PDA

Bekijk Volledige Versie : Is Nederland een hoogontwikkelde samenleving?



Joesoef
24-12-09, 09:29
De Deutsche Bahn reed wél
Duitsland had meer sneeuw, maar er waren alleen kleine vertragingen
Gepubliceerd: 23 december 2009 16:10 | www.nrc.nl | Gewijzigd: 23 december 2009 16:10

De Nederlandse overheid heeft haar burgers aan gevaren blootgesteld door niets te doen om de sneeuw-overlast te beperken, vindt
Door Johannes Koll

Er is nauwelijks vijf centimeter sneeuw gevallen, en het leven in Nederland staat stil. Strooiwagens of sneeuwschuivers schijnen er wel te zijn, maar worden slechts sporadisch ingezet. Zelfs hoofdverkeersaders in de binnensteden worden niet sneeuwvrij gemaakt. In een rijke gemeente zoals Wassenaar neemt geen winkelier of privépersoon het initiatief om ervoor te zorgen dat fietspaden en voetpaden zonder gevaar gebruikt kunnen worden. Busondernemingen staken de dienst. Van sneeuwkettingen lijkt men er nog nooit gehoord te hebben. De Nederlandse Spoorwegen en haar zusterbedrijven laten treinen in groten getale uitvallen, internationale treinen worden zelfs volledig geschrapt. Sommige taxichauffeurs eisen woekerprijzen. De mobiliteit komt vergaand tot stilstand. En dit allemaal omdat er 5 tot 10 centimeter sneeuw is gevallen, en een beetje ijs.

Waar zijn de medewerkers van de NS en van busondernemingen, die aan gestrande reizigers daadwerkelijk zinvolle informatie verstrekken? De websites van de NS en van menig busonderneming lijken ingesneeuwd. Het busstation van Den Haag schakelde zondag gewoon het licht uit – laat de reizigers maar zelf uitzoeken hoe ze thuiskomen.

In buurlanden die vaak met veel ernstigere weersomstandigheden geconfronteerd worden, draait alles gewoon door. In Duitsland, waar de sneeuwbuien erger waren dan in de Randstad, was geen sprake van een ‘negatief reisadvies’ van de spoorwegen. Verbindingen tussen de grote steden waren geen probleem. De Deutsche Bahn meldt dat geen enkele spoorlijn is gesloten. Alleen viel er zo nu en dan wel eens een trein uit. Maar verbindingen tussen de grote steden waren geen probleem. Vertragingen beliepen meestal ongeveer vijf minuten en liepen slechts in een enkel geval op tot anderhalf uur. Mijn trein naar Keulen had slechts twintig minuten vertraging.

Dat zou tot nadenken moeten stemmen. Bestaan in Nederland geen plannen voor een noodsituatie die de inzet van personeel en materiaal in buitengewone omstandigheden regelen? Worden er geen voorzorgmaatregelen getroffen, terwijl in dit land continu alles tot in de kleinste details gepland wordt? Moet het hele land omwille van een paar sneeuwvlokken stilstaan?

De onverschilligheid van de publieke instellingen en van privépersonen alsmede de incompetentie in de transportsector zijn beangstigend. Men moet er niet aan denken welke chaos zou ontstaan als daadwerkelijk een ernstig incident zoals een terreuraanslag of een dijkdoorbraak zou plaatsvinden. We schakelen eenvoudig het licht uit en wachten op betere tijden.

In het licht van een dergelijke attitude rijst de vraag of Nederland zich op het niveau van een hoogontwikkelde samenleving bevindt. Is het niet zo dat de overheid haar taak veronachtzaamt wanneer zij de burgers aan gevaren blootstelt die door een geconcentreerde inzet van strooiwagens en sneeuwschuivers vermeden zouden kunnen worden? En kan men het met een gerust geweten over een (post)moderne civil society hebben als winkeliers en burgers zich verplicht voelen voetpaden en fietspaden van ijs en sneeuw te bevrijden? Vragen over vragen. Voor zelfgenoegzaamheid is er deze winter helaas geen aanleiding.

