PDA

Bekijk Volledige Versie : De vijand zit in Nederland



Jahawe
26-02-10, 14:03
Speciale wetgeving moet intimidatie door Marokkaanse jongeren stoppen, vindt burgemeester Albert van den Bosch van Zaltbommel. Hij wordt zelf bedreigd. De mensen zijn het zat.
Maak je dáár als overheid eens druk over!

Marokkaanse jongeren
‘We hebben een veiligheidscrisis in dit land’, zegt de Zaltbommelse burgemeester Albert van den Bosch (VVD).
Er is sprake van een leefbaarheidscrisis, al jarenlang.
Onderwerp van gesprek: de Marokkaanse jongeren die her en der in Nederland voor ernstige overlast zorgen.

Relletjes
Van den Bosch heeft recht van spreken. Ook Zaltbommel werd onlangs opgeschrikt door ernstige problemen met Marokkaanse jongens. Die pikten het niet dat twee van hen door de politie in het buurthuis werden gezocht wegens winkeldiefstal. Er ontstonden relletjes. Van den Bosch ontruimde daarop het buurthuis, waarna hij werd bedreigd. Sindsdien wordt hij bewaakt.

Vertrouwen kwijt
‘Ik verwijt het kabinet en de landelijke politiek in het algemeen dat ze niets doen aan deze interne veiligheidscrisis. Ik erger me rot hoe er nu al maanden wordt gepraat over Irak en Afghanistan, terwijl er aan een veel groter probleem niets wordt gedaan. De mensen in mijn kleine gemeente zijn het vertrouwen in de overheid kwijt, ze voelen zich in de steek gelaten. Ik vind het heel belangrijk dat mensen stemmen, maar ik begrijp het als ze het niet meer doen. De mensen zijn de intimidatie van die Marokkaanse jongens zat.

Pak tuig aan
Dan zeg ik dus: ga je dáár als overheid nu eens druk over maken!’ Van den Bosch kan er met zijn hoofd niet bij. ‘Ik snap niet dat er zoveel miljard in de aanschaf van JSF straaljagers wordt gestoken als je voor dat geld ook heel veel extra politieagenten kan aanstellen. Wie is onze vijand? Hebben wij een dure luchtmacht nodig voor vage oorlogen in verre landen, of bevindt de vijand zich intern, in Nederland?’, vraagt Van den Bosch zich retorisch af. ‘Laten we de straat in Nederland terug veroveren! Pak het tuig keihard aan! De grote massa van de mensen is het echt zat, zowel PvdA’ers als VVD’ers, het heeft niets met links of rechts te maken.’

Loverboys
Van den Bosch schetst de problematiek in het 26 duizend inwoners tellende Zaltbommel. ‘Ongeveer de helft van de inwoners woont in de stad zelf, de rest in de omliggende dorpen. In de stad is 10 procent van de inwoners van Marokkaanse afkomst en die wonen vrijwel allemaal in één wijk. We hebben zo’n vijftig vervelende Marokkaanse jongens, van wie twintig harde kern en dertig meelopers. Met de overige duizend Marokkanen zijn geen problemen. Maar die groep jongens loopt voortdurend te klooien en dat gaat héél ver. Intimidatie, geweld, ernstige overlast, er gebeurt veel meer dan alleen maar “hoer” roepen tegen vrouwen. We hebben ook enkele loverboys, bijna allemaal van Marokkaanse afkomst. Ik hoor geruchten dat die ook al opduiken bij de basisscholen. De impact van dit alles is in een plaats als Zaltbommel enorm.

Geen multiculti
We hebben hier vrijwel geen andere multiculti, je bent dus óf Nederlander óf Marokkaan. In een stad als Utrecht ligt dat heel anders. Daar lopen heel veel nationaliteiten rond en merk je in het centrum van Utrecht weinig van de problemen in Kanaleneiland’, aldus Van den Bosch die raadslid was in de Domstad.

Bedreigd
‘De mensen in mijn gemeente voelen zich écht bedreigd en geďntimideerd. Ze durven geen aangifte meer te doen. Ik krijg ze voortdurend op het spreekuur, en wat je dan hoort, daar schrik je van. Ik heb homo’s op mijn kamer gehad die me vertelden dat ze zijn verhuisd omdat ze zoveel last hadden van die jongens. Ook de Marokkaanse gemeenschap voelt zich trouwens geďntimideerd, zij zijn óók bang. Ook uit die hoek komen ze naar mijn spreekuur en dan hoor ik dat zij zich óók onveilig voelen.

Strijd
Waar ik het over heb is dan ook geen strijd tegen de islam, het is een strijd tegen de straatjeugd. De Marokkaanse straatjeugd. Er is een groep die gewoon keihard moet worden aangepakt. Marokkanen zelf zeggen ook tegen mij: zo’n loverboy moet je 10 jaar opsluiten, niet anderhalf.’

Capaciteit politie
Van den Bosch is oprecht bezorgd. ‘Allereerst over het gebrek aan politiecapaciteit. Mijn politieteam Bommelerwaard, voor Zaltbommel en wijde omgeving, is in 6 jaar teruggegaan van 42 fte naar 37 fte. Zeg dan dus niet dat er méér geld is voor de politie. De pakkans is in Nederland inmiddels zó klein. En juist in de Marokkaanse cultuur is het heel belangrijk dat je die jongens écht pakt, dat ze dan dus niet na een dag weer vrij zijn. Ik merk zelfs bij de politie dat er wat huiver ontstaat, dat ze bang zijn om die jongens op te pakken als ze niet 100 procent zeker weten dat er een bewijsbare zaak is.

Bang
Politiemensen zijn bang geworden dat Justitie zegt: dit is niet hard genoeg, hij mag weer naar huis. Op die manier help je de slachtoffers natuurlijk ook niet. Mensen zijn als de dood dat hun naam bekend wordt, dat ze ondanks garanties van de politie op straat belanden en bekend raken bij die jongens. Juist die Marokkaanse jongens gaan daar zeer slim, handig en geraffineerd mee om, hoor ik telkens van de politie.’

Langer voorarrest
En dus, denkt burgemeester Van den Bosch, wordt het tijd voor een andere aanpak. ‘Ik pleit voor speciale wetgeving voor deze groep, voor jongens die op deze manier de straat onveilig maken, en in Zaltbommel hebben we het dan over Marokkaanse jongens ja. Die zijn ook meer dan andere groepen ontvankelijk voor de straatcultuur. Dus moeten we maar eens over speciale wetgeving gaan nadenken. Bijvoorbeeld een langer voorarrest. Nu is het zo dat zo’n jongen 3 dagen in de cel zit, hij houdt zijn mond, de politie kan niks en hij gaat weer de straat op. Met alle gevolgen vandien voor de aangever.

Maffia
In ons strafrecht zijn we uit het oog verloren dat het slachtoffer óók geholpen moet worden. Misschien moeten we dus maar eens met speciale wetten gaan werken, bijvoorbeeld voor een periode van 5 jaar, zoals dat in Italië ook is gebeurd in de aanpak van de maffia. Daar was ook telkens sprake van intimidatie. En natuurlijk moeten we de rechtstaat overeind houden, ik heb de panklare oplossing ook niet. Maar we moeten het echt over een andere boeg gaan gooien want anders lossen we de problemen met die Marokkaanse jongeren niet op’.

Geen sherrif
Hij ziet de kritiek op zijn idee al losbarsten. ‘Dan zeggen ze: de burgemeester kán al zoveel, hij heeft al zoveel bevoegdheden! Waar het mij om gaat is het strafrecht. Daar wil ik als burgemeester juist buiten blijven. Ik wil geen sheriff worden.’ Het zit hem dwars, dat zijn invloed bij deze problemen zo beperkt is. ‘Ik ben hier nu 6 jaar burgemeester en ik kan in feite zo weinig doen. Ik kan geen blik agenten opentrekken. Dat is mijn frustratie.’ En zelfs met meer agenten op straat zijn de problemen niet voorbij, vreest Van den Bosch.

Op de plank
‘Je moet ook zorgen dat politie en Justitie in staat zijn om zaken te onderzoeken en om de diepte in te gaan. Als u eens wist wat er bij de politie Gelderland-Zuid allemaal op de plank blijft liggen… Ik kan daar niet over uitweiden, maar laat ik het zo zeggen: als dit in een ziekenhuis zou gebeuren zouden er mensen overlijden.’ Toch verandert er iets, beseft hij. ‘Toen ik hier aantrad, vroeg ik de toenmalige politiechef hier: hebben wij ook een Marokkanenprobleem? Nee hoor, zei hij, dat hebben we niet. Nu ligt het dan ineens op straat. Soms is dat nodig om de zaken open te breken.’

Bron: binnenlandsbestuur.nl

MaRiaH
26-02-10, 14:16
ZALTBOMMEL - De burgemeester van Zaltbommel doet een boekje open over de groep Marokkanen die zijn gemeente terroriseert. "Intimidatie, geweld, ernstige overlast, er gebeurt veel meer dan alleen maar 'hoer' roepen tegen vrouwen", aldus Albert van den Bosch (VVD). "We hebben ook enkele loverboys, bijna allemaal van Marokkaanse afkomst. Ik hoor geruchten dat die ook al opduiken bij de basisscholen".


De VVD'er pleit voor speciale wetgeving om de intimidatie door Marokkaanse jongeren te stoppen, zegt hij tegen Binnenlands Bestuur. "De mensen zijn het zat. Maak je dáár als overheid eens druk over!", zegt de burgemeester, die zelf ook wordt bedreigd.

Volgens Van den Bosch wonen er ruim 1000 Marokkanen in de stad Zaltbommel. Daarvan zijn er volgens hem zo’n vijftig vervelend. "Twintig vormen de harde kern en er zijn dertig meelopers. Met de overige duizend Marokkanen zijn geen problemen. Maar die groep jongens loopt voortdurend te klooien en dat gaat héél ver", vertelt hij op de website van Binnenlands Bestuur.

"Ik erger me rot hoe er nu al maanden wordt gepraat over Irak en Afghanistan, terwijl er aan een veel groter probleem niets wordt gedaan. De mensen in mijn kleine gemeente zijn het vertrouwen in de overheid kwijt, ze voelen zich in de steek gelaten. Ik vind het heel belangrijk dat mensen stemmen, maar ik begrijp het als ze het niet meer doen. De mensen zijn de intimidatie van die Marokkaanse jongens zat", aldus de burgemeester. "Ik snap niet dat er zoveel miljard in de aanschaf van JSF straaljagers wordt gestoken als je voor dat geld ook heel veel extra politieagenten kan aanstellen. Wie is onze vijand? Hebben wij een dure luchtmacht nodig voor vage oorlogen in verre landen, of bevindt de vijand zich intern, in Nederland?’".

De groep jonge Marokkanen terroriseert de Gelderdse plaats al maanden. De overlast escaleerde echter eind januari toen enkele vrouwelijke agenten twee winkeldieven die zich in het buurthuis 'Philipsschool' hadden verscholen, probeerden te arresteren. Hierbij werden zij volgens burgemeester Albert van den Bosch met zulk schandalig verbaal geweld bejegend dat besloten werd het hele pand te ontruimen.

Dit resulteerde in rellen, waarbij de burgemeester zo werd bedreigd dat hij nu 24 uur per dag wordt bewaakt. "Onderduiken zal ik niet, ik buig niet", aldus Van den Bosch. "Maar goed, ik heb wel twee kleine kinderen."

"Vrouwen worden hier na een avondje winkelen uit hun auto getrokken. Soms worden hun kleren kapot gescheurd", vertelde een van bewoners eind januari aan de Telegraaf. "Ruiten sneuvelen dagelijks. De parkeerplaats is onveilig. Het is constant hommeles hier." Enkele winkeliers durven uit angst geen koopavonden meer te draaien.

(zelfde bericht uit de Telegraaf)

Jahawe
26-02-10, 14:19
Dat van de telegraaf is gewoon knip en jatwerk van het originele artikel.
37 ft-ers in de praktijk dus 7 a 8 agenten aan het werk......versus 7/24 x 50 raddraaiers. Triest toch?

MaRiaH
26-02-10, 14:43
In de stad is 10 procent van de inwoners van Marokkaanse afkomst en die wonen vrijwel allemaal in één wijk. We hebben zo’n vijftig vervelende Marokkaanse jongens, van wie twintig harde kern en dertig meelopers. Met de overige duizend Marokkanen zijn geen problemen. Maar die groep jongens loopt voortdurend te klooien en dat gaat héél ver. Intimidatie, geweld, ernstige overlast, er gebeurt veel meer dan alleen maar “hoer” roepen tegen vrouwen. We hebben ook enkele loverboys, bijna allemaal van Marokkaanse afkomst. Ik hoor geruchten dat die ook al opduiken bij de basisscholen. De impact van dit alles is in een plaats als Zaltbommel enorm.

Geen multiculti
We hebben hier vrijwel geen andere multiculti, je bent dus óf Nederlander óf Marokkaan. In een stad als Utrecht ligt dat heel anders. Daar lopen heel veel nationaliteiten rond en merk je in het centrum van Utrecht weinig van de problemen in Kanaleneiland’, aldus Van den Bosch die raadslid was in de Domstad.

Bedreigd
‘De mensen in mijn gemeente voelen zich écht bedreigd en geďntimideerd. Ze durven geen aangifte meer te doen. Ik krijg ze voortdurend op het spreekuur, en wat je dan hoort, daar schrik je van. Ik heb homo’s op mijn kamer gehad die me vertelden dat ze zijn verhuisd omdat ze zoveel last hadden van die jongens. Ook de Marokkaanse gemeenschap voelt zich trouwens geďntimideerd, zij zijn óók bang. Ook uit die hoek komen ze naar mijn spreekuur en dan hoor ik dat zij zich óók onveilig voelen.

Strijd
Waar ik het over heb is dan ook geen strijd tegen de islam, het is een strijd tegen de straatjeugd. De Marokkaanse straatjeugd. Er is een groep die gewoon keihard moet worden aangepakt. Marokkanen zelf zeggen ook tegen mij: zo’n loverboy moet je 10 jaar opsluiten, niet anderhalf.’


Helemaal mee eens en een analyse die zeer waarheidsgetrouw is.
Het geeft ook nog eens genuanceerd aan waar het probleem ligt.
En dat tuig moet flink aangepakt worden. En niet in zwaardere straffen of iets dergelijks, nee, de pakkans moet omhoog. De straffen zijn zwaar genoeg, de bewijsvoering is het grootste breekpunt.

MaRiaH
26-02-10, 14:44
Dat van de telegraaf is gewoon knip en jatwerk van het originele artikel.
37 ft-ers in de praktijk dus 7 a 8 agenten aan het werk......versus 7/24 x 50 raddraaiers. Triest toch?

Ja, daarom plaatste ik het ook. Dan kun je goed zien dat er wat meer sensatie in de berichtgeving zit.. ;)

justus
26-02-10, 16:01
Ja, daarom plaatste ik het ook. Dan kun je goed zien dat er wat meer sensatie in de berichtgeving zit.. ;)

je weet toch dat je bij de aanschaf van de telegraaf meer moet betalen dan bij de aanschaf van een echte krant? dat meerdere is bedoeld om het blad met een korrel zout te nemen..dat krijg je erbij denk ik.

fisherman1969
26-02-10, 16:38
je weet toch dat je bij de aanschaf van de telegraaf meer moet betalen dan bij de aanschaf van een echte krant? dat meerdere is bedoeld om het blad met een korrel zout te nemen..dat krijg je erbij denk ik.

