PDA

Bekijk Volledige Versie : Geld Joodse Omroep weggesluisd



Amaeru
18-01-10, 12:54
'Geld Joodse Omroep weggesluisd'

BUSSUM - Het Nederlands-Israëlitisch Kerkgenootschap (NIK) heeft jarenlang geld misbruikt voor eigen doeleinden, terwijl het was bestemd voor de Joodse Omroep. Dat heeft Annet Betsalel, voormalig directeur van de Joodse Omroep, maandag gezegd na een bericht hierover in de Volkskrant.

''Ik weet zeker dat er geld is weggesluisd. Ik weet niet hoeveel. Of het nu twee ton is of twee miljoen, dat weet ik niet'', aldus Betsalel. Naar eigen zeggen fungeerde ze als klokkenluider en heeft ze enkele jaren geleden al aan de bel getrokken bij het Commissariaat voor de Media, maar die ondernam geen actie, aldus Betsalel. (ANP)

AD 18/01/10 10u22

Amaeru
18-01-10, 16:04
‘Geld van Joodse Omroep misbruikt’

Van onze verslaggever Gerard Reijn op 17 januari '10, 22:10, bijgewerkt 17 januari '10, 22:10


BUSSUM - Het Nederlands-Israëlitisch Kerkgenootschap heeft jarenlang misbruik gemaakt van geld dat was bestemd voor uitzendingen van de Joodse Omroep. Met dat geld werd onder andere een groot deel van de kosten van het gebouw van het NIK in Amsterdam-Buitenveldert bekostigd.

Dat stelt Annet Betsalel, voormalig directeur van de Joodse Omroep, in een klacht die ze heeft ingediend bij de Nationale Ombudsman. Betsalel beschuldigt de toezichthouder Commissariaat voor de Media ervan nooit te hebben ingegrepen. De Ombudsman is een onderzoek naar het Commissariaat begonnen.

Betsalel schat dat de Joodse Omroep ‘misschien wel één of twee miljoen euro’ heeft betaald aan kosten die met de omroep niets te maken hadden. Het NIK reageerde niet op verzoeken om commentaar.

Geschorst en ontslagen
Betsalel werd in 2008 eerst geschorst en daarna ontslagen door het bestuur van de Joodse Omroep. Volgens haar werd ze aan de kant geschoven omdat ze weigerde mee te werken aan het misbruiken van omroepgeld. Ze kreeg dienstopdrachten om rekeningen te betalen die niets met de omroep te maken hadden, zegt ze. Eind 2007 eiste het NIK dat de omroep nog eens 20 duizend euro ‘bestuurskosten’ aan het NIK zou afdragen.

Toen ze dat weigerde, besloot het bestuur haar in februari 2008 te schorsen. Toen ze ettelijke weken later als gevolg van een rechterlijke uitspraak tijdelijk weer op haar kantoor aan het werk kon, bleken omstreden rekeningen tot een bedrag van zestigduizend euro te zijn betaald, stelt zij. Zo liet het NIK juridische kosten die waren gemaakt voor het ontslag van een jongerenwerker, betalen door de omroep. Van nog eens vijftigduizend euro kon zij niet beoordelen of die terecht door de omroep waren betaald. Kort na haar terugkeer op het kantoor werd een deel van het bedrag door het NIK teruggestort. ‘Ze deden er een briefje bij: met excuses voor het ongemak. Maar het waren wel rekeningen waar iedereen al naar had gekeken en waar we lange tijd strijd om hebben gehad.’

Nederlandse Israëlitisch Kerkgenootschap
De Joodse Omroep wordt bestuurd door de Stichting NIK Media. Maar lange tijd viel dit bestuur samen met dat van het Nederlands Israëlitisch Kerkgenootschap. Zo kon het NIK feitelijk opdrachten geven aan directeur Betsalel van de omroep.

Betsalel zegt regelmatig contact te hebben gehad met het Commissariaat voor de Media, die de financiële zuiverheid van de omroep zou moeten bewaken.

