PDA

Bekijk Volledige Versie : 'Afghanistan kan extreem rijk land worden'



IbnRushd
31-01-10, 18:11
'Afghanistan kan extreem rijk land worden'

KABUL - Afghanistan, een van de armste landen op aarde, beschikt over bodemschatten ter waarde van circa duizend miljard dollar (721 miljard euro). Dat zei de Afghaanse president Hamid Karzai zondag. Hij baseert zich op bevindingen van het Amerikaanse Geologische Instituut USGS.

''Ik heb erg goed nieuws voor de Afghanen'', aldus Karzai, die stelde dat zijn land op termijn een van de rijkste landen ter wereld kan worden. De USGS werkt al een aantal jaar aan onderzoeken naar de aanwezigheid van onder meer goud, olie, gas, koper en ijzererts. De resultaten van de studie worden binnen enkele maanden gepubliceerd, zo meldde Karzai.

Het staatshoofd gaf tegen journalisten al informatie vrij over de rapportage. ''De eerste gegevens die wij hebben gekregen, geven aan dat onze minerale bodemschatten een waarde vertegenwoordigen van duizend miljard dollar, niet duizend miljoen dollar, maar duizend miljard dollar'', zei Karzai. (ANP)

Bron: parool.nl (http://www.parool.nl/parool/nl/225/BUITENLAND/article/detail/277579/2010/01/31/Afghanistan-kan-extreem-rijk-land-worden.dhtml)

mark61
31-01-10, 18:15
Dat lijkt wel een hoop, maar is het niet. Heb je enig idee hoeveel NL per jaar verstookt qua BNP? Bovendien, landen die alleen leven van het verkopen van hun bodemschatten blijven derdewereldlanden, zie Rusland :cheefbek:

IbnRushd
31-01-10, 18:20
Dat lijkt wel een hoop, maar is het niet. Heb je enig idee hoeveel NL per jaar verstookt qua BNP? Bovendien, landen die alleen leven van het verkopen van hun bodemschatten blijven derdewereldlanden, zie Rusland :cheefbek:

In 2007 betaalde een Chinees bedrijf ruim 2 miljard euro voor de exploitatierechten van de Aynak-kopermijn, 30 kilometer ten zuiden van Kabul, schrijft de telegraaf. Dat zou kunnen.

mark61
31-01-10, 18:27
In 2007 betaalde een Chinees bedrijf ruim 2 miljard euro voor de exploitatierechten van de Aynak-kopermijn, 30 kilometer ten zuiden van Kabul, schrijft de telegraaf. Dat zou kunnen.

Ja en dan? Daar ziet geen Afghaan wat van terug.

De gebruikelijke volgorde, neem een Korea, is dat een land eerst rijk wordt, en daarna de mensen rechten gaan opeisen. Dat land wordt dan rijk door good governance, ook al is het misschien een dictatuur.

Een land met een 'kader' als Afghanistan gaat nergens heen, behalve down the drain. Alle Afghanen met een IQ boven de 85 zijn het land ontvlucht.

Daluurman
31-01-10, 20:11
Dat lijkt wel een hoop, maar is het niet. Heb je enig idee hoeveel NL per jaar verstookt qua BNP? Bovendien, landen die alleen leven van het verkopen van hun bodemschatten blijven derdewereldlanden, zie Rusland :cheefbek:

1000 miljard is niks. Het BNP van Nederland is 500 mld. euro. In 2009 was het vijftig jaar geleden dat het Groningse gasveld werd aangeboord. De afgelopen vijftig jaar inde de schatkist van het rijk ruim 211 miljard euro.

Bovendien is Afghanistan zo ontzettend corrupt, dat geld zal nooit efficient worden aangewend zoals een moslimland betaamt.

Eke
31-01-10, 21:48
Dat lijkt wel een hoop, maar is het niet. Heb je enig idee hoeveel NL per jaar verstookt qua BNP? Bovendien, landen die alleen leven van het verkopen van hun bodemschatten blijven derdewereldlanden, zie Rusland :cheefbek:


Alle Afghanen met een IQ boven de 85 zijn het land ontvlucht.

De Chinezen komen naar Afghanistan en worden eigenaar van bedrijven die wat zullen gaan doen met die bodemschatten. O, ze zitten er trouwens al....

