PDA

Bekijk Volledige Versie : Ouders van Toetanchamon hadden incestueuze relatie



Marsipulami
17-02-10, 13:19
Toetanchamon overleed aan malaria

woensdag 17 februari 2010, 13u50
Bron: dpa/afp Auteur: svh



VorigeVolgendeBOZEN/CAIRO - De legendarische Egyptische farao is op negentienjarige leeftijd overleden aan malaria. Dat hebben wetenschappers woensdag bekend gemaakt.
Toetanchamon overleed in 1324 voor Christus aan malaria. Hij leed ook aan een beenderziekte en was fysiek zwak. Door het nieuwe onderzoek zijn vroegere hypotheses, onder meer moord, naar de prullenmand verwezen.

Uit het onderzoek bleek ook dat de ouders van de farao broer en zus waren. De incestueuze relatie kan de verklaring vormen voor de meerdere misvormingen van de jonge heerser.

In totaal werden zestien mummies van leden van de koninklijke familie onderzocht. DNA-tests toonden aan dat de vader van Toetanchamon koning Achnaton (Amenhotep IV) was. Zijn grootouders waren fararo Amenhotep III en koningin Teje. Over de moeder van Toetanchamon bestond er lange tijd onduidelijkheid. Het is alvast niet de gemalin van Achnaton, de mythisch mooie Nefertete, maar wel één van zijn zussen. Toetanchamon belandde op negenjarige leeftijd op de troon.

Bofko
17-02-10, 15:19
Tsjah, het zegt denk ik iets over de goddelijke status die de farao's hadden. Die status was kennelijk zwaarwegender dan het incesttaboe.

Charlus
17-02-10, 15:29
Tsjah, het zegt denk ik iets over de goddelijke status die de farao's hadden. Die status was kennelijk zwaarwegender dan het incesttaboe.
Of misschien was er geen incesttaboe en stammen de huidige Egyptenaren af van ongeremd incestplegende voorouders.

knuppeltje
17-02-10, 15:51
Bofko;4255094]Tsjah, het zegt denk ik iets over de goddelijke status die de farao's hadden. Die status was kennelijk zwaarwegender dan het incesttaboe.

Farao's namen een zuster als eerste vrouw, dit om hun vermeende goddelijke afkomst mee aan te duiden.
Dat deed de Inca in Peru om dezelfde reden ook.
Het was niet de bedoeling dat het gewone volk dit ook deed, dan werd de concurentie te groot.

Kal-El B.V
17-02-10, 16:28
Of misschien was er geen incesttaboe en stammen de huidige Egyptenaren af van ongeremd incestplegende voorouders.

Misschien, dat blijft in het ongewisse. Wat we wel zeker kunnen stellen is dat deze opmerking aantoont dat we in jouw stamboom waarschijnlijk niet ver hoeven terug te gaan om incestplegende voorouders te vinden.
:o

mark61
17-02-10, 22:58
Een dame van het museum in Caïro verklaarde vandaag ook nog dat twee weken geleden een speciaal kindermuseum werd geopend. Voor het eerst in het bestaan van het museum kwamen er nu in grote getale Egyptenaren naar het museum. Voorheen was de interesse nihil.

Das nou zorgelijk in de Arabische wereld, niet incest of eurocentrisme.

Pizzaman
18-02-10, 00:01
Bij dat verhaal in de bijbel met eerst Adam en Eva die dan twee jongetjes kregen (werd er nog 1 door de ander vermoord ook) heb ik me altijd al iets afgevraagd. 2 mannen en 1 vrouw :fucyc:

Er begint me iets te dagen... (ik weet het, hardleers) :hihi:

Bofko
18-02-10, 00:35
Incest leidt binnen een paar generaties tot uitsterving van de incestueuze groep wegens onvruchtbaarheid. Dus die hele farao-dynastie moet bol staan van de vreemdgaanders. Al duizenden jaren niks nieuws onder de zon dus.

Charlus
18-02-10, 07:29
Of misschien was er geen incesttaboe en stammen de huidige Egyptenaren af van ongeremd incestplegende voorouders.Misschien, dat blijft in het ongewisse. Wat we wel zeker kunnen stellen is dat deze opmerking aantoont dat we in jouw stamboom waarschijnlijk niet ver hoeven terug te gaan om incestplegende voorouders te vinden.
Wie zijn "we" en waarom toont mijn opmerking het door jou gestelde aan? Je toevoeging is des te eigenaardiger omdat je in eerste instantie mijn suggestie als een reële mogelijkheid beschouwt:

Misschien, dat blijft in het ongewisse.