PDA

Bekijk Volledige Versie : Kritiek uit Kamer op vrijlaten piraten.



knuppeltje
18-12-09, 15:32
Den Haag - Vanuit de Kamer klinkt kritiek op de vrijlating van dertien van piraterij verdachte Somaliërs donderdag.

De bemanning van het Nederlandse marinefregat Hr. Ms. Evertsen liet hen gaan, omdat geen land bereidt was gevonden de verdachten te berechten.

CDA en GroenLinks vragen opheldering hierover van minister Eimert Middelkoop (Defensie). Ze willen weten waarom Kenia weigerde, terwijl de EU met dit land een verdrag heeft gesloten.

De Kamerleden Maarten Haverkamp en Raymond Knops van het CDA en Mariko Peters van GroenLinks vinden dat door de vrijlating een zeer slecht signaal uitgaat naar andere zeerovers.

EU-schepen

Ze vragen zich ook af of ook andere EU-marineschepen opgepakte verdachten niet kwijt kunnen. Verder willen ze weten waarom een ander EU-schip de gevangenen niet tijdelijk had kunnen overnemen. Dan had de Evertsen 'niet langer gegijzeld hoeven te zijn door piraten.

Deze week stemde de Kamer in met een vervolg van de bijdrage aan de EU-missie Atalanta bij Somalië. Dat gebeurt volgende week. (NU)

Kunnen de landen van de EU niet met elkaar afspreken dat de EU-landen waarvan schepen aangevallen worden zelf de kapers berechten?
Daarvoor zouden ze met de koopvaardij kunnen afspreken dat die de kapers vervoert naar Europa, kwestie van uitwisseling tussen de koopvaardijschepen van die kapers, zodat ze er zo snel mogelijk, schepen varen er genoeg daar. Als die toch bescherming van de vloot krijgen, dan mag daarvoor wel wat tegenoverstaan. En die gasten laat je gewoon poetsen en boenen voor de kost, niet werken, geen eten, en anders maar opsluiten in het vooronder.

tanger'73
18-12-09, 16:08
terstond met een reddingsvest in zee dumpen met de opdracht lekker zelf naar de kust te spartelen.

StevieK
18-12-09, 17:38
terstond met een reddingsvest in zee dumpen met de opdracht lekker zelf naar de kust te spartelen.

Waarom reddingsvast aan ???

mark61
18-12-09, 21:13
Als ik goed begrijp heeft niemand jurisdictie in internationale wateren. Simpel, de zee is van niemand, behoudens zoveel-mijlszones. Dus je kan ze gewoon doodschieten, maar niet berechten.

fisherman1969
18-12-09, 21:58
Als ik goed begrijp heeft niemand jurisdictie in internationale wateren. Simpel, de zee is van niemand, behoudens zoveel-mijlszones. Dus je kan ze gewoon doodschieten, maar niet berechten.

Dat is te gortig deze stumpers zijn de pionnen in de handen van georganiseerd gajes , die zelf in riante villa,s wonen en geen ricico nemen.
Als ex zeeman erger ik me dood ,waarom de schepen niet bewapenen ?
Net zoals in W.O !! 2 snelvuur kannonnen en paar mariniers ,op elk schip, kost minder als het evt losgeld voor een schip!
En verder ( hun water) verbieden voor hoofdzakelijke JAPANSE vissers die de boel leeg vissen ,en anderebuitenlandse vissers schepen.
Een koopvaardij schip vist niet !! die vaart in internationaal water.

tanger'73
18-12-09, 23:04
Waarom reddingsvast aan ???


ook goed, ik dacht dat ik nog een greintje humaniteit in m'n knar had? :haha:

tanger'73
18-12-09, 23:06
Als ik goed begrijp heeft niemand jurisdictie in internationale wateren. Simpel, de zee is van niemand, behoudens zoveel-mijlszones. Dus je kan ze gewoon doodschieten, maar niet berechten.


