PDA

Bekijk Volledige Versie : Onderzoeker moet doen alsof aarde 6000 jaar oud is



Mark
30-01-10, 15:04
Onderzoeker moet doen alsof aarde 6000 jaar oud is

Een meerderheid van de gemeenteraad van de orthodox-christelijke gemeente Staphorst wil dat in een rapport over de archeologische waarden in de bodem van de gemeente ook de bijbelse visie over leeftijd en ontstaan van de aarde wordt vastgelegd. Ze wordt hierin gesteund door de verantwoordelijke wethouder.

In Christelijke kringen wordt de leeftijd van de aarde geschat tussen zesduizend en twaalfduizend jaar, maar in werkelijkheid is de aarde ongeveer vijf miljard jaar oud.

Bodemkundige Leo Tebbens deed voor de gemeente Staphorst bodemonderzoek om het erfgoed vast te laten leggen. Nadat hij de wens van Staphorst hoorde was hij wel bereid in een paragraaf te vermelden dat er ook andere standpunten bestaan over dateringen en de leeftijd van de aarde, maar hij weigert de leeftijd van de aarde in het document op zesduizend jaar te stellen.

Wethouder Sytse de Jong van de SGP vindt het verzoek helemaal niet vreemd. Tegenover het NRC verklaart hij; "Het rapport wordt door ons betaald. Mogen wij alstublieft erkend zien dat andere visies mogelijk zijn?"

Bofko
30-01-10, 15:20
Onderzoeker moet doen alsof aarde 6000 jaar oud is

Een meerderheid van de gemeenteraad van de orthodox-christelijke gemeente Staphorst wil dat in een rapport over de archeologische waarden in de bodem van de gemeente ook de bijbelse visie over leeftijd en ontstaan van de aarde wordt vastgelegd. Ze wordt hierin gesteund door de verantwoordelijke wethouder.

In Christelijke kringen wordt de leeftijd van de aarde geschat tussen zesduizend en twaalfduizend jaar, maar in werkelijkheid is de aarde ongeveer vijf miljard jaar oud.

Bodemkundige Leo Tebbens deed voor de gemeente Staphorst bodemonderzoek om het erfgoed vast te laten leggen. Nadat hij de wens van Staphorst hoorde was hij wel bereid in een paragraaf te vermelden dat er ook andere standpunten bestaan over dateringen en de leeftijd van de aarde, maar hij weigert de leeftijd van de aarde in het document op zesduizend jaar te stellen.

Wethouder Sytse de Jong van de SGP vindt het verzoek helemaal niet vreemd. Tegenover het NRC verklaart hij; "Het rapport wordt door ons betaald. Mogen wij alstublieft erkend zien dat andere visies mogelijk zijn?"

Betalen voor een onderzoek waarin al vaststaat wat er in moet komen staan ? Waarheid reduceren tot opinie ?

Proberen wetenschap met geloof te verenigen is de grootste dwaling die een mens kan maken.

Joesoef
30-01-10, 15:27
Komkom, beetje respect voor onze cultuur!

Slinger
30-01-10, 16:00
Komkom, beetje respect voor onze cultuur!

't Is eerder een subcultuur.

mark61
30-01-10, 16:02
t' Is eerder een subcultuur.

't Is, meneer de leraar :haha:

mark61
30-01-10, 16:02
Welkom in 2010 in NL.

Slinger
30-01-10, 16:04
Welkom in 2010 in NL.

... waar afwijkende meningen getolereerd worden!

mark61
30-01-10, 16:07
... waar afwijkende meningen getolereerd worden!

Dat is geen mening. Dat is gelul. Je kan natuurlijk ook van mening zijn dat het Vliegende SpaghettiMonster Staphorst gebouwd heeft.

Slinger
30-01-10, 16:14
Dat is geen mening. Dat is gelul. Je kan natuurlijk ook van mening zijn dat het Vliegende SpaghettiMonster Staphorst gebouwd heeft.

