PDA

Bekijk Volledige Versie : Doodstraf op homoseks al bijna wet in Oeganda



knuppeltje
10-12-09, 13:45
Amsterdam De christen-fundamentalistische priester Scott Lively, auteur van De Roze Swastika en leerboeken om je kind te wapenen tegen 'recrutering' door homo's, voelde zich thuis in Oeganda, in maart dit jaar. De Amerikaanse evangelist was te gast op een workshop die 'de waarheid achter homoseksualiteit' moest belichten.
Oegandese geestverwanten kwamen op het idee om de Oegandese wet tegen homoseksuelen te verscherpen.
Het resultaat is een wetsontwerp dat dezer dagen wordt besproken in het Oegandese parlement - en dat zelfs Lively te ver gaat. 'Deze wet is veel te hardvochtig', zei de evangelist woensdag.
De wet in wording liegt er dan ook niet om. Zij voorziet in de doodstraf voor 'verzwaarde homoseksualiteit', waarmee gelijkgeslachtelijke liefde wordt bedoeld met een minderjarige of een gehandicapte, of homoseks met waarin de 'dader' besmet is met het aidsvirus. Ook 'seriële plegers' kunnen de doodstraf krijgen, al is onduidelijk wat daar de definitie van is. Wie homoseksualiteit aanmoedigt, kan zeven jaar cel verwachten, evenals huisbazen die kamers verhuren aan homo's. 'Religieuze, politieke, economische of sociale autoriteiten' die een overtreder van de wet kennen maar die niet aangeven, kunnen rekenen op drie jaar cel. Aldus het wetsontwerp.
De internationale woede erover is groot. Vorige maand waren er demonstraties tegen de wet in New York en Washington, morgen staat er een gepland in Londen.
President Museveni steunt de wet. In november waarschuwde hij nog jongeren in Kampala dat hij had gehoord dat 'Europese homoseksuelen in Afrika aan het recruteren zijn'. James Buturo, minister voor ethiek en integriteit, zei in The Guardian dat hij hoopt dat de wet voor 2010 wordt aangenomen, al betekent dit het opzeggen van de Universele Verklaring voor de Rechten van de Mens van de VN. 'We hebben het over anale seks. Zelfs dieren doen dat niet', zei jij. 'Mensenrechten hebben grenzen'.
'Als de wet er komt, kunnen we niemand meer helpen en kunnen we nergens meer wonen', zegt Val Kalende vanuit Kampala. 'Het land wordt een politiestaat.'
Kulende, een van de volgens haar slechts zeven openlijke homoactivisten in het land, is medecoördinator voor 25 Oegandese organisaties die actie voeren tegen de wet. 'We hebben het over mensenrechten, niet over homoseksuelen, om zoveel mogelijk mensen mee te krijgen. We wijzen ook op aids. Het percentage seropositieven gaat al omhoog in Oeganda. Dit zal slechts verder stijgen omdat homo's helemaal ondergronds zullen gaan.'
Kulende vreest voor haar leven. 'Mijn buren schelden me uit, om wie ik ben. Maar iemand moet zich opofferen.' (Volkskrant)

De waanzin ten top.

mark61
10-12-09, 15:28
In Oeganda hebben ze nl. geen dringender problemen.

Ik weet niet wat die man bezielt. Aandacht afleiden I guess.

knuppeltje
10-12-09, 15:38
In Oeganda hebben ze nl. geen dringender problemen.

Ik weet niet wat die man bezielt. Aandacht afleiden I guess.

Ik begrijp niet eens wat zo iemand bezielt om daar zieltjes voor zijn secte te gaan winnen. Maar afgezien van al die ellende die er al is, blijft zo'n wet als ie er komt nog steeds de waanzin ten top.

mark61
10-12-09, 15:45
Ik begrijp niet eens wat zo iemand bezielt om daar zieltjes voor zijn secte te gaan winnen. Maar afgezien van al die ellende die er al is, blijft zo'n wet als ie er komt nog steeds de waanzin ten top.

Oh joh, tis Afrika. In de meeste landen heb je draconische wetten; uitgevoerd worden ze nooit. Daar is het hele systeem alleen al te gammel voor. En ze hebben echt wel wat beters te doen.

Maar die walging, die fascineert me wel.

Soldim
10-12-09, 15:53
Maar die walging, die fascineert me wel.

Als amateur-Freud is daar natuurlijk een voor de hand liggende verklaring te verzinnen :p

knuppeltje
10-12-09, 15:58
Oh joh, tis Afrika. In de meeste landen heb je draconische wetten; uitgevoerd worden ze nooit. Daar is het hele systeem alleen al te gammel voor. En ze hebben echt wel wat beters te doen.

Maar die walging, die fascineert me wel.

Het gekke is zo lees ik net bij Wiki dat 84 procent daar christen is. Die willen blijkbaar een nieuwe kruistocht tegen het kwaad beginnen.
Bizar.

Tomas
10-12-09, 16:01
Het gekke is zo lees ik net bij Wiki dat 84 procent daar christen is. Die willen blijkbaar een nieuwe kruistocht tegen het kwaad beginnen.
Bizar.

Hoezo gek? Christenen zijn in hun primitieve vorm net zo fanatiek gekant tegen homofilie als enig andere woestijn religie.

knuppeltje
10-12-09, 16:10
Hoezo gek? Christenen zijn in hun primitieve vorm net zo fanatiek gekant tegen homofilie als enig andere woestijn religie.

Wat ik dus altijd al heel bizar vond, maar dat ze nu daar er weer de doodstraf voor willen invoeren maakt het wel heel bizar.
Straks krijgen ze daar nog een Oegandese Torquemada en zijn inquisitie. Oegandese autodafe's, komt dat zien, komt dat zien, ter lering en vermaak van het volk. :cool:

knuppeltje
10-12-09, 16:10
Als amateur-Freud is daar natuurlijk een voor de hand liggende verklaring te verzinnen :p

Die goeie man is allang bij het grof huisvuil gezet geloof ik.

Joesoef
10-12-09, 16:55
Je zal maar in zo een soort land geboren worden :droef:

Slinger
10-12-09, 16:56
Je zal maar in zo een soort land geboren worden :droef:

Dan kun je altijd nog uitwijken naar het Westen.

Spoetnik
10-12-09, 17:00
Dan kun je altijd nog uitwijken naar het Westen.

Naar Congo? Ik denk niet dat het daar zoveel beter is.

Wide-O
10-12-09, 17:32
Naar Congo? Ik denk niet dat het daar zoveel beter is.

Sommige kindsoldaten maken daar een prima carričre! :ego:

mark61
10-12-09, 19:04
Sommige kindsoldaten maken daar een prima carričre! :ego:

Belg :jammer:

mark61
13-01-10, 17:52
Uganda President Museveni wary of anti-gay bill


Ugandan President Yoweri Museveni has distanced himself from a bill proposing execution for some gay people.

He stressed that the MP who proposed the bill, who is a member of the ruling party, did so as an individual and was not following government policy.

Mr Museveni, who admitted coming under international pressure, said the bill was now a "foreign policy issue" and would be discussed by the cabinet.

The proposals have caused a storm of criticism across the world.

Sweden has threatened to cut aid and other countries have contacted Mr Museveni directly to put their objections.

High-level contacts

The BBC's Joshua Mmali, in the capital Kampala, says the president has been silent on the controversy since the bill was proposed in October.

But in his first public comments on the issue, Mr Museveni told a meeting of ruling party members their handling of the bill "must take into account our foreign policy interests".

Fear over gay death-penalty plans

"The prime minister of Canada came to see me and what was he talking about? Gays," he said.

"[UK] Prime Minister Gordon Brown came to see me and what was he talking about? Gays.

"Mrs Clinton [the US secretary of state] rang me. What was she talking about? Gays." :hihi:

He said the cabinet would be talking to David Bahati about his bill and would thrash out the government's position on it.

Homosexual acts are already punishable by up to 14 years in jail in Uganda.

Mr Bahati's private member's bill, which had been expected to gain wide support the ruling National Resistance Movement (NRM), would raise that penalty to life in prison.

It also proposes the death penalty for a new offence of "aggravated homosexuality" - defined as when one of the participants is a minor, HIV-positive or a "serial offender".

mark61
13-01-10, 17:58
Even tussendoor, ik dacht altijd dat Museveni een Oegandees of verbasterd Arabisch woord was, maar het blijkt 'zoon van een man van het 7e' te betekenen, seven dus, het 7e bataljon van de King's African Rifles'. Papa Museveni zat in het Britse koloniale leger.

Armadillo
13-01-10, 20:13
In Oeganda hebben ze nl. geen dringender problemen.

Ik weet niet wat die man bezielt. Aandacht afleiden I guess.

Jaren geleden las ik een heel deprimerende reportage, Oegandese middenklasse ouders stuurden hun kinders naar een kostschool opdat ze het nog beter zouden krijgen. De scholen werden aangevallen door het LRA (Verzetsleger van de Heer), de kinderen ontvoerd, verkracht en gedwongen afschuwelijke misdaden te begaan. De Oegandese overheid gaf niet thuis.

Het land leverde in die tijd wel VN troepen volgens mij. Het geld dat ze daarmee verdienden hadden ze ook kunnen gebruiken om orde op zaken te stellen.