Commissariaat
Tineke Bahlmann van het Commissariaat bevestigt dat Betsalel bij haar aan de bel heeft getrokken. ‘Ze zei dat ik bij haar documenten kon inzien waaruit de misstanden bleken, maar ik mocht die documenten niet gebruiken. Dat heb ik geweigerd.’

Na het vertrek van Betsalel werd, op aandringen van de het Commissariaat voor de Media, de boekhouding van de Joodse Omroep nog eens doorgespit door een recherchebureau Interseco. Op basis van het rapport van Interseco deed de Joodse Omroep eerder deze maand aangifte tegen Betsalel. Zij zou hebben gerommeld met subsidieaanvragen voor de documentaire serie Sporen uit het Oosten.


VK

Slinger
18-01-10, 16:14
'Geld Joodse Omroep weggesluisd'

BUSSUM - Het Nederlands-Israëlitisch Kerkgenootschap (NIK) heeft jarenlang geld misbruikt voor eigen doeleinden, terwijl het was bestemd voor de Joodse Omroep. Dat heeft Annet Betsalel, voormalig directeur van de Joodse Omroep, maandag gezegd na een bericht hierover in de Volkskrant.

''Ik weet zeker dat er geld is weggesluisd. Ik weet niet hoeveel. Of het nu twee ton is of twee miljoen, dat weet ik niet'', aldus Betsalel. Naar eigen zeggen fungeerde ze als klokkenluider en heeft ze enkele jaren geleden al aan de bel getrokken bij het Commissariaat voor de Media, maar die ondernam geen actie, aldus Betsalel. (ANP)

AD 18/01/10 10u22

Het begint daar al op de moslimoproepen te lijken...

tanger'73
18-01-10, 16:18
Dat ze daar bij shalom ook losse handjes hebben, moge duidelijk zijn. Maar dat er niet adequaat op een klokkeluider (een correcte Jood) wordt gereageerd is triest.

ronald
18-01-10, 16:51
Dat ze daar bij shalom ook losse handjes hebben, moge duidelijk zijn. Maar dat er niet adequaat op een klokkeluider (een correcte Jood) wordt gereageerd is triest.

Ik ken het NIK en Annet al vele jaren. Met joodse-TV en -radio heb ik niet zoveel op. Heb wel eens op verzoek van Annet aan een programma meegedaan, maar wie kijkt er nou? Geen kip toch. Zonde van al dat geld. Nadat Annet weg "is gegaan" viel mij twee weken geleden wel op dat er best wel betere documentaires, over bv een doof-stomme joodse vrouw die de kampen heeft overleefd en ene Prins die naar het wel en wee van zijn grootvader op zoek was en uitkwam bij de rol van de politie tijdens de bezetting, zijn gemaakt. Dit ter zijde de rest van de programma's zijn oer dom tot vervelend. Om welke reden Annet ook weg is gegaan, als de rol van het NIK zo is zoals zij dat nu aangeeft, dan moet de onderste steen maar boven komen. Rare bestuurders heb je niet echt nodig en de gemeenschap moet hun vertrek eisen.

tanger'73
18-01-10, 17:13
Ik ken het NIK en Annet al vele jaren. Met joodse-TV en -radio heb ik niet zoveel op. Heb wel eens op verzoek van Annet aan een programma meegedaan, maar wie kijkt er nou? Geen kip toch. Zonde van al dat geld. Nadat Annet weg "is gegaan" viel mij twee weken geleden wel op dat er best wel betere documentaires, over bv een doof-stomme joodse vrouw die de kampen heeft overleefd en ene Prins die naar het wel en wee van zijn grootvader op zoek was en uitkwam bij de rol van de politie tijdens de bezetting, zijn gemaakt. Dit ter zijde de rest van de programma's zijn oer dom tot vervelend. Om welke reden Annet ook weg is gegaan, als de rol van het NIK zo is zoals zij dat nu aangeeft, dan moet de onderste steen maar boven komen. Rare bestuurders heb je niet echt nodig en de gemeenschap moet hun vertrek eisen.