Dit zou een scenario kunnen worden....

Zie ook de "kolonisatie" van Afrika : De Chinezen hebben daar een miljard consumenten voor hun eigen produkten en hebben grote belangen in de olie- en mineralenproductie.
http://www.zita.be/business/nieuws/558363_de-chinese-kolonisatie-van-afrika.html

illmatik
31-01-10, 23:36
Gelukkig hebben ze voldoende opium achter de hand, just in case.

IbnRushd
01-02-10, 02:14
Ja en dan? Daar ziet geen Afghaan wat van terug.

De gebruikelijke volgorde, neem een Korea, is dat een land eerst rijk wordt, en daarna de mensen rechten gaan opeisen. Dat land wordt dan rijk door good governance, ook al is het misschien een dictatuur.

Een land met een 'kader' als Afghanistan gaat nergens heen, behalve down the drain. Alle Afghanen met een IQ boven de 85 zijn het land ontvlucht.

Rustig maar. Ik geef alleen aan dat ze al een tijdje bezig zijn hun bodemschatten te verkopen.

mark61
01-02-10, 08:18
De Chinezen komen naar Afghanistan en worden eigenaar van bedrijven die wat zullen gaan doen met die bodemschatten. O, ze zitten er trouwens al....

Dit zou een scenario kunnen worden....

Zie ook de "kolonisatie" van Afrika : De Chinezen hebben daar een miljard consumenten voor hun eigen produkten en hebben grote belangen in de olie- en mineralenproductie.
http://www.zita.be/business/nieuws/558363_de-chinese-kolonisatie-van-afrika.html

Ja. De opvolger van de VS / Europa.

mark61
01-02-10, 08:18
Rustig maar. Ik geef alleen aan dat ze al een tijdje bezig zijn hun bodemschatten te verkopen.

:hihi: Ja, en het is niet slim.

Danablue
01-02-10, 22:31
Congo is ook steenrijk. Goud, diamanten, coltan. En wat brengt het hen? Burgeroorlog en ellende.

Eke
02-02-10, 11:10
Congo is ook steenrijk. Goud, diamanten, coltan. En wat brengt het hen? Burgeroorlog en ellende.

Hopelijk worden hun schatten niet leeggeroofd door andere landen, terwijl zij gebonden worden door hun gevechten....
Als 2 honden vechten om een been, gaat de derde er mee heen......

Een land hoeft ook niet superrijk te worden---laten ze ook wat over laten voor het nageslacht---maar het is natuurlijk een zegen om gezondheidszorg, wegen, scholen, irrigatie (Afgh.) ect. te kunnen verbeteren !

Danablue, leuk dat je er weer eens bent :zwaai:

knuppeltje
02-02-10, 11:50
Eke;4235233]Hopelijk worden hun schatten niet leeggeroofd door andere landen,

Dat gebeurt daar al jaren, vandaar de instabiliteit in Kongo.

Eke
02-02-10, 13:05
Dat gebeurt daar al jaren, vandaar de instabiliteit in Kongo.

Rampzalig. Wat kan Afghanistan er van leren ???

knuppeltje
02-02-10, 13:17
Eke;4235499]Rampzalig. Wat kan Afghanistan er van leren ???

Van Kongo? In ieder geval dat ze het anders moeten doen. Maar dat is erg moeilijk. Teveel warlords, teveel corruptie, veel teveel papaver, teveel religieuze greep op de samenleving en gebrek aan van alles - zoals onderwijs. Ik vergeet vast nog een hele hoop andere dingen, kortom, een groot wanbestuur.

Danablue
02-02-10, 13:28
Hopelijk worden hun schatten niet leeggeroofd door andere landen, terwijl zij gebonden worden door hun gevechten....
Als 2 honden vechten om een been, gaat de derde er mee heen......

Een land hoeft ook niet superrijk te worden---laten ze ook wat over laten voor het nageslacht---maar het is natuurlijk een zegen om gezondheidszorg, wegen, scholen, irrigatie (Afgh.) ect. te kunnen verbeteren !

Danablue, leuk dat je er weer eens bent :zwaai:

Dankje. Was even paar weekjes buiten internetbereik. Lekker rustig hoor!

mark61
02-02-10, 14:15
Rampzalig. Wat kan Afghanistan er van leren ???