Dr. Johannes Koll (Keulen, 1964) is verbonden aan het NIAS, Netherlands Institute for Advanced Study in the Humanities and Social Sciences, waar hij werkt aan een politieke biografie van Seyss Inquart.

justus
25-12-09, 10:04
als je de opruiming van de sneeuw als maatstaf neemt zijn wij een bijzonder achterlijke samenleving.
las recentelijk een stukje van wat noren over de nederlandse behandeling van winterweeroverlast...geen mensen, geen materieel, geen planning, geen overzicht...en dat ieder jaar weer. en ze hebben nog gelijk ook.

zet voor mijn part bijstandstrekkers met een sneeuwschuiver aan het werk.

Joesoef
25-12-09, 10:16
zet voor mijn part bijstandstrekkers met een sneeuwschuiver aan het werk.



:hihi: En jij denkt dat gaat werken.

justus
25-12-09, 10:17
:hihi: En jij denkt dat gaat werken.

beter dan nietsdoen. ik begrijp dat jij niet gaat meewerken? sanctie als uitkering inhouden dan maar? betalen we dat aan een scholier die wel wilt...

Joesoef
25-12-09, 10:21
beter dan nietsdoen. ik begrijp dat jij niet gaat meewerken? sanctie als uitkering inhouden dan maar? betalen we dat aan een scholier die wel wilt...


Maandag sta ik met 20 uitkeringstrekkers bij jou op de stoep. Mag jij de mensen aan het werk zetten en houden. Kan je zelf zien wat ik bedoel.

justus
25-12-09, 10:39
Maandag sta ik met 20 uitkeringstrekkers bij jou op de stoep. Mag jij de mensen aan het werk zetten en houden. Kan je zelf zien wat ik bedoel.

maandag? de straten zijn nu vies!

mark61
25-12-09, 10:41
Ik vind het een onzinverhaal. De schrijver zegt het zelf al: in landen waar ze veel meer met dit soort situaties te maken hebben zijn ze beter voorbereid. Logisch.

Het is een simpele afweging. Hoeveel investeer je in iets dat zelden voorkomt? Nederland is vooral een hoogontwikkelde kosten/batenanalist. Net zoals het luchtverkeer nog wel veiliger kan, maar te maken heeft met de wet van de afnemende meeropbrengst, heeft het wegverkeer dat ook.

Dat wil zeggen, dat op een gegeven moment je 1 miljoen moet uitgeven om één leven meer te redden. We hebben collectief besloten dat het ergens ophoudt. Waar precies, dat is heel ingewikkeld te bepalen.

Hetzelfde geldt voor de gezondheidszorg. Het is heel moeilijk te bepalen waar je met 1 miljoen meer de meeste levens redt, of leefbaar houdt / maakt.

Over welke 'gevaren' heeft die vent het eigenlijk? Dat oma uitglijdt? Oma moet het weerbericht volgen en familie, vrienden inschakelen om haar dingen buiten te doen. En anders moet daar maatschappelijk werk ofzo voor zijn, dat ze drie dagen niet naar buiten hoeft. Maar ik neem aan dat er niemand is gestorven wegens in huis opgesloten.

Overigens waren in NL de autowegen, behalve zondagmiddag, gewoon open. Ik had nergens last van. Prorail heeft uitgelegd dat ze een lange-termijnplanning hebben qua onderhoud, ze waren nu met twee dingen bezig, ik dacht baanvakbeveiliging en wissels. Ze kunnen niet alles tegelijk. Ze kunnen natuurlijk 'Zwitserse' wisselverwarming gaan invoeren etc. En dan kost een treinkaartjes straks nog veel meer, en gaat iedereen weer klagen.

Je kan het gewoon nooit goed doen als overheid of nutsbedrijf.

