PDA

Bekijk Volledige Versie : hoe lang geef jij het nog ?



Aït Ayt
17-02-10, 14:42
Edit: suspected copyright infringement

knuppeltje
17-02-10, 16:12
Aït Ayt;4255008]zal het een kwestie van uren zijn of van dagen of van weken voor het kabinet op 'zn gat valt ? :argwaan:

Gewoon tot einde rit. Geen van de drie regeringspartijen heeft baat bij de val van het kabinet.

MaRiaH
17-02-10, 16:13
tot de volgende verkiezingen..

tanger'73
17-02-10, 16:35
slim van de PvdA om op rampkoers te varen. Daarmee wordt het uiteindelijk allemaal de schuld van het CDA.

Pizzaman
17-02-10, 17:42
Die zitten gebeitels. Inderdaad slim van PvdA, zij leggen de basis voor een leuk punt voor de volgende verkiezingen.
Maar zitten blijven ze, bij de volgende ronde gaat er heel wat veranderen.

TonH
17-02-10, 21:40
Wie breekt zal verliezen... dat is al een hele oude wijsheid in NL. De PvdA zet nu een valletje uit voor het CDA. Wanneer die 'breekt' dan gaan die een nederlaag tegemoet. Maar daar zal het CDA nooit in trappen.

knuppeltje
18-02-10, 11:01
TonH;4255622]Wie breekt zal verliezen... dat is al een hele oude wijsheid in NL. De PvdA zet nu een valletje uit voor het CDA. Wanneer die 'breekt' dan gaan die een nederlaag tegemoet. Maar daar zal het CDA nooit in trappen.

Ze zullen wel een overeenkomst bereiken over opleiden, maar dan met zekerheid van bescherming door andere coalitiegenoten, desnoods in een andere provincie.

Aït Ayt
18-02-10, 12:24
Kabinet kan buigen of barsten

DEN HAAG - De eis van Wouter Bos om vrijdag een besluit te nemen over de missie in Uruzgan heeft de kabinetsverhoudingen op scherp gezet. Insiders schetsen twee scenario’s: Bos houdt vast en riskeert de val van het kabinet , of er komt uitstel.

Amper een halve dag nadat premier Balkenende in de Tweede Kamer een motie van wantrouwen overleefde in het Irakdebat, heerste er woensdag een crisissfeer binnen zijn kabinet. Vicepremier en PvdA-leider Bos wil dat Nederland nog deze week definitief ‘nee’ zegt tegen een vervolg op de militaire missie in de Afghaanse provincie Uruzgan.
Twee scenario's

Het CDA van Balkenende, minister van Buitenlandse Zaken Verhagen voorop, houdt een langer verblijf in Uruzgan nadrukkelijk open. Zo ook coalitiegenoot ChristenUnie, in de persoon van minister Van Middelkoop van Defensie.

Kunnen de strijdende coalitiepartijen tot een vergelijk komen, en zo ja, hoe?

Bronnen rond het kabinet durven er geen fles wijn om te verwedden, maar schetsen wel twee scenario’s: één die wel, en één die niet tot de val van het kabinet leidt.
Voor het blok

Eén: Bos riskeert het voortbestaan van het kabinet door de coalitiepartners in de ministerraad van vrijdag voor het blok te zetten. Dat is nog niet zo eenvoudig. Het Reglement van orde voor de ministerraad (artikel 11) voorziet in de mogelijkheid van een hoofdelijke stemming. In de praktijk komt dat zelden voor.

Het CDA wil het daar niet op laten aankomen, en heeft het heft in handen. Balkenende bepaalt de agenda; een stemming past niet in zijn doelstelling dat alle opties voor een voortgezette missie moeten worden bestudeerd.
Opties

Daarbij komt: er ligt geen voorstel waarover kan worden gestemd. De eerst verantwoordelijke minister Verhagen past ervoor zo’n voorstel op tafel te leggen. Hij weet zich gesteund door Van Middelkoop. De Commandant der Strijdkrachten is nog niet toe aan een militair advies (een onmisbaar onderdeel van de besluitvorming), en de Militaire Inlichtingen- en Veiligheidsdienst heeft de gangbare ‘dreigingsanalyse’ niet gemaakt. De ‘opties’ waarover de premier woensdag sprak, zijn namelijk nog niet uitgewerkt.

