PDA

Bekijk Volledige Versie : Grote verschillen in grafkosten



super ick
08-03-10, 13:05
Grote verschillen in grafkosten
Uitgegeven: 8 maart 2010 11:20
Laatst gewijzigd: 8 maart 2010 11:20

EINDHOVEN - Er zijn grote verschillen tussen Nederlandse gemeenten als het gaat om de kosten voor een graf op een gemeentelijke begraafplaats.
Uitvaartcoöperatie DELA bevestigde maandag een bericht in Spits over de grafkosten.

Volgens een onderzoek van DELA zijn de verschillen het grootst in de provincie Groningen. Zo kost een graf voor een periode van dertig jaar in de stad Groningen bijna 7000 euro, terwijl in een plaats als Haren een graf voor diezelfde periode nog geen 300 euro kost.

Winst

Waarom de verschillen zo groot zijn, is onduidelijk. DELA vermoedt dat er een aantal gemeenten is dat hun openbare begraafplaatsen gebruikt om veel winst te maken.

In 2006 en 2007 luidde DELA al de noodklok in de Tweede Kamer over de hoge grafkosten. Dat dit weinig effect heeft gehad, blijkt uit het feit dat de verschillen sindsdien alleen maar verder zijn toegenomen.

Volgens DELA zijn gemeenten niet transparant genoeg over de opbouw van de grafkosten. Zo geeft slechts 20 procent van de gemeenten alleen op verzoek inzicht in de tariefopbouw.

Eke
08-03-10, 13:21
Zouden de grondkosten van de begraafplaats ermee te maken kunnen hebben ?

Een "nieuw" aangelegde begraafplaats op een goeie locatie loopt sowieso al in de miljoenen in stedelijk gebied.

Hier zijn de begraafplaatsen bijna vol dus je moet wel weer een lap bouwgrond kopen..met behuizing en met beschuttende begroeiing.

Dit moet ook nog eens onderhouden worden.

Eke
08-03-10, 14:07
Hierzo : een graf delven van ongeveer dezelfde afmeting kost bij gemeente A 200 euro.
Bij gemeente B 2000 euro......

Dit heeft niets te maken met grondkosten.
De vraag is : hoeveel interesse van de gemeenteraad krijgt zo'n onderwerp.
Worden de beslissingen er doorheen gejasd (geen leuk onderwerp) ?
Volgens de gemeentewet mag er op dit soort diensten geen winst worden gemaakt.
Maar de Rijksoverheid wenst dat er wel degelijk geld wordt gegenereerd : de gemeente dient kostenneutraal te ondernemen.

Het zit erin als dit soort zaken doodgezwegen worden er over een tijdje voor veel Nederlanders niet meer goed gekozen kan worden tussen begraven en cremeren in veel gemeentes.

Hoe kom je er trouwens bij om hierover een draad te openen, super ick ?

super ick
08-03-10, 14:56
Hierzo : een graf delven van ongeveer dezelfde afmeting kost bij gemeente A 200 euro.
Bij gemeente B 2000 euro......

Dit heeft niets te maken met grondkosten.
De vraag is : hoeveel interesse van de gemeenteraad krijgt zo'n onderwerp.
Worden de beslissingen er doorheen gejasd (geen leuk onderwerp) ?
Volgens de gemeentewet mag er op dit soort diensten geen winst worden gemaakt.
Maar de Rijksoverheid wenst dat er wel degelijk geld wordt gegenereerd : de gemeente dient kostenneutraal te ondernemen.

Het zit erin als dit soort zaken doodgezwegen worden er over een tijdje voor veel Nederlanders niet meer goed gekozen kan worden tussen begraven en cremeren in veel gemeentes.

Hoe kom je er trouwens bij om hierover een draad te openen, super ick ?

