PDA

Bekijk Volledige Versie : Iran wil schadevergoeding voor Tweede Wereldoorlog



Marsipulami
09-01-10, 20:12
Iran wil schadevergoeding voor Tweede Wereldoorlog

zaterdag 09 januari 2010
Bron: ap Auteur: jns

De Iraanse president Mahmoud Ahmadinejad heeft opdracht gegeven tot het samenstellen van een panel dat moet onderzoeken hoeveel schade Iran heeft opgelopen door de invasie van geallieerde troepen in 1941. Aan de hand van de onderzoeksresultaten wil het regime schadevergoedingen eisen.
Volgens Ahmadinejad heeft Iran flink geleden onder de invasie van Groot-Brittannië en de Sovjet-Unie tijdens de Tweede Wereldoorlog. Het heeft daar nooit een compensatie voor gekregen, zegt de president nu.

De Britten en Sovjets vielen Iran eind augustus 1941 binnen om de Iraanse olievelden veilig te stellen en toevoerwegen te creëren voor de Sovjet-Unie. Het Iraanse volk leed onder de invasie, omdat voedsel en kleding schaars was, en de eerste prioriteit lag bij de geallieerde troepen.

Ahmadinejad eiste zaterdag niet alleen een schadevergoeding voor de Tweede Wereldoorlog, maar ook voor schade geleden tijdens de Eerste Wereldoorlog, voor de westerse steun aan de voormalige Pahlavi-dynastie en voor de westerse vijandigheid tegen Iran sinds de Islamitische Revolutie in 1979.

tanger'73
09-01-10, 21:31
Dan kunnen ze beter onderzoeken hoeveel schade ze hebben opgelopen door de handelsembargo, want dat ligt eerder voor de hand.

justus
10-01-10, 11:01
Dan kunnen ze beter onderzoeken hoeveel schade ze hebben opgelopen door de handelsembargo, want dat ligt eerder voor de hand.

farah diba zal ook vast nog wel een claim hebben op khomeini en zijn kornuiten...

fisherman1969
10-01-10, 11:44
farah diba zal ook vast nog wel een claim hebben op khomeini en zijn kornuiten...

:lol: Denk niet dat ze dat echt nodig heeft, met alle respect maar leeft dat mens trouwens nog?

justus
10-01-10, 12:26
:lol: Denk niet dat ze dat echt nodig heeft, met alle respect maar leeft dat mens trouwens nog?

dacht het wel, de sjah is exit.

mark61
10-01-10, 13:08
Als ik Griekenland was zou ik een claim indienen voor de schade geleden bij de Perzische Oorlogen (http://en.wikipedia.org/wiki/Persian_Wars).

knuppeltje
10-01-10, 14:26
Als ik Griekenland was zou ik een claim indienen voor de schade geleden bij de Perzische Oorlogen (http://en.wikipedia.org/wiki/Persian_Wars).

Egypte bij Griekenland. Net als alle andere landen die Aleksander veroverde. En er zijn er wel een heel stel landen die dan Mongolië kunnen aanklagen. En Egypte weer Ethiopië. Er is nog zo verschrikkelijk veel wat nog verrekend moet worden, daar word je allemaal niet goed van als je daarbij stil staat. Misschien kan die Ahmadine alsnog dat hele oorlogsleed uit het verleden recht doen als ie een beetje zijn best doet.
Zal wel een moeilijk karwei worden denk.

tanger'73
10-01-10, 14:48
farah diba zal ook vast nog wel een claim hebben op khomeini en zijn kornuiten...


Ja de nabestaande van wijlen premier van iran, de anti- imperialistische Mohammed Mosaddegh. Die op laffe wijze door de CIA uit de weg is geruimd. Kunnen ook een forse schadeclaim indienen.

knuppeltje
10-01-10, 15:07
Ja de nabestaande van wijlen premier van iran, de anti- imperialistische Mohammed Mosaddegh. Die op laffe wijze door de CIA uit de weg is geruimd. Kunnen ook een forse schadeclaim indienen.

Hij is wel gewoon van ouderdom gestorven.

tanger'73
10-01-10, 15:15
Hij is wel gewoon van ouderdom gestorven.


Ja uit de weg geruimd, politiek dood gemaakt, snap je?

justus
10-01-10, 15:29
Ja uit de weg geruimd, politiek dood gemaakt, snap je?

niet zo serieus hoor....

tanger'73
10-01-10, 15:34
niet zo serieus hoor....

Hij kreeg wel heel wat serieus over zich heen, wist je dat Ajax een grote rol bij zijn val heeft gespeeld met Operation Ajax dat op de arme man werd losgelaten? :D

H.P.Pas
10-01-10, 17:09
Als ik Griekenland was zou ik een claim indienen voor de schade geleden bij de Perzische Oorlogen (http://en.wikipedia.org/wiki/Persian_Wars).

Samengestelde interest ?

mark61
10-01-10, 17:17
Samengestelde interest ?

Jammer, is haram, zegt Ahmedi dan.

ronald
10-01-10, 19:58
Iran wil schadevergoeding voor Tweede Wereldoorlog



Tweede Wereldoorlog??? Wat tweede wereldoorlog? Heeft nooit bestaan.

ELdorado
10-01-10, 20:14
Tweede Wereldoorlog??? Wat tweede wereldoorlog? Heeft nooit bestaan.


Kreeg ik net uit onbetrouwbaar bron te horen dat Iran eist ook schadevergoeding voor de joodse Iranese holocaust slachtoffers ! :fplet: