder geval is dat niet wat Al Sawt zegt.
Hij heeft het over vormen van een militair machtsblok.
Zoiets als : onderhandelen met een flinke stok achter de deur.
Althans....zo interpreteer ik het nu.
??????Yep! Een kernarsenaal en een conventionele leger die Israelisch strategisch overwicht onderuit kunnen halen.

Iran is op goede weg!

ronald
11-12-09, 01:08
Mijn gedroomde vredesvoorstel:
Ontmanteling van heel Israel en onderdeel worden van Arabisch geheel.
Het Heilige land was nooit Arabisch geweest. Umma-fan?





Bottom line:
Gestoorde extremisten die elkaar haten omdat ze elkaars joods zijn betwijfelen en geloven dat Palestina door God is beloofd aan de Joodse volk.


Laat ze elkaar vooral bevechten. Hoe meer Yigal Amirs, Liebermans (Moldavier!) en Zeevi, hoe beter.

De Halacha, joodse wet is zeer duidelijk over wie wel of niet joods is. Daar is haat niet voor nodig. Je hebt het dus helemaal niet begrepen. Je begrijpt eigenlijk niets over Israel en Joden merk ik steeds weer.

tanger'73
11-12-09, 01:57
Het zou in ieder geval voor de Palestijnen prettig wezen als israël zich terugtrok tot voor de '67 grens. Want hoe het er nu aan toegaat is uitzichtloos. ikzelf stond in mijn leven aan de wieg van legio onderhandelingen en weet ongeveer wel of er ergens iets te halen valt, maar ik zie in dit geschil totaal geen mogelijkheden meer en dat is erg jammer.

Eke
11-12-09, 12:18
Yep! Een kernarsenaal en een conventionele leger die Israelisch strategisch overwicht onderuit kunnen halen.

Iran is op goede weg!


OK, strategisch overwicht/evenwicht/overwicht/evenwicht. Dat begrijp ik. Zoiets als de Koude Oorlog, toen we foldertjes door de deur kregen over wat we moesten doen bij een atoombomaanval :eek:
Die koude oorlog heeft trouwens ook jaaaren geduurd. En je weet hoe het opgelost werd,he.Uiteindelijk. Met communicatie....

"Iran is op de goede weg" Je bedoelt op weg naar een koude oorlog.

Al Sawt. Er komt nog meer reaktie van me ! Komende dagen ergens. Deo volente ;)

mark61
11-12-09, 15:18
Het zou in ieder geval voor de Palestijnen prettig wezen als israël zich terugtrok tot voor de '67 grens. Want hoe het er nu aan toegaat is uitzichtloos. ikzelf stond in mijn leven aan de wieg van legio onderhandelingen en weet ongeveer wel of er ergens iets te halen valt, maar ik zie in dit geschil totaal geen mogelijkheden meer en dat is erg jammer.

Ik denk dat dat ecologisch alleen al niet meer kan. Israël gebruikt meer water dan het zelf heeft, het steelt water van de Palestijnen. Dan zouden ze zeewater moeten gaan ontzilten, dat kost een vermogen.

tanger'73
11-12-09, 15:21
Ik denk dat dat ecologisch alleen al niet meer kan. Israël gebruikt meer water dan het zelf heeft, het steelt water van de Palestijnen. Dan zouden ze zeewater moeten gaan ontzilten, dat kost een vermogen.


Vandaar dat de situatie uitzichtloos en ononderhandelbaar is.

mark61
11-12-09, 15:24
Vandaar dat de situatie uitzichtloos en ononderhandelbaar is.

Nou ja, op den duur zullen alle landen in het MO moeten overgaan op ontzilten, het water is daar bijna op. Alleen probeert iedereen dat zo lang mogelijk uit te stellen vanwege de kosten. Als al die landen nou es serieus aan de zonne-energie gingen...

tanger'73
11-12-09, 15:27
Nou ja, op den duur zullen alle landen in het MO moeten overgaan op ontzilten, het water is daar bijna op. Alleen probeert iedereen dat zo lang mogelijk uit te stellen vanwege de kosten. Als al die landen nou es serieus aan de zonne-energie gingen...


israël is met name voor haar water in staat die elders te behalen. tis dan ook een serieuze dreiging in de regio.

mark61
11-12-09, 15:33
israël is met name voor haar water in staat die elders te behalen. tis dan ook een serieuze dreiging in de regio.

Ja, dat halen ze al uit Syrië en Turkije :hihi:

Het is stom van die volgevreten Khaliji's en Saoedi's dat ze niet als de wiedeweerga zonnepanelen in de woestijn zetten.

Al Sawt
11-12-09, 16:44
OK, strategisch overwicht/evenwicht/overwicht/evenwicht. Dat begrijp ik. Zoiets als de Koude Oorlog, toen we foldertjes door de deur kregen over wat we moesten doen bij een atoombomaanval :eek:
Die koude oorlog heeft trouwens ook jaaaren geduurd. En je weet hoe het opgelost werd,he.Uiteindelijk. Met communicatie....

"Iran is op de goede weg" Je bedoelt op weg naar een koude oorlog.

