PDA

Bekijk Volledige Versie : 12-jarig Turks meisje na liefdesbriefje doodgeschoten



Marsipulami
18-01-10, 16:13
12-jarig Turks meisje na liefdesbriefje doodgeschoten

Het Openbaar Ministerie in Turkije onderzoekt de dood van een twaalfjarig meisje, dat na het schrijven van een liefdesbriefje met drie kogels uit een automatisch geweer in het lichaam werd teruggevonden. De familie beweerde dat het kind met de kalasjnikov van de vader zelfmoord had gepleegd, aldus Turkse kranten. Vermoedelijk gaat het echter om een zogenaamde eremoord.

Geruchten
Meryem uit het Oost-Turkse Dogubeyazit had in haar klas "ik hou van je" geschreven aan een jongen. De leraar vond het briefje en had het overhandigd aan de vader van het kind. Hij wilde daarmee "geruchten de kop indrukken", zo werd de leraar in de pers geciteerd. Zijn handelwijze wordt door de schooldirectie onderzocht.

Opgehangen
De vader van het meisje had een automatisch geweer, omdat hij lid is van de dorpswacht. Die militie werd door de Turkse regering in de strijd tegen de verboden Koerdische Arbeiderspartij PKK bewapend. Meryems oudere zus zou zich in 1997 opgehangen hebben, aldus de krant Radikal. (dpa/adb)

tanger'73
18-01-10, 16:26
Schandalig, dat arm kind heeft vermoedelijk ook nooit enige liefde van haar vader of familie gekent?

tanger'73
18-01-10, 21:30
Wat tamelijk bitter is, is dat het turkse openbaar ministerie op geen enkele wijze medewerking wenst te verlenen rondom de arrestatie van een uit Nederland ontsnapte gevangene (Saban B), de vrouwenhandelaar.

Mark
19-01-10, 08:35
12-jarig Turks meisje na liefdesbriefje doodgeschoten

Meryem uit het Oost-Turkse Dogubeyazit had in haar klas "ik hou van je" geschreven aan een jongen.


Dat zal ze nu wel laten.

Danablue
01-02-10, 21:26
Wat tamelijk bitter is, is dat het turkse openbaar ministerie op geen enkele wijze medewerking wenst te verlenen rondom de arrestatie van een uit Nederland ontsnapte gevangene (Saban B), de vrouwenhandelaar.

Eerst maken we hier de ontsnapping wel erg gemakkelijk (schandalig) en nu laat het Turkse OM die kerel gewoon ongemoeid. Al zouden ze hem dan tenminste maar daar oppakken en de straf laten uitzitten.
En nou schijnt die afschuwelijke man daar een discotheek te hebben.

Danablue
01-02-10, 21:28
Die docent die meende het briefje aan vader te moeten geven heeft ook een flinke lading boter op zijn hoofd.
Arm kind. Vermoord om liefde. Geofferd op het altaar van de mannelijke "eer" en de "goede naam" van een familie.

Keydo
02-02-10, 01:37
Turken en hun poepeer weer. Meisje is pas 12 met een paar klappen had ze nu lang en gelukkig kunnen leven.

mark61
02-02-10, 06:48
Turken en hun poepeer weer. Meisje is pas 12 met een paar klappen had ze nu lang en gelukkig kunnen leven.

Klappen? Jij hebt een paar klappen nodig. Snotneus :hihi:

Una
02-02-10, 10:03
Onmenselijk dit, dat mensen denken zelf te kunnen uitmaken wanneer iemand wel of niet vermoord mag worden

Max Stirner
02-02-10, 10:10
Zullen wel weer Koerden geweest zijn.

Heel zielig dat ze zo onderdrukt worden, maar tis - de goeden niet te na gesproken - toch wel een vrij primitief volkje volgens mij.

:cola:

mark61
02-02-10, 11:12
Tis tegenwoordig in de mode om te doen of alleen die 'achterlijke' Koerden dat doen, maar niets is minder waar. Goed-Turks gebruik hoorrr.

Una
02-02-10, 13:52
Dit mag gewoon niet gebeuren, zo simpel is het. De moordenaar die zichzelf haar vader noemt moet berecht worden

Max Stirner
02-02-10, 14:23
Tis tegenwoordig in de mode om te doen of alleen die 'achterlijke' Koerden dat doen, maar niets is minder waar. Goed-Turks gebruik hoorrr.


Hmm .... OK, misverstandje. Jammer, dacht een beetje orde in de chaos te kunnen scheppen.

Had ik gehoord van Istanbul-Turken, misschien heeft dat er iets mee te maken ... ?
Ze zijn trouwens ook niet echt positief over de Oostelijke Zwarte Zee Turken (primitief, agressief, dol op vuurwapens), klopt dat ? Zijn zeker een soort Tsetsjenen ?


:)

Danablue
04-02-10, 14:12
Nog zo'n gruwelijk geval.

Nu.nl

Turkse tiener levend begraven

ANKARA - Een Turks meisje van 16 jaar oud is levend begraven door familieleden in het zuidoosten van Turkije.
© ANP

De puber werd het slachtoffer van eerwraak, omdat ze bevriend zou zijn geweest met jongens.

Dat heeft het Turks persbureau Anatolië donderdag gemeld. De politie vond het lichaam van Medine Memi dankzij een tip.


Ze zat met haar handen vastgebonden op haar rug in een gat van 2 meter diep, dat was gegraven in een kippenren bij haar huis in het dorpje Kahta in de provincie Adiyaman. Het meisje was al veertig dagen vermist.

Longen

Uit onderzoek bleek dat er een aanzienlijke hoeveelheid aarde in haar longen en maag zat. Dat betekent dat ze levend was begraven, aldus forensische experts.

De politie heeft Medines vader en grootvader opgepakt. De vader zou tijdens zijn verhoor hebben gezegd dat hij er niet blij mee was dat zijn dochter mannelijke vrienden had.
© ANP

Max Stirner
04-02-10, 17:01
Nog zo'n gruwelijk geval.

Nu.nl

Turkse tiener levend begraven

ANKARA - Een Turks meisje van 16 jaar oud is levend begraven door familieleden in het zuidoosten van Turkije.
© ANP

De puber werd het slachtoffer van eerwraak, omdat ze bevriend zou zijn geweest met jongens.

Dat heeft het Turks persbureau Anatolië donderdag gemeld. De politie vond het lichaam van Medine Memi dankzij een tip.


Ze zat met haar handen vastgebonden op haar rug in een gat van 2 meter diep, dat was gegraven in een kippenren bij haar huis in het dorpje Kahta in de provincie Adiyaman. Het meisje was al veertig dagen vermist.

Longen

Uit onderzoek bleek dat er een aanzienlijke hoeveelheid aarde in haar longen en maag zat. Dat betekent dat ze levend was begraven, aldus forensische experts.

De politie heeft Medines vader en grootvader opgepakt. De vader zou tijdens zijn verhoor hebben gezegd dat hij er niet blij mee was dat zijn dochter mannelijke vrienden had.
© ANP


Z.O. Turkije. Dus weer Koerden.

