PDA

Bekijk Volledige Versie : Stemmen?



Una
04-02-10, 10:05
Op welke partij ga jij stemmen en waarom? Ik zelf ben er nog niet helemaal uit

http://www.stemwijzer.nl/

mark61
04-02-10, 12:28
Mijn gemeente zit er niet bij. Ik hoef niet te stemmen?

In Leiden hadden we de vorige keer een lollige partij, het ging eigenlijk alleen over milieu, maar 'stiekem' zaten er vnl. Turken en Marokkanen in. Dus heb ik daar maar op gestemd, en dan de eerste vrouw die ik tegenkwam :hihi:

Maar eigenlijk stem ik nooit.

fisherman1969
04-02-10, 19:24
Op welke partij ga jij stemmen en waarom? Ik zelf ben er nog niet helemaal uit

http://www.stemwijzer.nl/

Niet nodig , stem op Streekbelangen , en landelijk zoeken ze het maar uit :)

ronald
04-02-10, 21:45
Op welke partij ga jij stemmen en waarom? Ik zelf ben er nog niet helemaal uit

http://www.stemwijzer.nl/

In Amsterdam is men er natuurlijk nog niet uit wie er op die lijsten komen te staan.....5 februari.
Ik stem gewoonlijk voor een buurtpartij. Die mensen staan en lopen met twee benen in de buurt, lekkere praktische problemen aanpakken. Zo zit er altijd wel een bekende tussen. Om te kijken wie er lekker tegen de NZ-lijn is, heeft al geen zin meer.

tanger'73
04-02-10, 22:46
PvdA in ieder geval zeker niet, nog nooit een partij meegemaakt die zelfs geen enkel greintje van haar beloftes uiteindelijk nakomt. Heel Amsterdam ligt ook al in puin en voortdurend open dankzij de PvdA. Zal zeker weer blanco worden om mijn democratische kiesrecht maar niet te verwaarlozen. Voor de landelijke verkiezingen ben ik momenteel nog bezig om te zien wat Pechtholt uiteindelijk van plan is.

MaRiaH
04-02-10, 23:49
Voor het eerst weet ik het niet zo goed...

ik twijfel over toch weer D66

tanger'73
04-02-10, 23:57
Voor het eerst weet ik het niet zo goed...

ik twijfel over toch weer D66


D66 is zeker interessant, heeft een charismatische leider die moed, lef en durf toont daar waar alle andere het stelselmatig laten afweten. Dat verdient in iedere geval waardering. Als ze te zijner tijd ook een leuk programma hebben waar ik me grotendeels in vinden kan, zal ik het zeker niet nalaten en ook mijn kennissenkring mededelen om weereens mij de mogelijkheid bieden om diens stem. waar ze toch niks mee doen mij te machtigen.

MaRiaH
05-02-10, 00:01
D66 is zeker interessant, heeft een charismatische leider die moed, lef en durf toont daar waar alle andere het stelselmatig laten afweten. Dat verdient in iedere geval waardering. Als ze te zijner tijd ook een leuk programma hebben waar ik me grotendeels in vinden kan, zal ik het zeker niet nalaten en ook mijn kennissenkring mededelen om weereens mij de mogelijkheid bieden om diens stem. waar ze toch niks mee doen mij te machtigen.

Ja dat wat Pechtolt zegt spreekt me wel aan.
De andere partijen spreken me helemaal niet aan.
Ik ga ook de peilingen (landelijk) nog eens af wachten..

Tis een beetje kiezen voor de goede tussen de kwaden of zo..
Maar overtuigd ben ik niet.

Denk dat ik voor de gemeenteraad kies voor D66.

tanger'73
05-02-10, 00:10
Ja dat wat Pechtolt zegt spreeekt me wel aan.
De andere partijen spreken me helemaal niet aan.
Ik ga ook de peilingen (landelijk) nog eens af wachten..

Tis een beetje kiezen voor de goede tussen de kwaden of zo..
Maar overtuigd ben ik niet.

Denk dat ik voor de gemeenteraad kies voor D66.

