PDA

Bekijk Volledige Versie : Vier de lente, padden op pad!



Danablue
22-03-10, 07:48
Jongens het is eindelijk zo ver! De lente zet echt door en padden, kikkers en salamanders gaan op pad naar de sloot waar ze ooit uit hun eitje kwamen.
Daar hopen ze de vrouw of man van hun leven (voor dit jaar) te ontmoeten om gezellig samen heel veel eitjes te leggen. Hoe meer veilig aankomen hoe beter, want de amfibien eten lekker veel muggen en ander gespuis.
Dus let als je wandelt en fietst een beetje op, en help desnoods een wandelende pad naar de andere kant van de weg (gewoon in de richting waarin je hem vindt). Wie weet hoeveel levens je ermee redt!
(en geen gezeur over djins in kikkers enzo. In Nederlands zitten djins niet in de kikkers en padden, maar wel in een enkele politicus, soms in een politieman en vooral in competentiegerichte onderwijskundigen)

ps padden en kikkers zijn niet vies! Als padden schrikken kunnen ze met een klier wat vocht afscheiden maar als je je vingers niet aflikt of in je ogen wrijft is er niks aan de hand)


Paddentrek in volle gang
Uitgegeven: 22 maart 2010 07:31
Laatst gewijzigd: 22 maart 2010 07:31

RIJSWIJK - De paddentrek is goed op gang. Vrijdag was er een piek te zien in de migratie van padden vanuit hun overwinteringsplaatsen naar sloten, poeltjes, plassen, meertjes en andere watertjes om zich voort te planten.
Niet alleen de padden vertonen zich, ook kikkers en salamanders begeven zich 'op straat'.

De padden moeten wegen oversteken om hun doel te bereiken, een riskante reis. Vele sneuvelen onderweg, platgereden door auto's, brommers en fietsen.



Een enkeling komt om onder de schoen van een voorbijganger.

Op de website padden.nu van paddenwerkgroepen is te zien dat de amfibieën heel aarzelend op 12 maart in beweging kwamen. Hun aantallen waren toen nog klein. Afgelopen maandag waren het er al meer.


Winterslaap

Met het oplopen van de temperatuur ontwaakten er steeds meer uit hun winterslaap. Vrijdagavond waren de omstandigheden optimaal voor de padden, lekker zwoel en vochtig.

De werkgroepen telden vrijdag bijna zesduizend zogeheten gewone padden (Bufo bufo), ruim tweehonderd kleine watersalamanders, ongeveer tweehonderd heikikkers en honderd bruine kikkers.

Zaterdag en zondag waren ook goede trekdagen, maar wel iets minder dan vrijdag. Wel waren er meer bruine kikkers te zien, een stuk of 350. Ook werden zaterdag de eerste kamsalamanders gesignaleerd.

Eke
22-03-10, 15:31
http://www.wilmakarels.nl/images/image/natuurfotografie/kamsalamander.jpg

Wat een leuk beest is dat :een kamsalamander ! (nooit gezien)

Hoe zit dat met die djinns in padden, kikkers en salamanders ?
Van kunstgeschiedenisles kan ik me herinneren dat kikkers symbool zijn in de Middeleeuwen voor de potentie van de man. Of was het voor zijn voortplantingsorgaan ?



Nou ja, ik ga weer in de tuin werken. Elk jaar krijg ik kikkers in de tuin, die als speelgoed worden gebruikt door Buurkat. Als ie de kans krijgt.

Danablue
22-03-10, 16:08
Dat is een leuke inderdaad zeg! Met die hanekam!

Een zekere Marokkaan vertelde mij onlangs dat in kikkers djins huizen.
Dus beter niet aanraken en met een boogje omheen lopen.

Ook kende ik een meisje dat bang was te slapen in een ruimte direct grenzende aan het toilet. Het licht moest aanblijven, uit angst voor de djins die uit het water konden komen.

Aicha Kandicha woont toch ook in het water?

Maar kikkers en padden zijn lief!

Danablue
22-03-10, 16:11
ps het voorplantingsorgaan van de mannelijke kikker is geloof ik gewoon een gaatje hoor. Niet indrukwekken. (De kurkentrekker van een gans daarentegen....) Ik weet het niet zeker maar ik denk dat net als met vissen het sperma in de sloot over de eitjes wordt gesproeid als het vrouwtjes dat laat schieten terwijl ze in innige omstrengeling met haar prins verkeert.

Bofko
22-03-10, 16:16
Misschien zijn die djinns wel gewoon prinsen!

Eke
22-03-10, 16:25
ps het voorplantingsorgaan van de mannelijke kikker is geloof ik gewoon een gaatje hoor. Niet indrukwekken. (De kurkentrekker van een gans daarentegen....) Ik weet het niet zeker maar ik denk dat net als met vissen het sperma in de sloot over de eitjes wordt gesproeid als het vrouwtjes dat laat schieten terwijl ze in innige omstrengeling met haar prins verkeert.

Volgens mij ook. Dan heb je kikkerdril. En die kun je weer in een grote weckfles plompen. Alleen...nooit stenen op de bodem laten zakken die in de zon hebben gelegen. Bij donderkopjes dan. De temperatuur van het water stijgt dodelijk.:huil:


Hou op over die kurkentrekker ! Is dat nou evolutie :hihi: 't schijnt.
Echt ongelooflijk.

Danablue
22-03-10, 16:26
Misschien zijn die djinns wel gewoon prinsen!

Ja ook in Europa zit er magie aan kikkers. En aan waterputten.

Eke
22-03-10, 16:27
Misschien zijn die djinns wel gewoon prinsen!

Waar zitten ze in,die djinns, Bofko. Weet jij dat ?






Toegevoegd.. ik zie het in de post van Danablue: het zijn zelfstandige wezentjes. Ik dacht aan geesten...

Eke
22-03-10, 16:30
En aan waterputten.

Waterputten ? (om even te echoën ;) )

Bofko
22-03-10, 16:40
Waar zitten ze in,die djinns, Bofko. Weet jij dat ?

Ik denk vooral in de eigen hersens.

Die hersens proberen de wereld te ordenen inclusief de eigen emoties. Dus iets dat veel negatieve emoties als onbegrip, angst, walging of schrik oproept wordt geassocieerd met djinns.'Spoken' zouden wij in Europa zeggen.

Eke
22-03-10, 17:41
Ik denk vooral in de eigen hersens.

Die hersens proberen de wereld te ordenen inclusief de eigen emoties. Dus iets dat veel negatieve emoties als onbegrip, angst, walging of schrik oproept wordt geassocieerd met djinns.'Spoken' zouden wij in Europa zeggen.

Dan is het inderdaad slim om je kikker/je djinn te kussen, zoals je indirect voorstelde...
Ik had daar zo m'n bedenkingen bij :hihi:


Nu kan ik het helemaal volgen :zet liefde tegenover angst en 1 klap de spoken uit je hoofd :)

Danablue
22-03-10, 20:31
Vandaag fietste ik door de polder rond een uur of zeven. Heb een salamander, een stel losse padden en zelfs een koppel dat elkaar al had gevonden (gelukkig is het mannetje altijd kleiner dan het dragende vrouwtje)
over gezet. Lente!!!

En binnenkort overal jonge eendjes.


Waterput, van Vrouw Holle!