PDA

Bekijk Volledige Versie : MBO-leerlingen: Wij willen les.



MaRiaH
21-03-10, 21:37
“Ik ben een leerling met ambitie, ik ben een leerling die les wil,” zegt Nadia Raiss. Leerlingen op middelbare beroepsopleidingen klagen dat ze al maanden geen Engels en Nederlands krijgen. Directies zeggen dat het om incidenten gaat, maar het onderwijsveld ziet een veel structureler probleem. ROC’s worden geleid als commerciële ondernemingen en leerlingen zien de school als buurthuis en missen structuur. Intussen groeit de lijst met ‘zeer zwakke’ opleidingen in het middelbaar beroepsonderwijs gestaag door.

In de ZEMBLA-aflevering “Wij willen les!” - op zondag 21 maart om 21.50 uur bij de VARA/NPS op Nederland 2 - ambitieuze leerlingen, gefrustreerde docenten en een bestuursvoorzitter die de problemen op zijn netvlies heeft en zegt ermee bezig te zijn.

Scholen worden door het Ministerie van Onderwijs gefinancierd op basis van leerlingenaantallen en diploma’s die uitgereikt worden. “Omdat er geen officiële staatsexamens zijn, is het verleidelijk om toch een diploma te geven, ook als er niet aan de gestelde eisen wordt voldaan,” zegt H. Leek, oud-docente Duits. Ook is de lijst met zeer zwakke scholen volgens haar nog veel te klein. “De Onderwijsinspectie gaat nooit een klaslokaal binnen, praat vooral met de bestuurders en kijkt alleen of de formulieren kloppen.”

Docenten zijn zeer kritisch over het niveau van het onderwijs op middelbare beroepsopleidingen. Met name de invoering van het competentiegerichte onderwijs is volgens hen de grote boosdoener. D. van den Heuvel, tot voor kort verbonden aan het ROC van Amsterdam, is bang dat het hele onderwijs niet meer te redden is. “Niemand definieert wat goed onderwijs precies is,” zegt ze.

Voor Sem Jongsma was zijn bouwopleiding aan het ROC van Amsterdam meer een soort buurthuis waar jeugd rondhing en geen enkele controle was. “Bij de invoering van het competentiegericht leren werd gezegd: “Jij bent degene die het tempo bepaalt – als je niet komt dan kom je niet.” Dat vonden wij helemaal geweldig als jonge pubertjes.”
Het verzuim is door deze vorm van onderwijs enorm toegenomen, ziet H. Krauwel, hoofd bureau leerplicht van de gemeente Amsterdam. Toen hij twee jaar geleden begon met het in kaart brengen van het verzuim trof hij opleidingen aan waar negentig procent niet aanwezig was. “Ik heb klassen gezien met één of twee leerlingen én klassen die er in zijn geheel niet waren.”

ZEMBLA: ‘Wij willen les!’, op zondag 21 maart om 21.50 uur bij de VARA/NPS op Nederland 2.

MaRiaH
21-03-10, 21:42
Het mbo is nog niet mislukt

De MBO-raad wil ’hoog’ en ’laag’ middelbaar beroepsonderwijs splitsen, althans in naam. Daarmee doet die raad een stap terug in de tijd.

Deze week kondigde de MBO-raad (de vereniging van roc’s) aan dat hij af wil van die ene aanduiding. Vanaf komend schooljaar reserveren de roc’s de naam ’middelbaar beroepsonderwijs’ voor de hoogste niveaus van het huidige mbo (de niveaus 3 en 4). De laagste niveaus worden voortaan ’funderend beroepsonderwijs’ genoemd. Daarmee is althans in de naamgeving het onderscheid van vóór 1996 weer hersteld, want de niveaus 3 en 4 vallen grofweg samen met wat ook toen al mbo heette.

Is de eenwording van het oude mbo met streekscholen en vormingswerk nu mislukt? Deels wel. Met die eenwording hebben roc’s nieuwe groepen jongeren binnengekregen, jongeren met veel meer problemen dan de gemiddelde mbo-scholier van vroeger. De ’nieuwe’ mbo’ers vallen veel vaker uit (zo’n 40 procent van de mbo’ers op niveau 1 tegen 6 procent op niveau 3 en 4) en ook zaken als diefstal, drugsgebruik en geweld komen op de lagere niveaus meer voor, blijkt uit onderzoek.

Die probleemjongeren op de lagere niveaus bepalen het imago van het héle mbo, klagen roc-bestuurders nu. Dat dubieuze imago ondergraaft bijvoorbeeld ook het aanzien van de op zich onomstreden mbo-diploma’s op niveau 4.


Lees hier (http://www.trouw.nl/onderwijs/article2754593.ece/Het_mbo_is_nog_niet_mislukt.html)verder.

MaRiaH
21-03-10, 22:02
http://www.foksuk.nl/content/formfield_files/formcartoon_6808_3046adcbe7edf9a1caf17a133b29913f1 3a663cc.gif

fisherman1969
21-03-10, 22:53
Wat een zooitje !
Overigens snap er bijna niets van al die benamingen tegen woordig ,komt mogelijk omdat ik geen klein kinderen heb wat zijn nu weer ROC,S ??
(dacht plakzegels ).
En spijbelen van school kon je in mijn tijd maar een keer proberen .
Dan werden je ouders al er bij geroepen.
Ga wel ff kijken naar Zembla .
bedankt voor de tip .
grtjs
fisherman

Danablue
22-03-10, 07:26
Competentiegericht onderwijs. Na jaren geleden te zijn afgestudeerd aan een universiteit pakte ik weer een studie op, HBO niveau ditmaal.
Compentiegericht. Wat een wanhoop! N=1 natuurlijk, misschien is het op andere HBO's niet zo, dat hoor ik dan graag.

Docenten die geen raad weten met verdiepende vragen. Standaard reacties van veel docenten daarop: "Dat weet ik niet". "Goede vraag, zoek het op in de mediatheek." Een enkele docent werd ronduit defensief. En dan de afschuwelijke powerpoints die simpelweg worden opgedreund. He ik kan lezen hoor! Mail die presentatie dan gewoon.

Standaard lesmethode: "Vandaag behandelen we onderwerp X. Verdeel onder elkaar de vijf deelonderwerpen die je op deze PP ziet, ga in groepjes uiteen en over twee uur houden jullie er een presentatie over." En dan na de presentaties nauwelijks feedback of aanvulling. Keer op keer op keer.

Slechte (gast)docenten? Of een slechte les? "Ja je moet het wel naar je eigen niveau trekken."

Als studenten hebben we zo vaak gevraagd om gewoon frontaal onderwijs.
Heerlijk hoorcollege door enthousiaste vakidioten waarin we heerlijk kennis kunnen opzuigen. Intensief vragenuurtje daarna waarin heerlijke discussies ontstaan. Om na zo op vlieghoogte te zijn gebracht verder in de stof te duiken. Gewoon ouderwets als dwergen op schouders van reuzen gaan staan in de hoop weer net iets verder te kunnen kijken.

Onderwijskundigen bij de overheid hebben blijkbaar op een bepaald moment vastgesteld dat al het onderwijs in Nederland "competentiegericht" moet zijn. Prachtig woord maar wat was het vroeger dan? Werden toen incompetenten afgeleverd? Ik krijg niet de indruk. Nu worden afgestudeerden gevormd die geen zin zonder taalfout kunnen produceren.

De oude ambachtscholen, die waren nog eens competentiegericht. Je leerde gewoon goed timmeren, loodgieten, een mooi kostuum naaien. Als je zeventien was dan kende en kon je echt iets.