Peilingen moet je niet volgen, eerder je intuïtie. Dat Pechtholt aanspreekt heeft hij geheel aan zichzelf te danken door tegen de stroming in te gaan zonder enkele bijval van anderen. Dat heeft hem in iedere geval geen windeieren gelegd. Ze staan van oudsher al bekent als een vrij progressieve partij dat anti-polarisering is. D66 is beslist geen slechte keuze, al is het maar om diens uitgesproken leider. Het homohuwelijk en euthanasie is trouwens ook onder hun deelname in een vorige kabinet tot stand gekomen, maar dat hoeft geen reden te zijn om D66 nu te verguisen.

naam
05-02-10, 07:33
D66 is zeker interessant, heeft een charismatische leider die moed, lef en durf toont daar waar alle andere het stelselmatig laten afweten. Dat verdient in iedere geval waardering. Als ze te zijner tijd ook een leuk programma hebben waar ik me grotendeels in vinden kan, zal ik het zeker niet nalaten en ook mijn kennissenkring mededelen om weereens mij de mogelijkheid bieden om diens stem. waar ze toch niks mee doen mij te machtigen.

Kijk, dat is nou eens een goede ontwikkeling vanuit de homofobe hoek.

De juridische gelijkstelling van homoseksuelen spoedig voltooien

Homoseksuele ouderparen moeten de juridische band met hun kind op dezelfde eenvoudige wijze kunnen vastleggen als heteroparen, interlandelijke adoptie door homoseksuele paren wordt op korte termijn mogelijk en er worden geen nieuwe trouwambtenaren aangenomen die weigeren een homopaar te trouwen.

Inmiddels heeft een meerderheid van de Tweede Kamer ingestemd met een voorstel van D66, dat een verruiming van de Adoptiewet regelt, waardoor interlandelijke adoptie door homoseksuele paren nu ook mogelijk is.

tanger'73
05-02-10, 12:29
Kijk, dat is nou eens een goede ontwikkeling vanuit de homofobe hoek.

De juridische gelijkstelling van homoseksuelen spoedig voltooien

Homoseksuele ouderparen moeten de juridische band met hun kind op dezelfde eenvoudige wijze kunnen vastleggen als heteroparen, interlandelijke adoptie door homoseksuele paren wordt op korte termijn mogelijk en er worden geen nieuwe trouwambtenaren aangenomen die weigeren een homopaar te trouwen.

Inmiddels heeft een meerderheid van de Tweede Kamer ingestemd met een voorstel van D66, dat een verruiming van de Adoptiewet regelt, waardoor interlandelijke adoptie door homoseksuele paren nu ook mogelijk is.

Nou alle Nederlanders en ingezetenen van dit land zijn gelijkgesteld aan de wet en kennen gelijke rechten en plichten. Of je nou homo bent, allochtoon, kraker of what ever, maakt daarbij niks uit.

naam
05-02-10, 12:40
Nou alle Nederlanders en ingezetenen van dit land zijn gelijkgesteld aan de wet en kennen gelijke rechten en plichten. Of je nou homo bent, allochtoon, kraker of what ever, maakt daarbij niks uit.


Mooi toch voor zo'n seculier land als NL.

tanger'73
05-02-10, 12:44
Mooi toch voor zo'n seculier land als NL.


Maar dat is logisch, iedereen heeft recht op bijvoorbeeld een maatschappelijke voorziening of een paspoort. Daar is toch niks vreemds aan of je nou homo of anderszins bent.

knuppeltje
05-02-10, 12:49
tanger'73;4238855]Zal zeker weer blanco worden om mijn democratische kiesrecht maar niet te verwaarlozen.

Huh?

tanger'73
05-02-10, 13:13
Huh?


Uiteraard moet je gebruik maken van je kiesrecht en die niet verkwanselen. Al kan je geen keuze maken en stem je noodgedwongen blanco. Want als je geen gebruik wenst te maken van je kiesrecht, heb je ook geen recht van spreken.

knuppeltje
05-02-10, 13:19
tanger'73;4239347]Uiteraard moet je gebruik maken van je kiesrecht en die niet verkwanselen. Al kan je geen keuze maken en stem je noodgedwongen blanco. Want als je geen gebruik wenst te maken van je kiesrecht, heb je ook geen recht van spreken.

