PDA

Bekijk Volledige Versie : D66, VVD en PVV grote winnaars raadsverkiezingen



Joesoef
04-03-10, 05:39
NRC Handelsblad...



D66, VVD en PVV grote winnaars raadsverkiezingen
Gepubliceerd: 3 maart 2010 23:03 | Gewijzigd: 4 maart 2010 03:00
Door een onzer redacteuren
Den Haag, 4 maart. D66, VVD en PVV zijn volgens voorlopige tellingen de grote winnaars van de gemeenteraadsverkiezingen.

D66 wint meer dan 350 zetels ten opzichte van de uitslag van 2006 en is de grootste partij geworden in studentensteden als Leiden, Delft en Wageningen. De VVD wint in totaal zo’n 200 zetels extra. De PVV debuteert als grootste partij in Almere, met negen zetels, en werd tweede in Den Haag. De opkomst is iets lager dan vier jaar geleden: 56 procent.

Ook GroenLinks wint, en is de grootste partij geworden in Utrecht. Grootste verliezer is de PvdA. De partij verliest over het hele land bijna 650 raadszetels. Het CDA verliest bijna 200 zetels, de SP ongeveer 50.

Met 93 procent van de stemmen geteld zijn de gezamenlijke lokale partijen over heel Nederland bekeken de grootste geworden, gemeten in het aantal raadszetels. Het CDA komt daarna, gevolgd door de VVD en de PvdA. Opmerkelijk is dat de PvdA wel meer stemmen heeft gehaald dan het CDA.

De PvdA blijft, ondanks forse verliezen, de grootste partij in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag. In Rotterdam kwam Leefbaar Rotterdam nog erg dichtbij – het verschil bedraagt minder dan 500 stemmen. Leefbaar dringt aan op een hertelling van de stemmen. In veel gemeenten verliezen de sociaal-democraten een fors aantal zetels. In Amsterdam hebben allochtonen minder vaak PvdA gestemd dan vier jaar geleden.

Helemaal gek

Lijsttrekker Sietse Fritsma van de PVV in Den Haag zei in een reactie op de goede verkiezingsuitslag dat hij de politiek „helemaal gek” gaat maken. Partijleider Geert Wilders sprak de verwachting uit dat zijn partij de grootste wordt bij de Tweede Kamerverkiezingen, in juni.


Klik op de foto om een fotoserie te zien (popup).

PVV-leider Geert Wilders deed niet mee aan het traditionele lijsttrekkersdebat aan het eind van de verkiezingsavond. Hij ging in plaats daarvan naar Almere. CDA-leider Jan Peter Balkenende sprak zijn grote teleurstelling uit over het wegblijven van Wilders, omdat er op deze manier geen debat met hem mogelijk was. Volgens GroenLinks-leider Femke Halsema moet de PVV als grootste partij van Almere de stad gaan besturen, „al maak ik me grote zorgen over de gevolgen hiervan voor de bewoners van de stad.”

In Amsterdam en Rotterdam zijn de opkomstpercentages behoorlijk gedaald. In Amsterdam ging 47,8 procent van de stemgerechtigde kiezers naar de stembus, tegen 52,7 procent in 2006. In Rotterdam daalde het percentage zelfs van 58 naar 46. In Den Haag is het opkomstpercentage juist gestegen, van 47,7 naar 49,4 procent.

Ruim 12 miljoen kiesgerechtigden mochten woensdag stemmen voor bijna 8.900 raadszetels in 394 gemeenten. In acht gemeenten is wegens herindeling eerder gestemd, in diverse nog te vormen gemeenten zijn later dit jaar verkiezingen.

De gemeente Rozendaal was als eerste klaar met het tellen van de stemmen van de raadsverkiezingen. Tijdens de vorige gemeenteraadsverkiezingen, op 7 maart 2006, had Rozendaal ook al de primeur.

Identiteitsbewijs

Ruim 200.000 mensen konden niet stemmen, omdat zij niet over een geldig identiteitsbewijs beschikten. Voor de gemeenteraadsverkiezingen gold een identitificatieplicht. Volgens het ministerie van Binnenlandse Zaken was dit nodig om stembusfraude te voorkomen.

Op de voorlichtingssite uheefthetvoorhetzeggen.nl stelt het ministerie dat de maatregel nodig was om te voorkomen dat de stemkaarten van kiezers die hun kaart verliezen, zouden worden misbruikt door derden. Ook zegt het ministerie te hebben willen voorkomen dat activisten stemkaarten verzamelen om zoveel mogelijk stemmen voor één bepaalde partij te vergaren.

Privacyorganisatie Vrijbit vindt dat alle kiezers door de identificatieplicht als potentiële fraudeurs zijn weggezet.

Al bij de Europese parlementsverkiezingen van juni vorig jaar moest de kiezer, als hij zelf zijn stem uitbracht, verplicht een paspoort, identiteitskaart of rijbewijs tonen. 150.000 mensen konden daardoor hun stem niet uitbrengen.

mark61
04-03-10, 08:14
Het blijft me verbazen dat er geen cordon sanitaire is ingesteld. Dat valt me dan weer mee van de PvdA / Bos. Score tot nu toe: CU, D66, SP, PvdA, GroenLinks. Houd je over: CDA VVD TON. Of mis ik nog iemand.

Hoe heeft TON het eigenlijk gedaan? :hihi:

Tomas
04-03-10, 08:31
Van niets op 3 zetels in Gouda.

http://www.groenehart.net/nieuws/bericht/verkiezingsuitslag_gouda/

Mijn interpretatie is dat CDA en PvdA zogenaamd afgestraft zijn vanwege hun landelijke politiek. En dat de onvrede in Gouda zelf niet erg groot (meer) is. TON is met 3 zetels de enige echte protest partij denk ik. SP blijft ook niet veel van over.

mark61
04-03-10, 08:39
Van niets op 3 zetels in Gouda.

http://www.groenehart.net/nieuws/bericht/verkiezingsuitslag_gouda/

Mijn interpretatie is dat CDA en PvdA zogenaamd afgestraft zijn vanwege hun landelijke politiek. En dat de onvrede in Gouda zelf niet erg groot (meer) is. TON is met 3 zetels de enige echte protest partij denk ik. SP blijft ook niet veel van over.

Dus in Gouda zelf is er geen noemenswaardig 'Marokkanenissue'?

Tomas
04-03-10, 08:48
Dus in Gouda zelf is er geen noemenswaardig 'Marokkanenissue'?

12 to 5 jaar geleden was dat hot, schat ik zo in. Het is een beetje over. De landelijke pers loopt een paar jaar achter.

Tomas
04-03-10, 08:49
En in de omliggende dorpen. Daar heeft men het nog erg veel over onze problemen.

mark61
04-03-10, 09:28
En in de omliggende dorpen. Daar heeft men het nog erg veel over onze problemen.

:hihi: de kringen in de vijver. Steen is al jaren zoek.

tanger'73
04-03-10, 20:31
Het blijft me verbazen dat er geen cordon sanitaire is ingesteld.

hoeft niet, want als het aan de PVV ligt doen ze alleen mee om de gevestigde orde gek te maken. Gek zijn ze allemaal al en de PVV doet er nog een schepje bovenop. Wat je daaraan hebt, mag Joost weten?

John2
04-03-10, 21:11
hoeft niet, want als het aan de PVV ligt doen ze alleen mee om de gevestigde orde gek te maken. Gek zijn ze allemaal al en de PVV doet er nog een schepje bovenop. Wat je daaraan hebt, mag Joost weten?

Goedeavond Joost hier...........................
"ik weet het ook niet" :hihi: