PDA

Bekijk Volledige Versie : Balkenende IV gevallen over besluit Uruzgan



Joesoef
20-02-10, 07:02
Balkenende IV gevallen over besluit Uruzgan
Gepubliceerd: 20 februari 2010 03:58 | Gewijzigd: 20 februari 2010 07:49
Door een onzer redacteuren
Den Haag, 20 febr. Het vierde kabinet-Balkenende is zaterdag in de vroege ochtend gevallen. De coalitiepartijen hebben geen enkel vertrouwen meer in elkaar om verder te regeren. De PvdA-ministers besloten uit het kabinet te stappen. De overige bewindslieden stellen hun portefeuille ter beschikking.

Volgens bronnen rond de onderhandelingen was er sprake van een harde confrontatie tussen CDA en PvdA. Premier Jan Peter Balkenende gaf iets na vier uur 's nachts een korte persverklaring. „Waar vertrouwen ontbreekt, is een poging om het over de inhoud eens te worden bij voorbaat tot mislukken gedoemd.”

Urenlange onderhandelingen in de Trêveszaal leidden niet tot een akkoord over een besluit om de missie in Uruzgan te beëindigen. CDA- en ChristenUnie-bewindslieden waren niet bereid om te voldoen aan het ultimatum van vicepremier en PvdA-leider Bos om deze dag een definitief besluit te nemen niet te voldoen aan het NAVO-verzoek om langer in de Afghaanse provincie te blijven.

Het is de vierde keer dat een kabinet onder leiding van Jan Peter Balkenende de eindstreep niet haalt.
Bekijk een fotoserie van vier kabinetten-Balkenende
Klik op de foto om een fotoserie te zien (popup).

Verschillende bewindslieden onderstreepten gistermorgen dat het kabinet ging zoeken naar een uitweg. „Inzet is om de zaak op te lossen”, zei vicepremier Bos (PvdA). „Het wordt een hele zware klus.” De PvdA-bewindslieden hadden op dat moment al in intern beraad besloten niet van het eerder genomen standpunt af te wijken.

Nieuwe verkiezingen binnen 3 maanden

Als premier Jan Peter Balkenende bij koningin Beatrix het ontslag van zijn kabinet heeft aangeboden, worden uiterlijk 83 dagen nadat de koningin het ontbindingsbesluit heeft ondertekend, nieuwe verkiezingen gehouden.

In de ministerraad zou in de loop van de dag de vraag aan de orde zijn gekomen of de drie coalitiepartijen nog vertrouwen in elkaar hebben. Uiteindelijk werd de conclusie getrokken dat dat er niet meer was.

Rond drie uur werd door premier Balkenende een finaal voorstel op tafel gelegd, dat door PvdA-ministers niet werd geaccepteerd. Het voorstel zou volgens PvdA’ers weinig meer inhouden dan de uitgangspositie van het CDA-smaldeel in het kabinet.

Het CDA en de ChristenUnie verklaarden bij aanvang van de ministerraad nog niet te willen besluiten over de Uruzgan-missie, omdat meerdere opties voor een Nederlandse bijdrage in Afghanistan nog worden onderzocht. Op dat standpunt zouden ze volgens bronnen de hele nacht blijven staan. Ook de PvdA was in al die uren overleg niet van mening veranderd.

Het kabinet-Balkenende IV, dat op 22 februari 2007 aantrad, heeft net geen drie jaar geregeerd. Het wilde vooral rust brengen en de sociale samenhang versterken na een roerige periode van hervormingen. Het kabinet wilde vooral investeren in de samenhang van de samenleving, maar had te maken met veel incidenten.

Een breuk met alleen maar verliezers

Zaterdag in NRC Handelsblad meer over de val van het vierde kabinet-Balkenende. Op de voorpagina een analyse van de val: het onderlinge wantrouwen was te groot geworden.

www.nrc.nl

mark61
20-02-10, 08:16
Gluiperig CDA. Een wonder dat de PvdA zijn poot stijf heeft gehouden.

Afijn, met verkiezingen schieten we ook niks op. NL is zeldzaam verdeeld. Dan moet de volgende keer D66 zeker als buffer tussen de twee dienen. Met die verdeelde rechtse stem is het VVD geen optie meer zeker? Of wil Balkenende het es met de PVV gaan proberen?

Jahawe
20-02-10, 08:19
Naast het feit dat ik blij ben dat het gevallen is vind ik de reden van de val onbestaanbaar.
De mondelinge toelichting van de PvdA kraakt aan alle kanten.
Er zijn vaker besluiten genomen op grond van een (te) klein draagvlak in de samenleving, ik noem de JSF en het rekeningrijden.

mark61
20-02-10, 08:24
Naast het feit dat ik blij ben dat het gevallen is vind ik de reden van de val onbestaanbaar.
De mondelinge toelichting van de PvdA kraakt aan alle kanten.
Er zijn vaker besluiten genomen op grond van een (te) klein draagvlak in de samenleving, ik noem de JSF en het rekeningrijden.

Er is geen Kamermeerderheid voor. Dat is het enige wat telt in een representative democratie die wij hebben.

Over de JSF is nog geen beslissing genomen, over rekeningrijden ook niet.

De NOS ondermijnt de democratie door van die larmoyante vraaggesprekjes met nabestaanden van gesneuvelde soldaten uit te zenden.

In een fatsoenlijke democratie is de mening van militairen, of hun ouders godbetert, volstrekt irrelevant.