Je zou me nog bijna zo ver krijgen dat ik hun standpunt ga verdedigen. In elk geval zijn deze orthodoxe protestanten een stuk sympathieker dan de multi-culti-grachtengordel-politiek-correcte-linkse kerk-gelovigen.

Iznogoodh
30-01-10, 17:31
Wethouder Sytse de Jong van de SGP vindt het verzoek helemaal niet vreemd. Tegenover het NRC verklaart hij; "Het rapport wordt door ons betaald. Mogen wij alstublieft erkend zien dat andere visies mogelijk zijn?"Hoe religie probeert om kennis te verdrijven.

knuppeltje
30-01-10, 18:06
Slinger;4232703] In elk geval zijn deze orthodoxe protestanten een stuk sympathieker dan de multi-culti-grachtengordel-politiek-correcte-linkse kerk-gelovigen.

Kan ik me iets bij indenken.

Die multi-culti-grachtengordel-politiek-corercte-linkse kerk-gelovigen zijn natuurlijk een beetje dwaas, dat is duidelijk, en die orthodoxen zijn pas echte griezels. Dat jij die sympathhieker vind, verwonderd me dan ook niets.

DNA
30-01-10, 18:15
Onderzoeker moet doen alsof aarde 6000 jaar oud is

Een meerderheid van de gemeenteraad van de orthodox-christelijke gemeente Staphorst wil dat in een rapport over de archeologische waarden in de bodem van de gemeente ook de bijbelse visie over leeftijd en ontstaan van de aarde wordt vastgelegd. Ze wordt hierin gesteund door de verantwoordelijke wethouder.

In Christelijke kringen wordt de leeftijd van de aarde geschat tussen zesduizend en twaalfduizend jaar, maar in werkelijkheid is de aarde ongeveer vijf miljard jaar oud.

Bodemkundige Leo Tebbens deed voor de gemeente Staphorst bodemonderzoek om het erfgoed vast te laten leggen. Nadat hij de wens van Staphorst hoorde was hij wel bereid in een paragraaf te vermelden dat er ook andere standpunten bestaan over dateringen en de leeftijd van de aarde, maar hij weigert de leeftijd van de aarde in het document op zesduizend jaar te stellen.

Wethouder Sytse de Jong van de SGP vindt het verzoek helemaal niet vreemd. Tegenover het NRC verklaart hij; "Het rapport wordt door ons betaald. Mogen wij alstublieft erkend zien dat andere visies mogelijk zijn?"

wie zegt dat de aarde maar 6000 jaar oud zou zijn ???

oh ja , alleen de christenen , joden ...zouden dat beweren in totaal minachting van de wetencshappelijke resultaten !

De Qur'an vertelt ons dat de aarde is veel veel ouder dan Adam & Eva ..

StevieK
30-01-10, 20:17
wie zegt dat de aarde maar 6000 jaar oud zou zijn ???

oh ja , alleen de christenen , joden ...zouden dat beweren in totaal minachting van de wetencshappelijke resultaten !

De Qur'an vertelt ons dat de aarde is veel veel ouder dan Adam & Eva ..

Niet alle christenen denken zo, het zijn nu juist de uitwassen van het geloof.

rasoelleke
31-01-10, 10:29
wie zegt dat de aarde maar 6000 jaar oud zou zijn ???

oh ja , alleen de christenen , joden ...zouden dat beweren in totaal minachting van de wetencshappelijke resultaten !

De Qur'an vertelt ons dat de aarde is veel veel ouder dan Adam & Eva ..

ouder dan Adam en Eva?......wat wetenschappelijk!

mark61
31-01-10, 12:28
Je zou me nog bijna zo ver krijgen dat ik hun standpunt ga verdedigen. In elk geval zijn deze orthodoxe protestanten een stuk sympathieker dan de multi-culti-grachtengordel-politiek-correcte-linkse kerk-gelovigen.

Hoezo zijn ze überhaupt sympathiek?