Vergeleken met Engeland doet NL het bijvoorbeeld helemaal niet slecht. In Engeland zijn de riolen verrot, en de drinkwatervoorziening. Het is echt een derdewereldland wat dat betreft. Achterstallige investeringen. Ook het spoornet is verrot; ze hebben niet eens de baanvakbeveiliging die ocntinentaal Europa wel heeft, vandaar de vele ernstige treinongelukken daar.

Dan hebben we het nog niet over watertekorten in de zomer, vnl. door waterverlies van kapotte leidingen en overstromingen in de herfst.

Brussel heeft elke winter gas- en waterleidinglekken, omdat het op een moeras is gebouwd, en als dat ongelijkmatig bevriest en ontdooit ontstaan er spanningen.

In een overbevolkt land als NL is het bijzonder moeilijk en kostbaar infrastructuur aan te leggen en te onderhouden. De verkeersdichtheid, weg, water en spoor, is hier vreselijk hoog.

Nog een argument voor bevolkingsverkleining.

Joesoef
25-12-09, 10:43
maandag? de straten zijn nu vies!



Ahhhh, hij krabbelt terug......

Aït Ayt
25-12-09, 11:41
Ahhhh, hij krabbelt terug......

integendeel, hij zegt dat je NU met die 20 man klaar moet staan en niet pas maandag..

knuppeltje
25-12-09, 11:48
Nog een paar van die sneeuwbuien en dan gaan ze ook hier investeren in electrische ontdooiers, tenminste als ze uitgevochten zijn over wie dat gaat betalen, want dat is nogal een investering blijkbaar.

DNA
25-12-09, 11:53
De Deutsche Bahn reed wél
Duitsland had meer sneeuw, maar er waren alleen kleine vertragingen
Gepubliceerd: 23 december 2009 16:10 | www.nrc.nl | Gewijzigd: 23 december 2009 16:10

De Nederlandse overheid heeft haar burgers aan gevaren blootgesteld door niets te doen om de sneeuw-overlast te beperken, vindt
Door Johannes Koll

Er is nauwelijks vijf centimeter sneeuw gevallen, en het leven in Nederland staat stil. Strooiwagens of sneeuwschuivers schijnen er wel te zijn, maar worden slechts sporadisch ingezet. Zelfs hoofdverkeersaders in de binnensteden worden niet sneeuwvrij gemaakt. In een rijke gemeente zoals Wassenaar neemt geen winkelier of privépersoon het initiatief om ervoor te zorgen dat fietspaden en voetpaden zonder gevaar gebruikt kunnen worden. Busondernemingen staken de dienst. Van sneeuwkettingen lijkt men er nog nooit gehoord te hebben. De Nederlandse Spoorwegen en haar zusterbedrijven laten treinen in groten getale uitvallen, internationale treinen worden zelfs volledig geschrapt. Sommige taxichauffeurs eisen woekerprijzen. De mobiliteit komt vergaand tot stilstand. En dit allemaal omdat er 5 tot 10 centimeter sneeuw is gevallen, en een beetje ijs.

Waar zijn de medewerkers van de NS en van busondernemingen, die aan gestrande reizigers daadwerkelijk zinvolle informatie verstrekken? De websites van de NS en van menig busonderneming lijken ingesneeuwd. Het busstation van Den Haag schakelde zondag gewoon het licht uit – laat de reizigers maar zelf uitzoeken hoe ze thuiskomen.

In buurlanden die vaak met veel ernstigere weersomstandigheden geconfronteerd worden, draait alles gewoon door. In Duitsland, waar de sneeuwbuien erger waren dan in de Randstad, was geen sprake van een ‘negatief reisadvies’ van de spoorwegen. Verbindingen tussen de grote steden waren geen probleem. De Deutsche Bahn meldt dat geen enkele spoorlijn is gesloten. Alleen viel er zo nu en dan wel eens een trein uit. Maar verbindingen tussen de grote steden waren geen probleem. Vertragingen beliepen meestal ongeveer vijf minuten en liepen slechts in een enkel geval op tot anderhalf uur. Mijn trein naar Keulen had slechts twintig minuten vertraging.

