PDA

Bekijk Volledige Versie : Hogere straffen voor homo's die AIDS verspreidden



Amaeru
22-01-10, 15:41
Volkskrant

Hogere straffen in Groningse hiv-zaak

Van onze redactie op 22 januari '10, 15:01, bijgewerkt 22 januari '10, 16:34

AMSTERDAM - De drie verdachten in de geruchtmakende Groningse hiv-zaak hebben straffen tot twaalf jaar opgelegd gekregen. Peter M. kreeg de hoogste straf. Hans J. en Wim D. moeten wat het hof betreft respectievelijk negen jaar en acht maanden in de cel doorbrengen.

Dat heeft het gerechtshof in Leeuwarden vrijdag bepaald in het hoger beroep van de spraakmakende zaak

Het OM vond de eerder door de rechtbank in Groningen opgelegde straffen van negen, vijf en 1,5 jaar veel te laag en stapte daarom naar het hof. Aanklager Martin van Schuijlenburg eiste in het hoger beroep respectievelijk twaalf, zeven en vier jaar gevangenisstraf voor de drie verdachten.

Gedrogeerd
De mannen organiseerden in een periode van drie jaar (2005-2007) seksfeesten waarop ze bij diverse mannen hiv-geďnfecteerd bloed inspoten. ‘Dat gebeurde in nauwe en volledige samenwerking.’ Het drietal heeft volgens het Openbaar Ministerie (OM) slachtoffers zelfs gedrogeerd om ze daarna seksueel te misbruiken.

Cassatie
Advocaat Wim Anker kondigt aan ‘waarschijnlijk’ in cassatie te gaan tegen de uitspraak. ‘De uitspraak van het hof is behoorlijk hard’, zegt Anker. ‘Het ademt een negatieve sfeer. Het is bijzonder om de bewezen zware mishandelingen in de strafmaat gelijk te stellen aan moord’, zegt hij verwijzend naar de zware straf van twaalf jaar die zijn cliënt Peter M. vrijdag kreeg.

Anker vindt het verder opmerkelijk dat het hof in tegenstelling tot de rechtbank in Groningen eerder concludeert dat de besmetting is gelukt. De rechtbank wilde niet verder gaan dan dat het inspuiten van hiv een poging tot het toebrengen van zwaar lichamelijk letsel was.

mark61
22-01-10, 15:42
Ja, das prima. Maar wat wou je er mee zeggen? :hihi:

boefie

Tomas
22-01-10, 18:34
Die overdreven interesse in homofilie lijkt mij ietwat onnatuurlijk.

tanger'73
23-01-10, 01:08
Amerika heeft sinds kort de toegang voor aidslijers weer opengesteld. Gasten met aids, die als doel hebben anderen bewust te besmetten. Zijn in mijn ogen net terroristen en dienen inderdaad hard gestraft te worden.

jang0201
23-01-10, 08:27
pardon, hoe spreek jij hier over mensen die aids hebben? Wil jij je taal wel is even kuisen.
Ik ben het met je eens als mensen die aids hebben onbeschermd vrijen, dat ze hard gestraft mogen worden!

Ron Haleber
23-01-10, 10:35
Het ging in dit geval niet zomaar om homo's, maar om zware criminelen met injectiespuiten.
Terecht zwaar bestraft dus!

Ieder ander, wie dan ook. die met een injectiespuit anderen inspuit met een besmettelijke ziekte,
moet zwaar bestraft worden? :fplet:

knuppeltje
23-01-10, 10:49
Ron Haleber;4224815]Het ging in dit geval niet zomaar om homo's, maar om zware criminelen met injectiespuiten.
Terecht zwaar bestraft dus!

De meesten wisten van te voren dat het er zwaar kinky naar toe zou gaan.
Een beetje eigen verantwoordelijkheid lijkt me dan toch ook weer niet teveel gevraagd lijkt me.
Dat was dus ook de motivatie van het eerste vonnis.
Desalnietemin heb ik totaal geen bezwaar die die hogere straffen.

mark61
23-01-10, 12:54
Die overdreven interesse in homofilie lijkt mij ietwat onnatuurlijk.

Met deze uitstekende one-liner kan het topic op slot :hihi:

Aďt Ayt
23-01-10, 13:27
Die overdreven interesse in homofilie lijkt mij ietwat onnatuurlijk.

dan kun je dit probleem van je voorleggen aan een psycholoog.. mischien kan dan nagegaan worden waarom je die overdreven interesse hebt in homofilie..