Slaat totaal nergens op. Niet stemmen, of blanko stemmen, is automatisch alles aan anderen overlaten, dan kies je alsnog, daarvoor. Je hoort dan automatisch bij de zwijgenden die het maar op zijn beloop laten. Jouw keuze dus.

tanger'73
05-02-10, 13:26
Slaat totaal nergens op. Niet stemmen, of blanko stemmen, is automatisch alles aan anderen overlaten, dan kies je alsnog, daarvoor. Je hoort dan automatisch bij de zwijgenden die het maar op zijn beloop laten. Jouw keuze dus.


Nee hoor, want er zijn partijen waarmee men het absoluut niet kan vinden. Men is niet verplicht op een partij te stemmen. Maar iemand die blanco stemt, die heeft het volste recht van spreken in tegenstelling tot al die anderen die bijvoorbeeld de PvdA of Wilders stemmen en achteraf met de gebakken peren zitten. Want jullie hebben toch voor ze gekozen, dus je bek houden en niet lullen. Want jullie geven dergelijke partijen een mandaat en dan moet achteraf niet lullen. Daarentegen iemand die geen partij heeft gestemd, die heeft het volste recht van spreken, omdat die een dergelijk puinhoop al heeft voorzien en juist daarom geen mandaat aan dergelijke partijen geeft. Geen mandaat geven is ook een keus.

knuppeltje
05-02-10, 13:29
tanger'73;4239398]Nee hoor, want er zijn partijen waarmee men het absoluut niet kan vinden.

Iemand die niet stemt, steunt automatisch de winnaars. Ga je gang.

tanger'73
05-02-10, 13:33
Iemand die niet stemt, steunt automatisch de winnaars. Ga je gang.


Niet als je blanco aankruist, die mogelijkheid heb je in ons kiesstelsel. Als je helemaal niet komt en er de brui aan geeft, ja dan weet ik het niet. Maar die hebben zowiezo geen recht van spreken omdat die niet zijn betrokken. Moet je eens nagaan wat er gebeurt als iedereen blanco stemt? Niemand is verplicht om zomaar een partij te kiezen, men wordt hier niet gedwongen door mugabe.

knuppeltje
05-02-10, 13:38
tanger'73;4239429]Niet als je blanco aankruist, die mogelijkheid heb je in ons kiesstelsel. Als je helemaal niet komt..

En wat maakt het verschil denk je? In beide gevallen is de uitkomst hetzelfde.

mark61
05-02-10, 13:48
En wat maakt het verschil denk je? In beide gevallen is de uitkomst hetzelfde.

Populair misverstand. Niet stemmen maakt de kiesdeler kleiner, dan krijgt een grote partij de restzetel (zetel waarvoor je niet genoeg stemmen hebt, maar wel meer dan de andere partijen). Blanco stemmen voorkomt dat. Maar al met al maakt het zeer weinig uit. In kleine gemeenten misschien.

tanger'73
05-02-10, 13:48
En wat maakt het verschil denk je? In beide gevallen is de uitkomst hetzelfde.


iemand die zich onthoudt van stemmen is gewoon niet geinteresseerd in politiek, terwijl mensen die blanco stemmen dat juist wel zijn. Een blancostem wordt algemeen gezien als een proteststem en bij een referendum als tegenstem. Blanco stemmen is altijd zinvol en wordt wettelijk als stem meegerekend, maar dan als een stem voor geen keuze van geen enkel partij op de lijst. in Amerika zouden ze bijvoorbeeld veel van het Nederlands kiesstelsel kunnen leren, daar heb je maar de mogelijkheid uit twee en helemaal niet voor een proteststem zoals blanco.

knuppeltje
05-02-10, 13:52
mark61;4239474]Populair misverstand. Niet stemmen maakt de kiesdeler kleiner, dan krijgt een grote partij de restzetel (zetel waarvoor je niet genoeg stemmen hebt, maar wel meer dan de andere partijen). Blanco stemmen voorkomt dat. Maar al met al maakt het zeer weinig uit. In kleine gemeenten misschien.