Ik hoop echt dat we de goede dingen van het onderwijs van vroeger (veel kennis en vaardigheden opdoen) kunnen terug halen en combineren met de verworvenheden van later tijd (meer zelfstandigheid en minder hierarchie en dwang).

mark61
22-03-10, 09:22
Wat een zooitje !
Overigens snap er bijna niets van al die benamingen tegen woordig ,komt mogelijk omdat ik geen klein kinderen heb wat zijn nu weer ROC,S ??
(dacht plakzegels ).
En spijbelen van school kon je in mijn tijd maar een keer proberen .
Dan werden je ouders al er bij geroepen.
Ga wel ff kijken naar Zembla .
bedankt voor de tip .
grtjs
fisherman

Regionaal Opleidings Centrum. In feite is dat een grote fabriek waar MBO- en andere beroepsopleidingen zijn samengebracht. MBO ken je nog wel?

knuppeltje
22-03-10, 09:26
En in de politiek maar roepen dat onderwijs top prioriteit is.

We zullen het wel zien bij de volgende coalitie.

mark61
22-03-10, 09:27
Onderwijs in NL is een drama. Aan de ene kant door de sociaal-democratische opvatting 'dat iedereen een hogere opleiding moet kunnen doen', ongeacht geschiktheid, tis een Recht.

Aan de andere kant was gewoon onderwijs maar ouderwets, kennis was niet interessant, het ging om competenties en kunnen babbelen enzo.

En dan moest het ook nog eens minder gaan kosten > schaalvergroting, managers ipv. docenten.

En dan lekker modern met van die elektronische zooi. Alsof het onderwijs daar beter van wordt.

Magoed, de wal zal het schip wel keren. Scholen worden weer kleiner denk ik, de MAVO komt weer terug of is dat stiekem al. Nou nog gewoon LTSsen en MBO's en misschien wordt het dan weer wat.

Drama in Nederland. Dit aanpakken lost meteen het hele perceived 'Marokkanenprobleem' op.

Eke
22-03-10, 11:08
Managers in de zorg, managers in het onderwijs..

Het draait om winsten.

Terwijl het moet gaan om betrokkenheid bij patienten, betrokkenheid bij leerlingen. Individuele patienten. Individuele leerlingen.Om hen draait het !!!! En het zorgpersoneel en mensen om de leerlingen heen.

Het gaat niet om dure gebouwen. Eenvoudige solide gebouwen die minstens honderd jaar meegaan tonen geen status voor de school of het ziekenhuis, want daar draait het helemaal niet om.(zie schitterend, maar veel te duur ziekenhuis in Maastricht...voor de patienten is nauwelijks nog geld)

Het gaat niet om steeds vernieuwende onderwijsvormen.Daar draait het 'leren' niet om. De leraar ,ja, die mag zich op de hoogte houden van verbeterde kennis van leerprocessen/leerstagnaties/nut van bepaalde leerstof...

Het blijkt al jaaaaaren dat er een deel van de kinderen de bepaalde zelfstandigheid van voor jezelf studeren (nog?) niet kan hanteren. Toch blijven ze ermee komen...

Het blijkt al jaaaaren dat er tritsen kinderen zijn die verzuipen in die megascholengemeenschappen. Met de uitvaluren, die wel aanwezig zijn.:)

De mens moet centraal staan en dat schijnt op een of andere manier niet te lukken bij de meeste managers....Ook niet bij banken trouwens.

Zolang dat onderwijs in de slop zit, zullen kinderen de dupe worden ---> demotivatie !!!!!


Mark 61 :"Drama in Nederland. Dit aanpakken lost meteen het hele perceived 'Marokkanenprobleem' op".

Daar dacht ik gisterenavond ook aan. Iets genuanceerder :hihi: Maar het zal stukken schelen, dus waar wachten we op, politiek ?

Geweldig van die MBO-jongeren die aandacht vragen voor hun leersituatie !
En tof van die 2 jongens die samenwerken om koste wat het kost hun diploma te halen dit jaar. That's the spirit !

Want dat geklooi en gerotzooi in de klassen moet ook afgelopen zijn. Zo maak je het leren voor je medestudenten superlastig.