De PvdA-bewindslieden kunnen het brisante thema tijdens de rondvraag aan de orde stellen. Maar daarmee doorkruist de partij – althans in de ogen van de tegenstrevers – beloften over een zorgvuldige besluitvorming, waarop zij juist deze week in het Irakdebat heeft gehamerd.
Uitstel

Zo komt het tweede, door Bos afgewezen, scenario in zicht: het kabinet stelt een beslissing uit tot na 1 maart – de dag waarop de Kamer uitsluitsel wil. Uitstel voorkomt dat het een kwestie van ‘buigen of barsten’ wordt aan de vooravond van de gemeenteraadsverkiezingen op 3 maart. Bovendien betekent uitstel dat met de NAVO-bondgenoten nog intensief gesproken kan worden over een toekomstige militaire bijdrage in Afghanistan.

Het officiële NAVO-verzoek bevat elementen, zoals de training van Afghaanse veiligheidstroepen en de inzet van F16-gevechtsvliegtuigen, waarin de regeringspartijen elkaar wél kunnen vinden.

http://www.volkskrant.nl/binnenland/article1350254.ece/Kabinet_kan_buigen_of_barsten

Aït Ayt
18-02-10, 12:29
slim van de PvdA om op rampkoers te varen. Daarmee wordt het uiteindelijk allemaal de schuld van het CDA.

het is ook de schuld van het cda.. zij lopen de boel steeds uit te stellen en zij willen eerder gemaakte afspraken verbreken omdat er een paar warlords rondlopen bij het cda zoals verhagen en balkenende die het vermoorden van afghanen gunstig vinden voor de nederlandse economie..
in weerwil van het vermeend opportunisme dat het pvda mischien op dit vlak mag hebben tav gemeenteraadsverkiezingen ben ik ze desondanks dankbaar dat zij nu resoluut de rug recht houden..

Pizzaman
18-02-10, 14:16
het is ook de schuld van het cda.. zij lopen de boel steeds uit te stellen en zij willen eerder gemaakte afspraken verbreken omdat er een paar warlords rondlopen bij het cda zoals verhagen en balkenende die het vermoorden van afghanen gunstig vinden voor de nederlandse economie..

Waqarschijlijk in het kader van christenen die zich wel even tegen de moslims aanbemoiene, en je kan nog bij USA slijmen ook?


in weerwil van het vermeend opportunisme dat het pvda mischien op dit vlak mag hebben tav gemeenteraadsverkiezingen ben ik ze desondanks dankbaar dat zij nu resoluut de rug recht houden..
Ik zou d'r niet op rekenen, ik denk eerder dat ze nu het CDA te kakken zetten, dan 'onder dwang' accord gaan en dan hebben zo volgende keer wer wat te zagen. :huil:

super ick
18-02-10, 15:57
Balk moet een beetje dwars liggen om de VS te tonen dat het niet schuld is. Dat hij wel erg graag zou willen blijven.........

Politiek is vooruit zien. Nu stoppen betekend misschien wel een (extreem) links minderheidskabinet.

Of D'66 moet het zien zitten met VVD/PVV/CDA

Andere opties zijn er niet.

Aït Ayt
18-02-10, 17:06
Oppositie: kabinet valt zeker

DEN HAAG - Het is niet meer de vraag of het kabinet zal vallen, maar alleen nog een kwestie van het precieze moment. Dat hebben de oppositiepartijen SP, VVD en PVV gezegd in de aanloop naar het spoeddebat donderdagmiddag over de ruzie in het kabinet over Afghanistan.

SP-fractievoorzitter Agnes Kant wees erop dat de stekker van het kabinet er misschien nog inzit. ‘Maar de stroom is allang afgesloten.’ Volgens haar is een val van het kabinet aanstaande.

Champagne

Geert Wilders, fractievoorzitter van de PVV, stelt dat het CDA door de knieën moet. ‘Maar ik zie ze niet buigen. Als dit kabinet valt, gaat bij mij de champagnefles open. We kunnen dan naar de koningin en nieuwe verkiezingen uitschrijven. Hopelijk komen we daar uit met een hele grote PVV.’


VVD-leider Mark Rutte rekent op Tweede Kamerverkiezingen in juni. Hij vindt dat het kabinet ‘beschamend’ optreedt rondom Uruzgan. ‘We hebben daar tweeduizend mannen en vrouwen die naar dit gestuntel zitten te kijken.’

http://www.volkskrant.nl/binnenland/article1350536.ece/Oppositie_kabinet_valt_zeker

Pizzaman
18-02-10, 18:12
Het kabinet zwabbert altijd al als een dronken lor.
Heeft iemand de prinsjesdag speech 2008 nog in gedachten?
Nederland kon best wel wat hebben.

Enkele manden later kocht Bos de banken uit de schulden.