Ik stelde dat bij blanco- of niet stemmen, je dan automatisch de winnaars steunt. Dat is toch zo, in beide gevallen is dat toch hetzelfde?

knuppeltje
05-02-10, 13:53
tanger'73;4239475] Een blancostem wordt algemeen gezien als een proteststem en bij een referendum als tegenstem.

Zie ik helemaal niets in.

tanger'73
05-02-10, 13:57
Zie ik helemaal niets in.


Moet jezelf weten, weet dat veel mensen bijvoorbeeld Wilders stemmen als soorte van proteststem en verder niks met zijn partij op hebben. Hoe debiel kan je dan zijn? Als je toch stemt als protest, kan je beter blanco doen dan Wilders. Als er een hoge opkomst blanco stemt, geeft dat een beter signaal.

knuppeltje
05-02-10, 14:07
tanger'73;4239491]Moet jezelf weten, weet dat veel mensen bijvoorbeeld Wilders stemmen als soorte van proteststem en verder niks met zijn partij op hebben. Hoe debiel kan je dan zijn?

Die zijn heel erg debiel.
Af en toe zeg jij wel eens iets verstandigs.

Maar toch is het beter te stemmen op de partij met een programma die het dichtst bij je past, dan helemaal niet stemmen. Behalve die Wilders-freaks dan, die kunnen inderdaad beter blanco stemmen of thuis blijven.
Shit, ga ik je nog bijna gelijk geven ook. :fpotver:

mark61
05-02-10, 14:08
Ik stelde dat bij blanco- of niet stemmen, je dan automatisch de winnaars steunt. Dat is toch zo, in beide gevallen is dat toch hetzelfde?

Nee, want bij blanco stemmen heb je wel gestemd, en maak je de kiesdeler dus niet kleiner, maar groter. Tis een wat mathematisch probleempje. Kiesdeler = aantal stemmers gedeeld door aantal zetels. Bijvoorbeeld 5 partijen, 107 stemmers, kiesdeler is 20. Krijgen bijvoorbeeld drie partijen 4, 2 en 1 stem bovenop de veelvouden van 20 die ze al kregen. Dan gaat die restzetel naar de partij met de 4 stemmen. Ik ben te lui om het helemaal door te rekenen, maar bij grote getallen gaat dan het aantal blancostemmers een rol spelen. In any case is het geen interessant verschijnsel. Misschien dat Pas of Soldim zin hebben in de uitleg :hihi:

tanger'73
05-02-10, 14:11
Die zijn heel erg debiel.
Af en toe zeg jij wel eens iets verstandigs.

Maar toch is het beter te stemmen op de partij met een programma die het dichtst bij je past, dan helemaal niet stemmen. Behalve die Wilders-freaks dan, die kunnen inderdaad beter blanco stemmen of thuis blijven.
Shit, ga ik je nog bijna gelijk geven ook. :fpotver:


'K stem al jaren blanco, omdat ik gebruik wil maken van mijn kiesrecht en betrokken voel bij de politiek. Dat doe ik uit principiële overwegingen. Zo ben ik ook bewust geen lid van welk partij dan ook. Partijen worden opgericht door bepaalde figuren die opeens het licht zien en hele volksmassa's dat licht in willen nemen. Daar doe ik niet aan mee, maar stem wel en dat is voor een ander licht dat ik in de politiek nog niet ben tegengekomen. Maar stemmen moet je altijd doen en absoluut niet thuisblijven.

knuppeltje
05-02-10, 14:14
mark61;4239517]Nee, want bij blanco stemmen heb je wel gestemd, en maak je de kiesdeler dus niet kleiner, maar groter. Tis een wat mathematisch probleempje.

