PDA

Bekijk Volledige Versie : Halal diner op school afgeblazen na kritiek en bedreigingen



Amaeru
14-12-09, 10:27
Halal diner op school afgeblazen

Van onze correspondent
WEERT - De Oda-basisschool uit Weert ziet af van het serveren van een halal kerstdiner na een storm van kritiek. De schooldirectie had aangeven het kerstdiner voor 400 leerlingen uit praktische overwegingen met halal vlees te willen bereiden om zo ook alle moslimkinderen mee te kunnen laten eten.

Het voornemen stuitte meteen al op verzet bij een groep ouders die dreigde hun kinderen thuis te houden. Toen de plannen in de publiciteit kwamen, werd de school overspoeld met kritiek en zelfs bedreigingen. De schooldirectie zegt in een verklaring in te zien ’naïef’ te zijn geweest. „We hebben het helemaal onderschat en draaien het dus nu ook terug.” Voor moslimkinderen wordt nu alsnog een aparte maaltijd geserveerd.

knuppeltje
14-12-09, 10:34
Halal diner op school afgeblazen

Van onze correspondent
WEERT - De Oda-basisschool uit Weert ziet af van het serveren van een halal kerstdiner na een storm van kritiek. De schooldirectie had aangeven het kerstdiner voor 400 leerlingen uit praktische overwegingen met halal vlees te willen bereiden om zo ook alle moslimkinderen mee te kunnen laten eten.

Het voornemen stuitte meteen al op verzet bij een groep ouders die dreigde hun kinderen thuis te houden. Toen de plannen in de publiciteit kwamen, werd de school overspoeld met kritiek en zelfs bedreigingen. De schooldirectie zegt in een verklaring in te zien ’naïef’ te zijn geweest. „We hebben het helemaal onderschat en draaien het dus nu ook terug.” Voor moslimkinderen wordt nu alsnog een aparte maaltijd geserveerd.

Bizar.

Charlus
14-12-09, 11:05
Doodmarteling van beesten conform oeroude religieuze riten tot norm verheven. Het wachten is op verplicht halal slachten all around. Zó praktisch.

knuppeltje
14-12-09, 11:14
Doodmarteling van beesten conform oeroude religieuze riten tot norm verheven. Het wachten is op verplicht halal slachten all around. Zó praktisch.

Ik geloof niet dat jij in de positie bent........

Charlus
14-12-09, 11:28
Wat lul jij nou weer? Hersens voor de zoveelste keer uit 1 van je oren gevallen? Ik help je niet zoeken.

Marsipulami
14-12-09, 11:34
Die 10 moslimpjes in die school krijgen alvast mee dat ze er niet mogen bijhoren.

H.P.Pas
14-12-09, 11:37
Die 10 moslimpjes in die school krijgen alvast mee dat ze er niet mogen bijhoren.

Dat is dan ook het enige doel dat met spijswetten gediend is: segregatie.

Charlus
14-12-09, 11:39
Die 10 moslimpjes in die school krijgen alvast mee dat ze er niet mogen bijhoren.
Was zo geweest indien ze te horen hadden gekregen dat ze maar moeten vreten wat de niet-halal pot schaft, anders oprotten naar het land van herkomst. Ik moet je teleurstellen:

<...>Voor moslimkinderen wordt nu alsnog een aparte maaltijd geserveerd.

Amaeru
14-12-09, 11:49
Dat is dan ook het enige doel dat met spijswetten gediend is: segregatie.

Hoe kom je tot deze uitspraak?

tr_imparator
14-12-09, 11:51
Dat is dan ook het enige doel dat met spijswetten gediend is: segregatie.

Is dat (segregatie) slecht?

Aït Ayt
14-12-09, 11:52
Was zo geweest indien ze te horen hadden gekregen dat ze maar moeten vreten wat de niet-halal pot schaft, anders oprotten naar het land van herkomst. Ik moet je teleurstellen:
Voor moslimkinderen wordt nu alsnog een aparte maaltijd geserveerd.

heel aardig dat geboren en getogen nederlandse kinderen een aparte maaltijd krijgen omdat ze moslim zijn..
dat is nog eens de kerst spirit..

Charlus
14-12-09, 12:00
<...>heel aardig dat geboren en getogen nederlandse kinderen een aparte maaltijd krijgen omdat ze moslim zijn..
dat is nog eens de kerst spirit..
Heel aardig ja. Tot op zekere hoogte vergelijkbaar met apart eten voor vegetariërs.
Ik krijg de indruk dat je me iets duidelijk probeert te maken, iets op een ander niveau, maar wat precies?

H.P.Pas
14-12-09, 12:19
Is dat (segregatie) slecht?

Dat is in zijn algemeenheid niet te beantwoorden.
Op school wel, denk ik.

ronald
14-12-09, 12:24
Voor diegenen die ooit eens bij komen eten: je vreet maar wat de pot schaft of niet*. Aan valse sentimenten heb ik geen boodschap. De grootste gemene deler is de status van het vlees en die moet dan kosher zijn. Zo ook op die school in Weert denk ik. Twee keuzemenu's: vleeskost (en dus naar de ggd) of vegetarisch. Zo uit je begrip en naastenzorg uit wat mi een kerstelijke boodschap is.

* Uitzondering voor vegetariërs.

ronald
14-12-09, 12:25
Dat is dan ook het enige doel dat met spijswetten gediend is: segregatie.

Nee, het is omgaan met elkaars verschillen en geen éénheidsworst te maken. Dat is de les naar kinderen.

H.P.Pas
14-12-09, 12:32
Nee, het is omgaan met elkaars verschillen en geen éénheidsworst te maken. Dat is de les naar kinderen.

Segregatie is een mogelijke vorm van omgang met verschillen.
De Nederlandse zuilenmaatschappij was overigens verregaand gesegregeerd.
Dat Rotterdam Zuid christelijke en gewone speeltuinen kende; daarvan was ik mij als kleuter zeer wel bewust.

ronald
14-12-09, 12:41
Segregatie is een mogelijke vorm van omgang met verschillen.
De Nederlandse zuilenmaatschappij was overigens verregaand gesegregeerd.
Dat Rotterdam Zuid christelijke en gewone speeltuinen kende; daarvan was ik mij als kleuter zeer wel bewust.

Dat was dus een voorbeeld zoals het niet zou moeten. Waarschijnlijk werd in die tijd door Protestnten onderwezen dat Katholieken het helemaal mis hadden en vv. Segregatie is niet omgaan met verschillen. Het is exclusief denken. De school in Weert probeerde in eerste instantie een gemeenschappelijk deler te vinden om kinderen bij elkaar te houden. Dat ze in eerste instantie besloot dan maar alles halal te maken zal wel praktische achtergronden hebben gehad. Nu de keuze is veranderd, is een andere boodschap de ronde gaan doen. Als school zou ik nooit hebben gebogen voor achterf gillende ouders. Ik neem aan dat dit was besloten in overleg met de Medezeggenschap Raad van de school waar ook ouders in zitten.

tr_imparator
14-12-09, 13:31
Nee, het is omgaan met elkaars verschillen en geen éénheidsworst te maken. Dat is de les naar kinderen.

Volgens mij hebben kinderen daar helemaal geen problemen mee. Die 'zien' de verschillen niet en eten gewoon, wat ze lekker vinden. Ouders zijn de 'corruptelingen' (eerst creeeren ze die verschillen, daarna moet het geen eenheidsworst worden...does it make sense?)

naam
14-12-09, 13:38
heel aardig dat geboren en getogen nederlandse kinderen een aparte maaltijd krijgen omdat ze moslim zijn..
dat is nog eens de kerst spirit..

Wie stelt de norm in de dit geval.
Je kunnen zeggen omdat er 10 vegetariërs zijn, heel de school vegetarisch moet eten. Wel zo praktisch.

Een halal varkenshaasje dan maar.

H.P.Pas
14-12-09, 14:21
. Ouders zijn de 'corruptelingen' (eerst creeeren ze die verschillen, daarna moet het geen eenheidsworst worden...does it make sense?)

Nee.

H.P.Pas
14-12-09, 14:39
Hoe kom je tot deze uitspraak?

Een andere reële uitwerking kan ik niet bedenken. Jij wel ?

ronald
14-12-09, 14:45
Volgens mij hebben kinderen daar helemaal geen problemen mee. Die 'zien' de verschillen niet en eten gewoon, wat ze lekker vinden. Ouders zijn de 'corruptelingen' (eerst creeeren ze die verschillen, daarna moet het geen eenheidsworst worden...does it make sense?)

Precies. Die ouders moesten met een schop onder hun kont de school uit worden gestuurd. Dit krijg je wanneer een school te veel naar ouders luistert.

Charlus
14-12-09, 14:47
<...>Die ouders moesten met een schop onder hun kont de school uit worden gestuurd. Dit krijg je wanneer een school te veel naar ouders luistert.
Die moslimouders? Dat hoeft van mij nu ook weer niet. Een vermanend woord is voldoende.

H.P.Pas
14-12-09, 14:49
Precies. Die ouders moesten met een schop onder hun kont de school uit worden gestuurd. Dit krijg je wanneer een school te veel naar ouders luistert.