Sanne_
05-02-10, 09:05
Het is om te huilen.:huil: Rust zacht lieve meisjes.

Hopelijk zijn jullie op een betere plaats.

Charlus
05-02-10, 09:53
Tis tegenwoordig in de mode om te doen of alleen die 'achterlijke' Koerden dat doen, maar niets is minder waar. Goed-Turks gebruik hoorrr.
Komt eerwraak ook bij niet-moslims voor of betreft het een toevallige correlatie?

mark61
05-02-10, 11:42
Z.O. Turkije. Dus weer Koerden.

Dat 'dus' zou ik even weglaten. Tis wel waarschijnlijk, maar het hoeft helemaal niet.

knuppeltje
05-02-10, 12:12
Charlus;4239047]Komt eerwraak ook bij niet-moslims voor of betreft het een toevallige correlatie?

Daar hebben we het al eens over gehad. Maar speciaal voor jou dan maar.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Eerwraak

mark61
05-02-10, 12:18
Komt eerwraak ook bij niet-moslims voor of betreft het een toevallige correlatie?

Ja we gaan nog een keer beginnen. Ik jou uitleggen hoe het zat, maar het antwoord beviel je niet dus je bleef zuigen.

Ciao.

Charlus
05-02-10, 12:24
Komt eerwraak ook bij niet-moslims voor of betreft het een toevallige correlatie?
Daar hebben we het al eens over gehad. Maar speciaal voor jou dan maar.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Eerwraak
Effe tsjekke.

Eerwraak komt voor in Turkije, Egypte, Jordanië, Irak, Iran, Syrië, Israël, Saoedisch Schiereiland, Pakistan en Afghanistan.
Eerwraak komt blijkbaar alleen voor onder moslims. Opvallend onder de aanname dat de Islam anti-eerwraak is. Stel je bv. eens voor dat alcoholgebruik uitsluitend onder moslims voor zou komen.

Charlus
05-02-10, 12:33
Komt eerwraak ook bij niet-moslims voor of betreft het een toevallige correlatie?Ja we gaan nog een keer beginnen. Ik jou uitleggen hoe het zat, maar het antwoord beviel je niet dus je bleef zuigen.

Ciao.
Je bent niet gezellig.

Eke
05-02-10, 12:42
Effe tsjekke.

Eerwraak komt blijkbaar alleen voor onder moslims. Opvallend onder de aanname dat de Islam anti-eerwraak is. Stel je bv. eens voor dat alcoholgebruik uitsluitend onder moslims voor zou komen.

Hey joh ---->rationeel benaderen ! Dat doe je zo graag :)

Correlatie is niet hetzelfde als oorzaak en gevolg....

Dag !

knuppeltje
05-02-10, 12:45
Charlus;4239238]Eerwraak komt blijkbaar alleen voor onder moslims. Opvallend onder de aanname dat de Islam anti-eerwraak is. Stel je bv. eens voor dat alcoholgebruik uitsluitend onder moslims voor zou komen.

Waarom lieg jij weer zo frappant? Om die moslimlanden die op de lijst van eerwraaklanden staan? En al die moslimlanden die niet op die lijst staan dan?
En als je toch aan het tsjekken geweest bent, waarom kom je dan ook niet even vermelden dat ze bij Wiki zeggen dat het niet iets specifieks is voor de islam maar een regionaal probleem, en dat ze ook verwijzen naar het vroegere jodendom en cristendom.
In Nederland zijn er ook Hindoestanen aangeklaagd voor eerwraak.
Kortom, je zuigt, mierenneukt, en liegt er naar hartelust op los. Wat dat betreft hoor je thuis in het rijtje van Aiyt, Tanger, Slinger, Ronald en nog een paar anderen.

Charlus
05-02-10, 13:21
Eerwraak komt blijkbaar alleen voor onder moslims. Opvallend onder de aanname dat de Islam anti-eerwraak is. Stel je bv. eens voor dat alcoholgebruik uitsluitend onder moslims voor zou komen.
Hey joh ---->rationeel benaderen ! Dat doe je zo graag :)

Correlatie is niet hetzelfde als oorzaak en gevolg....

Dag !
Uitgangspunt: eerwraak komt alleen voor onder moslims. Ik veronderstel dan een verband tussen eerwraak en de Islam. Waarom is dat misplaatst? Noem eens gedrag dat alleen onder moslims voorkomt en geen verband houdt met de Islam.

knuppeltje
05-02-10, 13:27
Charlus;4239385]Uitgangspunt: eerwraak komt alleen voor onder moslims. Ik veronderstel dan een verband tussen eerwraak en de Islam. Waarom is dat misplaatst?

Omdat het niet juist is. Dat heb ik je weer eens aan de hand van Wiki uitgelegd. Blijf je het nu maar bij Eke proberen?
Kortom, je zuigt, mierenneukt en liegt er weer harteloos op los.

En ja, een typisch moslimgruik, zoals je goed weet, is de bedevaart naar Mekka.

H.P.Pas
05-02-10, 13:41
Uitgangspunt: eerwraak komt alleen voor onder moslims. Ik veronderstel dan een verband tussen eerwraak en de Islam. Waarom is dat misplaatst?

Omdat het een geografisch verschijnsel is.
-Het is veel ouder dan de Islam.
-In het grootste deel van de islamitische wereld is het onbekend.
-Er bestaan geen hadith's over.



Noem eens gedrag dat alleen onder moslims voorkomt en geen verband houdt met de Islam.

Kameeltransport.

Eke
05-02-10, 13:42
Uitgangspunt: eerwraak komt alleen voor onder moslims. Ik veronderstel dan een verband tussen eerwraak en de Islam. Waarom is dat misplaatst?**** Noem eens gedrag dat alleen onder moslims voorkomt en geen verband houdt met de Islam.

Je beschrijft een verband..correlatie

Maar deze zin van jouw wordt door jou suggestief gebruikt :" Opvallend onder de aanname dat de Islam anti-eerwraak is"

Of heb ik het mis en suggereer je niet makkelijk dat het wel 'iets' van de Islam zal zijn, terwijl het ontkend wordt door kenners van de Islam ?
nl. Oorzaak : de Islam...Gevolg : Eerwraak

We komen weer bij de zorgvuldig te onderzoeken band (heel vaak vervlochten) van cultuur en religie. Dat er verschil kan zijn hebben we al eens in een andere diskussie opgemerkt :)

Maarre Charlus : ik ben ook niet zo gezellig : ik heb een berg stom werk vanmiddag te verstouwen...Dat ik hier ben is een beetje uitvluchtgedrag..'t is hier veel leuker :cola: Maar ik ben weg nu :zwaai:




*****Uh....:loens:...uh....buikdansen misschien ? Dat heeft zich inmiddels uitgebreid,he....
http://www.cosgan.de/images/midi/figuren/h020.gif
Nou, daar moet je voor bij Mark61 zijn. Die weet dat waarschijnlijk wel.

mark61
05-02-10, 13:53
Uitgangspunt: eerwraak komt alleen voor onder moslims.

