PDA

Bekijk Volledige Versie : Naar de rechter om vingerafdrukken



Armadillo
15-02-10, 22:39
Student naar rechter om paspoort
op 15 februari '10, 20:40, bijgewerkt 15 februari '10, 20:54
AMSTERDAM - Een Utrechtse student is maandag naar de rechter gestapt omdat hij een paspoort wil, maar niet wil dat zijn vingerafdrukken worden opgenomen in een databank.
lees verder op de site van de volkskrant (http://www.volkskrant.nl/binnenland/article1349337.ece/Student_naar_rechter_om_paspoort)

Vorig jaar startte het Het Nieuwe Rijk (https://www.hetnieuwerijk.nl/index.php) een campagne om de wetgever te bewegen het besluit over het verzamelen van vingerafdrukken terug te draaien. Het lijkt erop dat maar weinig mensen in Nederland aan hun privacy hechten - wie dat wel doet kan op de site een virtuele handtekening zetten.

Voorlopig wil men van iedereen de vingerafdrukken hebben. Waarom? Joost mag het weten. Bij inbraken worden geen vingerafdrukken gezocht, het zal dus niet zijn om boeven te vangen. Misschien is het verkapte subsidie aan een aantal grote ICT bedrijven of men heeft gewoon zitten slapen toen lobbygroepen deze wet erdoor sluisden.

mark61
16-02-10, 00:01
Voorlopig wil men van iedereen de vingerafdrukken hebben. Waarom? Joost mag het weten. Bij inbraken worden geen vingerafdrukken gezocht,

Van dat raillerende gedoe. Vingerafdrukken zijn, heel simpel, weet iedereen, een identificatiemiddel dat moeiljk te vervalsen is. Er zijn honderdduizende valse paspoorten in omloop, dus wellicht wel handig.

Blijkbaar is er nooit ingebroken bij de schrijver.

TonH
16-02-10, 09:14
Vingerafdruk in paspoort is prima. Net zoals die foto en nog wat andere gegevens.

Alleen is die centrale database nergens voor nodig. Dat is de natte droom die nooit ingevoerd kon worden en nu via deze achterdeur als nog tot stand komt.
Nu nog ieders DNA er bij en klaar is George.

@Mark
Bij mij is twee maal ingebroken in A'dam. De eerste keer kwam er nog een agent die de deur forseerde om inbraaksporen te creëren (...) terwijl ik die bij mijn verzekering juist NIET nodig had. :moe: En de tweede keer kwam er niemand meer. In beide gevallen is er nooit gezocht naar vingerafdrukken.

mark61
16-02-10, 09:23
Vingerafdruk in paspoort is prima. Net zoals die foto en nog wat andere gegevens.

Alleen is die centrale database nergens voor nodig. Dat is de natte droom die nooit ingevoerd kon worden en nu via deze achterdeur als nog tot stand komt.
Nu nog ieders DNA er bij en klaar is George.

@Mark
Bij mij is twee maal ingebroken in A'dam. De eerste keer kwam er nog een agent die de deur forseerde om inbraaksporen te creëren (...) terwijl ik die bij mijn verzekering juist NIET nodig had. :moe: En de tweede keer kwam er niemand meer. In beide gevallen is er nooit gezocht naar vingerafdrukken.

Ik had 2x inbraak, ging zelf aangifte doen, zeiden ze: wat kom je doen? Je hoeft maar te bellen en we komen hoor :hihi: Toen kwamen ze met zijn tweeën en hebben netjes gedaan wat ze moesten doen. Niet dat ze iemand konden vangen natuurlijk.

Als je geen database hebt heb je niets aan de gegevens. Ik ben trouwens voor een DNA-databank voor alle in NL wonende mannen. Scheelt enorm in opsporing verkrachting en moord. Daar heb ik wel wat voor over.

knuppeltje
16-02-10, 09:31
mark61;4253352] Vingerafdrukken zijn, heel simpel, weet iedereen, een identificatiemiddel dat moeiljk te vervalsen is.

Blijkbaar is het mogelijk om de opperhuid je vingertoppen zodanig te beschadigen, dat achteraf geen controle meer mogelijk is. Asielzoekers uit Somalië blijken dat wel te doen, althas te hebben gedaan. Maar welk normaal mens wil terug naar dat land?

Een iris-scan opslaan in een chip op een paspoort, dat lijkt me het meest doeltreffende, maar rust daar elk politiebureau maar eens met een scanner uit. Op vliegvelden zou dat weer wel lukken volgens mij.

mark61
16-02-10, 09:37
Blijkbaar is het mogelijk om de opperhuid je vingertoppen zodanig te beschadigen, dat achteraf geen controle meer mogelijk is. Asielzoekers uit Somalië blijken dat wel te doen, althas te hebben gedaan. Maar welk normaal mens wil terug naar dat land?

Een iris-scan opslaan in een chip op een paspoort, dat lijkt me het meest doeltreffende, maar rust daar elk politiebureau maar eens met een scanner uit. Op vliegvelden zou dat weer wel lukken volgens mij.

Ik zei ook, moeilijk. Verminkte vingertoppen is sowieso verdacht.

Vingerafdruk, DNA of iris kan allemaal in een chip.

knuppeltje
16-02-10, 09:48
mark61;4253503] Verminkte vingertoppen is sowieso verdacht.

Vingerafdruk, DNA of iris kan allemaal in een chip.

Tja, als je zo een gedwonge terugkeer naar zo'n land mee kunt voorkomen?

Inderdaad. Ik zou die vingerafdruk en DNA dan onnodig vinden. Ik vind ik die irs-scan al genoeg. Hoef je ook niet in iemand te prikken en viese vingers te bezorgen.

mark61
16-02-10, 09:57
Tja, als je zo een gedwonge terugkeer naar zo'n land mee kunt voorkomen?

Inderdaad. Ik zou die vingerafdruk en DNA dan onnodig vinden. Ik vind ik die irs-scan al genoeg. Hoef je ook niet in iemand te prikken en viese vingers te bezorgen.

Tsja. Dan kom je in een cel.

TonH
16-02-10, 09:59
Ik had 2x inbraak, ging zelf aangifte doen, zeiden ze: wat kom je doen? Je hoeft maar te bellen en we komen hoor :hihi: Toen kwamen ze met zijn tweeën en hebben netjes gedaan wat ze moesten doen. Niet dat ze iemand konden vangen natuurlijk.

Even jaartallen vergelijken. Bij mij was dat 1992 en 2003(?). Of heeft dat er niets mee te maken?


Als je geen database hebt heb je niets aan de gegevens. Ik ben trouwens voor een DNA-databank voor alle in NL wonende mannen. Scheelt enorm in opsporing verkrachting en moord. Daar heb ik wel wat voor over.

Die vingerafdrukken waren in eerste instantie toch bedoeld als extra zekerheid dat een paspoort ook echt bij de houder hoorden? Daar heb je die database niet voor nodig.
Wat speelt is dat het altijd onmogelijk was om een landelijke database van de vingerafdrukken van alle NLs in te voeren. Daar was nooit een politieke meerderheid voor te krijgen en lang was de weerstand in de bevolking ook te groot. Nu wordt het als nog ingevoerd via de achterdeur.

Dat had gewoon via de 'voordeur' gemoeten toen die algemene identificatieplicht werd ingevoerd. Maar zelfs toen was daar nog geen meerderheid voor te vinden.

Inmiddels is het oer-christelijk beginsel dat wij allen als zondaars geboren worden leidraad in het rechtsysteem geworden en is iedereen in Nederland in beginsel een verkrachter, moordenaar, dief.
Is de bewijslast al omgekeerd? Want dat lijkt me ook heel effectief...

super ick
16-02-10, 15:47
Nog even en er zijn zoveel gegevens van je bekend dat je in allerlei vreemde situaties kunt belanden.
Sta je lekker te vissen, peukie te roken wordt er een uurtje later iemand in het water gemikt.
Jou DNA (peukie...tja moet je maar niet roken), jou vingertjes op plaats delict. En bovendien is je mobieltje ook nog ter plaatse uitgepeild.
Zit je maanden in voorarrest en als je niet uitkijkt breien ze de losse eindjes aan elkaar en ga je zitten voor iets waar je niets mee te maken hebt.
Je zult de 1e niet zijn.