Als die ouders het nou van God hebben ?
Gemengd zwemmen of zo...; iets van kosmisch belang zal ik maar zeggen.

ronald
14-12-09, 15:23
Als die ouders het nou van God hebben ?
Gemengd zwemmen of zo...; iets van kosmisch belang zal ik maar zeggen.

Ook. Of de school zwemt gescheiden of je stuurt je kind niet naar zo'n school. Aangezien deze katholieke school waarschijnlijk al jaren niet-katholieke kinderen inschrijft, weten ze wat voor vlees ze in de kuip hebben. Sommige ouders zouden gemengd zwemmen niet erg vinden maar niet-halal eten wel. Er is geen éénheidsworst. Ik neem gemakshalve aan dat bij partijtjes op school de ouders worden ingelicht wanneer iets vleeskost wordt uitgedeeld zoals je ook aan ouders met een gluten-vrij kind meldt dat een of ander koekje wordt uitgedeeld. Dat heet leren leven met anderen die iets anders zijn op welke basis dan ook. Dit is nota bene een BASISschool.

ronald
14-12-09, 15:24
Die moslimouders? Dat hoeft van mij nu ook weer niet. Een vermanend woord is voldoende.

Leuk dat je eindelijk eens een keer wat humor toont. :) Nee, die achteraf protesterende ouders.

H.P.Pas
14-12-09, 16:17
Ook.

OK. :duim:
De school is verantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken.
Vertrouw je ze die verantwoordelijkheid niet toe dan heb je de verkeerde school te pakken.
Problemen breng je ter sprake op (bv) jaarvergadering; niet door een rel te schoppen.
We zijn het geloof ik eens..

mark61
14-12-09, 17:54
heel aardig dat geboren en getogen nederlandse kinderen een aparte maaltijd krijgen omdat ze moslim zijn..
dat is nog eens de kerst spirit..

Eh, eerst zijn er moslims die aparte eisen stellen; vervolgens is de school zo aardig daar een oplossing voor te zoeken.

Je moet het niet omdraaien.

mark61
14-12-09, 18:04
Intussen zijn die kritiek en bedreigingen natuurlijk idioot, even voor de zekerheid.

tanger'73
14-12-09, 18:04
heel aardig dat geboren en getogen nederlandse kinderen een aparte maaltijd krijgen omdat ze moslim zijn..
dat is nog eens de kerst spirit..

ik vind het prachtig zo, heb liever ook een apparte maaltijd als de ander zich op een speenvarken uitleeft.

Joesoef
14-12-09, 18:16
Ach ja, waar een klein land groot in kan zijn. Draait natuurlijk niet om de manier van slachten maat zuiver en alleen om dat het moslimvreten is.

Ik organiseer al jaren kerstlunches, vanwege de overgrote meerderheid van moslims op de werkvloer (65%) halal (maar ook vegetarisch en zonder rund), anders eten alleen de tokkies. Nu zijn er enkelen die niet mee eten tijdens de feestdis. Niet omdat het 'buitenlands' eten is, nee, omdat die buitenlanders dat wel eten en 'ons' eten niet.

Wilders kan trots zijn op deze protest hongerlijders.

tanger'73
14-12-09, 18:56
Al dat gelul om dat halal is te waanzinnig voor woorden. Nou ik had een uitstekende oplossing voor dat kerstdiner. Namelijk kohser vlees serveren, want dat mogen moslims ook en was er ook geen gronden meer geweest voor bijvoorbeeld druktemaker PVV. Waarvoor alleen de islamitische lading aan dat halal van belang was. Kohser heeft namelijk een joodse lading en dan zingen ze wel een toontje lager.

H.P.Pas
14-12-09, 19:30
Ach ja, waar een klein land groot in kan zijn. Draait natuurlijk niet om de manier van slachten maat zuiver en alleen om dat het moslimvreten is.


Dat weet ik niet.
Als 10 mensen bepalen wat 390 anderen te doen hebben wekt dat wrevel. Onverschillig waar het over gaat.

tanger'73
14-12-09, 19:32
Dat weet ik niet.
Als 10 mensen bepalen wat 390 anderen te doen hebben wekt dat wrevel. Onverschillig waar het over gaat.


Dat is altijd al zo geweest, of denk je dat een schip 390 kapiteins heeft?

H.P.Pas
14-12-09, 19:34
Intussen zijn die kritiek en bedreigingen natuurlijk idioot, even voor de zekerheid.
Klopt.

Eh, eerst zijn er moslims die aparte eisen stellen; .
Ook dat is idioot.

Het schoolbestuur dat er een punt aan moet draaien en de kinderen die het een biet zal wezen zijn de enigen die sympathie verdienen.

tanger'73
14-12-09, 19:44
Klopt.

Ook dat is idioot.

Het schoolbestuur dat er een punt aan moet draaien en de kinderen die het een biet zal wezen zijn de enigen die sympathie verdienen.


Dat is niet idioot, dat is normaal dat ze deze voorwaarde stellen en je weet ook waarom.

H.P.Pas
14-12-09, 19:48
Dat is niet idioot, dat is normaal dat ze deze voorwaarde stellen en je weet ook waarom.

Ik weet waarom.
En ik vind het gestoord.
Live with it.
Dat mag jij op jouw beurt gestoord vinden; daar kan ik mee leven.

tanger'73
14-12-09, 19:54
Ik weet waarom.
En ik vind het gestoord.
Live with it.
Dat mag jij op jouw beurt gestoord vinden; daar kan ik mee leven.


Dat je over halal een gestoorde opvatting op nahoud, daar kan ik heel goed mee leven. Je bent namelijk niet de enige gestoorde die zich druk maakt om vreten, tfoe.

ronald
14-12-09, 19:59
Al dat gelul om dat halal is te waanzinnig voor woorden. Nou ik had een uitstekende oplossing voor dat kerstdiner. Namelijk kohser vlees serveren, want dat mogen moslims ook en was er ook geen gronden meer geweest voor bijvoorbeeld druktemaker PVV. Waarvoor alleen de islamitische lading aan dat halal van belang was. Kohser heeft namelijk een joodse lading en dan zingen ze wel een toontje lager.

Dan heb je een ander praktisch probleem. Kosher vlees is zo duur, dat je niet eens een cent van je budjet overhoudt om een sneetje brood of sinaasappel erbij te serveren. Is ook zo nebbig. Wel conform het Kerstverhaal eigenlijk.

tanger'73
14-12-09, 20:01
Dan hen je een ander praktisch probleem. Kosher vlees is zo duur, dat je niet eens een cent van je budjet overhoudt om een sneetje brood of sinaasappel erbij te serveren. Is ook zo nebbig. Wel conform het Kerstverhaal eigenlijk.


Nou, dat hebben die moslims het wel voor over, om al die kortzichtige druktemakers om vreten. Want daar gaat het om, de wind uit de zeilen te nemen. Kunnen ze ook nog eens kennis maken met een andere traditie.

ronald
14-12-09, 20:03
Dat weet ik niet.
Als 10 mensen bepalen wat 390 anderen te doen hebben wekt dat wrevel. Onverschillig waar het over gaat.

Zo is het ook weer niet. De directie van de school had dat besloten. Misschien wel om heel Christelijke redenen. Aan de andere kant, wanneer ze het vlees bij de Turk op de hoek hadden gehaald omdat de Hergo een kilometer verderop staat, had geen kip ernaar gekraaid.

tanger'73
14-12-09, 20:06
Zo is het ook weer niet. De directie van de school had dat besloten. Misschien wel om heel Christelijke redenen. Aan de andere kant, wanneer ze het vlees bij de Turk op de hoek hadden gehaald omdat de Hergo een kilometer verderop staat, had geen kip ernaar gekraaid.


Bij de turk kun je inderdaad ook frikandellen en dat soort troep meer halen. Wat een drukte allemaal om vreten, is dat iets hollands ofzo Ronald?

Joesoef
14-12-09, 20:09
Doodmarteling van beesten conform oeroude religieuze riten tot norm verheven. Het wachten is op verplicht halal slachten all around. Zó praktisch.



Het is mij anders nog steeds niet duidelijk waarom die ouders zo boos waren. Gelukkig hebben vissen geen gevoel, zou een drama zijn als er geen Hollandse nieuwe meer verkocht kan worden omdat we ons het leed van de visjes aantrekken.

ronald
14-12-09, 20:11
Nou, dat hebben die moslims het wel voor over, om al die kortzichtige druktemakers om vreten. Want daar gaat het om, de wind uit de zeilen te nemen. Kunnen ze ook nog eens kennis maken met een andere traditie.

Geloof ik vast en zeker. In de tijd dat er nog geen halal-slagers waren kwamen Moslims bij de joodse slagers hun vlees kopen. Maar ik had het over het budget van de school....en die....

ronald
14-12-09, 20:14
Bij de turk kun je inderdaad ook frikandellen en dat soort troep meer halen. Wat een drukte allemaal om vreten, is dat iets hollands ofzo Ronald?

