PDA

Bekijk Volledige Versie : Battery made of paper charges up



mark61
09-12-09, 10:06
http://newsimg.bbc.co.uk/media/images/46878000/jpg/_46878754_picture106.jpg
Paper battery

The paper battery can be rolled up tightly with no adverse effects

Batteries made from plain copier paper could make for future energy storage that is truly paper thin.

The approach relies on the use of carbon nanotubes - tiny cylinders of carbon - to collect electric charge.

While small-scale nanotube batteries have been demonstrated before, the plain paper approach lends itself to making larger devices more cheaply.

The work, published in Proceedings of the National Academy of Sciences, could lead to "paintable" energy storage.

Because of its structure of millions of tiny, interconnected fibres, paper is a good candidate to hold on to carbon nanotubes, providing a scaffold on which to build devices.

However, paper is also mechanically tough, and can be bent, curled or folded, more than the metal or plastic surfaces that are currently used or under development.

Good on paper

A team of researchers at Stanford University started with off-the-shelf copier paper, painting it with an "ink" made of carbon nanotubes.

The coated paper is then dipped in lithium-containing solutions and an electrolyte to provide the chemical reaction that generates a battery's electric current.
Electric concept car
Electric cars could benefit from the batteries' quick energy bursts

The paper acts to collect the electric charge from the reaction. Using paper in this way could reduce the weight of batteries, typically made with metal current collectors, by 20%.

The team's batteries are also capable of releasing their stored energy quickly. That is a valuable characteristic for applications that need quick bursts of energy, such as electric vehicles - although the team has no immediate plans to develop vehicle batteries.

Liangbing Hu, lead author on the research, said the most important aspect of the demonstration was that paper is an inexpensive and well-understood material - making wider usage of the technology more likely.

"Standard copier paper used in our everyday life can be a solution in storing energy in a more efficient and cheap way," Dr Hu told BBC News.

"The experienced technology developed in the paper industry over a century can be transferred to improve the process and performance of these paper-based devices."

The team says that adaptations to the technique in the future could allow for simply painting the nanotube ink and active materials onto surfaces such as walls.

They have even experimented with a number of textiles, paving the way for batteries made largely of cloth.

Eke
10-12-09, 13:30
Het is geen 1 aprilgrap, he Mark ?

Het klinkt weer veel belovend. Want het zou geweldig zijn als we de zonne-en windenergie die rondom onze huizen te vangen is op een gemakkelijk te bewaren manier op zouden kunnen slaan voor dagen als vandaag !

Ook als ik denk bv.over Iran , over hun plannen om meer energie voor de bevolking te genereren dan hoop ik dat ze de gigakans pakken om iets aan nieuwe en veilige energie-ontwikkeling te gaan doen, zonder kernafval
Ik zag dat China ook -naast hun oude kolenmijnen-zich vooruitstrevend bezig is !

Terug naar het papier.H0e lang zou het duren eer dit in de winkels ligt ?
Voor fietsaccu's lijkt het me door het lichte gewicht heel geschikt !
Nu wegen die dingen zeker 2 en 1/2 kilo.
Als je elektrische vouwfietsen ontwikkelt van 8 tot 10 kilo waar je goed mee in het OV kunt ...nou ja. mooie markt :) en weinig CO2.

mark61
10-12-09, 19:48
Tis vooral interessant voor electrische auto's, denk ik. Scheelt enorm in gewicht.

Tomas
10-12-09, 19:55
Wat ik lees en hoor zijn er binnen 3 jaar batterijen beschikbaar met dezelfde energie/gewicht en volume verhouding als benzine. Dan is het over met de plofmotor. De prijs zal dan nog wel een tijdje een issuetje zijn. Magoed, je kan een auto met hetzelfde volume en gewicht dan 3 a 4 keer zover laten rijden als een benzine of diesel auto. Performance is nu geen issue meer, range dan niet meer.

Ook goed nieuws voor co2 trouwens. Niet dat er dan alleen nog maar schone energie wordt geproduceerd. Maar omdat electrisch rijden 2x zo zuinig is vanaf de bron. En omdat je eventueel met een prijsbeleid kan zorgen dat zoveel mogelijk auto's op de dalen in het net worden opgeladen. Elektriciteits centrales kunnen namelijk wel iets flucturen in vermogen, maar niet veel. En 's nachts staan ze dus een hoop te verspillen. Dat kan je dan nuttig gebruiken.

Nooit meer tanken.

Eke
10-12-09, 20:58
. Maar omdat electrisch rijden 2x zo zuinig is vanaf de bron. En omdat je eventueel met een prijsbeleid kan zorgen dat zoveel mogelijk auto's op de dalen in het net worden opgeladen. Elektriciteits centrales kunnen namelijk wel iets flucturen in vermogen, maar niet veel. En 's nachts staan ze dus een hoop te verspillen. Dat kan je dan nuttig gebruiken.

Nooit meer tanken.


Ik heb juist begrepen dat die velletjes kopieerpapier in staat zijn om als accu te fungeren...dus die nachtelijke (daluur)tarieven kunnen dan verdwijnen.

Overigens las ik, wachtende bij de supermarktkassa, dat in de toekomst auto's zich al rijdende kunnen opladen aan elekriciteits'strepen' op de snelweg en op plekken bij de stoplichten.

Het gevolg van dit alles zal ook zijn dat het fijnstof eindelijk verminderd... :wohaa:

Eke
10-12-09, 21:08
Tis vooral interessant voor electrische auto's, denk ik. Scheelt enorm in gewicht.


Ik ben toch benieuwd naar de invoering. Zo'n licht autootje kan het wel schudden bij een frontale botsing met een 'ouderwetse' zware auto.

Overigens hoop ik ook nog op een kruising tussen een open fiets en een klein autootje. Storm-, regen- en hitte-bestendig. Voor 100 km. elektrische lading.
Een soort wereldautootje. :)

Tomas
10-12-09, 22:01
Ik heb juist begrepen dat die velletjes kopieerpapier in staat zijn om als accu te fungeren...dus die nachtelijke (daluur)tarieven kunnen dan verdwijnen.

Begrijp niet wat je bedoelt. Dat het tarief geen dal tarief meer zal zijn? je zal toch mensen moeten verleiden om in de energieverbruiksdalen op te laden. Het dagtarief zal dan wel verhoogd worden.


Zo'n licht autootje kan het wel schudden bij een frontale botsing met een 'ouderwetse' zware auto.

Je ziet het fout. Elektrische auto's hebben nu het probleem dat ze loei zwaar zijn. Als je een beetje range wilt. weegt dat honderden kilo's. Het punt is dus dat ze nu net zo licht kunnen worden als ouderwetse zware auto's.

Joesoef
10-12-09, 22:11
Zo een auto batterij heeft trouwens wel wat extra risico's in zich, de gevaren zijn serieuzer dan benzine/ diesel.

YouTube- Flames & smoke roll from older lithium ion battery pack


lithium en water, ook zo leuk.

Tomas
10-12-09, 22:22
de gevaren zijn serieuzer dan benzine/ diesel.

Al die onzin. Wordt gvd echt iedereen betaald door de olieindustrie? Ja, batterijen zijn gevaarlijk. Wat wil je met al die energie. Nee, ze zijn lang niet zo gevaarlijk als een tank vol benzine en gas. Daar hebben we al decennia lang veiligheids maatregelen voor getroffen. Li-ion batterijen die in deze tests gebruikt worden zijn totaal onbeveiligd. Zoiets als een open vat met benzine. Wat heb jij liever in je auto?

Eke
10-12-09, 22:22
Zo een batterij heeft trouwens wel wat extra risico's in zich, de gevaren zijn serieuzer dan benzine/ diesel.
YouTube- Flames & smoke roll from older lithium ion battery pack.


Ieeeeeekh !!!!!
Met zo'n ouwe battery pack onder m'n snelbinders doorkruis ik de regio ...soms ruik ik wat rook, jah !Vooral als ik onder een viaduct rij...dan blijft dat hangen :hihi:

Te koop : elektrische fiets voor een knallend prijsje op marktplaats


Ik reageer trouwens een andere keer verder, o.a. Tomas !

Joesoef
10-12-09, 22:38
Al die onzin. Wordt gvd echt iedereen betaald door de olieindustrie? Ja, batterijen zijn gevaarlijk. Wat wil je met al die energie. Nee, ze zijn lang niet zo gevaarlijk als een tank vol benzine en gas. Daar hebben we al decennia lang veiligheids maatregelen voor getroffen. Li-ion batterijen die in deze tests gebruikt worden zijn totaal onbeveiligd. Zoiets als een open vat met benzine. Wat heb jij liever in je auto?


:hihi: wat zijn we weer lekker vrolijk. Die k**** moslim wil ook nog eens niet aan het milieu denken.
Ik bouwde mijn eerste windmolen toen ik 15 was......:fpimp:

Nee, serieus, kijkend naar de energiedichtheid van de toekomstige accu's die nodig zijn voor een normaal ritje is de beveiliging op dit moment een belangrijk probleem.

Tenzij jij over adequate informatie beschikt dat het niet zo is.

Tomas
10-12-09, 22:43
Nee, serieus, kijkend naar de energiedichtheid van de toekomstige accu's die nodig zijn voor een normaal ritje is de beveiliging op dit moment een belangrijk probleem.

Ja het is een probleem. Maar het is al aardig onder controle. Zo hebben Li-Ion's al een hele tijd een ventiel dat ze niet meer doet exploderen, maar gewoon leeg sissen. Maar voor het zover is moet eerst nog de BMS het begeven hebben tijdens het laden. Alleen tijdens het laden. En daarnaast zijn de materialen die gebruikt worden alweer veel veiliger. Magoed, zo'n fillempje doet het altijd goed.

Weet je hoe gevaarlijk benzine tanken is?

mark61
11-12-09, 00:02
Wat ik lees en hoor zijn er binnen 3 jaar batterijen beschikbaar met dezelfde energie/gewicht en volume verhouding als benzine. Dan is het over met de plofmotor. De prijs zal dan nog wel een tijdje een issuetje zijn. Magoed, je kan een auto met hetzelfde volume en gewicht dan 3 a 4 keer zover laten rijden als een benzine of diesel auto. Performance is nu geen issue meer, range dan niet meer.

Ook goed nieuws voor co2 trouwens. Niet dat er dan alleen nog maar schone energie wordt geproduceerd. Maar omdat electrisch rijden 2x zo zuinig is vanaf de bron. En omdat je eventueel met een prijsbeleid kan zorgen dat zoveel mogelijk auto's op de dalen in het net worden opgeladen. Elektriciteits centrales kunnen namelijk wel iets flucturen in vermogen, maar niet veel. En 's nachts staan ze dus een hoop te verspillen. Dat kan je dan nuttig gebruiken.

Nooit meer tanken.

Ik vind vooral laadtijd interessant. Als je 1000 km wil rijden en je moet na 400 km 6 uur laden hoeft het voor mij niet meer.

Ik dacht dat je kolen, gas en oliecentrales snel aan en uit kan zetten.

Het kost wel een vermogen om het wagenpark te vernieuwen. Ik zie persoonlijk meer in waterstofauto's (verbranding, geen brandstofcel of hoe dat ook zit). Kleine aanpassing aan bestaande motoren. Maar dan wel massaal duurzame energiebronnen natuurlijk. Magoed, dat gaat in NL voorlopig niet gebeuren. Olielobby denk ik.

mark61
11-12-09, 00:04
Ik ben toch benieuwd naar de invoering. Zo'n licht autootje kan het wel schudden bij een frontale botsing met een 'ouderwetse' zware auto.

Overigens hoop ik ook nog op een kruising tussen een open fiets en een klein autootje. Storm-, regen- en hitte-bestendig. Voor 100 km. elektrische lading.
Een soort wereldautootje. :)

Waarom denk je dat auto's als geheel opeens lichter worden?

Die bestaan allang.

Joesoef
11-12-09, 06:30
Ik vind vooral laadtijd interessant. Als je 1000 km wil rijden en je moet na 400 km 6 uur laden hoeft het voor mij niet meer.

Ik dacht dat je kolen, gas en oliecentrales snel aan en uit kan zetten.

Het kost wel een vermogen om het wagenpark te vernieuwen. Ik zie persoonlijk meer in waterstofauto's (verbranding, geen brandstofcel of hoe dat ook zit). Kleine aanpassing aan bestaande motoren. Maar dan wel massaal duurzame energiebronnen natuurlijk. Magoed, dat gaat in NL voorlopig niet gebeuren. Olielobby denk ik.


Ik denk dat als de accu problematiek eenmaal is opgelost (inclusief infrastructuur laden) dat het echt heel erg snel gaat. Een elektromotor is veel efficiënter dan een verbrandingsmotor incl de techniek. De laadtijd is al enorm verkort en de nieuwe generatie accus van dit moment heb je in 20 minuten al genoeg capaciteit voor 600 km. Alleen is dat nog een factor van ca 4 langer dan het huidige tanken en om nu wat extra tankstations te bouwen om dat op te lossen.

