PDA

Bekijk Volledige Versie : Shell verkoopt geen benzine meer aan Iran



Wizdom
11-03-10, 11:30
Shell verkoopt geen benzine meer aan Iran
Uitgegeven: 11 maart 2010 11:55
Laatst gewijzigd: 11 maart 2010 11:55

DEN HAAG - Shell verkoopt geen benzine meer aan Iran. Een woordvoerder van de oliemaatschappij heeft berichten hierover in diverse buitenlandse media donderdag bevestigd.
© ANPOok andere oliemaatschappijen hebben de verkoop van benzine aan Iran gestaakt. Iran is in een slepend conflict verwikkeld met vooral westerse mogendheden over zijn nucleaire projecten.

De Verenigde Staten en hun Europese bondgenoten proberen in de Verenigde Naties steun te krijgen voor harde sancties tegen Iran. Shell heeft nog geen reden gegeven voor zijn beslissing.

Iran is wel een grote olieproducent, maar voor geraffineerde producten is het afhankelijk van import omdat het zelf weinig capaciteit heeft om olie te raffineren.

Soldim
11-03-10, 12:47
Iran is wel een grote olieproducent, maar voor geraffineerde producten is het afhankelijk van import omdat het zelf weinig capaciteit heeft om olie te raffineren.

Dan kun je, in mijn zeer bescheiden opinie, wellicht beter in raffinage capaciteit investeren dan in kern-energie, maar ik zal wel weer een essentieel argument missen....

Wizdom
11-03-10, 14:04
Dan kun je, in mijn zeer bescheiden opinie, wellicht beter in raffinage capaciteit investeren dan in kern-energie, maar ik zal wel weer een essentieel argument missen....

Is alleen maar goed voor Iran... Gaan ze ook de raffinage techologie ontwikkelen en worden ze straks grootste eindprodukt leverancier van het Midden-Oosten... Kan Shell weer fluiten naar die omzet...

Max Stirner
11-03-10, 17:04
Is alleen maar goed voor Iran... Gaan ze ook de raffinage techologie ontwikkelen en worden ze straks grootste eindprodukt leverancier van het Midden-Oosten... Kan Shell weer fluiten naar die omzet...


Één probleempje:

De studenten die daar eventueel de brains voor zouden hebben, zijn half dood geslagen door de Neanderthalers die op de loonlijst van het regime staan.

Joesoef
11-03-10, 17:26
Één probleempje:

De studenten die daar eventueel de brains voor zouden hebben, zijn half dood geslagen door de Neanderthalers die op de loonlijst van het regime staan.


Iran bouwt kerncentrales en zou kernbommen ontwikkelen. Ook klappen gekregen?

Max Stirner
11-03-10, 18:55
Iran bouwt kerncentrales en zou kernbommen ontwikkelen. Ook klappen gekregen?




Tsja, dat zegt natuurlijk ook wat over de prioriteiten van het regime:

Straks hebben ze een kernbom maar om benzine te tanken moeten ze naar het buitenland.

sjaakie
11-03-10, 20:02
Tsja, dat zegt natuurlijk ook wat over de prioriteiten van het regime:

Straks hebben ze een kernbom maar om benzine te tanken moeten ze naar het buitenland.

Kernraket vervoeren eerst ff tanken bij BP ? hoeveel freebees??;)

John2
11-03-10, 20:10
Is alleen maar goed voor Iran... Gaan ze ook de raffinage techologie ontwikkelen en worden ze straks grootste eindprodukt leverancier van het Midden-Oosten... Kan Shell weer fluiten naar die omzet...
Nog 20 jaar olie en nu gaan ze miljarden investeren in iets wat in het buitenland kan voor een fractie van de prijs............
Misschien een idee om de oude kolenmachines te exporteren?

Joesoef
11-03-10, 20:23
Tsja, dat zegt natuurlijk ook wat over de prioriteiten van het regime:

Straks hebben ze een kernbom maar om benzine te tanken moeten ze naar het buitenland.


Vrachtwagens daar rijden op stookolie...

mark61
11-03-10, 20:58
Dan kun je, in mijn zeer bescheiden opinie, wellicht beter in raffinage capaciteit investeren dan in kern-energie, maar ik zal wel weer een essentieel argument missen....