Pizzaman
16-02-10, 16:10
Muhaaaaa aan die iris-scan heb je vrij weinig,
tenzij die inbreker dan z'n oog op het nachtkastje laat liggen.

:D

Armadillo
16-02-10, 17:56
Dat had gewoon via de 'voordeur' gemoeten toen die algemene identificatieplicht werd ingevoerd. Maar zelfs toen was daar nog geen meerderheid voor te vinden.

+1

Inbraken: Delft ergens midden jaren 90 en vlak bij Amsterdam in 2009. Beide keren kwam de politie langs maar ze namen geen vingerafdrukken. Terwijl de laatste keer een aantal laatjes openstond dus ze wisten zelfs waar te zoeken.

Vingerafdrukken zijn maar bij specifieke misdrijven nuttig bij de opsporing, en daar worden ze niet gebruikt. En om nou van iedereen DNA te bewaren: Ten eerste ben je onschuldig tot het tegendeel bewezen is, ten tweede wordt onderzoek juist onbetrouwbaarder als je je net ruimer uitwerpt. Je hebt meer vals-positieve hits. Dat zijn niet alleen mensen die onschuldig een juridische mallemolen ingaan maar ook verspilde middelen. Wat je uitgeeft om de onschuldigen te vervolgen kun je niet nog eens uitgeven om de boeven te vangen.

Tegen vervalste paspoorten heeft de vingerafdrukken-databank wel een klein beetje zin: alle drie de vingerafdrukken moeten hetzelfde zijn, die van de reiziger, die op het paspoort en die in de databank. De vraag is alleen of dit an sich voldoende reden is om van *iedereen* de vingerafdrukken in een databank te stoppen.

mark61
16-02-10, 18:01
Even jaartallen vergelijken. Bij mij was dat 1992 en 2003(?). Of heeft dat er niets mee te maken?

Die vingerafdrukken waren in eerste instantie toch bedoeld als extra zekerheid dat een paspoort ook echt bij de houder hoorden? Daar heb je die database niet voor nodig.
Wat speelt is dat het altijd onmogelijk was om een landelijke database van de vingerafdrukken van alle NLs in te voeren. Daar was nooit een politieke meerderheid voor te krijgen en lang was de weerstand in de bevolking ook te groot. Nu wordt het als nog ingevoerd via de achterdeur.

Dat had gewoon via de 'voordeur' gemoeten toen die algemene identificatieplicht werd ingevoerd. Maar zelfs toen was daar nog geen meerderheid voor te vinden.

Inmiddels is het oer-christelijk beginsel dat wij allen als zondaars geboren worden leidraad in het rechtsysteem geworden en is iedereen in Nederland in beginsel een verkrachter, moordenaar, dief.
Is de bewijslast al omgekeerd? Want dat lijkt me ook heel effectief...

Nee, jij woonde in Amsterdam en ik in Leiden. 2006 denk ik. Een van die politiemannnen was overigens van Marokkaanse afkomst en erg aardig. Geheel terzijde :hihi:

Eh, hoe wil je controleren of naam, foto en vingerafdruk bij elkaar horen zonder database? Het gaat ook om veranderde paspoorten hoor, niet alleen maar gestolen. Jij loopt wat achter in de business :hihi:

Ik ben voor databases all around, maar tegen legitimatieplicht. (Toen legitimatie in identificatie veranderde ging er duidelijk ook inhoudelijk wat mis)

Nederlands verzet tegen IDplicht hoort altijd netjes bij WOII, toen we al die joden lieten afvoeren en vermoorden. Andere landen hebben die associatie dan ook niet.

mark61
16-02-10, 18:03
Nog even en er zijn zoveel gegevens van je bekend dat je in allerlei vreemde situaties kunt belanden.
Sta je lekker te vissen, peukie te roken wordt er een uurtje later iemand in het water gemikt.
Jou DNA (peukie...tja moet je maar niet roken), jou vingertjes op plaats delict. En bovendien is je mobieltje ook nog ter plaatse uitgepeild.
Zit je maanden in voorarrest en als je niet uitkijkt breien ze de losse eindjes aan elkaar en ga je zitten voor iets waar je niets mee te maken hebt.
Je zult de 1e niet zijn.

