PDA

Bekijk Volledige Versie : 'Daklozen zijn geen knuffelberen'



Marsipulami
09-01-10, 13:40
'Daklozen zijn geen knuffelberen'

zaterdag 09 januari 2010
Auteur: Nikolas Vanhecke

© Eric de Mildt

SOLIDAIR OF MEDIAGEIL: HOE EERLIJK IS DAKLOZENOPVANG?

— GENT - De pakjes zijn uitgedeeld, de kerstboom is verbrand en de daklozenhype (bijna) achter de rug. Werner Van de Weghe, lid van de Broeders van Liefde, stelt zich vragen bij de solidariteitsgolf van de jongste weken. 'Sommige weldoeners doen het gewoon voor de media-aandacht. Heeft een arme nog het recht om niet in de krant te komen?'

Niemand kan inschatten hoeveel daklozen tijdens deze ijsdagen warmte vinden bij particulieren thuis. Die opvangvorm gebeurt te impulsief en versnipperd om in cijfers te gieten. Volgens Werner Van de Weghe staat wel vast dat de oproep van de premier om een dakloze in huis te nemen meer kwaad dan goed heeft gedaan.

Van de Weghe leidt het Gentse Huize Triest-Gemeenschapshuis Tabor, een rustplek voor vluchtelingen en daklozen dat al meer dan twee decennia bestaat. In het project 'begeleid wonen' kunnen 23 personen terecht. Naast een sociaal eethuis en douchemogelijkheden biedt Huize Triest-Gemeenschapshuis Tabor, een initiatief van de Broeders van Liefde, zestien 'acute' bedden aan. Bij dit weer zitten de kamers dag na dag overvol.

Ondanks dat plaatsgebrek is het volgens u toch geen goed idee dat de man in de straat een dakloze opvangt.

'Lowieke uit de straat mag geen leerkracht of chirurg worden, want onze kinderen verdienen goed onderwijs en alleen mensen met een diploma mogen aan ons prutsen. Maar voor daklozen kan en mag blijkbaar iedereen zorgen, ongeacht de deskundigheid. Wie nu plots een dakloze in huis haalt, weet bijna zeker dat hij op media-aandacht kunnen rekenen.'

'Die mensen in armoede hebben bijna niets meer, buiten één ding: het recht om hun armoede te verbergen. Er ontstaat daardoor een totaal verkeerd beeld van de daklozenproblematiek. Zelfs de sterkste persoonlijkheid zal na jaren op straat te hebben geleefd voor de camera's zeggen dat hij ervoor heeft gekozen, dat hij liever bij zijn vrienden op straat blijft dan in een opvangcentrum te moeten slapen. Als je die beelden ziet, denk je dat ze het niet erg vinden. Maar ze zijn net diep beschaamd over hun situatie.'

De hulporganisatie Caritas moest de afgelopen weken talloze particuliere opvangvoorstellen weigeren, omdat de risico's voor de weldoeners en de daklozen te groot zouden zijn. Moeten jullie veel mensen met een kamer op overschotteleurstellen?

'Ik krijg dagelijks vijf telefoons binnen van personen die daklozen willen opvangen. Mijn gsm staat nauwelijks stil. Stellen ze hun zolder niet open voor een gezin, dan hebben ze wel voedselpakketten samengesteld. Onlangs nog: “Hallo, Werner, ik heb hier een bus vol met tweedehandsspeelgoed. Voor die arme sukkels., Daar moet ik negatief op antwoorden. We zijn niks met zulke voorstellen. De daklozen die hier over de vloer komen, zijn geen toeristische attractie.'

'De laatste telefoon liep donderdagavond om elf uur binnen. “In Ledeberg heb ik een dakloze man en vrouw gezien, kunnen jullie die niet gaan ophalen?, Ik antwoordde vriendelijk dat het onmogelijk was, want onze acute opvang zat al stampvol. Niet veel later opnieuw die dame die belt: “Ik ben verpleegster en vind dat jullie iets moeten doen aan die man die hier met drie vuilniszakken over straat loopt., Maar het is toch niet omdat iemand met een vuile sjaal en zakken rondwandelt dat hij of zij automatisch dakloos is?'

'De stad Gent doet veel inspanningen voor daklozen, maar er is een gebrek aan goeie structurele opvang. Die kleine prikken van de man in de straat komen er uit solidariteit en ze zijn goed bedoeld, maar veranderen weinig aan de situatie van de mensen.'

Hebt u dan liever dat ze jullie met rust laten?

'Ik heb het moeilijk met iemand die twintig zakken kledij komt droppen en hier eens wil binnenkijken: “Oh, in mijn auto ligt er nog een sjaaltje. Zit hier nergens een kindje die daar iets mee is?, Of ze komen toe met twee potjes yoghurt en willen zelf kiezen wie ze mag uitlepelen.'

Die mensen bedoelen het toch goed.

'Natuurlijk, ze contacteren ons vanuit hun goed hart, vanuit een gevoel van solidariteit. Heel wat vrijwilligers willen helpen bij onze nachtopvang. Een goeie week geleden meldden 193 mensen zich aan om te komen helpen. Ik heb gezegd: “Neem opnieuw contact op in januari of februari, kom eens langs om te proberen en misschien kan je volgende winter meedraaien,. Ik ben benieuwd hoeveel er zullen terugkomen.'

'Wij zijn dankbaar voor de interesse, maar niet iedereen kan zomaar hulpverlener spelen. Vrijwilligerswerk gaat niet zuiver om liefdadigheid. Inspiratie en deskundigheid gaan bij ons samen.'

'Het is geen kwestie van een rolstoel duwen naast een leger professionals. Je hebt een deskundige vorming nodig. Op het moment dat je te emotioneel betrokken raakt, hou je er best mee op. Daklozen zijn geen knuffelberen.'

www.huizetriest.be