Eten niet: aardappelen, groenten en gehaktbal. Als je dat verstoort...ja dan krijg je natuurlijk een discussie van hier tot Weert. Eénheidsworst is namelijk een Nederlandse uitvinding.

tanger'73
14-12-09, 20:14
Geloof ik vast en zeker. In de tijd dat er nog geen halal-slagers waren kwamen Moslims bij de joodse slagers hun vlees kopen. Maar ik had het over het budget van de school....en die....


ik begrijp het, maar ik ben ervan overtuigd dat de ouders van die moslim kinderen zelf zouden bijspringen als daar echt een punt van werd gemaakt. Alsof vlees waar een spreuk vooraf over is uitgesproken voor de rest minder zou smaken?

ronald
14-12-09, 20:15
Het is mij anders nog steeds niet duidelijk waarom die ouders zo boos waren. Gelukkig hebben vissen geen gevoel, zou een drama zijn als er geen Hollandse nieuwe meer verkocht kan worden omdat we ons het leed van de visjes aantrekken.

Ik ook niet. Die ouders zou ik met een schop onder hun kont de school hebben uitgestuurd.

tanger'73
14-12-09, 20:15
Eten niet: aardappelen, groenten en gehaktbal. Als je dat verstoort...ja dan krijg je natuurlijk een discussie van hier tot Weert. Eénheidsworst is namelijk een Nederlandse uitvinding.

Dat smaakt pas helemaal nergens naar.

ronald
14-12-09, 20:17
ik begrijp het, maar ik ben ervan overtuigd dat de ouders van die moslim kinderen zelf zouden bijspringen als daar echt een punt van werd gemaakt. Alsof vlees waar een spreuk vooraf over is uitgesproken voor de rest minder zou smaken?

Ja...en met minder bloed erin hè.

H.P.Pas
14-12-09, 20:17
. Alsof vlees waar een spreuk vooraf over is uitgesproken voor de rest minder zou smaken?

Je zegt het. Vlees mèt spreuk is niet anders dan vlees zonder spreuk.

ronald
14-12-09, 20:18
Dat smaakt pas helemaal nergens naar.
Dat dacht die directie misschien ook wel. En besloot toen "Kom....laten we eens oriëntaals doen....". Nou, dat hebben ze wel geweten.

tanger'73
14-12-09, 20:18
Ja...en met minder bloed erin hè.


De gemiddelde vleesbeluste hollander heeft er maling aan hoe zijn vlees aan z'n einde is gekomen.

tanger'73
14-12-09, 20:20
Je zegt het. Vlees mèt spreuk is niet anders dan vlees zonder spreuk.


ik heb het over smaak, dat jij kennelijk niet bezit.

tanger'73
14-12-09, 20:22
Dat dacht die directie misschien ook wel. En besloot toen "Kom....laten we eens oriëntaals doen....". Nou, dat hebben ze wel geweten.

Al dat gelul om vreten, het lijkt wel een Derde Wereld land hier.

ronald
14-12-09, 20:24
Je zegt het. Vlees mèt spreuk is niet anders dan vlees zonder spreuk.

De cruciale factor is bloed, en dat door het slachten geen (zo weinig mogelijk) bloed in het vlees blijft.

tanger'73
14-12-09, 20:27
De cruciale factor is bloed, en dat door het slachten geen (zo weinig mogelijk) bloed in het vlees blijft.


Dat niet alleen, maar ook dat het is gezegend. Verder blijft het vlees haar smaak behouden.

ronald
14-12-09, 20:28
Al dat gelul om vreten, het lijkt wel een Derde Wereld land hier.

Nou, ... ik ken daar plaatsen waar ze er geen woord over vuil maken...het is er helemaal niet. Mijn moeder zei altijd "Je eet maar wat de pot schaft. Misschien is er morgen wel helemaal niets." Maar goed, die was een beetje gestoord gemaakt.

ronald
14-12-09, 20:30
Dat niet alleen, maar ook dat het is gezegend. Verder blijft het vlees haar smaak behouden.
Zeker, maar dat had jij al gemeld ... hadden we toch in het vergaderpunt 16.3 afgesproken?

tanger'73
14-12-09, 20:30
Nou, ... ik ken daar plaatsen waar ze er geen woord over vuil maken...het is er helemaal niet. Mijn moeder zei altijd "Je eet maar wat de pot schaft. Misschien is er morgen wel helemaal niets." Maar goed, die was een beetje gestoord gemaakt.


Die ruim 4000 kilo aan offer-vlees dat aan voedselbanken over het land geschonken werd. Daar waren wel alle betrokken mensen zienderogen blij mee.

H.P.Pas
14-12-09, 20:31
ik heb het over smaak, dat jij kennelijk niet bezit.

Stratagem VIII (http://reactor-core.org/art-of-controversy.html#erist08)

This trick consists in making your opponent angry; for when he is angry he is incapable of judging aright, and perceiving where his advantage lies. You can make him angry by doing him repeated injustice, or practising some kind of chicanery, and being generally insolent.

ronald
14-12-09, 20:31
Die ruim 4000 kilo aan offer-vlees dat aan voedselbanken over het land geschonken werd. Daar waren wel alle betrokken mensen zienderogen blij mee.
Mooi zeg...hoeveel zal deze Kerst opbrengen?

tanger'73
14-12-09, 20:34
Zeker, maar dat had jij al gemeld ... hadden we toch in het vergaderpunt 16.3 afgesproken?


inderdaad, laten we vooral niet vergeten om bij 16.4 de herkomst van dat vlees te achterhalen?

tanger'73
14-12-09, 20:35
Stratagem VIII (http://reactor-core.org/art-of-controversy.html#erist08)

Dank je, ik zal er rekening mee houden.

tanger'73
14-12-09, 20:36
Mooi zeg...hoeveel zal deze Kerst opbrengen?


Kennelijk houden ze met Kerst niet van schenkingen?

Niet geregistreerd
14-12-09, 20:39
Al dat gelul om vreten, het lijkt wel een Derde Wereld land hier.

Precies, zo is het maar net. Vanaf nu eet IEDEREEN wat de pot schaft, maakt geen ene bal uit of iets halal is of niet. Het welzijn van dieren doet er voor het gros niet toe, prijs blijft voor velen belangrijker dan kwaliteit leven dier.
Vanaf nu vreet iedere hollander, moslim, jood gewoon datgene wat wordt voorgezet en houdt IEDEREEN op met zeiken. Tfoe, die mot geen halal, die weer wel, stelletje zeikers! Wie geen halal vlees vreet loopt te zeiken, maar hetzelfde geldt voor moslims en joden die de ollanders aanvallen, zij zeiken zelf net zo hard met hun halal of kosjer vlees.

ronald
14-12-09, 20:39
inderdaad, laten we vooral niet vergeten om bij 16.4 de herkomst van dat vlees te achterhalen?

Hebbes.... http://www.slagerijmarcus.nl/kosher/ .
We kunnen naar punt 16.5.

ronald
14-12-09, 20:40
Kennelijk houden ze met Kerst niet van schenkingen?

Nou nou...niet zo somber jongen...misschien wordt er wel een paar pond opgehaald.

ronald
14-12-09, 20:43
Hebbes.... http://www.slagerijmarcus.nl/kosher/ .
We kunnen naar punt 16.5.

We hebben zo koffiepauze....zet jij alvast wat Turkse koffie, warm ik ff de latkes op.

H.P.Pas
14-12-09, 20:45
Zo is het ook weer niet. De directie van de school had dat besloten.

Daar zijn ze ook voor. Kennelijk hebben ze dat niet zo handig gecommuniceerd; je zegt het zelf al:


Misschien wel om heel Christelijke redenen. Aan de andere kant, wanneer ze het vlees bij de Turk op de hoek hadden gehaald omdat de Hergo een kilometer verderop staat, had geen kip ernaar gekraaid.


Ik ben hier over uitgepraat; I am off.
Waar zich verder natuurlijk niemand door belemmerd hoeft te voelen.

Niet geregistreerd
14-12-09, 20:46
Hebbes.... http://www.slagerijmarcus.nl/kosher/ .
We kunnen naar punt 16.5.

We kunnen gewoon stoppen met deze onzinnige discussie. Je wil kosher vlees, prima eet daar waar het wordt geserveerd. Je wil de gehaktbal van AH, prima vreet hem daar waar ie geserveerd wordt. Wil je een dier vreten wat een diervriendelijk leven heb gehad, prima ga naar de biologische slager en voor alle zeikers geldt, word aub vegetarier.

tanger'73
14-12-09, 20:49
Hebbes.... http://www.slagerijmarcus.nl/kosher/ .
We kunnen naar punt 16.5.


Heeft tie nog leuke aanbiedingen?

tanger'73
14-12-09, 20:51
Nou nou...niet zo somber jongen...misschien wordt er wel een paar pond opgehaald.

Hopelijk niet van iemands eigen vlees zoals bij Shylock de rijke jood het geval was?

ronald
14-12-09, 20:51
Heeft tie nog leuke aanbiedingen?

Leuke nooit....dat merk je zeker wanneer je moet afrekenen. Lekkere wel... ze hebben de lekkerste pekelvlees en ossenworst van Nederland.

tanger'73
14-12-09, 20:52
We hebben zo koffiepauze....zet jij alvast wat Turkse koffie, warm ik ff de latkes op.


