PDA

Bekijk Volledige Versie : Rechtvaardige oorlogen bestaan (BARACK OBAMA)



Marsipulami
12-12-09, 01:14
Rechtvaardige oorlogen bestaan

vrijdag 11 december 2009

Auteur: © THOMAS PETER

BARACK OBAMA NEEMT ZIJN NOBELPRIJS IN ONTVANGST — In zijn dankwoord toont BARACK OBAMA begrip voor de controverse rond zijn Nobelprijs voor de vrede. Hij spreekt over Irak, een conflict dat zijn einde nadert, Afghanistan, waar de wereld aan de kant van de VS staat, en over hoe oorlog soms onvermijdelijk is. Bijvoorbeeld om mensenrechten te doen naleven. Enkele fragmenten.

Ik neem deze eer in ontvangst met een diepe dankbaarheid en een grote nederigheid. Het is een prijs die onze hoogste aspiraties aanspreekt: dat we, ondanks alle kommer en kwel in deze wereld, geen loutere gevangenen zijn van het lot. Onze daden doen ertoe, en kunnen de geschiedenis plooien naar meer rechtvaardigheid.

Maar ik zou tekortschieten als ik de aanzienlijke controverse niet zou erkennen die uw genereuze beslissing heeft veroorzaakt. Ten dele omdat ik nog aan het begin sta, en niet aan het einde van mijn werk op het wereldtoneel. Vergeleken met enkele van de reuzen van de geschiedenis die deze prijs al kregen - Schweitzer en King, Marshall en Mandela - zijn mijn verwezenlijkingen bescheiden. En dan zijn er nog de mannen en vrouwen wereldwijd die gevangen zitten en geslagen worden omwille van hun streven naar recht; die in de weer zijn bij humanitaire organisaties om leed te verzachten; de anonieme miljoenen wier stille heldendaden en medeleven de hardste cynicus zouden inspireren. Ik zal hen niet tegenspreken die vinden dat deze mannen en vrouwen - soms enkel bekend bij wie ze helpen - deze eer veel meer verdienen dan ik.

Maar het belangrijkste twistpunt is misschien nog het feit dat ik de opperbevelhebber ben van een land dat verwikkeld is in twee oorlogen. Eén van die oorlogen komt tot zijn einde. De andere is een conflict dat de VS niet zelf hebben opgezocht; en waarin ze vergezeld zijn van 43 andere landen - waaronder Noorwegen - in een poging onszelf en alle landen te beschermen tegen verdere aanvallen.

Desondanks zijn we in oorlog, en ben ik verantwoordelijk voor het inzetten van duizenden jonge Amerikanen in een strijd in een ver land. Sommigen zullen doden. Sommigen zullen gedood worden. Daarom sta ik hier met een scherp besef van de prijs die we voor een gewapend conflict betalen - vervuld met moeilijke vragen over de relatie tussen oorlog en vrede en ons streven om het eerste door het laatste te vervangen.

Oorlog

We moeten de harde werkelijkheid erkennen dat we de gewelddadige conflicten in de loop van onze levens niet zullen uitroeien. Er zullen momenten zijn waarop naties - individueel of in een alliantie - het gebruik van geweld niet alleen nodig zullen achten, maar ook moreel gerechtvaardigd.

Ik doe deze uitspraak met in gedachten wat Martin Luther King jaren geleden zei in dezelfde ceremonie: 'Geweld brengt nooit duurzame vrede. Het lost geen sociale problemen op: het creëert enkel nieuwe en ingewikkelder problemen.' Ik sta hier als een direct gevolg van Kings werk, dus ben ik een levend voorbeeld van de kracht van geweldloosheid. Ik weet dat er niets zwak, passief of naïef is aan de overtuigingen en levens van Gandhi en King.

Maar als staatshoofd die de eed heeft afgelegd om mijn natie te beschermen en verdedigen, kan ik me niet enkel door hun voorbeeld laten leiden. Ik sta in de wereld zoals hij is en kan niet werkeloos toekijken als het Amerikaanse volk bedreigd wordt. Want vergis u niet: er bestaat kwaad in deze wereld. Geweldloos verzet had Hitlers legers niet tot staan gebracht. Onderhandelingen zullen de leiders van Al-Qaeda niet bewegen tot een wapenstilstand. Zeggen dat dwang soms noodzakelijk is, is geen cynisme, maar een erkenning van de geschiedenis, de menselijke tekortkomingen en de beperkingen van de rede.