Dat extra centje is blijkbaar geen probleem voor de grootse helft van Krantelezend Nederland ;) en al die (Echte kranten) ??? die halen het zout eerst uit de pap denk ik , gezien hun oplage :D
Nu al met een pond zout want bron: binnenlands bestuur
En gek he ?de TG is s,morgens het eerste weg en er zijn er al 3 !!!!
De andere kranten geen probleem liggen na 5 min alweer ter inzage
O ja , om je ff voor te wezen allemaal demente en zieke bejaarden natuurlijk
die de krant lezen ;)


De vijand zit in Nederland - Maroc.NL13 feb 2010 ... Bron: binnenlandsbestuur.nl ... wetgeving om de intimidatie door Marokkaanse jongeren te stoppen, zegt hij tegen Binnenlands Bestuur. ...
www.maroc.nl/forums/showthread.php?p=4267755

Boven staande nu ook in te lezen in ..bron nederlands bestuur (denk ik ).

Jahawe
26-02-10, 18:42
De vijand zit in Nederland - Maroc.NL13 feb 2010 ... Bron: binnenlandsbestuur.nl ... wetgeving om de intimidatie door Marokkaanse jongeren te stoppen, zegt hij tegen Binnenlands Bestuur. ...
www.maroc.nl/forums/showthread.php?p=4267755

Boven staande nu ook in te lezen in ..bron nederlands bestuur (denk ik ).

Lezen is moeilijk he! dat stond er al.

sidi bibi
26-02-10, 18:51
je weet toch dat je bij de aanschaf van de telegraaf meer moet betalen dan

Zelfs de prijs is gelogen.

Pizzaman
26-02-10, 20:30
Helemaal mee eens en een analyse die zeer waarheidsgetrouw is.
Het geeft ook nog eens genuanceerd aan waar het probleem ligt.
En dat tuig moet flink aangepakt worden. En niet in zwaardere straffen of iets dergelijks, nee, de pakkans moet omhoog. De straffen zijn zwaar genoeg, de bewijsvoering is het grootste breekpunt.

Mee eens (jemig het mag een wonder heten).

Echter, de straffen zijn wel streng genoeg maar de strafmaat wordt vaak gekenmerkt door verzachtende omstandigheden.

Zo van: eigenlijk staat er vijf jaar cel voor, er wordt een jaar geeist, en de veroordeling is dan 2 weken dienstverlening. Die wordt vervolgens niet uitgevoerd, en er is geen prioriteit om daar achteraan te gaan.

NB: dit wel met een aantal kilo's zout nemen, d'r is weer genoeg want de vorst is uit de lucht... ;)

TonH
27-02-10, 15:03
Als u eens wist wat er bij de politie Gelderland-Zuid allemaal op de plank blijft liggen… Ik kan daar niet over uitweiden, maar laat ik het zo zeggen: als dit in een ziekenhuis zou gebeuren zouden er mensen overlijden.’ Toch verandert er iets, beseft hij. (...) Nu ligt het dan ineens op straat. Soms is dat nodig om de zaken open te breken.’

Wie was daar de afgelopen jaren burgermeester? Diezelfde meneer, is het niet? En dat heeft hij dit al die jaren maar laten gebeuren zonder aan de bel te trekken en komt er nu vlak voor de gemeenteraadsverkiezingen mee naar buiten?

Het zal je burgermeester maar wezen...

mark61
27-02-10, 15:16
37 man kunnen 20 jochies niet opsluiten. Tis me een probleem van wereldformaat. Irak is inderdaad veel minder erg.

foxcave
27-02-10, 15:59
Mark, punt is dat we wel bakken geld richting buitenland smijten maar hier niet voldoende hebben om bijvoorbeeld de politie zowel op recherche gebied als op blauw op straat op peil te houden.

Tevens lees ik hier ook dat de uiteindelijke straffen te laag zijn, klopt ook helemaal, maar er zijn zo veel excuses te vinden om jeugddelinquenten niet te zwaar te straffen, allemaal onzin excuses, maar ze zijn er wel.

MaRiaH
27-02-10, 16:08
Wie was daar de afgelopen jaren burgermeester? Diezelfde meneer, is het niet? En dat heeft hij dit al die jaren maar laten gebeuren zonder aan de bel te trekken en komt er nu vlak voor de gemeenteraadsverkiezingen mee naar buiten?

Het zal je burgermeester maar wezen...

Deze problemen spelen al jaren en er is al jaren aandacht voor.
Nu escaleert het hier, denk ik.

Er is enorm bezuinigd door Terhorst.
Terwijl er veel van dit soort problemen zijn.

MaRiaH
27-02-10, 16:11
37 man kunnen 20 jochies niet opsluiten. Tis me een probleem van wereldformaat. Irak is inderdaad veel minder erg.

Als het zo simpel maar was.

In Nederland moet je eerst wettig en overtuigend bewijs hebben.
En terecht natuurlijk. Je mag mensen niet langer in voorarrest houden om bewijs te verzamelen.
Ze weten wie precies wie het zijn, maar zonder voldoende bewijs moet de politie ze weer laten gaan.

Ze gaan naar huis en bedreigen hun aangevers, getuigen trekken zich terug en ze terroriseren de goedwillenden. Het lijkt wel maffia.

justus
27-02-10, 16:55
Als het zo simpel maar was.

In Nederland moet je eerst wettig en overtuigend bewijs hebben.
En terecht natuurlijk. Je mag mensen niet langer in voorarrest houden om bewijs te verzamelen.
Ze weten wie precies wie het zijn, maar zonder voldoende bewijs moet de politie ze weer laten gaan. Weet je hoe frustrerend dat is?

Ze gaan naar huis en bedreigen hun aangevers, getuigen trekken zich terug en ze terroriseren de goedwillenden. Het lijkt wel maffia.

en juist om deze redenen riep ik een tijdje terug al dat de autochtone gemeenschap gaat reageren... ik heb geen last van dergelijk tuig...hoe zou dat toch komen?

TonH
27-02-10, 16:58
Het probleem speelt al jaren en er is al jaren aandacht voor.
Nu escaleert het.

Er is enorm bezuinigd op dit korps door Terhorst.
Terwijl er veel van dit soort problemen zijn.

Ik geloof je op je woord, maar deze meneer zegt zelf dat meer agenten op straat niet de oplossing zijn.

" ‘Dan zeggen ze: de burgemeester kán al zoveel, hij heeft al zoveel bevoegdheden! Waar het mij om gaat is het strafrecht. Daar wil ik als burgemeester juist buiten blijven. Ik wil geen sheriff worden.’ Het zit hem dwars, dat zijn invloed bij deze problemen zo beperkt is. ‘Ik ben hier nu 6 jaar burgemeester en ik kan in feite zo weinig doen. Ik kan geen blik agenten opentrekken. Dat is mijn frustratie.’ En zelfs met meer agenten op straat zijn de problemen niet voorbij, vreest Van den Bosch. "

Dus toch niet de 'schuld' van Terhorst?

Én hij wil geen sheriff worden. Iets met principes of zo dat hij er "juist buiten blijven" wil?

Rare meneer dit. Met vreemde ideeën over zijn ambt. Maar ja, wat weet ik. Hier kun je je burgermeester kiezen en die heeft dan helemaal niks te vertellen over de politie omdat alles vanuit Athene aangestuurd wordt...

knuppeltje
27-02-10, 17:29
Ik ben wel eens in een paar keer in landen geweest waar je je nek brak over de politie op straat. Voor geen goud zou ik er willen wonen.

MaRiaH
27-02-10, 18:45
Ik geloof je op je woord, maar deze meneer zegt zelf dat meer agenten op straat niet de oplossing zijn.

" ‘Dan zeggen ze: de burgemeester kán al zoveel, hij heeft al zoveel bevoegdheden! Waar het mij om gaat is het strafrecht. Daar wil ik als burgemeester juist buiten blijven. Ik wil geen sheriff worden.’ Het zit hem dwars, dat zijn invloed bij deze problemen zo beperkt is. ‘Ik ben hier nu 6 jaar burgemeester en ik kan in feite zo weinig doen. Ik kan geen blik agenten opentrekken. Dat is mijn frustratie.’ En zelfs met meer agenten op straat zijn de problemen niet voorbij, vreest Van den Bosch. "

Dus toch niet de 'schuld' van Terhorst?

Én hij wil geen sheriff worden. Iets met principes of zo dat hij er "juist buiten blijven" wil?

Rare meneer dit. Met vreemde ideeën over zijn ambt. Maar ja, wat weet ik. Hier kun je je burgermeester kiezen en die heeft dan helemaal niks te vertellen over de politie omdat alles vanuit Athene aangestuurd wordt...

Ja dat ben ik met jee eens. Die opmerking over sherrif vond ik ook raar.

Maar er is onderbezetting door bezuinigingen op blauw, dat zegt hij ook.
Dat betekent dat ze veel te weinig hebbebn om de strafzaken aan te pakken.
Verder is het natuurlijk een maatschappelijk probleem, dat je niet oplost door politie-inzet alleen.

MaRiaH
27-02-10, 18:48
en juist om deze redenen riep ik een tijdje terug al dat de autochtone gemeenschap gaat reageren... ik heb geen last van dergelijk tuig...hoe zou dat toch komen?

Ik heb geen idee waar je het over hebt. Maar als je bedoeld dat je jezelf verdedigd, dan is dat prima. Maar daar los je geen mafia-probleem mee op.. ;)

In Zaltbommel heeft iedereen last van dit tuig, zowel autochtonen als allochtonen (in dit geval Marokkanen).

MaRiaH
27-02-10, 18:53
Ik ben wel eens in een paar keer in landen geweest waar je je nek brak over de politie op straat. Voor geen goud zou ik er willen wonen.

Dat past ook niet bij Nederland. Ik zie hier in NL ook geen patrouilles van politiemensen, dat is ook niet nodig. Op zich is het best goed geregeld, niemand wil een politiestaat. Ik tenminste niet.

Als je bedenkt dat er 's nachts in groot gebieden bijv. 2 auto's rijden (is 4 agenten) en je hebt 6meldingen, dan moet je er 4 laten.

Dat is voor de burger frustrerend, maar ook voor de politie.
Dat zou dus beter kunnen.

Sanne_
27-02-10, 19:49
Wat mij het meeste irriteert is dat de instanties niet gewoon hun werk doen. Decennia lang horen we verhalen over Marrokaantjes die buurten terroriseren, maar de wijkagent komt er niet, want we denken dat we alles met camera's kunnen doen. Onzin natuurlijk. Sociale problemen kan je niet met technische middelen oplossen en ook niet met hardere straffen. Daar is sociale interactie voor nodig. Een wijkagent die de buurt goed kent, de ouders kan aanspreken, sociale controle kan bewerkstelligen heeft veel meer effect. De meeste van Jongens vinden de aandacht in de media prachtig. Zoals een engelse Hooligan zei: Toen Thatcher riep dat wij het tuig van de richel waren, toen gingen we pas echt gemotiveerd er tegenaan. We zullen haar wel een bewijzen wat voor tuig we zijn.


Nee dit is gewoon een orde probleem dat moet opgelost worden. Daarbij moeten Marokkanen gewoon behandeld worden als iedere andere nederlander en niet Marokkanen genoemd worden maar ordeverstoorders. Orderverstoorders pak je aan en hardnekkige ordeverstoorders pak je harder aan. Dat moet je individueel bekijken. Het echte probleem zit volgens mij een in een maatschappij die teveel technische oplossingen zoekt voor sociale problemen. Sociale problemen vragen om sociale oplossingen. Daar moet je in investeren, dat haal je er dubbel en dwars uit. De "goedkope" ongedifferentieerde harde oplossing die werkt dus niet. De VS laten zien dat harde aanpak alleen nog hardere criminelen oplevert. Stop ze in de gevangenis en ze worden bijgeschoold. Nee, liever de ome wijkagent die de jochies vanaf vroege leeftijd bijstuurt en een echt zicht heeft op de problematiek, want die is vaak onvoldoende aanwezig.

Mvg,
Sanne

MaRiaH
27-02-10, 20:04
Wat mij het meeste irriteert is dat de instanties niet gewoon hun werk doen. Decennia lang horen we verhalen over Marrokaantjes die buurten terroriseren, maar de wijkagent komt er niet, want we denken dat we alles met camera's kunnen doen. Onzin natuurlijk. Sociale problemen kan je niet met technische middelen oplossen en ook niet met hardere straffen. Daar is sociale interactie voor nodig. Een wijkagent die de buurt goed kent, de ouders kan aanspreken, sociale controle kan bewerkstelligen heeft veel meer effect. De meeste van Jongens vinden de aandacht in de media prachtig. Zoals een engelse Hooligan zei: Toen Thatcher riep dat wij het tuig van de richel waren, toen gingen we pas echt gemotiveerd er tegenaan. We zullen haar wel een bewijzen wat voor tuig we zijn.


Nee dit is gewoon een orde probleem dat moet opgelost worden. Daarbij moeten Marokkanen gewoon behandeld worden als iedere andere nederlander en niet Marokkanen genoemd worden maar ordeverstoorders. Orderverstoorders pak je aan en hardnekkige ordeverstoorders pak je harder aan. Dat moet je individueel bekijken. Het echte probleem zit volgens mij een in een maatschappij die teveel technische oplossingen zoekt voor sociale problemen. Sociale problemen vragen om sociale oplossingen. Daar moet je in investeren, dat haal je er dubbel en dwars uit. De "goedkope" ongedifferentieerde harde oplossing die werkt dus niet. De VS laten zien dat harde aanpak alleen nog hardere criminelen oplevert. Stop ze in de gevangenis en ze worden bijgeschoold. Nee, liever de ome wijkagent die de jochies vanaf vroege leeftijd bijstuurt en een echt zicht heeft op de problematiek, want die is vaak onvoldoende aanwezig.

Mvg,
Sanne

Dat werkte misschien in de jaren '50. Nu niet meer.
Er zijn wijkagenten. Meer dan 1 zelfs..

Nou ja meer ga ik er ook niet van zeggen. Ik heb alles er al over gezegd.
Tis complexer dan je denkt.
Dit soort overlast kende Nederland niet. Het vraagt om andere aanpak.
Want nu is de bewijslast te dun en staan ze weer op straat.
Dat merkt de burgervader terecht op.

Kal-El B.V
27-02-10, 20:14
Ben ik de enige die de titel van deze topic nogal overdreven en tendentieus vindt ?

Jahawe
27-02-10, 20:26
37 man kunnen 20 jochies niet opsluiten. Tis me een probleem van wereldformaat. Irak is inderdaad veel minder erg.

In de praktijk dus 7 a 8 agenten aan het werk......versus 7/24 x 50 raddraaiers.
Ik neem aan dat je het niet gelezen hebt.


Ben ik de enige die de titel van deze topic nogal overdreven en tendentieus vindt ?

Yup je bent de enige.

TonH
27-02-10, 20:36
Ja dat ben ik met jee eens. Die opmerking over sherrif vond ik ook raar.

Maar er is onderbezetting door bezuinigingen op blauw, dat zegt hij ook.
Dat betekent dat ze veel te weinig hebbebn om de strafzaken aan te pakken.
Verder is het natuurlijk een maatschappelijk probleem, dat je niet oplost door politie-inzet alleen.