Dat zou tot nadenken moeten stemmen. Bestaan in Nederland geen plannen voor een noodsituatie die de inzet van personeel en materiaal in buitengewone omstandigheden regelen? Worden er geen voorzorgmaatregelen getroffen, terwijl in dit land continu alles tot in de kleinste details gepland wordt? Moet het hele land omwille van een paar sneeuwvlokken stilstaan?

De onverschilligheid van de publieke instellingen en van privépersonen alsmede de incompetentie in de transportsector zijn beangstigend. Men moet er niet aan denken welke chaos zou ontstaan als daadwerkelijk een ernstig incident zoals een terreuraanslag of een dijkdoorbraak zou plaatsvinden. We schakelen eenvoudig het licht uit en wachten op betere tijden.

In het licht van een dergelijke attitude rijst de vraag of Nederland zich op het niveau van een hoogontwikkelde samenleving bevindt. Is het niet zo dat de overheid haar taak veronachtzaamt wanneer zij de burgers aan gevaren blootstelt die door een geconcentreerde inzet van strooiwagens en sneeuwschuivers vermeden zouden kunnen worden? En kan men het met een gerust geweten over een (post)moderne civil society hebben als winkeliers en burgers zich verplicht voelen voetpaden en fietspaden van ijs en sneeuw te bevrijden? Vragen over vragen. Voor zelfgenoegzaamheid is er deze winter helaas geen aanleiding.

Dr. Johannes Koll (Keulen, 1964) is verbonden aan het NIAS, Netherlands Institute for Advanced Study in the Humanities and Social Sciences, waar hij werkt aan een politieke biografie van Seyss Inquart.


Feit is is dat ondanks alles : ondanks al die materieel , technologisch, wetenschappelijk materialistisch ....vooruitgang van het westen :

is deze laatste , inclusief NL dus achterlijke culturen & samenlevingnen qua normen, waarden, beginselen ...tolerantie ...

deze laatsten die zijn slechts materialistisch pragmatisch hypocriet utilitair ...normen & waarden voor het westen :

materialistisch normen & waarden...die snel waaien met de socio_economisch , politiek , geo_politiek ...wind_omstandigheden mee :

kan je niet ten alle tijden & omstandigheden erop rekenen :

zelfs die befaamde NLse tolerantie in de middle_eeuwen was slechts van materialistisch economisch aard = had weinig te maken met echt menselijk of moreel ethisch overwegingnen waarden, normen ..............


THE modern west = modern JAHILIA !

mark61
25-12-09, 11:59
THE modern west = modern JAHILIA ![/SIZE]

Daarom woon je er zo graag, hyperhypocriet.

Tis best als je persoonlijk verscheurd bent, maar zeg dat dan, ipv dit geblaat.

Ontopic nog iets te melden? Nee, natuurlijk.

Tomas
25-12-09, 12:09
Nog een paar van die sneeuwbuien en dan gaan ze ook hier investeren in electrische ontdooiers, tenminste als ze uitgevochten zijn over wie dat gaat betalen, want dat is nogal een investering blijkbaar.

Hoe zo uitvechten over wie dat gaat betalen? Dat is heel simpel: wij. Dat kan niet anders. De vraag is of we dat willen voor die paar dagen per decennium. Als je de media volgt hebben we geen keus en is onze nationale trots in het geding. Maar volgens mij worden die langzaam maar zeker steeds achterlijker.

knuppeltje
25-12-09, 12:09
Feit is is dat ondanks alles :

We veel beter jou het hoofd van de wissels hadden moeten maken natuurlijk.
Oeps, ik bedoel niet dat er een trein over je henen moet, alhoewel? :)
Nee, het is kerstmis, en dan doe je zoiets niet. Maar met jou aan het hoofd, was het allemaal niet gebeurd natuurlijk. :fpotver:

mark61
25-12-09, 12:12
Hoe zo uitvechten over wie dat gaat betalen? Dat is heel simpel: wij. Dat kan niet anders. De vraag is of we dat willen voor die paar dagen per decennium. Als je de media volgt hebben we geen keus en is onze nationale trots in het geding. Maar volgens mij worden die langzaam maar zeker steeds achterlijker.