Al Sawt. Er komt nog meer reaktie van me ! Komende dagen ergens. Deo volente ;)

KO had een functie. Het betuigelde agressie van een Westelijke machtsblok enigzins.

Al Sawt
11-12-09, 16:53
Ja, dat halen ze al uit Syrië en Turkije :hihi:

Het is stom van die volgevreten Khaliji's en Saoedi's dat ze niet als de wiedeweerga zonnepanelen in de woestijn zetten.Overal in MO zijn er initiatieven om zonnepanelen te plaatsen.

Probleem: Je hebt water nodig! Laat dat nou een probleem zijn in woestijngebieden. Want meest rendabele zonnepanelen zijn spiegels. Die licht weerkaatsen naar buizen met water. Door licht zal water koken en in stoom veranderen en daarmee stoomtribune aandrijven die electriciteit genereert.

Tja, water is karig. Daarom is kernenergie een oplossing.

tanger'73
11-12-09, 18:10
Ja, dat halen ze al uit Syrië en Turkije :hihi:

Het is stom van die volgevreten Khaliji's en Saoedi's dat ze niet als de wiedeweerga zonnepanelen in de woestijn zetten.


Ze kunnen beter eerst een verbond met iran sluiten om de dreiging die ze boven het hoofd hangt de baas te zijn, alvorens ze in zonnepanelen gaan investeren.

mark61
12-12-09, 00:11
Overal in MO zijn er initiatieven om zonnepanelen te plaatsen.

Probleem: Je hebt water nodig! Laat dat nou een probleem zijn in woestijngebieden. Want meest rendabele zonnepanelen zijn spiegels. Die licht weerkaatsen naar buizen met water. Door licht zal water koken en in stoom veranderen en daarmee stoomtribune aandrijven die electriciteit genereert.

Tja, water is karig. Daarom is kernenergie een oplossing.

Ja, het begint een beetje. Maar veel te weinig en te laat.

Ik heb het over zonnepanelen, jij over collectoren. Ik weet niet of dat rendabeler is dan waar jij het over hebt. Als ik het goed begrijp is dat nog experimenteel, er zijn geloof ik twee van zulke centrales in de wereld, in Nevada, VS, en in Spanje.

Water genoeg in de zee, kwestie van pompen. Ze zijn ook bezig met de beste manier van warmte-opslag te onderzoeken; een soort vloeibaar zout lijkt het beste, maar er zijn problemen.

Kernenergie, behalve levensgevaarlijk, verandert het probleem van eindige grondstoffen niet. Bovendien zijn er maar een paar landen waar de grondstof te vinden is, dat maakt je weer afhankelijk van geopolitieke verhoudingen ook nog. Opslag van radio-actief afval kost een vermogen, dat denken de voorstanders altijd maar even weg.

mark61
12-12-09, 00:12
Ze kunnen beter eerst een verbond met iran sluiten om de dreiging die ze boven het hoofd hangt de baas te zijn, alvorens ze in zonnepanelen gaan investeren.

Welke dreiging? Iran heeft geen water over.

tanger'73
12-12-09, 00:30
Welke dreiging? Iran heeft geen water over.


De dreiging van israël als het op dezelfde voet doorgaat natuurlijk. Want vaststaat is dat israël met niemand in de regio vrede wil. Maar daar kijkt niemand naar, men kijkt alleen naar anderen zoals iran, die ze om verklaarbare redenen een super dreiging voor de regio vinden. Door gebiedsdelen in de regio, die van de Palestijnen en ook Syrië te bezetten is israël in feite een bezettingsmacht en daarmee sta je op gespannen voet met de rest en vorm je een bedreiging.

mark61
12-12-09, 00:37
De dreiging van israël als het op dezelfde voet doorgaat natuurlijk. Want vaststaat is dat israël met niemand in de regio vrede wil. Maar daar kijkt niemand naar, men kijkt alleen naar anderen zoals iran, die ze om verklaarbare redenen een super dreiging voor de regio vinden. Door gebiedsdelen in de regio, die van de Palestijnen en ook Syrië te bezetten is israël in feite een bezettingsmacht en daarmee sta je op gespannen voet met de rest en vorm je een bedreiging.

Ik dacht niet dat Israël nog verder wil uitbreiden dan dit. De Arabische landen in de buurt vinden het best zo, behalve misschien Libanon. Geen Arabisch land zit op een democratisch onafhankelijk Palestina te wachten. Das zo'n contrast met hun eigen dictatuurtjes.

tanger'73
12-12-09, 00:41
Ik dacht niet dat Israël nog verder wil uitbreiden dan dit. De Arabische landen in de buurt vinden het best zo, behalve misschien Libanon. Geen Arabisch land zit op een democratisch onafhankelijk Palestina te wachten. Das zo'n contrast met hun eigen dictatuurtjes.


Verwacht niet dat israël zo blijft, haar ambities zijn groter. Ze zijn nu natuurlijk bezig met het systematisch koloniseren van de West-Bank. Voorlopig is er nog geen klimaat voor een genocide, maar dat komt nog wel hoor.

mark61
12-12-09, 00:45
israël is met name voor haar water in staat die elders te behalen. tis dan ook een serieuze dreiging in de regio.

