PDA

Bekijk Volledige Versie : De jongen die buschauffeur in Gouda mishandelde was geen Marokkaan!



Mister1979
03-03-10, 10:32
Hoe ziet een Marokkaan eruit?

Het is een vrij bizar verhaal dat zich een paar weken geleden in de stad van Gouda in Nederland afspeelde . De stad die beroemd is om haar kaas.
In deze stad kwam een paar weken geleden een incident voor , zoals helaas van tijd tot tijd gebeurd : een chauffeur werd aangevallen door een jonge misdadiger. Ze wisselen klappen uit en misschien zelfs slagen, en dan verdwijnt de dader.

Onmiddellijk gingen alle buschauffeurs in staking , en het gerucht ging: Een jonge Marokkaanse man heeft aangevallen een eerlijk werknemer die deed zijn werk. Iedereen sprak er schande van.
Later realiseert men met ontzetting dat dit niet een Marokkaan was maar een blanke Nederlander. Noch Mohammed, noch Rashid: Piet Smit, tot uw dienst . De zaak werd landelijk nieuws - en nu is ten onrechte beschuldigd een hele gemeenschap.

Maar het probleem blijft onopgelost: hoe wist de politie bij voorbaat de etnische achtergrond van de rover? - Hoe ziet een een Marokkaan eruit?
Niemand wou in Gouda, verdomme antwoord geven op deze simpele vraag: Als je een antwoord hebt, laat het zenden mij en ik zal overbrengen aan de autoriteiten.







01/03/2010 09:12:08 | Jeune Afrique |
A quoi ressemble un Marocain ?

C’est une histoire assez bizarre qui s’est produite il y a quelques semaines dans la bonne ville hollandaise de Gouda – oui, oui, c’est dans cette ville qu’on fabrique le fameux fromage qui donne de si bons sandwichs, dans une baguette tout juste sortie du four, avec une noisette de beurre... Mais je m’égare, on n’est pas là pour échanger des recettes de cuisine mais pour examiner avec objectivité les grands problèmes de l’heure. Gouda, donc. Dans cette ville s’est produit il y a quelques semaines un incident comme il s’en produit malheureusement de temps en temps : un chauffeur d’autobus se fait agresser par un jeune voyou. On échange des coups, des gifles, peut-être même des horions, et puis le voyou disparaît dans la nature. Immédiatement, tous les chauffeurs d’autocar se mettent en grève, et la rumeur court : un jeune Marocain a agressé un honnête travailleur qui ne faisait que son boulot. C’est un affront, c’est un scandale, c’est la fin de la civilisation occidentale : vous connaissez l’air et les paroles.

Seulement, voici le hic : quand on retrouve l’agresseur, qui avoue tout sans faire de chichis – il s’en vante, le bougre ! –, on s’aperçoit avec consternation qu’il ne s’agit nullement d’un Marocain mais – très banalement – d’un Hollandais. Ni Rachid ni Mohammed : Piet Smit, à votre service (« vols et agressions en tous genres »). Du coup, les autorités locales sont bien embêtées. L’affaire de la fausse agression avait déjà fait le tour du pays – et voilà qu’il s’avère qu’on avait à tort accusé toute une communauté. Les autorités font marche arrière et présentent leurs excuses. Mais le problème demeure entier : comment, dans les dépositions qu’on fait dans les commissariats, déterminer l’origine ethnique des bandits ? C’est alors qu’on a eu l’idée de poser à des experts la question suivante, qui a l’air très simple :

– À quoi ressemble un Marocain ? Ce fut une belle cacophonie. Dès qu’un expert affirmait que les Marocains avaient les cheveux noirs et bouclés, ainsi qu’une peau bellement mate, un autre expert exhibait un Marocain à la peau laiteuse et aux cheveux roux, du genre de ceux qu’on surnomme « robio » du côté de Tanger. Lorsqu’un expert, ébloui par les belles Rifaines, prétendait que les Marocains avaient la peau très blanche, son adversaire (l’autre expert) présentait deux chérifiennes à la peau superbement noire ; et ainsi de suite.