Supermacht VS

Ik breng dit ter sprake omdat er in veel landen twijfel heerst over militaire actie de dag van vandaag, ongeacht de oorzaak. Soms gaat dit gepaard met een wantrouwen tegenover de VS, 's werelds enige militaire supermacht.

Maar de wereld moet zich herinneren dat niet enkel internationale instellingen, akkoorden en verklaringen, stabiliteit gebracht hebben in de wereld van na 1945. Welke fouten we ook gemaakt hebben, het feit blijft: de Verenigde Staten van Amerika hebben wereldwijd veiligheid helpen nastreven gedurende meer dan zes decennia, met het bloed van onze burgers en de kracht van onze wapens. De dienstbaarheid en opoffering van onze mannen en vrouwen in uniform hebben vrede en welvaart bevorderd van Duitsland tot Korea, en de democratie in stand gehouden in plaatsen als de Balkan. We hebben deze last niet enkel gedragen om onze wil te kunnen opleggen. We hebben dat gedaan uit verlicht eigenbelang - omdat we een betere toekomst nastreven voor onze kinderen en kleinkinderen, en omdat we geloven dat ze een beter leven zullen hebben in vrijheid en welvaart.

Conflictgebieden

De wereld schaarde zich rond de VS na de aanslagen van 9/11 en blijft onze inspanningen steunen in Afghanistan, door de gruwel van deze zinloze aanvallen en dankzij het erkende principe van zelfverdediging. De wereld erkende eveneens de noodzaak om Saddam Hussein ter verantwoording te roepen toen hij Koeweit binnenviel - een consensus die een duidelijke boodschap is aan iedereen over de prijs van agressie.

(...) Ik geloof dat geweld op humanitaire gronden gestoeld kan zijn, zoals in de Balkan en in andere plaatsen die de littekens van een oorlog dragen. Dadeloosheid weegt op ons geweten en kan leiden tot een duurdere interventie later. Daarom moeten alle verantwoordelijke naties de rol op zich nemen die legers met een duidelijk mandaat kunnen spelen om de vrede te bewaren.

Het Amerikaanse engagement voor wereldwijde veiligheid zal niet verzwakken. Maar in een wereld waarin de dreigingen vaag zijn en de missies complex, kunnen de VS niet alleen handelen. Dat geldt voor Afghanistan. En jammer genoeg zal dat de komende jaren nog gelden in andere onstabiele regio's.

Spelregels

Wanneer geweld onvermijdelijk is, hebben we er moreel en strategisch belang bij ons aan bepaalde gedragscodes te houden. Zelfs tegenover een brutale tegenstander die geen enkele regel respecteert, geloof ik dat de VS daarin de standaard moeten zetten. Dat maakt het verschil uit met wie we bevechten. Dat is een bron van onze kracht. Dat is waarom ik folterpraktijken verbied. Dat is waarom ik de gevangenis van Guantanamo laat sluiten. Dat is waarom ik het Amerikaanse engagement om de conventie van Genève te respecteren heb vernieuwd. We verliezen onszelf wanneer we schipperen met de idealen waarvoor we vechten. En we doen deze idealen eer aan als we ze niet alleen nakomen wanneer dat gemakkelijk is, maar ook als het lastig is.

(...) Een dringend voorbeeld is de inspanning om het verspreiden van kernwapens tegen te gaan en een wereld na te streven zonder. In het midden van de voorbije eeuw sloten naties een verdrag met een duidelijke afspraak: iedereen zal kunnen genieten van vreedzame nucleaire technologie; wie geen kernwapens heeft, zal eraan verzaken; en wie er wel heeft, zal streven naar ontwapening. Ik wil dat verdrag respecteren. Het is een sluitstuk van mijn buitenlands beleid. En ik werk samen met president Medvedev aan het afbouwen van het Amerikaanse en het Russische kernarsenaal.

Het is ons aller plicht erop toe te zien dat landen als Iran en Noord-Korea zich hieraan niet onttrekken. Wie pretendeert het internationale recht te respecteren, kan de ogen niet afwenden wanneer met die wetten een loopje wordt genomen. Wie bekommerd is om zijn eigen veiligheid, mag niet blind zijn voor een dreigende bewapeningswedloop in het Midden-Oosten of in Oost-Azië. Wie vrede nastreeft, kan niet werkeloos toezien wanneer naties zich opmaken voor een nucleaire oorlog.