Ja ouders, uw zoons zijn voor niets gestorven. Hadden ze maar een ander vak moeten leren dan beroepsmoordenaar.

Spoetnik
20-02-10, 08:37
Na 9 jaar onzin. Eindelijk een besluit dat aansluit bij wat nederland wil. Daadwerkelijk een bijzonder.

knuppeltje
20-02-10, 08:49
Dat kan nog een heel moeilijke formatie worden met zoveel egoschade bij het CDA.

jang0201
20-02-10, 09:20
Volgend kabinet PVV/CDA/VVD

Ron Haleber
20-02-10, 09:49
Gluiperig CDA. Een wonder dat de PvdA zijn poot stijf heeft gehouden.

Afijn, met verkiezingen schieten we ook niks op. NL is zeldzaam verdeeld. Dan moet de volgende keer D66 zeker als buffer tussen de twee dienen. Met die verdeelde rechtse stem is het VVD geen optie meer zeker? Of wil Balkenende het es met de PVV gaan proberen?

Het is een politiek maanlandschap... Een links alternatief zit er niet in - zoals met de SP van 20 naar 10 zetels.
Mij een groot raadsel dat men toch wel weer op het CDA - nu olv Maxime Verhagen - zal gaan stemmen...

De komende verkiezingen moet wel een links wonder gaan geven, wil het land evenwichtig geregeerd kunnen worden... :fpotver:

Jahawe
20-02-10, 09:54
Over de JSF is nog geen beslissing genomen

In het jaar 2000 werden we al door de Americanen gewaarschuwt niet meer deel te nemen aan het JSF.
Wat doen we vandaag de dag, we pompen er nog steeds geld in de JSF

Jahawe
20-02-10, 09:57
Mij een groot raadsel dat men toch wel weer op het CDA

Dat wil ik je wel uitleggen, dat zijn helaas al die bejaarden die stomweg op het christelijk democratisch appel blijven stemmen.

Ron Haleber
20-02-10, 10:01
De NOS ondermijnt de democratie door van die larmoyante vraaggesprekjes met nabestaanden van gesneuvelde soldaten uit te zenden.

In een fatsoenlijke democratie is de mening van militairen, of hun ouders godbetert, volstrekt irrelevant.

Ja ouders, uw zoons zijn voor niets gestorven. Hadden ze maar een ander vak moeten leren dan beroepsmoordenaar.


Ik vond met name dat weigeren van het erkennen van de feiten door de ouders, ook bijzonder irritant!

De Afghanen in NL bleven meest in de coulissen! Terwijl zij zoals het SP-kamerlid die militaire oorlog afkeuren...

Ik heb het commentaar van NRC-Ben Knapen hier nog neergezet:
http://www.maroc.nl/forums/showthread.php?t=293865

De vernietigende analyse van deze intelligente liberale opiniemaker was alsvolgt:

Alles rond en van Afghanistan is een onmogelijke hutspot... Ook van Obama kan niets meer worden verwacht dan het voortzetten van de mislukte oorlog van Bush! :kalasniko

Dus m.i. terecht dat het kabinet - lees de NAVO - hier over viel!

Joesoef
20-02-10, 10:11
Gaat een onmogelijke formatie worden, wat voor een coalitie gaat dit worden? Gelukkig is dat nazi partijtje van Wilders uitgesloten.

jang0201
20-02-10, 10:25
Uitgesloten door wie? CDA wil wel regeren met de PVV en de VVD zou ook wel mee willen doen.

Joesoef
20-02-10, 10:59
Kijk eens naar Wilders, bekijk zijn mede kandidaten. Geen enkele partij wil met zo een zooitje geassocieerd worden. Geen inzicht, geen bestuurlijke ervaring, een one-issuepartij.


Moet zeggen, ik verheug mij op een Eurlings-Wilders verbond. Lachen :moe:

Bar
20-02-10, 11:47
Hadden ze maar een ander vak moeten leren dan beroepsmoordenaar.

Types als jij maakten ons land ook al weerloos aan de vooravond van WO2.
Met hun ranzige 'pacifisme'.

Joesoef
20-02-10, 11:50
Types als jij maakten ons land ook al weerloos aan de vooravond van WO2.
Met hun ranzige 'pacifisme'.


Alsof Nederland wat zou zijn opgeschoten met niet gebroken geweertjes. Hou de illusie maar hoog.

Tomas
20-02-10, 11:54
Alsof Nederland wat zou zijn opgeschoten met niet gebroken geweertjes. Hou de illusie maar hoog.

Duitsland had dan geen schijn van kans gehad. Erger nog: '74 is de schuld van die ranzige pacifisten.

tanger'73
20-02-10, 12:43
terecht.

Marsipulami
20-02-10, 12:47
Ja ouders, uw zoons zijn voor niets gestorven. Hadden ze maar een ander vak moeten leren dan beroepsmoordenaar.


Ik vind deze zin er ver over.

Marsipulami
20-02-10, 12:50
Voor het overige. Nederland was prominent mee verantwoordelijk voor een illegale oorlog die Afghanistan in een uitzichtloze chaos heeft gestort.