Vertel mij wat. Tuurlijk is het een complex probleem. Remember de Diamantbuurt? Daar heb ik van dichtbij gezien hoe complex dit soort zaken zijn.
Maar waar het bijna altijd op neer komt is dat er geen beslissingen genomen worden. Geen prioriteiten gesteld door de mensen die daarvoor gekozen zijn. Oeps... de burgemeesters zijn benoemd. Zou het daardoor komen? Denk dat dat een echt onderdeel is van dit soort problemen. Die meneer kan tot zijn 65e daar burgemeester blijven wanneer hij daar zin an heeft. Want burgemeesters vertrekken meestal pas wanneer ze 'moe' zijn en wat 'anders' willen. Gelukkig wordt er ook wel eens een tot aftreden gedwongen zal ik laatst, maar dat zijn nog steeds uitzonderingen.
Er is in NL een enorm democratisch tekort in de beslissingen rond politie en justitie-inzet. Die twee beroepsgroepen bepalen in hoge mate zélf waar zij hun schaarse middelen voor inzetten en hoe. Wat buurt, stad of bestuurders daarover vinden doet zelden ter zake.
Verander dát eerst eens met elkaar, zodat wanneer een bepaalde kwestie echt de spuigaten uit loopt (en liever nog eerder) er even hard doorgepakt wordt. Maar dat zal er waarschijnlijk nooit van komen in NL. En dat is jammer... voor Nederland (zoals Rob Oud ooit al eens zei.) :D

MaRiaH
27-02-10, 20:39
Ben ik de enige die de titel van deze topic nogal overdreven en tendentieus vindt ?

Nee, ik vind de titel ook een vlag op een modderschuit ;)

MaRiaH
27-02-10, 20:46
Vertel mij wat. Tuurlijk is het een complex probleem. Remember de Diamantbuurt? Daar heb ik van dichtbij gezien hoe complex dit soort zaken zijn.
Maar waar het bijna altijd op neer komt is dat er geen beslissingen genomen worden. Geen prioriteiten gesteld door de mensen die daarvoor gekozen zijn. Oeps... de burgemeesters zijn benoemd. Zou het daardoor komen? Denk dat dat een echt onderdeel is van dit soort problemen. Die meneer kan tot zijn 65e daar burgemeester blijven wanneer hij daar zin an heeft. Want burgemeesters vertrekken meestal pas wanneer ze 'moe' zijn en wat 'anders' willen. Gelukkig wordt er ook wel eens een tot aftreden gedwongen zal ik laatst, maar dat zijn nog steeds uitzonderingen.
Er is in NL een enorm democratisch tekort in de beslissingen rond politie en justitie-inzet. Die twee beroepsgroepen bepalen in hoge mate zélf waar zij hun schaarse middelen voor inzetten en hoe. Wat buurt, stad of bestuurders daarover vinden doet zelden ter zake.
Verander dát eerst eens met elkaar, zodat wanneer een bepaalde kwestie echt de spuigaten uit loopt (en liever nog eerder) er even hard doorgepakt wordt. Maar dat zal er waarschijnlijk nooit van komen in NL. En dat is jammer... voor Nederland (zoals Rob Oud ooit al eens zei.) :D

Dat allerlei organisaties rondom zo'n probleem elkaar tegenwerken en geen beslissingen nemen ben ik met je eens.
Er zijn te veel mee-praters c.q. beslissers, die ervoor zorgen dat er gen beslissingen genomen worden. Persoonlijk erger ik me het meest aan de welzijnsorganisaties.. (in het algemeen dan, niet in deze situatie)

Maar ja ander verhaal.
Ik vraag me ook wel eens af waarom ze allemaal het wiel opnieuw uit willen vinden.

fisherman1969
27-02-10, 20:51
en juist om deze redenen riep ik een tijdje terug al dat de autochtone gemeenschap gaat reageren... ik heb geen last van dergelijk tuig...hoe zou dat toch komen?

Die zelfde Autochtone hebben gisteren enkele winkeliers inAlmere bedreigd omdat hij een poster had van de P.V.V dus !!!!en dat niet alleen alle Posters in Almere van Politieke partijen waren overgeplakt of er af gescheurd door Blank Tuig.
En wat....
Wilders betreft, deze gaat steeds meer over van de ISLAM naar RASCISME t.o.z.v
vooral de Marokkaanse gemeenschap.
:aanwal:

justus
27-02-10, 20:53
Ik heb geen idee waar je het over hebt. Maar als je bedoeld dat je jezelf verdedigd, dan is dat prima. Maar daar los je geen mafia-probleem mee op.. ;)

In Zaltbommel heeft iedereen last van dit tuig, zowel autochtonen als allochtonen (in dit geval Marokkanen).

dat bedoelde ik inderdaad. en het is ook logisch als anderen dan autochtonen gaan reageren op de overlastgevers, zeker als die tot dezelfde etnische groep behoren...slecht voor het beeld dat die groep in de maatschappij krijgt.

Sanne_
27-02-10, 20:57
Dat werkte misschien in de jaren '50. Nu niet meer.
Er zijn wijkagenten. Meer dan 1 zelfs..

Nou ja meer ga ik er ook niet van zeggen. Ik heb alles er al over gezegd.
Tis complexer dan je denkt.
Dit soort overlast kende Nederland niet. Het vraagt om andere aanpak.
Want nu is de bewijslast te dun en staan ze weer op straat.
Dat merkt de burgervader terecht op.

Ik weet het. Voor velen is sociale controle iets van "vroegah" wat niet meer in het huidige tijdsbeeld past. Verder heeft bijna niemand meer tijd voor sociale controle. Heel jammer natuurlijk.

Er moet gewerkt worden, de kinderen moeten van en naar school worden gebracht, dan is er thuis nog vanalles te doen, of men gaat naar een sportclub of iets dergelijks..

Mensen proppen hun agenda's vol als ware er geen morgen, en hebben helemaal geen tijd om ook nog eens op anderen te letten. En wie dat wel doet heeft in no time een mes tussen de ribben, in sommige delen van het land.
Er is een ware verandering van de volksaard nodig om de sociale controle te vergroten.

Ik twijfel zelf ook aan de haalbaarheid van een grotere sociale controle. Massabewegingen zijn nauwelijks te sturen of te compenseren.

Ik ben in dit geval zelf liever idealist, dan realist.
Ik begrijp je standpunt ook wel, dat het misschien te idealistisch gedacht is, maar ik vind het belangrijk dat we ook onze eigen verantwoordelijkheden hierin herkennen en erkennen.

Mvg,
Sanne

TonH
27-02-10, 20:58
Dat allerlei organisaties rondom zo'n probleem elkaar tegenwerken en geen beslissingen nemen ben ik met je eens.
Er zijn te veel mee-praters c.q. beslissers, die ervoor zorgen dat er gen beslissingen genomen worden. Persoonlijk erger ik me het meest aan de welzijnsorganisaties.. (in het algemeen dan, niet in deze situatie)

Maar ja ander verhaal.
Ik vraag me ook wel eens af waarom ze allemaal het wiel opnieuw uit willen vinden.

Ja. Maar die welzijnsorganisaties zijn soms GEEN ander verhaal. In de Diamantbuurt was juist de grootste club een van de grootste problemen bij het uitvergroten van een zeer vervelend, maar in principe al bijna opgelost probleem. Alleen werd die oplossing verzorgd door een andere welzijnsorganisatie en dat gaf aanleiding om eens flink onder elkaars duiven te schieten. En alles uiteindelijk ten koste van de bewoners.
Geen idee hoe dat in dit geval zit. Je zegt dat dat hier niet speelt. Dat is tenminste al weer meegenomen.

Ze willen allemaal het wiel opnieuw uitvinden omdat dat de perfecte manier is om niet handelend op te hoeven treden. Eerst onderzoekje, studietje, overleggen, terug naar de tekentafel, egootjes strelen en ga zo maar door. Daar wordt iedereen in NL voor betaald. Niet voor resultaten.
Mooi voorbeeld las ik deze week: er blijkt al 20 jaar of zo een systeem bij de politie te bestaan waardoor men patronen in misdaden kan herkennen om meervoudige moordenaars of geweldsdaders op te sporen. Canadees programma waarvoor de korpsen alleen maar de dosiers aan de KLPD hoeven te faxen die dat dan in dat landelijke systeem invoerd. Een groot deel van de korpsen DOET dat gewoon niet... Hoeveel doden en verkrachtingen zal dat de afgelopen jaren opgeleverd hebben die niet hadden hoeven gebeuren???

Bij de gedachte daar aan alleen wordt ik al misselijk. Gadver! :tranen:
Maar het zijn types als deze burgemeester die bij dit soort godsgeklaagde wantoestanden aan de wieg staan...

Sanne_
27-02-10, 21:28
Die zelfde Autochtone hebben gisteren enkele winkeliers inAlmere bedreigd omdat hij een poster had van de P.V.V dus !!!!en dat niet alleen alle Posters in Almere van Politieke partijen waren overgeplakt of er af gescheurd door Blank Tuig.
En wat....
Wilders betreft, deze gaat steeds meer over van de ISLAM naar RASCISME t.o.z.v
vooral de Marokkaanse gemeenschap.:aanwal:

Precies. Ik denk dan ook dat Wilders het woord "Marokkanen" dan ook gewoon gebruikt om moslims aan te duiden. Een soort schuilnaam..

Mvg,
Sanne

MaRiaH
27-02-10, 22:18
Ik weet het. Voor velen is sociale controle iets van "vroegah" wat niet meer in het huidige tijdsbeeld past. Verder heeft bijna niemand meer tijd voor sociale controle. Heel jammer natuurlijk.

Er moet gewerkt worden, de kinderen moeten van en naar school worden gebracht, dan is er thuis nog vanalles te doen, of men gaat naar een sportclub of iets dergelijks..

Mensen proppen hun agenda's vol als ware er geen morgen, en hebben helemaal geen tijd om ook nog eens op anderen te letten. En wie dat wel doet heeft in no time een mes tussen de ribben, in sommige delen van het land.
Er is een ware verandering van de volksaard nodig om de sociale controle te vergroten.

Ik twijfel zelf ook aan de haalbaarheid van een grotere sociale controle. Massabewegingen zijn nauwelijks te sturen of te compenseren.

Ik ben in dit geval zelf liever idealist, dan realist.
Ik begrijp je standpunt ook wel, dat het misschien te idealistisch gedacht is, maar ik vind het belangrijk dat we ook onze eigen verantwoordelijkheden hierin herkennen en erkennen.

Mvg,
Sanne

Ik heb evengoed de oplossing niet.
Maar van gedachten wisselen daarover is goed.

Ik zou graag van de omwonende Marokkanen in Zaltbommel horen wat ze ervan denken, ook van die 20 relschoppers.;)

MaRiaH
27-02-10, 22:27
Ja. Maar die welzijnsorganisaties zijn soms GEEN ander verhaal. In de Diamantbuurt was juist de grootste club een van de grootste problemen bij het uitvergroten van een zeer vervelend, maar in principe al bijna opgelost probleem. Alleen werd die oplossing verzorgd door een andere welzijnsorganisatie en dat gaf aanleiding om eens flink onder elkaars duiven te schieten. En alles uiteindelijk ten koste van de bewoners.

Het is onvoorstelbaar schadelijk en schijnt veel voor te komen.
Al die ego's zijn te groot. Mogelijk is er ook sprake van visieverschillen, die zijn natuurlijk lastig te overbruggen.


Geen idee hoe dat in dit geval zit. Je zegt dat dat hier niet speelt. Dat is tenminste al weer meegenomen.

Nee, dat bedoelde ik niet. Ik ken Zaltbommel niet. Geen idee hoe het daar met de welzijnsorganisaties staat. Daarom plaatste ik de opmerking in het algemeen. ;)



Ze willen allemaal het wiel opnieuw uitvinden omdat dat de perfecte manier is om niet handelend op te hoeven treden. Eerst onderzoekje, studietje, overleggen, terug naar de tekentafel, egootjes strelen en ga zo maar door. Daar wordt iedereen in NL voor betaald. Niet voor resultaten.
Mooi voorbeeld las ik deze week: er blijkt al 20 jaar of zo een systeem bij de politie te bestaan waardoor men patronen in misdaden kan herkennen om meervoudige moordenaars of geweldsdaders op te sporen. Canadees programma waarvoor de korpsen alleen maar de dosiers aan de KLPD hoeven te faxen die dat dan in dat landelijke systeem invoerd. Een groot deel van de korpsen DOET dat gewoon niet... Hoeveel doden en verkrachtingen zal dat de afgelopen jaren opgeleverd hebben die niet hadden hoeven gebeuren???

Tja, tis geen eenheid politie Nederland. De onderlinge verschillen zijn erg groot. Ik ken het artikel niet, weet je nog waarin heb je het gelezen hebt?
Ik zou het graag eens lezen.

fisherman1969
27-02-10, 22:41
Precies. Ik denk dan ook dat Wilders het woord "Marokkanen" dan ook gewoon gebruikt om moslims aan te duiden. Een soort schuilnaam..

Mvg,
Sanne

Ja zo bedoelde ik het ook !
Overigens zijn steeds minder mensen het met hem( Wilders) eens door zijn idiote voorstellen o.a het hoofddoekjes beleid en vooral zijn duidelijke voorkeur om Marokkanen te gebruiken als voorbeeld hoe slecht hij de ISLAM vind.
Voor mij is de ISLAM een geloof en zijn Marokkanen mensen , en als ze hier wonen zijn het gewoon Nederlanders van Marokkaanse afkomst en over 100 jaar hoor je dat helemaal niet meer , denk ik .;)


vr gr
fisherman

TonH
28-02-10, 16:36
Het is onvoorstelbaar schadelijk en schijnt veel voor te komen.
Al die ego's zijn te groot. Mogelijk is er ook sprake van visieverschillen, die zijn natuurlijk lastig te overbruggen.

Ik vrees dat het nog platvloerser is dan grote ego's. Wie krijgt de subsidiepotten. Daar gaat het meestal om.


Tja, tis geen eenheid politie Nederland. De onderlinge verschillen zijn erg groot. Ik ken het artikel niet, weet je nog waarin heb je het gelezen hebt?
Ik zou het graag eens lezen.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/6136360/___Vrij_spel_voor_seriedaders___.html?p=1,1 :nerveus:

foxcave
28-02-10, 17:37
Ik vrees dat het nog platvloerser is dan grote ego's. Wie krijgt de subsidiepotten. Daar gaat het meestal om.



http://www.telegraaf.nl/binnenland/6136360/___Vrij_spel_voor_seriedaders___.html?p=1,1 :nerveus:

Tweemaal heb je daar gelijk, in de eerste het verhaal over de subsidiepotten, het is te schandalig om over te praten maar wel waar, ieder jaar weer is het subsidie carrousel het ergste wat je wilt zien in de politiek. Zo zag ik eens ergens een filmpje over de geld verstrekking aan de hulp industrie, industrie ja, hele beurzen worden er georganiseerd, professionele wegwijzers zijn er die van iedere subsidie de hoed en de rand kennen en daar hun werk van hebben gemaakt, professionele bedelaars bureaus etc etc , ja, de wereld is door en door verrot.