Joesoef
11-12-09, 07:25
http://news.stanford.edu/news/2009/december7/nanotubes-ink-paper-120709.html


YouTube- Nanotubes + ink + paper = instant battery

H.P.Pas
11-12-09, 09:22
Ik vind vooral laadtijd interessant. Als je 1000 km wil rijden en je moet na 400 km 6 uur laden hoeft het voor mij niet meer.

Dan ruil je aan het pompstation je lege batterij voor een volle.
Hoeft geen probleem te zijn,lijkt me.

Tomas
11-12-09, 09:24
Ik vind vooral laadtijd interessant. Als je 1000 km wil rijden en je moet na 400 km 6 uur laden hoeft het voor mij niet meer.

Ik dacht dat je kolen, gas en oliecentrales snel aan en uit kan zetten.

Het kost wel een vermogen om het wagenpark te vernieuwen. Ik zie persoonlijk meer in waterstofauto's (verbranding, geen brandstofcel of hoe dat ook zit). Kleine aanpassing aan bestaande motoren. Maar dan wel massaal duurzame energiebronnen natuurlijk. Magoed, dat gaat in NL voorlopig niet gebeuren. Olielobby denk ik.

Als je echter 3 keer zover kan rijden als de huidige generatie auto's. Dus pak-m-beet 3000 km. Dan maak je je echt geen zorgen meer over opladen. Dat gebeurt snachts. Die keer dat jij meer dan 3000 km op 1 dag wilt rijden...

Vervolg zijn de in deze thread genoemde nano-tube capacitors. Deze hebben nog lang niet de beoogde energie/volume verhouding die met chemische batterijen nu in theoretische oplstellingen gehaald kunnen worden.

Maar mochten ze voldoende voor een km of 2 a 300 hebben dan worden ze interessant omdat het opladen van een capacitor batterij alleen maar beperkt wordt door de voeding. Niet door de batterij zelf, zoals chemische batterijen dat hebben. Heb je een voedingsbron van 1 megawatt ergens langs de weg, dan heb je 30kWh (wat een redelijke hoeveelheid energie is) er in 1,8 minuten in zitten. Nagenoeg zonder verlies.

Dat is trouwens wat Joesoef al stelt. Zodra je elektriciteit hebt. Dus vanaf de central. Vanaf dat punt tot de kinetische energie die je bij autorijden nodig hebt. Praat je over luttele procenten verlies.

Terwijl jou waterstofmotor niet hoger komt dan een rendement van 30%. En dan ben ik heel positief. Alleen al om de waterstof in kinetische energie om te zetten verlies je als 70% aan warmte. En dan heb ik het nog niet over het proces om waterstof te generen, comprimeren en transporteren.

Die waterstofeconomie komt er dankzij deze batterijontwikkelingen gelukkig nooit. Dat was namelijk geen stap voorwaarts, maar opzij. Dit is echte verandering.

knuppeltje
11-12-09, 10:30
Dan ruil je aan het pompstation je lege batterij voor een volle.
Hoeft geen probleem te zijn,lijkt me.

Zag in de krant dat het verwisselen van een lease-accu maar 3 minuten hoeft te duren. Dat kan niet veel meer zijn dan voor normaal tanken lijkt me.
Het is een zaak om voldoende tankstations daarvoor in te richten, maar dat lijkt me niet moeilijk.

Tomas
11-12-09, 10:44
Zag in de krant dat het verwisselen van een lease-accu maar 3 minuten hoeft te duren. Dat kan niet veel meer zijn dan voor normaal tanken lijkt me.
Het is een zaak om voldoende tankstations daarvoor in te richten, maar dat lijkt me niet moeilijk.

Verreweg de meeste mensen rijden niet meer dan 60 km per dag. Die hoeven nu al nooit meer te tanken. Mocht de range naar 2 a 300 km gaan blijft er nog maar een heel klein percentage over dat regelmatig moet tanken. Om voor dat kleine groepje een dergelijk systeem Europa breed te introduceren zie ik niet snel gebeuren. Wel denk ik dat de range binnen luttele jaren sterk zal exploderen. Waardoor dit systeem ook overbodig wordt.

knuppeltje
11-12-09, 11:01
Verreweg de meeste mensen rijden niet meer dan 60 km per dag. Die hoeven nu al nooit meer te tanken. Mocht de range naar 2 a 300 km gaan blijft er nog maar een heel klein percentage over dat regelmatig moet tanken. Om voor dat kleine groepje een dergelijk systeem Europa breed te introduceren zie ik niet snel gebeuren. Wel denk ik dat de range binnen luttele jaren sterk zal exploderen. Waardoor dit systeem ook overbodig wordt.

Zit wat in, maar je hebt voor dat inrichten van die tankstations niet veel nodig, enkel maar een battrij opladers. Dat kan nooit veel kosten. Voordeel is ook dat je aan de infrastructuur niet veel hoeft te doen. Je hoeft dan geen oplaadpalen, incl alle kabels die er voor nodig zijn, ergens anders te plaatsen. Die tank statons hoeven misschien dan alleen maar een ander groepenkast te hebben.

Overigens, voor mijn werk reed ik jarenlang zo'n goeie 500 km per week, en ik heb wel eens een jaar gehad van het driedubbele.

Tomas
11-12-09, 11:14
Overigens, voor mijn werk reed ik jarenlang zo'n goeie 500 km per week, en ik heb wel eens een jaar gehad van het driedubbele.

500km per week is 100km per dag. Dat is geen enkel probleem. Je laadt namelijk gewoon 's nachts thuis op. Ik b.v. rij regelmatig (4 keer per week) 250 km per dag. Dat is nu nog net wel een probleempje.

En natuurlijk diegene die niet thuis kunnen opladen hebben een probleem. Dat zijn er in nederland nogal wat. Jammer genoeg.

Charlus
11-12-09, 11:16
Ik heb een Renault Laguna die ik regelmatig bijtank.

Tomas
11-12-09, 11:17
Ik heb een Renault Laguna die ik regelmatig bijtank.

Typisch.

knuppeltje
11-12-09, 11:29
500km per week is 100km per dag. Dat is geen enkel probleem. Je laadt namelijk gewoon 's nachts thuis op. Ik b.v. rij regelmatig (4 keer per week) 250 km per dag. Dat is nu nog net wel een probleempje.

En natuurlijk diegene die niet thuis kunnen opladen hebben een probleem. Dat zijn er in nederland nogal wat. Jammer genoeg.

En voor die nogal wat is een snelle accu wisseling dan weer handig toch?

Tomas
11-12-09, 11:37
En voor die nogal wat is een snelle accu wisseling dan weer handig toch?