ouderwets kielhalen dat tuig. :D

justus
19-12-09, 08:12
terstond met een reddingsvest in zee dumpen met de opdracht lekker zelf naar de kust te spartelen.

nu noemen ze dat 'moord'...vroeger heette dat zeerecht.
ik ben soms voor zeerecht (in plaats van vrijlaten).

knuppeltje
19-12-09, 09:38
Als ik goed begrijp heeft niemand jurisdictie in internationale wateren. Simpel, de zee is van niemand, behoudens zoveel-mijlszones. Dus je kan ze gewoon doodschieten, maar niet berechten.

Dan zou dat verdrag met Kenia dus rechteloos zijn, en zijn de Kamervragen over de weigering van Kenia ook totaal nutteloos.

knuppeltje
19-12-09, 09:41
ouderwets kielhalen dat tuig. :D

Aleks daar een paar vilaatjes laten bouwen en dan houd onze veiligheidsdienst daar de zaak wel onder controle. :fpimp:

mark61
19-12-09, 13:30
Dat is te gortig deze stumpers zijn de pionnen in de handen van georganiseerd gajes , die zelf in riante villa,s wonen en geen ricico nemen.
Als ex zeeman erger ik me dood ,waarom de schepen niet bewapenen ?
Net zoals in W.O !! 2 snelvuur kannonnen en paar mariniers ,op elk schip, kost minder als het evt losgeld voor een schip!

Huh? Wil je ze nou wel of niet doodschieten?

mark61
19-12-09, 13:31
Dan zou dat verdrag met Kenia dus rechteloos zijn, en zijn de Kamervragen over de weigering van Kenia ook totaal nutteloos.

Yeps. Kenia heeft helemaal geen jurisdictie over wat een paar Somaliërs 1000 km verderop uitvreten. Het is niet eens partij.

tanger'73
19-12-09, 22:51
nu noemen ze dat 'moord'...vroeger heette dat zeerecht.
ik ben soms voor zeerecht (in plaats van vrijlaten).



Open water is niemandsland, gewoon op de loopplank voor de haaien ermee. :D

fisherman1969
19-12-09, 23:01
Huh? Wil je ze nou wel of niet doodschieten?

Het gaat niet om doodschieten tenzij ze zelf een vuurgevecht aan gaan, maar om het afschrikwekkende voorbeeld !
HE JONGENS DIE KOOPVAARDER IS BEWAPEND!!!

knuppeltje
20-12-09, 10:02
Yeps. Kenia heeft helemaal geen jurisdictie over wat een paar Somaliërs 1000 km verderop uitvreten. Het is niet eens partij.

Oeps, dat is een interessante. Want hoe zit dat dan rechtsgeldig bijvoorbeeld met Gullio P? Zou die dan wel rechtsgeldig in Nederland vervolgd mogen worden?

knuppeltje
20-12-09, 10:04
HE JONGENS DIE KOOPVAARDER IS BEWAPEND!!!

Met puddingbuksen misschien, want dat mag toch niet, dat is toch zo gereld?

fisherman1969
20-12-09, 10:28
Met puddingbuksen misschien, want dat mag toch niet, dat is toch zo gereld?

Ja waarom denk je dat ik reageer ? Zo lang dat die piraten weten dat koopvaarders zonder bewapening varen is het een ,,koud kunstje,,!
Het wordt tijd dat die wet wordt veranderd , ik weet niet precies hoe het Intnationaal zee recht nu precies is .
Maar feit is toen de koopvaardij schepen in WO 2 bewapend werden er minder U duikboten boven water een vuurgevecht aan gingen en vooral niet met de kleinere schepen , het ricico was te groot dat ze zelf deprooi werden .Ook hier zullen de piraten eieren voor hun geld kiezen ,als er een paar schoten voor hun boeg vallen , en als er dan ook nog een mitralleur ratelt ,zijn ze zo weg , dunkt mij.

mark61
20-12-09, 11:05
Oeps, dat is een interessante. Want hoe zit dat dan rechtsgeldig bijvoorbeeld met Gullio P? Zou die dan wel rechtsgeldig in Nederland vervolgd mogen worden?