Heerlijk, en voor de hollanders natuurlijk een theezakje met warm water.

ronald
14-12-09, 20:53
We kunnen gewoon stoppen met deze onzinnige discussie. Je wil kosher vlees, prima eet daar waar het wordt geserveerd. Je wil de gehaktbal van AH, prima vreet hem daar waar ie geserveerd wordt. Wil je een dier vreten wat een diervriendelijk leven heb gehad, prima ga naar de biologische slager en voor alle zeikers geldt, word aub vegetarier.

Je hebt gelijk. Ben ik ook zes dagen in de week.

tr_imparator
14-12-09, 20:54
Ach ja, waar een klein land groot in kan zijn. Draait natuurlijk niet om de manier van slachten maat zuiver en alleen om dat het moslimvreten is.



Ja, indd. Dat denk ik ook.

tanger'73
14-12-09, 20:55
Leuke nooit....dat merk je zeker wanneer je moet afrekenen. Lekkere wel... ze hebben de lekkerste pekelvlees en ossenworst van Nederland.


Dat moeten we dan even met onze penningmeester Shylock bespreken.

ronald
14-12-09, 20:55
Heerlijk, en voor de hollanders natuurlijk een theezakje met warm water.

Weer zo nebbig. Ik heb nog wel twee bosjes nanah in de koelkast.

tanger'73
14-12-09, 20:56
Weer zo nebbig. Ik heb nog wel twee bosjes nanah in de koelkast.

:melig:

ronald
14-12-09, 20:58
Hopelijk niet van iemands eigen vlees zoals bij Shylock de rijke jood het geval was?

Ach...die Sjakie kon ook overdrijven.

tanger'73
14-12-09, 21:00
Ach...die Sjakie kon ook overdrijven.


ik ga werkelijk helemaal stuk hier. :haha:

ronald
14-12-09, 21:03
Dat moeten we dan even met onze penningmeester Shylock bespreken.

Dat wordt weer een laaaang telefoongesprek....declareer je toch niet hè? Die is allang dood. Wist je niet dat mijn vrouw onze nieuwe penningmeester was? Alles mag niks kosten....gaat goed met de zaak jongen.

ronald
14-12-09, 21:04
ik ga werkelijk helemaal stuk hier. :haha:

Zeg dat nou niet te hard...zo meteen kom jij op een of ander Kerst-dis te liggen...Holland weet je wel. Ze stoppen alles in een frikandel hier.

tanger'73
14-12-09, 21:05
Dat wordt weer een laaaang telefoongesprek....declareer je toch niet hè? Die is allang dood. Wist je niet dat mijn vrouw onze nieuwe penningmeester was? Alles mag niks kosten....gaat goed met de zaak jongen.


ik kan niet meer bijkomen... :haha:

tanger'73
14-12-09, 21:05
Zeg dat nou niet te hard...zo meteen kom jij op een of ander Kerst-dis te liggen...Holland weet je wel.


Met een appel in m'n muil. :haha:

ronald
14-12-09, 21:08
ik kan niet meer bijkomen... :haha:
Zal ik ff de GGD bellen?

ronald
14-12-09, 21:10
Met een appel in m'n muil. :haha:

Ooops... was ik nog vergeten: aardappels, groenten, een gehaktbal EN appelmoes.

Pfff.... waar je allemaal niet aan moet denken.

tanger'73
14-12-09, 21:12
Zal ik ff de GGD bellen?


Denk eerder aan de Riag. :haha:

ronald
14-12-09, 21:14
Denk eerder aan de Riag. :haha:

Heb vriendjes bij de joodse Riagg. Moet ik ff bellen? Krijg je ook meteen kosher eten. Dat wilde je toch??

tanger'73
14-12-09, 21:15
Ooops... was ik nog vergeten: aardappels, groenten, een gehaktbal EN appelmoes.

Pfff.... waar je allemaal niet aan moet denken.


ja onze boodschappen joodje Raoul Heertje moeten we daareens streng op aanspreken.

tanger'73
14-12-09, 21:17
Heb vriendjes bij de joodse Riagg. Moet ik ff bellen? Krijg je ook meteen kosher eten. Dat wilde je toch??


Zeker, zeker, kohser is beslist mijn ding.

ronald
14-12-09, 21:18
ja onze boodschappen joodje Raoul Heertje moeten we daareens streng op aanspreken.

Joodje ??? Hé...antisemiet. *










* goed voor de kijkcijfers

Bar
14-12-09, 21:20
Dat niet alleen, maar ook dat het is gezegend. Verder blijft het vlees haar smaak behouden.

Een beetje principiële katholiek zou zijn kinderen geen vlees moeten laten opdringen dat met heidense rituelen 'gezegend' is.

Kwestie van principe.
Zoiets als moslims en hun hysterie over de drie-eenheid.

ronald
14-12-09, 21:21
Zeker, zeker, kohser is beslist mijn ding.

Ik heb ff gebeld. Je kunt er in januari terecht. Ja...2011 hè..... Er zijn nog 3000 mejoegene joden voor je voor een intake-gesprek.

Joesoef
14-12-09, 21:21
Dat weet ik niet.
Als 10 mensen bepalen wat 390 anderen te doen hebben wekt dat wrevel. Onverschillig waar het over gaat.


En die 390 hebben nog gelijk ook. Alleen waar leg je de grens, met ruim 70 mohammedanen op de werkvloer moet ik ook wat.

Maar die 10, de ouders zouden zich kapot moeten schamen dat ze dat niet hebben opgelost. Ook een restje knuffel goodwill overgebleven uit de jaren 70. Taboe niet bespreekbaar maken, geen communicatie en overleg.

ronald
14-12-09, 21:22
Sh*t....Bar en Joesoef in de tent....ff kappe Tanger....

tanger'73
14-12-09, 21:23
Joodje ??? Hé...antisemiet. *










* goed voor de kijkcijfers


YouTube- Dit was het Nieuws - Joodse Omroep wacht op Raoul Heertje

Niet geregistreerd
14-12-09, 21:24
Ooops... was ik nog vergeten: aardappels, groenten, een gehaktbal EN appelmoes.

Pfff.... waar je allemaal niet aan moet denken.

Mensen die zo eten zullen het gewend zijn. Kosher koken is voor hen weer ingewikkelder. Mensen om hun kookstijl belachelijk te maken , joh ga een boek lezen of doe iets nuttigs ipv dit zinloze gewauwel. Daarvoor ben je niet op de wereld gezet of je moet je bestaan idd als onnuttig beschouwen, ga dan vooral zo door.

tanger'73
14-12-09, 21:27
Een beetje principiële katholiek zou zijn kinderen geen vlees moeten laten opdringen dat met heidense rituelen 'gezegend' is.

Kwestie van principe.
Zoiets als moslims en hun hysterie over de drie-eenheid.

Het wordt echter ook gezegend namens de God waar katholieken in geloven.

ronald
14-12-09, 21:27
Mensen die zo eten zullen het gewend zijn. Kosher koken is voor hen weer ingewikkelder. Mensen om hun kookstijl belachelijk te maken , joh ga een boek lezen of doe iets nuttigs ipv dit zinloze gewauwel. Daarvoor ben je niet op de wereld gezet of je moet je bestaan idd als onnuttig beschouwen, ga dan vooral zo door.

Goh...je hebt al weer gelijk. Ben je een Hollander met of zonder humor?

ronald
14-12-09, 21:28
YouTube- Dit was het Nieuws - Joodse Omroep wacht op Raoul Heertje (http://www.youtube.com/watch?v=ENFQSFWR-S0)

Sorry Tanger...mag niet meer van Niet geregistreerd

Berichten: n/a
Credits: 0

Kappe!

tanger'73
14-12-09, 21:30
Ik heb ff gebeld. Je kunt er in januari terecht. Ja...2011 hè..... Er zijn nog 3000 mejoegene joden voor je voor een intake-gesprek.


Ah dat zal me dan goed afgaan voor wat betreft dat kohser. Als ik er maar geen sombrero bij hoef te dragen.

Bar
14-12-09, 21:32
Het wordt echter ook gezegend namens de God waar katholieken in geloven.

Nee hoor, die van ons heeft een zoon enzo....

tanger'73
14-12-09, 21:33
Sorry Tanger...mag niet meer van Niet geregistreerd

Berichten: n/a
Credits: 0

Kappe!

ik begrijp het, maar het was leuk geweest. :droef:

tanger'73
14-12-09, 21:34
Nee hoor, die van ons heeft een zoon enzo....

Ben je katholiek?

Niet geregistreerd
14-12-09, 21:42
Waarom doet nationaliteit ertoe? Waarom wil je mensen in hokjes stoppen?
Voor je enge hokjesgeest, ik ben geen hollander.

Bar
14-12-09, 21:46
Ben je katholiek?

Dat soort info houden we in multireligieus Nederland om begrijpelijke redenen in het maatschappelijk verkeer onder de pet.
Zouden moslims ook eens moeten leren. Te koop lopen met je levensovertuiging leidt per definitie tot irritatie.

tanger'73
14-12-09, 21:48
Ronald@ mocht ik je ergens mee geraakt hebben, bij deze sorry.

tanger'73
14-12-09, 21:49
Dat soort info houden we in multireligieus Nederland om begrijpelijke redenen in het maatschappelijk verkeer onder de pet.
Zouden moslims ook eens moeten leren. Te koop lopen met je levensovertuiging leidt per definitie tot irritatie.