Misschien. Kweenie. Ik vind 't niet echt ideaal. Zo'n accu wisseling lijkt toch een beetje op een pitstop. Om dat om de paar dagen te moeten doen...

Het ongemerkt opladen is toch het mooist. Je eigen parkeerplekje met een inductie oplader is toch ideaal? Zou een mensenrecht moeten zijn.

Soldim
11-12-09, 11:50
En voor die nogal wat is een snelle accu wisseling dan weer handig toch?

Ik rijd mijn tank zelden meer dan drie kwart leeg, een accu met nog 25% van de capaciteit te wisselen voor een volle is niet iets waarover ik enthausiast kan worden.

Eke
11-12-09, 11:54
Dan maak je je echt geen zorgen meer over opladen. Dat gebeurt snachts. .

.....Over een aantal jaren leveren we inductiestroom via het wegdek, zodat auto's niet meer door een stekker in een stopcontact van stroom worden voorzien,......citaat Bert Klerk, topman van Prorail.

bron :

http://www.telegraaf.nl/binnenland/5527410/__Stroom_uit_snelweg__.html

Witte78
11-12-09, 11:57
Kan alle twee lijkt me, accu wisselplaatsen en laden. Voor normaal gebruik heb je dan je eigen accu, voor lange afstanden gebruik je een wisselaccu.

Eke
11-12-09, 12:04
1)Waarom denk je dat auto's als geheel opeens lichter worden?

2)Die bestaan allang.



1*Dat had ik begrepen uit jouw woorden : "Tis vooral interessant voor electrische auto's, denk ik. Scheelt enorm in gewicht. "

Maar inmiddels ben ik door jullie bijgepraat ;)

2*Niet die uit m'n droom, Mark.
In m'n toekomstdroom zijn alle auto's ongeveer even zwaar...maar let op : nu praat ik als een 2009-er. In het echt doet dat gewichtsverschil er waarschijnlijk niet meer toe afgezien dan vanuit het oogpunt van energiebesparing, omdat botsingen (zeker kop-staart-)voorkomen kunnen worden.
Er zijn trouwens nu al -dure- auto's met een klein apparaatje die meten hoe de afstand is tot de voorligger en die zich daar automatisch bij aanpassen....

knuppeltje
11-12-09, 12:09
Misschien. Kweenie. Ik vind 't niet echt ideaal. Zo'n accu wisseling lijkt toch een beetje op een pitstop. Om dat om de paar dagen te moeten doen...

Het ongemerkt opladen is toch het mooist. Je eigen parkeerplekje met een inductie oplader is toch ideaal? Zou een mensenrecht moeten zijn.

Voor die 60 km rijders wordt dat dan maar een keer per week toch?

Verwende poes.

knuppeltje
11-12-09, 12:13
Ik rijd mijn tank zelden meer dan drie kwart leeg, een accu met nog 25% van de capaciteit te wisselen voor een volle is niet iets waarover ik enthausiast kan worden.

Als die dingen nu maar klijn en licht genoeg worden, dan kun je er twee van monteren. Als er dan een leeg is dan schakel je over op de andere. Ondertussen heb jij tijd om die lege om te ruilen.

Tomas
11-12-09, 12:34
Als die dingen nu maar klijn en licht genoeg worden, dan kun je er twee van monteren. Als er dan een leeg is dan schakel je over op de andere. Ondertussen heb jij tijd om die lege om te ruilen.

Juust. Dat is een oplossing. Als je nu een EV bouwt heb je zelfs tientallen batterijen nodig. De 'grootste' Li-ion batterij die te koop zijn halen maar net 200 Ah op 3,5 volt = 700 Wh. En je hebt gauw 30000 Wh nodig. Reken de rest zelf maar uit.

Je kan ook bij het omwisselen rekening houden met het restant aan energie dat er nog inzit. De wisselplek heeft daar zo weer zijn voordeel mee.

knuppeltje
11-12-09, 13:06
Tomas;4185345]Juust. Dat is een oplossing.

Wist ik wel. :ego:


Je kan ook bij het omwisselen rekening houden met het restant aan energie dat er nog inzit. De wisselplek heeft daar zo weer zijn voordeel mee.

Dat kan, het is nu ook al heel makkelijk en snel het nog aanwezige vermogen van een accu te meten. Zo hoeft de klant daar geen nadeel van te hebben.

Joesoef
11-12-09, 13:23
Zit wat in, maar je hebt voor dat inrichten van die tankstations niet veel nodig, enkel maar een battrij opladers. Dat kan nooit veel kosten. Voordeel is ook dat je aan de infrastructuur niet veel hoeft te doen. Je hoeft dan geen oplaadpalen, incl alle kabels die er voor nodig zijn, ergens anders te plaatsen. Die tank statons hoeven misschien dan alleen maar een ander groepenkast te hebben.



Maak daar maar een aansluiting op het middenspanningsnet van en dan heb je het nog over een klein tankstation.
Hoeveel auto's doen zo een tankstation aan in een uur? Dat maal 20 a 30 kWh. Vraagt een serieuze aanpassing van het huidige distributie net. Beter opladen op de parkeerplaats.

Witte78
11-12-09, 14:40
Maak daar maar een aansluiting op het middenspanningsnet van en dan heb je het nog over een klein tankstation.
Hoeveel auto's doen zo een tankstation aan in een uur? Dat maal 20 a 30 kWh. Vraagt een serieuze aanpassing van het huidige distributie net. Beter opladen op de parkeerplaats.

Niet alleen het net, er moeten sowieso een aantal extra centrales komen. Stel er rijden gemiddeld 1 miljoen auto's, dan heb je dus 30kWh*1M = 30TWh nodig. Huidige net levert rond de 100TWh.

tr_imparator
11-12-09, 14:42
Niet alleen het net, er moeten sowieso een aantal extra centrales komen. Stel er rijden gemiddeld 1 miljoen auto's, dan heb je dus 30kWh*1M = 30TWh nodig. Huidige net levert rond de 100TWh.

Ik neem aan dat niet alle auto's tegelijk aan het net worden aangesloten, of doet dat er niet toe?

Bovendien moet men minder vaak naar de tankstation dan, wel voor een langere duur.

mark61
11-12-09, 14:42
Ik denk dat als de accu problematiek eenmaal is opgelost (inclusief infrastructuur laden) dat het echt heel erg snel gaat. Een elektromotor is veel efficiënter dan een verbrandingsmotor incl de techniek. De laadtijd is al enorm verkort en de nieuwe generatie accus van dit moment heb je in 20 minuten al genoeg capaciteit voor 600 km. Alleen is dat nog een factor van ca 4 langer dan het huidige tanken en om nu wat extra tankstations te bouwen om dat op te lossen.