Thans kunnen de NL militairen bijdragen aan een stabilisatie en heropbouw van het land en dan wil NL niet meer meedoen.

tanger'73
20-02-10, 12:51
Volgend kabinet PVV/CDA/VVD

toen België destijds op barsten stond en een hele poos lang gewoon zonder regering zich uitstekend heeft gered, zie ik hier ook wel zitten. Aan die gasten heb je toch niks aan. We zijn al in alles voorzien.

tanger'73
20-02-10, 12:55
Kijk eens naar Wilders, bekijk zijn mede kandidaten. Geen enkele partij wil met zo een zooitje geassocieerd worden. Geen inzicht, geen bestuurlijke ervaring, een one-issuepartij.


Moet zeggen, ik verheug mij op een Eurlings-Wilders verbond. Lachen :moe:


Dat zal zeker een onmogelijke formatie worden, het tekenen van een regeerakkoord met Wilders is uitgesloten.

tanger'73
20-02-10, 12:57
Ik vind deze zin er ver over.

Zeg Mars, kan Nederland niet iets leren van de federale staat België?

Tomas
20-02-10, 13:04
Voor het overige. Nederland was prominent mee verantwoordelijk voor een illegale oorlog die Afghanistan in een uitzichtloze chaos heeft gestort.

Thans kunnen de NL militairen bijdragen aan een stabilisatie en heropbouw van het land en dan wil NL niet meer meedoen.

Je kan veel kritiek leveren op dit kabinet, nederland en de oorlog in afghanistan, maar dit slaat werkelijk nergens op. Nederland heeft niet meegedaan aan de aanvalsoorlog in afghanistan, maar heeft geprobeerd om het land weer zogenaamd op te bouwen. Daarna. Achteraf een zinloze poging. Dat wel. Maar wat jij stelt is typisch ranzig pacifisme. Nog erger: joods-christelijk ranzig pacisfisme.

Aït Ayt
20-02-10, 13:12
Uitgesloten door wie? CDA wil wel regeren met de PVV en de VVD zou ook wel mee willen doen.

100% uitgesloten dat het cda met de pvv gaat regeren.. de angst dat een volgend kabinet weer kan gaan vallen zit er bij balkenende nu wel goed in dus die gaat echt niet met de pvv samen een coalitie vormen.. dat is politieke zelfmoord voor het cda..

Aït Ayt
20-02-10, 13:19
Ik vond met name dat weigeren van het erkennen van de feiten door de ouders, ook bijzonder irritant!

dat is begrijpelijk vd ouders.. die bekijken het vanuit hun liefde voor hun kind en dat vertroebelt hun perspectief op de kwestie afghanistan.. van de ouders kun je geen objectief beoordelingsvermogen verlangen..
het is daarintegen tenenkrommend dat de actualiteitenprogramma's steeds weer bobo's voor de camera slepen die breeduit gaan staan roepen dat de hollanders zulk belangrijk werk doen in afghanistan en dat hun aanwezigheid daar zoveel heeft bijgedragen voor de afghanen.. nooit hoor je bij die actualiteitenprogramma's dat dankzij de hollanders al meer dan 300 afghaanse burgers zijn vermoord..

MaRiaH
20-02-10, 13:21
Ach, het zal wel..
PVDA denkt hiermee stemmers te trekken, dat gaat denk ik niet lukken.
(oh wat tonen ze zich krachtig door hun poot stijf te houden)
Ik heb het niet op die Wouter Bos, dat vind ik zo een gluiperd.

CDA zal in een volgend kabinet niet terugkomen denk ik. CU zeker niet.
Regeren met PVV lijkt me uitgesloten voor de meeste partijen.

Ik ben benieuwd wat het gaat worden. Ik hoop dat mensen zich door een verstand laten lijden en niet door (valse) emotie.

knuppeltje
20-02-10, 13:27
Bar;4259195]Types als jij maakten ons land ook al weerloos aan de vooravond van WO2.
Met hun ranzige 'pacifisme'.

Zoiets vind ik nu weer bar en boos.

MaRiaH
20-02-10, 13:28
Je kan veel kritiek leveren op dit kabinet, nederland en de oorlog in afghanistan, maar dit slaat werkelijk nergens op. Nederland heeft niet meegedaan aan de aanvalsoorlog in afghanistan, maar heeft geprobeerd om het land weer zogenaamd op te bouwen. Daarna. Achteraf een zinloze poging. Dat wel.

Dat vind ik ook. En het resultaat is altijd lastig te beoordelen..
Ik denk dat de jongens goed gewerkt hebben. Dat de situatie daar wederopbouw in de weg staat is een tweede.

Maar nu stellen dat die jongens daar niets bereikt hebben vind ik onterecht.

Tomas
20-02-10, 13:29
Ach, het zal wel..
PVDA denkt hiermee stemmers te trekken, dat gaat denk ik niet lukken.
(oh wat tonen ze zich krachtig door hun poot stijf te houden)
Ik heb het niet op die Wouter Bos, dat vind ik zo een gluiperd.

CDA zal in een volgend kabinet niet terugkomen denk ik. CU zeker niet.
Regeren met PVV lijkt me uitgesloten voor de meeste partijen.

Ik ben benieuwd wat het gaat worden. Ik hoop dat mensen zich door een verstand laten lijden en niet door (valse) emotie.

CDA gaat gewoon met de PVV regeren. Ik denk wel onder voorwaarde -als ze zelf niet de grootste worden- dat zij de premier leveren. Ze zullen wel denken: Regeren met het LPF heeft ons uiteindelijk ook niks gekost.