On en est encore là. Personne, à Gouda, n’a été fichu de répondre à cette question simple : à quoi ressemble un Marocain ? Si vous avez une réponse, faites-la moi parvenir et je transmettrai aux autorités compétentes.




http://www.jeuneafrique.com/Article/ARTJAJA2564p122.xml0/a-quoi-ressemble-un-marocain.html

Wizdom
03-03-10, 10:36
Hoe ziet een Marokkaan eruit?

Het is een vrij bizar verhaal dat zich een paar weken geleden in de stad van Gouda in Nederland afspeelde . De stad die beroemd is om haar kaas.
In deze stad kwam een paar weken geleden een incident voor , zoals helaas van tijd tot tijd gebeurd : een chauffeur werd aangevallen door een jonge misdadiger. Ze wisselen klappen uit en misschien zelfs slagen, en dan verdwijnt de dader.

Onmiddellijk gingen alle buschauffeurs in staking , en het gerucht ging: Een jonge Marokkaanse man heeft aangevallen een eerlijk werknemer die deed zijn werk. Iedereen sprak er schande van.
Later realiseert men met ontzetting dat dit niet een Marokkaan was maar een blanke Nederlander. Noch Mohammed, noch Rashid: Piet Smit, tot uw dienst . De zaak werd landelijk nieuws - en nu is ten onrechte beschuldigd een hele gemeenschap. De autoriteiten hebben ook geen excuses gemaakt.

Maar het probleem blijft onopgelost: hoe wist de politie bij voorbaat de etnische achtergrond van de rover? - Hoe ziet een een Marokkaan eruit?
Niemand wou in Gouda, verdomme antwoord geven op deze simpele vraag: Als je een antwoord hebt, laat het zenden mij en ik zal overbrengen aan de autoriteiten.











http://www.jeuneafrique.com/Article/ARTJAJA2564p122.xml0/a-quoi-ressemble-un-marocain.html


Dus het was gewoon een Nederlandse Tokki... Tja... Met een Marokkaan scoor je beter op de voorpagina... Dat willen Rascisten graag horen...

mark61
03-03-10, 11:34
De autoriteiten hebben ook geen excuses gemaakt.

Les autorités font marche arrière et présentent leurs excuses.

Jij vertaalt het tegenovergestelde, grapjas.

Verder is het een fantasie-artikel. Valt me vies tegen van Jeune Afrique, voorheen een betrouwbaar blad.

Mister1979
03-03-10, 12:09
Mark61 de Nederlandse autoriteiten hebben helemaal geen excuus gemaakt. Misschien hebben ze excuus gemaakt aan deze journalist, maar ik heb het nergens in de Nederlandse media gelezen..

De media en politici gebruiken nog steeds Gouda als voorbeeld als het over problemen met Marokkanen gaat..

Soldim
03-03-10, 12:21
Mark61 de Nederlandse autoriteiten hebben helemaal geen excuus gemaakt.

Wanneer hebben de Nederlandse authoriteiten gezegt dat het een Marokaan betrof?

Je doet precies hetzelfde nu als PPVers die willen dat de hele Marokaanse gemeenschap zich verontschuldigt wanneer een Marokaans straatschoffie iemand berooft. Jij vindt dat de 'Nederlandse autoriteiten' (welke precies?) zich moeten verontschuldigen over wat een of andere journalist suggereert.

knuppeltje
03-03-10, 12:41
Soldim;4274962]Wanneer hebben de Nederlandse authoriteiten gezegt dat het een Marokaan betrof?

Gaat ie geen antwoord op geven.

mark61
03-03-10, 13:23
Mark61 de Nederlandse autoriteiten hebben helemaal geen excuus gemaakt. Misschien hebben ze excuus gemaakt aan deze journalist, maar ik heb het nergens in de Nederlandse media gelezen..