Zo te horen eigenlijk zonde van het omroepgeld voor dergelijke programma's. Maar zijn ze in dat opzicht wel kwalijk te nemen voor een andere bestemming van het omroepgeld?

ronald
18-01-10, 18:08
Zo te horen eigenlijk zonde van het omroepgeld voor dergelijke programma's. Maar zijn ze in dat opzicht wel kwalijk te nemen voor een andere bestemming van het omroepgeld?

Als je hoort hoeveel dat allemaal kost zo'n omroep en wie je nu bereikt...zonde van dat geld. Is veel beter te gebruiken. Huur af en toe wat zendtijd in bij de Ikon of weet ik veel, ga niet gedwongen allerlei programma's zitten maken waar toch niemand behalve de vrienden en familie van de deelnemers naar kijken en besteed het in bv onderwijs. Maar ja...daar zijn gemeenschapsgelden weer niet voor en dus een beetje wannebe tv-tje spelen. De goeie documentaires komen toch wel op de buis of internet. Mi is die joodse omroep een beetje overbodige luxe als je ziet dat er programma's zijn als joods koken. Ga liever de hort op en leer zullie hoe ze een koshere huishouding moeten organiseren. Ernaar kijken zet ook niet veel zoden aan de dijk.
De huur die "Joodse omroep" aan het NIK moet betalen is natuurlijk ook een post. Die verhuren hun gebouw natuurlijk ook niet voor niets. De programma's die Annet maakte waren ook maar niks hoor. Hoe dan ook mocht ze van mij ook stoppen.

tanger'73
18-01-10, 18:15
Als je hoort hoeveel dat allemaal kost zo'n omroep en wie je nu bereikt...zonde van dat geld. Is veel beter te gebruiken. Huur af en toe wat zendtijd in bij de Ikon of weet ik veel, ga niet gedwongen allerlei programma's zitten maken waar toch niemand behalve de vrienden en familie van de deelnemers naar kijken en besteed het in bv onderwijs. Maar ja...daar zijn gemeenschapsgelden weer niet voor en dus een beetje wannebe tv-tje spelen. De goeie documentaires komen toch wel op de buis of internet. Mi is die joodse omroep een beetje overbodige luxe als je ziet dat er programma's zijn als joods koken. Ga liever de hort op en leer zullie hoe ze een koshere huishouding moeten organiseren. Ernaar kijken zet ook niet veel zoden aan de dijk.
De huur die "Joodse omroep" aan het NIK moet betalen is natuurlijk ook een post. Die verhuren hun gebouw natuurlijk ook niet voor niets. De programma's die Annet maakte waren ook maar niks hoor. Hoe dan ook mocht ze van mij ook stoppen.

Niet om het even hoor, maar heb je misschien enig idee waar die anders besteedbare omroepgelden uiteindelijk zijn terechtgekomen?

sjo
18-01-10, 18:19
Als je hoort hoeveel dat allemaal kost zo'n omroep en wie je nu bereikt...zonde van dat geld. Is veel beter te gebruiken. Huur af en toe wat zendtijd in bij de Ikon of weet ik veel, ga niet gedwongen allerlei programma's zitten maken waar toch niemand behalve de vrienden en familie van de deelnemers naar kijken en besteed het in bv onderwijs. Maar ja...daar zijn gemeenschapsgelden weer niet voor en dus een beetje wannebe tv-tje spelen. De goeie documentaires komen toch wel op de buis of internet. Mi is die joodse omroep een beetje overbodige luxe als je ziet dat er programma's zijn als joods koken. Ga liever de hort op en leer zullie hoe ze een koshere huishouding moeten organiseren. Ernaar kijken zet ook niet veel zoden aan de dijk.
De huur die "Joodse omroep" aan het NIK moet betalen is natuurlijk ook een post. Die verhuren hun gebouw natuurlijk ook niet voor niets. De programma's die Annet maakte waren ook maar niks hoor. Hoe dan ook mocht ze van mij ook stoppen.

Redelijk ongebruikelijk om kritiek te hebben op eigen kring op dit medium. Typisch Joods dat je dit aandurft. Mijn welgemeende complimenten.

gr.
sjo

tanger'73
18-01-10, 21:09
Ben eigenlijk best benieuwd of ergens in de telegraaf hierover enigszins ook verontwaardigd wordt gereageerd?