Fout. Hou op met zuigen. Waarom ben je eigenlijk te kwader trouw? Je altijd voordoen als neutraal, objectief analist...

mark61
05-02-10, 13:54
Omdat het niet juist is. Dat heb ik je weer eens aan de hand van Wiki uitgelegd. Blijf je het nu maar bij Eke proberen?
Kortom, je zuigt, mierenneukt en liegt er weer harteloos op los.

En ja, een typisch moslimgruik, zoals je goed weet, is de bedevaart naar Mekka.

Hartelijk, zou ik juist zeggen :hihi:

John2
05-02-10, 13:54
Waarom lieg jij weer zo frappant? Om die moslimlanden die op de lijst van eerwraaklanden staan? En al die moslimlanden die niet op die lijst staan dan?
En als je toch aan het tsjekken geweest bent, waarom kom je dan ook niet even vermelden dat ze bij Wiki zeggen dat het niet iets specifieks is voor de islam maar een regionaal probleem, en dat ze ook verwijzen naar het vroegere jodendom en cristendom.
In Nederland zijn er ook Hindoestanen aangeklaagd voor eerwraak.
Kortom, je zuigt, mierenneukt, en liegt er naar hartelust op los. Wat dat betreft hoor je thuis in het rijtje van Aiyt, Tanger, Slinger, Ronald en nog een paar anderen.

Je vergeet John :ego:

mark61
05-02-10, 13:55
Kameeltransport.

:hihi: Nee, helaas, ook Mongolen en Australiërs have been known to.

Waterpijp lurken dan maar.

mark61
05-02-10, 13:56
Je vergeet John :ego:

Ja sorry dat je niet zo belangrijk bent. Je doet mee buiten mededinging, zullen we maar zeggen.

Het charmante aan jou is dat je liegt zonder vaststelbare achterliggende motivatie, dit in tegenstelling tot de anderen. Nou ja, er zit wat slavofilie in je leugens, maar veel is het niet.

Charlus
05-02-10, 13:58
<...>Fout. Hou op met zuigen. Waarom ben je eigenlijk te kwader trouw? Je altijd voordoen als neutraal, objectief analist...
Je had al Ciao gezegd, zuiger. Wat doe je hier nog? Je lijkt DNA wel.
Ik was mij er niet van bewust dat ik mij "voordoe" als iets wat ik niet ben. Wonderlijk. Hoe krijg ik dat onbewust en wel voor elkaar? Jij kunt het me ongetwijfeld vertellen.

knuppeltje
05-02-10, 13:58
mark61;4239482]Hartelijk, zou ik juist zeggen :hihi:

Zeer juist maitre. Maar het leek mij ook zeer harteloos, vandaar. :fpotver:

knuppeltje
05-02-10, 14:00
John2;4239484]Je vergeet John :ego:

Nou nee, dat is voor ieder wel zo duidelijk, daarvoor hoef ik je niet eens meer te vernoemen. :)

mark61
05-02-10, 14:02
Je had al Ciao gezegd, zuiger.

Wat zuig ik precies? Geef es antwoord op mijn andere vraag?

Wat is het toch dat prikkertjes het zo moeilijk hebben met het beantwoorden van eenvoudige vragen, maar alle mogelijke uitwijkmanoeuvres beproeven?

Je praat onzin over eerwraak en no amount of zuigen gaat daar iets aan veranderen. Blijkbaar beleef je hetzelfde perverse genoegen eraan als Ait, Slinger, Tanger en nog wat volk. Bizar wat maroc.nl voor volk aantrekt. Op marokko.nl zouden jullie veel meer lol kunnen beleven denk ik.

Charlus
05-02-10, 14:05
Omdat het niet juist is. Dat heb ik je weer eens aan de hand van Wiki uitgelegd. Blijf je het nu maar bij Eke proberen?
Kortom, je zuigt, mierenneukt en liegt er weer harteloos op los.

En ja, een typisch moslimgruik, zoals je goed weet, is de bedevaart naar Mekka.
Hartelijk, zou ik juist zeggen :hihi:
Waarom doe je alsof je net zo debiel als Knuppeltje bent? Instant replay van Ait en Tanger. Even kijken waar ik dat plaatje van Beavis & Butthead gelaten heb.

mark61
05-02-10, 14:09
Waarom doe je alsof je net zo debiel als Knuppeltje bent? Instant replay van Ait en Tanger. Even kijken waar ik dat plaatje van Beavis & Butthead gelaten heb.

Tis wel sullig hoe je net als Tanger en Ait gaat schelden als je er niet meer uit komt.

knuppeltje
05-02-10, 14:10
Charlus;4239514]Waarom doe je alsof je net zo debiel als Knuppeltje bent? Instant replay van Ait en Tanger. Even kijken waar ik dat plaatje van Beavis & Butthead gelaten heb.

Degene die hier debiel doet ben jij. Je bent inderdaad niets beter dan Aiyt, Tanger, Slinger, Ronald en een paar anderen.
Zuigen, mierenneuken en liegen.

Charlus
05-02-10, 14:23
Dit gaat een buitengewoon geslaagd topic worden.

H.P.Pas
05-02-10, 14:46
:hihi: Nee, helaas, ook Mongolen en Australiërs have been known to.

Waterpijp lurken dan maar.

Mongolen zijn uiteindelijk grotendeels geïslamiseerd.
Australiërs moeten we afwachten.

Charlus
05-02-10, 14:51
<...>Waterpijp lurken dan maar.
Genoeg niet-moslims die het effect van een blowtje willen maar roken niet zien zitten. Ik ken er om te beginnen in mijn omgeving al eentje.

Max Stirner
05-02-10, 14:59
Genoeg niet-moslims die het effect van een blowtje willen maar roken niet zien zitten. Ik ken er om te beginnen in mijn omgeving al eentje.


Dan zou ik maar een vaporiser nemen, want van lurken aan een waterpijp word je - vroeg of laat - moslim .... zie eerwraak en kameeltransport.

En heb zo'n idee dat jij dat als een ongewenste bijwerking zou beschouwen.

mark61
05-02-10, 15:14
Mongolen zijn uiteindelijk grotendeels geïslamiseerd.
Australiërs moeten we afwachten.

Nou nee hoor. De Turken wel, de Mongolen niet. Alleen de kleine aantallen in Iran en nog wat gebiedjes. Australiërs zit er niet in.

Eke
05-02-10, 15:23
Dan zou ik maar een vaporiser nemen, want van lurken aan een waterpijp word je - vroeg of laat - moslim .... zie eerwraak en kameeltransport.

.

Nou, dan is de Orientaalse dans nog niet zo'n slecht idee als antwoord op Charlus'vraag.....Na de wereldtentoonstelling in Chicago (1893)werd de Orientaalse buikdans onder Westerse vrouwen waanzinnig populair..al was er ook uit een andere hoek fel protest...



PS. (Rond de 15e eeuw reeds kende men in Turkije de raqs waar de buikdans onder valt, uitgevoerd door köcekdansers

Charlus
05-02-10, 19:59
Eerwraak komt blijkbaar alleen voor onder moslims. Opvallend onder de aanname dat de Islam anti-eerwraak is. Stel je bv. eens voor dat alcoholgebruik uitsluitend onder moslims voor zou komen.
Waarom lieg jij weer zo frappant?
Onbeantwoordbare vraag aangezien ik niet lieg.

Om die moslimlanden die op de lijst van eerwraaklanden staan?
Ik merkte op dat eerwraak blijkbaar uitsluitend onder moslims voorkomt aangezien Wikipedia uitsluitend moslimlanden noemt. Mijn opmerking was leugenachtig omdat...?

En al die moslimlanden die niet op die lijst staan dan?
What about them? Ik zei niet dat eerwraak schering en inslag is in alle moslimlanden / bij alle moslims. Als het voorkomt, komt het bij moslims voor. Een variant op elke koe is een dier maar niet elk dier is een koe.

En als je toch aan het tsjekken geweest bent, waarom kom je dan ook niet even vermelden dat ze bij Wiki zeggen dat het niet iets specifieks is voor de islam maar een regionaal probleem, en dat ze ook verwijzen naar het vroegere jodendom en cristendom.
Geen verband met de Islam is een duiding van Wiki, itt. de feitelijke vaststelling waar eerwraak voorkomt. Ik trek die duiding in twijfel. Ze verwijzen maar een eind weg naar het vroegere Joden- en Christendom. Waarom nog steeds eerwraak in moslimkringen en niet (meer) in Joodse en Christelijke hoek?

In Nederland zijn er ook Hindoestanen aangeklaagd voor eerwraak.<...>
Kijk, dat vind ik nu interessant. Mochten voldoende Hindoestanen zich overgeven aan eerwraak dan kunnen we zaken doen. Wel wonderlijk dat Wikipedia geen enkel land noemt met het hindoeïsme als voornaamste godsdienst.

Charlus
05-02-10, 20:02
Noem eens gedrag dat alleen onder moslims voorkomt en geen verband houdt met de Islam.

<...>een typisch moslimgruik, zoals je goed weet, is de bedevaart naar Mekka.
Waarom geef je antwoord op een niet gestelde vraag? Je wilt, desnoods ongevraagd, je kennis van wat moslims zoal doen vanuit hun religie delen met anderen? Op zich een loffelijk streven. Sommige moslima's dragen een hoofddoek omdat de Islam dat voorschrijft. Wist je misschien nog niet. Weer iets dat je verder kunt vertellen.

fisherman1969
05-02-10, 20:16
Dit gaat een buitengewoon geslaagd topic worden.

Als je wil kun je nog een 2e topic over ongeveer het zelfde onderwerp beginnen.
Helaas nu betreft het een Meisje 16 jaar oud dat LEVEND is begraven
ook een Moslima en weer in Turkije. intens:droef:
bron :T.G vandaag

John2
06-02-10, 00:07
Ja sorry dat je niet zo belangrijk bent. Je doet mee buiten mededinging, zullen we maar zeggen.
Het charmante aan jou is dat je liegt zonder vaststelbare achterliggende motivatie, dit in tegenstelling tot de anderen. Nou ja, er zit wat slavofilie in je leugens, maar veel is het niet.
Misschien het verschil tussen media/leugen en werkelijkheid/waarheid mark.


Genoeg niet-moslims die het effect van een blowtje willen maar roken niet zien zitten. Ik ken er om te beginnen in mijn omgeving al eentje.
Heb je gewaarschuwd voor verkeerde vrienden.


Nou, dan is de Orientaalse dans nog niet zo'n slecht idee als antwoord op Charlus'vraag.....Na de wereldtentoonstelling in Chicago (1893)werd de Orientaalse buikdans onder Westerse vrouwen waanzinnig populair..al was er ook uit een andere hoek fel protest...
PS. (Rond de 15e eeuw reeds kende men in Turkije de raqs waar de buikdans onder valt, uitgevoerd door köcekdansers
Ja en soms verboden in amerika i.v.m. onzedelijk gedrag.


Als je wil kun je nog een 2e topic over ongeveer het zelfde onderwerp beginnen.
Helaas nu betreft het een Meisje 16 jaar oud dat LEVEND is begraven
ook een Moslima en weer in Turkije. intens:droef:
bron :T.G vandaag
Tja Fisher soms kun jij je afvragen wat een religie waard is als het gaat boven familie waarde.

knuppeltje
06-02-10, 09:52
Charlus;4239829]Onbeantwoordbare vraag aangezien ik niet lieg.

Normale reactie voor pathelogische leugenaars.


Ik merkte op dat eerwraak blijkbaar uitsluitend onder moslims voorkomt aangezien Wikipedia uitsluitend moslimlanden noemt. Mijn opmerking was leugenachtig omdat...?

Wiki noemt alleen die landen waar het een probleem is, dus niet al die moslimlanden waar dat niet is. Ze vermelden niet voor niets dat het een regionaal probleem is.
Doen alsof het dus specifiek des islams is en geen plaatselijk kultuurverschijnsel dat er allang bestond voordat er de islam kwam, is dan ook doelbewust kwaadaardig liegen.


Ik trek die duiding in twijfel. Ze verwijzen maar een eind weg naar het vroegere Joden- en Christendom. Waarom nog steeds eerwraak in moslimkringen en niet (meer) in Joodse en Christelijke hoek?

Jij kunt in twijfel trekken wat je wilt, moet je zelf weten.

Omdat die hoek zich ook in die regio afspeelde, en niet in onze regio.


Wel wonderlijk dat Wikipedia geen enkel land noemt met het hindoeïsme als voornaamste godsdienst.

Ga ze dat maar zelf vertellen.

knuppeltje
06-02-10, 09:54
Charlus;4239830]Waarom geef je antwoord op een niet gestelde vraag?

Gaan we nu de onnozele uithangen?

John2
06-02-10, 10:19
Wiki noemt alleen die landen waar het een probleem is, dus niet al die moslimlanden waar dat niet is. Ze vermelden niet voor niets dat het een regionaal probleem is.
Doen alsof het dus specifiek des islams is en geen plaatselijk kultuurverschijnsel dat er allang bestond voordat er de islam kwam, is dan ook doelbewust kwaadaardig liegen.

Dus kunnen we stellen dat eerwraak alleen voorkomt onder hoofdzakelijk de moslims, maar niet alle moslims

knuppeltje
06-02-10, 13:30
John2;4240159]Dus kunnen we stellen dat eerwraak alleen voorkomt onder hoofdzakelijk de moslims, maar niet alle moslims

Niet alleen. En voor de moslims, alleen bij die moslims uit de regio waar het al een cultureel gebruik was, lang voordat de islam er zijn intrede deed.
Sjezus, hoeveel malen moet dat nog herhaald worden, voordat dat bij een stel botte hersens doordringt?

Witte78
06-02-10, 13:45
Niet alleen. En voor de moslims, alleen bij die moslims uit de regio waar het al een cultureel gebruik was, lang voordat de islam er zijn intrede deed.
Sjezus, hoeveel malen moet dat nog herhaald worden, voordat dat bij een stel botte hersens doordringt?

Het ontgaat me hoe je bij een onderwerp als dit zo stellig kan beweren hoe het zit. Hoe weet jij dat er geen verband is tussen het voortbestaan van eerwraak en de Islam?

Volgens mij ben jij hier de leugenaar, want jij kan dat helemaal niet hard maken.

knuppeltje
06-02-10, 13:58
Witte78;4240289] Hoe weet jij dat er geen verband is tussen het voortbestaan van eerwraak en de Islam?

Leg jij dan maar eens uit waarom het wat betreft moslims, alleen maar geldt voor moslims die uit de regio komen waar het al een kultureel gebruik was voordat de islam er was, en niet in al die andere moslimlanden?
Maar voortbestaan onder, wil nog lang niet zeggen dat het iets eigens is, en dat werd er gesteld.
Voor het zelfde geld kan men de katholieke kerk verwijten dat ze in die landen in Afrika waar die al honderd jaar of meer de hoofdgodsdienst is, het besnijden van meisjes nog steeds niet de wereld uit is.
Of dat door de katholieke kerk nooit de slavernij is afgeschaft, en ze zelfs in de zestiende eeuw nog tijdens een congres in Valadolid, slecht onder grote dwang bereid was om indianen tot mensen te verklaren, maar zwarten waren toen volgens de kerk goed genoeg als slaven.

Witte78
06-02-10, 14:42
Leg jij dan maar eens uit waarom het wat betreft moslims, alleen maar geldt voor moslims die uit de regio komen waar het al een kultureel gebruik was voordat de islam er was, en niet in al die andere moslimlanden?
Maar voortbestaan onder, wil nog lang niet zeggen dat het iets eigens is, en dat werd er gesteld.
Voor het zelfde geld kan men de katholieke kerk verwijten dat ze in die landen in Afrika waar die al honderd jaar of meer de hoofdgodsdienst is, het besnijden van meisjes nog steeds niet de wereld uit is.
Of dat door de katholieke kerk nooit de slavernij is afgeschaft, en ze zelfs in de zestiende eeuw nog tijdens een congres in Valadolid, slecht onder grote dwang bereid was om indianen tot mensen te verklaren, maar zwarten waren toen volgens de kerk goed genoeg als slaven.

Ik vind dat je je best mag afvragen of die kerk in dat soort zaken een rol heeft gespeeld. Het is alleen nogal idioot om iemand die zich zoiets afvraagt voor leugenaar uit te maken. Het gaat hier niet om exacte wetenschap, dus zijn het vooral meningen of ideeën, de een beter dan de andere.

Persoonlijk denk ik ook dat er geen oorzakelijk verband is tussen eerwraak en Islam. Je kan echter wel stellen dat Islam geen effectief middel is om eerwraak uit te roeien. Je kan je ook afvragen of er andersom een relatie bestaat: een cultuur waar eerwraak voorkomt voelt zich eerder aangetrokken tot de Islam dan een cultuur waar dit niet voor komt.

knuppeltje
06-02-10, 17:29
Witte78;4240334]Ik vind dat je je best mag afvragen of die kerk in dat soort zaken een rol heeft gespeeld.

Daar heb je volgens mij groot gelijk in. Tenminste als je begint met welke rol.


Het is alleen nogal idioot om iemand die zich zoiets afvraagt voor leugenaar uit te maken.

De kwestie is, dat het volgens hem gewoon vaststaat, en dat is heel wat anders dan zich afvragen of het zo is.


Het gaat hier niet om exacte wetenschap,

Bij hem zeer zeker niet als het hierom gaat, maar dat zou het volgens mij net als bij alles om moeten gaan, en niet om wat oeverloos geklets.


Persoonlijk denk ik ook dat er geen oorzakelijk verband is tussen eerwraak en Islam.

Zul je dan ook nergens vinden, althans ik heb dat nog steeds niet gevonden.


Je kan echter wel stellen dat Islam geen effectief middel is om eerwraak uit te roeien.

Het is in ieder geval niet gebeurd.


Je kan je ook afvragen of er andersom een relatie bestaat: een cultuur waar eerwraak voorkomt voelt zich eerder aangetrokken tot de Islam dan een cultuur waar dit niet voor komt.

Die veronderstelling ben ik van wetenschappers ook nog nergens tegen gekomen.

Al de moslimlanden waar het probleem zich voordoet, zijn destijds door de opvolgers van Mohammed onder de voet gelopen en ingelijfd. Maar het probleem bestond er al ver daarvoor. Dus ook denken dat het door de ruiters uit die zandbak kwam is net zo onzinnig als het aan de islam koppellen.
Alle andere moslimlanden kenden dat probleem niet, en nog steeds niet, en het zijn er toch een heel stel.

Charlus
06-02-10, 19:38
Uitgangspunt: eerwraak komt alleen voor onder moslims. Ik veronderstel dan een verband tussen eerwraak en de Islam. Waarom is dat misplaatst?Omdat het een geografisch verschijnsel is.
Moslims stoppen er onmiddelijk mee indien ze verhuizen naar een ander gebied? Het is per slot van rekening een geografisch verschijnsel.

-Het is veel ouder dan de Islam.
Ja. Eerst was er eerwraak in bepaalde gebieden, toen kwam de Islam. In die gebieden bleef eerwraak bloeien. Ik acht zelfs niet uitgesloten dat vervolgens eerwraak zich vanuit die gebieden samen met de Islam verder verspreid heeft.

-In het grootste deel van de islamitische wereld is het onbekend.
Mijn stelling luidt niet dat de Islam de directe oorzaak van eerwraak is / eerwraak voorschrijft, zelfs niet dat eerwraak wordt goedgekeurd of zelfs maar voorkomt in koran of ahadith.

-Er bestaan geen hadith's over.
Irrelevant. Er staat naar ik aanneem ook niet in ahadith dat je meisjes dood mag maken als ze de familie-eer bezoedeld hebben. En dus komt eerwraak niet voor bij moslims? Als ik niet beter wist, zou ik denken dat je mij duidelijk probeert te maken dat ik onderscheid moet maken tussen cultuur en religie.


Noem eens gedrag dat alleen onder moslims voorkomt en geen verband houdt met de Islam.Kameeltransport.
Afgekeurd door Mark61. De waterpijp is ook al gediskwalificeerd. Knuppeltje kwam met de bedevaart naar Mekka als voorbeeld van gedrag onder moslims dat geen verband houdt met de Islam. Vond ik niet zo sterk.

Kal-El B.V
06-02-10, 19:54
Ik stel voor dat iedereen die mee doet aan deze topic dit verhaal over 'honor killings' leest op national geographic en wat daar wordt verteld over hoe wijd verbreidt het is op onze wereld. Het lijkt er meer op dat 'eerwraak' alleen in de islamitische landen bij naam wordt genoemd.

http://news.nationalgeographic.com/news/2002/02/0212_020212_honorkilling.html

Het komt dus niet alleen voor in moslimlanden, worden we dus ook meteen weer met onze neuzen op het feit gedrukt dat wikipedia nooit een hoofdbron moet zijn voor discussies.