Verder vind ik persoonlijk dat Bos geen keus had. Voor het CDA was er vanaf het begin maar een besluit mogelijk en dat is de missie voortzetten.

Alle handelingen van Maxime duiden daarop. En als je dat uiteindelijk niet wilt zit er niks anders op om je standpunt wat duidelijker aan christenen duidelijk te maken. Inlevingsvermogen ontbeert ze namelijk. Ik vind het nog altijd positief dat Bos Maximime niet keihard in z'n smoel geslagen heeft. Petje af.

MaRiaH
20-02-10, 13:29
.. nooit hoor je bij die actualiteitenprogramma's dat dankzij de hollanders al meer dan 300 afghaanse burgers zijn vermoord..

Je bedoelt dankzij de Taliban, denk ik. :)

knuppeltje
20-02-10, 13:29
Marsipulami;4259238]Ik vind deze zin er ver over.

Waarvoor worden soldaten dan opgeleid denk jij.

MaRiaH
20-02-10, 13:31
CDA gaat gewoon met de PVV regeren. Ik denk wel onder voorwaarde -als ze zelf niet de grootste worden- dat zij de premier leveren. Ze zullen wel denken: Regeren met het LPF heeft ons uiteindelijk ook niks gekost.

Ze hebben inderdaad zich nooit uitgesproken tegen coalitie. Dus alle opties zijn open.
Ik vraag me af of CDA nog wel zoveel zetels zal krijgen. Ik denk van niet.


Verder vind ik persoonlijk dat Bos geen keus had. Voor het CDA was er vanaf het begin maar een besluit mogelijk en dat is de missie voortzetten.

Alle handelingen van Maxime duiden daarop. En als je dat uiteindelijk niet wilt zit er niks anders op om je standpunt wat duidelijker aan christenen duidelijk te maken. Inlevingsvermogen ontbeert ze namelijk. Ik vind het nog altijd positief dat Bos Maximime niet keihard in z'n smoel geslagen heeft. Petje af.

Nou ja, die Maxime vind ik ook een gluiperd hoor.
Maar het ging denk ik meer om persoonlijke vetes en om elkaar dwars zitten dan om het daadwerkelijke vraagstuk.

In dat geval ben je gewoon allemaal de verliezer.

Tomas
20-02-10, 13:34
Dat vind ik ook. En het resultaat is altijd lastig te beoordelen..
Ik denk dat de jongens goed gewerkt hebben. Dat de situatie daar wederopbouw in de weg staat is een tweede.

Maar nu stellen dat die jongens daar niets bereikt hebben vind ik onterecht.

Tja, ik denk dat ze meer kapot dan goed hebben gemaakt. Niet expres. Met alle goede bedoelingen ter wereld. Maar onvermijdelijk.

Wat doen ze daar?

Het opsporen en vernietigen van OBL? Dacht 't niet meer.
Voor het brengen van democratie? In een land zo achterlijk als Afghanistan? Niemand gelooft daar echt in.
Voor scholing voor meisjes? Laat me niet lachen. Misschien in het centrum van Kabul. Maar echt niet daarbuiten.
Voor het vernietigen van de Taliban? De Taliban=Afghanistant. Dat is een ander woord voor de cultuur daar. Je kan wel doen alsof het een uit te roeien minderheidje is. Maar dat is het gewoon niet. Je hebt wel meer achterlijke culturen op aarde. Leer ermee leven. En de tijd zal het misschien verbeteren. Geen militair die het kan versnellen. Niemand die dat echt gelooft.

Wat doen we daar? Haat kweken. Geld verspillen.

knuppeltje
20-02-10, 13:35
MaRiaH;4259280]Ik heb het niet op die Wouter Bos, dat vind ik zo een gluiperd.

Ik wil niet beweren dat ie het niet handiger had kunnen spelen. Maar als je een gluiperd wilt zoeken, dan kun je beter naar Verhagen en van Geel kijken, dat zijn pas echte gluiperds.


CDA zal in een volgend kabinet niet terugkomen denk ik.

Zonder zal echt niet lukken om een meerderheidskabinet te krijgen.

Tomas
20-02-10, 13:36
Maar het ging denk ik meer om persoonlijke vetes en om elkaar dwars zitten dan om het daadwerkelijke vraagstuk.

Dat hoor ik veel cda-ers zeggen de laatste uren/dagen. Ze kunnen -lijkt het mij- zich echt niet voorstellen dat je die oorlog niet wilt. Dus er moet wel iets anders achter zitten. Gebrek aan inlevingsvermogen noem ik dat. Je kan namelijk echt heel erg tegen die oorlog zijn, zonder persoonlijke problemen te hebben. Raar maar waar.

tanger'73
20-02-10, 13:39
100% uitgesloten dat het cda met de pvv gaat regeren.. de angst dat een volgend kabinet weer kan gaan vallen zit er bij balkenende nu wel goed in dus die gaat echt niet met de pvv samen een coalitie vormen.. dat is politieke zelfmoord voor het cda..


Ga der maar vanuit dat elke mogelijke kabinet met de PVV erin een korte leven beschoren is. Wilders kan en wil met niemand samenwerken en eist onmogelijke zaken. coalitie is namelijk samenwerken en laat dat nou juist zijn handicap zijn.

MaRiaH
20-02-10, 13:42
Tja, ik denk dat ze meer kapot dan goed hebben gemaakt. Niet expres. Met alle goede bedoelingen ter wereld. Maar onvermijdelijk.