Moet je maar opletten als je aan het vissen bent.

De grote zeperds van het NFI kwamen juist door beroerd onderzoek.

mark61
16-02-10, 18:03
Muhaaaaa aan die iris-scan heb je vrij weinig,
tenzij die inbreker dan z'n oog op het nachtkastje laat liggen.

:D

Ik geloof niet dat je er veel van begrijpt.

mark61
16-02-10, 18:06
En om nou van iedereen DNA te bewaren: Ten eerste ben je onschuldig tot het tegendeel bewezen is,

Hoe kom je daar nou bij? Veel onderzoeken eindigen in wel DNA, maar geen verdachte. Bij verkrachting en moord. DNA van alle mannen in NL lost dat meteen op.

TonH
16-02-10, 20:53
Eh, hoe wil je controleren of naam, foto en vingerafdruk bij elkaar horen zonder database? Het gaat ook om veranderde paspoorten hoor, niet alleen maar gestolen. Jij loopt wat achter in de business :hihi:


Over de 'strijd' tegen die veranderingen in paspoorten zijn indertijd nog wat ministers gevallen toch? Van Eekelen en 'Us' Reneeke van der Linden zijn daar nog over gestruikeld. Iets met "zwart vod" dat "rood vod" werd?
Maar daarna is het lamellaagje over de pasfoto verdwenen en tegenwoordig kun je geen fatsoenlijke pasfoto meer laten maken aan zoveel voorwaarden moeten die voldoen om daarna in je pas ingebrand te worden. Verder nog een chip er in met de nodige gegevens. Dus de tijd van het vervangen van de pasfoto met een nieuw nietje en de stempel even bijtekenen is voorbij.

Wanneer men er voor zorgt dat die ingebouwde chip alleen maar uitleesbaar is dan kan daar mooi die vingerafdrukken in en hoeven ze het helemaal nooit meer ergens centraal op te slaan. Klopt je smoel niet helemaal en die afdruk niet met de scan dan is het tijd voor een nader 'gesprek'

En verder los je helemaal niks op met centrale database.

Ten eerste ben ik het eens met Armadillo. Ten tweede ben je helemaal niet klaar wanneer je alle NL-mannen in een database hebt. Komt er een (bijvoorbeeld) Indonesiër binnen gevlogen die her en der wat verkracht en daar sta je dan met je mooie database. Op is de oplossing dan om bij iedereen die over de grensen komt dan maar vingerafdrukken en DNA af te nemen? En hoe doe je dat dan binnen Schengen?

Nee het zijn schijnoplossingen die hele andere doelen hebben. En ik ben het ook nog eens eens met super ick :schok:

tanger'73
16-02-10, 21:00
Nog even en er zijn zoveel gegevens van je bekend dat je in allerlei vreemde situaties kunt belanden.
Sta je lekker te vissen, peukie te roken wordt er een uurtje later iemand in het water gemikt.
Jou DNA (peukie...tja moet je maar niet roken), jou vingertjes op plaats delict. En bovendien is je mobieltje ook nog ter plaatse uitgepeild.
Zit je maanden in voorarrest en als je niet uitkijkt breien ze de losse eindjes aan elkaar en ga je zitten voor iets waar je niets mee te maken hebt.
Je zult de 1e niet zijn.


Exact, veel gasten in quantanamo kunnen erover meepraten, zoals die afghaanse taxichauffeur die door de CIA van zijn bed was geligt omdat hij ooit in zijn leven als chauffeur osama bin Laden naar een of andere discotheek in een grot heeft gereden.

knuppeltje
17-02-10, 11:34
TonH;4254333]Over de 'strijd' tegen die veranderingen in paspoorten zijn indertijd nog wat ministers gevallen toch? Van Eekelen en 'Us' Reneeke van der Linden zijn daar nog over gestruikeld. Iets met "zwart vod" dat "rood vod" werd?