Charlus
08-02-10, 08:16
Uitgangspunt: eerwraak komt alleen voor onder moslims. Ik veronderstel dan een verband tussen eerwraak en de Islam. Waarom is dat misplaatst?
Je beschrijft een verband..correlatie
Ja.

Maar deze zin van jouw wordt door jou suggestief gebruikt :" Opvallend onder de aanname dat de Islam anti-eerwraak is"

Of heb ik het mis en suggereer je niet makkelijk dat het wel 'iets' van de Islam zal zijn, terwijl het ontkend wordt door kenners van de Islam ?
nl. Oorzaak : de Islam...Gevolg : Eerwraak
Ik probeer niet een direct oorzaak-gevolg verband te leggen. Uit mijn reactie aan H.P.Pas die opmerkte dat eerwraak ouder is dan de Islam:
Eerst was er eerwraak in bepaalde gebieden, toen kwam de Islam. In die gebieden bleef eerwraak bloeien. Ik acht zelfs niet uitgesloten dat vervolgens eerwraak zich vanuit die gebieden samen met de Islam verder verspreid heeft.

We komen weer bij de zorgvuldig te onderzoeken band (heel vaak vervlochten) van cultuur en religie. Dat er verschil kan zijn hebben we al eens in een andere diskussie opgemerkt :)
Bedoel je met "we" ons beidjes? Religie maakt onderdeel uit van cultuur. Hoe kan een ongelovige iets anders vinden?
De Islam is de neerslag van de toenmalige stand van de cultuur aldaar, met een beetje idealisme voor de sjeu toegevoegd. Sommige onderdelen van de cultuur zijn misschien niet rechtstreeks in koran of ahadith terecht gekomen maar worden nog steeds beoefend. Eerwraak past goed in de manier waarop vrouwen binnen de Islam beschouwd worden en heeft zich dan ook gehandhaafd.


Noem eens gedrag dat alleen onder moslims voorkomt en geen verband houdt met de Islam.
*****Uh....:loens:...uh....buikdansen misschien ? Dat heeft zich inmiddels uitgebreid,he....
http://www.cosgan.de/images/midi/figuren/h020.gif
Nou, daar moet je voor bij Mark61 zijn. Die weet dat waarschijnlijk wel.
Buikdansen is ouder dan de Islam. Volgens Wikipedia.

Witte78
08-02-10, 08:33
Buikdansen is ouder dan de Islam. Volgens Wikipedia.

Dat is eerwraak ook. Al denk ik dat buikdansen met alleen handen en ogen zichtbaar niet echt indrukwekkend is.

Charlus
08-02-10, 08:56
<...>Dat is eerwraak ook.
Correct. Mijn weerlegging had dus domweg moeten zijn: buikdansen werd/wordt niet alleen door moslima's beoefend.

Al denk ik dat buikdansen met alleen handen en ogen zichtbaar niet echt indrukwekkend is.
Is buikdansen wel toegestaan voor moslima's? Voor een publiek van vreemde mannen? Kan ik me niet voorstellen. Zelfs voor een publiek van louter mahrams (mahrammen?) lijkt buikdansen me ongepast.
Misschien alleen voor haar eigen man of als workout in haar eentje of met vriendinnen. Eens een programma gezien over buikdansen waarin een docente vertelde dat buikdansen eigenlijk iets is voor vrouwen onderling.

mark61
08-02-10, 09:11
Ik stel voor dat iedereen die mee doet aan deze topic dit verhaal over 'honor killings' leest op national geographic en wat daar wordt verteld over hoe wijd verbreidt het is op onze wereld. Het lijkt er meer op dat 'eerwraak' alleen in de islamitische landen bij naam wordt genoemd.

http://news.nationalgeographic.com/news/2002/02/0212_020212_honorkilling.html

Het komt dus niet alleen voor in moslimlanden, worden we dus ook meteen weer met onze neuzen op het feit gedrukt dat wikipedia nooit een hoofdbron moet zijn voor discussies.

Dit is geen discussie. Dit is één zuigende Charlus en antwoordend volk.

Charlus
08-02-10, 09:28
Ik stel voor dat iedereen die mee doet aan deze topic dit verhaal over 'honor killings' leest op national geographic en wat daar wordt verteld over hoe wijd verbreidt het is op onze wereld. Het lijkt er meer op dat 'eerwraak' alleen in de islamitische landen bij naam wordt genoemd.

http://news.nationalgeographic.com/news/2002/02/0212_020212_honorkilling.html

Het komt dus niet alleen voor in moslimlanden, worden we dus ook meteen weer met onze neuzen op het feit gedrukt dat wikipedia nooit een hoofdbron moet zijn voor discussies.Charlus
Geinig stukje van Kal-El B.V. We noemen gewoon alles wat mannen vrouwen aandoen wegens misnoegen over hun handel en wandel eerwraak. Een prettig gevolg van deze optiek is dat het niet erg is dat moslims aan eerwraak doen want eerwraak komt immers in alle landen van de wereld voor. Een logische uitbreiding van: de bijbel is minstens zo erg als de koran en daarom is de koran ok. Wel een begripsdevaluatie van eerwraak, maar een kniesoor die daarop let.

Charlus
08-02-10, 10:57
Degene die hier debiel doet ben jij. Je bent inderdaad niets beter dan Aiyt, Tanger, Slinger, Ronald en een paar anderen.
Wat heeft Ronald nu weer verkeerd gedaan? Je ziet jezelf als superieur aan iedereen die niet precies hetzelfde denkt als jij en oordeelt vanuit de bijbehorende verheven positie over anderen. Wie het waagt zich niet te schikken in zijn inferioriteit maakt zich automatisch schuldig aan

Zuigen, mierenneuken en liegen.
Malle fundi die je d'er bent. Maar je draagt zowaar alternatieven aan voor "gelul". Vooruitgang.

knuppeltje
08-02-10, 11:37
Charlus;4241902]Malle fundi die je d'er bent.

:fpotver:

John2
08-02-10, 15:05
Malle fundi die je d'er bent. Maar je draagt zowaar alternatieven aan voor "gelul". Vooruitgang.:hihi:

Charlus
08-02-10, 22:43
Ik merkte op dat eerwraak blijkbaar uitsluitend onder moslims voorkomt aangezien Wikipedia uitsluitend moslimlanden noemt. Mijn opmerking was leugenachtig omdat...?
Wiki noemt alleen die landen waar het een probleem is, dus niet al die moslimlanden waar dat niet is. Ze vermelden niet voor niets dat het een regionaal probleem is.
Doen alsof het dus specifiek des islams is en geen plaatselijk kultuurverschijnsel
O jee, ben jij d'er ook zo eentje die denkt dat cultuur en religie twee verschillende zaken zijn? Ga eens een cursus bij Mark61 volgen. Religie, zo ook de Islam, is een plaatselijk cultuurverschijnsel. De Islam ontstaat ergens cq. daalt ergens neer en wordt daarmee een plaatselijk cultuurverschijnsel, net als eerwraak. Het ene plaatselijke cultuurverschijnsel cultiveert het andere, oudere plaatselijke cultuurverschijnsel.

dat er allang bestond voordat er de islam kwam, is dan ook doelbewust kwaadaardig liegen.
Ik heb nevernooitniet beweerd dat eerwraak niet bestond vóór de Islam en dus evenmin dat er een direct oorzaak-gevolg (Islam-eerwraak) verband zou zijn. Denk aan slavernij op de plaatsen waar de Islam ontstond en later neerstreek; bestond ook al lang voor de Islam en werd onder de Islam vrolijk voortgezet. Dat eerwraak niet genoemd wordt in koran of ahadith is van ondergeschikt belang, of denk jij soms dat moslims uitsluitend letterlijk doen en laten wat in de koran beschreven wordt?