Ik had het onderzoek in 2007 ook al eens gelezen. Gemeentes die aan elkaar grenzen rekenen duizenden euros verschil. Geen van de gemeenten konden toen een goede reden opgeven of kosten verantwoord gespecificeerd overleggen.
Het ziet er naar uit de grafrechten gebruikt worden als een soort sluitpost op de begroting. Dat vind ik asociaal. Zoals een andere rpikker al steld, dat kan mensen doen besluiten tot een crematie terwijl ze de wens hebben zich te laten begraven. Of jaagt mensen op torenhoge kosten omdat ze zich volgens de religie moeten laten begraven.
Zelfs als je dood bent wordt je nog een poot uitgedraaid. Het is schaamteloos om zo om te gaan met je burgers. Het geld dat je achterlaat wordt ook nog een graai uit genomen.
Een begrafenis in een eigen graf komt zo in een gemiddelde gemeente op € 12.000 en in een dure gemeente kunnen de kosten tot meer dan € 15.000 oplopen. Zoals ik al zei een schaamteloze vertoning.
Wat mij ook opviel in 2007 was dat er nauwelijks aandacht aan werd gegeven.

tanger'73
08-03-10, 15:14
Gelukkig zal ik geen enkele overlast veroorzaken voor welke gemeente dan ook als ik heen ben. Voor 100,- euro per jaar ben je als gezin helemaal verzekert om ter aarde te worden besteld, daar waar ze aan grond een overschot hebben.

super ick
08-03-10, 15:19
Geef mij het adres dan sluit ik me ook aan.

Eke
08-03-10, 15:20
Ik had het onderzoek in 2007 ook al eens gelezen. Gemeentes die aan elkaar grenzen rekenen duizenden euros verschil. Geen van de gemeenten konden toen een goede reden opgeven of kosten verantwoord gespecificeerd overleggen.
Het ziet er naar uit de grafrechten gebruikt worden als een soort sluitpost op de begroting. Dat vind ik asociaal. Zoals een andere rpikker al steld, dat kan mensen doen besluiten tot een crematie terwijl ze de wens hebben zich te laten begraven. Of jaagt mensen op torenhoge kosten omdat ze zich volgens de religie moeten laten begraven.
Zelfs als je dood bent wordt je nog een poot uitgedraaid. Het is schaamteloos om zo om te gaan met je burgers. Het geld dat je achterlaat wordt ook nog een graai uit genomen.
Een begrafenis in een eigen graf komt zo in een gemiddelde gemeente op € 12.000 en in een dure gemeente kunnen de kosten tot meer dan € 15.000 oplopen. Zoals ik al zei een schaamteloze vertoning.
Wat mij ook opviel in 2007 was dat er nauwelijks aandacht aan werd gegeven.

Weet je, als je witgoed e.d. koopt dan betaal je al meteen verwijderingskosten.
Het lijkt me sympathieker dat je begrafenis/crematie -voor een deel, een basis- wordt betaald uit je belastinggeld, dat je jarenlang betaald hebt.
Toeters en bellen mag je dan zelf dokken.

Ik ben het met je eens dat het schaamteloos is om winst te maken op jouw dood, waar je zelden om gevraagd hebt..

Wat zeg ik : je zou geld toe moeten krijgen :hihi: Muziek, (plaatselijke fanfare/drumband), klokgelui, bloemen, kopjes thee,limonade, boterkoek, warmte, gratis gebruik paraplu's... Das pas sociaal.

Zie je, het kan wel een beetje leuk : dood.

Slinger
08-03-10, 15:20
Geef mij het adres dan sluit ik me ook aan.

Ik ben bang dat je niet het goede paspoort hebt.

Eke
08-03-10, 15:25
Gelukkig zal ik geen enkele overlast veroorzaken voor welke gemeente dan ook als ik heen ben. Voor 100,- euro per jaar ben je als gezin helemaal verzekert om ter aarde te worden besteld, daar waar ze aan grond een overschot hebben.


Hum...70 jaar keer 100 is ook 7000
plus de rente die nu wel niet zo hoog is, maar toch : rente over rente loopt op.
En dan krijg je nog alle reiskosten van familie en vrienden naar die plek...

