PDA

Bekijk Volledige Versie : BBC-presentator aangehouden wegens 'genademoord' op homovriend



Marsipulami
17-02-10, 13:32
BBC-presentator aangehouden wegens 'genademoord' op homovriend

Voormalig BBC-presentator Ray Gosling (70) is aangehouden op verdenking van moord nadat hij op televisie bekende dat hij zijn aan aids lijdende homovriend "uit genade" doodde. Gosling verstikte zijn vriend met een hoofdkussen in het ziekenhuis waar de man stervende was.


Ray Gosling zegt geen spijt te hebben dat hij zijn homovriend uit zijn lijden verloste.Maandag deed de geroemde documentairemaker de openbaring tijdens een tv-uitzending op de BBC. Hij zei dat hij daarmee de belofte vervulde die hij zijn vriend had gedaan: dat hij hem zou helpen waardig te sterven indien de pijn ondraaglijk werd. Gisteren herhaalde hij die stelling tijdens een uitzending op Radio Four.

Geheim delen
Gosling voegde er aan toe dat hij de naam van zijn homovriend niet zou openbaren en evenmin wanneer het incident plaatsgreep.

"Misschien is dit het geschikte moment om met jullie een geheim te delen dat ik al heel lang stilhou. Ik heb ooit iemand gedood. Het was een jonge kerel, die mijn minnaar was geweest en aids had", vertelde Gosling tijdens een wandeling door een kerkhof in een documentaire over de dood.

Gesmoord met kussen
"In een ziekenhuis, op een warme namiddag, zei de dokter 'we kunnen niets meer doen' en mijn vriend had vreselijk pijn. Ik nam een kussen en smoorde hem tot hij dood was. De dokter kwam terug en ik zei 'hij is gegaan'. Er is daar niets meer over gezegd".

Stomme wet
Gosling voegde er aan toe dat hij geen lans wenste te breken voor wat hij deed, maar riep wel op tot een wetswijziging inzake hulp bij doding. "Soms doen dokters het, soms doen anderen het op eigen houtje. Als een geliefde of een vriend zoiets overkomt, wat ik niemand wens, moet je moedige dingen doen en zeggen 'ik trek me die stomme wet niet aan'. Als je echt van iemand houdt, is het moeilijk die persoon te zien lijden. We hadden een overeenkomst dat we elkaar zouden helpen in het geval de pijn te erg werd en er geen kans op beterschap meer was. Hij had enorm veel pijn, en dat zag ik. Dan breek je". (lb)
17/02/10 14u13