Mensenrechten

In sommige landen worden de mensenrechten met voeten getreden, onder het valse voorwendsel dat het gaat om westerse waarden, die niet compatibel zijn met de lokale cultuur of het ontwikkelingsniveau van het land. En in de VS heerste er lang spanning tussen zelfverklaarde realisten en idealisten - een spanning die een sterk onderscheid suggereert tussen het bekrompen nastreven van eigenbelang en een eindeloze campagne om onze waarden aan anderen op te dringen.

Ik verwerp deze keuze. Ik geloof dat vrede onstabiel is waar burgers het recht ontzegd worden vrijuit te spreken of het geloof van hun keuze te belijden; zelf hun leiders te kiezen of zich te verenigen zonder angst. Opgekropte wrevel verzweert en de onderdrukking van etnische en religieuze identiteit kan ontaarden in geweld. Het tegenovergestelde is ook waar. Enkel toen Europa vrij werd, vond het vrede. De VS hebben nooit oorlog gevoerd tegen een democratie, en onze dichtste vrienden zijn regeringen die de rechten van hun burgers beschermen. Het miskennen van menselijke aspiraties zal nooit in het belang zijn van de VS of van de wereld, hoe harteloos je dat belang ook definieert.

Ook als we de unieke cultuur en tradities van verschillende landen respecteren, zullen de Verenigde Staten van Amerika altijd een stem geven aan die menselijke aspiraties.

Fibonaci
12-12-09, 10:58
Vrede om de lieve vrede, in dictatuur, is immers geen vrede.

Alleen daar waar men vrijuit durft te spreken, zonder uiteraard evidente smaad en kwaadsprekerij te plegen, is vrede.

Amaeru
12-12-09, 13:25
12 December 2009

Deze dag in de geschiedenis:

In 1098 vindt de eerste kruistocht plaats. Volgens de kerk om de veiligheid van de christelijke wereld te waarborgen en de heidenen te verdijven. Voor iedereen die meevocht was er totale vergeving van de zonden. De inname van Jeruzalem was één van de grootste slachtingen uit de middeleeuwse geschiedenis. Dit bloedvergieten was in de ogen van de overwinnaars een geheiligde daad in een Heilige Oorlog die God wilde. Ruim een half miljoen kruisvaarders kwamen om het leven

Fibonaci
12-12-09, 21:36
12 December 2009

Deze dag in de geschiedenis:

In 1098 vindt de eerste kruistocht plaats. Volgens de kerk om de veiligheid van de christelijke wereld te waarborgen en de heidenen te verdijven. Voor iedereen die meevocht was er totale vergeving van de zonden. De inname van Jeruzalem was één van de grootste slachtingen uit de middeleeuwse geschiedenis. Dit bloedvergieten was in de ogen van de overwinnaars een geheiligde daad in een Heilige Oorlog die God wilde. Ruim een half miljoen kruisvaarders kwamen om het levenHet was een groot drama, de inname van Jeruzalem op de moslims, een antichristelijk drama.

tr_imparator
13-12-09, 18:26
Waarom heb je BARACK OBAMA in koeienletters getypt?

Aït Ayt
13-12-09, 20:26
Het was een groot drama, de inname van Jeruzalem op de moslims, een antichristelijk drama.



waarom was dat antichristelijk volgens jou?
vanwege het barbaarse bloedvergieten of omdat het op last vd paus gebeurde?

Fibonaci
14-12-09, 08:10
waarom was dat (de inname van Jeruzalem door de kruisvaarders) antichristelijk volgens jou?
vanwege het barbaarse bloedvergieten of omdat het op last vd paus gebeurde?Omdat Jezus totaal anders was, geweldsloos, zoals Gandhi, ook vermoord is, hoewel Jezus doodgemarteld is.

De Paus heeft dat bloedvergieten niet zo gewild, maar door de verschrikkelijke ellende die men ontmoette in het oosten waren de kruisvaarders antichristelijk geworden, vooral ook door de ontmoeting met hun tegenstanders de moslims, de letterlijke uitvoering van de antichrist (God heeft geen Zoon en Christus is niet in het vlees gekomen).

H.P.Pas
14-12-09, 08:36
De Paus heeft dat bloedvergieten niet zo gewild, maar door de verschrikkelijke ellende die men ontmoette in het oosten waren de kruisvaarders antichristelijk geworden, vooral ook door de ontmoeting met hun tegenstanders de moslims, de letterlijke uitvoering van de antichrist

Schuld van het Oosten eigenlijk.
't is weer eens wat anders.

knuppeltje
14-12-09, 08:55
De Paus heeft dat bloedvergieten niet zo gewild, maar door de verschrikkelijke ellende die men ontmoette in het oosten waren de kruisvaarders antichristelijk geworden, vooral ook door de ontmoeting met hun tegenstanders de moslims, de letterlijke uitvoering van de antichrist (God heeft geen Zoon en Christus is niet in het vlees gekomen).


Bizar, ze gingen al moordend en plunderend van huis. Nog voor ze zelfs Constantinopel hadden bereikt lag er een spoor van lijken en ontwrichting achter hen. Daarna werd het alleen maar erger. Maja, god wil het, was toch de maffe kruisvaarderskreet, waarmee alles gerechtvaardid werd?
En die paus? Die vond het prima.

H.P.Pas
14-12-09, 09:03
Nog voor ze zelfs Constantinopel hadden bereikt lag er een spoor van lijken en ontwrichting achter hen.

Het begon al in het Rijnland. Doortrekkende kruisvaarders pleegden in 1096 pogroms in Trier, Worms en Mainz, met enkele duizenden doden.

Aït Ayt
14-12-09, 09:49
Omdat Jezus totaal anders was, geweldsloos, zoals Gandhi, ook vermoord is, hoewel Jezus doodgemarteld is.

De Paus heeft dat bloedvergieten niet zo gewild, maar door de verschrikkelijke ellende die men ontmoette in het oosten waren de kruisvaarders antichristelijk geworden, vooral ook door de ontmoeting met hun tegenstanders de moslims, de letterlijke uitvoering van de antichrist (God heeft geen Zoon en Christus is niet in het vlees gekomen).


dat klinkt niet erg logisch knul..
de inname van jeruzalem was antichristelijk volgens jou.. tegelijkertijd zeg je dat de moslims de antichrist waren.. maar als moslims volgens jou de antichrist waren dan is het gedrag vd christenen toch niet antichristelijk als ze de antichrist bestreden door jeruzalem te reinigen van de antichrist?

Aït Ayt
14-12-09, 09:55
En die paus? Die vond het prima.

inderdaad..

fibonazi had het over een antichristelijk drama en aangezien dit antichristelijk drama op bevel vd paus gebeurde zou het kunnen dat fibonazi mischien protestants is gezien protestanten nogal eens de mening hadden dat de paus de antichrist is..

knuppeltje
14-12-09, 10:06
Het begon al in het Rijnland. Doortrekkende kruisvaarders pleegden in 1096 pogroms in Trier, Worms en Mainz, met enkele duizenden doden.

Yep, het was dan ook niets anders dan een bijelkaar geraapt zooitje van gewetenloze avonturiers, aangevuld met hele hordes loslopend gespuis, wat toch niets anders te doen had. De aanvoerders waren zogenaamde edelen, die thuis niets in te brengen hadden en vaak niet voor erfopvolging in aanmerking kwamen.
In Jeruzalem viel nog wel een koninkrijk te stichten, vonden Godfried en anderen. En alsmaar krijsend: God wil het, hakten ze zich er een weg naartoe.
En thuis waren ze weer een tijdje verlost van al dat gespuis.

Pas, ken jij het boek van Barbara Tuchman De Waanzinnige Veertiende Eeuw? Daarin beschrijft ze oa hoe tijdens een pauze in die oorlog, de Marechal de France, Enguerand de Couci, van de Franse koning de opdracht krijgt om ergens ver buiten Frankrijk een oorlogje te beginnen om zo al het huurlingen gespuis dat uit verveling en honger moordend en plunderend het Franse platte land afstruinden, over de grens te brengen en ze daar een tijdje te houden.

knuppeltje
14-12-09, 10:09
mischien protestants is gezien protestanten nogal
eens de mening hadden dat de paus de antichrist is..

Die moesten niet veel van elkaar hebben.

Fibonaci
14-12-09, 17:29
dat klinkt niet erg logisch knul..
de inname van jeruzalem was antichristelijk volgens jou.. tegelijkertijd zeg je dat de moslims de antichrist waren.. maar als moslims volgens jou de antichrist waren dan is het gedrag vd christenen toch niet antichristelijk als ze de antichrist bestreden door jeruzalem te reinigen van de antichrist?Maar christenen mogen niet dezelfde methoden gebruiken als antichristenen, het doel heiligt nooit de middelen, ze waren dus al vechtend zelf ook antichrist geworden.

Fibonaci
15-12-09, 13:15
inderdaad..

fibonazi had het over een antichristelijk drama en aangezien dit antichristelijk drama op bevel vd paus gebeurde zou het kunnen dat fibonazi mischien protestants is gezien protestanten nogal eens de mening hadden dat de paus de antichrist is..Die Paus stond zeker niet achter die daden, maar de ellende van de kruisvaarders, slecht als ze zich voorbereid hadden omdat het vaak gewone arme boeren waren die zich vrijwillig hadden aangemeld naar Jeruzalem te gaan, vaak aangevallen door de moslims, was zo groot dat ze zich als antichristen begonnen te gedragen.

de foutieve "Talibanische" methoden van de inquisitie zijn daar een direct gevolg van geweest als ware men besmet geworden.

H.P.Pas
15-12-09, 13:26
Die Paus stond zeker niet achter die daden, maar de ellende van de kruisvaarders, slecht als ze zich voorbereid hadden omdat het vaak gewone arme boeren waren die zich vrijwillig hadden aangemeld naar Jeruzalem te gaan, vaak aangevallen door de moslims, was zo groot dat ze zich als antichristen begonnen te gedragen.


Nog voor ze in 1096 goed en wel onderweg waren begonnen ze in Noord-Franrijk en het Rijnland Joden uit te plunderen en de hersens in te slaan.
In 1204 werd het christelijke Konstantinopel, waar nogal wat te halen viel, zo grondig door een kruisvaardersleger geplunderd, dat het er nooit meer bovenop gekomen is.
Keizer Frederik II bereikte met zijn door de paus bevolen kruistocht een geweldloze diplomatieke oplossing (garantie van vrije toegang tot Jeruzalem voor Christelijke pelgrims.) Als dank werd hij door de paus onmiddelijk geëxcommuniceerd.

Hoe kwam dat dan allemaal ?

Fibonaci
15-12-09, 18:02
Nog voor ze in 1096 goed en wel onderweg waren begonnen ze in Noord-Franrijk en het Rijnland Joden uit te plunderen en de hersens in te slaan.
In 1204 werd het christelijke Konstantinopel, waar nogal wat te halen viel, zo grondig door een kruisvaardersleger geplunderd, dat het er nooit meer bovenop gekomen is.
Keizer Frederik II bereikte met zijn door de paus bevolen kruistocht een geweldloze diplomatieke oplossing (garantie van vrije toegang tot Jeruzalem voor Christelijke pelgrims.) Als dank werd hij door de paus onmiddelijk geëxcommuniceerd.

Hoe kwam dat dan allemaal ?de kerk was zelf later ook aangetast door de geest van de antichrist.

DNA
15-12-09, 19:24
Rechtvaardige oorlogen bestaan


.

God, hoe mensen kunnen knoeien met termen, concepten, moraal, logica.... & die ombuigen, ...........voor eigen "redenen" die de rede niet kent :


Victimizing the criminal & criminalizing the victim !!!!!!!




hangt af van de definitie van rechtvaardig : wat rechtvaardig voor het westen is is niet per definitie universeel , niet in de absoluut zin althans :

rechtvaardige oorlogen bestaan niet alleen voor de VS :

= 2 richtingsverkeer straat !

veel oorlogen van de VS hadden niets rechtvaardigs , in het verleden & in het heden :

Obama probeert VS' neo_imperialisme te verkopen via deze achterlijk moraal , dus ...

slachtoffers van Amerika mogen ook rechtvaardige oorlog voeren tegen de VS :

resistance against US , western imperialism, neo_imperialism, injustices, oppressions , wars ....... is also a human right & a form of justice !


the US is a terrorist state : see Irak, Afghanistan ....that's why the US refuses to contribute or agree on an internationnaly accepted definition of ...terrorism !


so....moraal , logica...kan je altijd ombuigen voor eigen politiek & voor ander down to earth doeleinden ...zo...= has noting to do with just wars or with justice !