Dat is blijkbaar te hitech voor ze. Of ze denken ook, dat halen we er niet meer uit voor de olie op is :hihi:

Ik vermoed ernstige corruptie. Zo werkt dat in Nigeria ook. Olie te over, benzine schaars. 4 raffinaderijen, nooit doet het er meer dan 1 tegelijk. Verantwoordelijke minister verdient goud met import benzine.

TonH
11-03-10, 21:06
Shell heeft nog geen reden gegeven voor zijn beslissing.

Huh? Wat zou die reden van Shell en de rest zijn? Er is toch nog steeds geen boycot afgekondigd door de VN? Of heb ik iets geheel gemist?

tanger'73
11-03-10, 21:10
Kan iemand me vertellen waarom een staat zoals iran, niet beschikt over raffinage capaciteit?

mark61
11-03-10, 21:12
Kan iemand me vertellen waarom een staat zoals iran, niet beschikt over raffinage capaciteit?

Zie hierboven. Een raffinaderij is hitech, niet iets wat iedereen ff kan bouwen. En het kan om belangen gaan van rijke Iraniërs.

Het kan ook zijn dat ze er geen geld voor (over) hebben. Dat ze voor onderhoud en reparatie van de bestaande Amerikaanse onderdelen nodig hebben en niet krijgen, en geen geld over hebben om een nieuwe te bouwen.

tanger'73
11-03-10, 21:15
Zie hierboven. Een raffinaderij is hitech, niet iets wat iedereen ff kan bouwen. En het kan om belangen gaan van rijke Iraniërs.

Het kan ook zijn dat ze er geen geld voor (over) hebben. Dat ze voor onderhoud en reparatie van de bestaande Amerikaanse onderdelen nodig hebben en niet krijgen, en geen geld over hebben om een nieuwe te bouwen.


Nou iraniërs gaat hitech doorgaans goed af, dus waarom zouden ze niet zelf in staat zijn om produkten uit hun eigen olie te onttrekken?

mark61
11-03-10, 21:19
Nou iraniërs gaat hitech doorgaans goed af, dus waarom zouden ze niet zelf in staat zijn om produkten uit hun eigen olie te onttrekken?

Mja ik weet het dus ook niet. Toch denk ik: geldkwestie. Ze vinden dat het publiek maar zuiniger met benzine moet omgaan. Andere prioriteiten. Kernprogramma bijvoorbeeld :hihi:

TonH
11-03-10, 21:22
Mja ik weet het dus ook niet. Toch denk ik: geldkwestie. Ze vinden dat het publiek maar zuiniger met benzine moet omgaan. Andere prioriteiten. Kernprogramma bijvoorbeeld :hihi:

Maar waarom stopt Shell die leveranties nu?!!! :verward:

tanger'73
11-03-10, 21:27
Mja ik weet het dus ook niet. Toch denk ik: geldkwestie. Ze vinden dat het publiek maar zuiniger met benzine moet omgaan. Andere prioriteiten. Kernprogramma bijvoorbeeld :hihi:

hopeloos die gasten, universiteiten, arbeidspotentieel en voorname grondstoffen zat. Maar anno 21ste eeuw durft shell iran de oliecrisis van '73 alsnog betaalt zetten.

mark61
11-03-10, 21:27
Maar waarom stopt Shell die leveranties nu?!!! :verward:

Stiekem gekieteld door de VS. Verwacht dat Iran niet zal kunnen betalen. I don't know.

Weet jij waarom ze te weinig raffinagecapaciteit hebben?

Anyone?

TonH
11-03-10, 21:32
Stiekem gekieteld door de VS. Verwacht dat Iran niet zal kunnen betalen. I don't know.

Weet jij waarom ze te weinig raffinagecapaciteit hebben?

Anyone?

Omdat ze het nooit nodig hadden doordat ze het altijd konden kopen tegen levering van olie? En het geld liever gebruikten voor de ontwikkeling van de armen en achtergestelden?
Zoiets?

mark61
11-03-10, 21:34
Omdat ze het nooit nodig hadden doordat ze het altijd konden kopen tegen levering van olie? En het geld liever gebruikten voor de ontwikkeling van de armen en achtergestelden?
Zoiets?

Ja maar ze hebben kapotte raffinaderijen staan, als ik het goed begrijp. En zelf raffineren is toch goedkoper dan kopen? Vooral als je het kan exporteren.

Maar ja het kan zijn dat ze nu dat bedrag niet meer kunnen opbrengen inderdaad, andere prioriteiten.