Wat doen ze daar?

Het opsporen en vernietigen van OBL? Dacht 't niet meer.
Voor het brengen van democratie? In een land zo achterlijk als Afghanistan? Niemand gelooft daar echt in.
Voor scholing voor meisjes? Laat me niet lachen. Misschien in het centrum van Kabul. Maar echt niet daarbuiten.
Voor het vernietigen van de Taliban? De Taliban=Afghanistant. Dat is een ander woord voor de cultuur daar. Je kan wel doen alsof het een uit te roeien minderheidje is. Maar dat is het gewoon niet. Je hebt wel meer achterlijke culturen op aarde. Leer ermee leven. En de tijd zal het misschien verbeteren. Geen militair die het kan versnellen. Niemand die dat echt gelooft.

Wat doen we daar? Haat kweken. Geld verspillen.

haha.. Nou ja, dat is wel zo. :haha:
Ze hadden nooit moeten gaan. Maar ik vind dat altijd zo'n makkelijke achteraf conclusie. De intentie was goed, maar tis dweilen met de kraan open. Dus nu moeten ze maar terugkomen.

En ja, ik denk ook niet dat de Nederlanders de Afghanen kunnen redden.
Ze moeten het maar zelf uitzoeken.

Maar ik heb er wel moeite mee dat 'onze jongens' als waardeloos kannonenvlees worden gezien..
Inderdaad zal dat de familie en mannen zelf schaden. Je moet geen Vietnam situaties creeren.
Het zijn politieke beslissingen. Zij hebben gewoon hun werk gedaan en dat hebben ze goed gedaan.
Laat ze nu maar naar huis komen.

MaRiaH
20-02-10, 13:43
Dat hoor ik veel cda-ers zeggen de laatste uren/dagen. Ze kunnen -lijkt het mij- zich echt niet voorstellen dat je die oorlog niet wilt. Dus er moet wel iets anders achter zitten. Gebrek aan inlevingsvermogen noem ik dat. Je kan namelijk echt heel erg tegen die oorlog zijn, zonder persoonlijke problemen te hebben. Raar maar waar.

Ja alles kan.

Maar in mijn ogen, en ik ben zeker geen CDA/CU -er, hebben Bos en Verhagen niets anders gedaan dan elkaar bevechten.. Gekrenkte ego's en zo.
Maar goed, ik was er niet bij.. ;)

MaRiaH
20-02-10, 13:45
Zonder zal echt niet lukken om een meerderheidskabinet te krijgen.

Ik denk dus ook dat er geen meerderheidskabinet komt met CDA en PVDA.

Ik denk eerder iets met D66

Of VVD, PVV

Aït Ayt
20-02-10, 13:46
Ga der maar vanuit dat elke mogelijke kabinet met de PVV erin een korte leven beschoren is. Wilders kan en wil met niemand samenwerken en eist onmogelijke zaken. coalitie is namelijk samenwerken en laat dat nou juist zijn handicap zijn.


inderdaad.. samenwerken kunnen ze niet bij de pvv en wilders zal het kabinet laten vallen wanneer hij het gevoel krijgt teveel consessies te moeten doen.. de pvv is daarom veel te onbetrouwbaar voor de andere partijen..

Tomas
20-02-10, 13:47
haha.. Nou ja, dat is wel zo. :haha:
Ze hadden nooit moeten gaan. Maar ik vind dat altijd zo'n makkelijke achteraf conclusie. De intentie was goed, maar tis dweilen met de kraan open. Dus nu moeten ze maar terugkomen.


Precies. Dat is bijna iedereen onderhand duidelijk. Zelfs het cda. Maar die macht he. Die macht. Uitgenodigd worden door de pres. van de usa. Dat clinton zelf langs komt. Die aanzien. Die etentjes. Allemaal verkwanseld door die verrekte Bos.


Maar ik heb er wel moeite mee dat 'onze jongens' als waardeloos kannonenvlees worden gezien..
Laat ze nu maar naar huis komen.

Ja, sneu voor ze. Ik heb alleen de laatste paar keer wat slechte ervaring gehad met (aankomende) militairen. Ik had altijd de naieve gedachte dat ze altijd het beste voor hebben. Iets van: het doel heiligt de middelen. En het doel is vrede, en veiligheid voor den burger. Maar dat is dus niet altijd zo, er zit ook best wel eng kanonnenvlees tussen. Schietgraag racistisch laag intelligent tuig. Je kan ook niet al te kritisch zijn in je keuzes in deze markt. Alhoewel die misschien wel wat gaat veranderen. Te laat.

Aït Ayt
20-02-10, 13:49
Je bedoelt dankzij de Taliban, denk ik. :)

de taliban hebben geen straaljagers waarmee ze high in the sky hun dodelijke bommen laten vallen op burgers..

knuppeltje
20-02-10, 13:49
MaRiaH;4259309]Ik denk dus ook dat er geen meerderheidskabinet komt met CDA en PVDA.

Ik denk eerder iets met D66

Of VVD, PVV

CDA, VVD met opnieuw D66. Tenminste als ze bij de VVD en D66 het goed vinden dat Verhagen minister-president wordt.

MaRiaH
20-02-10, 13:56
de taliban hebben geen straaljagers waarmee ze high in the sky hun dodelijke bommen laten vallen op burgers..

Ze waren daar niet om burgers af te maken. Schade hoort bij oorlog.
Helaas. Dat betreur ik evengoed als jij.