Das allemaal waar, maar de investering is gigantisch.

mark61
11-12-09, 14:46
Dan ruil je aan het pompstation je lege batterij voor een volle.
Hoeft geen probleem te zijn,lijkt me.

Op dit moment betekent dat toch dat je 200 kilo moet versjouwen?

naam
11-12-09, 14:46
Mijn auto rijdt gemiddeld 1 op 10 en in de stad 1 op 7, dus een batterijtje kan ik wel gebruiken.
Gelukkig heb ik ook een fiets, in Amsterdam geen overbodige luxe.
Zo'n batterij voor de fiets lijkt mij ideaal. Die zijn er al.

mark61
11-12-09, 14:49
Als je echter 3 keer zover kan rijden als de huidige generatie auto's. Dus pak-m-beet 3000 km. Dan maak je je echt geen zorgen meer over opladen. Dat gebeurt snachts. Die keer dat jij meer dan 3000 km op 1 dag wilt rijden...

Terwijl jou waterstofmotor niet hoger komt dan een rendement van 30%. En dan ben ik heel positief. Alleen al om de waterstof in kinetische energie om te zetten verlies je als 70% aan warmte. En dan heb ik het nog niet over het proces om waterstof te generen, comprimeren en transporteren.

Die waterstofeconomie komt er dankzij deze batterijontwikkelingen gelukkig nooit. Dat was namelijk geen stap voorwaarts, maar opzij. Dit is echte verandering.

Ja OK, maar hoe ver zijn we nog van die 3000 km af dan?

Ik weet dat het rendement slecht is, maar ik ga uit van virtueel gratis energie. En het is nul emissie natuurlijk.

Waarom is dat gelukkig? Ik vind dat jullie te licht denken over de enorme investeringen die ermee gemoeid zijn, qua infrastructuur en nieuwe auto's.

mark61
11-12-09, 14:51
Verreweg de meeste mensen rijden niet meer dan 60 km per dag. Die hoeven nu al nooit meer te tanken. Mocht de range naar 2 a 300 km gaan blijft er nog maar een heel klein percentage over dat regelmatig moet tanken. Om voor dat kleine groepje een dergelijk systeem Europa breed te introduceren zie ik niet snel gebeuren. Wel denk ik dat de range binnen luttele jaren sterk zal exploderen. Waardoor dit systeem ook overbodig wordt.

Wat dacht je van het vrachtverkeer? Dat is een belangrijk deel, en dat rijdt per dag natuurlijk enorme afstanden.

Persoonlijk ga ik wel eens met de auto op vakantie, en wel meer mensen. Dat is qua kms toch een aardig aandeel.

mark61
11-12-09, 14:56
1*Dat had ik begrepen uit jouw woorden : "Tis vooral interessant voor electrische auto's, denk ik. Scheelt enorm in gewicht. "

Maar inmiddels ben ik door jullie bijgepraat ;)

2*Niet die uit m'n droom, Mark.
In m'n toekomstdroom zijn alle auto's ongeveer even zwaar...maar let op : nu praat ik als een 2009-er. In het echt doet dat gewichtsverschil er waarschijnlijk niet meer toe afgezien dan vanuit het oogpunt van energiebesparing, omdat botsingen (zeker kop-staart-)voorkomen kunnen worden.
Er zijn trouwens nu al -dure- auto's met een klein apparaatje die meten hoe de afstand is tot de voorligger en die zich daar automatisch bij aanpassen....

Een auto weegt sowieso ca. 1000 kilo, exclusief de accu's die dan nodig zouden zijn. Een electromotor zal wel lichter zijn, dus misschien compenseert dat, maar het geheel zal dan toch 1000 k blijven wegen. Ik had het dus over extra gewicht.

Eh, ik weet niet wat je bedoelt. Waarom moet een auto lichter worden? Er worden krachten op dat ding uitgeoefend, los van aanrijdingen, daarom is ie zo zwaar. Tenslotte moet je er ca. 800 kilo in kunnen vervoeren.

mark61
11-12-09, 14:59
Hoe zit dat eigenlijk, de Prius laadt al rijdend zijn eigen accu's op toch? Dat is dus electriciteitsopwekking met benzine.

Volkswagen Bluemotions, of hoe ze heten, laden (de gewone) accu op met remenergie, maar dat is veel te weinig om mee te rijden denk ik.

Tomas
11-12-09, 15:01
Ja OK, maar hoe ver zijn we nog van die 3000 km af dan?


Ja, eigelijk weet ik dat natuurlijk niet. Maar er zijn op dit moment al proof of concepts met een gelijke energie dichtheid als benzine. Dan is het simpel rekenen: Met een batterij zo goot en zwaar als een volle benzine tank kan je dan 3 keer zover komen vanwege de veel hogere efficientie. Hoelang het duurt voor er een commerciele variant is, en dat deze betaalbaar is? Moeilijk in te schatten. Maar als ik zie hoe hard de prijs van Li-ion de laatste jaren daalt en hoeveel verschillende varianten er op de markt komen, kan dat best wel snel gaan.



Ik weet dat het rendement slecht is, maar ik ga uit van virtueel gratis energie. En het is nul emissie natuurlijk.


Ja, dat is makkelijk. Maar zo werkt het niet. De emissie wordt bij waterstof én elektrisch rijden verplaatst naar de elektriciteitscentrale. Jij met je onrendabele waterstof motor jaagt dan nog altijd 3 keer zoveel co2 de lucht in.

Schaam je.



Waarom is dat gelukkig? Ik vind dat jullie te licht denken over de enorme investeringen die ermee gemoeid zijn, qua infrastructuur en nieuwe auto's.

Infrastructuur? Kom nou, elektriciteit is overal verkrijgbaar. Kosten? Tja, een auto gaat toch echt niet langer dan 10 jaar mee. Dan is het over en moet je een totaal nieuwe kopen. Dat kan dan net zo goed elektrisch zijn.

En een belangrijk punt. Als nu op dit moment iemand (Benz) de benzine motor zou presenteren als nieuwe uitvinding en een andere (Tesla) de elektrische, en je kan dan kiezen is het heel simpel: Elektrisch. De benzine motor is vele malen duurder, complexer, inefficienter, storingsgevoeliger, beperkt houdbaar, slijtage gevoelig, onderhoudsgevoelig, duurder, etc etc etc. Zo enorm veel bewegende onderdeeltjes, wordt je niet goed van.