Ja, het is bizar. Officieel is dacht ik het concept 'maakbaarheid van de samenleving' verlaten, maar het idee is blijkbaar nog wel dat we de natuur volledig kunnen, of moeten beheersen.

Het idee dat de mens niet alles in de hand heeft en soms maar even lijdzaam moet toezien, dat kan blijkbaar niet meer.

knuppeltje
25-12-09, 12:16
Hoe zo uitvechten over wie dat gaat betalen? Dat is heel simpel: wij. Dat kan niet anders. De vraag is of we dat willen voor die paar dagen per decennium. Als je de media volgt hebben we geen keus en is onze nationale trots in het geding. Maar volgens mij worden die langzaam maar zeker steeds achterlijker.

Het laatste zou je wel eens denken. Maar ik las dat ProRail die investering zelf maar moest betalen volgens een stel politicie, en dat anderzijds Prorail zegt daarvoor de eurootjes niet te hebben. Uiteindelijk betaalt de reiziger.
Maar ik begon ook met: nog zo'n paar van die sneeuwbuitjes. Als dat er inderdaad niet meer worden dan hebben we misschien meer van deze toestanden.

Tomas
25-12-09, 12:19
Het idee dat de mens niet alles in de hand heeft en soms maar even lijdzaam moet toezien, dat kan blijkbaar niet meer.

Terwijl dat gvd nou juist zo leuk is die paar keer per eeuw.

mark61
25-12-09, 13:09
Terwijl dat gvd nou juist zo leuk is die paar keer per eeuw.

Ja, dat vind ik ook. Maar 'men' niet, blijkbaar.

tr_imparator
25-12-09, 14:26
Vorige week was ik lekker naar Rotterdam gegaan, omdat er juist veel hinder was. Dacht ik, lekker, hoef ik vandaag in die debiele consulaat niet zo lang te wachten. En zo bleek ook. Bovendien ben ik met de NS hispeed gereisd, zonder dat er gecontroleerd werd. Dat scheelde mij ook 12 euro. En als er gecontroleerd zou worden ''alles heeft vertraging, ik heb mijn aansluiting gemist en daardoor deze trein genomen''. Zou 100% werken. Was verder gezellig in de trein en zo kwam er zelfs koffie!!

En gelukkig had de trein vertraging, anders had ik hem gemist.

Alles had vertraging, en ik was 3 uur eerder thuis. ;)

DNA
25-12-09, 19:35
Daarom woon je er zo graag, hyperhypocriet.

Tis best als je persoonlijk verscheurd bent, maar zeg dat dan, ipv dit geblaat.

Ontopic nog iets te melden? Nee, natuurlijk.

:lol:

Freedom of speech, of thought !

:zwaai:

DNA
25-12-09, 19:36
We veel beter jou het hoofd van de wissels hadden moeten maken natuurlijk.
Oeps, ik bedoel niet dat er een trein over je henen moet, alhoewel? :)
Nee, het is kerstmis, en dan doe je zoiets niet. Maar met jou aan het hoofd, was het allemaal niet gebeurd natuurlijk. :fpotver:

:lol:

Freedom of speech, of thought ...

wat heeft een homo te maken met kerst = religie dan ??? :lol:

Freedom of speech, of thought ...


Merry christmas in ur fantasy wonderland, Alice ! :cola:

:zwaai:

tanger'73
25-12-09, 20:59
Nederland is meer een hoogpolige samenleving.

justus
26-12-09, 10:33
integendeel, hij zegt dat je NU met die 20 man klaar moet staan en niet pas maandag..

daarom wordt ie niet aangenomen, op zijn eerste werkdag al te laat....

Joesoef
26-12-09, 10:45
daarom wordt ie niet aangenomen, op zijn eerste werkdag al te laat....

Zielige reactie.

justus
26-12-09, 12:29
Zielige reactie.

daar scoorde jij als eerste mee.