De media en politici gebruiken nog steeds Gouda als voorbeeld als het over problemen met Marokkanen gaat..

Oh je gaf geen vertaling, je dacht, ik vertel wat en pleur er willekeurig wat Frans bij om indruk te maken :confused:

Nogmaals: de Franse tekst weerspreekt je Nederlandse. Dus wat gaat het worden broeder?

Dat hele artikel is fantasie en ik vind het bijzonder sneu van Jeune Afrique.

H.P.Pas
03-03-10, 14:00
Personne, à Gouda, n’a été fichu de répondre à cette question simple : à quoi ressemble un Marocain ? Si vous avez une réponse, faites-la moi parvenir et je transmettrai aux autorités compétentes



Ik waag een poging: 'een Marokkaan lijkt nergens op'. :bril:

knuppeltje
03-03-10, 14:56
H.P.Pas;4275130]Ik waag een poging: 'een Marokkaan lijkt nergens op'. :bril:

Grote kans dat er hier bij zijn die daar tegen gaan protesteren. :)

super ick
03-03-10, 16:11
Oh je gaf geen vertaling, je dacht, ik vertel wat en pleur er willekeurig wat Frans bij om indruk te maken :confused:

Nogmaals: de Franse tekst weerspreekt je Nederlandse. Dus wat gaat het worden broeder?

Dat hele artikel is fantasie en ik vind het bijzonder sneu van Jeune Afrique.

Ik zou het wel echt nieuws vinden als het geen Marokkaan was....................

tanger'73
03-03-10, 18:20
Ik zou het wel echt nieuws vinden als het geen Marokkaan was....................

Restez calme, je vous le passe.

Kal-El B.V
03-03-10, 21:23
Ik spreek geen frans, war gaat dit over ?

fisherman1969
03-03-10, 21:49
Ik spreek geen frans, war gaat dit over ?

Mijn Frans is ook net meer wat het was , maar deze (inzet ) slaat nergens op
d,argentest sans valeur cest NUL .
In verstaanbaar Nederlands :de kop van dit topic slaat nergens op !
Het sop is de kool nog niet waard !

tanger'73
03-03-10, 22:48
Mijn Frans is ook net meer wat het was , maar deze (inzet ) slaat nergens op
d,argentest sans valeur cest NUL .
In verstaanbaar Nederlands :de kop van dit topic slaat nergens op !
Het sop is de kool nog niet waard !


Je ne parle pas votre langue, mais je vais quand même essayer.

super ick
04-03-10, 08:48
Je ne parle pas votre langue, mais je vais quand même essayer.

3 dilde bir ofis için fena değil

mark61
04-03-10, 09:42
3 dilde bir ofis için fena değil

Waa? :hihi: Das niet slecht voor een kantoor?

mark61
04-03-10, 09:45
Ik spreek geen frans, war gaat dit over ?

Het is een artikel uit Jeune Afrique online, dat gaat over de heisa in Gouda destijds met een mishandelde buschauffeur. Er zou nu gebleken zijn dat de dader een Hollander was. De autoriteiten zouden hun excuses hebben aangeboden, wie dat zijn en aan wie, geen idee, en er zou in NL / Gouda een enorme discussie zijn ontstaan over hoe een Marokkaan eruit ziet, iets over haren zus en zo.

Een belachelijk broddelwerkje, Jeune Afrique onwaardig. Het was het best geïnformeerde opinieblad van Franstalig Afrika, althans, internationaal, maar dit is echt prut. Ze moeten ook niet over Europa gaan babbelen, Afrika is hun specialiteit :hihi:

super ick
04-03-10, 12:24
Waa? :hihi: Das niet slecht voor een kantoor?


Ik weet de Turkse vertaling voor 'ambtenaar' niet.
Wel een beetje je fantasie gebruiken hoor.

mark61
04-03-10, 14:57
Ik weet de Turkse vertaling voor 'ambtenaar' niet.
Wel een beetje je fantasie gebruiken hoor.

It did cross my mind :) memur.