Dat gedoe rondom kerst is echter vol in het openbaar en niet onder de pet.

ronald
14-12-09, 21:51
Waarom doet nationaliteit ertoe? Waarom wil je mensen in hokjes stoppen?
Voor je enge hokjesgeest, ik ben geen hollander.

Ik mat enig "Niet geregistreedheid" af. Dat je in onze tweespraak geen humor zag. Ik beantwoordde gewoon Tangers vraag of er in Nederland nou altijd zo gezeurd wordt over eten. Mijn antwoord was nee: de menu's zijn vrij traditioneel en vaststaand.
Ik zou liegen als ik niet enigszins in hokjes denk. Hebben ze me hier in Holland bijgebracht.

ronald
14-12-09, 21:53
Ronald@ mocht ik je ergens mee geraakt hebben, bij deze sorry.

Totaaaaal niet gabber:zwaai: Iemand vond dat we te veel zaten te wauwelen.


Mensen die zo eten zullen het gewend zijn. Kosher koken is voor hen weer ingewikkelder. Mensen om hun kookstijl belachelijk te maken , joh ga een boek lezen of doe iets nuttigs ipv dit zinloze gewauwel. Daarvoor ben je niet op de wereld gezet of je moet je bestaan idd als onnuttig beschouwen, ga dan vooral zo door.

Bar
14-12-09, 21:54
Dat gedoe rondom kerst is echter vol in het openbaar en niet onder de pet.

Ik zie het verband niet.

En kerst is meer folklore dan iets anders.

tanger'73
14-12-09, 21:55
Totaaaaal niet gabber:zwaai:


Gelukkig maar, het is hier denk ik onlangs beleid geworden om zoveel mogelijk hits te scoren?

tanger'73
14-12-09, 21:56
Ik zie het verband niet.

En kerst is meer folklore dan iets anders.


Waarom maak je dan gewag over 'onze' drie-Eenheid?

Niet geregistreerd
14-12-09, 21:57
Dat gedoe rondom kerst is echter vol in het openbaar en niet onder de pet.

Ja en hoeveel mensen vieren kerst vanuit religieuze motieven. Je huis versieren, gezellig (niet altijd) samen met familie, overvloedige maaltijden, daar draait het tegenwoordig om bij de meerderheid. Is dat nu zo moeilijk te begrijpen.

ronald
14-12-09, 21:58
Gelukkig maar, het is hier denk ik onlangs beleid geworden om zoveel mogelijk hits te scoren?

Ja kan wel zijn, maar op de een of andere manier kan ik het wel van je hebben (terwijl dit helemaal niet serieus was hoor en ik het ook zo begreep) want ik weet war je hart zit.

Niet geregistreerd
14-12-09, 22:01
Ja en hoeveel mensen vieren kerst vanuit religieuze motieven. Je huis versieren, gezellig (niet altijd) samen met familie, overvloedige maaltijden, daar draait het tegenwoordig om bij de meerderheid. Is dat nu zo moeilijk te begrijpen.


Daar heb ik totaal geen enkele moeite mee.

tanger'73
14-12-09, 22:02
Ja kan wel zijn, maar op de een of andere manier kan ik het wel van je hebben (terwijl dit helemaal niet serieus was hoor en ik het ook zo begreep) want ik weet war je hart zit.


Dank je vriendelijk.

Wide-O
14-12-09, 22:03
Krijgen die kinderen nou nog wat te freten of niet?

Ik stem: frietje oorlog! :ego:

Niet geregistreerd
14-12-09, 22:04
Ik mat enig "Niet geregistreedheid" af. Dat je in onze tweespraak geen humor zag. Ik beantwoordde gewoon Tangers vraag of er in Nederland nou altijd zo gezeurd wordt over eten. Mijn antwoord was nee: de menu's zijn vrij traditioneel en vaststaand.
Ik zou liegen als ik niet enigszins in hokjes denk. Hebben ze me hier in Holland bijgebracht.

Ieder land heeft z'n goede dingen en wat minder goede dingen. Kunst is om het goede over te nemen en het minder goede te laten voor wat het is.

Bar
14-12-09, 22:09
Waarom maak je dan gewag over 'onze' drie-Eenheid?

Dat soort theologische spitsvondigheden interesseert toch niemand nog ene bal. Voor de meeste christenen is het godsbegrip allang vervangen door een vage kosmische kracht.
Het drie-eenheid-gedoe is met de komst van de moslims gereintroduceerd.

ronald
14-12-09, 22:12
Ieder land heeft z'n goede dingen en wat minder goede dingen. Kunst is om het goede over te nemen en het minder goede te laten voor wat het is.

Jij legt mij woorden in de mond dat "hetzelfde menu" een minder goede ding zou zijn? Ik vond dat Hollanders juist weinig over eten spreken omdat alles min of meer al vast staat, een goede zaak. Is in dat opzicht juist heel goed. Scheelt veel gepeins en ge-overleg over wat we gaan eten.
Ik begeef me in een cultuur waar het de normaalste zaak van de wereld is het goede overal uit te halen en het slechte voor hen maar te laten. Hollandse pot vind ik heerlijk en gemakkelijk. Dat was helemaal het punt niet. Het ging over "het zeuren over eten" zoals dit topic laat zien. De éénheidsworst gedachte vind ik een niet goed ding om over te nemen.

tanger'73
14-12-09, 22:14
Dat soort theologische spitsvondigheden interesseert toch niemand nog ene bal. Voor de meeste christenen is het godsbegrip allang vervangen door een vage kosmische kracht.
Het drie-eenheid-gedoe is met de komst van de moslims gereintroduceerd.


Dat daar weinig interesse voor is moet ik je gelijk in geven.

tanger'73
14-12-09, 22:17
Jij legt mij woorden in de mond dat "hetzelfde menu" een minder goede ding zou zijn? Ik vond dat Hollanders juist weinig over eten spreken omdat alles min of meer al vast staat, een goede zaak. Is in dat opzicht juist heel goed. Scheelt veel gepeins en ge-overleg over wat we gaan eten.
Ik begeef me in een cultuur waar het de normaalste zaak van de wereld is het goede overal uit te halen en het slechte voor hen maar te laten. Hollandse pot vind ik heerlijk en gemakkelijk. Dat was helemaal het punt niet. Het ging over "het zeuren over eten" zoals dit topic laat zien. De éénheidsworst gedachte vind ik een niet goed ding om over te nemen.

ik vind op zijn tijd stamppot en boerenkool, maar dan zonder kuiltje jus of worst best aangenaam. :ego:

Wide-O
14-12-09, 22:22
Scheelt veel gepeins en ge-overleg over wat we gaan eten.


Ik moet nu toch denken aan Bartje, en bruine bonen.

Wide-O
14-12-09, 22:24
ik vind op zijn tijd stamppot en boerenkool, maar dan zonder kuiltje jus of worst best aangenaam. :ego:

Merquez erbij dan? Moet kunnen.

Niet geregistreerd
14-12-09, 22:25
Jij legt mij woorden in de mond dat "hetzelfde menu" een minder goede ding zou zijn? Ik vond dat Hollanders juist weinig over eten spreken omdat alles min of meer al vast staat, een goede zaak. Is in dat opzicht juist heel goed. Scheelt veel gepeins en ge-overleg over wat we gaan eten.
Ik begeef me in een cultuur waar het de normaalste zaak van de wereld is het goede overal uit te halen en het slechte voor hen maar te laten. Hollandse pot vind ik heerlijk en gemakkelijk. Dat was helemaal het punt niet. Het ging over "het zeuren over eten" zoals dit topic laat zien. De éénheidsworst gedachte vind ik een niet goed ding om over te nemen.

In hokjes denken is wat mij betreft een eigenschap die men beter niet kan overnemen. Dat is hetgeen ik bedoelde.
Wat mensen eten interesseert me niet. Gezeur erover dat is vervelend.

Korte uitleg, ooit bij een voedselverdeling gewerkt in Ethiopie. Voedsel bij de mensen gebracht, wagen leeg en in de verte kwam een oude man aangelopen, verzwakt door de honger. We hadden niets meer. Sindsdien kan ik kwaad worden om grappen over voedsel of eetgewoontens.

tanger'73
14-12-09, 22:30
De levensmiddelen industrie heeft zich door de jaren heen uitstekend aangepast aan onze eet behoeften. We halen inmiddels alles overal vandaan. Kort geleden was het allemaal nog aardappelen en sla wat de klok sloeg. Maar met de komst van bijvoorbeeld nieuwe Nederlanders is een hele batterij aan exotische levenswaar meegekomen. Van kokosnoot, kaki tot banaan dat we voorheen in de schappen niet kende is nu volop verkrijgbaar.

tanger'73
14-12-09, 22:31
Merquez erbij dan? Moet kunnen.

Dat bedoel ik maar. :)

tanger'73
14-12-09, 22:41
Eigenlijk jammer voor het niet doorgaan van dat kerstdiner, dat spontaan door derden is opgeblazen. toen ik nog op school zat was het met kerst de normaalste zaak dat er bij de Nederlandse slager én de turk op de hoek voor dat feest werd ingekocht. Dat was toen doodnormaal.

