PDA

Bekijk Volledige Versie : Moskee legt gsm-verkeer plat om rustig te kunnen bidden



jang0201
12-01-10, 09:50
Moskee legt gsm-verkeer plat om rustig te kunnen bidden TILBURG - De moskee van de Tilburgse imam Salam blijkt al het mobiele telefoonverkeer in een straal van tientallen meters te hebben stilgelegd om zo rustig te kunnen bidden. In het gebouw aan de Von Suppéstraat was een zogenoemde gsm-jammer geplaatst


De Islamitische Stichting voor Opvoeding en Overdracht van de imam Salam werd deze week door de Bredase rechter veroordeeld tot een boete van 650 euro wegens het verstoren van het belverkeer, zo is dinsdag te lezen in BN/De Stem.

Een gsm-jammer zendt sterke radiosignalen uit waardoor bellen in de nabij omgeving onmogelijk wordt gemaakt. Een dergelijk apparaat is verboden omdat de frequentie waarop het uitzendt, van de belproviders is. Bovendien worden ook de telefoonlijnen van alle hulpdiensten platgelegd.

Mensen uit de omgeving hadden geklaagd dat ze niet meer mobiel konden bellen. De rechter vond dat de moskee maar gewoon een bordje moet ophangen.

De moskee kwam vorig jaar ook in het nieuws naar aanleiding van signalen over gevaarlijke ontwikkelingen in de moskee van Salam in Tilburg-Noord. Dit nadat onder meer informatie bij de politie was binnengekomen via de Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (AIVD).

Wetenschappers van de Universiteit van Tilburg deden daarop onderzoek en kwamen tot de conclusie dat de omstreden ultraconservatieve Salam niet direct een veiligheidsgevaar voor de Nederlandse democratie of rechtsstaat vormt, maar dat zijn fundamentalistische geloofsovertuiging kan botsen met de Nederlandse normen en waarden.

Eke
12-01-10, 12:06
TILBURG - De moskee van de Tilburgse imam Salam blijkt al het mobiele telefoonverkeer in een straal van tientallen meters te hebben stilgelegd om zo rustig te kunnen bidden.

De Islamitische Stichting voor Opvoeding en Overdracht van de imam Salam werd deze week door de Bredase rechter veroordeeld tot een boete van 650 euro wegens het verstoren van het belverkeer, zo is dinsdag te lezen in BN/De Stem.

.


Logisch dat er de wens is om rustig te kunnen bidden....

Jammergenoeg is gekozen voor een verboden methode : een telefoonjammer...

Er zijn verschillende redenen om dit te verbieden, maar belangrijk hierbij is dat mensen uit de buurt die een nood-oproepje willen plegen (bv naar de dokter)geen kant opkunnen.

Ook is het ongezond voor diegene die die jammer bij zich draagt in z'n broekzak (sterkere straling dan van zendmast op afstand)

Je hebt eigenlijk niet meer nodig dan een papiertje en een potlood om je wens te kunnen verspreiden...

Jang, waarom plaatste je dit nieuws ?

jang0201
12-01-10, 14:04
Ik heb dit bericht hier neergezet omdat ik me afvroeg waarom ze zo gsmjammer neergezet hadden. Heb nog nooit van dat ding gehoord!
Je kan toch ook gewoon een bordje bij de ingang zetten, mobiels uit! Terecht dat ze daarvoor een boete hebben gekregen, je zal idd. maar hulp nodig hebben als buren zijnde.

Al Sawt
12-01-10, 15:23
Ik heb dit bericht hier neergezet omdat ik me afvroeg waarom ze zo gsmjammer neergezet hadden. Heb nog nooit van dat ding gehoord!
Je kan toch ook gewoon een bordje bij de ingang zetten, mobiels uit! Terecht dat ze daarvoor een boete hebben gekregen, je zal idd. maar hulp nodig hebben als buren zijnde.

Je hebt dit bericht neergezet om moslims een sneer te geven. Maar je vergat voor gemakshalve dat dergelijke zaken vaak voorkomen. Kerken in Frankrijk storen tijdens hun diensten, vaak gsm verkeer.

Dan heb ik het niet eens over gestoorde Joodse fanatici die pas en onpas gsmverkeer storen. Omdat het Sabat is.

fisherman1969
12-01-10, 15:59
Je hebt dit bericht neergezet om moslims een sneer te geven. Maar je vergat voor gemakshalve dat dergelijke zaken vaak voorkomen. Kerken in Frankrijk storen tijdens hun diensten, vaak gsm verkeer.

Dan heb ik het niet eens over gestoorde Joodse fanatici die pas en onpas gsmverkeer storen. Omdat het Sabat is.

Vind ik ook van die ,,sneer ,,alleen je valt zelf door de mand om meteen weer de zoveelste ,,sneer,, over de Joden neer te zetten van kijk die doen het ook :tik:
Overigens R.K ,Jood of Moslim je kunt niet ten behoeve van een KERKDIENST plaatselijk het telefoon verkeer verstoren ,belachelijk je belt toch ook niet luidkeels van uit de kerk je schoonmoeder of zo ? dat zou abnormaal zijn dus mag je gevoeglijk aannemen dat tijdens de dienst de mensen zelf wel zo wijs (opgevoed) zijn om niet te bellen .

Eke
12-01-10, 16:12
. Heb nog nooit van dat ding gehoord!


! Terecht dat ze daarvoor een boete hebben gekregen, .

Voor mij is het ook nieuw, maar zo'n feit dat mensen die wat ouder zijn (bv. 40-plussers ;) )er onbekend mee zijn zou juist een reden kunnen zijn om het met alleen een waarschuwing af te doen.....
Ik kan me nl voorstellen dat de moskee niet gerund wordt door jonge wizz-kids...

Al Sawt, inmiddels weet ik dat je zo'n jammer op 5 meter kan instellen.Dan valt af het storen bij de buren, blijft over het gezondheidsrisico voor frekwente bezoekers in het gebouw.

Tja, en het schijnt dus verboden te zijn om meerdere redenen. (bv.voorkomen van escalatie tussen provider [die wil dat men uit z'n duur betaalde zendgebiedje blijft )en telefoonjammer...steeds sterkere straling nodig] Er zijn natuurlijk meerdere gelegenheden te bedenken waarin je stilte prefereert.