PDA

Bekijk Volledige Versie : Slavoj Zizek,het denkbeest, dinsdagmiddag 14:55 uur, Ned.2



Eke
11-01-10, 22:54
http://www.vpro.nl/programma/tegenlicht/afleveringen/42792200/media/42966542/#

Onverwacht kwam vanavond bij Tegenlicht (VPROprogramma) een uitzending over SLAVOJ ZIZEK, 'de laatste radicale denker', Sloveense marxistische socioloof,filosoof, psycho-analyticus en cultuurcriticus 50 minuten lang in beeld waarbij hij geconfronteerd werd met 4 thema's :

de economische crisis, de ecologische crisis, de veiligheidscrisis en de crisis van de democratie.

Een boeiende (!)uitzending...die morgen, dinsdagmiddag 14:55 uur, op Nederland 2 herhaald wordt.

tanger'73
11-01-10, 22:56
Ja mooi he, ondanks communistische sympathieën toch scherp en doordacht.

Eke
11-01-10, 23:05
Ja mooi he, ondanks communistische sympathieën toch scherp en doordacht.

Ja, ik vond het ook heel verrijkend en wil morgen nog eens kijken....echt interessant...hij zoekt naar een nieuwe maatschappijvorm die wezenlijk anders zal moeten zijn dan het technocratisch sociaal liberalisme ...

Nou ja, nu gauw slapen en morgenmiddag hopelijk weer een goed gebruikt uurtje :)

Leuk, Tanger, dat je het ook gezien hebt !

tanger'73
11-01-10, 23:08
Ja, ik vond het ook heel verrijkend en wil morgen nog eens kijken....echt interessant...hij zoekt naar een nieuwe maatschappijvorm die wezenlijk anders zal moeten zijn dan het technocratisch sociaal liberalisme ...

Nou ja, nu gauw slapen en morgenmiddag hopelijk weer een goed gebruikt uurtje :)

Leuk, Tanger, dat je het ook gezien hebt !

De man weet waar hij over praat en is daarbij nog temperamentvol met zijn wel zeer scherpe analyses.

Eke
12-01-10, 08:12
De man weet waar hij over praat en is daarbij nog temperamentvol met zijn wel zeer scherpe analyses.

Ken je het programma : de beauty en de nerd ? Daar moest ik gisteravond even aan denken ..hij is getrouwd met een veel jongere Argentijnse beeldschone vrouw (ze was fotomodel of i.d.). Iemand uit z'n publiek, toen hij in dat land was voor lezingen.

Bovenstaande zin van jou verklaart dit heel goed :hihi:

Er zijn zoveel grote problemen momenteel en ga er maar aanstaan. Het is heel prettig als iemand de pro's en contra's van verschillende samenlevingsvormen en hun oplossingen voor dit soort zaken,wel haast uit ervaring kent. Hij gaf inderdaad zeer scherpe analyses.
Nou gaf hij niet overal oplossingen voor, maar 'aanzetten' om er verder mee aan de slag te gaan. Dus hij is ook realist .....

tanger'73
12-01-10, 11:37
Ken je het programma : de beauty en de nerd ? Daar moest ik gisteravond even aan denken ..hij is getrouwd met een veel jongere Argentijnse beeldschone vrouw (ze was fotomodel of i.d.). Iemand uit z'n publiek, toen hij in dat land was voor lezingen.

Bovenstaande zin van jou verklaart dit heel goed :hihi:

Er zijn zoveel grote problemen momenteel en ga er maar aanstaan. Het is heel prettig als iemand de pro's en contra's van verschillende samenlevingsvormen en hun oplossingen voor dit soort zaken,wel haast uit ervaring kent. Hij gaf inderdaad zeer scherpe analyses.
Nou gaf hij niet overal oplossingen voor, maar 'aanzetten' om er verder mee aan de slag te gaan. Dus hij is ook realist .....

Voor oplossingen zit hij veels te veel vastgeroest in het oude Leninistische-Marxisme, dat voor oplossingen niks meer dan een ingeblikte lach biedt.