Soldim
22-03-10, 11:17
Eenvoudige solide gebouwen die minstens honderd jaar meegaan

Nee dank u. 'k Heb college gehad in 120 jaar oude 'solide' gebouwen. Vereisten zijn met verloop van de tijd (gelukkig) wel vooruit gegaan.

Tomas
22-03-10, 11:20
Drama, ja. Al jaren.

Als ook deze ellende aan Den Manager blijkt te liggen, stel ik voor om de good ol concentratiekampen maar weer eens van stal te halen. Enzo.

nour_islam
22-03-10, 11:23
Ik heb zelf lesgegeven vorig jaar op een MBO. Ze waren toen bezig met de transitie van eindtermen (zoals dat heet..traditioneel onderwijs) naar CGO (comptentiegericht). Het was inderdaad een zooitje. De leraren wisten niet waar ze aan toe waren, de leerlingen wisten niet waar ze aan toe waren.
het management maar roepen dat we het geweldig deden en dat we één van de eerste MBO scholen zijn die CGO volledig geimplementeerd gaan krijgen het volgend schooljaar.
kennis gaat hard achteruit en daar hebben wij zelf op aangestuurd. Er waren leerlingen die een rekenmachine moesten gebruiken om 5 met 5 te vermenigvuldigen en dat voor een MBO niveau 4 leerling!!

Kortom: geef mij maar het oude leren

Eke
22-03-10, 11:31
Nee dank u. 'k Heb college gehad in 120 jaar oude 'solide' gebouwen. Vereisten zijn met verloop van de tijd (gelukkig) wel vooruit gegaan.


Wat miste je, Soldim ? En wat vond je een voordeel ?

Aďt Ayt
22-03-10, 11:45
Kortom: geef mij maar het oude leren


je bedoeld ouderwets rijtjes gaan opdreunen van europese veldslagen en romeinse keizers en met een mep van de liniaal op de vingers bij een foutief antwoord ?

Aďt Ayt
22-03-10, 11:52
Het gaat niet om steeds vernieuwende onderwijsvormen.Daar draait het 'leren' niet om.


tijden veranderen en de samenleving veranderd.. je kunt niet meer aankomen met leersystemen uit de jaren 50.. dat pikken de ouders niet en dat pikken de leerlingen niet.. nu blijkt dat de vernieuwingen in het onderwijs niet goed uitpakken maar wat is dan het alternatief ? moeten ze dan maar stoppen met het uitproberen van veranderingen en vernieuwingen ? dat is ook geen optie..

nour_islam
22-03-10, 12:08
je bedoeld ouderwets rijtjes gaan opdreunen van europese veldslagen en romeinse keizers en met een mep van de liniaal op de vingers bij een foutief antwoord ?

op het MBO is dat nooit het geval geweest. Wat er nu gebeurt is dat leerlingen aan hun lot worden over gelaten en ze zelf het internet moeten gaan afspeuren om informatie te zoeken over een bepaald thema. Van lsegeven is er weinig sprake.
Om je een voorbeeld te geven. leerlingen kregen 8 uur in de week werklessen om rapporten te maken over een bepaald onderwerp. Daarentegen kregen ze maar 2 uur in de week theorieles. De uiteindelijke toetsing betrof niet het geleverde product maar veelal kennistoetsing over hetgeen ze in theorie lessen hebben behandeld.
Er wordt ervan uit gegaan dat leerlingen de JUISTE informatie hebben opgezocht en omdat dit zelfstandig gebeurd is blijft het hangen. Niets is minder waar.
Daarbij komt dat veel van de leerlingen de verantwoordelijkheid niet aan kan om zelfstandig aan de slag te gaan (en competenties op te doen) wat tot gevolg heeft dat die werklessen gebruikt werden als speellessen

mark61
22-03-10, 12:10
je bedoeld ouderwets rijtjes gaan opdreunen van europese veldslagen en romeinse keizers en met een mep van de liniaal op de vingers bij een foutief antwoord ?