Wide-O
14-12-09, 22:42
Dat bedoel ik maar. :)

Volgens mij hebben we net een nieuwe internationale markt aangeboord:

"Stampootje van Mootje".

I'm calling my patent lawyer! :hihi:

(hoewel ik denk dat het eigenlijk best een leuk recept zou zijn...)

tanger'73
14-12-09, 22:43
Volgens mij hebben we net een nieuwe internationale markt aangeboord:

"Stampootje van Mootje".

I'm calling my patent lawyer! :hihi:

(hoewel ik denk dat het eigenlijk best een leuk recept zou zijn...)

stroopwafels in Marokko aan de man brengen is pas een gat in de markt. :)

ronald
14-12-09, 22:45
Ik moet nu toch denken aan Bartje, en bruine bonen.

Nou, op dat soort momenten zei m'n moeder: "Je eet maar wat de pot schaft. Misschien is er morgen wel helemaal niets."

Wide-O
14-12-09, 22:46
Dat was toen doodnormaal.

Dat is het nog steeds, voor normale mensen.

Wij maken vaak "raar" eten, nemen dan een potje mee voor de Pakistaan van de nachtwinkel. Een paar weken later krijgen wij dan weer datzelfde potje terug, met iets wat hij gemaak heb. Zonder dat we dat afgesproken hebben.

Ik wil het niet idealiseren hoor, maar dat gelul en gedreig over symbolen, bah.

tanger'73
14-12-09, 22:48
Nou, op dat soort momenten zei m'n moeder: "Je eet maar wat de pot schaft. Misschien is er morgen wel helemaal niets."


Zo nebbig was het nou toch ook weer niet? :hihi:

Wide-O
14-12-09, 22:48
Nou, op dat soort momenten zei m'n moeder: "Je eet maar wat de pot schaft. Misschien is er morgen wel helemaal niets."

Een hongerwinter meemaken scheelt, denk ik.

tanger'73
14-12-09, 22:52
Dat is het nog steeds, voor normale mensen.

Wij maken vaak "raar" eten, nemen dan een potje mee voor de Pakistaan van de nachtwinkel. Een paar weken later krijgen wij dan weer datzelfde potje terug, met iets wat hij gemaak heb. Zonder dat we dat afgesproken hebben.

Ik wil het niet idealiseren hoor, maar dat gelul en gedreig over symbolen, bah.


het schijnt dat insecten eten, dat ze in Azië volop doen voedzaam is? Maar dat potje geef ik liever aan fikkie (als je het niet erg vindt) en ik denk de rest van alle Nederlanders met mij.

ronald
14-12-09, 22:56
In hokjes denken is wat mij betreft een eigenschap die men beter niet kan overnemen. Dat is hetgeen ik bedoelde.
Wat mensen eten interesseert me niet. Gezeur erover dat is vervelend.

Korte uitleg, ooit bij een voedselverdeling gewerkt in Ethiopie. Voedsel bij de mensen gebracht, wagen leeg en in de verte kwam een oude man aangelopen, verzwakt door de honger. We hadden niets meer. Sindsdien kan ik kwaad worden om grappen over voedsel of eetgewoontens.
Juist dat hokjes denken en éénheidsworst denken daar had ik het nou ook over. Dat je dat gemist hebt?! Doet niet af aan het feit dat ik mijn hele leven in Nederland in een hokje wordt geplaatst en zoals ik al meldde ik zou liegen wanneer ik zeg dat daar niet iets van is blijven hangen.

Vertel mij wat. Opgegroeid met ouders die in de kampen hebben gezeten, maar onze humor hebben we nooit verloren.

Over Ethiopie gesproken. Heb iemand van daar naar Nederland geholpen op asiel aan te vragen. Ook uit Pakistan. Hadden geen leven daar. Nu doet het geval zich voor dat iemand haar dochter van 15 uit Nigeria asiel wil laten aanvragen. Kan je helpen?

H.P.Pas
14-12-09, 22:57
Eigenlijk jammer voor het niet doorgaan van dat kerstdiner, dat spontaan door derden is opgeblazen..

Het gaat gewoon door:


Voor moslimkinderen wordt nu alsnog een aparte maaltijd geserveerd.


toen ik nog op school zat was het met kerst de normaalste zaak dat er bij de Nederlandse slager én de turk op de hoek voor dat feest werd ingekocht. Dat was toen doodnormaal.

Deden ze in Weert vroeger ook en nu dus weer.

ronald
14-12-09, 22:58
Een hongerwinter meemaken scheelt, denk ik.

Ooops.... je wilt niet weten waar ze tijdens "de" hongerwinter was. Nee, wreed was ze niet.

ronald
14-12-09, 22:59
Zo nebbig was het nou toch ook weer niet? :hihi:

Neee..... alleen wanneer we koolraap aten....bbbrrrr.....

Wide-O
14-12-09, 22:59
het schijnt dat insecten eten, dat ze in Azië volop doen voedzaam is? Maar dat potje geef ik liever aan fikkie en ik denk de rest van alle Nederlanders met mij.

Jah, nou, ik eet ook geen hond. It's a cultural thing.

Ik bedoelde meer recepten met dingen die ik hier kan laten groeien. Meestal pikant.

Tip: ooit Peruviaans eten geprobeerd? Lomo Saltado (http://en.wikibooks.org/wiki/Cookbook:Lomo_saltado), kun je zowel haraam als halal klaarmaken.

tanger'73
14-12-09, 23:02
Het gaat gewoon door:




Deden ze in Weert vroeger ook en nu dus weer.

tja ik snap ook niet die drukte anno 21ste eeuw daarover. Maar ik ben bezig met schopenhauer, reuze interessant.

Wide-O
14-12-09, 23:03
Ooops.... je wilt niet weten waar ze tijdens "de" hongerwinter was. Nee, wreed was ze niet.

Het zal je wellicht verbazen (of ook weer niet) dat ik daar wel een beetje rekening mee hield.

tanger'73
14-12-09, 23:04
Neee..... alleen wanneer we koolraap aten....bbbrrrr.....

En het gekke is, dat je bij de turk op de hoek juist alleen hollanders inkopen ziet doen (inclusief vlees en vleeswaren). Hoe zou dat toch komen?

tanger'73
14-12-09, 23:07
Jah, nou, ik eet ook geen hond. It's a cultural thing.

Ik bedoelde meer recepten met dingen die ik hier kan laten groeien. Meestal pikant.

Tip: ooit Peruviaans eten geprobeerd? Lomo Saltado (http://en.wikibooks.org/wiki/Cookbook:Lomo_saltado), kun je zowel haraam als halal klaarmaken.


Peru is een prachtig land, ik wil wel komen eten hoor.

ronald
14-12-09, 23:13
En het gekke is, dat je bij de turk op de hoek juist alleen hollanders inkopen ziet doen (inclusief vlees en vleeswaren). Hoe zou dat toch komen?

Ik zie dat ook. Van een Nederlander weet ik dat hij er vlees koopt omdat het toch halal is. Voor sommigen heeft het een meerwaarde. Juist omdat men weet dat de dieren zijn geslacht door de slachter met de Schepper in gedachte.
Groenten koop je er omdat het goedkoper is. Die bij mij heeft ook wel eens Israelische koshere producten. Is ook altijd meegenomen.

ronald
14-12-09, 23:16
Het zal je wellicht verbazen (of ook weer niet) dat ik daar wel een beetje rekening mee hield.

Oh is ok hoor, ik kan best wel tegen een stootje hoor. Viel me in eerste instantie niet eens op, maar ik had net een andere reactie geschreven. Sommigen moeten wel een stoot terug verwachten. Maar ik voel wel wanneer het boven of onder de gordel is.

Wide-O
14-12-09, 23:22
Voor sommigen heeft het een meerwaarde. Juist omdat men weet dat de dieren zijn geslacht door de slachter met de Schepper in gedachte.


Niet om te zeiken... maar misschien omdat men het hele industriële gedoe een beetje beu is? Alles smaakt hetzelfde. Probeer als atheist nog maar eens een goeie steak te vinden. Zelfs paardevlees (met excuses aan eventuele Engelsen op dit forum) smaakt nergens meer naar. Water, hormonen, en antibiotica. Blegh.

Misschien zit er ook wel een "romantisch" kantje aan. Al dan niet po-mo.

Wide-O
14-12-09, 23:23
Oh is ok hoor, ik kan best wel tegen een stootje hoor. Viel me in eerste instantie niet eens op, maar ik had net een andere reactie geschreven. Sommigen moeten wel een stoot terug verwachten. Maar ik voel wel wanneer het boven of onder de gordel is.