Ik ben als kind trouwens al verzekerd geworden....pffffffffff. Daar kunnen ze nu een kartonnen doos voor kopen plus 1 paardebloem.

tanger'73
08-03-10, 15:31
Hum...70 jaar keer 100 is ook 7000
plus de rente die nu wel niet zo hoog is, maar toch : rente over rente loopt op.
En dan krijg je nog alle reiskosten van familie en vrienden naar die plek...

Ik ben als kind trouwens al verzekerd geworden....pffffffffff. Daar kunnen ze nu een kartonnen doos voor kopen plus 1 paardebloem.


het is 700,- dirham, nu is het iets verhoogd naar 800,- Dat is toch zo'n 70,- à 80,- euro per jaar. Maar dan wel voor het hele gezin, inclusief 2de ticket voor een nabestaande, een geheel verzorgde repatriering. Voor een compleet gezin per jaar valt dat reuze mee en ik heb hem pas 10 jaar geleden afgesloten.

super ick
08-03-10, 15:31
Weet je, als je witgoed e.d. koopt dan betaal je al meteen verwijderingskosten.
Het lijkt me sympathieker dat je begrafenis/crematie -voor een deel, een basis- wordt betaald uit je belastinggeld, dat je jarenlang betaald hebt.
Toeters en bellen mag je dan zelf dokken.

Ik ben het met je eens dat het schaamteloos is om winst te maken op jouw dood, waar je zelden om gevraagd hebt..

Wat zeg ik : je zou geld toe moeten krijgen :hihi: Muziek, (plaatselijke fanfare/drumband), klokgelui, bloemen, kopjes thee,limonade, boterkoek, warmte, gratis gebruik paraplu's... Das pas sociaal.

Zie je, het kan wel een beetje leuk : dood.

Laat mijn urn bezoregen bij de belastingdienst. Met post-it erop "hier, nu hebben jullie alles"

tanger'73
08-03-10, 15:36
Geef mij het adres dan sluit ik me ook aan.


Attijariwafa bank of banque populaire (assistance mondial), wat maakt het jou uit waar je uiteindelijk terechtkomt?

tanger'73
08-03-10, 15:37
Laat mijn urn bezoregen bij de belastingdienst. Met post-it erop "hier, nu hebben jullie alles"


:haha:

Eke
08-03-10, 15:47
het is 700,- dirham, nu is het iets verhoogd naar 800,- Dat is toch zo'n 70,- à 80,- euro per jaar. Maar dan wel voor het hele gezin, inclusief 2de ticket voor een nabestaande, een geheel verzorgde repatriering. Voor een compleet gezin per jaar valt dat reuze mee en ik heb hem pas 10 jaar geleden afgesloten.

:huil:
ik wil niet zover bij m'n familie vandaan liggen...'k hou zo van gezelligheid....
en ik wil ook niet verbrand worden. dat geeft zo'n dreun tegen de deksel als je door de hitte krimpt en rechtop gaat zitten. auwwww.

maar ik wil wel eeuwige rust in een natuurgebied....maar ja, dat kan alleen in poedervorm. of ik moet met een miljonair trouwen... maarja, ik ben al getrouwd :)


Het is niet duur, Tanger, das waar.

Eke
08-03-10, 15:51
Laat mijn urn bezoregen bij de belastingdienst. Met post-it erop "hier, nu hebben jullie alles"

Super ick...het is wel je allerlaatste kans om de zaak te flessen, he !
Je kunt er nog even over nadenken ;)

Danablue
08-03-10, 16:21
Misschien kunnen we over naar het Spaanse systeem. In een mooie muur
schuiven. Kunnen er veel meer op een klein stukje. Hoef je ook niet in die
koude natte veengrond.

