PDA

Bekijk Volledige Versie : Kijk en huiver. Vloeken mag ook.



knuppeltje
08-01-10, 11:15
Kijk en huiver, vloeken mag ook.
Een christelijke kerk en natuurgodsdienst samen tegen weerloze kinderen.

http://www.netwerk.tv/uitzending/2010-01-07/heksenkinderen-nigeria

Olive Yao
08-01-10, 12:07
De strijd om helder denken - en dus tegen bijgeloof - moet iedere generatie opnieuw voeren.

Dat is een van de punten in Wat een onzin! van Herman de Regt en Hans Dooremalen.


http://images.vanstockum.eu/9/9/2/5/9925053

knuppeltje
08-01-10, 12:12
De strijd om helder denken - en dus tegen bijgeloof - moet iedere generatie opnieuw voeren.

Dat is een van de punten in Wat een onzin! van Herman de Regt en Hans Dooremalen.


http://images.vanstockum.eu/9/9/2/5/9925053

Kun je daarmee ook uitleggen waarom die Christenen van de Pinxstergemeente zoiets doen.

Olive Yao
08-01-10, 12:16
Kun je daarmee ook uitleggen waarom die Christenen van de Pinxstergemeente zoiets doen.

(Kep mn agressie eerst even laten wegebben voor ik net reageerde).

Uit bijgeloof.

knuppeltje
08-01-10, 12:47
(Kep mn agressie eerst even laten wegebben voor ik net reageerde).

Uit bijgeloof.

Bijgeloof, mag dat voor gelovigen, die hebben toch het enige en ware geloof.

tanger'73
08-01-10, 13:39
Ja ik had gisteren een fragment gezien. Werkelijk verbijsterend en vreselijk dat kinderen worden verstoten, lichamelijk verminkt en gedood omdat men denkt dat ze heksen zijn.

Charlus
08-01-10, 14:05
<...>Uit bijgeloof.
Waarom zeg je niet dat ze het uit geloof doen? Ik heb de film niet gezien, maar kan me er eea. bij voorstellen.

Morosian
08-01-10, 14:09
As long as people believe in absurdities, they will continue to commit atrocities.
-Voltaire

Charlus
08-01-10, 14:14
http://www.netwerk.tv/uitzending/2010-01-07/heksenkinderen-nigeria:

Hekserij is in een aantal Nigeriaanse Pinkstergemeenten vermengd geraakt met het christelijk geloof.
Zoals het hier staat beoefenen de Christenen hekserij. Hetzelfde als zeggen dat homoseksualiteit vermengd is geraakt met de Islam.
Er zal bedoeld worden dat vanuit het Christelijke geloof actie wordt gevoerd tegen heksen. Is niet nieuw. Beoefenaars van authentiek Christendom.

Charlus
08-01-10, 14:17
As long as people believe in absurdities, they will continue to commit atrocities.
-Voltaire
:slaap:

Olive Yao
10-01-10, 15:43
Waarom zeg je niet dat ze het uit geloof doen? Ik heb de film niet gezien, maar kan me er eea. bij voorstellen.

Eerst dacht ik: inderdaad, wat is het verschil tussen godgeloof en bijgeloof?
Bij nader inzien, ook als we dat onderscheid wel maken, dit geloof in hekserij lijkt inderdaad deel te zijn van het godgeloof daar.

Komen heksen eigenlijk voor in de tenach / oude testament?

H.P.Pas
10-01-10, 16:05
.

Komen heksen eigenlijk voor in de tenach / oude testament?

Ja.
Ze horen gestenigd.

fisherman1969
10-01-10, 16:45
Waarom zeg je niet dat ze het uit geloof doen? Ik heb de film niet gezien, maar kan me er eea. bij voorstellen.

Ik heb de hele uitzending bekeken en dit is een idiote afscheiding die op een ding uit is m.n POEN geld dus .
En de plaatser is maar op een ding uit : het vooral CHRISTELIJKE geloof af te zeiken niks meer en niks minder ,want het is wel weer een Christelijke organisatie die hulp bied !!
ff een klein voorbeeld hoeveel zgn Christelijke PINKSTERGEMEEN SCHAPPEN ER ZIJN:en afscheidingen die zich zo noemen allemaal onder het mom Chriselijken .:(

Belangrijkste kenmerken
Er zijn verschillen tussen pinkstergemeenten onderling, maar de meest voorkomende kenmerken zijn zijn:

Een nadruk op redding. Iemand kan alleen gered kan worden door Jezus Christus aan te nemen als Heer en Redder tot vergeving der zonden
De Bijbel heeft absoluut gezag
Doop met de Heilige Geest. Deze wordt gezien als een 'tweede werk van genade'. Hierdoor wordt de gelovige toegerust tot dienstbetoon en om te getuigen.
Handoplegging en genezing door gebed
Glossolalie of het spreken in tongen (het vermeende spreken in vreemde talen die men nooit heeft geleerd). De klassieke pinkstertheologie leerde dat dit het fysieke bewijs was van de doop in de Heilige Geest
Een nadruk op de persoonlijke, emotionele ervaring van God (en van het vervuld zijn van de Heilige Geest)
Uitbundige zang met gebaren en opheffen van handen, soms met dans
Openheid voor visioenen en openbaringen van God
Geloof wordt gezien als persoonlijke beleving
Kinderen worden "opgedragen" (gezegend in een speciale dienst), volwassenen (of jongeren die oud genoeg zijn om zelf te kiezen) worden gedoopt door onderdompeling
Een grote nadruk op het zelf maken van een keuze voor God (het is niet alleen God die voor de mens kiest, maar ook de mens die voor God moet kiezen).
In (sommige) kringen heerst een zekere vorm van anti-intellectualisme. Dat vertaalt zich in een kinderlijke vorm van geloven en afkeer van bv. theologische opleidingen
Een sterke nadruk op zending. Alle stammen en volken moeten het evangelie hebben gehoord voordat Jezus terug komt.
Een sterke nadruk op de Eindtijd. Het zal niet lang meer duren voordat de aarde vergaat, maar Jezus Christus zal spoedig komen. In veel kringen wordt geloofd dat er eerst nog een wereldwijde opwekking zal uitbreken

Weer andere afscheidingen zijn ook hieruit weer gekomen ,
kortom het is en,, vrij geloof,, ik en kan morgen er een variatie opmaken b.v dat het verboden is om een scheet te laten in een straal van 50 meter van een willekeurig godshuis :jumping:
Of ik aanhangers krijg valt te betwijvelen maar 20 zal genoeg voor een niuewe orde zijn .

fisherman1969
10-01-10, 16:48
Waarom zeg je niet dat ze het uit geloof doen? Ik heb de film niet gezien, maar kan me er eea. bij voorstellen.

Ik heb de hele uitzending bekeken en dit is een idiote afscheiding die op een ding uit is m.n POEN geld dus .
En de TOPIC plaatser is maar op een ding uit : het vooral CHRISTELIJKE geloof af te zeiken niks meer en niks minder ,want het is TOEVALLIG wel weer een Christelijke organisatie die hulp bied !!
ff een klein voorbeeld hoeveel zgn Christelijke PINKSTERGEMEEN SCHAPPEN ER ZIJN:en afscheidingen die zich zo noemen allemaal onder het mom Chriselijken .:(

Belangrijkste kenmerken
Er zijn verschillen tussen pinkstergemeenten onderling, maar de meest voorkomende kenmerken zijn zijn:

Een nadruk op redding. Iemand kan alleen gered kan worden door Jezus Christus aan te nemen als Heer en Redder tot vergeving der zonden
De Bijbel heeft absoluut gezag
Doop met de Heilige Geest. Deze wordt gezien als een 'tweede werk van genade'. Hierdoor wordt de gelovige toegerust tot dienstbetoon en om te getuigen.
Handoplegging en genezing door gebed
Glossolalie of het spreken in tongen (het vermeende spreken in vreemde talen die men nooit heeft geleerd). De klassieke pinkstertheologie leerde dat dit het fysieke bewijs was van de doop in de Heilige Geest
Een nadruk op de persoonlijke, emotionele ervaring van God (en van het vervuld zijn van de Heilige Geest)
Uitbundige zang met gebaren en opheffen van handen, soms met dans
Openheid voor visioenen en openbaringen van God
Geloof wordt gezien als persoonlijke beleving
Kinderen worden "opgedragen" (gezegend in een speciale dienst), volwassenen (of jongeren die oud genoeg zijn om zelf te kiezen) worden gedoopt door onderdompeling
Een grote nadruk op het zelf maken van een keuze voor God (het is niet alleen God die voor de mens kiest, maar ook de mens die voor God moet kiezen).
In (sommige) kringen heerst een zekere vorm van anti-intellectualisme. Dat vertaalt zich in een kinderlijke vorm van geloven en afkeer van bv. theologische opleidingen
Een sterke nadruk op zending. Alle stammen en volken moeten het evangelie hebben gehoord voordat Jezus terug komt.
Een sterke nadruk op de Eindtijd. Het zal niet lang meer duren voordat de aarde vergaat, maar Jezus Christus zal spoedig komen. In veel kringen wordt geloofd dat er eerst nog een wereldwijde opwekking zal uitbreken

Weer andere afscheidingen zijn ook hieruit weer gekomen ,
kortom het is en,, vrij geloof,, ik en kan morgen er een variatie opmaken b.v dat het verboden is om een scheet te laten in een straal van 50 meter van een willekeurig godshuis :jumping:
Of ik aanhangers krijg valt te betwijvelen maar 20 zal genoeg voor een nieuwe orde zijn .