Nou verder kunnen ze niet boren hoor. Aan de Egyptische kant is niks te halen, de Jordaan pompen ze al leeg, en voorbij de Golan is er ook niet veel.

mark61
12-12-09, 00:46
Verwacht niet dat israël zo blijft, haar ambities zijn groter. Ze zijn nu natuurlijk bezig met het systematisch koloniseren van de West-Bank. Voorlopig is er nog geen klimaat voor een genocide, maar dat komt nog wel hoor.

Wat dan? Je denkt dat ze de Sinai willen veroveren? Jordanië? Libanon? Uh-uh.

Ja ik weet eigenlijk niet wat ze van plan zijn. Lijkt erop dat ze alle Palestijnen willen wegpesten. Dat ze allemaal naar de VS vertrekken ofzo.

tanger'73
12-12-09, 00:59
Wat dan? Je denkt dat ze de Sinai willen veroveren? Jordanië? Libanon? Uh-uh.

Ja ik weet eigenlijk niet wat ze van plan zijn. Lijkt erop dat ze alle Palestijnen willen wegpesten. Dat ze allemaal naar de VS vertrekken ofzo.

Die zionistische theorieën zijn nogal onsmakelijk.

knuppeltje
12-12-09, 09:15
Overal in MO zijn er initiatieven om zonnepanelen te plaatsen. Tja, water is karig. Daarom is kernenergie een oplossing.

Hoe zit dat eigelijk met windenergie daar, waait het er daarvoor genoeg?

Spoetnik
12-12-09, 14:54
Hoe zit dat eigelijk met windenergie daar, waait het er daarvoor genoeg?

Er is hier geen wind. Maar zon genoeg.

Wide-O
12-12-09, 16:00
Yep! Een kernarsenaal en een conventionele leger die Israelisch strategisch overwicht onderuit kunnen halen.

Iran is op goede weg!

FF voor mijn begrip. Hoe kan Iran Israël afschrikken - en uithalen - zonder meteen ook de Palestijnen om zeep te helpen, en grote stukken van Jordanie, Syrie en Libanon?

In de Koude Oorlog had je nog Europa als strijdtoneel. Maar kernwapens inzetten in dat gebied lijkt me even zinvol als dat ik jou bedreig met een handgranaat in een lift.

Nog los van dat er niet bepaald sprake is van een Umma in de regio.

Eke
12-12-09, 19:58
KO had een functie. Het betuigelde agressie van een Westelijke machtsblok enigzins.

En het beteugelde niet enigzins de woede van het rivaliserende machtsblok ?
Hoe zit dat dan precies ?

In ieder geval zijn er andere manieren te bedenken om agressie te kanaliseren...

Moet je eens denken aan al het geld wat onttrokken wordt aan de bevolking door het ontwikkelen van atoombommen, waterstofbommen ,ect.. Wat er allemaal niet mee gedaan had kunnen worden in goede zin : ziekenhuizen, scholen, wegen ect. !!!!


Mijn gedroomde vredesvoorstel:
Ontmanteling van heel Israel en onderdeel worden van Arabisch geheel

Je droomt van Pan Arabia, Al Sawt ?
Of droom je van het samengaan van de Israëli's en de Palestijnen...onder Palestijns bewind .

Dat zou een prima oplossing kunnen zijn...
Natuurlijk leven Arabieren en Joden op diverse plekken in de geschiedenis en in het hier-en-nu vreedzaam samen. Dat kunnen ze best ---->In principe.

Maar kijk naar de realiteit, Al Sawt. Je zit met miljoenen mensen die op verschillende manieren (ernstig) getraumatiseerd zijn,zwaar vernederd, of levens-bedreigd.

En die doe je bij elkaar in 2010 en je verwacht dat het 1 familie/volk wordt die zich gezamenlijk inzetten voor het welzijn van het land .:eek:

fisherman1969
12-12-09, 21:47
KO had een functie. Het betuigelde agressie van een Westelijke machtsblok enigzins.

JA hoe zat dat ook weer ?/wie bouwden de Berlijnse muur?? wie knalden de mensen neer die naar dat verschrikkelijke agressieve WESTEN trachten te ontsnappen ??
Je ben zo in de war dat je de muren die ISRAEL nu bouwt , straks ook nog goed gaat keuren :gek: he ?
Geef een voorbeeld van het agressieve Westerse , dacht eerder dat het OOSTEN de agressor was , POLEN ,HONGARIJE ,TSECHOSLOWAKIJE ENZ ENZ
vielen letterlijk onder de Russische hamer !
MAAR BLIJF MAAR IN JE HAAT EN WAAN WERELD !
Laat IRAN maar zo gauw mogelijk een A- BOM hebben ,het bevorderd het einde van deze verotte Wereld en Vrede valt ons ten deel ,ten zij:
Hij die zonder ZONDE is werpe de eerste bom.
Als ieder land zich daaraan houd dan valt het mogelijk nog mee :p

knuppeltje
13-12-09, 08:51
Er is hier geen wind. Maar zon genoeg.

Zullen ze daar meer mee moeten gaan doen denk ik.