Afghanistan bestaat niet, dus kan er ook niets van leren. Landen kunnen sowieso niet leren, alleen mensen.

Niet dat er wat van te leren valt. Voor wie eigenlijk?

Eke
02-02-10, 16:41
Van Kongo? In ieder geval dat ze het anders moeten doen. Maar dat is erg moeilijk. Teveel warlords, teveel corruptie, veel teveel papaver, teveel religieuze greep op de samenleving en gebrek aan van alles - zoals onderwijs. Ik vergeet vast nog een hele hoop andere dingen, kortom, een groot wanbestuur.


Een groot wanbestuur,he...Ik heb vanmiddag wat zitten googlen mbt Afghanistan...Er moet ergensbegonnen worden met uitbanning van verziekende zaken in het land...
Denk je dat Karzai serieus is, als hij zegt dat hij corruptie gaat bestrijden ??? Je kunt wel van alles willen, maar als je te weinig bestuurlijke medewerking krijgt wordt het heeel moeilijk, zoals je terecht opmerkt..

Eke
02-02-10, 16:43
Dankje. Was even paar weekjes buiten internetbereik. Lekker rustig hoor!

Ja, lekker rustig !!!!
Had je dat ook, de eerste dagen een beetje afkicken ? :hihi:

Eke
02-02-10, 16:52
Afghanistan bestaat niet, dus kan er ook niets van leren. Landen kunnen sowieso niet leren, alleen mensen.

Niet dat er wat van te leren valt. Voor wie eigenlijk?

Mark, in een of andere uitzending over Afghanistan werden prachtige beelden uit het verleden van Afghanistan getoond...Een heel groot land (groter dan nu)dat op een kruispunt ligt van vele verbindingswegen..als je begrijpt wat ik bedoel ...Prachtige cultuurinvloeden.

Je zou toch graag analyses willen maken waarom het nu zo'n rampzalig gebied is.......En wat voor aanpak er mogelijk is. Gewoon, puur uit interesse.

Natuurlijk snap ik wel dat het de laatste decennia knokken is..maar hoe heeft zich dat dan ontwikkeld ?

mark61
02-02-10, 19:19
Een groot wanbestuur,he...Ik heb vanmiddag wat zitten googlen mbt Afghanistan...Er moet ergensbegonnen worden met uitbanning van verziekende zaken in het land...
Denk je dat Karzai serieus is, als hij zegt dat hij corruptie gaat bestrijden ??? Je kunt wel van alles willen, maar als je te weinig bestuurlijke medewerking krijgt wordt het heeel moeilijk, zoals je terecht opmerkt..

Karzai bestaat bij de gratie van corruptie. Geen corruptie, geen Karzai.

mark61
02-02-10, 19:23
Mark, in een of andere uitzending over Afghanistan werden prachtige beelden uit het verleden van Afghanistan getoond...Een heel groot land (groter dan nu)dat op een kruispunt ligt van vele verbindingswegen..als je begrijpt wat ik bedoel ...Prachtige cultuurinvloeden.

Je zou toch graag analyses willen maken waarom het nu zo'n rampzalig gebied is.......En wat voor aanpak er mogelijk is. Gewoon, puur uit interesse.

Natuurlijk snap ik wel dat het de laatste decennia knokken is..maar hoe heeft zich dat dan ontwikkeld ?

Ja, van de 12e tot de 14e eeuw grofweg, en voorzover ik weet, was de bloeitijd van die landstreek.

Ik heb hier ooit herhaaldelijk geprobeerd de grote Oerdiscussie op touw te zetten over wat maakte dat het westen zo anders werd dan de rest van de wereld, maar het schoot niet op.

De conclusie moet zo'n beetje zijn dat de rest van de wereld geen zin had, en/of niet in staat was zoals het westen te worden.

Afghanistan is gewoon wat mensen doen, alleen dan met 21e eeuwse wapens in een 15e eeuwse mentaliteit.

Dat komt doordat Rusland en Engeland zich ermee gingen bemoeien, dat stuwde het geweldsniveau flink op vanaf eind 18e eeuw. Verder is er niet veel veranderd. Als mensen in stamverband willen leven en schijt hebben aan de 'gemene zaak', de 'res publica', dan krijg je dit. Tis hun eigen keus.