Ik vind het ook belachelijk als men hier zit te mummelen over een gesneuvelde militairen. Hoort er gewoon bij, hadden ze maar een vak moeten kiezen.
Maar de aanleiding is natuurlijk die verrekte Taliban.
Die de burgers als schild gebruiken.

Zeg je gaat het toch zeker niet opnemen voor die Taliban, he?
Of val je gewoon graag Nederland af? Er is altijd iets te vinden.

MaRiaH
20-02-10, 13:58
CDA, VVD met opnieuw D66. Tenminste als ze bij de VVD en D66 het goed vinden dat Verhagen minister-president wordt.

Nee!! :maf2:

we zullen zien.

Joesoef
20-02-10, 13:59
de taliban hebben geen straaljagers waarmee ze high in the sky hun dodelijke bommen laten vallen op burgers..


Die hangen gewoon een jochie ondersteboven in een boom en snijden zijn strot door. Verkracht meisje stenigen. Veel effectiever.

MaRiaH
20-02-10, 14:00
Ja, sneu voor ze. Ik heb alleen de laatste paar keer wat slechte ervaring gehad met (aankomende) militairen. Ik had altijd de naieve gedachte dat ze altijd het beste voor hebben. Iets van: het doel heiligt de middelen. En het doel is vrede, en veiligheid voor den burger. Maar dat is dus niet altijd zo, er zit ook best wel eng kanonnenvlees tussen. Schietgraag racistisch laag intelligent tuig. Je kan ook niet al te kritisch zijn in je keuzes in deze markt. Alhoewel die misschien wel wat gaat veranderen. Te laat.

Het zal er aan liggen wie je spreekt.
De jongens die uitzendingen gehad hebben, die moet je spreken..
Als ze tenminste niet aan PTTS lijden..

Dat maakt de politieke beslissingen op dit vlak niet correct, maar die zijn hen niet aan te rekenen.
Je weet hoe datgaat in het leger: befehl ist befehl..
Vredesmissie of niet.
Zelfstandig denken is voorbehouden aan officieren.

Aït Ayt
20-02-10, 14:15
Die hangen gewoon een jochie ondersteboven in een boom en snijden zijn strot door. Verkracht meisje stenigen. Veel effectiever.

save in the sky op een knopje drukken en 1 klap een half dorp uitmoorden lijkt me toch echt effectiever..

MaRiaH
20-02-10, 14:16
save in the sky op een knopje drukken en 1 klap een half dorp uitmoorden lijkt me toch echt effectiever..

Dat is het uiteindelijk niet.
Zoveel is wel duidelijk geworden toch.

Aït Ayt
20-02-10, 14:37
Ze waren daar niet om burgers af te maken. Schade hoort bij oorlog.
Helaas. Dat betreur ik evengoed als jij.

ze zitten daar voor een wederopbouwmissie.. daar hoort het niet bij om afghaanse burgers te doden.. dit noem ik geen collateral damage..


Ik vind het ook belachelijk als men hier zit te mummelen over een gesneuvelde militairen. Hoort er gewoon bij, hadden ze maar een vak moeten kiezen.
Maar de aanleiding is natuurlijk die verrekte Taliban.
Die de burgers als schild gebruiken.

hetzelfde excuus gebruikt israel ook wanneer ze weer eens hamas de schuld geven dat er palestijnse burgers zijn vermoord door het idf..

volgens mij vallen veel doden doordat de isaf blundert in het gebruik van hun wapentuig.. ze denken te richten op een groepje taliban maar schieten dan volkomen mis waardoor ze een naburig dorp per ongeluk raken..


Zeg je gaat het toch zeker niet opnemen voor die Taliban, he?
Of val je gewoon graag Nederland af? Er is altijd iets te vinden.

wat de taliban uitspookt is niet mede mijn verantwoordelijkheid maar als belastingbetaler zorg ik er mede voor dat de hollandse piloot betaald krijgt om zijn dodelijke bom te laten vallen op een dorp en ook aan de bom zelf betaal ik mee.. ik heb afghaans bloed aan mijn handen.. je kunt dan ook niet de vraag stellen of ik nederland afval want ik ben onderdeel van nederland.. mede dankzij mij worden daar afghanen gedood en DAT WIL IK NIET !!!

papol
20-02-10, 14:59
In een fatsoenlijke democratie is de mening van militairen, of hun ouders godbetert, volstrekt irrelevant.


De functie militair of ouders niet (welke functie wel??), de persoon erachter weldegelijk ....


Ja ouders, uw zoons zijn voor niets gestorven. Hadden ze maar een ander vak moeten leren dan beroepsmoordenaar.

Zeer domme en onwetende opmerking. Slaat werkelijk nergens op.


Militair optreden klinkt waarschijnlijk ook voor pacifisten lekker spectaculair, het knallen van munitie, fluitende kogels en mortieren en het gebulder van ander lomp geschut. Dit is echter slechts een zeer beperkt onderdeel van wat er daadwerkelijk in Uruzgan gebeurd. Er is enorm veel gedaan aan opbouw, infrastructuur en medische zorg, dat deel wat het meeste uitgevoerd word haalt hier amper de krant, dat zou je aan de militairen moeten vragen.

Is het uiteindelijk resultaat zinloos? Waarschijnlijk wel. Zodra de NAVO zich terugtrekt zal het gehele land waarschijnlijk snel in verval raken. Het land is te groot, de cultuur te sterk verdeeld en de onderlinge verhoudingen zijn ver te zoeken om daar ooit een eenheid van te maken. Stammen en gebieden maken daar de dienst uit, dat is niet te verenigen.

TonH
20-02-10, 15:52
Duitsland had dan geen schijn van kans gehad. Erger nog: '74 is de schuld van die ranzige pacifisten.

Ben maar wat blij dat we die kolonels in '74 weer terug naar de barakken hebben geschopt...

tanger'73
20-02-10, 16:44
inderdaad.. samenwerken kunnen ze niet bij de pvv en wilders zal het kabinet laten vallen wanneer hij het gevoel krijgt teveel consessies te moeten doen.. de pvv is daarom veel te onbetrouwbaar voor de andere partijen..


De PVV is wellicht voor 10% redelijk te volgen, maar voor 90% helaas absurd.

MaRiaH
20-02-10, 17:11
ze zitten daar voor een wederopbouwmissie.. daar hoort het niet bij om afghaanse burgers te doden.. dit noem ik geen collateral damage..

Nee, ze zitten er dus ook niet om zelf gedood te worden..
Toch gebeurt het. Kijk, ik ben het helemaal niet met je oneens, maar ik vind gewoon dat de intentie van deze missie goed was. Ook al was ik het ermee oneens. Alle doden zijn te betreuren.


hetzelfde excuus gebruikt israel ook wanneer ze weer eens hamas de schuld geven dat er palestijnse burgers zijn vermoord door het idf..

ja, ja, ik dacht al dat je die kant op wilde.. ;)
Doe ik niet aan mee. Ten eerste brand ik daar mijn vingers niet aan, ten tweede heb ik te weinig feitenkennis van de situatie ter plaatse.


volgens mij vallen veel doden doordat de isaf blundert in het gebruik van hun wapentuig.. ze denken te richten op een groepje taliban maar schieten dan volkomen mis waardoor ze een naburig dorp per ongeluk raken.. ]

Dat is zeer te betreuren. Maar ik geloof niet dat iemand dat ontkent.
Het wapentuig is niet zo precies als men soms denkt.. Daar zouden ze eens wat mee moeten doen.


wat de taliban uitspookt is niet mede mijn verantwoordelijkheid maar als belastingbetaler zorg ik er mede voor dat de hollandse piloot betaald krijgt om zijn dodelijke bom te laten vallen op een dorp en ook aan de bom zelf betaal ik mee.. ik heb afghaans bloed aan mijn handen.. je kunt dan ook niet de vraag stellen of ik nederland afval want ik ben onderdeel van nederland.. mede dankzij mij worden daar afghanen gedood en DAT WIL IK NIET !!!

Nee. Wat wil je dan?
Dat de Taliban nog doorgaat met onderdrukken en doden van Afghanen?
Ait, ik begrijp best wat jij bedoelt, maar passief toezien is ook bloed aan je handen.
Maar van mij mogen ze weg daar.
Ze zoeken het maar uit.. maar in wezen is dat ook een doodsverklaring aan het Afghaanse volk.
Dat maakt het juist zo lastig.

Soms moeten ze het zelf uitvechten. Idem voor Irak.
Het zijn allemaal stank voor dank missies.

Wespennesten waar we nooit aan hadden moeten beginnen. Maar da's achteraf gelul.
De intentie was goed. Nu is het taak om bij te sturen op de informatie die je nu hebt.

MaRiaH
20-02-10, 17:12
Militair optreden klinkt waarschijnlijk ook voor pacifisten lekker spectaculair, het knallen van munitie, fluitende kogels en mortieren en het gebulder van ander lomp geschut. Dit is echter slechts een zeer beperkt onderdeel van wat er daadwerkelijk in Uruzgan gebeurd. Er is enorm veel gedaan aan opbouw, infrastructuur en medische zorg, dat deel wat het meeste uitgevoerd word haalt hier amper de krant, dat zou je aan de militairen moeten vragen.

Is het uiteindelijk resultaat zinloos? Waarschijnlijk wel. Zodra de NAVO zich terugtrekt zal het gehele land waarschijnlijk snel in verval raken. Het land is te groot, de cultuur te sterk verdeeld en de onderlinge verhoudingen zijn ver te zoeken om daar ooit een eenheid van te maken. Stammen en gebieden maken daar de dienst uit, dat is niet te verenigen.

Mee eens. Alles wat ze bereikt hebben wordt echter weer even snel vernietigd door de Taliban.
Ergo: Mission completed. :)

MaRiaH
20-02-10, 17:15
Die hangen gewoon een jochie ondersteboven in een boom en snijden zijn strot door. Verkracht meisje stenigen. Veel effectiever.

Verkrachten vrouwen en maken een heel dorp met de grond gelijk.
Ze moorden alle inwoners, hun eigen volk nota bene, uit op de meest gruwelijke wijzen..
Nee fijne mannen.. :maf2:

Bart
20-02-10, 17:20
Nee!! :maf2:

we zullen zien.

VVD/CDA/D'66 zou het beste kabinet zijn voor Nederland, elke andere combinatie een ramp. Linkse partijen erin in tijden van crisis zorgen voor een doodsteek voor de economie, de PVV erin zou ervoor zorgen dat Nederland internationaal geisoleerd raakt en de samenleving onleefbaar wordt.