Eke
12-01-10, 12:15
Voor oplossingen zit hij veels te veel vastgeroest in het oude Leninistische-Marxisme, dat voor oplossingen niks meer dan een ingeblikte lach biedt.

Je hebt het idee dat hij vastgeroest zit, Tanger ?
We zullen zien vanmiddag, want ik heb wel 2 keer nodig om het allemaal door te laten dringen :hihi:

Ook zou ik hem graag het probleem willen voorleggen van Palestina en Israël.
Misschien dat ie nog goeie handvatten heeft om de zaak vlot te trekken....

tanger'73
12-01-10, 13:00
Je hebt het idee dat hij vastgeroest zit, Tanger ?
We zullen zien vanmiddag, want ik heb wel 2 keer nodig om het allemaal door te laten dringen :hihi:

Ook zou ik hem graag het probleem willen voorleggen van Palestina en Israël.
Misschien dat ie nog goeie handvatten heeft om de zaak vlot te trekken....


Analyseren en blootleggen, kan hij als de beste. Maar oplossingsgericht denken is maar weinigen gegeven.

Witte78
12-01-10, 13:04
Ik vond zijn analyse wel redelijk realistisch, maar hij kwam helaas met geen enkel alternatief of oplossing. "We moeten een nieuw communisme bedenken". Naar mijn mening wordt een nieuw soort communisme pas mogelijk wanneer we technologisch zo ver zijn dat materiële zaken niet of nauwelijks nog waarde hebben. Geld zal dan ook geen rol meer spelen.

tanger'73
12-01-10, 13:09
Geef mij maar beter het herdefiniëren van onze op oudsher humanistische gestoelde democratie, dan het herdefiniëren van het communisme?

Kal-El B.V
12-01-10, 13:36
Ik heb het ook gezien, interessante man, maar sinds wanneer staat god als interviewer op de loonlijst van de linksprogressieven ?


De formats voor interviewprogramma's op de nederlandse televisiekanalen die ik de afgelopen jaren voorbij heb zien komen, zijn op zijn zachts gezegd schizofreen te noemen. what's next ?

Maar die man was interessant genoeg om het nog eens te zien.

BlackBox
08-04-11, 10:23
http://www.vpro.nl/programma/tegenlicht/afleveringen/42792200/media/42966542/#

Onverwacht kwam vanavond bij Tegenlicht (VPROprogramma) een uitzending over SLAVOJ ZIZEK, 'de laatste radicale denker', Sloveense marxistische socioloof,filosoof, psycho-analyticus en cultuurcriticus 50 minuten lang in beeld waarbij hij geconfronteerd werd met 4 thema's :

de economische crisis, de ecologische crisis, de veiligheidscrisis en de crisis van de democratie.

Een boeiende (!)uitzending...die morgen, dinsdagmiddag 14:55 uur, op Nederland 2 herhaald wordt.
Als je zijn boeken gelezen hebt of zijn eerdere videolezingen hebt bekeken, is deze uitzending een waardevolle aanvulling op wat Slavoj Zizek heeft te melden.
Maar als deze uitzending de eerste kennismaking is met Slavoj Zizek, kan er verwarring ontstaan.
Waarchijnlijk hebben de eindverantwoordelijken van de uitzending genoeg kennis van Slavoj Zizek's gedachtegoed, maar hebben ze niet voldoende rekening gehouden met het gedeelte van de kijkers voor wie Slavoj Zizek een volstrekte onbekende was.

BlackBox
08-04-11, 10:33
Voor oplossingen zit hij veels te veel vastgeroest in het oude Leninistische-Marxisme, dat voor oplossingen niks meer dan een ingeblikte lach biedt.
Het globaal kaptialisme wordt door hem omschreven als liberaal communisme. Dus Bill Gates (Microsoft) en Obama (president V.S.) beschouwt hij als leiders van het liberaal communisme.

Lenin wordt door hem verweten dat Lenin desnoods extreme wreedheid aanvaardbaar vond om diens politieke doelen te bereiken. En Stalin heeft hetzelfde beleid (extreme wreedheid) overgenomen.