PDA

Bekijk Volledige Versie : Job Cohen kandidaat-lijsttrekker PvdA



Marsipulami
12-03-10, 17:57
Job Cohen kandidaat-lijsttrekker PvdA

Uitgegeven: 12 maart 2010 14:09
Laatst gewijzigd: 12 maart 2010 17:43

AMSTERDAM - Job Cohen legt per direct zijn functie neer als burgemeester van Amsterdam om kandidaat-lijsttrekker voor de PvdA bij de verkiezingen in juni te worden.
Cohen gaf vrijdagmiddag in een persconferentie een toelichting op zijn besluit.

Cohen werd door Wouter Bos vrijdag aangewezen als zijn gedroomde opvolger als lijsttrekker en kandidaat voor het premierschap namens de PvdA. Bos vertrekt omdat hij meer tijd aan zijn gezin wil besteden.

Cohen is burgemeester sinds januari 2001. Locoburgemeester is de PvdA-wethouder Lodewijk Asscher.

Tijdens een persconferentie vrijdagmiddag liet Cohen weten zich 'met volle overtuiging kandidaat te stellen'.

Groot offer

Hij noemde dat ''een groot offer.'' Hij bood excuses aan voor het plotselinge vertrek.

''Het is de mooiste functie die ik ooit in mijn leven gehad heb.'' Hij bood excuses aan voor het plotselinge vertrek uit de stad waar hij zo van is gaan houden. ''De afgelopen jaren ben ik Amsterdammer geworden en zal dat mijn hele leven blijven.''

Cohen gaf aan dat hij al van jongs af aan betrokken is bij de PvdA. Hij is sinds zijn achttiende lid van de partij, zijn ouders behoorden tot de allereerste leden, zijn moeder was lid van de gemeenteraad in Heemstede.

Fatsoenlijke samenleving

De kandidaat-lijsttrekker wil ''een fatsoenlijke samenleving''. Hij noemt het huidige politieke klimaat ''guur''.

Bij de presentatie van zijn kandidatuur zei Cohen een samenleving te willen waar het goed toeven is, waar iedereen meedoet en waar mensen trots zijn op zaken als zorg en onderwijs. ''En niet een samenleving waar een tweedeling is.''

Cohen wilde niet reageren op kritiek van PVV-leider Geert Wilders die hem vrijdag een ''theedrinkende multicultiknuffelaar'' noemde.

Begrip

Cohen zei verder een groot begrip te hebben voor het besluit van Wouter Bos om te kiezen voor zijn gezin. Cohen zei vrijdag dat hij zelf ooit in een vergelijkbare situatie zat.

''Toen zaten mijn kinderen in de puberteit en wilde ik geen functie in Den Haag. Nu zijn mijn kinderen volwassen en ze wonen in de buurt.''

Cohens vrouw heeft multiple sclerose en heeft dus hulp nodig. Die krijgt ze ook, zei Cohen, onder meer van de vele vrienden die ze hebben.

Steun

Cohens vrouw steunt zijn besluit om zich te kandideren voor het PvdA-leiderschap volkomen. ''Ze kent mij als geen ander. Ze begrijpt dit heel goed en ze staat er achter.''

Cohen zei het vertrek van Bos te betreuren, maar ook te respecteren. ''Hij heeft de PvdA met hart en ziel gediend. Telkens de guts en energie gehad door te gaan. Dat deed hij niet voor zichzelf maar voor zijn idealen.''

PVV

Samenwerking met de PVV acht de nieuwe PvdA-kandidaat-lijsttrekker ''buitengewoon ingewikkeld''. Tijdens de persconferentie kwam Cohen met een wedervraag: ''Willen zij wel met ons?''

Over de kans op nieuwe samenwerking na de verkiezingen met het CDA hield Cohen zich op de vlakte. Cohen wees erop dat hij een ''fatsoenlijke samenleving'' nastreeft. ''Alle partijen die daar voor staan, die komen in aanmerking voor samenwerking.''

CDA-leider Jan Peter Balkenende vindt samenwerking met de PvdA na de stembusgang op 9 juni ''niet geloofwaardig'' gezien de recente val van hun gezamenlijke kabinet.

Asscher

Nu Job Cohen per direct is gestopt als burgemeester van Amsterdam, draagt Lodewijk Asscher voorlopig de ambtsketen.

Asscher is momenteel nog wethouder voor financiën, economische zaken, onderwijs en jeugd en inburgering. Zijn partij is al jarenlang de grootste in de gemeente.

Tijdens de gemeenteraadsverkiezingen op 3 maart verloor de partij vijf zetels, maar bleven de sociaaldemocraten de grootste partij.

Vreemde dag

Asscher sprak vrijdag van ''een vreemde dag voor ons Amsterdammers''. ''We hadden hem graag langer in Amsterdam gehouden. Het is een verlies voor de stad, maar winst voor het land'', zei hij over het vertrek van Job Cohen als burgemeester.

''Onder zijn leiding is het een veiligere en betere stad geworden'', aldus Asscher. De PvdA-leider zal als locoburgemeester Cohen de komende tijd waarnemen. Het vertrek kwam voor hem niet als een verrassing. ''Hij had me goed voorbereid.''

© NU.nl/ANP

tanger'73
12-03-10, 18:01
Levend kunstwerk fabiola en van oorsprong Belg is ook kandidaat.