Ik ben alleen bang dat de PVV de grootste gaat worden en men er (in ieder geval in eerste aanleg) niet omheen kan. Net als met de SP 3 jaar geleden dan maar hopen dat het niet lukt een coalitie mee te vormen.

Wilders en Pechtold zijn de enige winnaars van de val van het kabinet. Hopelijk maakt Wilders een enorme PR uitglijder in de campagne waardoor zijn kiezers hard weglopen.

MaRiaH
20-02-10, 19:17
VVD/CDA/D'66 zou het beste kabinet zijn voor Nederland, elke andere combinatie een ramp. Linkse partijen erin in tijden van crisis zorgen voor een doodsteek voor de economie, de PVV erin zou ervoor zorgen dat Nederland internationaal geisoleerd raakt en de samenleving onleefbaar wordt.

Ik ben alleen bang dat de PVV de grootste gaat worden en men er (in ieder geval in eerste aanleg) niet omheen kan. Net als met de SP 3 jaar geleden dan maar hopen dat het niet lukt een coalitie mee te vormen.

Wilders en Pechtold zijn de enige winnaars van de val van het kabinet. Hopelijk maakt Wilders een enorme PR uitglijder in de campagne waardoor zijn kiezers hard weglopen.

Kan ik me wel in vinden.
Ik ga voor D66 :)

tr_imparator
20-02-10, 21:27
Ik heb liever Wilders ipv Verhagen. :o

MaRiaH
20-02-10, 22:10
Wouter Bos deelt rozen uit in Utrecht
zaterdag 20 februari 2010 | 19:15


UTRECHT (ANP) - PvdA-leider Wouter Bos heeft zaterdag tijdens een campagnebezoek aan Utrecht op straat rode rozen uitgedeeld. Enkele tientallen Utrechters waren naar het centrum gekomen, vooral om de bewindsman een hart onder de riem te steken. ,,Ik was er liever uitgekomen, maar soms heb je geen keus'', zei de bewindsman.

Bos kon zich met moeite een weg banen door de grote hoeveelheid mediavertegenwoordigers.Die waren afgekomen op het eerste campagne-optreden van Bos na de val van het kabinet in de nacht van vrijdag op zaterdag. Op de Neude werd Bos gefeliciteerd door een aantal Utrechters. ,,Klasse dat je hebt volgehouden'', zei er eentje. Een ander: ,,Ik wilde eigenlijk op een andere partij stemmen, maar nu ga ik voor de PvdA.''

De minister: ,,We gaan over tot de orde van de dag. Hard werken en campagne voeren voor de gemeenteraadsverkiezingen.'' Bos erkende dat de partij zich heeft gerealiseerd dat de gebeurtenissen van afgelopen nacht van invloed kunnen zijn op die verkiezingen, ,, maar we hebben besloten ons daardoor niet te laten leiden''. Ook zei hij dat het ,,fantastisch voelt om na een barre nacht in dit warme bad terecht te zijn gekomen''.

MaRiaH
20-02-10, 22:12
Balkenende weer lijsttrekker
zaterdag 20 februari 2010 | 19:13 | Laatst bijgewerkt op: zaterdag 20 februari 2010 | 22:23


Jan Peter Balkenende blijft lijsttrekker van het CDA. ANP

DEN HAAG - Premier en CDA-leider Jan Peter Balkenende is ook bij nieuwe verkiezingen lijsttrekker van zijn partij. Het partijbestuur besloot hem zaterdag unaniem voor te dragen als kandidaat-lijsttrekker. Er is sprake van een enkelvoudige voordracht. Balkenende legde zaterdagochtend tegenover het partijbestuur verantwoording af over de val van zijn vierde kabinet. Het bestuur sprak daarop zijn vertrouwen uit in het optreden van de CDA-bewindslieden en dat van de premier in het bijzonder.

Balkenende zegt zich gesterkt en gesteund te voelen door het uitgesproken vertrouwen, maar wil de verdere ontwikkelingen en besluiten afwachten nu bij koningin Beatrix het ontslag van de PvdA-bewindslieden is aangeboden en alle andere ministers en staatssecretarissen hun portefeuille ter beschikking hebben gesteld.

MaRiaH
20-02-10, 22:20
Pechtold voert campagne in Nijmegen ondanks val kabinet
zaterdag 20 februari 2010 | 18:06 | Laatst bijgewerkt op: zaterdag 20 februari 2010 | 18:08

NIJMEGEN - Nijmegenaren die zaterdag in de binnenstad een D66-foldertje in hun hand kregen gedrukt, zullen vreemd hebben opgekeken.

Ondanks 1,5 uur slaap door de val van het kabinet, hielp D66-fractievoorzitter Alexander Pechtold de lokale afdeling een handje met flyeren. Hij ziet kansen voor zijn partij in de 'tiende stad' van Nederland. "Nijmegen heeft een D66-profiel. Er wonen veel jonge mensen en het heeft historie en een internationale uitstraling."

De lokale D66-lijsttrekker Rob Jetten is blij met de steun van Pechtold. "Wij zijn al drie weken lang met vijftig vrijwilligers campagne aan het voeren. Als dan de grote politieke leider langskomt, is dat een enorme stimulans."

MaRiaH
20-02-10, 22:20
Show must go on...

tanger'73
21-02-10, 00:54
Show must go on...


Die show trekt vooralsnog geen uitverkochte zalen.

Pizzaman
21-02-10, 14:39
Ik ben benieuwd.