Was zelfs niet als stoot bedoeld eigenlijk. Ik maak graag grapjes, maar niet over dit soort dingen.

tanger'73
14-12-09, 23:24
Ik zie dat ook. Van een Nederlander weet ik dat hij er vlees koopt omdat het toch halal is. Voor sommigen heeft het een meerwaarde. Juist omdat men weet dat de dieren zijn geslacht door de slachter met de Schepper in gedachte.
Groenten koop je er omdat het goedkoper is. Die bij mij heeft ook wel eens Israelische koshere producten. Is ook altijd meegenomen.


uiteindelijk toch een win-win situatie en iets waar je je totaal niet druk over moet maken.

ronald
14-12-09, 23:32
Was zelfs niet als stoot bedoeld eigenlijk. Ik maak graag grapjes, maar niet over dit soort dingen.
Nee joh...heb het helemaal niet over jou.....:)
Zoals ik al zei...je wilt onze grapjes daarover niet eens horen.

ronald
14-12-09, 23:37
Niet om te zeiken... maar misschien omdat men het hele industriële gedoe een beetje beu is? Alles smaakt hetzelfde. Probeer als atheist nog maar eens een goeie steak te vinden. Zelfs paardevlees (met excuses aan eventuele Engelsen op dit forum) smaakt nergens meer naar. Water, hormonen, en antibiotica. Blegh.

Misschien zit er ook wel een "romantisch" kantje aan. Al dan niet po-mo.

Ook...al die grote vlees-verwerkende fabrieken.... Ik heb wel eens rundervlees uit Argentienie (ja...om t kosher te hebben komt het overal vandaan) uit die runderkuddes afkomstig, maar dat is toch anders. Maar goed, ik eet weinig vlees en ben niet zo betrouwbaar in deze.

Wide-O
14-12-09, 23:41
Zoals ik al zei...je wilt onze grapjes daarover niet eens horen.

Je zou verbaasd zijn. :fpimp: Maar ieder heeft zijn grens. Laatst gezien bij een Joodse "zigeuner". Niet dat ik zelf het grapje maakte, ik heb er slechts een maand of 3 over gedaan om hem weer aan boord te krijgen. En nee, het was/is geen watje.

De grapjes die ik ken zouden onwettelijk zijn in België en Nederland.

En ook niet relevant op dit forum.

ronald
14-12-09, 23:47
Je zou verbaasd zijn. :fpimp: Maar ieder heeft zijn grens. Laatst gezien bij een Joodse "zigeuner". Niet dat ik zelf het grapje maakte, ik heb er slechts een maand of 3 over gedaan om hem weer aan boord te krijgen. En nee, het was/is geen watje.

De grapjes die ik ken zouden onwettelijk zijn in België en Nederland.

En ook niet relevant op dit forum.

Ja...zulke ken ik ook. Maar het hangt ervan af wie het zegt. Je hebt wel snel door of het voor boven of onder de gordel bedoeld is.

Niet geregistreerd
15-12-09, 07:10
Over Ethiopie gesproken. Heb iemand van daar naar Nederland geholpen op asiel aan te vragen. Ook uit Pakistan. Hadden geen leven daar. Nu doet het geval zich voor dat iemand haar dochter van 15 uit Nigeria asiel wil laten aanvragen. Kan je helpen?

Misschien

Charlus
15-12-09, 07:57
<...>Van een Nederlander weet ik dat hij er vlees koopt omdat het toch halal is. Voor sommigen heeft het een meerwaarde. Juist omdat men weet dat de dieren zijn geslacht door de slachter met de Schepper in gedachte.<...>
Je zult toch bedoelen dat deze meerwaarde uitsluitend geldt voor gelovige afnemers.

H.P.Pas
15-12-09, 08:14
Maar ik ben bezig met schopenhauer, reuze interessant.

Leuk hè ? Die man wist 150 jaar geleden al hoe zo'n prikbord werkt.

justus
15-12-09, 09:40
Niet om te zeiken... maar misschien omdat men het hele industriële gedoe een beetje beu is? Alles smaakt hetzelfde. Probeer als atheist nog maar eens een goeie steak te vinden. Zelfs paardevlees (met excuses aan eventuele Engelsen op dit forum) smaakt nergens meer naar. Water, hormonen, en antibiotica. Blegh.

Misschien zit er ook wel een "romantisch" kantje aan. Al dan niet po-mo.

kwestie van een goede slager zoeken. allereerst zijn lieden tegenwoordig geil van de uiterste houdbaarheidsdatum...een goede biefstuk smaakt het best als hij iets over die datum heen is (ca. 2 a 3 dagen). een goede slager slacht zijn vlees zelf en zal ook kritischer zijn waar hij zijn dieren vandaan haalt. vlees met allerlei groeitroep moet ik ook niet. ik zoek biologisch vlees bij een biologische slager. en sommig vlees moet je absoluut halal geslacht eten, geitenvlees bijvoorbeeld. is 'gewoon' geslacht echt niet te nassen. ranzig.

tanger'73
15-12-09, 15:55
Leuk hè ? Die man wist 150 jaar geleden al hoe zo'n prikbord werkt.


ja frappant, thanks. :)

tanger'73
15-12-09, 16:02
kwestie van een goede slager zoeken. allereerst zijn lieden tegenwoordig geil van de uiterste houdbaarheidsdatum...een goede biefstuk smaakt het best als hij iets over die datum heen is (ca. 2 a 3 dagen). een goede slager slacht zijn vlees zelf en zal ook kritischer zijn waar hij zijn dieren vandaan haalt. vlees met allerlei groeitroep moet ik ook niet. ik zoek biologisch vlees bij een biologische slager. en sommig vlees moet je absoluut halal geslacht eten, geitenvlees bijvoorbeeld. is 'gewoon' geslacht echt niet te nassen. ranzig.


Just, als oud marinier weet je als geen ander dat zelf geslacht vlees heerlijk is. Als oud marinier kan je het weten, want als het goed is maakt je eigen vlees slachten onderdeel uit van de opleiding. Waar zwakke maagjes en anti-halal huilende idealisten niet tegen bestand zijn.

Charlus
15-12-09, 18:36
<...>Just, als oud marinier weet je als geen ander dat zelf geslacht vlees heerlijk is. Als oud marinier kan je het weten, want als het goed is maakt je eigen vlees slachten onderdeel uit van de opleiding. Waar zwakke maagjes en anti-halal huilende idealisten niet tegen bestand zijn.
Dieren mogen uitsluitend geslacht worden op een uniforme wijze waarvan wetenschappelijk is vastgesteld dat die met zo min mogelijk lijden gepaard gaat.

tr_imparator
15-12-09, 19:58
Dieren mogen uitsluitend geslacht worden op een uniforme wijze waarvan wetenschappelijk is vastgesteld dat die met zo min mogelijk lijden gepaard gaat.

Schapen die pijnscores hebben ingevuld zeker?

tanger'73
15-12-09, 21:49
Dieren mogen uitsluitend geslacht worden op een uniforme wijze waarvan wetenschappelijk is vastgesteld dat die met zo min mogelijk lijden gepaard gaat.

in dat geval hoef je geen wetenschap raad te vragen, daar volstaat het bewust niet eten van vlees.

ronald
15-12-09, 22:42
Dieren mogen uitsluitend geslacht worden op een uniforme wijze waarvan wetenschappelijk is vastgesteld dat die met zo min mogelijk lijden gepaard gaat.

Ritueel slachten door moslims

Moslims eten alleen vlees van dieren die ritueel geslacht zijn, zodat het bloed is weggestroomd. Het zou mooi zijn als deze dieren voor de slacht bedwelmd zouden worden, want bij een rituele slacht duurt het sterven langer dan een gewone slacht. Bij de rituele slacht wordt de halsslagader doorgesneden, waarna het dier doodbloedt. Het duurt 10 tot 20 seconden voordat de hersendood van het dier intreedt wegens zuurstoftekort.

Bij de gewone slacht werkt men met een schietmasker. Bij gebruik van een schietmasker worden door het binnendringen van een stalen pen de grote hersenen beschadigd en daarmee het zenuwstelsel. Het deel van de hersenen dat de hartslag regelt wordt niet geraakt. Elk op die manier bedwelmd dier heeft vanaf dat moment een zwaar hersenletsel en is absoluut NIET dood, sterker nog dat is helemaal niet gewenst. Want als het dier daarmee gedood zou zijn kon het niet leegbloeden omdat het hart niet pompt. Wanneer na het bedwelmen het dier de halslagaders niet doorgesneden worden kan het dier, weliswaar als een plantje, verder leven. Het Besluit Doden van Dieren in de Gezondheids- en Welzijnswet voor Dieren schrijft voor dat slachtdieren vanaf het begin van de eerste slachthandeling onmiddellijk dood of bewusteloos dienen te zijn.
Volgens de islamitische voorschriften is het belangrijk dat de bedwelming van een dier omkeerbaar (reversibel) is, omdat het dier niet dood mag zijn voor het wordt geslacht. Het dier moet bovendien uitwendig gaaf zijn. Sommige imams achten bedwelming toelaatbaar, anderen vinden het een bezwaar.
Bedwelming kan via een electrische schok (zie video), die wel voldoende sterk moet zijn. Soms is dat niet het geval, zodat het dier maar half verdoofd is (zie video). Wanneer na het toedienen van de stroomstoot niet de halsslagader wordt doorgesneden komt het dier weer bij bewustzijn.
Als dieren niet bedwelmd worden moet er een ambtenaar bij zijn van de Rijkskeuringsdienst voor Vee en Vlees. Deze aanwezigheid moet worden betaald en wordt in de prijs van het vlees doorberekend. Daarom is het vlees van bedwelmde dieren goedkoper dan van onbedwelmde dieren, dus het bedwelmen kan geen economisch bezwaar zijn.