Spoetnik
11-03-10, 21:36
'With new refineries Iran will export gasoline'

Iran plans to build seven new oil refineries with a capacity of 1.6 million barrels that could turn the country into a gasoline exporter.

Iran's official news agency, IRNA, in a report announced that the production of gasoline by the new refineries will not only meet domestic demand, but could result in sufficient production to turn the country into an exporter of gasoline.

The largest refinery, the "Persian Gulf Star", will be built in the city of Bandar Abbas on the Persian Gulf with an estimated production of 35.6 million liters of gasoline per day.

The "Shahriar" refinery that is to be built in the northwestern city of Tabriz will be able to produce 8.1 million liters of gasoline daily.

Five additional refineries will be built, with a second installation in Bandar Abbas, and Shiraz and Abadan completing the locations in southern Iran, and a production center in the western city of Kermanshah and the northern province of Golesatan.

The plan to construct the new refineries comes as the US has already imposed sanctions targeting Iran's gasoline imports as part of Washington's efforts to apply pressure to Tehran over its nuclear program.

Tehran has repeatedly declared that Western sanctions are not able to force it to relinquish the legitimate nuclear rights of the Iranian nation.
http://www.presstv.ir/detail.aspx?id=117476&sectionid=351020103

Max Stirner
11-03-10, 21:36
Maar waarom stopt Shell die leveranties nu?!!! :verward:


Kwestie van één belletje:

'Als jullie NU niet weggaan, zouden een paar Amerikaanse aandeelhouders wel eens kunnen gaan overwegen om hun dollartjes ergens anders te gaan beleggen '

Dan is de keus snel gemaakt natuurlijk.

tanger'73
11-03-10, 21:36
Omdat ze het nooit nodig hadden doordat ze het altijd konden kopen tegen levering van olie? En het geld liever gebruikten voor de ontwikkeling van de armen en achtergestelden?
Zoiets?


Maar daarmee stelt iran zich wel erg afhankelijk op en dat is niet echt in lijn met de koers die ze momenteel volgen. tanks rijden immers op dieselolie.

Spoetnik
11-03-10, 21:42
Maar waarom stopt Shell die leveranties nu?!!! :verward:

...
Neither company gave an official reason, but the moves follow similar actions by Reliance of India and the UK-based BP, and were almost certainly linked to warnings by the US government that it may levy sanctions on all oil firms that supply petrol to Iran, analysts said. Any such sanctions would be designed to push Tehran to open up its nuclear programme to external monitoring.
...
The two houses of US Congress have each approved measures giving the US President Barack Obama the authority to close the US market to oil firms and insurance companies that help Iran obtain petrol. But the two houses have yet to reconcile their individual proposals, and the White House has not said it would approve the bill or put those powers into force.

The US’s unilateral action will not be able to fully choke off Iran’s supplies, said Mr Kupchan, who noted that the country would still be able to buy petrol through spot markets in the Gulf and state oil companies in Asia that do not operate in the US and have no economic incentive to bend to US pressure.
...
http://www.thenational.ae/apps/pbcs.dll/article?AID=/20100311/BUSINESS/703109917/1005

Max Stirner
11-03-10, 21:43
'With new refineries Iran will export gasoline'

Iran plans to build seven new oil refineries with a capacity of 1.6 million barrels that could turn the country into a gasoline exporter.

Iran's official news agency, IRNA, in a report announced that the production of gasoline by the new refineries will not only meet domestic demand, but could result in sufficient production to turn the country into an exporter of gasoline.

The largest refinery, the "Persian Gulf Star", will be built in the city of Bandar Abbas on the Persian Gulf with an estimated production of 35.6 million liters of gasoline per day.

The "Shahriar" refinery that is to be built in the northwestern city of Tabriz will be able to produce 8.1 million liters of gasoline daily.

Five additional refineries will be built, with a second installation in Bandar Abbas, and Shiraz and Abadan completing the locations in southern Iran, and a production center in the western city of Kermanshah and the northern province of Golesatan.

The plan to construct the new refineries comes as the US has already imposed sanctions targeting Iran's gasoline imports as part of Washington's efforts to apply pressure to Tehran over its nuclear program.

Tehran has repeatedly declared that Western sanctions are not able to force it to relinquish the legitimate nuclear rights of the Iranian nation.
http://www.presstv.ir/detail.aspx?id=117476&sectionid=351020103


Dat zijn ambitieuze plannen, mooi hoor. Één probleempje :

http://www.jpost.com/IranianThreat/News/Article.aspx?id=166932

TonH
11-03-10, 21:45
[b]The plan to construct the new refineries comes as the US has already imposed sanctions targeting Iran's gasoline imports as part of Washington's efforts to apply pressure to Tehran over its nuclear program.


