PDA

Bekijk Volledige Versie : Ondergedoken in Slotervaart



jang0201
23-03-10, 10:46
Ondergedoken in Slotervaart Pieter Hilhorst

23-03-2010 08:00reageer 81 reacties
Het is erger dan in de oorlog, vindt een echtpaar in Slotervaart dat belaagd wordt door Marokkaanse buren. Hun wanhoop is aangrijpend. Ze moeten zich beschermd weten
Ze kwam op houten slippers naar buiten lopen. Ik stond voor het televisieprogramma De Ombudsman opnames te maken in het Amsterdamse stadsdeel Slotervaart. Als ik me druk maakte over onrecht moest ik haar verhaal maar eens horen.

Lamellen
Haar appartement leek nog het meest op een bunker. Voor de ramen hing luxaflex. Door de halfgesloten lamellen zag ik ramen besmeurd met de onsmakelijke restanten van eieren die kinderen uit de buurt ertegenaan hadden gegooid. Er waren ook wel eens stenen door de ruit gegooid, vertelde ze me. ‘Omdat ik mijn mond open deed. Als enige.’ Overal stonden spullen in dozen ingepakt. Zij kwam tegenover me zitten. Haar man bleef staan. Zij gingen na veertig jaar verhuizen. Ze hielden het in deze buurt niet meer uit.

Naast hen woonde een Marokkaans gezin met zeven kinderen. Die kinderen hadden geen respect voor hen. Voor niemand. Op straat hingen jongens rond die haar toeschreeuwen: ‘Hé hoer, wil je me pijpen voor drie euro?’ Haar man was niet blij dat ze me naar binnen had gevraagd. ‘Ze hebben al gezien dat hij binnen is.’ Ik vroeg wie die ‘zij’ waren. Dat waren de straatterroristen die hen intimideerden. ‘Ik heb de oorlog meegemaakt’, zei de man die boven de zeventig zal zijn geweest, ‘dit is nog erger dan in de oorlog.’

Daarop begon hij te huilen. Met zijn grote handen probeerde hij me weg te wuiven en liep de kamer uit. Zij voelden zich onderduikers in Slotervaart.

Ze had heimwee, vertelde de mevrouw me. Heimwee naar de tijd dat Slotervaart nog een onderwijzersbuurt was. Een blanke onderwijzersbuurt. ‘De mensen uit Marokko hebben heimwee naar hun land, maar ik heb heimwee naar de buurt van vroeger.’

Smokkelen
Nu vertrekken ze. Maar de verhuizing gaat niet gemakkelijk. Ze durven geen verhuiswagen te laten voorrijden, want ‘dan weten zij waar we heengaan’. Dus smokkelen ze elke dag een paar ingepakte dozen naar buiten. Maar kasten en hun ruim bemeten televisie kun je toch niet ongezien afvoeren? Het lijkt een probleem waarop ze nog geen antwoord weten.

Het is vooral dit defaitisme dat hun wanhoop zo aangrijpend maakt
De wanhoop van het echtpaar is compleet. Ik vraag wat ze willen dat ik doe. Maar hun antwoord is even kort als ontluisterend: niks. Ze willen dat ik niks doe. En ze willen al helemaal niet hun verhaal voor de televisie vertellen. Ze zijn te bang voor wraakacties van de jongeren uit de buurt. Ik bood aan om contact op te nemen met de politie of met stadsdeelvoorzitter Ahmed Marcouch. Maar ook dat zien ze niet zitten. De politie is al zo vaak bij ze langs geweest. Geholpen heeft het niet. En ook in Marcouch hebben ze geen enkel vertrouwen.

'Maar willen jullie dan niet dat er iets gebeurt tegen deze intimidatie?’ vraag ik tenslotte vertwijfeld. De man wordt nu echt onrustig. Hij wil dat ik weg ga. Op mijn vraag of ik nog eens langs mag komen, schudt zij nee. Haastig schrijf ik mijn naam en telefoonnummer op. Voor het geval ze zich bedenkt. Hun namen en telefoonnummer willen ze me niet geven. Bij de deur druk ik haar nogmaals op het hart dat wat hen overkomt onacceptabel is en dat er moet worden opgetreden. Maar van een gesprek bij de geopende deur wordt ze helemaal nerveus.
Schuilen of vluchten. Dat lijken de enige mogelijkheden die deze mensen nog voor zichzelf zien. Ze geloven niet meer dat het zin heeft je stem te verheffen of voor jezelf op te komen. Dat hebben ze wel afgeleerd. Dat levert alleen maar problemen op. Ze hebben ook elk vertrouwen in anderen verloren. Niemand kan hen nog helpen.

Aangrijpend
Het is vooral dit defaitisme dat hun wanhoop zo aangrijpend maakt. Ze gedragen zich als kinderen die heel erg gepest worden en niet eens durven zeggen dat ze gepest worden uit angst dan nog meer te worden gepest. En dus verschuilen ze zich in hun bunker in Slotervaart.

Maar zo winnen de pesters. Zij kunnen ongestraft hun gang gaan. Om hen een halt toe te kunnen roepen, is het noodzakelijk dat de slachtoffers hun mond opendoen. Zonder aangifte staat ook de politie met lege handen. Zonder klachten kunnen de woningcorporatie en het stadsdeel weinig uitrichten.

Het eerste dat daarom moet gebeuren, is dat slachtoffers weten dat ze hun mond open kunnen doen. Dat ze zich beschermd weten. Dat is nu niet het geval. Daarom was het al een wonder dat die mevrouw op haar slippers naar buiten kwam

Max Stirner
23-03-10, 11:01
Heel erg verbazingwekkend weer.

Heb me altijd al afgevraagd waarom tegenwoordig geen hond in Slotervaart of Geuzenveld wil wonen.

tanger'73
23-03-10, 16:24
triest verhaal hoor, 'k gun niemand pesterijtjes.