De LRA is nu ook een probleem in andere landen.
Prioriteiten, he.

knuppeltje
14-01-10, 09:53
Even tussendoor, ik dacht altijd dat Museveni een Oegandees of verbasterd Arabisch woord was, maar het blijkt 'zoon van een man van het 7e' te betekenen, seven dus, het 7e bataljon van de King's African Rifles'. Papa Museveni zat in het Britse koloniale leger.

Dat ie zou willen zeggen dat ie net zo'n fantastische stamboom zou hebben als Rohallah Musaveni al Chomein (Chomeiny) meende te hebben bijvoorbeeld. Zijn Musaveni zou duiden op zijn vermeende afstamming van de zevende Shiďtische Imam 'Moesa ibn Ja'far Kazim', en daarmee dus ook van Mohammed.

Maar laat ons eerst maar afwachten wat zijn inbreng in praktijk zal gaan betekenen. Hopenlijk veel.

mark61
14-01-10, 09:55
Jaren geleden las ik een heel deprimerende reportage, Oegandese middenklasse ouders stuurden hun kinders naar een kostschool opdat ze het nog beter zouden krijgen. De scholen werden aangevallen door het LRA (Verzetsleger van de Heer), de kinderen ontvoerd, verkracht en gedwongen afschuwelijke misdaden te begaan. De Oegandese overheid gaf niet thuis.

Het land leverde in die tijd wel VN troepen volgens mij. Het geld dat ze daarmee verdienden hadden ze ook kunnen gebruiken om orde op zaken te stellen.

De LRA is nu ook een probleem in andere landen.
Prioriteiten, he.

Nou zo makkelijk is het niet en Museveni heeft wel degelijk zijn best gedaan de LRA te bestrijden. Hij had bijna een oplossing bereikt, toen het Int. Strafhof zich ermee ging bemoeien, de leider van het LRA aanklaagde, zodat die nerveus werd en naar Zuid-Soedan is gevlucht.

knuppeltje
14-01-10, 09:59
Nou zo makkelijk is het niet en Museveni heeft wel degelijk zijn best gedaan de LRA te bestrijden. Hij had bijna een oplossing bereikt, toen het Int. Strafhof zich ermee ging bemoeien, de leider van het LRA aanklaagde, zodat die nerveus werd en naar Zuid-Soedan is gevlucht.

Ik denk dat hij in bepaalde opzichten een van de betere leiders in Afrka is. Heb ik het mis dan hoor ik het wel.

mark61
14-01-10, 09:59
Dat ie zou willen zeggen dat ie net zo'n fantastische stamboom zou hebben als Rohallah Musaveni al Chomein (Chomeiny) meende te hebben bijvoorbeeld. Zijn Musaveni zou duiden op zijn vermeende afstamming van de zevende Shiďtische Imam 'Moesa ibn Ja'far Kazim', en daarmee dus ook van Mohammed.

Maar laat ons eerst maar afwachten wat zijn inbreng in praktijk zal gaan betekenen. Hopenlijk veel.

:hihi: Hij heette 'Mousavi' wat zoveel betekent als 'van Mozes'.

knuppeltje
14-01-10, 10:09
:hihi: Hij heette 'Mousavi' wat zoveel betekent als 'van Mozes'.

Das best een leuke.

Armadillo
14-01-10, 12:35
Nou zo makkelijk is het niet en Museveni heeft wel degelijk zijn best gedaan de LRA te bestrijden. Hij had bijna een oplossing bereikt, toen het Int. Strafhof zich ermee ging bemoeien, de leider van het LRA aanklaagde, zodat die nerveus werd en naar Zuid-Soedan is gevlucht.

De aanklacht was in 2005, toen was de LRA al zo'n 18 jaar actief. (Ik zeg niet dat het gemakkelijk is.)

mark61
14-01-10, 14:03
Ik denk dat hij in bepaalde opzichten een van de betere leiders in Afrka is. Heb ik het mis dan hoor ik het wel.

Het is een good governance-roverhoofdman. Lastig inderdaad.

mark61
14-01-10, 14:04
De aanklacht was in 2005, toen was de LRA al zo'n 18 jaar actief. (Ik zeg niet dat het gemakkelijk is.)

Nee inderdaad. Ik denk dat hij zijn best heeft gedaan, voor Afrikaanse begrippen.

mark61
12-02-10, 00:44
Kenya chiefs block Mombasa 'gay wedding'

Local chiefs and Kenyan officials have prevented a planned "gay wedding" in Kenya - where such unions are illegal.

The marriage had been due to take place in a private villa near the resort of Mombasa but chiefs took action after it was reported in the local press.

"I was shocked... I won't allow it," Chief Hussein Swaleh told the BBC.