En al die moslimlanden die niet op die lijst staan dan?
What about them? Ik zei niet dat eerwraak schering en inslag is in alle moslimlanden / bij alle moslims. Als het voorkomt, komt het bij moslims voor. Een variant op elke koe is een dier maar niet elk dier is een koe.{BEK VOL TANDEN}
Ok.


Geen verband met de Islam is een duiding van Wiki, itt. de feitelijke vaststelling waar eerwraak voorkomt. Ik trek die duiding in twijfel. Ze verwijzen maar een eind weg naar het vroegere Joden- en Christendom. Waarom nog steeds eerwraak in moslimkringen en niet (meer) in Joodse en Christelijke hoek?
Jij kunt in twijfel trekken wat je wilt, moet je zelf weten.
Dankjewel. Bij deze trek ik het in twijfel.

Omdat die hoek zich ook in die regio afspeelde, en niet in onze regio.
Aan je tekstindeling te zien heeft je opmerking betrekking op mijn vraag waarom nog steeds eerwraak in moslimkringen en niet (meer) in Joodse en Christelijke hoek voorkomt. Gek hoor. In Joodse en Christelijke hoek komt eerwraak niet (meer) voor, volgens jou omdat in die hoek zich ook eerwraak voordeed. Net als ihgv. de Islam. Je bedoelt wellicht iets anders?

<...>In Nederland zijn er ook Hindoestanen aangeklaagd voor eerwraak.<...>
Zo langzamerhand ben ik wel eens benieuwd naar een bron.

knuppeltje
09-02-10, 10:34
Charlus;4243095]Religie, zo ook de Islam, is een plaatselijk cultuurverschijnsel.

En?


Denk aan slavernij op de plaatsen waar de Islam ontstond en later neerstreek; bestond ook al lang voor de Islam en werd onder de Islam vrolijk voortgezet.

Onder christenen ook. In de zestiende eeuw was er voor de kerk blijkbaar zelfs een congres nodig (in Valadolid) om te bepalen of indianen wel mensen waren of dieren. De kerk vond van niet. Slechts onder druk van buiten de kerk, stemde ze er uiteindelijk mee in dat het wel zo was, maar zelfs ongeschikt voor de slavernij. Negers daarentegen mochten als slaaf gebruikt worden. Dat was een officieel kerkelijk standpunt. Ontelbare chistenen hebben eeuwenlang ervoor en erna aan slavernij gedaan, en/of eraan dik verdiend. Toch hoor ik jou niet zeggen dat slavernij een christendom aangelegenheid is.


Dat eerwraak niet genoemd wordt in koran of ahadith is van ondergeschikt belang, of denk jij soms dat moslims uitsluitend letterlijk doen en laten wat in de koran beschreven wordt?

Om eerlijk te zijn ben ik er meer tegen gekomen die dat niet strikt doen dan wel. Maar daarom is dat dus tegen de islam in. Zo is dat dus ook met eerwraak, beter kun je het niet uitleggen.
Ok.


Dankjewel. Bij deze trek ik het in twijfel.

Staat iedereen vrij.


Aan je tekstindeling te zien heeft je opmerking betrekking op mijn vraag waarom nog steeds eerwraak in moslimkringen en niet (meer) in Joodse en Christelijke hoek voorkomt. Gek hoor. In Joodse en Christelijke hoek komt eerwraak niet (meer) voor, volgens jou omdat in die hoek zich ook eerwraak voordeed. Net als ihgv. de Islam. Je bedoelt wellicht iets anders?

Ga eens kijken in die regio's kijken hoeveel christenen en joden er nog over zijn die etnisch tot de zelfde groep als die moslims horen.


Zo langzamerhand ben ik wel eens benieuwd naar een bron.

Wiki.

Charlus
09-02-10, 19:58
Noem eens gedrag dat alleen onder moslims voorkomt en geen verband houdt met de Islam.

<...>een typisch moslimgruik, zoals je goed weet, is de bedevaart naar Mekka.
Waarom geef je antwoord op een niet gestelde vraag?
Gaan we nu de onnozele uithangen?
Integendeel, ik buig voor de meester. De bedevaart naar Mekka houdt geen verband met de Islam. Een natuurlijk instinct? Zoals vogels naar het zuiden trekken, zo trekken moslims minimaal 1x in hun leven naar Mekka.

Charlus
11-02-10, 14:15
Ik merkte op dat eerwraak blijkbaar uitsluitend onder moslims voorkomt aangezien Wikipedia uitsluitend moslimlanden noemt. Mijn opmerking was leugenachtig omdat...?
Wiki noemt alleen die landen waar het een probleem is, dus niet al die moslimlanden waar dat niet is. Ze vermelden niet voor niets dat het een regionaal probleem is.
Doen alsof het dus specifiek des islams is en geen plaatselijk kultuurverschijnsel
O jee, ben jij d'er ook zo eentje die denkt dat cultuur en religie twee verschillende zaken zijn? Ga eens een cursus bij Mark61 volgen. Religie, zo ook de Islam, is een plaatselijk cultuurverschijnsel.
En?
Wel, je leek te beweren dat de Islam iets anders is dan een plaatselijk cultuurverschijnsel, gezien

Doen alsof het dus specifiek des islams is en geen plaatselijk kultuurverschijnsel
Maar we zijn het dus niet oneens hier. De Islam is een plaatselijk cultuurverschijnsel. Het misverstand ontsprong aan mij.


De Islam ontstaat ergens cq. daalt ergens neer en wordt daarmee een plaatselijk cultuurverschijnsel, net als eerwraak. Het ene plaatselijke cultuurverschijnsel cultiveert het andere, oudere plaatselijke cultuurverschijnsel....
Wie zwijgt, stemt toe?