Maar aangezien de hele wereld gewend is aan de benzinemotor en alles er ondertussen op afgestemd is, en de enorme massaproductie, is het initieel goedkoper dan elektrisch.

Witte78
11-12-09, 15:02
Ik neem aan dat niet alle auto's tegelijk aan het net worden aangesloten, of doet dat er niet toe?

Bovendien moet men minder vaak naar de tankstation dan, wel voor een langere duur.

Dat is dus wat het net gemiddeld constant moet leveren. Zouden alle auto's 's nachts opgeladen worden dan krijg je dus een belasting van meer dan 100TWh alleen al om die auto's op te laden. Maar ik weet niet of mijn schatting van 1 miljoen auto's met 30kWh klopt.

Tomas
11-12-09, 15:02
Wat dacht je van het vrachtverkeer? Dat is een belangrijk deel, en dat rijdt per dag natuurlijk enorme afstanden.

Persoonlijk ga ik wel eens met de auto op vakantie, en wel meer mensen. Dat is qua kms toch een aardig aandeel.

Vrachtverkeer is een geval apart. met die 3000km per dag is vakantie -lijkt mij- toch echt geen probleem. Je bent echt gek als je nog meer dan dat achtereen rijdt. Schaam je.

mark61
11-12-09, 15:07
Ja, dat is makkelijk. Maar zo werkt het niet. De emissie wordt bij waterstof én elektrisch rijden verplaatst naar de elektriciteitscentrale. Jij met je onrendabele waterstof motor jaagt dan nog altijd 3 keer zoveel co2 de lucht in.

Schaam je.

Ja hallo, ik ga uit van duurzame energieopwekking, dacht dat dat wel duidelijk was. Onder de huidige omstandigheden vraag ik me af of het saldo van electrische auto's (stroom uit conventionele centrales minus geen uitlaatgassen meer) wel positief is. Is dat automatisch zo omdat el. auto's efficiënter zijn? Ook voor landen die vnl. kolen stoken?



Infrastructuur? Kom nou, elektriciteit is overal verkrijgbaar. Kosten? Tja, een auto gaat toch echt niet langer dan 10 jaar mee. Dan is het over en moet je een totaal nieuwe kopen. Dat kan dan net zo goed elektrisch zijn.

Ik lees hier net, en dat lijkt me ook logisch, dat je meer el. centrales nodig hebt en een major overhaul van het el. net. Dat kost nogal wat.


En een belangrijk punt. Als nu op dit moment iemand (Benz) de benzine motor zou presenteren als nieuwe uitvinding en een andere (Tesla) de elektrische, en je kan dan kiezen is het heel simpel: Elektrisch. De benzine motor is vele malen duurder, complexer, inefficienter, storingsgevoeliger, beperkt houdbaar, slijtage gevoelig, onderhoudsgevoelig, duurder, etc etc etc. Zo enorm veel bewegende onderdeeltjes, wordt je niet goed van.

Ja technisch heb ik geen enkel commentaar, dat zie je toch. Denk alleen aan geld en milieu. En is er genoeg lithium in de wereld, of is dat recyclebaar?


Maar aangezien de hele wereld gewend is aan de benzinemotor en alles er ondertussen op afgestemd is, en de enorme massaproductie, is het initieel goedkoper dan elektrisch.

Ja dat begrijp ik, en dat komt wel goed.

Witte78
11-12-09, 15:07
Maar aangezien de hele wereld gewend is aan de benzinemotor en alles er ondertussen op afgestemd is, en de enorme massaproductie, is het initieel goedkoper dan elektrisch.

En dan is er natuurlijk een zeer machtige industrie die niet echt een voorstander van elektro is.

Tomas
11-12-09, 15:07
Hoe zit dat eigenlijk, de Prius laadt al rijdend zijn eigen accu's op toch? Dat is dus electriciteitsopwekking met benzine.

Ja. De prius maakt gebruik van de enorme efficientie van elektrisch rijden. En dat werkt alleen in veel start en stop situaties. Stadsverkeer dus. Een benzine motor rijdt dan bijna nooit op z'n meest efficiente toerental. En verliest alle netjes opgebouwde kinetische energie bij iedere stop.

Met hybride kan je dan de benzine motor op zijn gunstigste toerental elektricitei op laten wekken. En de elektromotor die in alle rpm's efficient is doet het werk. En bij remmen wordt de kinetische energie weer netjes omgevormd naar elektrische energie.

Daarom is een prius heel zuinig in stadsverkeer. Maar een enorme teleurstelling op de snelweg met landurig hoge snelheden. Dan moet dat kleine benzinemotortje het werk doen.


Volkswagen Bluemotions, of hoe ze heten, laden (de gewone) accu op met remenergie, maar dat is veel te weinig om mee te rijden denk ik.

Ja natuurlijk is dat te weinig. Anders heb je een perpetuum mobile. En dat mag niet. Dan krijg je de olieindustrie echt op je dak.

mark61
11-12-09, 15:07
Vrachtverkeer is een geval apart. met die 3000km per dag is vakantie -lijkt mij- toch echt geen probleem. Je bent echt gek als je nog meer dan dat achtereen rijdt. Schaam je.

Jij kwam met 3000, ik had het over 1000. Schaam je eigen.

HOe gaat dat eigenlijk met een vakantie in zuidelijk Afrika? Je eigen zonnepanelen meenemen dan?

mark61
11-12-09, 15:10
En dan is er natuurlijk een zeer machtige industrie die niet echt een voorstander van elektro is.

Mja dat weet ik niet. Ze doen een beetje research en kijken de kat uit de boom. Ze zullen hun fabrieken gedeeltelijk moeten gaan ombouwen, daar hikken ze tegenaan. Maar als het publiek om gaat en de overheid helpt met de overgang denk ik niet dat ze per sé tegen zijn.

mark61
11-12-09, 15:12
Ja natuurlijk is dat te weinig. Anders heb je een perpetuum mobile. En dat mag niet. Dan krijg je de olieindustrie echt op je dak.

:hihi: Ik bedoelde, het kan een beetje te weinig zijn, of veel te weinig. Maar het zal wel veel te weinig zijn.

Tomas
11-12-09, 15:16
Dat is dus wat het net gemiddeld constant moet leveren. Zouden alle auto's 's nachts opgeladen worden dan krijg je dus een belasting van meer dan 100TWh alleen al om die auto's op te laden. Maar ik weet niet of mijn schatting van 1 miljoen auto's met 30kWh klopt.