Homosexuality has become a hot topic in Africa after a Ugandan MP last year proposed a bill which includes the death penalty for some homosexual acts.

A couple were arrested in Malawi in January after holding an "engagement party".

Homosexual acts are illegal in most Africa countries and only South Africa allows gay weddings.

Councillors in the Mnarani area near Mombasa planned protests against the union and wanted to evict the two men from their houses.

"We had planned with our area chiefs to give them notices... and tell these people to move from our area," said councillor Esther Kache.

The BBC's Odhiambo Joseph says the wedding party left the area in three minibuses before the marriage could go ahead.

Bizar, in het islamitische deel ook nog. Verspreidt zich als een besmettelijke ziekte onderhand :cheefbek:

mark61
12-02-10, 00:47
Nu we toch bezig zijn


Malawi gay activists 'must be more open'
Map of Malawi

The Malawi authorities have told gay activists who put up posters and distribute leaflets on the streets anonymously to "come out in the open".

Government official Kingsley Namakhwa said it was against the law to mount such campaigns anonymously.

But he also pointed out that homosexuality was illegal, and anyone promoting it would be prosecuted.

Rights groups have recently criticised Malawi for prosecuting two men who got engaged to each other.

Tiwonge Chimbalanga and Steven Monjeza, believed to be the first gay couple in Malawi to start the marriage process, have pleaded not guilty to charges of public indecency.

Their trial is due to start soon.

"As far as the Malawi government is concerned we only have two gays in Malawi - Steven Monjeza and Tiwonge Chimbalanga," said Mr Namakhwa.

"If there are others, let them come out in the open."

The BBC's Raphael Tenthani, in the main city Blantyre, says the police have intensified the hunt for a man who they believe is behind a gay-rights campaign.

It follows the conviction of a 21-year-old man for pasting gay-rights posters on poles along the streets.

Peter Sawali had put up posters saying "gay rights are human rights" and was convicted of conduct likely to cause a breach of the peace.

Police say Sawali had been given the posters by another man - whom they are now trying to track down.

Sawali was sentenced to community service for his crime - our correspondent says his punishment is to clean the premises of Blantyre Magistrates Court for 60 days.

Aparte ontwikkeling. Komt allemaal van dat westerse materialisme, of hoe zat dat ook alweer.

Charlus
12-02-10, 08:45
Kenya chiefs block Mombasa 'gay wedding'

Local chiefs and Kenyan officials have prevented a planned "gay wedding" in Kenya - where such unions are illegal.

The marriage had been due to take place in a private villa near the resort of Mombasa but chiefs took action after it was reported in the local press.

"I was shocked... I won't allow it," Chief Hussein Swaleh told the BBC.

Homosexuality has become a hot topic in Africa after a Ugandan MP last year proposed a bill which includes the death penalty for some homosexual acts.

A couple were arrested in Malawi in January after holding an "engagement party".

Homosexual acts are illegal in most Africa countries and only South Africa allows gay weddings.

Councillors in the Mnarani area near Mombasa planned protests against the union and wanted to evict the two men from their houses.

"We had planned with our area chiefs to give them notices... and tell these people to move from our area," said councillor Esther Kache.

The BBC's Odhiambo Joseph says the wedding party left the area in three minibuses before the marriage could go ahead.

Bizar, in het islamitische deel ook nog.<...>
Is dat reden tot verbazing?

H.P.Pas
12-02-10, 08:57
Is dat reden tot verbazing?

Ja.
Daar moet je wel het nieuws een beetje voor volgen. Amerikaanse christen-fundi's hebben in Oeganda met succes een zendingsbeweging voor homofielenuitdrijving op poten gezet. Die lijkt nu besmettelijk te zijn buiten de eigen kring.

Charlus
12-02-10, 09:48
Nog steeds geen reden tot verbazing over de verspreiding van homofobie in Islamitische landsdelen.

H.P.Pas
12-02-10, 09:54
Nog steeds geen reden tot verbazing over de verspreiding van homofobie in Islamitische landsdelen.

Zorgelijk. Het vermogen zich te verbazen is heel fundamenteel. Voor alles eigenlijk.

Charlus
12-02-10, 10:10
Ik maak me sterk dat ik niet een citaat van jou tevoorschijn zou kunnen toveren waarin je je expliciet niet verbaasd verklaart over een uitlating van bv. Ait of Tanger'73.
De potentie om verbaasd over alles te zijn is natuurlijk niet hetzelfde als daadwerkelijk verbaasd over alles zijn. Volgens mij is zo iemand een super stuk onbenul. Soort Forrest Gump (hopelijk jou bekend) tot de tiende macht.
Maarre, je bent van mening dat Mark61 zich verbaast over de ontvankelijkheid van Islamitische landen/landsdelen voor homofobie?