PDA

Bekijk Volledige Versie : Inktvissen gebruiken kokosnoten als schild



knuppeltje
15-12-09, 15:59
Jakarta - Inktvissen zijn misschien toch slimmer als gedacht. Australische wetenschappers onthulden dinsdag dat sommige octopussen kokosnoten als schild gebruiken, een teken van intelligentie dat tot nu toe alleen werd waargenomen bij zoogdieren en vogels.

Het gaat om de 'amphioctopus marginatus', ook bekend als kokosnoot octopus.

Bioloog Julian Finn zei dat hij compleet verbaasd was toen hij voor het eerst zag dat een inktvis een lege kokosnoot op sjouw nam. Het dier is daarmee de eerste gewervelde waarvan bekend is dat het gereedschap gebruikt. 'We associëren complex gedrag normaal gesproken niet met ongewervelden, met lagere levensvormen zou je kunnen zeggen', aldus Finn.

Kokosnoten

De bioloog onderzocht tien jaar lang ongeveer twintig inktvissen in Indonesië. Vier daarvan namen lege kokosnoten onder de armen, sleepten ze mee en verstopten zich er later onder. Hiermee tonen de dieren dat ze vooruit kunnen denken.

'Ze doen het, omdat ze later misschien kunnen worden aangevallen. Dat is anders dan dieren die iets oprapen en het voorwerp meteen op hun hoofd zetten ter bescherming.' (NU.nl)

Hola, iedereen begrijpt toch zeker dat ze daar niet onder kruipen om voor de regen te schuilen.
Er zal wel niets van kloppen van die intelligentie, horen we vast en zeker dadelijk hier wel.

Eke
15-12-09, 17:12
[

Hola, iedereen begrijpt toch zeker dat ze daar niet onder kruipen om voor de regen te schuilen.
.


Nee joh, het is voor het kerstdiner: Octopus opgediend in halve cocosnoot :knife_hea



Leuk artikeltje, trouwens.

H.P.Pas
15-12-09, 21:56
Er zal wel niets van kloppen van die intelligentie, horen we vast en zeker dadelijk hier wel.

Ik heb al een hele tijd geleden eens een filmpje gezien van een inktvis, die geleerd had deksels van potjes te schroeven.
Ik heb me er nooit echt in verdiept maar dat inktvissen tamelijk intelligent zijn was volgens mij al langer bekend.

Bofko
15-12-09, 23:02
http://www.youtube.com/watch?v=bBe2KaRuI80

Armadillo
15-12-09, 23:55
filmpje! Met commenaar in het Duits:
YouTube- Coconut Octopus
Ik heb begrepen dat ze wel vaker 'nestjes' maken van schelpen en allerhande rommel die ze op de zeebodem vinden.

Deksel van potje, door een tube kruipen, in een fles mat nauwe hals - ze kunnen het allemaal
YouTube- Pulpos: suave inteligencia (Octopus intelligence)

Inktvissen en octopussen (meervoud?) kunnen niet alleen de kleur maar ook de textuur van hun huid aanpassen (1e 2 minuten gaat over lichtgevende zee-beesten)
http://blog.ted.com/2008/01/david_gallo.php

Octopus wordt afgeleid door een stuk gereedschap, let goed op het polletje algen in de recher-bovenhoek.
YouTube- Cuttlefish attacks octopus

Het enige onhandige aan octopussen is, is dat hun eten soms in hun brein blijft steken. Nouja, stukje schelp van prooidieren en zo.

Bofko
16-12-09, 00:57
Prachtig en indrukwekkend.

knuppeltje
16-12-09, 10:53
Prachtig en indrukwekkend.

Helemaal mee eens.

mark61
16-12-09, 12:01
Yeps. Ik hoop dat ze de vervuiling overleven. De oceanen zitten vol plastic; dat zit nu in vissen, overige zeedieren, vogels.

knuppeltje
16-12-09, 12:42
Yeps. Ik hoop dat ze de vervuiling overleven. De oceanen zitten vol plastic; dat zit nu in vissen, overige zeedieren, vogels.

Als ze die megatreilers nu eens dat plastic laten opvissen in ruil voor al die subsidie voor de stillig-dagen die ze nu hebben? Kan dat spul mooi op een of andere manier gericycled worden. Ik bedoel, voor wat hoort wat.

Soldim
16-12-09, 13:04
Als ze die megatreilers nu eens dat plastic laten opvissen

Heb je, schijnbaar (http://nl.wikipedia.org/wiki/Kunststofarchipel), een hele grote boot voor nodig.

Joesoef
16-12-09, 14:34
Roerbakken met gember, spaans pepertje, beetje limoen en een goede sojasaus. Anders stoven met knoflook, zomertomaat ontpit, peper/ zout, basilicum en marjoraam.

knuppeltje
16-12-09, 16:36
Heb je, schijnbaar (http://nl.wikipedia.org/wiki/Kunststofarchipel), een hele grote boot voor nodig.

Of veel kleinere. heel de zeevisserij in Afrika ligt op z'n gat doordat wij de zee daar hebben leeggevist. Al die vissers gaan daar haast dood van de honger en ellende. Die kunnen we mooi in het leven houden zo. Dat is nog lang niet genoeg. Ook onze vissers leven haast meer van de subsidie dan van de vis, ook die moeten daar maar eens iets voor gaan doen.