De watte? :verward: Amanda Kluveld bedoel je?

ronald
31-01-10, 13:41
Onderzoeker moet doen alsof aarde 6000 jaar oud is

Een meerderheid van de gemeenteraad van de orthodox-christelijke gemeente Staphorst wil dat in een rapport over de archeologische waarden in de bodem van de gemeente ook de bijbelse visie over leeftijd en ontstaan van de aarde wordt vastgelegd. Ze wordt hierin gesteund door de verantwoordelijke wethouder.

In Christelijke kringen wordt de leeftijd van de aarde geschat tussen zesduizend en twaalfduizend jaar, maar in werkelijkheid is de aarde ongeveer vijf miljard jaar oud.

Bodemkundige Leo Tebbens deed voor de gemeente Staphorst bodemonderzoek om het erfgoed vast te laten leggen. Nadat hij de wens van Staphorst hoorde was hij wel bereid in een paragraaf te vermelden dat er ook andere standpunten bestaan over dateringen en de leeftijd van de aarde, maar hij weigert de leeftijd van de aarde in het document op zesduizend jaar te stellen.

Wethouder Sytse de Jong van de SGP vindt het verzoek helemaal niet vreemd. Tegenover het NRC verklaart hij; "Het rapport wordt door ons betaald. Mogen wij alstublieft erkend zien dat andere visies mogelijk zijn?"

Ik snap meneer Tebbens niet helemaal. Hij wordt aangesteld door de orthodoxe gemeente die uiteindelijk in het rapport "ook" de Bijbelse visie" in wordt in wordt vastgelegd (gewoon een copy-paste handeling) maar de consequentie is dan toch niet dat hij in de Bijbelse leeftijd aanhangt? Zijn onderzoek blijft toch als zijn deel zijnde staan?

knuppeltje
31-01-10, 13:48
ronald;4233453]Ik snap meneer Tebbens niet helemaal. Hij wordt aangesteld door de orthodoxe gemeente die uiteindelijk in het rapport "ook" de Bijbelse visie" in wordt in wordt vastgelegd (gewoon een copy-paste handeling) maar de consequentie is dan toch niet dat hij in de Bijbelse leeftijd aanhangt? Zijn onderzoek blijft toch als zijn deel zijnde staan?

Misschien is ie wel bang dat er ooit nog bij een nieuwe uitgave er wel zijn naam nog onder staat, maar dat alleen nog de bijbelse versie de inhoud is.
Dat is dus niet zijn versie.

Armadillo
31-01-10, 15:38
Staphorster weerbericht:
"Het hogedrukgebied dat onze kant op komt - oh sorry - God die tover-de-tover doet met wolken ..."
Staphorster fietsenmaker:
"Ah ik zie het al, u bent door glas gereden. Ik zet er een nieuwe band op.. excuses, ik bedoel God heeft uw band tover-de-tover gedaan en er daarna tover-de-tover een stukje glas in gematerialiseerd. U hebt zeker gezondigd?"
Staphorster gemeente:
"Als het vriest strooien we zout op de weg om gladheid te voorkomen. Het zout doet het ijs smelten, oh nee, het zout lokt God uit om tover-de-tover te doen zodat de gladheid weggetoverd wordt en scheikunde is een uitvinding van de Duivel."

Armadillo
31-01-10, 15:50
Ik snap meneer Tebbens niet helemaal. Hij wordt aangesteld door de orthodoxe gemeente die uiteindelijk in het rapport "ook" de Bijbelse visie" in wordt in wordt vastgelegd (gewoon een copy-paste handeling) maar de consequentie is dan toch niet dat hij in de Bijbelse leeftijd aanhangt? Zijn onderzoek blijft toch als zijn deel zijnde staan?

Het lijkt me dat die meneer daar niet over gaat. De gemeente kan toch zelf een theoloog inhuren om een appendix te schrijven waarin staat dat de archeologische fondsten geen overblijfselen zijn van menselijke activiteit maar dat het de mening is van theologen (en de gemeenteraad) dat het props (zoals bij toneel) zijn die God in de aarde getoverd heeft om mensen te misleiden, ofzo?