Wat klets je nou weer? Je hebt er duidelijk geen ruk verstand van maar denkt, laat ik es lekker dwars doen. Je hebt zelf op het MBO gezeten, en toen aan het spijbelen geslagen, want je moest teveel leren?

Wel grappig als je bedenkt hoe archaďsch de didactiek van de meeste 'koranlessen' dan wel lessen Arabisch is.

H.P.Pas
22-03-10, 12:16
je bedoeld ouderwets rijtjes gaan opdreunen van europese veldslagen en romeinse keizers en met een mep van de liniaal op de vingers bij een foutief antwoord ?

Waar en wanneer was dat ?
Ik weet van niks.

Eke
22-03-10, 12:18
tijden veranderen en de samenleving veranderd.. je kunt niet meer aankomen met leersystemen uit de jaren 50.. dat pikken de ouders niet en dat pikken de leerlingen niet.. nu blijkt dat de vernieuwingen in het onderwijs niet goed uitpakken maar wat is dan het alternatief ? moeten ze dan maar stoppen met het uitproberen van veranderingen en vernieuwingen ? dat is ook geen optie..


Eke : De leraar ,ja, die mag zich op de hoogte houden van verbeterde kennis van leerprocessen/leerstagnaties/nut van bepaalde leerstof...

Ait, ik kan juist heel enthousiast worden over nieuwe ontdekkingen met betrekking tot leerprocessen, leerproblemen. Ben er ook voor dat leerstof getoetst wordt ...in hoeverre heb je er wat aan in je vermoedelijke toekomst.

Richt je op regelmatige bijscholing van de leraar. Een goede leraar is goud waard als hij z'n kennis kan gebruiken om de kinderen te motiveren en te onderrichten.


Ik denk helemaal niet aan leersystemen uit de jaren '50.
Maar aan het stupide volhouden--nee, zelfs invoeren op de basisschool- van het 'competatieve leersysteem' terwijl al decennia lang bekend is dat een deel van de leerlingen meer structuur nodig heeft !.

Is het competatieve systeem dan waardeloos ? Ik pleit voor een basis met structuur, duidelijkheid. Voor iedereen.En daarnaast differentiatie... zoals ruimte voor competatieve bezigheden.

Ja, en daarvoor moet bijgehouden worden van iedere leerling wat ie al beheerst en wat de lacunes zijn. Heel schools.Niet alleen op de basis- school, maar in elke vorm van onderwijs waar de kinderen persoonlijke aandacht nodig hebben.

nour_islam
22-03-10, 12:19
En om het te betrekken naar de "marokkanen discussie". de leerlingen met marokkaanse afkomst bewezen het minst met verantwoordelijkheid om te gaan en zelfstandig te werken. Die jongens hadden veel meer sturing nodig en bleken niet in staat om informatie op te zoeken en dit te verwerken in hun produkt.

nour_islam
22-03-10, 12:23
Ait, ik kan juist heel enthousiast worden over nieuwe ontdekkingen met betrekking tot leerprocessen, leerproblemen. Ben er ook voor dat leerstof getoetst wordt ...in hoeverre heb je er wat aan in je vermoedelijke toekomst.

Richt je op regelmatige bijscholing van de leraar. Een goede leraar is goud waard als hij z'n kennis kan gebruiken om de kinderen te motiveren en te onderrichten.


Ik denk helemaal niet aan leersystemen uit de jaren '50.
Maar aan het stupide volhouden--nee, zelfs invoeren op de basisschool- van het 'competatieve leersysteem' terwijl al decennia lang bekend is dat een deel van de leerlingen meer structuur nodig heeft !.

Is het competatieve systeem dan waardeloos ? Ik pleit voor een basis met structuur, duidelijkheid. Voor iedereen.En daarnaast differentiatie... zoals ruimte voor competatieve bezigheden.