En dan het opsporen van daders, stel je voor zo'n programma zou daders aanwijzen, de politie in Nederland wil helemaal geen daders! Heeft iemand enig idee hoeveel papier werk dat is? De politie wil niets anders dan waarschuwen en bonnetjes schrijven, het bewijs daarvoor? Erg simpel, in Nederland worden de minste misdaden opgelost van Europa, nog minder mensen worden daadwerkelijk veroordeeld. Dat is het grootste probleem in Nederland, vaders die met diefstal en drugshandel bewijzen dat misdaad wel loont, en vervolgens verwachten wij dat zo iemand een kind op kan voeden?

Ja dit land is ziek, ziek van de zielig vinders, het spreekwoord "Zachte heelmeesters maken stinkende wonden." is nog steeds actueel, misschien niet meer zozeer aan de artsen verbonden, maar meer aan de bestuurlijke organen in Nederland.

Natuurlijk wil ik ook geen 13 jarig knaapje het gevang of gesticht in zien gaan, maar ik wil wel dat hij donders goed begrijpt dat je je in Nederland normaal gedaagd en dat je anders wel aan de beurt bent.

Ach, ik hoef het jullie niet uit te leggen, MariaH zij het al, ik zou ook graag eens met die relschoppers op een forum er over praten, lekker anoniem, voor hun en mij, misschien schelden misschien niet, maar ik zou graag weten wat hun drijft en hoe ze er in terecht zijn gekomen.

MaRiaH
28-02-10, 20:43
Ik vrees dat het nog platvloerser is dan grote ego's. Wie krijgt de subsidiepotten. Daar gaat het meestal om.

Ik denk dat je gelijk hebt. Nog erger.:aanwal:




http://www.telegraaf.nl/binnenland/6136360/___Vrij_spel_voor_seriedaders___.html?p=1,1 :nerveus:

Telegraaf? :loens:

haha bedankt!

Kal-El B.V
28-02-10, 23:29
http://www.telegraaf.nl/binnenland/6136360/___Vrij_spel_voor_seriedaders___.html?p=1,1 :nerveus:


Ik heb het altijd frappant gevonden hoe groot het verschil is in de aangehouden 'monsters' tussen nederland en belgië. Om de zoveel tijd komt er weer een horrorschandaal naar boven bij onze zuiderburen waar we allemaal van schrikken. En als een pavlov reactie vanuit nederland worden de belgen weer voor van alles uitgemaakt, dom en achterlijk, omdat dit soort dingen niet bij ons gebeuren maar alleen bij de belgen.


Maar die hooghartige houding is misschien toch vreselijk misplaatst, zijn de belgen niet gewoon beter in het opsporen van dit soort figuren en zijn we hier in nederland niet gewoon dom op het gebied van misdaadoplossing ?

TonH
28-02-10, 23:31
Ach, ik hoef het jullie niet uit te leggen, MariaH zij het al, ik zou ook graag eens met die relschoppers op een forum er over praten, lekker anoniem, voor hun en mij, misschien schelden misschien niet, maar ik zou graag weten wat hun drijft en hoe ze er in terecht zijn gekomen.

Met die brave burgers die zonder blikken of blozen liever een steen door de ramen zien gaan omdat ze daarmee een andere organisatie een hak kunnen zetten en hun club nog wat meer centen binnen krijgt, zou je moeten gaan praten op een forum. Dat schiet volgens mij veel meer op. Omdat daar het echte probleem steekt.

Of met de geeks bij de gerespecteerde banken die burgers hypotheken verkopen, deze dan in pakketjes bij pensioenfondsen van diezelfde burgers en kleine beleggers onder brengen en dan zelf een positie de andere kant op innemen en met al die voorkennis de hele hypotheekmarkt de grond in hielpen en er goud aan verdienden... Al dit soort mensen... Daarmee...

TonH
28-02-10, 23:34
Ik heb het altijd frappant gevonden hoe groot het verschil is in de aangehouden 'monsters' tussen nederland en belgië. Om de zoveel tijd komt er weer een horrorschandaal naar boven bij onze zuiderburen waar we allemaal van schrikken. En als een pavlov reactie vanuit nederland worden de belgen weer voor van alles uitgemaakt, dom en achterlijk, omdat dit soort dingen niet bij ons gebeuren maar alleen bij de belgen.


Maar die hooghartige houding is misschien toch vreselijk misplaatst, zijn de belgen niet gewoon beter in het opsporen van dit soort figuren en zijn we hier in nederland niet gewoon dom op het gebied van misdaadoplossing ?

Met andere woorden: hoeveel Dutroux lopen in Nederland rond zonder het risico te lopen opgepakt te worden? Brrrr, je kon wel eens gelijk hebben :cola:

justus
01-03-10, 03:57
Ik heb het altijd frappant gevonden hoe groot het verschil is in de aangehouden 'monsters' tussen nederland en belgië. Om de zoveel tijd komt er weer een horrorschandaal naar boven bij onze zuiderburen waar we allemaal van schrikken. En als een pavlov reactie vanuit nederland worden de belgen weer voor van alles uitgemaakt, dom en achterlijk, omdat dit soort dingen niet bij ons gebeuren maar alleen bij de belgen.


Maar die hooghartige houding is misschien toch vreselijk misplaatst, zijn de belgen niet gewoon beter in het opsporen van dit soort figuren en zijn we hier in nederland niet gewoon dom op het gebied van misdaadoplossing ?

wel eens gehoord van de serie moordenaar hans van z.? het meisje van nulde? al die incest op de veluwe (jolanda/epe)? we hebben het echt wel hoor, ook nederland doet mee in de krankzinnige vaart der volkeren.

super ick
01-03-10, 10:02
Vertel mij wat. Tuurlijk is het een complex probleem. Remember de Diamantbuurt? Daar heb ik van dichtbij gezien hoe complex dit soort zaken zijn.
Maar waar het bijna altijd op neer komt is dat er geen beslissingen genomen worden. Geen prioriteiten gesteld door de mensen die daarvoor gekozen zijn. Oeps... de burgemeesters zijn benoemd. Zou het daardoor komen? Denk dat dat een echt onderdeel is van dit soort problemen. Die meneer kan tot zijn 65e daar burgemeester blijven wanneer hij daar zin an heeft. Want burgemeesters vertrekken meestal pas wanneer ze 'moe' zijn en wat 'anders' willen. Gelukkig wordt er ook wel eens een tot aftreden gedwongen zal ik laatst, maar dat zijn nog steeds uitzonderingen.
Er is in NL een enorm democratisch tekort in de beslissingen rond politie en justitie-inzet. Die twee beroepsgroepen bepalen in hoge mate zélf waar zij hun schaarse middelen voor inzetten en hoe. Wat buurt, stad of bestuurders daarover vinden doet zelden ter zake.
Verander dát eerst eens met elkaar, zodat wanneer een bepaalde kwestie echt de spuigaten uit loopt (en liever nog eerder) er even hard doorgepakt wordt. Maar dat zal er waarschijnlijk nooit van komen in NL. En dat is jammer... voor Nederland (zoals Rob Oud ooit al eens zei.) :D

Het blijft een ver van mijn bedshow voor de burgermeester. Hij hoort verhalen van mensen op zijn spreekuur.
Misschien is het een optie als burgermeester en wethouders verplicht worden middenin de stad te gaan wonen i.p.v. een veilige buitenwijk zodat zij dagelijks aan den lijve kunnen ondervinden hoe de situatie is.
Hoe het voelt bang te moeten zijn om s'avonds je hondje uit te laten.

Dat groep om harde aanpak is ook stemmentrekkerij. Meer blauw op straat. Zero tolerance, bla, bla, bla, bla.
Kijk de standrellen in Hoek van Holland. Uiteindelijk resulteerd het in straffen van 11 maanden waarvan 5 voorwaardelijk. Netto 6 maandjes tafeltennissen in een jeugdinrichting. Heel politiek Nederland stond op de achterste benen, agenten moesten schietend vluchten voor hun leven, 1 jongen dood.
Als je vakantiehuisjes verhuurt die niet van jezelf zijn of niet bestaan krijg je wel 5 jaar! (niet dat ik dat goed praat maar de verhouding is ver te zoeken)

Hoeveel mensen zijn er nu daadwerkelijk opgepakt en gestraft in Culemborg?
Misschien moeten we naar een systeem toe waarin niet alleen gekeken wordt naar iedere overtreding op zich maar waarin zwaar meeweegt in welke mate je je leefomgeving ermee ontwricht.
Ik ken een voorbeeld in mijn nabije omgeving van een man die om niets redelijk zwaar mishandeld is. Gebroken kaak en jukbeen.
De dader was bekend in de buurt en had meerdere geweldsdelicten op zijn naam. Uiteindelijk besloot de rechter hem zelfs zijn voorwaardelijke straf, opgelegd door......mishandeling, niet op te leggen. De dader zou dan zo teruggeworpen worden want hij had net een baan. Uiteindelijk resultaat: € 1.500 boete en 2 jaar voorwaardelijk. Inmiddels terroriseerd hij zijn straat rustig verder. Kijk hem iets te lang aan en hij staat zo voor je.
Wanneer worden deze tokkies eens goed gepakt? Three strikes out zou een probaat middel zijn voor dergelijke ratten. 3 mishandelingen binnen 5 jaar en je bent voor 5 jaar het haasje o.i.d.

Alleen de pakkans omhoog voldoet niet. De straf moet omhoog voor misdrijven die een zware emotionele impact hebben op de slachtoffers. Overvallen, verkrachtingen, geweld, etc.

Bart
01-03-10, 13:26
Dat werkte misschien in de jaren '50. Nu niet meer.
Er zijn wijkagenten. Meer dan 1 zelfs..

Verschil is natuurlijk wel dat in de jaren '50 je een draai om de oren kreeg van de agent. En na thuiskomst nog eens door je vader of moeder.

Destijds was er meer respect voor de politie, maar dat respect is grotendeels verdwenen. Dat moet eerst terug komen, pas dan kun je terrorisering door straattuig of buurttokkies effectief aanpakken.

Bart
01-03-10, 13:28
Alleen de pakkans omhoog voldoet niet. De straf moet omhoog voor misdrijven die een zware emotionele impact hebben op de slachtoffers. Overvallen, verkrachtingen, geweld, etc.

Nederland straft al het hardste binnen Europa, wat de PVV en de Telegraaf ook roepen. Harder straffen is pure symptoombestrijding. Het gaat erom de oorzaken te bestrijden, pas dan neemt de criminaliteit echt af.

super ick
01-03-10, 13:33
Nederland straft al het hardste binnen Europa, wat de PVV en de Telegraaf ook roepen. Harder straffen is pure symptoombestrijding. Het gaat erom de oorzaken te bestrijden, pas dan neemt de criminaliteit echt af.

Het simpele feit dat een veelpleger geen veelpleger kan worden als hij gevangen zit is nog niet bij je opgekomen?
Of denk jij ook alleen in rechten van de veelplegers?

Bart
01-03-10, 14:27
Het simpele feit dat een veelpleger geen veelpleger kan worden als hij gevangen zit is nog niet bij je opgekomen?
Of denk jij ook alleen in rechten van de veelplegers?

Ooit gedacht aan de kosten voor de samenleving?

foxcave
01-03-10, 16:57
Ooit gedacht aan de kosten voor de samenleving?

Dus jij bent van mening dat je een verkrachting om moet zetten naar een bepaald bedrag?

Laat mij dan maar van mening zijn dat alleen lang en hard straffen werkt bij verkrachting.

Witte78
01-03-10, 17:01
Nederland straft al het hardste binnen Europa, wat de PVV en de Telegraaf ook roepen. Harder straffen is pure symptoombestrijding. Het gaat erom de oorzaken te bestrijden, pas dan neemt de criminaliteit echt af.

Wellicht hoogste strafmaat. Maar hoogste straf bij veroordelingen betwijfel ik sterk.

Je hoort vaak zeggen dat het maar een kleine harde kern is. Als je die opsluit pak je de bron van de ellende aan, de meelopers zullen dan afhaken.

MaRiaH
01-03-10, 19:47
Het simpele feit dat een veelpleger geen veelpleger kan worden als hij gevangen zit is nog niet bij je opgekomen?
Of denk jij ook alleen in rechten van de veelplegers?

Veelplegers zijn ook bijv. winkeldieven. (junks, zwervers)
Die geef je geen 10 jaar cel.

Maar ben het met je eens die harder kunnen worden aangepakt, vooral de veelplegers van de zwaardere delicten.:)

MaRiaH
01-03-10, 19:49
Wellicht hoogste strafmaat. Maar hoogste straf bij veroordelingen betwijfel ik sterk.

Je hoort vaak zeggen dat het maar een kleine harde kern is. Als je die opsluit pak je de bron van de ellende aan, de meelopers zullen dan afhaken.

Mooie Ideeën hoor. Maar kijk nu eens hoe moeilijk het is iemand als Holleeder te veroordelen. En dat terwijl heel Nederland WEET dat hij schuldig is.

weer die bewijslast.. ;)

TonH
01-03-10, 20:36
Het blijft een ver van mijn bedshow voor de burgermeester. Hij hoort verhalen van mensen op zijn spreekuur.
Misschien is het een optie als burgermeester en wethouders verplicht worden middenin de stad te gaan wonen i.p.v. een veilige buitenwijk zodat zij dagelijks aan den lijve kunnen ondervinden hoe de situatie is.
Hoe het voelt bang te moeten zijn om s'avonds je hondje uit te laten.

Ik snap wat je punt is. Alleen ligt het in Amsterdam bijvoorbeeld niet zozeer in de plek waar de bestuurders wonen. Echter, in de Diamantbuurt woonden in die tijd iets van 6 of 7 deelraadsleden. En van alle bestuurders woonden er 3 midden in De Pijp op een steenworp afstand.
Weet je wat volgens mij veel meer het probleem is? Dat de rest van het 'apparaat' in de slaapsteden en voorsteden woont. De agenten, buurtwerkers, ambtenaren, leraren, journalisten... een groot deel woont in die veilige buitenwijken. Te vaak heb ik meegemaakt dat veel van hen er geen idee van hadden wat er na vijfen in de stadswijken gebeurde.


Alleen de pakkans omhoog voldoet niet. De straf moet omhoog voor misdrijven die een zware emotionele impact hebben op de slachtoffers. Overvallen, verkrachtingen, geweld, etc.

Ik denk dat een verhoging van strafmaat op zich niets helpt. En three-strikes-out, daar moet ik ook niets van hebben. Maar ik zou wel wat zien in een systeem van oplopende strafmaat bij herhaling. Maar dan ook voor alle overtredingen en misdaden.
Een keer door rood? Boete. Tweede keer? Dubbele boete.
Een keer winkeldiefstal? Taakstraf en/of voorwaardelijk. Tweede keer? Korte gevangenisstraf. Derde keer? Dubbele tijd enzovoorts.

Want dat ook die 'zielugge' junks en zwervers het leven van een paar mensen volledig kunnen vernietigen met hun constante gejat en gehossel, daar gaan te veel mensen aan voorbij. En in zo'n oplopende strafmaat kan dan ook (dwang-)verpleging worden opgenomen.

Misschien dat dat zou helpen?

MaRiaH
01-03-10, 21:08
Want dat ook die 'zielugge' junks en zwervers het leven van een paar mensen volledig kunnen vernietigen met hun constante gejat en gehossel, daar gaan te veel mensen aan voorbij. En in zo'n oplopende strafmaat kan dan ook (dwang-)verpleging worden opgenomen.

Misschien dat dat zou helpen?

De veelplegers wet is al min of meer zo. (geen verdubbeling maar wel een langere gevangenisstraf na herhaling) die komen namelijk in aanmerking voor de Maatregel Inrichting Stelselmatige Daders (ISD).

http://www.om.nl/onderwerpen/veelplegers/maatregel_inrichting/

tanger'73
01-03-10, 21:36
Het gevangeniswezen zou naast straffen ook eens wat meer aan actieve re-socialisatie moeten doen. De meeste kortgestraften die daar terecht komen, hebben geen enkel benul met wat ze met hun leven aan moeten. De meeste hebben totaal geen doelstellingen voor ogen. Nederland heeft een tekort aan ambachtslieden en laten het nou juist gedetineerden wezen, die goed met hun handen overweg kunnen. Bepaal met beroepskeuze tests waar iemands aanleg ligt en motiveer iemand met bruikbare praktijk voorbeelden in detentie, om na detentie opgewekte interesses en opgedane vaardigheden voort te zetten. Zorg ook dat reclassering na detentie de vinger aan de pols blijft houden, want vaak hebben ze niemand waarop ze terug kunnen vallen en komen dan helaas weer in datzelfde circuit terecht.

Bart
02-03-10, 01:17
Dus jij bent van mening dat je een verkrachting om moet zetten naar een bepaald bedrag?

Laat mij dan maar van mening zijn dat alleen lang en hard straffen werkt bij verkrachting.

Dat zeg ik toch niet? De suggestie was dat alle veelplegers maar zo lang mogelijk achter de tralies moeten. Mijn reactie daarop was of dan ook aan de kosten was gedacht. Want veel geld kost het, het kost meer om winkeldieven-veelplegers lang achter de tralies te houden dan de schade die ze berokkenen. Naar mijn mening is een land pas beschaafd als straffen meer zijn dan puur wraaknemen door de maatschappij: heropvoeding dus en re-integratie. Neem de oorzaken weg van de criminaliteit, en doe niet alleen aan symptoombestrijding.

Ik word altijd zo moe van het plebs dat luidruchtig begint te schreeuwen om de hoogste straffen nadat ze een 10-regelig bericht in de krant hebben gelezen. Zonder ook maar een enkel detail over de achtergrond te weten. Middeleeuws noem ik dat.

Die vergelijking met verkrachtingen die je nu aanhaalt is overigens een typische reactie van een Neanderthaler. Zodra iemand een opmerking maakt over de kosten van het gevangeniswezen dat explosief zal stijgen wanneer gevangenisstraffen veel langer worden wordt er meteen een voorbeeld gegeven van een zwaar geweldsmisdrijf (want dat is verkrachting) dat goed moet praten dat iemand die drie keer een pakje sigaretten steelt ook maar lang in de gevangenis moet. Opmerkelijk.

Max Stirner
02-03-10, 09:29
Speciale wetgeving moet intimidatie door Marokkaanse jongeren stoppen, vindt burgemeester Albert van den Bosch van Zaltbommel. Hij wordt zelf bedreigd. De mensen zijn het zat.
Maak je dáár als overheid eens druk over!

Marokkaanse jongeren
‘We hebben een veiligheidscrisis in dit land’, zegt de Zaltbommelse burgemeester Albert van den Bosch (VVD).
Er is sprake van een leefbaarheidscrisis, al jarenlang.
Onderwerp van gesprek: de Marokkaanse jongeren die her en der in Nederland voor ernstige overlast zorgen.

Relletjes
Van den Bosch heeft recht van spreken. Ook Zaltbommel werd onlangs opgeschrikt door ernstige problemen met Marokkaanse jongens. Die pikten het niet dat twee van hen door de politie in het buurthuis werden gezocht wegens winkeldiefstal. Er ontstonden relletjes. Van den Bosch ontruimde daarop het buurthuis, waarna hij werd bedreigd. Sindsdien wordt hij bewaakt.

Vertrouwen kwijt
‘Ik verwijt het kabinet en de landelijke politiek in het algemeen dat ze niets doen aan deze interne veiligheidscrisis. Ik erger me rot hoe er nu al maanden wordt gepraat over Irak en Afghanistan, terwijl er aan een veel groter probleem niets wordt gedaan. De mensen in mijn kleine gemeente zijn het vertrouwen in de overheid kwijt, ze voelen zich in de steek gelaten. Ik vind het heel belangrijk dat mensen stemmen, maar ik begrijp het als ze het niet meer doen. De mensen zijn de intimidatie van die Marokkaanse jongens zat.

Pak tuig aan
Dan zeg ik dus: ga je dáár als overheid nu eens druk over maken!’ Van den Bosch kan er met zijn hoofd niet bij. ‘Ik snap niet dat er zoveel miljard in de aanschaf van JSF straaljagers wordt gestoken als je voor dat geld ook heel veel extra politieagenten kan aanstellen. Wie is onze vijand? Hebben wij een dure luchtmacht nodig voor vage oorlogen in verre landen, of bevindt de vijand zich intern, in Nederland?’, vraagt Van den Bosch zich retorisch af. ‘Laten we de straat in Nederland terug veroveren! Pak het tuig keihard aan! De grote massa van de mensen is het echt zat, zowel PvdA’ers als VVD’ers, het heeft niets met links of rechts te maken.’

Loverboys
Van den Bosch schetst de problematiek in het 26 duizend inwoners tellende Zaltbommel. ‘Ongeveer de helft van de inwoners woont in de stad zelf, de rest in de omliggende dorpen. In de stad is 10 procent van de inwoners van Marokkaanse afkomst en die wonen vrijwel allemaal in één wijk. We hebben zo’n vijftig vervelende Marokkaanse jongens, van wie twintig harde kern en dertig meelopers. Met de overige duizend Marokkanen zijn geen problemen. Maar die groep jongens loopt voortdurend te klooien en dat gaat héél ver. Intimidatie, geweld, ernstige overlast, er gebeurt veel meer dan alleen maar “hoer” roepen tegen vrouwen. We hebben ook enkele loverboys, bijna allemaal van Marokkaanse afkomst. Ik hoor geruchten dat die ook al opduiken bij de basisscholen. De impact van dit alles is in een plaats als Zaltbommel enorm.

Geen multiculti
We hebben hier vrijwel geen andere multiculti, je bent dus óf Nederlander óf Marokkaan. In een stad als Utrecht ligt dat heel anders. Daar lopen heel veel nationaliteiten rond en merk je in het centrum van Utrecht weinig van de problemen in Kanaleneiland’, aldus Van den Bosch die raadslid was in de Domstad.

Bedreigd
‘De mensen in mijn gemeente voelen zich écht bedreigd en geďntimideerd. Ze durven geen aangifte meer te doen. Ik krijg ze voortdurend op het spreekuur, en wat je dan hoort, daar schrik je van. Ik heb homo’s op mijn kamer gehad die me vertelden dat ze zijn verhuisd omdat ze zoveel last hadden van die jongens. Ook de Marokkaanse gemeenschap voelt zich trouwens geďntimideerd, zij zijn óók bang. Ook uit die hoek komen ze naar mijn spreekuur en dan hoor ik dat zij zich óók onveilig voelen.

Strijd
Waar ik het over heb is dan ook geen strijd tegen de islam, het is een strijd tegen de straatjeugd. De Marokkaanse straatjeugd. Er is een groep die gewoon keihard moet worden aangepakt. Marokkanen zelf zeggen ook tegen mij: zo’n loverboy moet je 10 jaar opsluiten, niet anderhalf.’

Capaciteit politie
Van den Bosch is oprecht bezorgd. ‘Allereerst over het gebrek aan politiecapaciteit. Mijn politieteam Bommelerwaard, voor Zaltbommel en wijde omgeving, is in 6 jaar teruggegaan van 42 fte naar 37 fte. Zeg dan dus niet dat er méér geld is voor de politie. De pakkans is in Nederland inmiddels zó klein. En juist in de Marokkaanse cultuur is het heel belangrijk dat je die jongens écht pakt, dat ze dan dus niet na een dag weer vrij zijn. Ik merk zelfs bij de politie dat er wat huiver ontstaat, dat ze bang zijn om die jongens op te pakken als ze niet 100 procent zeker weten dat er een bewijsbare zaak is.

Bang
Politiemensen zijn bang geworden dat Justitie zegt: dit is niet hard genoeg, hij mag weer naar huis. Op die manier help je de slachtoffers natuurlijk ook niet. Mensen zijn als de dood dat hun naam bekend wordt, dat ze ondanks garanties van de politie op straat belanden en bekend raken bij die jongens. Juist die Marokkaanse jongens gaan daar zeer slim, handig en geraffineerd mee om, hoor ik telkens van de politie.’

Langer voorarrest
En dus, denkt burgemeester Van den Bosch, wordt het tijd voor een andere aanpak. ‘Ik pleit voor speciale wetgeving voor deze groep, voor jongens die op deze manier de straat onveilig maken, en in Zaltbommel hebben we het dan over Marokkaanse jongens ja. Die zijn ook meer dan andere groepen ontvankelijk voor de straatcultuur. Dus moeten we maar eens over speciale wetgeving gaan nadenken. Bijvoorbeeld een langer voorarrest. Nu is het zo dat zo’n jongen 3 dagen in de cel zit, hij houdt zijn mond, de politie kan niks en hij gaat weer de straat op. Met alle gevolgen vandien voor de aangever.

Maffia
In ons strafrecht zijn we uit het oog verloren dat het slachtoffer óók geholpen moet worden. Misschien moeten we dus maar eens met speciale wetten gaan werken, bijvoorbeeld voor een periode van 5 jaar, zoals dat in Italië ook is gebeurd in de aanpak van de maffia. Daar was ook telkens sprake van intimidatie. En natuurlijk moeten we de rechtstaat overeind houden, ik heb de panklare oplossing ook niet. Maar we moeten het echt over een andere boeg gaan gooien want anders lossen we de problemen met die Marokkaanse jongeren niet op’.

Geen sherrif
Hij ziet de kritiek op zijn idee al losbarsten. ‘Dan zeggen ze: de burgemeester kán al zoveel, hij heeft al zoveel bevoegdheden! Waar het mij om gaat is het strafrecht. Daar wil ik als burgemeester juist buiten blijven. Ik wil geen sheriff worden.’ Het zit hem dwars, dat zijn invloed bij deze problemen zo beperkt is. ‘Ik ben hier nu 6 jaar burgemeester en ik kan in feite zo weinig doen. Ik kan geen blik agenten opentrekken. Dat is mijn frustratie.’ En zelfs met meer agenten op straat zijn de problemen niet voorbij, vreest Van den Bosch.

Op de plank
‘Je moet ook zorgen dat politie en Justitie in staat zijn om zaken te onderzoeken en om de diepte in te gaan. Als u eens wist wat er bij de politie Gelderland-Zuid allemaal op de plank blijft liggen… Ik kan daar niet over uitweiden, maar laat ik het zo zeggen: als dit in een ziekenhuis zou gebeuren zouden er mensen overlijden.’ Toch verandert er iets, beseft hij. ‘Toen ik hier aantrad, vroeg ik de toenmalige politiechef hier: hebben wij ook een Marokkanenprobleem? Nee hoor, zei hij, dat hebben we niet. Nu ligt het dan ineens op straat. Soms is dat nodig om de zaken open te breken.’

Bron: binnenlandsbestuur.nl



Er van uitgaande dat van die 1000 Marokkanen er zeker 800 óf vrouw, óf kind, óf ouder dan pakweg 25-30 jaar oud zullen zijn, hou je dus over 50 criminelen op in totaal 200 jongeren.

= dus minimaal 1 op 4.


Vind ik heel erg veel, zeker geen 'kleine minderheid'.

mulan
02-03-10, 10:07
Er van uitgaande dat van die 1000 Marokkanen er zeker 800 óf vrouw, óf kind, óf ouder dan pakweg 25-30 jaar oud zullen zijn, hou je dus over 50 criminelen op in totaal 200 jongeren.

= dus minimaal 1 op 4.


Vind ik heel erg veel, zeker geen 'kleine minderheid'.

50 vervelende jongens op de 1000 Marokkanen = 5%. Marokkanen worden in zijn geheel toch aangesproken op het gedrag van die jongens? Ben dan zo eerlijk en bereken het dan ook meteen over de gehele Marokkaanse gemeenschap.

super ick
02-03-10, 10:32
Veelplegers zijn ook bijv. winkeldieven. (junks, zwervers)
Die geef je geen 10 jaar cel.

Maar ben het met je eens die harder kunnen worden aangepakt, vooral de veelplegers van de zwaardere delicten.:)

Ik heb het over de vorm van criminaliteit die inhakt op het gevoel van welbehagen, die ervoor zorgt dat mensen een wijk verlaten omdat ze zich niet meer veilig voelen.
Bedreiging, intimidatie, mishandeling, beroving, overvallen, etc.

Zeer regelmatig lees ik dat er weer iemand is mishandeld of neergestoken door een zgn. veelpleger. Niet zelden wordt erbij vermeld dat de dader een verleden had van geweldplegingen, berovingen, etc. Een verleden zolang als een behangrol, opgebouwd in de laatste 5 jaar. Let wel alleen die delicten waarvoor hij gepakt is staan in de krant. Ga er maar vanuit dat het werkelijk aantal gepleegde delicten vele malen hoger ligt.
Kortom mijnheer is aan de lopende band bezig en heeft schijt aan alles en iedereen.
Voorkomen is beter dan genezen dus moet er gekeken worden naar oorzaken en zaken verbeteren waar dat mogelijk is.
Tegelijkertijd moet je ook realist zijn en de samenleving beschermen tegen iemand onevenredig veel schade aan die samenleving toe brengt. Hij heeft immers keihard aangetoond dat hij niet afgestopt kan/wil worden.
We hebben het misschien, landelijk gezien, over enkele honderden personen. Die moet je voor langere opbergen omdat het de meest effectieve manier is om snel verbetering te krijgen.

Wat we nog wel eens vergeten is de geloofwaardigheid. Veelplegers zijn altijd bekend in de buurten waar zij 'opereren'. Onder de neus van de bewoners blijven zij jarenlang bezig. Die bewoners zien de overheid niet ingrijpen en verliezen zo ook hun vertrouwen in de overheid. Die krijgen het gevoel dat ze alleen mogen betalen en verder hun kop moeten houden.

super ick
02-03-10, 10:39
Ik word altijd zo moe van het plebs dat luidruchtig begint te schreeuwen om de hoogste straffen nadat ze een 10-regelig bericht in de krant hebben gelezen. Zonder ook maar een enkel detail over de achtergrond te weten. Middeleeuws noem ik dat.


Het gaat hier niet om 1 voorbeeld. Het gaat hier om veelplegers die zich herhaaldelijk schuldig maken aan geweldsmisdrijven, bedreigingen, etc.
Dat had ik eerder vermeld maar jij maakt er voor jou gemak onschuldige winkeldiefjes van.
Bovendien gaat het niet om 1 voorbeeld maar stel ik het beleid ter discussie.
Het gaat niet om wraak maar er moet meer gekeken worden naar de schade voor de samenleving.

