PDA

Bekijk Volledige Versie : Hard optreden tegen criminaliteit contraproductief



MaRiaH
08-03-10, 23:18
De roep om strengere veiligheidsmaatregelen dreigt contraproductief te worden. Het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV) concludeert in de nieuwste editie van zijn jaarlijkse Trendsignalement dat de focus op hard optreden en streng straffen negatieve neveneffecten sorteert. Preventieve aanpakken raken daardoor uit het zicht, terwijl deze in veel gevallen juist effectief zijn gebleken.

UTRECHT - Politici kiezen te snel voor harde, zichtbare maatregelen om criminaliteit te bestrijden, in de hoop zo een daadkrachtige indruk te maken. De effectiviteit van deze aanpak, zoals feestverboden, uithuisplaatsingen of stoorzenders tegen hangjongeren, is echter niet bewezen en gaat ten koste van beproefde middelen.

Dat stelt het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV) in zijn jaarlijkse trendrapport dat vandaag verschijnt. ‘De balans tussen repressie en preventie is zoek’, concludeert directeur Ida Haisma.

Lees hier (http://www.volkskrant.nl/binnenland/article1356505.ece/Politici_kiezen_te_snel_voor_repressie)verder

Pizzaman
08-03-10, 23:27
Voor een keer ben ik het met je eens.
Al die 'probeersels met vlot resultaat' hebben tot nu toe allen bewezen geld te kosten.

Echter:

Het inzetten van ex-hangjongeren als buurtbemiddelaars is volgens haar effectiever. ‘Door veel te praten beïnvloeden deze vrijwilligers het gedrag van hun leeftijdsgenoten. Dat klinkt misschien soft en is minder zichtbaar, maar leidt aantoonbaar tot meer veiligheid in de openbare ruimte.’

... wat denk jij dat een ex-hangjongere gaat doen als ie een schep geld krijgt van de gemeente om met de kleine broertjes van z'n vroegere maatjes uit te hangen?
Zou ie echt tegen de loverboy-pimp-criminelen met de BMW's op kunnen?
Ik stel me dan Sjakie van Flodder voor, met z'n groene Eend...

barfly
08-03-10, 23:36
Een aai over de bol wanneer je over de schreef gaat werkt niet. Confronteren met slachtoffers en een tijdje uit de maatschappij.

De doorsnee crimineel lacht zich ondertussen dood. Wat je ook uitvreet, alles mag.

MaRiaH
09-03-10, 00:52
Een aai over de bol wanneer je over de schreef gaat werkt niet. Confronteren met slachtoffers en een tijdje uit de maatschappij.

De doorsnee crimineel lacht zich ondertussen dood. Wat je ook uitvreet, alles mag.

De doorsnee crimineel is niet waar we het meeste last van hebben.
Er is een nieuwe vorm van criminaliteit ontstaan, gebaseerd op impulsiviteit.
Impulsovervallen, impuls-straatroof ook op klaarlichte dag. Gevaarlijk en ongrijpbaar, vaak jongeren zonder strafblad.

DE oude vertrouwde crimineel bestaat niet meer.
De aanpak werkt dus ook niet.:)

Danablue
09-03-10, 08:53
Waarom altijd of/of?

Ik zou zeggen, inderdaad goed streng aanpakken, repressief. En vooral snel zijn, want een straf voor iets van drie maanden terug slaat nergens op. En niet langzaam opvoeren, eerst een taakstrafje en bij ieder nieuw feit wat opvoeren, dan wennen ze er maar aan en zijn ze nergens meer van onder de indruk.
Maar ook de andere kant, preventie. Kinderen en jongeren (en ouders) bij de eerste signalen van problemen helpen en begeleiden om te voorkomen dat het escaleert. De wegbezuinigde jongerencentra en werkers terug invoeren.
De massale, onpersoonlijke scholen voor voortgezet onderwijs weer inrichten op een manier die goed is voor de leerlingen, en niet vooral economisch handig.

super ick
09-03-10, 09:53
De roep om strengere veiligheidsmaatregelen dreigt contraproductief te worden. Het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV) concludeert in de nieuwste editie van zijn jaarlijkse Trendsignalement dat de focus op hard optreden en streng straffen negatieve neveneffecten sorteert. Preventieve aanpakken raken daardoor uit het zicht, terwijl deze in veel gevallen juist effectief zijn gebleken.

UTRECHT - Politici kiezen te snel voor harde, zichtbare maatregelen om criminaliteit te bestrijden, in de hoop zo een daadkrachtige indruk te maken. De effectiviteit van deze aanpak, zoals feestverboden, uithuisplaatsingen of stoorzenders tegen hangjongeren, is echter niet bewezen en gaat ten koste van beproefde middelen.