The_Grand_Wazoo
18-02-10, 20:26
Sinds het debat van 18 feb geef ik het kabinet hooguit nog een week, waarschijnlijk nog maar 24 uur. Bos en Balkenende spraken na elkaar en zeiden tegengestelde dingen. Dat heeft Bos nog wel van Balkenende gepikt tijdens de behandeling van Davids, maar de steile calvinist gaat dat niet nemen van Bos. Andere factor: Verhage is nu openlijk in zijn hemd gezet. Want die is uiteindelijk degene die Rasmussen gevraagd heeft een brief te schrijven. En aangezien ik denk dat Verhage een villein karakter heeft, denk ik dat die bloed wil om de schande uit te wissen.

tanger'73
18-02-10, 20:37
Verhagen en co moeten gewoon inbinden en definitief nee zeggen tegen voortzetting in afghanistan. Wat is daar nou zo moeilijk aan, we hebben daar toch niks meer te zoeken?

tanger'73
18-02-10, 20:41
het is ook de schuld van het cda.. zij lopen de boel steeds uit te stellen en zij willen eerder gemaakte afspraken verbreken omdat er een paar warlords rondlopen bij het cda zoals verhagen en balkenende die het vermoorden van afghanen gunstig vinden voor de nederlandse economie..
in weerwil van het vermeend opportunisme dat het pvda mischien op dit vlak mag hebben tav gemeenteraadsverkiezingen ben ik ze desondanks dankbaar dat zij nu resoluut de rug recht houden..


'K heb deze reactie van jou over het hoofd gezien en ben het ook helemaal met je eens. Zie mijn reeds gedane reactie. Het CDA wilt de missie in afghanistan natuurlijk open laten op last van de Amerikanen en daar moeten we eens mee ophouden en naar onze eigen belangen kijken.

The_Grand_Wazoo
19-02-10, 09:00
Maar Bos zit wel tactisch te blunderen zeg.

knuppeltje
19-02-10, 09:34
The_Grand_Wazoo;4257439]Maar Bos zit wel tactisch te blunderen zeg.

Van mij had ie al in het begin van het debat moeten zeggen dat hij Balk had gebeld over dat nee voor verlenging. Hij had dat ook al van mij tijdens dat lijsttrekkersdebat mogen doen.
Tja, van tactiek moet Bos nog wat bijleren. Anderszins, zulke tactische als Verhagen kunnen we beter kwijt dan rijk zijn.

Officieel kon er nog geen veto zijn zolang er geen brief van Rasmussen op tafel lag.

Dat er geen kamermeerderheid voor verlenging was en ook niet te krijgen, en dat ook in het kabinet daarover zwaar verdeeld is, dat had volgens mij duidelijk in het verzoek naar Rasmusssen vermeld moeten zijn. Verhagen wist dat de PvdA zowel in de Kamer als in de regering mordicus tegen zijn.

Door dat verzoek zo uitnodigend als ze was op te stellen, heeft Verhagen bewust de zaak zijn kant opgetrokken.

De vraag is dus: wie heeft er eigenlijk Rasmussen en/of Obama geschoffeerd?

super ick
19-02-10, 09:49
'K heb deze reactie van jou over het hoofd gezien en ben het ook helemaal met je eens. Zie mijn reeds gedane reactie. Het CDA wilt de missie in afghanistan natuurlijk open laten op last van de Amerikanen en daar moeten we eens mee ophouden en naar onze eigen belangen kijken.

Proberen politie en leger in Afghanistan enige vorm van zelfredzaamheid te geven is nog niet zo'n vreemd idee. Wellicht ligt daar de basis voor een vorm van stabiliteit voor een deel van Afghanistan.
Een ander deel krijg je waarschijnlijk toch niet mee. Heel Afghanistan veilig en stabiel blijkt een utopie.
Nederland moet zichzelf niet overschatten. Zij zijn daar niet nodig. Een pipolandje dat blij is een rolletje te spelen op het wereldtoneel der grote strijdkrachten. Pak een wereldbol en je ziet direct de belachelijkheid van een dergelijke missie. 'We' hebben daar niets te zoeken.

Wouter Bos (en meerdere politici) moet wel eens stoppen om jaren van te voren dingen te roepen. De wereld veranderd zo snel. Wat vandaag een zekerheidje lijkt kan over een half jaar onhaalbaar, of zelfs onzin blijken. Politiek is een balans tussen idealen en realiteit. De idealen van links worden vaak ingehaald door de realiteit.