...
Neither company gave an official reason, but the moves follow similar actions by Reliance of India and the UK-based BP, and were almost certainly linked to warnings by the US government that it may levy sanctions on all oil firms that supply petrol to Iran, analysts said. Any such sanctions would be designed to push Tehran to open up its nuclear programme to external monitoring.
...
The two houses of US Congress have each approved measures giving the US President Barack Obama the authority to close the US market to oil firms and insurance companies that help Iran obtain petrol. But the two houses have yet to reconcile their individual proposals, and the White House has not said it would approve the bill or put those powers into force.

The US’s unilateral action will not be able to fully choke off Iran’s supplies, said Mr Kupchan, who noted that the country would still be able to buy petrol through spot markets in the Gulf and state oil companies in Asia that do not operate in the US and have no economic incentive to bend to US pressure.
...
http://www.thenational.ae/apps/pbcs.dll/article?AID=/20100311/BUSINESS/703109917/1005



Mooi, dat is dan duidelijk. De voorbereidingen van de volgende Golfoorlog zijn in volle gang.

Blijft nog staan de vraag waarom ze dan tot nu toe die krengen niet hadden.

Spoetnik
11-03-10, 21:51
Dat zijn ambitieuze plannen, mooi hoor. Één probleempje :

http://www.jpost.com/IranianThreat/News/Article.aspx?id=166932

Vandaar dat Iran praat met China:
http://www.presstv.ir/classic/detail.aspx?id=102181&sectionid=351020103

tanger'73
11-03-10, 21:52
Mooi, dat is dan duidelijk. De voorbereidingen van de volgende Golfoorlog zijn in volle gang.

Blijft nog staan de vraag waarom ze dan tot nu toe die krengen niet hadden.


Nu met grote plannen komen is in zekere zin achter de feiten aanlopen.

mark61
11-03-10, 22:09
Mooi, dat is dan duidelijk. De voorbereidingen van de volgende Golfoorlog zijn in volle gang.

Blijft nog staan de vraag waarom ze dan tot nu toe die krengen niet hadden.

Zeg ik toch, ze hebben ze wel, maar hebben onderhoud en uitbreiding nodig.

Ik zie ze niet in noodtempo aan het bouwen slaan, kost jaren dacht ik.

De VS dus inderdaad die dreigt. Dat is in plaats van een oorlog hoor, dat kunnen ze nu echt niet meer betalen. Eerst moeten die 50000 soldaten uit Irak nog wel, hoewel de meesten naar Afhganistan zullen gaan schat ik. Dan is de koek toch echt op voor dit jaar en komende jaren.

Ach tegenwoordig is er dus China.

Max Stirner
11-03-10, 22:38
Vandaar dat Iran praat met China:
http://www.presstv.ir/classic/detail.aspx?id=102181&sectionid=351020103


Ja, ze zullen wel moeten - Siemens, Areva, ABB etc gaan die zooi echt niet voor ze bouwen.

Misschien kunnen ze als alternatief nog een aanvraagje bij de Russen doen, die schijnen door de jaren heen ook hele betrouwbare vliegtuigen te hebben geleverd.

H.P.Pas
12-03-10, 09:16
Ja, ze zullen wel moeten - Siemens, Areva, ABB etc gaan die zooi echt niet voor ze bouwen.

Misschien kunnen ze als alternatief nog een aanvraagje bij de Russen doen, die schijnen door de jaren heen ook hele betrouwbare vliegtuigen te hebben geleverd.

China is is qua raffinage-capiciteit nr 2 in de wereld; op afzienbare termijn zal het nr 1 zijn. Het bouwen van een raffinaderij is de Chinezen wel toe te vertrouwen.

H.P.Pas
12-03-10, 09:40
Mja ik weet het dus ook niet. Toch denk ik: geldkwestie. Ze vinden dat het publiek maar zuiniger met benzine moet omgaan.

De binnenlandse prijs wordt kunstmatig laag gehouden, op minder dan 10 ct per liter. Benzinesmokkel is voor velen een welkome bron van bijverdienste.
Zo ongelijk hebben 'ze' dus niet; er zijn alleen problemen met de politieke haalbaarheid.