30kWh is nodig om bv een gemiddelde auto 300 km te laten rijden. Dat is echt niet voor elke auto elke dag nodig. Laat het gemiddelde per auto per dag 40km zijn. Dan heb je pak-m-beet 5kWh nodig per dag. Maak er 10 van. Dat is dus 10 tWh per nacht. Een nacht duurt een uur of 10 ofzo. Is dus 1 terra watt aan energie. Om alle auto's op te laden. Dat is nogal wat.

Maarrrr. We hebben in Nederland 's nachts een enorme overcapaciteit. Hoeveel weet ik niet. Ennnn. We moeten van Mark hele nieuwe energiebronnen aan gaan boren. Wind, Zon, Water en Geo etc. Als je dat doet door deze erbij te zetten ipv door conventionele centrales af te breken, zie ik het probleem niet zo.

En wat kost nou een nieuwe centrale?

Trouwen al is ie kolengestookt. Het is altijd nog zuiniger en beter voor het millieu om elektrisch te rijden op een kolengestooktecentralen dan op benzine. Nomgaals: 3 keer zo efficient. En die kolencentrales verwarmen met de restwarmte hele steden.

Tomas
11-12-09, 15:18
Jij kwam met 3000, ik had het over 1000. Schaam je eigen.

HOe gaat dat eigenlijk met een vakantie in zuidelijk Afrika? Je eigen zonnepanelen meenemen dan?

Was er niet laatste een eerste proefvlucht met een vliegtuig op zonne energie?

Dat laatste ben ik echt serieus van plan: Van hier naar daar op zonne energie. Maar alleen als me dat als eerste lukt. Ik ben er hard mee bezig.

mark61
11-12-09, 15:20
Ennnn. We moeten van Mark hele nieuwe energiebronnen aan gaan boren. Wind, Zon, Water en Geo etc.

Ja, dat moeten we. Onmiddellijk.

mark61
11-12-09, 15:22
Was er niet laatste een eerste proefvlucht met een vliegtuig op zonne energie?

Dat laatste ben ik echt serieus van plan: Van hier naar daar op zonne energie. Maar alleen als me dat als eerste lukt. Ik ben er hard mee bezig.

Nou ja in Afrika moet dat wel lukken qua zon. Je hebt die races in Australië, die auto's hebben natuurlijk een laadvermogen van niks. De begrenzing zit zeker in het beperkte oppervlak aan zonnepanelen? Dat betekent dus stilstaan en grote panelen uitvouwen.

Hoe zat het ook weer met gewone auto's met zonnepanelen op het dak? Oh ja, die zorgen voor de airco, dat was het geloof ik.

Joesoef
11-12-09, 15:23
Das allemaal waar, maar de investering is gigantisch.


Ik ben toch heel erg benieuwd hoe het een en ander uit gaat zien in de toekomst. Stel je kan met je eigen zonnepanelen je auto opladen, niet iedereen heeft dat voordeel. Dan de olie industrie, elektra is stukken minder gecompliceerd te distribueren/ produceren/ te winnen. De wereld gaat alleen daarom er al anders uit zien, heb ik het nog niet over politiek, economisch etc.

Tomas
11-12-09, 15:25
Nou ja in Afrika moet dat wel lukken qua zon. Je hebt die races in Australië, die auto's hebben natuurlijk een laadvermogen van niks. De begrenzing zit zeker in het beperkte oppervlak aan zonnepanelen? Dat betekent dus stilstaan en grote panelen uitvouwen.

Hoe zat het ook weer met gewone auto's met zonnepanelen op het dak? Oh ja, die zorgen voor de airco, dat was het geloof ik.

Yep. Weinig kilometers per dag, de meeste tijd bezig met panelen richten. Maar het -according to my calculations!- is te doen met een gewone 4x4 in minder dan 80 dagen. Die 80 is symbolisch.

mark61
11-12-09, 15:26
Ik ben toch heel erg benieuwd hoe het een en ander uit gaat zien in de toekomst. Stel je kan met je eigen zonnepanelen je auto opladen, niet iedereen heeft dat voordeel. Dan de olie industrie, elektra is stukken minder gecompliceerd te distribueren/ produceren/ te winnen. De wereld gaat alleen daarom er al anders uit zien, heb ik het nog niet over politiek, economisch etc.

Ja dat zeg ik juist ook, het mes snijdt aan drie kanten. Dus het gaat wel gebeuren maar de belangen die nu spelen houden dat nog tegen. En niemand wil de eerste zijn want het zet je economie op een achterstand als je als enige begint.

Toch kan je wel een begin maken. Als Denemarken nu al 20% van zijn energie duurzaam kan opwekken kunnen wij dat ook. Duitsland bijna 15% dacht ik.

Tomas
11-12-09, 15:27
Ik ben toch heel erg benieuwd hoe het een en ander uit gaat zien in de toekomst. Stel je kan met je eigen zonnepanelen je auto opladen, niet iedereen heeft dat voordeel. Dan de olie industrie, elektra is stukken minder gecompliceerd te distribueren/ produceren/ te winnen. De wereld gaat alleen daarom er al anders uit zien, heb ik het nog niet over politiek, economisch etc.

In Australie en de zonnige staten van de VS is dat al serieus de realiteit. Niet veel maar meer mensen dan je denkt rijden daar al elektrisch en nog off grid ook zoals ze dat noemen. Volledig independant. Freedom at last.

mark61
11-12-09, 15:28
In Australie en de zonnige staten van de VS is dat al serieus de realiteit. Niet veel maar meer mensen dan je denkt rijden daar al elektrisch en nog off grid ook zoals ze dat noemen. Volledig independant. Freedom at last.

Het gekke is dan dat Schwarzenegger heeft geïnvesteerd in waterstoftankstations.

knuppeltje
11-12-09, 15:28
Maak daar maar een aansluiting op het middenspanningsnet van en dan heb je het nog over een klein tankstation.
Hoeveel auto's doen zo een tankstation aan in een uur? Dat maal 20 a 30 kWh. Vraagt een serieuze aanpassing van het huidige distributie net. Beter opladen op de parkeerplaats.

Zo'n tankstation is dan toch ook een parkeerplaats, parkeerplaats van batterijen. Daarbij zullen heel veel mensen thuis dat ding kunnen opladen. En zoals ik al zei, je moet er twee hebben, dan heb je nog meer kans om dat thuis te doen. En parkeerplaatsen aanpassen vraagt toch ook een hele flinke aanpassing?

mark61
11-12-09, 15:29
Zo'n tankstation is dan toch ook een parkeerplaats, parkeerplaats van batterijen. Daarbij zullen heel veel mensen thuis dat ding kunnen opladen. En zoals ik al zei, je moet er twee hebben, dan heb je nog meer kans om dat thuis te doen. En parkeerplaatsen aanpassen vraagt toch ook een hele flinke aanpassing?