Gisteren hoorde ik op radio Mariette Hamer zeggen dat zij verheugd is een kamermeerderheid te hebben voor een uitbreiding van het vaderschapsverlof! PvdA gaat het voorstel z.s.m. door de kamer loodsen.
En dat met 35.000.000.000 bezuinigingen voor de deur die iedereen erg gaat voelen. (er hangt ons echt nog wat boven het hoofd). Er gaat ingegrepen worden op alle vlakken; sociale zekerheid, gezondheidszorg, onderwijs, etc, etc, etc.
Zijn ze dan echt zo wereldvreemd geworden? Het is regelrechte incompetentie om een dergelijke luxeregel te financieren terwijl iedereen straks moet bloeden op het vlak van broodnodige voorzieningen.
Dan zakt mijn broek dus echt af. Waar slaat dit in hemelsnaam op?

mark61
19-02-10, 10:51
Wouter Bos (en meerdere politici) moet wel eens stoppen om jaren van te voren dingen te roepen. De wereld veranderd zo snel. Wat vandaag een zekerheidje lijkt kan over een half jaar onhaalbaar, of zelfs onzin blijken. Politiek is een balans tussen idealen en realiteit. De idealen van links worden vaak ingehaald door de realiteit.

Het waren Balkenende en Verhagen die vorig jaar om deze tijd om het hardst riepen dat we in 2010 Echt Helemaal Weggingen. Het was gewoon een afspraak. Nu houden die twee zich niet aan hun woord. Heeft niks met Bos te maken, maar met 2 draaikonten.

Wat is er precies in Afghanistan veranderd dat noopt tot verlenging van de NL aanwezigheid? Dat het 'beter' gaat? Dat het 'slechter' gaat?

Nederland heeft daar nooit wat te zoeken gehad en heeft daar dus nu ook niets te zoeken. Heeft met links of rechts geen klap te maken.

The_Grand_Wazoo
19-02-10, 11:04
Van mij had ie al in het begin van het debat moeten zeggen dat hij Balk had gebeld over dat nee voor verlenging. Hij had dat ook al van mij tijdens dat lijsttrekkersdebat mogen doen.
Tja, van tactiek moet Bos nog wat bijleren. Anderszins, zulke tactische als Verhagen kunnen we beter kwijt dan rijk zijn.

Officieel kon er nog geen veto zijn zolang er geen brief van Rasmussen op tafel lag.

Dat er geen kamermeerderheid voor verlenging was en ook niet te krijgen, en dat ook in het kabinet daarover zwaar verdeeld is, dat had volgens mij duidelijk in het verzoek naar Rasmusssen vermeld moeten zijn. Verhagen wist dat de PvdA zowel in de Kamer als in de regering mordicus tegen zijn.

Door dat verzoek zo uitnodigend als ze was op te stellen, heeft Verhagen bewust de zaak zijn kant opgetrokken.

De vraag is dus: wie heeft er eigenlijk Rasmussen en/of Obama geschoffeerd?
Wat betreft het blunderen doel ik over de vraag of hij nu wel of niet van de brief wist. Hij heeft deze vraag laten etteren en weet nu af te leiden van de werkelijke kwestie. Het imago van draaikont heeft hij bestreden om er dat van leugenaar mee terug te krijgen. Dat Balkenende leigt door inzichten uit het heden niet mee te laten tellen in het verleden, dat wisten wij al. Maar laat het maar aan Verhage (die m.i. inderdaad zijn hand heeft overspeeld t.a.v. Rasmussen) over om hier een nieuwe mantra tegen jokkebrok Bos in te stampen.

mark61
19-02-10, 11:09
Het hele idee om 'stiekem' een brief door de NAVO te laten sturen om dan triomfantelijk te komen aanrennen met 'zie je wel, ze willen ons graag' vind ik al debiel. Wat is het nut van die poppenkast dan? We weten toch al jaren wat de NAVO van NL wil? Wat heeft dit voor zin? Nederland heeft in 2008 een besluit genomen: in 2010 zijn we weg, no matter what. Er is niets gebeurd om dat besluit te herzien.

tanger'73
19-02-10, 11:35
Proberen politie en leger in Afghanistan enige vorm van zelfredzaamheid te geven is nog niet zo'n vreemd idee. Wellicht ligt daar de basis voor een vorm van stabiliteit voor een deel van Afghanistan.
Een ander deel krijg je waarschijnlijk toch niet mee. Heel Afghanistan veilig en stabiel blijkt een utopie.
Nederland moet zichzelf niet overschatten. Zij zijn daar niet nodig. Een pipolandje dat blij is een rolletje te spelen op het wereldtoneel der grote strijdkrachten. Pak een wereldbol en je ziet direct de belachelijkheid van een dergelijke missie. 'We' hebben daar niets te zoeken.