Ik denk dat een in een paspoort ingebrande irisscan, al dan wel of niet in een chip verborgen, niet meer tot de val van die ministers had gezorgd. Maar hoe krijgen we alle landen zover dat ze daaraan gaan meewerken. Die database is volgens mij geen probleem.
Mensen zijn veel te bang voor Big Brother. Tig zijn er al bang zijn al bang voor Brussel. Mensen werden en worden vaak bang voor vernieuwingen. Auto's, vliegtuigen, computers, de euro en wat al niet meer, de komst ervan maakte veel mensen bang.
Waar het om gaat is, of dit een efficiënt middel is om zo snel mogenlijk vast te stellen wie wie is. Ik denk het een enorme verbetering zal zijn.

Witte78
17-02-10, 12:19
Ze hebben tegenwoordig al gezichtsscanners op vliegvelden. Je hoeft alleen maar in de camera te kijken en je mag de grens over. Geen interactie met een grensbeambte meer.

Hoe vaak komt fraude met Nederlandse paspoorten nu eigenlijk voor?

mark61
17-02-10, 12:31
Over de 'strijd' tegen die veranderingen in paspoorten zijn indertijd nog wat ministers gevallen toch?

Wanneer men er voor zorgt dat die ingebouwde chip alleen maar uitleesbaar is dan kan daar mooi die vingerafdrukken in en hoeven ze het helemaal nooit meer ergens centraal op te slaan. Klopt je smoel niet helemaal en die afdruk niet met de scan dan is het tijd voor een nader 'gesprek'

En verder los je helemaal niks op met centrale database.

Ten eerste ben ik het eens met Armadillo. Ten tweede ben je helemaal niet klaar wanneer je alle NL-mannen in een database hebt. Komt er een (bijvoorbeeld) Indonesiër binnen gevlogen die her en der wat verkracht en daar sta je dan met je mooie database. Op is de oplossing dan om bij iedereen die over de grensen komt dan maar vingerafdrukken en DNA af te nemen? En hoe doe je dat dan binnen Schengen?

Nee het zijn schijnoplossingen die hele andere doelen hebben. En ik ben het ook nog eens eens met super ick :schok:

Dat ging over de uit de hand lopende kosten dacht ik, as usual.

Nee, er moet een centraal bestand zijn juist omdat je gegevens op een paspoort kan vervalsen. Die chip is ongetwijfeld in een jaar gekraakt.

Hoeveel toeristen denk jij dat er aan het verkrachten slaan? Vrijwel uitgesloten natuurlijk. En DNA in de chip in het paspoort zou ook dat regelen.

Eh, wel es van Interpol gehoord?

Welke doelen dan? Sorry, ik vind dat jij in de reflex schiet van vroeger, zonder enig argument daarvoor. De Duitsers komen niet meer.

Blijkbaar interesseren die honderden? duizenden? verkrachte vrouwen jou niet veel.

Witte78
17-02-10, 12:44
Dat ging over de uit de hand lopende kosten dacht ik, as usual.

Nee, er moet een centraal bestand zijn juist omdat je gegevens op een paspoort kan vervalsen. Die chip is ongetwijfeld in een jaar gekraakt.

Hoeveel toeristen denk jij dat er aan het verkrachten slaan? Vrijwel uitgesloten natuurlijk. En DNA in de chip in het paspoort zou ook dat regelen.

Eh, wel es van Interpol gehoord?

Welke doelen dan? Sorry, ik vind dat jij in de reflex schiet van vroeger, zonder enig argument daarvoor. De Duitsers komen niet meer.

Blijkbaar interesseren die honderden? duizenden? verkrachte vrouwen jou niet veel.

Waar leggen we de grens dan? Als "de Duitsers komen niet meer" (oftewel, niemand zal de gegevens gaan misbruiken) je argument is, dan kunnen we dus ook iedereen een apparaat of chip geven die constant bijhoudt waar we uithangen. Het is uiteraard al gedeeltelijk zo met een telefoon maar die kan je uitzetten en die zijn niet verplicht.

mark61
17-02-10, 12:47
Waar leggen we de grens dan? Als "de Duitsers komen niet meer" (oftewel, niemand zal de gegevens gaan misbruiken) je argument is, dan kunnen we dus ook iedereen een apparaat of chip geven die constant bijhoudt waar we uithangen. Het is uiteraard al gedeeltelijk zo met een telefoon maar die kan je uitzetten en die zijn niet verplicht.

Waar de grens ligt bepalen we elke keer opnieuw met zijn allen. Wat is het probleem?

Je kan wel angstscenario's doen maar dat gaat niet op. Tis toch niet alles of niets?

Zoals ik al zei, ik ben wel voor paspoort met DNA etc. maar TEGEN legitimatieplicht. Die vind ik nou weer nergens op slaan. Een paspoort is bedoeld om te kunnen vaststellen wie iemand is. Waarom zou je dat dan niet zo goed mogelijk doen? Ik snap deze 'discussie' niet.

En wie zou moeten weten waar we elk moment zijn? Daar hebben we toch de nieuwe OV-kaart voor? :hihi:

TonH
17-02-10, 20:45
Dat ging over de uit de hand lopende kosten dacht ik, as usual.

Nee, er moet een centraal bestand zijn juist omdat je gegevens op een paspoort kan vervalsen. Die chip is ongetwijfeld in een jaar gekraakt.

Hoeveel toeristen denk jij dat er aan het verkrachten slaan? Vrijwel uitgesloten natuurlijk. En DNA in de chip in het paspoort zou ook dat regelen.

Eh, wel es van Interpol gehoord?

Welke doelen dan? Sorry, ik vind dat jij in de reflex schiet van vroeger, zonder enig argument daarvoor. De Duitsers komen niet meer.

Blijkbaar interesseren die honderden? duizenden? verkrachte vrouwen jou niet veel.

Nee, dat ging vooral over dat met een enorme bak geld er nog steeds een te vervalsen paspoort was en een enorme competentiestrijd tussen twee ministeries.

Verder lees ik nergens dat ik denk dat "de Duitsers terug komen" Maar een big brother society is niet de mijne en vooral een totalitaire.

Je argument over die verkrachtingen houdt al helemaal geen stand. Nog nooit heeft een vergrote pakkans iemand afgehouden van gore misdaad als deze. Dat heeft iets te maken met 'drive' en niks met vingerafdrukken en dna in een bestand.

En jij moet beter weten dan te beweren dat mij die slachtoffers niks zouden doen. :fpetaf:

mark61
17-02-10, 22:20
Verder lees ik nergens dat ik denk dat "de Duitsers terug komen" Maar een big brother society is niet de mijne en vooral een totalitaire.

Je argument over die verkrachtingen houdt al helemaal geen stand. Nog nooit heeft een vergrote pakkans iemand afgehouden van gore misdaad als deze. Dat heeft iets te maken met 'drive' en niks met vingerafdrukken en dna in een bestand.

En jij moet beter weten dan te beweren dat mij die slachtoffers niks zouden doen. :fpetaf:

Wat houdt die big brother society in dan? Waar zie je die? Tis suggestie zonder enig argument.

Hoezo houdt mijn argument geen stand? Heb ik preventie als argument genoemd? Nee, hoe kom je erop.

Het gaat om pakkans en die neigt dan naar 100%. Het is niet belangrijk dat daders worden bestraft?

Bizar.

Bofko
18-02-10, 00:10
Wat houdt die big brother society in dan? Waar zie je die? Tis suggestie zonder enig argument.

Hoezo houdt mijn argument geen stand? Heb ik preventie als argument genoemd? Nee, hoe kom je erop.

Het gaat om pakkans en die neigt dan naar 100%. Het is niet belangrijk dat daders worden bestraft?

Bizar.

Ik ben het helemaal met je eens. De associatie met 'totalitair' of 'big brother' bepaalt de toon van degene die dit niet willen. Geen argument , maar een opspelend gevoel uit de jaren 70-80. Daarna niet meer geevalueerd. Wantrouwen tegen de overheid, dus.Als de overheid iets van je 'weet' gaat dat tegen je gebruikt worden. Overheid als potentiele uitbuiter en onderdrukker. Zoiets.Weegt altijd zwaarder dan bijv. veel hoger oplossingspercentage van misdaad.