Ik heb nevernooitniet beweerd dat eerwraak niet bestond vóór de Islam en dus evenmin dat er een direct oorzaak-gevolg (Islam-eerwraak) verband zou zijn. Denk aan slavernij op de plaatsen waar de Islam ontstond en later neerstreek; bestond ook al lang voor de Islam en werd onder de Islam vrolijk voortgezet.
Onder christenen ook.<...>Toch hoor ik jou niet zeggen dat slavernij een christendom aangelegenheid is.
Dat klopt. Ik gaf slavernij uitsluitend als voorbeeld om te illustreren dat ik geen direct oorzaak-gevolg verband zie tussen Islam en eerwraak zoals er ook geen oorzaak-gevolg verband is tussen Islam en slavernij. Evenmin is er een direct oorzaak-gevolg verband tussen Christendom en slavernij, dus ik ga ook niet zeggen dat slavernij een Christendom aangelegenheid is.
Evenmin komt slavernij nu exclusief voor bij moslims.
Evenmin komt slavernij nu exclusief voor bij Christenen.
Evenmin komt eerwraak nu exclusief voor bij Christenen.
Wat blijft over? Eerwraak komt exclusief (ok, nagenoeg exclusief) voor bij moslims.


Dat eerwraak niet genoemd wordt in koran of ahadith is van ondergeschikt belang, of denk jij soms dat moslims uitsluitend letterlijk doen en laten wat in de koran beschreven wordt?
Om eerlijk te zijn ben ik er meer tegen gekomen die dat niet strikt doen dan wel. Maar daarom is dat dus tegen de islam in.<...>
Nou, blijkbaar niet want eerwraak komt voornamelijk zo niet uitsluitend bij moslims voor. Blijkbaar sluit eerwraak goed aan op de Islam en vice versa. Sjonge jonge.




Waarom nog steeds eerwraak in moslimkringen en niet (meer) in Joodse en Christelijke hoek?
Omdat die hoek zich ook in die regio afspeelde, en niet in onze regio.
Aan je tekstindeling te zien heeft je opmerking betrekking op mijn vraag waarom nog steeds eerwraak in moslimkringen en niet (meer) in Joodse en Christelijke hoek voorkomt. Gek hoor. In Joodse en Christelijke hoek komt eerwraak niet (meer) voor, volgens jou omdat in die hoek zich ook eerwraak voordeed. Net als ihgv. de Islam. Je bedoelt wellicht iets anders?
Ga eens kijken in die regio's kijken hoeveel christenen en joden er nog over zijn die etnisch tot de zelfde groep als die moslims horen.
Ik moet zeggen dat ik geen idee heb wat hier je punt is tav. wat we tot nu toe over en weer te berde hebben gebracht.



<...>In Nederland zijn er ook Hindoestanen aangeklaagd voor eerwraak.<...>
Zo langzamerhand ben ik wel eens benieuwd naar een bron.
Wiki.
In Wiki staat dat in Nederland Hindoestanen zijn aangeklaagd wegens eerwraak? Goh.

knuppeltje
11-02-10, 15:08
Charlus;4247352] Goh.

Je zeurt maar een eind weg als je wilt.

Charlus
11-02-10, 22:08
Goh.
Je<...>
In dat geval blijft mijn laatstgeplaatste reactie staan.





Ik merkte op dat eerwraak blijkbaar uitsluitend onder moslims voorkomt aangezien Wikipedia uitsluitend moslimlanden noemt. Mijn opmerking was leugenachtig omdat...?
Wiki noemt alleen die landen waar het een probleem is, dus niet al die moslimlanden waar dat niet is. Ze vermelden niet voor niets dat het een regionaal probleem is.
Doen alsof het dus specifiek des islams is en geen plaatselijk kultuurverschijnsel
O jee, ben jij d'er ook zo eentje die denkt dat cultuur en religie twee verschillende zaken zijn? Ga eens een cursus bij Mark61 volgen. Religie, zo ook de Islam, is een plaatselijk cultuurverschijnsel.
En?
Wel, je leek te beweren dat de Islam iets anders is dan een plaatselijk cultuurverschijnsel, gezien

Doen alsof het dus specifiek des islams is en geen plaatselijk kultuurverschijnsel
Maar we zijn het dus niet oneens hier. De Islam is een plaatselijk cultuurverschijnsel. Het misverstand ontsprong aan mij.


De Islam ontstaat ergens cq. daalt ergens neer en wordt daarmee een plaatselijk cultuurverschijnsel, net als eerwraak. Het ene plaatselijke cultuurverschijnsel cultiveert het andere, oudere plaatselijke cultuurverschijnsel....
Wie zwijgt, stemt toe?


Ik heb nevernooitniet beweerd dat eerwraak niet bestond vóór de Islam en dus evenmin dat er een direct oorzaak-gevolg (Islam-eerwraak) verband zou zijn. Denk aan slavernij op de plaatsen waar de Islam ontstond en later neerstreek; bestond ook al lang voor de Islam en werd onder de Islam vrolijk voortgezet.
Onder christenen ook.<...>Toch hoor ik jou niet zeggen dat slavernij een christendom aangelegenheid is.
Dat klopt. Ik gaf slavernij uitsluitend als voorbeeld om te illustreren dat ik geen direct oorzaak-gevolg verband zie tussen Islam en eerwraak zoals er ook geen oorzaak-gevolg verband is tussen Islam en slavernij. Evenmin is er een direct oorzaak-gevolg verband tussen Christendom en slavernij, dus ik ga ook niet zeggen dat slavernij een Christendom aangelegenheid is.
Evenmin komt slavernij nu exclusief voor bij moslims.
Evenmin komt slavernij nu exclusief voor bij Christenen.
Evenmin komt eerwraak nu exclusief voor bij Christenen.
Wat blijft over? Eerwraak komt exclusief (ok, nagenoeg exclusief) voor bij moslims.


Dat eerwraak niet genoemd wordt in koran of ahadith is van ondergeschikt belang, of denk jij soms dat moslims uitsluitend letterlijk doen en laten wat in de koran beschreven wordt?
Om eerlijk te zijn ben ik er meer tegen gekomen die dat niet strikt doen dan wel. Maar daarom is dat dus tegen de islam in.<...>
Nou, blijkbaar niet want eerwraak komt voornamelijk zo niet uitsluitend bij moslims voor. Blijkbaar sluit eerwraak goed aan op de Islam en vice versa. Sjonge jonge.




Waarom nog steeds eerwraak in moslimkringen en niet (meer) in Joodse en Christelijke hoek?
Omdat die hoek zich ook in die regio afspeelde, en niet in onze regio.
Aan je tekstindeling te zien heeft je opmerking betrekking op mijn vraag waarom nog steeds eerwraak in moslimkringen en niet (meer) in Joodse en Christelijke hoek voorkomt. Gek hoor. In Joodse en Christelijke hoek komt eerwraak niet (meer) voor, volgens jou omdat in die hoek zich ook eerwraak voordeed. Net als ihgv. de Islam. Je bedoelt wellicht iets anders?
Ga eens kijken in die regio's kijken hoeveel christenen en joden er nog over zijn die etnisch tot de zelfde groep als die moslims horen.
Ik moet zeggen dat ik geen idee heb wat hier je punt is tav. wat we tot nu toe over en weer te berde hebben gebracht.



<...>In Nederland zijn er ook Hindoestanen aangeklaagd voor eerwraak.<...>
Zo langzamerhand ben ik wel eens benieuwd naar een bron.
Wiki.
In Wiki staat dat in Nederland Hindoestanen zijn aangeklaagd wegens eerwraak? Goh.