Dat stelt het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV) in zijn jaarlijkse trendrapport dat vandaag verschijnt. ‘De balans tussen repressie en preventie is zoek’, concludeert directeur Ida Haisma.

Lees hier (http://www.volkskrant.nl/binnenland/article1356505.ece/Politici_kiezen_te_snel_voor_repressie)verder

Het CCV concludeert?
Wie zijn dat?
Wat is de achtergrond?
Waar is het onderzoek?
De onderzoeksverantwoording?

Nietszeggend nieuws.

Harde aanpak: Stoorzenders tegen jongeren? Uithuisplaatsing?
We praten hier niet over straatrovers maar over hangjongeren die wat vernielen (ook irritant hoor) en geluidsoverlast geven.

Een oude rot uit de praktijk Mr. Hiddema zei vorige week nog bij DWDD dat een voorgenomen uitzetting van een client van hem tot grote paniek had geleidt. En dat was geen kleintje.
Hiddema stelde dat harder aanpakken wel degelijk werkt.

Uiteraard zijn er vele vormen. Dat je niet alles en iedereen alleen maar harder aanpakt spreekt voor zich lijkt mij. De criminaliteit verminderd bv. niet door vanaf 2011 alle straffen met 30% te verhogen.
Zoals ik in een andere draad al vermelde zijn er m.i. bepaalde vormen van criminaliteit waar veelplegers eerder aangepakt moeten worden. Waar eerder overgegeaan moet worden tot langdurige detentie.

Deze week wederom een man van 22 jaar neegestoken. De dader is speciaal naar huis gegaan om een mes te gaan halen en stak de jongen in de nek.
SInds 2007 had deze man 29 delicten op zijn naam gezet. Waaronder zware mishandeling.
Ik kan bijna dagelijks voorbeelden geven van waar het mis blijft gaan door niet tijdig ingrijpen.

H.P.Pas
09-03-10, 09:56
Waarom altijd of/of?



Precies.

Max Stirner
09-03-10, 10:13
Deze week wederom een man van 22 jaar neegestoken. De dader is speciaal naar huis gegaan om een mes te gaan halen en stak de jongen in de nek.
SInds 2007 had deze man 29 delicten op zijn naam gezet. Waaronder zware mishandeling.
Ik kan bijna dagelijks voorbeelden geven van waar het mis blijft gaan door niet tijdig ingrijpen.


Zelfde verhaal in feite als die gestoorde Irakees in Zierikzee; iedereen voelt aankomen dat het binnen de kortste keren weer mis zal gaan en toch laten ze hem lopen.


Denk dat we in dit soort gevallen eerder zullen moeten accepteren dat bepaalde mensen gewoon niet meer te verbeteren zijn en dat we dat risico ook niet moeten willen nemen - voorgoed opsluiten lijkt me de enige oplossing, het is gruwelijk duur en in zekere zin een brevet van onvermogen, maar het alternatief is simeplweg onaanvaardbaar.

Pizzaman
09-03-10, 10:15
Er is een nieuwe vorm van criminaliteit ontstaan, gebaseerd op impulsiviteit.
Impulsovervallen, impuls-straatroof ook op klaarlichte dag. Gevaarlijk en ongrijpbaar, vaak jongeren zonder strafblad.

Dit is geen nieuwe vorm van criminaliteit.
Het is gewoon de oude rommel, in een nieuw jasje.
En het komt veelvuldiger voor. Inderdaad steeds brutaler.

De pakkans is klein, daarom 'vaak zonder strafblad'.
Als ze voor alles werden gepakt wat ze uitvraten hadden ze een strafblad zo lang als mijn arm.

De oplossing? Nou in ieder geval NIET binnen een uur weer op straat loslaten,
daarmee geef je het idee dat het wel allemaal best is zo.
Ik ken verhalen (van dichtbij) dat degene die bijvoorbeeld een telefoon roofde binnen twee uur weer in de buurt rondliep,
en daar weer bezig was met dezelfde praktijken.

het zijn geen 'impuls' overvallen. Een impuls is bijvoorbeeld, als je je hand op een hete kachel zet en je trekt snel je vingers weg. Dat zit 'ingebakken'.
Als je het dus hebt over 'impulsovervallen' dan heb je het dus over rascriminelen,
die 'in een impuls reageren' mdat ze dat instinctief doen?

Lijkt me stug, en mocht het wel zo zijn, nou dan weet je wat ik graag met die figuren zie gebeuren.

Geen leuterstrafjes meer vanwege een slechte jeugd - gewoon minimumstraf.
Nog een keer? Dubbelop. Dan nog? Volle mep.
'Impuls straf' --> achteruitrijden dwars over de overvaller heen?
Nee dat mag zeker weer niet. Jammer.

Het zijn gewoon ras-overvallers, die steeds vaker de gelegenheid gewoon te baat nemen aangezien misdaad loont.