http://www.animalfreedom.org/paginas/opinie/offerfeest.html

De economische voordelen spelen altijd een rol.
Over welke effectieve pijnbestrijdingsmiddelen heeft men het eigenlijk? Knuppels dieren(vee)arts zal bij een huisdier dat pijn heeft het volgende beredeneren:
Effectieve pijnbestrijding kan alleen worden gerealiseerd en onderhouden als de symptomen van pijn kunnen worden herkend en gekwantificeerd op een betrouwbare en accurate wijze.
Pijn wordt door elk individu (mens of dier) op een eigen wijze ervaren, en de mens kan deze ervaring omschrijven aan de hand van specifieke termen en begrippen, en op die wijze bijdragen aan de effectiviteit van pijnmanagement.
Echter, bij dieren is de beoordeling van pijn vaak erg lastig, met als gevolg dat:

• Analgetica worden niet toegediend aangezien het dier geen duidelijke (herkenbare) symptomen van pijn vertoont.
• Aangezien het bekend is dat een vergelijkbare procedure door de mens als pijnlijk wordt ervaren, er wordt aangenomen dat het dier dit ook als zodanig ervaart en het toedienen van analgetica derhalve geïndiceerd is.

Een dier dat zal worden geslacht heeft "nog" geen pijn. Het krijgt een zogenaamde pijnbestrijdingsmiddel die aangedane pijn moet kunnen verdragen. Ten minste, voor het oog van de mens. Voordat het dier pijn wordt aangedaan, wordt het eerst belast met de bovenstaande pijnbestrijdingsmiddelen. In hoeverre zijn die middelen zelf niet pijnveroorzakend waarna pas na hoelang de slacht wordt uitgevoerd?

Charlus
15-12-09, 22:55
<...>Het Besluit Doden van Dieren in de Gezondheids- en Welzijnswet voor Dieren schrijft voor dat slachtdieren vanaf het begin van de eerste slachthandeling onmiddellijk dood of bewusteloos dienen te zijn.<...>
Aan deze regel voldoet Islamitische slacht zonder verdoving niet.

ronald
15-12-09, 22:57
Aan deze regel voldoet Islamitische slacht zonder verdoving niet.

Als je goed hebt gelezen, volgens de andere methode ook niet.

tanger'73
15-12-09, 23:02
Als je goed hebt gelezen, volgens de andere methode ook niet.

Als je hem een kusje geeft, verandert tie mischien wel in een slachtklaar schaap?

justus
16-12-09, 06:41
Als je goed hebt gelezen, volgens de andere methode ook niet.

geen enkele methode voldoet. je zou dus eigenlijk minder, zo weinig mogelijk of geen vlees moeten eten. ik probeer daaraan te voldoen maar het lukt niet altijd.

Charlus
16-12-09, 07:35
Ritueel slachten door moslims

Moslims eten alleen vlees van dieren die ritueel geslacht zijn, zodat het bloed is weggestroomd. Het zou mooi zijn als deze dieren voor de slacht bedwelmd zouden worden, want bij een rituele slacht duurt het sterven langer dan een gewone slacht. Bij de rituele slacht wordt de halsslagader doorgesneden, waarna het dier doodbloedt. Het duurt 10 tot 20 seconden voordat de hersendood van het dier intreedt wegens zuurstoftekort.

Bij de gewone slacht werkt men met een schietmasker. Bij gebruik van een schietmasker worden door het binnendringen van een stalen pen de grote hersenen beschadigd en daarmee het zenuwstelsel. Het deel van de hersenen dat de hartslag regelt wordt niet geraakt. Elk op die manier bedwelmd dier heeft vanaf dat moment een zwaar hersenletsel en is absoluut NIET dood, sterker nog dat is helemaal niet gewenst. Want als het dier daarmee gedood zou zijn kon het niet leegbloeden omdat het hart niet pompt. Wanneer na het bedwelmen het dier de halslagaders niet doorgesneden worden kan het dier, weliswaar als een plantje, verder leven. Het Besluit Doden van Dieren in de Gezondheids- en Welzijnswet voor Dieren schrijft voor dat slachtdieren vanaf het begin van de eerste slachthandeling onmiddellijk dood of bewusteloos dienen te zijn.
Volgens de islamitische voorschriften is het belangrijk dat de bedwelming van een dier omkeerbaar (reversibel) is, omdat het dier niet dood mag zijn voor het wordt geslacht. Het dier moet bovendien uitwendig gaaf zijn. Sommige imams achten bedwelming toelaatbaar, anderen vinden het een bezwaar.
Bedwelming kan via een electrische schok (zie video), die wel voldoende sterk moet zijn. Soms is dat niet het geval, zodat het dier maar half verdoofd is (zie video). Wanneer na het toedienen van de stroomstoot niet de halsslagader wordt doorgesneden komt het dier weer bij bewustzijn.
Als dieren niet bedwelmd worden moet er een ambtenaar bij zijn van de Rijkskeuringsdienst voor Vee en Vlees. Deze aanwezigheid moet worden betaald en wordt in de prijs van het vlees doorberekend. Daarom is het vlees van bedwelmde dieren goedkoper dan van onbedwelmde dieren, dus het bedwelmen kan geen economisch bezwaar zijn.

http://www.animalfreedom.org/paginas/opinie/offerfeest.html
<...>
Maar Ronald, je hebt een stuk weggelaten:

Gelukkig gaan er in de islamitische gemeenschap stemmen op om geld in plaats van dieren te offeren. Het slachten is namelijk niet een voorschrift (farz), maar een gewoonte (sünnet). Het zou een goede zaak zijn als de Nederlandse regering erop aan zou dringen om het dierenleed te beperken door naar alternatieven voor de slacht te zoeken. Indien de moslims toch ritueel willen slachten, dan liever een bedwelmd dier. Het zou nog mooier zijn als de moslims zouden afzien van het offeren van dieren. Dat kost minder dierenleed en minder geld en levert de moslims een onbetaalbare goodwill op. Offeren berust op bijgeloof en heeft niets met werkelijke religie, spiritualiteit te maken.
Met de laatste (Knuppeliaanse) opmerking in vet ben ik het niet eens.

Charlus
16-12-09, 07:48
<...>Het Besluit Doden van Dieren in de Gezondheids- en Welzijnswet voor Dieren schrijft voor dat slachtdieren vanaf het begin van de eerste slachthandeling onmiddellijk dood of bewusteloos dienen te zijn.<...>
Aan deze regel voldoet Islamitische slacht zonder verdoving niet.
Als je goed hebt gelezen, volgens de andere methode ook niet.
Islamitische onverdoofde slacht voldoet in geen geval, evident niet aan de gestelde regel. Ik begrijp dus niet waarom het is toegestaan.
Over die andere methode is je "artikel" niet eenduidig, mij is bovendien niet duidelijk waar het "artikel" vandaan komt:

<...>
De economische voordelen spelen altijd een rol.
Over welke effectieve pijnbestrijdingsmiddelen heeft men het eigenlijk? Knuppels dieren(vee)arts zal bij een huisdier dat pijn heeft het volgende beredeneren:
Effectieve pijnbestrijding kan alleen worden gerealiseerd en onderhouden als de symptomen van pijn kunnen worden herkend en gekwantificeerd op een betrouwbare en accurate wijze.
Pijn wordt door elk individu (mens of dier) op een eigen wijze ervaren, en de mens kan deze ervaring omschrijven aan de hand van specifieke termen en begrippen, en op die wijze bijdragen aan de effectiviteit van pijnmanagement.
Echter, bij dieren is de beoordeling van pijn vaak erg lastig, met als gevolg dat:

• Analgetica worden niet toegediend aangezien het dier geen duidelijke (herkenbare) symptomen van pijn vertoont.
• Aangezien het bekend is dat een vergelijkbare procedure door de mens als pijnlijk wordt ervaren, er wordt aangenomen dat het dier dit ook als zodanig ervaart en het toedienen van analgetica derhalve geïndiceerd is.

Een dier dat zal worden geslacht heeft "nog" geen pijn. Het krijgt een zogenaamde pijnbestrijdingsmiddel die aangedane pijn moet kunnen verdragen. Ten minste, voor het oog van de mens. Voordat het dier pijn wordt aangedaan, wordt het eerst belast met de bovenstaande pijnbestrijdingsmiddelen. In hoeverre zijn die middelen zelf niet pijnveroorzakend waarna pas na hoelang de slacht wordt uitgevoerd?
Knuppels dieren(vee)arts? Knuppeltje is een bekende naam in vakliteratuur onder veeartsen?

knuppeltje
16-12-09, 10:17
Maar Ronald, je hebt een stuk weggelaten:

Met de laatste (Knuppeliaanse) opmerking in vet ben ik het niet eens.

Was dat de letterlijke tekst? :fplet:

knuppeltje
16-12-09, 10:19
Knuppels dieren(vee)arts? Knuppeltje is een bekende naam in vakliteratuur onder veeartsen?

Niet dat ik weet.