Er schijnt ergens in Nederland al zo'n muur te zijn. Mij lijkt het wel wat.
Een begrafenisflat. Beter dan een varkensflat toch?

tanger'73
08-03-10, 16:47
:huil:
ik wil niet zover bij m'n familie vandaan liggen...'k hou zo van gezelligheid....
en ik wil ook niet verbrand worden. dat geeft zo'n dreun tegen de deksel als je door de hitte krimpt en rechtop gaat zitten. auwwww.

maar ik wil wel eeuwige rust in een natuurgebied....maar ja, dat kan alleen in poedervorm. of ik moet met een miljonair trouwen... maarja, ik ben al getrouwd :)


Het is niet duur, Tanger, das waar.


tussen moslims in een ver land onder de zoden is erg rustig hoor. :D

Eke
08-03-10, 17:44
tussen moslims in een ver land onder de zoden is erg rustig hoor. :D


Mwah....'t klinkt wel romantisch zo'n ver land...maar daar zou ik eerst tijdens m'n leven een tijdje willen aarden, snap je. Eeuwig is errug lang hoor...

Want hoe is de bodemgesteldheid ? Zitten er lekkere vette regenwormen e.d. of droog je gewoon op ?

Want ik denk wel dat de woestijn ook een geschikte plek is om van stof tot stof te komen..denk je ook niet ?

En Moslims om me heen...we spreken elkaars taal dan... Let op ;)

Zullen we meteen dan maar beginnen met de Firma Uw laatste reis Holland-Marokko ?
We kunnen wel opbieden tegen het begrafenistarief hier in Nederland !
En dan moet jij nog leren vliegen....goed ? Ach, ik leer het misschien ook nog wel :)

H.P.Pas
08-03-10, 19:57
:huil:
ik wil niet zover bij m'n familie vandaan liggen...

Waar ik ook lig, ik denk dat het me koud zal laten.

Joesoef
08-03-10, 20:06
Gewoon wat offertes opvragen....

Armadillo
08-03-10, 21:36
Waar ik ook lig, ik denk dat het me koud zal laten.
Dan kan zo zijn maar voor die tijd moet er een plek (en een manier) worden gevonden die voor de nabestaanden aanvaardbaar zal zijn...
Als ik nergens mee rekening hoefde te houden zou ik voor een sky burial gaan, of een variatie daarop: opgepeuzeld door gieren (niet voor mensen met zwakke maag of zenuwen) (http://muzich.blogspot.com/2009/09/tibetan-sky-burial.html)

super ick
09-03-10, 09:04
Gewoon wat offertes opvragen....

Onzin, gemeenten stellen de grafkosten vast. Uitvaartondernemer rekend door. Iedereen betaald hetzelfde.
Daarnaast kom je er vaak pas achter als er iemand overleden is.
Niet echt de iedeale situatie om even een paar offertes te vergelijken.

H.P.Pas
09-03-10, 09:09
Als ik nergens mee rekening hoefde te houden zou ik voor een sky burial gaan

:slaap:

When Zhuangzi was about to die, his disciples wanted to bury him in a well-appointed tomb. Zhuangzi said, ''I have the sky and the earth for inner and outer coffins the sun and the moon for jade disks the stars for pearls and the ten thousand things for farewell gifts. Isn't the paraphernalia for my burial adequate without adding anything?"
''We are afraid the crows and kites will eat you master," a disciple said.
"Above ground, I will be eaten by crows and kites; below ground by ants. You are robbing from the one to give to the other. Why play favorites'''

reallife
09-03-10, 10:15
Dan kan zo zijn maar voor die tijd moet er een plek (en een manier) worden gevonden die voor de nabestaanden aanvaardbaar zal zijn...
Als ik nergens mee rekening hoefde te houden zou ik voor een sky burial gaan, of een variatie daarop: opgepeuzeld door gieren (niet voor mensen met zwakke maag of zenuwen) (http://muzich.blogspot.com/2009/09/tibetan-sky-burial.html)

Zag een paar jaar geleden een leuk hunebed in Drenthe :slaap: