PDA

Bekijk Volledige Versie : Bodyscan? Voor moslims verboden



rikky
16-02-10, 05:13
Door: Camil Driessen
Gepubliceerd: vandaag 00:09
Update: vandaag 00:10

In de VS is al een fatwa uitgesproken en ook Nederlandse moslims zien de bodyscan niet zitten.

Moslims mogen niet door de bodyscanners die op vliegvelden worden ingezet om aanslagen te voorkomen. Dat is de strekking van de fatwa (een religieus bindend advies) die eind vorige week werd uitgesproken door The Fiqh Council of North America (FCNA) – een toonaangevende groep moslimgeleerden die uitspraken doet over het islamitisch recht: de sharia.

Van de Koran moeten moslims hun edele delen bedekken en mogen mannen en vrouwen niet naakt gezien worden door andere mannen en vrouwen.

De fatwa geldt niet voor Nederlandse moslims, omdat zij hun sharia-advies uit andere hoek krijgen. ‘Wij willen niet zomaar iets roepen’, zegt voorzitter Abdulmajid Khairoun van de Nederlandse Moslim Raad (NMR). Hij heeft twee hoge religieuze adviesorganen uit Egypte en Saoedi-Arabië ingeschakeld die binnenkort met hun oordeel komen.

Duidelijk is wel dat de bodyscan veel stof doet opwaaien onder Nederlandse moslims. ‘Het is het gesprek van de dag en leeft heel erg onder onze achterban’, zegt Khairoun. ‘Men wil niet dat hun vrouwen en dochters door de scan gaan. In de gemeenschap hoor ik dat mensen overwegen om dan maar niet meer te vliegen en gewoon met de auto te gaan.’

Zo ver hoeft het niet te komen als de islamitische geleerden in Egypte en Saoedi-Arabië zich goed inlezen. Landen gebruiken namelijk verschillende bodyscanners waarbij de een explicietere beelden laat zien dan de ander. Nederland is een geval apart omdat de bodyscanners op Schiphol gebruik maken van speciale software waarbij geen lichaamsdelen zichbaar zijn. En bij het gebruik van dat soort software vindt de FCNA dat de scan wél door de beugel kan.

Een woordvoerder van de Nationaal Coördinator Terrorisme Bestrijding laat dan ook weten dat de Nederlandse apparatuur voldoet aan de eisen van de FCNA. ‘Wat ons betreft speelt de kwestie niet. En wie toch moeite heeft met de scan hoeft er niet doorheen en kan ervoor kiezen om zich te laten fouilleren.’ Met de heenreis zit het dus wel goed.

======================================

De (roei)boot is een goed alternatief! :)

Soldim
16-02-10, 05:56
Met de heenreis zit het dus wel goed.


Dat is een redelijk subtiele manier om van wat moslims af te komen... Ze mogen hier wel door die bodyscan, maar kunnen niet terug. :cool:

Overigens, ik heb nog geen van de mij omringende moslims horen klagen over die bodyscans -- wel over lange check-in tijden etc.

rikky
16-02-10, 06:55
Overigens, ik heb nog geen van de mij omringende moslims horen klagen over die bodyscans -- wel over lange check-in tijden etc.

Ook de lange check-in tijden zouden eenmalig kunnen zijn! :D