Bart
02-03-10, 11:44
Tegelijkertijd moet je ook realist zijn en de samenleving beschermen tegen iemand onevenredig veel schade aan die samenleving toe brengt. Hij heeft immers keihard aangetoond dat hij niet afgestopt kan/wil worden.
We hebben het misschien, landelijk gezien, over enkele honderden personen. Die moet je voor langere opbergen omdat het de meest effectieve manier is om snel verbetering te krijgen.

Daar geloof ik dus niet in. Het is absoluut waar dat iemand die achter de tralies zit geen crimineel gedrag buiten de gevangenis kan vertonen. Maar zo'n gevangenisstraf verbetert de persoon zelf niet (dat is overigens deels anders bij nieuw-plegers: daar kan een gevangenisstraf een schokeffect hebben en verbetering bij de persoon teweeg brengen). Nogmaals: het is symptoombestrijding en geen oorzaakbestrijding. Een beschaafd land legt de nadruk op het tweede. Wat uiteraard niet betekent dat het eerste vergeten wordt.

Bart
02-03-10, 11:54
Het gaat hier om veelplegers die zich herhaaldelijk schuldig maken aan geweldsmisdrijven, bedreigingen, etc.

Dat heb je er niet bij gezegd. Het ging tot nu toe om "veelplegers". Dat is een hele brede term waaronder zowel kwajongens die regelmatig een appel bij de supermarkt jatten als gewelddadige serieverkrachters vallen. Moeten die allemaal hetzelfde worden behandeld?

Nogmaals, het is mij veel te simplistisch hoe om hogere straffen wordt geschreeuwd zonder de details van individuele zaken te kennen. Terwijl, en ik herhaal het nog maar eens, Nederland reeds tot de landen met de hoogste straffen (zowel bij wet als bij rechtspraak) in Europa hoort. Een voorbeeld: in Nederland betekent levenslang ook echt levenslang. Hier in Engeland betekent levenslang dat je (in theorie) al na 9 jaar weer vrij kunt zijn.

Max Stirner
02-03-10, 15:49
50 vervelende jongens op de 1000 Marokkanen = 5%. Marokkanen worden in zijn geheel toch aangesproken op het gedrag van die jongens? Ben dan zo eerlijk en bereken het dan ook meteen over de gehele Marokkaanse gemeenschap.



OK:

Die 50 'vervelende jongens' hebben - schat ik ff - in totaal zo'n 50 moeders, 50 vaders, 100 broers, 100 zussen, 200 ooms, 200 tantes, 300 neven en 300 nichten.

Die dus blijkbaar hun opvoedende taak verkwanselen.


= 130 %

TonH
02-03-10, 15:56
De veelplegers wet is al min of meer zo. (geen verdubbeling maar wel een langere gevangenisstraf na herhaling) die komen namelijk in aanmerking voor de Maatregel Inrichting Stelselmatige Daders (ISD).

http://www.om.nl/onderwerpen/veelplegers/maatregel_inrichting/

Ok, dat is dus in 2004 wet geworden en:
Doelgroep
De maatregel ISD is bedoeld voor stelselmatige meerderjarige daders, al dan niet met een verslavings- of psychiatrische problematiek. Zij hebben delicten gepleegd waarvoor door de rechter veelal gevangenisstraffen worden opgelegd die te kort zijn om daarvan voldoende drang te laten uitgaan tot vrijwillige opname en behandeling in een afkickkliniek in het kader van een schorsing. Indien de verdachte verslaafde is wel te kampen heeft met een andersoortige problematiek waarmee het plegen van strafbare feiten samenhangt, strekt de maatregel er ook toe een bijdrage te leveren aan de oplossing van zijn verslavingsproblematiek dan wel van die andere problematiek. De voormalige maatregel SOV (Strafrechtelijke Opvang Verslaafden) is geďncorporeerd in de nieuwe maatregel ISD.

Maar wordt daar dan geen gebruik van gemaakt? Of is het 't oude liedje, dat tanger'73 ook al enigszins aansnijdt, dat er natuurlijk geen plek is bij de beoogde instellingen en al helemaal geen geld voor behandeling cq. begeleiding? Zal toch niet?

Want anders blijkt het niet te werken.

:moe:

tanger'73
02-03-10, 16:30
Maar wordt daar dan geen gebruik van gemaakt? Of is het 't oude liedje, dat tanger'73 ook al enigszins aansnijdt, dat er natuurlijk geen plek is bij de beoogde instellingen en al helemaal geen geld voor behandeling cq. begeleiding? Zal toch niet?

Want anders blijkt het niet te werken.

:moe:

'K weet het niet hoor, maar mij lijkt het gewoon waar een wil is, is een weg. Mensen moeten gewoon ergens op een spoor geduwd worden en het treintje van voldoende kolen voorzien.

super ick
02-03-10, 16:52
Daar geloof ik dus niet in. Het is absoluut waar dat iemand die achter de tralies zit geen crimineel gedrag buiten de gevangenis kan vertonen. Maar zo'n gevangenisstraf verbetert de persoon zelf niet (dat is overigens deels anders bij nieuw-plegers: daar kan een gevangenisstraf een schokeffect hebben en verbetering bij de persoon teweeg brengen). Nogmaals: het is symptoombestrijding en geen oorzaakbestrijding. Een beschaafd land legt de nadruk op het tweede. Wat uiteraard niet betekent dat het eerste vergeten wordt.

Aan oorzaakbestrijding wordt al jaren veel geld uitgegeven. Dat zou misschien beter kunnen maar daar gaat het nu ff niet over.
Onverbeterlijken zullen er altijd blijven wat je ook probeert.
Ik heb het niet over alle lastige jeugd uit de steden maar over een specifieke groep die in het huidige systeem iedere keer weer de kans krijgt om hun lijst met wangedragingen te verlengen tot buitenaardse proporties.
Daar helpen projecten en trajecten niet meer. Dan moet je op een geven moment de knoop doorhakken en ze voor een behoorlijke tijd uit de maatschappij halen. Die heeft immers ook recht op bescherming.
De nadruk ligt al jaren op oorzaakbestrijding en dat moet ook zeker zo blijven maar niet uit ten treure. De grens moet gelegd worden vOOr het moment dat het tot doden, invaliden, gewonden en/of trauma's gaat leiden.

super ick
02-03-10, 16:53
'K weet het niet hoor, maar mij lijkt het gewoon waar een wil is, is een weg. Mensen moeten gewoon ergens op een spoor geduwd worden en het treintje van voldoende kolen voorzien.

Met beeldspraak komen we er niet Mochine.

tanger'73
02-03-10, 16:57
Met beeldspraak komen we er niet Mochine.

Nou met woorden evenmin niet vriend.

tanger'73
02-03-10, 17:07
Daar helpen projecten en trajecten niet meer.

Nou trajecten worden in het gevangeniswezen nauwelijks toegepast en je moet allemaal via juridische omwegen toestemming krijgen om überhaupt in aanmerking te komen voor zo'n schaars traject. Cijfers zijn daar niet pasklaar over te geven. Dus een drugsverslaafde als voorbeeld die op een afkicktraject wordt gezet, helpt volgens jou ook al niet en dient al helemaal het algemeen nut niet? Je ziet ze liever uitzichtloos kreperen tussen een 2 bij 2?

TonH
02-03-10, 21:54
Nou trajecten worden in het gevangeniswezen nauwelijks toegepast en je moet allemaal via juridische omwegen toestemming krijgen om überhaupt in aanmerking te komen voor zo'n schaars traject. Cijfers zijn daar niet pasklaar over te geven. Dus een drugsverslaafde als voorbeeld die op een afkicktraject wordt gezet, helpt volgens jou ook al niet en dient al helemaal het algemeen nut niet? Je ziet ze liever uitzichtloos kreperen tussen een 2 bij 2?

Ik zie eigenlijk niet zoveel verschil tussen jou en super ick. Hij constateert dat methoden en trajecten niet werken waardoor onschuldige mensen steeds weer slachtoffer worden.
Jij constateert dat die trajecten en zo nauwelijks toegepast worden omdat er niet genoeg plekken (en geld) is om dat fatsoenlijk uit te voeren.
super ick meent, volgens mij dat dat geld er ook nooit van zal komen en kiest daarom voor de onschuldige mensen.
Volgens mij zie jij ook niet dat die trajecten ooit eens echt effectief en voldoende gefinancierd opgezet en uitgevoerd zullen worden.

Dus veel verschil is er niet. Kwestie van keuzes maken, die niet gemaakt worden. Dan blijft er toch niet veel anders over dan te bidden en hopen dat de overheid zijn grondtaak, bescherming en veiligheid, eindelijk weer eens zal oppakken. En wanneer resociallisatie en dergelijke allemaal te duur of te moeilijk is, dan maar achter slot en grendel voor langere tijd.

Absoluut niet mijn keuze hoor. Maar al jaren komt er niets structureels van de grond. Dus dan maar kiezen voor de slachtoffers.

mark61
02-03-10, 23:01
En wanneer resociallisatie en dergelijke allemaal te duur of te moeilijk is, dan maar achter slot en grendel voor langere tijd.

Absoluut niet mijn keuze hoor. Maar al jaren komt er niets structureels van de grond. Dus dan maar kiezen voor de slachtoffers.

Ik weet eigenlijk niet hoe maakbaar de samenleving is. Jij wel? Ik weet wel dat de verwachtingen tegenwoordig giga hooggespannen zijn. Wat is een normaal of aanvaardbaar misdaadniveau? Hoe doet NL het in vergelijking tot de buurlanden?

Opsluiten is duurder dan wat ook. Wat ik nog nooit gezien heb, en mij wel een idee lijkt, is variabel straffen. Een vastliggend deel, en een deel afhankelijk van hoe snel een veroordeelde een opleiding afmaakt, intern dus, en/of een baan vindt, geholpen door de reclassering ofzo. Dat langer opsluiten alleen heeft nog nooit wat opgelost. De recidive wordt er niet minder van, behalve dan gedurende de opsluiting zelf natuurlijk.

Er is geen land zonder criminaliteit en overlast. Nederland is rijk, en daarom denk ik dat het nog wel meevalt. Maar de tolerantie is gedaald tot nul, terwijl in feite een groot deel van de bevolking is losgeslagen. Als je ziet hoe mensen op de politie reageren bij iets simpels als een verkeersboete...

De mensen die roepen om law en order zijn volgens mij precies dezelfden die luidkeels beginnen te brullen als ze zelf worden gepakt voor een overtreding of asociaal gedrag.

Ik ben bang dat het bij een hoog welvaartsniveau en redelijk goede inkomensverdeling hoort. Bah, ik ben een ouwe lul.

In the mean time heb ik persoonlijk nooit ergens last van. Ik zie de state of the nation alleen maar in de media en op maroc.nl voorbijtrekken.

Vreemde tijden. Mensen zijn danig in de war.

tanger'73
02-03-10, 23:26
Ik zie eigenlijk niet zoveel verschil tussen jou en super ick. Hij constateert dat methoden en trajecten niet werken waardoor onschuldige mensen steeds weer slachtoffer worden.
Jij constateert dat die trajecten en zo nauwelijks toegepast worden omdat er niet genoeg plekken (en geld) is om dat fatsoenlijk uit te voeren.
super ick meent, volgens mij dat dat geld er ook nooit van zal komen en kiest daarom voor de onschuldige mensen.
Volgens mij zie jij ook niet dat die trajecten ooit eens echt effectief en voldoende gefinancierd opgezet en uitgevoerd zullen worden.

Dus veel verschil is er niet. Kwestie van keuzes maken, die niet gemaakt worden. Dan blijft er toch niet veel anders over dan te bidden en hopen dat de overheid zijn grondtaak, bescherming en veiligheid, eindelijk weer eens zal oppakken. En wanneer resociallisatie en dergelijke allemaal te duur of te moeilijk is, dan maar achter slot en grendel voor langere tijd.

Absoluut niet mijn keuze hoor. Maar al jaren komt er niets structureels van de grond. Dus dan maar kiezen voor de slachtoffers.

Het verschil tussen super en ik, is dat super louter onbeperkt straffen benadrukt en ik naast straffen ook voorstel om bepaalde gedetineerden actiever dan voorheen te helpen bij hun terugkeer naar de maatschappij, ten einde zo iemand voor te bereiden op een bestaan zonder criminaliteit. super is met name gericht op vergelding en bittere wraak en daarmee hopen dat gevangenen uiteindelijk tot berouw komen en hun leven ineens zouden beteren. 'K stel voor naast straffen, ook de samenleving na het straffen middels preventie zoveel mogelijk te behoeden van recidive. in onze penitentiaire inrichtingen lopen erg veel probleemgevallen rond, waar je met louter alleen opbergen weinig opschiet. Denk daarbij aan dak- en thuislozen, mensen met ernstige psychiatrische problematiek, sociaal zwakkeren en uiteraard veelplegers waarbij diens criminaliteit oorzaak is van bepaalde sociale omstandigheden. 'K maak dus duidelijk onderscheid tussen mensen die door uiteenlopende omstandigheden in aanraking komen met justitie en mensen die doelbewust van criminaliteit een beroep hebben gemaakt. Met dat laatste kan je weinig mee, want die zetten hun criminele activiteiten zelfs in detentie voort en zijn daarmee levensgevaarlijk voor onze samenleving. Deze groep waaronder een flink aantal hardleerse zedendelinquenten, moet je zo lang mogelijk isoleren.

Bij die eersten worden instrumenten weinig tot niet ingezet. Mensen komen het gevangeniswezen binnen en worden doorgaans aan een verplichte dagindeling onderworpen en voor de rest is het gewoon uitzitten geblazen om na afloop van strafdetentie weer de deur te worden gewezen, om vervolgens weer een paar maanden later weer ondergebracht te worden, and thats all.

MaRiaH
02-03-10, 23:30
Ik weet eigenlijk niet hoe maakbaar de samenleving is. Jij wel? Ik weet wel dat de verwachtingen tegenwoordig giga hooggespannen zijn. Wat is een normaal of aanvaardbaar misdaadniveau? Hoe doet NL het in vergelijking tot de buurlanden?

Opsluiten is duurder dan wat ook. Wat ik nog nooit gezien heb, en mij wel een idee lijkt, is variabel straffen. Een vastliggend deel, en een deel afhankelijk van hoe snel een veroordeelde een opleiding afmaakt, intern dus, en/of een baan vindt, geholpen door de reclassering ofzo. Dat langer opsluiten alleen heeft nog nooit wat opgelost. De recidive wordt er niet minder van, behalve dan gedurende de opsluiting zelf natuurlijk.

Er is geen land zonder criminaliteit en overlast. Nederland is rijk, en daarom denk ik dat het nog wel meevalt. Maar de tolerantie is gedaald tot nul, terwijl in feite een groot deel van de bevolking is losgeslagen. Als je ziet hoe mensen op de politie reageren bij iets simpels als een verkeersboete...

De mensen die roepen om law en order zijn volgens mij precies dezelfden die luidkeels beginnen te brullen als ze zelf worden gepakt voor een overtreding of asociaal gedrag.



:hihi: Inderdaad. Hoe herkenbaar allemaal.

tanger'73
02-03-10, 23:54
Hij constateert dat methoden en trajecten niet werken waardoor onschuldige mensen steeds weer slachtoffer worden.