Wouter Bos (en meerdere politici) moet wel eens stoppen om jaren van te voren dingen te roepen. De wereld veranderd zo snel. Wat vandaag een zekerheidje lijkt kan over een half jaar onhaalbaar, of zelfs onzin blijken. Politiek is een balans tussen idealen en realiteit. De idealen van links worden vaak ingehaald door de realiteit.

Gisteren hoorde ik op radio Mariette Hamer zeggen dat zij verheugd is een kamermeerderheid te hebben voor een uitbreiding van het vaderschapsverlof! PvdA gaat het voorstel z.s.m. door de kamer loodsen.
En dat met 35.000.000.000 bezuinigingen voor de deur die iedereen erg gaat voelen. (er hangt ons echt nog wat boven het hoofd). Er gaat ingegrepen worden op alle vlakken; sociale zekerheid, gezondheidszorg, onderwijs, etc, etc, etc.
Zijn ze dan echt zo wereldvreemd geworden? Het is regelrechte incompetentie om een dergelijke luxeregel te financieren terwijl iedereen straks moet bloeden op het vlak van broodnodige voorzieningen.
Dan zakt mijn broek dus echt af. Waar slaat dit in hemelsnaam op?

Afghanistan is idem in mijn ogen en die van velen een uitgemaakte zaak. Als de inheemse bevolking daar zo graag de taliban wenst uit te hangen, moeten ze dat vooral niet nalaten. Hoe verachtelijk diens praktijken kunnen zijn. Enige vrijblijvende opbouwende hulp of ondersteuning aan de regering in Kabul zou op haar plaats zijn.

Voor wat betreft onze betalingsbalans, kan je zeggen dat dat er enigszins zorgwekkend voorstaat. We zouden misschien lekker net als België bij de wereldbank kunnen aankloppen en tot in lengte van dagen in het rood staan. Voor wat dat betreft is er haast geen verschil tussen de overheid en individuele burger. We zouden ook onze goud- en deviezenvoorraad kunnen aanspreken om aanstaande tekorten enigszins te temperen. We hebben ook nog ergens ruim 200.000.000.000 aan pensioenen uitstaan? Een handelsverdrag met Colombia en het medellínkartel zou ook uitkomst bieden?

knuppeltje
19-02-10, 11:38
The_Grand_Wazoo;4257508]Wat betreft het blunderen doel ik over de vraag of hij nu wel of niet van de brief wist.

De vraag of hij die brief van Rasmussen kon verwachten?
Bos is ervan uitgegaan dat gezien de kamermeerderheid en zijn belletje naar Balk het verzoek aan Rasmussen zodanig zou zijn ingekleed, dat die met een heel ander verzoek zou komen. De vraag is of de brief van Verhagen naar Rasmussen door alle kabinetsleden vooraf is gezien. Ik denk van niet.
Ik denk dat Verhagen doelbewust buiten medeweten van Bos Rasmussen verkeert heeft ingelicht. Normaliter , als Verhagen de standpunten in de Nederlandse politiek juist aan Rasmussen zou hebben kenbaar gemaakt, dan zou het logisch zijn dat Bos iets anders kon verwachten, of Ramussen moet knettergek zijn.
Ik denk dat Verhagen geprobeerd heeft om Bos en de PvdA voor het blok te zetten. Zelfs tegen de zin in van Balk.

De vraag blijft dus: wie heeft er nu feitelijk Rasmussen en/of Obama geschoffeerd, en daarmee dus de Nederlandse politiek blameerde?
Ik blijf er voorlopig bij dat dat mijn zijn egotripperrij Verhagen is.

Max Stirner
19-02-10, 23:32
Nog een kwartiertje, denk ik.


:)

mark61
20-02-10, 00:31
Ik denk dat Verhagen geprobeerd heeft om Bos en de PvdA voor het blok te zetten. Zelfs tegen de zin in van Balk.

Yep, ik denk dat dat het is. Verhagen is een ongelooflijke gluiperd, althans, zo komt hij op mij over. Dacht slim te zijn en de PvdA voor het blok te zetten. Chantage, zo van, 'ja nu die brief er is kunnen we niet meer terug'. Die man is niet geschikt voor zijn baan.

Wat een gestuntel. NL is weer es de risée van de wereld.

mark61
20-02-10, 00:31
Nog een kwartiertje, denk ik.


:)

Dat dachten ze vanochtend ook al. De caravans zijn al ingeladen en de ski's zitten al in de dakbak.

Joesoef
20-02-10, 06:11
:tik:

MaRiaH
20-02-10, 14:15
tot de volgende verkiezingen..

Nou ik zat er helemaal en volledig naast..

:hihi:

TonH
20-02-10, 15:49
:moe:

Kan ik straks weer met zo'n gore oranje envelop naar het postkantoor om te stemmen...