Dat 'thuis' is natuurlijk niet zo belangrijk. Het is niet moeilijk om, net als op een camping, een kastje neer te zetten bij de parkeerplaats met stopcontacten erin. Ze bestaan ook al her en der, weet niet welke landen.

knuppeltje
11-12-09, 15:37
En dan is er natuurlijk een zeer machtige industrie die niet echt een voorstander van elektro is.

Ontwikkelingen zijn zelden tegen te houden.

Tomas
11-12-09, 15:41
Het gekke is dan dat Schwarzenegger heeft geïnvesteerd in waterstoftankstations.

Ja dat is dus overheid. Die investeert altijd in de verkeerde dingen. Uiteindelijk zijn het de handige en slimme doeners die de werkelijkheid creeren.

Zo erger ik mij mateloos aan het plan van de overheid om co2 de grond in te gaan pompen. Dat geld, die energie die kan beter aan die handige en slimme doeners gegeven worden. Of beter: belast alleen maar vervuilende brandstoffen en verlaag de belasting op de rest. De oplossingen komen dan vanzelf uit de mensen die de oplossingen zien, niet van de overheid.

Bewaar die co2 voor de komende ijstijd. En anders verdwijnt die vanzelf wel weer in een als maar groener wordende sahara.

knuppeltje
11-12-09, 15:48
Dat 'thuis' is natuurlijk niet zo belangrijk. Het is niet moeilijk om, net als op een camping, een kastje neer te zetten bij de parkeerplaats met stopcontacten erin. Ze bestaan ook al her en der, weet niet welke landen.

In Nederland zijn er ook al verschillende proefpalen ontworpen. Ze hebben nog wel allemaal verschillende stekkeraansluitingen en verschillende betaalsystemen. Dat zal toch eerst in Europa universeel moeten worden gemaakt, anders heb je straks tig verloopstekkers in je kofferbakkie. Maar voorlopig is het makkelijkste wissel accu's voor mensen die niet thuis kunnen opladen, omdat de auto niet anders dan op straat geparkeerd kan worden. En wie houdt er op parkeerplaatsen toezicht op het gebeuren? Ze zullen dadelijk ook veel minder wegen dan nu, en daarbij, als die makkelijk bereikbaar zijn gemonteerd, zijn ze met een hulpapparaat makkelijk te wisselen zag ik in de krant, kost maar drie minuten. Ook daar zou de autoindustrie aan mee kunnen werken bij hun ontwerpen van auto's.

Tomas
11-12-09, 15:55
In Nederland zijn er ook al verschillende proefpalen ontworpen. Ze hebben nog wel allemaal verschillende stekkeraansluitingen en verschillende betaalsystemen. Dat zal toch eerst in Europa universeel moeten worden gemaakt, anders heb je straks tig verloopstekkers in je kofferbakkie. Maar voorlopig is het makkelijkste wissel accu's voor mensen die niet thuis kunnen opladen, omdat de auto niet anders dan op straat geparkeerd kan worden. En wie houdt er op parkeerplaatsen toezicht op het gebeuren? Ze zullen dadelijk ook veel minder wegen dan nu, en daarbij, als die makkelijk bereikbaar zijn gemonteerd, zijn ze met een hulpapparaat makkelijk te wisselen zag ik in de krant, kost maar drie minuten. Ook daar zou de autoindustrie aan mee kunnen werken bij hun ontwerpen van auto's.

Je moet dat opladen niet met stekkers doen. Het moet tegenwoordig altijd hufterproef zijn, dus: inductie. En ook daar moet je natuurlijk wel de EV op aanpassen. Standaardisering komt vanzelf wel.

knuppeltje
11-12-09, 16:01
Je moet dat opladen niet met stekkers doen. Het moet tegenwoordig altijd hufterproef zijn, dus: inductie. En ook daar moet je natuurlijk wel de EV op aanpassen. Standaardisering komt vanzelf wel.

Haha, nog even wachten dus. Als het maar klaar is tegen de tijd dat ik niet goed meer ter been ben en ik me weer met zo'n vehicle wil gaan verplaatsen.

mark61
11-12-09, 16:20
Ja dat is dus overheid. Die investeert altijd in de verkeerde dingen. Uiteindelijk zijn het de handige en slimme doeners die de werkelijkheid creeren.

Zo erger ik mij mateloos aan het plan van de overheid om co2 de grond in te gaan pompen. Dat geld, die energie die kan beter aan die handige en slimme doeners gegeven worden. Of beter: belast alleen maar vervuilende brandstoffen en verlaag de belasting op de rest. De oplossingen komen dan vanzelf uit de mensen die de oplossingen zien, niet van de overheid.

Bewaar die co2 voor de komende ijstijd. En anders verdwijnt die vanzelf wel weer in een als maar groener wordende sahara.

Yeps.

mark61
11-12-09, 16:22
In Nederland zijn er ook al verschillende proefpalen ontworpen. Ze hebben nog wel allemaal verschillende stekkeraansluitingen en verschillende betaalsystemen. Dat zal toch eerst in Europa universeel moeten worden gemaakt, anders heb je straks tig verloopstekkers in je kofferbakkie. Maar voorlopig is het makkelijkste wissel accu's voor mensen die niet thuis kunnen opladen, omdat de auto niet anders dan op straat geparkeerd kan worden. En wie houdt er op parkeerplaatsen toezicht op het gebeuren? Ze zullen dadelijk ook veel minder wegen dan nu, en daarbij, als die makkelijk bereikbaar zijn gemonteerd, zijn ze met een hulpapparaat makkelijk te wisselen zag ik in de krant, kost maar drie minuten. Ook daar zou de autoindustrie aan mee kunnen werken bij hun ontwerpen van auto's.

Voor LPG heb ik twee verloopnippels, niet echt een probleem. Dekt heel Europa.

knuppeltje
12-12-09, 09:25
Bewaar die co2 voor de komende ijstijd. En anders verdwijnt die vanzelf wel weer in een als maar groener wordende sahara.

Als ze die in de grond stoppen dan kunnen die daar toch ook weer uitpompen als dat nodig wordt, of zie ik dat verkeerd?

knuppeltje
12-12-09, 09:28
Voor LPG heb ik twee verloopnippels, niet echt een probleem. Dekt heel Europa.

Als het er niet meer worden is dat inderdaad niet een groot probleem.

Fibonaci
12-12-09, 11:06
Tis vooral interessant voor electrische auto's, denk ik. Scheelt enorm in gewicht.voor alles wat mobiel is, waar gewicht en snelheid van belang is