Het is een beetje of je een huis na laat kijken op bouwkundige gebreken en dan van de bouwkundige gaat eisen dat hij ook een verhaaltje over spoken in het rapport zet.

Bart.NL
31-01-10, 16:53
De Qur'an vertelt ons dat de aarde is veel veel ouder dan Adam & Eva ..

Nee hoor. De Koran zegt daar helemaal niets over.

Mark
01-02-10, 08:07
Ik snap meneer Tebbens niet helemaal. Hij wordt aangesteld door de orthodoxe gemeente die uiteindelijk in het rapport "ook" de Bijbelse visie" in wordt in wordt vastgelegd (gewoon een copy-paste handeling) maar de consequentie is dan toch niet dat hij in de Bijbelse leeftijd aanhangt? Zijn onderzoek blijft toch als zijn deel zijnde staan?

Dit is een wetenschappelijk onderzoek en geen bijbelstudie. Uit het onderzoek waar deze man voor ingehuurd is volgen conclusies en die schrijft hij op als onafhankelijk instituut. Als Staphorst een bijbelstudie wil moeten ze een dominee een rapport laten schrijven.

Ik begrijp ook goed dat deze onderzoeker niet zijn naam wil onder zulke onzin, je reputatie als wetenschappelijk instituut kan je dan ook bij het oud vuil zetten. En bovendien is dan ook duidelijk dat je "wetenschappelijke conclusies" te koop zijn.

De enige oplossing is dat Staphorst hun eigen rapport schrijft waarin ze zelf hun visie uiteenzetten en als bijlage een apart rapport stoppen met de wetenschappelijke versie.

Ik begrijp uberhaupt niet waarom Staphortst geld stopt om zaken te onderzoeken waarvan ze zelf al in de bijbel alle antwoorden op hebben.

Max Stirner
01-02-10, 09:03
Die wetenschappers moeten niet zo zeuren, ff hun egootje opzij zetten en een beetje meer pragmatisch denken:

Het instandhouden van een stukje mooie authentieke Oud-Hollandse folklore is namelijk erg belangrijk in deze tijd dat onze identiteit wordt bedreigd door de globalisering en allerlei exotische on-Hollandse culturen en religies.

Bovendien kunnen we er veel geld aan verdienen, authentieke volkeren met interessante bijgeloven en folklores zijn erg populair bij toeristen tegenwoordig - denk aan de Masai, de Akha en de Papoea's.


Dus denk dat Staphorst wel een beetje steun verdient, goed initiatief.

Slinger
01-02-10, 10:40
Hoezo zijn ze überhaupt sympathiek?

De watte? :verward: Amanda Kluveld bedoel je?

Het zijn sympathieke mensen, die SGP-ers en CU-ers, dat vind ik tenminste.

knuppeltje
01-02-10, 10:43
Slinger;4234097]Het zijn sympathieke mensen, die SGP-ers en CU-ers, dat vind ik tenminste.

Verbaast me niets van je.

Een normaal mens zou het engerds vinden, maar ga je gang.

Slinger
01-02-10, 10:46
Verbaast me niets van je.

Een normaal mens zou het engerds vinden, maar ga je gang.

Als je ze persoonlijk kende zou je dat niet zeggen.

Bofko
01-02-10, 13:26
Een normaal mens zou het engerds vinden, maar ga je gang.

Vergissing.Ik heb bij Canada bij Mormonen gelogeerd. Vreemde gedachtes over de wereld. Glazig kijken bij kritische vragen . Maar zeer vriendelijk en gastvrij.

mark61
01-02-10, 13:28
Vergissing.Ik heb bij Canada bij Mormonen gelogeerd. Vreemde gedachtes over de wereld. Glazig kijken bij kritische vragen . Maar zeer vriendelijk en gastvrij.

De Amish lijken me ook wel gezellig. Voor een weekje dan :boer:

Bofko
01-02-10, 13:29
De Amish lijken me ook wel gezellig. Voor een weekje dan :boer:

Ja, je moet er niet tussen wonen.