Wies da?

knuppeltje
20-12-09, 11:36
Wies da?

Dat pilootje van Transavia die nu in Spanje in de cel zit te wachten op zijn uitlevering naar Argentinië, waar ie niet veel zin in heeft.

mark61
20-12-09, 11:46
Dat pilootje van Transavia die nu in Spanje in de cel zit te wachten op zijn uitlevering naar Argentinië, waar ie niet veel zin in heeft.

Oh die. Na, NL heeft wetgeving over 'misdaden tegen de menselijkheid' o.i.d., dat heeft niet elk land. Verder is ie Nederlander, al vraag ik me af of je dan ook misdaden kan berechten van voor zijn Nederlanderschap.

Tis inderdaad wel ingewikkeld, ik vraag me altijd af wie wie kan vervolgen voor welke misdaden. Als meneer uit A misdaden begaat in land B, mag land C hem dan berechten? Altijd ingewikkeld. Ik las ergens ook al een begin van een discussie, of NL bevoegd zou zijn de man te berechten.

Maar ik dacht dat ik goed zat met de notie dat in internationale wateren geen recht kan worden toegepast uit een specifiek land, en internationaal recht gaat dacht ik alleen over de verhouding tussen staten, niet die tussen een willekeurige staat van wie er een boot rondvaart, en een willekeurig persoon, in dit geval uit een niet-bestaande staat. Lastig :hihi:

Je hebt toch zo'n hotel in Somalië ergens waar de 'officiële regering' zetelt? Misschien dat die piraten kan berechten en dan in de kelder opsluiten? :hihi:

knuppeltje
20-12-09, 11:57
Je hebt toch zo'n hotel in Somalië ergens waar de 'officiële regering' zetelt? Misschien dat die piraten kan berechten en dan in de kelder opsluiten? :hihi:

Dat kan niet, want daar ligt de wijn. :fpimp:

Maar het wordt wel steeds interessanter ivb met visserijrechten in internationale wateren bijvoorbeeld nu die kutvissen zich niet meer zo snel willen voortplanten als de mensen, en niet in de minste plaats de grondstoffen-kaping nu de ijskappen steeds meer last van annorexia krijgen.

mark61
20-12-09, 12:25
Dat kan niet, want daar ligt de wijn. :fpimp:

Maar het wordt wel steeds interessanter ivb met visserijrechten in internationale wateren bijvoorbeeld nu die kutvissen zich niet meer zo snel willen voortplanten als de mensen, en niet in de minste plaats de grondstoffen-kaping nu de ijskappen steeds meer last van annorexia krijgen.

Moeslimpiraten blijven keurig van de wijn af.

In de internationale wateren doet iedereen waar ie zin in heeft. Visserijrechten worden alleen erkend in x-mijlszones, en dan nog soms niet. IJsland heeft bijvoorbeeld een gigazone ingesteld, die is wel es aangevochten. Zie onder Cod Wars (http://en.wikipedia.org/wiki/Cod_War).

Ja dat gaat nog wat worden met die olie in de buurt van de Noordpool.

knuppeltje
20-12-09, 12:38
Moeslimpiraten blijven keurig van de wijn af.

Zie onder Cod Wars (http://en.wikipedia.org/wiki/Cod_War).

Ja dat gaat nog wat worden met die olie in de buurt van de Noordpool.

Dadelijk gaan er hier nog een paar vertellen dat piraten geen echte moslims kunnen zijn, hebben we dat weer. :traan1:

Die COD-wars waren inderdaad heftig, maar toch kreeg IJsland voor een deel zijn zin, ten koste van de Engelse vissers.

Slaande ruzie.