Shit, ziet er naar uit dat ik Tanger dadelijk toch nog gelijk moet gaan geven.
Jij snapt zeker wel hoe zeer dat zal doen. :huil:

mark61
05-02-10, 14:17
Shit, ziet er naar uit dat ik Tanger dadelijk toch nog gelijk moet gaan geven.
Jij snapt zeker wel hoe zeer dat zal doen. :huil:

Ik voel met je mee broeder. Troost je met de gedachte dat ik desondanks niet ga stemmen :ego:

knuppeltje
05-02-10, 14:21
mark61;4239532]Ik voel met je mee broeder. Troost je met de gedachte dat ik desondanks niet ga stemmen :ego:

Gedeelde smart is halve smart. Bij deze voel ik me weer zeer opgelucht broeder, heb dank. :confused:

mark61
05-02-10, 14:31
Gedeelde smart is halve smart. Bij deze voel ik me weer zeer opgelucht broeder, heb dank. :confused:

Ga in vrede :slaap:

Max Stirner
05-02-10, 14:35
Ik ga meestal niet stemmen; verkiezingen zijn nog nooit op één stem beslist, uiteindelijk heb je als individu dus geen enkele invloed op het resultaat.

Dus ik neem meestal de moeite niet ..... en soms wel als ik me toevallig verveel.


Ook al omdat mijn waardevolle stem - waar uiteraard uren denkwerk en hersenpijniging aan vooraf gaat - gecompenseerd wordt door de eerste de beste tokkie die op het CDA stemt omdat 'hij dat altijd doet' of op de PVV omdat 'alle politici zakkenvullers zijn'.

Charlus
05-02-10, 14:43
<...>Partijen worden opgericht door bepaalde figuren die opeens het licht zien en hele volksmassa's dat licht in willen nemen.
Doet me ergens aan denken.

Daar doe ik niet aan mee<...>
Juist wel.

tanger'73
05-02-10, 14:46
Doet me ergens aan denken.

Volgens mij wel.


Net was het nog uitzondering, zeg kom je er nog wel uit om eerst hele zinnen te plaatsen en dan vervolgens totaal vervangen? Zie dat je zelfs voor markie en knuppel hebt afgedaan, gaat lekker zo met je.

Charlus
05-02-10, 15:32
<...>Partijen worden opgericht door bepaalde figuren die opeens het licht zien en hele volksmassa's dat licht in willen nemen.
Doet me ergens aan denken.

Daar doe ik niet aan mee<...>
Juist wel.
Net was het nog uitzondering, zeg kom je er nog wel uit om eerst hele zinnen te plaatsen en dan vervolgens totaal vervangen?<...>
't Is een kwikzilverige bedoening in mijn hoofd. Speciaal voor jou heb ik mijn reactie geherformuleerd.

Charlus
05-02-10, 15:33
<...>Partijen worden opgericht door bepaalde figuren die opeens het licht zien en hele volksmassa's dat licht in willen nemen.
Doet me denken aan de Islam en andere woestijnreligies.

Daar doe ik niet aan mee<...>
Ben je dan geen moslim?

Bofko
05-02-10, 15:49
:vreemd: Zo d'r zijn nogal wat prikkers teleurgesteld in de politiek. Verkiezingen maar afschaffen ?

mark61
05-02-10, 15:59
:vreemd: Zo d'r zijn nogal wat prikkers teleurgesteld in de politiek. Verkiezingen maar afschaffen ?

Ik ben niet teleurgesteld, als ik tot de aangesprokenen behoor :hihi:

Voor TK stem ik wel, althans, zolang er PFs en GWs in meedoen met enig succes.

tanger'73
05-02-10, 18:18
't Is een kwikzilverige bedoening in mijn hoofd. Speciaal voor jou heb ik mijn reactie geherformuleerd.


Wist je dat kwik een soorte van toxine is, maar dat zijn kikkers zo te zien wel gewend.

tanger'73
05-02-10, 18:19
Doet me denken aan de Islam en andere woestijnreligies.

Ben je dan geen moslim?


Wat is daarmee dan, is de islam een soorte van politieke partij?