In feite is Afghanistan een lap grond die je overhoudt als je de buurlanden wegdenkt. Het is geen land, nooit geweest ook.

sjo
02-02-10, 20:20
Ja, van de 12e tot de 14e eeuw grofweg, en voorzover ik weet, was de bloeitijd van die landstreek.

Ik heb hier ooit herhaaldelijk geprobeerd de grote Oerdiscussie op touw te zetten over wat maakte dat het westen zo anders werd dan de rest van de wereld, maar het schoot niet op.

De conclusie moet zo'n beetje zijn dat de rest van de wereld geen zin had, en/of niet in staat was zoals het westen te worden.

Afghanistan is gewoon wat mensen doen, alleen dan met 21e eeuwse wapens in een 15e eeuwse mentaliteit.

Dat komt doordat Rusland en Engeland zich ermee gingen bemoeien, dat stuwde het geweldsniveau flink op vanaf eind 18e eeuw. Verder is er niet veel veranderd. Als mensen in stamverband willen leven en schijt hebben aan de 'gemene zaak', de 'res publica', dan krijg je dit. Tis hun eigen keus.

In feite is Afghanistan een lap grond die je overhoudt als je de buurlanden wegdenkt. Het is geen land, nooit geweest ook.

Tribale samenlevingen i.i.g. Pathanen, laten zich hun nationale sport echt niet afnemen. Ze bevechten elkaar, louter voor de leut, sinds mensenheugnis ; en als warming-up jagen ze een populatie Azerie over de kling. Dat veranderen wij met ons allen niet.

Een Pathaan draagt zijn AK47 en zijn patroonbanden als een verlengstuk van z'n pik. Dapperheid staat daar hoog aangeschreven. Elk jochie droomt ervan een "strijder" te worden.

gr.
sjo

mark61
02-02-10, 20:31
Tribale samenlevingen i.i.g. Pathanen, laten zich hun nationale sport echt niet afnemen. Ze bevechten elkaar, louter voor de leut, sinds mensenheugnis ; en als warming-up jagen ze een populatie Azerie over de kling. Dat veranderen wij met ons allen niet.

Azeri's wonen rustig in Azerbeidjan, een paar duzend km verderop. Hazara daarentegen, das wat anders.

knuppeltje
03-02-10, 12:21
Eke;4235817]Denk je dat Karzai serieus is, als hij zegt dat hij corruptie gaat bestrijden ???

Dat weet ik niet. Ik denk dat hem dat toch niet echt lukt, ook al zou ie willen.

Spoetnik
03-02-10, 20:09
Denk je dat Karzai serieus is, als hij zegt dat hij corruptie gaat bestrijden ???

KABUL, AFGHANISTAN—In his first major policy speech since being sworn in for a second term, Afghan president Hamid Karzai made a solemn pledge Wednesday to combat the rampant corruption of Afghan president Hamid Karzai. "Let me be clear: I will not rest until I bring an end to my graft and backroom deal-making," said Karzai, later adding that he will personally head up an investigation into allegations that he authorized massive voter fraud in order to secure his own victory in August's presidential election. "The blind eye that I continue to turn to drug trafficking, embezzlement, and human rights violations will no longer be tolerated, and I will do everything in my power to finally bring myself to justice." Karzai also announced the appointment of several relatives to a new commission that will tackle the problem of nepotism within his administration.

http://www.theonion.com/content/news_briefs/karzai_vows_to_crack_down

sjo
03-02-10, 20:43
Azeri's wonen rustig in Azerbeidjan, een paar duzend km verderop. Hazara daarentegen, das wat anders.

Natuurlijk. Ik vergis me daar lelijk in. Bedankt. Verder eens ?

gr.
sjo

sjo
22-02-10, 18:39
Azeri's wonen rustig in Azerbeidjan, een paar duzend km verderop. Hazara daarentegen, das wat anders.

En die AK 47 moet Kalasnikov zijn natuurlijk. Er wordt geopperd dat de Pathanen mogelijk 1 van de verloren stammen Israels zijn. Ze hebben tradities (vraag me niet welke) die alleen uit de Joodse cultuur kunnen zijn ontstaan.

Het wordt steeds leuker....
gr.
sjo