Ja, en daarvoor moet bijgehouden worden van iedere leerling wat ie al beheerst en wat de lacunes zijn. Heel schools.Niet alleen op de basis- school, maar in elke vorm van onderwijs waar de kinderen persoonlijke aandacht nodig hebben.

Je schetst de ideale situatie. De ROC's van tegenwoordig zijn productiebedrijven en er is nagenoeg geen tijd voor persoonlijke begeleiding. Het beleid van de meeste scholen is erop gericht om zoveel leerlingen binnen te halen en hun omzet te vergroten. Kwaliteit komt op de laatste plaats

Soldim
22-03-10, 13:10
Wat miste je, Soldim ?


Akoestiek was een ramp, het tochtte zowel 's zomers als 's winters als de ziekte en de 'jaren 50' zit plaatsen waren nogal oncomfortabel.



En wat vond je een voordeel ?

Door al het geluid viel het niet op als je 5 minuten te laat kwam en 30 minuten te vroeg vertrok :hihi:

Zo ziet een modernere leerfabriek eruit:

http://www.esb2009.ethz.ch/img/hci_inside.jpg

(helaas zijn de studenten te conservatief en willen geen 'clicker'-system :( )

Eke
22-03-10, 14:02
Akoestiek was een ramp, het tochtte zowel 's zomers als 's winters als de ziekte en de 'jaren 50' zit plaatsen waren nogal oncomfortabel.



Door al het geluid viel het niet op als je 5 minuten te laat kwam en 30 minuten te vroeg vertrok :hihi:

Zo ziet een modernere leerfabriek eruit:

http://www.esb2009.ethz.ch/img/hci_inside.jpg

(helaas zijn de studenten te conservatief en willen geen 'clicker'-system :( )

http://www.puppystar.nl/puppystar/leesvoer/clickertraining/5.2.1%20clicker.gif

citaat:"Na de klik krijgt de student zijn beloning; dat zal vaak iets lekkers zijn, maar het kan ook iets anders zijn waarvoor de student graag wil werken, zoals een spelletje met een bal of een knuffel van de student-assistente. Hoofdzaak is dat de studente de beloning zo graag wil hebben dat hij bereid is er iets voor te doen." UIt : clickertraining.www.puppystar.nl



Soldim, het had zo ook z'n charmes, die collegezaal van jou van voor de oorlog :)
Zonde dat het zo slecht onderhouden is geweest...Kostte zeker scheppen geld ?

Maar ik denk aan meer klassiekere gebouwen (eenvoudig, duurzaam), met 'werk'lokalen en kleinere studieruimtes. Liefst met grote multi-purpose binnentuin.

Eke
22-03-10, 14:08
*Je schetst de ideale situatie.

*De ROC's van tegenwoordig zijn productiebedrijven en er is nagenoeg geen tijd voor persoonlijke begeleiding. Het beleid van de meeste scholen is erop gericht om zoveel leerlingen binnen te halen en hun omzet te vergroten. Kwaliteit komt op de laatste plaats

*Ideaal misschien, maar gewoon realiseerbaar..

* Geen wonder ook dat er veel uitstroom is van leerkrachten uit het MBO.

MaRiaH
22-03-10, 20:02
Het mbo is nog niet mislukt

Vanaf komend schooljaar reserveren de roc’s de naam ’middelbaar beroepsonderwijs’ voor de hoogste niveaus van het huidige mbo (de niveaus 3 en 4). De laagste niveaus worden voortaan ’funderend beroepsonderwijs’ genoemd. Daarmee is althans in de naamgeving het onderscheid van vóór 1996 weer hersteld, want de niveaus 3 en 4 vallen grofweg samen met wat ook toen al mbo heette.


Dat lijkt me alvast een goed idee.
Wat mij betreft ook terug naar het oude onderwijs.

Maar evengoed moet het hoger - en wetenschappelijk onderwijs onder de loupe.
De kwaliteit is sterk gedaald en het niveau van afgestudeerde HBO-ers en WO-ers is om te huilen.
Uitzonderingen daargelaten.