Hierop moet ik nog aanvullen dat ik juist constateer dat methoden en trajecten voor handen weinig tot niet worden toegepast en dus weinig bekend is over mogelijke resultaten. Dan doel ik wel voornamelijk op gedetineerden met correctionele en politiestraffen. Gedetineerden met criminele straffen moeten toch al lang brommen, daarbij zou vadertje tijd wellicht diens gedrag op den duur positief kunnen beďnvloeden?

tanger'73
03-03-10, 00:01
:hihi: Inderdaad. Hoe herkenbaar allemaal.

And justice for all?

super ick
03-03-10, 09:17
Het verschil tussen super en ik, is dat super louter onbeperkt straffen benadrukt en ik naast straffen ook voorstel om bepaalde gedetineerden actiever dan voorheen te helpen bij hun terugkeer naar de maatschappij, ten einde zo iemand voor te bereiden op een bestaan zonder criminaliteit. super is met name gericht op vergelding en bittere wraak en daarmee hopen dat gevangenen uiteindelijk tot berouw komen en hun leven ineens zouden beteren. 'K stel voor naast straffen, ook de samenleving na het straffen middels preventie zoveel mogelijk te behoeden van recidive. in onze penitentiaire inrichtingen lopen erg veel probleemgevallen rond, waar je met louter alleen opbergen weinig opschiet. Denk daarbij aan dak- en thuislozen, mensen met ernstige psychiatrische problematiek, sociaal zwakkeren en uiteraard veelplegers waarbij diens criminaliteit oorzaak is van bepaalde sociale omstandigheden. 'K maak dus duidelijk onderscheid tussen mensen die door uiteenlopende omstandigheden in aanraking komen met justitie en mensen die doelbewust van criminaliteit een beroep hebben gemaakt. Met dat laatste kan je weinig mee, want die zetten hun criminele activiteiten zelfs in detentie voort en zijn daarmee levensgevaarlijk voor onze samenleving. Deze groep waaronder een flink aantal hardleerse zedendelinquenten, moet je zo lang mogelijk isoleren.

Bij die eersten worden instrumenten weinig tot niet ingezet. Mensen komen het gevangeniswezen binnen en worden doorgaans aan een verplichte dagindeling onderworpen en voor de rest is het gewoon uitzitten geblazen om na afloop van strafdetentie weer de deur te worden gewezen, om vervolgens weer een paar maanden later weer ondergebracht te worden, and thats all.

Tanger,

Over terugkeer in de maatschappij van gedetineerden heb ik het helemaal niet gehad.
Wel over oorzaakbestrijding. Overduidelijk heb ik gepost dat dat belangrijk is, dat het waarschijnlijk beter zou kunnen en dat daar zeker aandacht aan besteedt dient te worden. Echter ik plaats er een kanttekening bij. Er zullen mensen blijven die niet mee te krijgen zijn. Wat je daar ook voor traject of begeleiding op los laat.
In een vorig leven heb ik hier al eens uitgelegd hoe enorm groot de impact van een geweldadige veelpleger (ik heb het niet over winkeldiefjes!) is op zijn slachtoffers en hun omgeving. Hoe gigantisch de olievlekwerking rondom 1 slachtoffer al is. Emotioneel, lichamelijk en financieel. En we hebben het over recidivisten!
Dan komt er een moment dat je een keuze dient te maken.
Ofwel gaan we door met alternatieve methoden die in het verleden geen effect hebben gehad en zien we de veelpleger binnenkort weer terug in de rechtzaal (met wEEr een paar nieuwe slachtoffers op zijn kerfstok)
Of gooien we het over een andere boeg en moeten we de conclusie trekken dat de maatschappij echt beter af is als dergelijke figuren voor een langere tijd gestraft worden.
Het is toch belachelijk als iemand 25 geweldsdelicten op zijn naam kan zetten en toch in de gelegenheid gesteld wordt om nummer 26 er aan toe te voegen?
Een soort 10 strikes out dan maar omdat three te weinig is? Of 15 striks out? 20? 30?
Mark geeft aan dat de maatschappij niet maakbaar is. Daar heeft hij gelijk in. Natuurlijk verdwijnt criminaliteit nooit helemaal.
De andere kant is dat mensen soms meerdere malen mishandeld worden door dezelfde persoon in dezelfde buurt en deze maar los rond blijft lopen. Haal hem weg en het is over. Zo simpel kan het soms zijn.

Max Stirner
03-03-10, 09:44
Ik weet eigenlijk niet hoe maakbaar de samenleving is. Jij wel? Ik weet wel dat de verwachtingen tegenwoordig giga hooggespannen zijn. Wat is een normaal of aanvaardbaar misdaadniveau? Hoe doet NL het in vergelijking tot de buurlanden?

.


Het feit dat middenstanders (jueweliers, avondwinkels etc.) in bepaalde wijken in bijv. Amsterdam in een paar jaar tijd 5x, soms wel 10x een pistool tegen hun hoofd krijgen, vind ik volstrekt onacceptabel - zie geen enkele reden om dat soort zaken te relativeren en dat heeft niets met hoge verwachtingen te maken.

Vraag me af hoe 'maakbaar' daders van dat soort idiote misdaden nog zijn ..... zou willen voorstellen om dat 1x te proberen (re-socialisatie), maar bij de 2e, hooguit 3e x opsluiten & sleutel wegggooien.

mark61
03-03-10, 11:39
Het feit dat middenstanders (jueweliers, avondwinkels etc.) in bepaalde wijken in bijv. Amsterdam in een paar jaar tijd 5x, soms wel 10x een pistool tegen hun hoofd krijgen, vind ik volstrekt onacceptabel - zie geen enkele reden om dat soort zaken te relativeren en dat heeft niets met hoge verwachtingen te maken.

Vraag me af hoe 'maakbaar' daders van dat soort idiote misdaden nog zijn ..... zou willen voorstellen om dat 1x te proberen (re-socialisatie), maar bij de 2e, hooguit 3e x opsluiten & sleutel wegggooien.

Over hoeveel mensen heb je het precies? 10x geloof ik niet. En hoe verhoudt zich dat tot Londen, Parijs, Brussel, Berlijn?

Die hoge verwachtingen zijn er wel, ook al hebben ze toevallig niets met jouw verhaaltje te maken.

knuppeltje
03-03-10, 12:59
mark61;4274378]Opsluiten is duurder dan wat ook. Wat ik nog nooit gezien heb, en mij wel een idee lijkt, is variabel straffen. Een vastliggend deel, en een deel afhankelijk van hoe snel een veroordeelde een opleiding afmaakt, intern dus, en/of een baan vindt, geholpen door de reclassering ofzo.

Dat lijkt me een zodanig zinnig idee dat me het eigenlijk verbaast dat het nog niet wordt toegepast.
Je zult toch nog de politiek in moeten Mark.

mark61
03-03-10, 13:28
Dat lijkt me een zodanig zinnig idee dat me het eigenlijk verbaast dat het nog niet wordt toegepast.
Je zult toch nog de politiek in moeten Mark.

I'm brilliant :ego:

En ik weiger :hihi:

Maja, voor mij is het gewoon een kwestie van logisch nadenken van wat is precies het probleem, en wat wil je precies bereiken op de lange duur

Soldim
03-03-10, 13:31
Maja, voor mij is het gewoon een kwestie van logisch nadenken van wat is precies het probleem, en wat wil je precies bereiken op de lange duur

Daar gaat politiek niet over -- maximaal twee jaar gemiddeld vanaf een maatregel tot de volgende verkiezingen.

mark61
03-03-10, 13:38
Daar gaat politiek niet over -- maximaal twee jaar gemiddeld vanaf een maatregel tot de volgende verkiezingen.

I know. Vandaar die intussen weer leegstaande gevangenissen die destijds zo hard nodig waren.

H.P.Pas
03-03-10, 13:54
Maja, voor mij is het gewoon een kwestie van logisch nadenken van wat is precies het probleem, en wat wil je precies bereiken op de lange duur

Heel vroeger, in de duistere en benepen jaaren 50, bestond zoiets in Zwitserland: Een jeugdgevangenis waar je alleen maar uit kwam met een beroepsdiploma op zak.
Allang afgeschaft natuurlijk..

Max Stirner
03-03-10, 14:02
Over hoeveel mensen heb je het precies? 10x geloof ik niet. En hoe verhoudt zich dat tot Londen, Parijs, Brussel, Berlijn?

Die hoge verwachtingen zijn er wel, ook al hebben ze toevallig niets met jouw verhaaltje te maken.


10x zal waarschijnlijk een uitzondering zijn - hoewel het record volgens mij zelfs op 14x staat.
Dat vele winkeliers meerdere malen worden overvallen is een feit, niet zelden meerdere keren in één jaar - vorig jaar waren er in Amsterdam alleen al 550 gewapende overvallen op winkeliers, denk dat dit voor zo'n klein k*tstadje heel veel is ....


Hoe e.e.a. zich verhoudt tot andere steden in Europa ... geen idee. In vergelijking met Sao Paolo zal het allemaal sowieso reuze meevallen, maar vind dat soort vergelijkingen in feite volstrekt irrelevant.


Het lijkt me niet te veel gevraagd dat de overheid de veiligheid van haar burgers waarborgt, das één van de weinige taken die ze naar mening heeft en juist deze wordt verkl***d.

super ick
03-03-10, 14:14
Over hoeveel mensen heb je het precies? 10x geloof ik niet. En hoe verhoudt zich dat tot Londen, Parijs, Brussel, Berlijn?

Die hoge verwachtingen zijn er wel, ook al hebben ze toevallig niets met jouw verhaaltje te maken.

Er zijn echt voorbeelden van > 10 keer.

De verhouding met andere grote steden boeit mij niet zo.

super ick
03-03-10, 14:39
I know. Vandaar die intussen weer leegstaande gevangenissen die destijds zo hard nodig waren.

Als je ze allemaal papiertjes laat prikken blijven de gevangenissen leeg en lijkt het of de criminaliteit daalt.

Het aantal overvallen mbv vuurwapens is vorig jaar en dit jaar schrikbarend gestegen.
Kijk opsporing verzocht. Je weet toch?
Meestal blijft het niet bij 1 overval maar plegen dezelfde daders meerdere overvallen. Omdat het makkelijk verdienen is en omdat zij veelal op grote voet leven. Auto's, kleding, vrouwen, drugs, uitgaan, etc.

Voorbeeld uit de 'zwarte' tak van mijn familie.

Bewezen en/of toegeven:
> 20 autodiefstallen, laatste eindigde in zware mishandeling van de eigenaar.
14 maanden waarvan 8 voorwaardelijk. Netto half jaar.
Binnen 2 jaar bankoverval met vuurwapen in groepsverband. 2 jaar waarvan 1 jaar gezeten.
Binnen 1 jaar werderom bankoverval. Bewezen nog 3 andere bankovervallen. Waarbij 2 grof geweld toegepast. 3 1/2 jaar waarvan 2 gezeten.

Tel nu de werkelijke straf eens op en de delicten?

Wachten is op een volgende arrestatie want mijnheer heeft, gezien zijn vrienden en bestedingspatroon zijn oude hobby weer doodleuk opgepakt. Zelfs weer betrokken geweest bij een vechtpartij terwijl hij nog een voorwaardelijke straf heeft open staan. Oppakken en direct uitzitten zou je denken. Is immers een uitspraak van de rechter en cellen staan leeg. Helaas niet................
Het duurt veel te lang voor er ingegrepen wordt,
Dan wordt er te soft gestraft,
Door de rechter uitgesproken straffen worden niet uitgevoerd maar komen eerst weer op in de wachtrij en de dader mag in vrijheid zijn beurt afwachten.
Intussen gat het maar door en door.

knuppeltje
03-03-10, 14:53
H.P.Pas;4275123]Heel vroeger, in de duistere en benepen jaaren 50, bestond zoiets in Zwitserland: Een jeugdgevangenis waar je alleen maar uit kwam met een beroepsdiploma op zak.
Allang afgeschaft natuurlijk..


Je moet die opleiding in de gevangenis laten beginnen, maar werk zoeken vanuit de gevangenis gaat volgens mij ook niet.
Als je nu een bepaalde gedeelte van de straf onvoorwaardelijk stelt, en de rest afhankelijk van het feit of iemand zijn opleiding afmaakt en serieus werk zoekt en aanvaart, dan wordt het een heel ander verhaal. Stopt iemand dan toch met zijn opleiding en weigert ie een bepaalde tijd om werk te zoeken, en/of te aanvaarden, dan kan dat voorwaardelijke gedeelte alsnog omgezet worden in onvoorwaardelijk.
Ik dacht dat Mark het zo bedoelde.

mark61
03-03-10, 14:56
Als je ze allemaal papiertjes laat prikken blijven de gevangenissen leeg en lijkt het of de criminaliteit daalt.

Het aantal overvallen mbv vuurwapens is vorig jaar en dit jaar schrikbarend gestegen.
Kijk opsporing verzocht. Je weet toch?

Nee weet ik niet, tis niet mijn favoriete programma. Ja wat je daar schetst vind ik ook halfzacht. Ik zou zeggen: bij eerste contact met justitie meteen er vol op. Van de strafkant maar ook uitzichtkant. En eigenlijk ben ik het bij de derde keer dan ook wel zat :hihi:

Een ander oud plan van circuspoliticus mark61 was ooit om de Markerwaard in te polderen en daar mensen te dumpen die we nooit meer willen. Een soort wat was dat, Papillon, Duivelseiland, gewoon op zo'n eiland bloemen laten kweken naar hartelust :hihi:

Moeten er wel haaien worden uitgezet in de randmeren.

Max Stirner
03-03-10, 15:01
Als je ze allemaal papiertjes laat prikken blijven de gevangenissen leeg en lijkt het of de criminaliteit daalt.

Het aantal overvallen mbv vuurwapens is vorig jaar en dit jaar schrikbarend gestegen.
Kijk opsporing verzocht. Je weet toch?
Meestal blijft het niet bij 1 overval maar plegen dezelfde daders meerdere overvallen. Omdat het makkelijk verdienen is en omdat zij veelal op grote voet leven. Auto's, kleding, vrouwen, drugs, uitgaan, etc.

Voorbeeld uit de 'zwarte' tak van mijn familie.

Bewezen en/of toegeven:
> 20 autodiefstallen, laatste eindigde in zware mishandeling van de eigenaar.
14 maanden waarvan 8 voorwaardelijk. Netto half jaar.
Binnen 2 jaar bankoverval met vuurwapen in groepsverband. 2 jaar waarvan 1 jaar gezeten.
Binnen 1 jaar werderom bankoverval. Bewezen nog 3 andere bankovervallen. Waarbij 2 grof geweld toegepast. 3 1/2 jaar waarvan 2 gezeten.

Tel nu de werkelijke straf eens op en de delicten?

Wachten is op een volgende arrestatie want mijnheer heeft, gezien zijn vrienden en bestedingspatroon zijn oude hobby weer doodleuk opgepakt. Zelfs weer betrokken geweest bij een vechtpartij terwijl hij nog een voorwaardelijke straf heeft open staan. Oppakken en direct uitzitten zou je denken. Is immers een uitspraak van de rechter en cellen staan leeg. Helaas niet................
Het duurt veel te lang voor er ingegrepen wordt,
Dan wordt er te soft gestraft,
Door de rechter uitgesproken straffen worden niet uitgevoerd maar komen eerst weer op in de wachtrij en de dader mag in vrijheid zijn beurt afwachten.
Intussen gat het maar door en door.


Sjow.

Die is dus niet meer 'maakbaar' en zie dan ook geen enkele reden om nog meer onschuldige mensen slachtoffer te laten worden van zo'n figuur.

Gevangenisstraf is inderdaad zinloos ... als je ze vervolgens steeds weer loslaat.

mark61
03-03-10, 15:02
Heel vroeger, in de duistere en benepen jaaren 50, bestond zoiets in Zwitserland: Een jeugdgevangenis waar je alleen maar uit kwam met een beroepsdiploma op zak.
Allang afgeschaft natuurlijk..

Kijk, ik wist dat ik het niet bedacht kon hebben.

mark61
03-03-10, 15:04
Er zijn echt voorbeelden van > 10 keer.

De verhouding met andere grote steden boeit mij niet zo.

Waarom niet? Voor mij is dat belangrijk. Ik wil weten hoe hard ik moet brullen van verontwaardiging om een Falende Overheid.

mark61
03-03-10, 15:06
10x zal waarschijnlijk een uitzondering zijn - hoewel het record volgens mij zelfs op 14x staat.
Dat vele winkeliers meerdere malen worden overvallen is een feit, niet zelden meerdere keren in één jaar - vorig jaar waren er in Amsterdam alleen al 550 gewapende overvallen op winkeliers, denk dat dit voor zo'n klein k*tstadje heel veel is ....

Hoe e.e.a. zich verhoudt tot andere steden in Europa ... geen idee. In vergelijking met Sao Paolo zal het allemaal sowieso reuze meevallen, maar vind dat soort vergelijkingen in feite volstrekt irrelevant.

Het lijkt me niet te veel gevraagd dat de overheid de veiligheid van haar burgers waarborgt, das één van de weinige taken die ze naar mening heeft en juist deze wordt verkl***d.

Ik vind dat wel relevant, niet Sao Paolo natuurlijk, zie reactie op Super.

Het lijkt me wel teveel gevraagd van de overheid 0 misdaad te eisen.

Hoe jij stoer praat past bij de Amerikaanse benadering. Die is, zoals bekend, totaal failliet. Geen honderden executies en drakonische straffen helpen tegen de stortvloed van misdaad. War on drugs mislukt. Inner cities opgegeven gebieden...

Soldim
03-03-10, 16:00
Hoe jij stoer praat past bij de Amerikaanse benadering. Die is, zoals bekend, totaal failliet. Geen honderden executies en drakonische straffen helpen tegen de stortvloed van misdaad. War on drugs mislukt. Inner cities opgegeven gebieden...

En ook in de VS kan je in 90%+ van de gebieden en wijken zonder problemen 24 uur per dag over straat. 'k Denkd at dit in Nederland tussen de 97% en 99% ligt.

100% veiligheid en zekerheid bestaat niet. Nooit niet, nergens niet.

super ick
03-03-10, 16:08
Nee weet ik niet, tis niet mijn favoriete programma. Ja wat je daar schetst vind ik ook halfzacht. Ik zou zeggen: bij eerste contact met justitie meteen er vol op. Van de strafkant maar ook uitzichtkant. En eigenlijk ben ik het bij de derde keer dan ook wel zat :hihi:

Een ander oud plan van circuspoliticus mark61 was ooit om de Markerwaard in te polderen en daar mensen te dumpen die we nooit meer willen. Een soort wat was dat, Papillon, Duivelseiland, gewoon op zo'n eiland bloemen laten kweken naar hartelust :hihi:

Moeten er wel haaien worden uitgezet in de randmeren.

Enkele maanden geleden een gesprek met een Belg (allee manneke).
Die vertelde mij dat er in de 60-er jaren een systeem was in Belgie waarin veelpelgers van klein kaliber (autoradio's jatten, winkeldiefstal, etc) door de rechter als straf naar een soort opvang gestuurd werden (ik ben de naam vergeten) waar zij soms jaren verbleven.
Zij moesten daar de eigen broek ophouden. Koken, kuisen ;), wassen, ik meen zelfs voedsel verbouwen.
Die raakten zo gewend aan regelmaat en gehecht aan die inrichting dat velen er nooit meer weg wilden.

Misschien weet Mars er meer van. Of heeft die het te druk met kleine kindjes?

Max Stirner
03-03-10, 16:43
Ik vind dat wel relevant, niet Sao Paolo natuurlijk, zie reactie op Super.

Het lijkt me wel teveel gevraagd van de overheid 0 misdaad te eisen.

Hoe jij stoer praat past bij de Amerikaanse benadering. Die is, zoals bekend, totaal failliet. Geen honderden executies en drakonische straffen helpen tegen de stortvloed van misdaad. War on drugs mislukt. Inner cities opgegeven gebieden...




Zou het niet zo kunnen zijn dat die hoge misdaad in de VS bestaat ondanks en dus niet vanwege de hoge straffen ? en dat de gigantische rijk-arm verschillen, het grote aantal in omloop zijnde vuurwapens en de idiote war on drugs hierin een veel grotere rol spelen ?


In o.m. New York is trouwens wel degelijk veel succes geboekt met die 'mijn stoere praat' - rare typering trouwens voor iemand die simpelweg van mening is dat de 'maakbaarheid' van misdadigers vaak een naiëve en gevaarlijke illusie is en dat daarom op een gegeven moment - na 2x of hooguit 3x dus - de belangen van (potentiële) slachtoffers hoger zouden moeten worden ingeschat dan die van de dader.

tanger'73
03-03-10, 17:34
Tanger,

Over terugkeer in de maatschappij van gedetineerden heb ik het helemaal niet gehad.
Wel over oorzaakbestrijding. Overduidelijk heb ik gepost dat dat belangrijk is, dat het waarschijnlijk beter zou kunnen en dat daar zeker aandacht aan besteedt dient te worden. Echter ik plaats er een kanttekening bij. Er zullen mensen blijven die niet mee te krijgen zijn. Wat je daar ook voor traject of begeleiding op los laat.
In een vorig leven heb ik hier al eens uitgelegd hoe enorm groot de impact van een geweldadige veelpleger (ik heb het niet over winkeldiefjes!) is op zijn slachtoffers en hun omgeving. Hoe gigantisch de olievlekwerking rondom 1 slachtoffer al is. Emotioneel, lichamelijk en financieel. En we hebben het over recidivisten!
Dan komt er een moment dat je een keuze dient te maken.
Ofwel gaan we door met alternatieve methoden die in het verleden geen effect hebben gehad en zien we de veelpleger binnenkort weer terug in de rechtzaal (met wEEr een paar nieuwe slachtoffers op zijn kerfstok)
Of gooien we het over een andere boeg en moeten we de conclusie trekken dat de maatschappij echt beter af is als dergelijke figuren voor een langere tijd gestraft worden.
Het is toch belachelijk als iemand 25 geweldsdelicten op zijn naam kan zetten en toch in de gelegenheid gesteld wordt om nummer 26 er aan toe te voegen?
Een soort 10 strikes out dan maar omdat three te weinig is? Of 15 striks out? 20? 30?
Mark geeft aan dat de maatschappij niet maakbaar is. Daar heeft hij gelijk in. Natuurlijk verdwijnt criminaliteit nooit helemaal.
De andere kant is dat mensen soms meerdere malen mishandeld worden door dezelfde persoon in dezelfde buurt en deze maar los rond blijft lopen. Haal hem weg en het is over. Zo simpel kan het soms zijn.


We kunnen natuurlijk bepaalde misdragingen niet net zo hard straffen als ernstige misdaden. Maatwerk en individuele aanpak blijft belangrijk. Veel van die rakkers hebben nu al spijt, doordat ze bijvoorbeeld met de verkeerde vrienden optrokken of onder invloed van dwang of anderszins zich aan strafbare feiten hebben blootgegeven. Deze groep staat open en gewillig voor interventie. Daar kan je wat mee. Maar als je dat op z'n beloop laat, dan zal de gedetineerde vaak na ongemoeide detentie makkelijk weer in aanraking kunnen komen met dat circuit, waar hij zonder een bepaalde mate van discipline en perspectief uit vandaan weet te blijven. Maar al die andere, waarbij je met niks weet door te dringen en bewust volharden in diens daden en voor geen enkele rede vatbaar zijn. Daar kan je inderdaad niet zoveel mee, dan louter straffen. 'K ben er overigens voor, om de strafbeleving van gedetineerden ietwat te verhogen.

mark61
03-03-10, 17:39
Je moet die opleiding in de gevangenis laten beginnen, maar werk zoeken vanuit de gevangenis gaat volgens mij ook niet.
Als je nu een bepaalde gedeelte van de straf onvoorwaardelijk stelt, en de rest afhankelijk van het feit of iemand zijn opleiding afmaakt en serieus werk zoekt en aanvaart, dan wordt het een heel ander verhaal. Stopt iemand dan toch met zijn opleiding en weigert ie een bepaalde tijd om werk te zoeken, en/of te aanvaarden, dan kan dat voorwaardelijke gedeelte alsnog omgezet worden in onvoorwaardelijk.
Ik dacht dat Mark het zo bedoelde.

Nou zo precies had ik er nog niet over nagedacht :hihi: Maar het zou best kunnen dat de reclassering je vanuit de cel zó ergens plaatst. Is een werkgever niet geďnteresseerd (korting op premies ofzo :)) dan maar een overheidsinstelling / -bedrijf. Er moet wat op te vinden zijn voor den goedwillende.

mark61
03-03-10, 17:41
En ook in de VS kan je in 90%+ van de gebieden en wijken zonder problemen 24 uur per dag over straat. 'k Denkd at dit in Nederland tussen de 97% en 99% ligt.

100% veiligheid en zekerheid bestaat niet. Nooit niet, nergens niet.

Ja, dat is ook zo. Maar er zijn wel officiële no-go areas. Dat vind ik toch wel bizar. Dat gevoel heb ik in NL niet. Maar misschien kom ik nooit ergens.

mark61
03-03-10, 17:44
Enkele maanden geleden een gesprek met een Belg (allee manneke).
Die vertelde mij dat er in de 60-er jaren een systeem was in Belgie waarin veelpelgers van klein kaliber (autoradio's jatten, winkeldiefstal, etc) door de rechter als straf naar een soort opvang gestuurd werden (ik ben de naam vergeten) waar zij soms jaren verbleven.
Zij moesten daar de eigen broek ophouden. Koken, kuisen ;), wassen, ik meen zelfs voedsel verbouwen.
Die raakten zo gewend aan regelmaat en gehecht aan die inrichting dat velen er nooit meer weg wilden.

Misschien weet Mars er meer van. Of heeft die het te druk met kleine kindjes?

Hehe, je bedoelt, hij is een originele priester? :hihi: Of wat?

tanger'73
03-03-10, 17:53
Heel vroeger, in de duistere en benepen jaaren 50, bestond zoiets in Zwitserland: Een jeugdgevangenis waar je alleen maar uit kwam met een beroepsdiploma op zak.
Allang afgeschaft natuurlijk..


Da's zeker jammer, ben er van overtuigd dat dit zeker zou helpen bij met name verdwaalde jongeren tot 27 jaar, die toch niet voor een uitkering of andere voorziening in aanmerking komen. Verder ben ik voorstander van om de strafbeleving in plaats van de strafmaat te verhogen.

mark61
03-03-10, 17:55
Zou het niet zo kunnen zijn dat die hoge misdaad in de VS bestaat ondanks en dus niet vanwege de hoge straffen ? en dat de gigantische rijk-arm verschillen, het grote aantal in omloop zijnde vuurwapens en de idiote war on drugs hierin een veel grotere rol spelen ?

In o.m. New York is trouwens wel degelijk veel succes geboekt met die 'mijn stoere praat' - rare typering trouwens voor iemand die simpelweg van mening is dat de 'maakbaarheid' van misdadigers vaak een naiëve en gevaarlijke illusie is en dat daarom op een gegeven moment - na 2x of hooguit 3x dus - de belangen van (potentiële) slachtoffers hoger zouden moeten worden ingeschat dan die van de dader.

Dat kan, maar lijkt me maar half plausibel. In any case kan je er praktisch gezien nauwelijks mee experimenteren, dwz. kijken wat oorzaak en wat gevolg is. De VS is natuurlijk een land met een tamelijk hoog geweldsniveau, opgebouwd door misdadigers, godsdienstwaanzinnigen en avonturiers :) Maar het lijkt me duidelijk dat die langdurige en strenge straffen een garantie zijn voor recidive.

Either way blijkt het geen oplossing. In feite zeg je dat zelf ook al: idiote war on drugs. Streng vervolgen werkt dus niet. Grote inkomensverschillen is ook wel wat, dat viel me in Afrika altijd op. Maar dat vereist dus een totale ombouw van de samenleving daar, dat gaat niet gebeuren.

New York is volgens mij meer strikte handhaving dan strengers straffen. Dus iedereen voor van alles onmiddellijk oppakken, niet zozeer de strafmaat.

Ja nou ja ik noem het stoere praat omdat het Amerikaanse (of Zuidafrikaanse, of wat dan ook) voorbeeld leert dat je weliswaar boeven van de straat houdt, maar dat dat geen duurzame vermindering van de misdaad oplevert. Vzv. ik van hieraf kan vaststellen.

Preventie zal toch de enige duurzame oplossing zijn. Maar dat kost een vermogen.

tanger'73
03-03-10, 17:55
Er zijn echt voorbeelden van > 10 keer.

De verhouding met andere grote steden boeit mij niet zo.


Zijn al die voorbeelden ooit onderworpen aan een bepaalde toezicht?

tanger'73
03-03-10, 18:01
Als je ze allemaal papiertjes laat prikken blijven de gevangenissen leeg en lijkt het of de criminaliteit daalt.

Dat is toch dacht ik ook de bedoeling, heeft de gedetineerde maar ook de maatschappij wat aan. Of moeten ze in jouw ogen aan rijen voetkettingen gebonden zijn onder toezicht van een agent te paard? Dat laatste kenschetst zich echter wel in een hoge mate aan strafbeleving.

tanger'73
03-03-10, 18:06
Een ander oud plan van circuspoliticus mark61 was ooit om de Markerwaard in te polderen en daar mensen te dumpen die we nooit meer willen. Een soort wat was dat, Papillon, Duivelseiland, gewoon op zo'n eiland bloemen laten kweken naar hartelust :hihi:

Moeten er wel haaien worden uitgezet in de randmeren.


http://www.shutterisland.com/#/home

mark61
03-03-10, 18:29
http://www.shutterisland.com/#/home

Hehe, das een inrichting. Ik dacht meer aan

http://www.soundtrackcollector.com/images/movie/small/Papillon.gif

http://www.filmposters.com/images/posters/9804.jpg

Afijn, eilandje, hutje, beetje wieden in de moestuin :hihi:

tanger'73
03-03-10, 18:32
Hehe, das een inrichting. Ik dacht meer aan

http://www.soundtrackcollector.com/images/movie/small/Papillon.gif

http://www.filmposters.com/images/posters/9804.jpg

Afijn, eilandje, hutje, beetje wieden in de moestuin :hihi:

Juist daarom, 'k kan zelfs mensen bedenken die zonder veroordeling op shutter island thuishoren. Allemaal bij voorbaat kierewiet en debiel.

TonH
05-03-10, 20:12
Bah, ik ben een ouwe lul.

Bah, ik ook. Gefeliciteerd... :D

...en ik ben het in hoge mate met je reactie eens.