Danablue
23-03-10, 16:41
Ik begrijp niet dat andere wijkbewoners die arme mensen maar laten aanmodderen. Geen enkele solidariteit.

Als je toch gezamenlijk het opneemt voor die mensjes. Iedere nare handeling in hun richting vastlegt in foto's en filmpjes. Dat akelige gezin moet daar weg, niet die ouwetjes.

tanger'73
23-03-10, 17:04
Ik begrijp niet dat andere wijkbewoners die arme mensen maar laten aanmodderen. Geen enkele solidariteit.

Als je toch gezamenlijk het opneemt voor die mensjes. Iedere nare handeling in hun richting vastlegt in foto's en filmpjes. Dat akelige gezin moet daar weg, niet die ouwetjes.


Rekening houden met buren is een erg belangrijk aspect, gek dat mensen daar met de pet naar gooien.

mark61
23-03-10, 17:37
Zeg guys, dit was niet de bedoeling van jang. De bedoeling was dat iedereen ocharme ging roepen over Marrekanuh.

tanger'73
23-03-10, 17:51
Zeg guys, dit was niet de bedoeling van jang. De bedoeling was dat iedereen ocharme ging roepen over Marrekanuh.

Kennelijk is hij in zijn opzet mislukt? :D

mark61
23-03-10, 18:15
Kennelijk is hij in zijn opzet mislukt? :D

Meskien.

Pizzaman
23-03-10, 18:49
Rekening houden met buren is een erg belangrijk aspect, gek dat mensen daar met de pet naar gooien.

Misschien dat de andere buren ook peuken schijten voor de asocialen?
In het algemeen zijn mensen van het type ' zoalng het maar niet bij mij gebeurt'.

Dit zie je namelijk altijd, overvallers met een mes, komen weg in een winkel waar 20 volwassen kerels rondom staan, etcetera.

Volgens mij omdat, wanneer je zelf iets doet, dat heet 'eigen rechter spelen'.
Men heeft daardoor in de loop van de tijd geleerd, zich nergens mee te bemoeien.
Tel uw zegeningen, een voor een... :cool:

Joesoef
23-03-10, 19:16
Pauper op straat, aso's in het verkeer, ellende bij de buren. Typerend de tokkiecontainersvoor aso's. Moeten ze ook maar een grote familie variant van maken. Krijg je alleen het probleem dat tokkies niet naast marokkanen willen wonen. Weg pesten?

Danablue
24-03-10, 07:07
Natuurlijk zijn mensen bang. Hopelijk niet onverschillig want dat is moeilijker te overwinnen dan angst. Het lijkt me ook een vrij griezelig gezin waar je inderdaad niet in je eentje de confrontatie mee moet aangaan.

Als nou iemand daar het voortouw nam en de buurt organiseert om die mensjes te beschermen. Niet met geweld maar gewoon door en masse aan te bellen en het treitergezin aan te spreken op hun gedrag. Gewoon met vijftig man voor de deur staan opeens, allemaal in net pak, zwijgend, en met een welbespraakte woordvoerder die zich niet laat verleiden tot een ordinaire schreeuwpartij. En door die slachtoffers voortdurend te begeleiden en te bewaken. En door en masse aan de bel te trekken bij de politie. Al is het geen aangifte, je kan wel een mutatie in het systeem laten maken. Als het dan uiteindelijk toch tot aangifte komt of tot andere feiten en omstandigheden die (leden van) het treitergezin tot verdachte maken, dan ligt er al lekker wat documentatie.

Ron Haleber
24-03-10, 09:02
Natuurlijk zijn mensen bang. Hopelijk niet onverschillig want dat is moeilijker te overwinnen dan angst. Het lijkt me ook een vrij griezelig gezin waar je inderdaad niet in je eentje de confrontatie mee moet aangaan.

Als nou iemand daar het voortouw nam en de buurt organiseert om die mensjes te beschermen. Niet met geweld maar gewoon door en masse aan te bellen en het treitergezin aan te spreken op hun gedrag. Gewoon met vijftig man voor de deur staan opeens, allemaal in net pak, zwijgend, en met een welbespraakte woordvoerder die zich niet laat verleiden tot een ordinaire schreeuwpartij. En door die slachtoffers voortdurend te begeleiden en te bewaken. En door en masse aan de bel te trekken bij de politie. Al is het geen aangifte, je kan wel een mutatie in het systeem laten maken. Als het dan uiteindelijk toch tot aangifte komt of tot andere feiten en omstandigheden die (leden van) het treitergezin tot verdachte maken, dan ligt er al lekker wat documentatie.

Ik zie geen reactie op dit vrome verhaal! Mijn persoonlijke indruk:

Danablue ziet voor zich een beschaafde maatschappij... Mooi maar onwerkelijk gedroom...

Denk je heus dat die Tokkie-Marokkanen in Slotervaart geisoleerd opereren?

Binnen een minimum van tijd roepen die Maroco-tokkies via hun mobieltjes een leger van 500 soortgenoten op - die tegenover die vijftig zielige autochtonen komen te staan...

Die 50 autochtonen mogen dan blij zijn als ze zonder lichamelijk letsel van stenen en ander gooiwerk - veilig kunnen wegkomen uit dat slagveld...:fpetaf:

Danablue
24-03-10, 09:53
Ik zie geen reactie op dit vrome verhaal! Mijn persoonlijke indruk:

Danablue ziet voor zich een beschaafde maatschappij... Mooi maar onwerkelijk gedroom...

Denk je heus dat die Tokkie-Marokkanen in Slotervaart geisoleerd opereren?

Binnen een minimum van tijd roepen die Maroco-tokkies via hun mobieltjes een leger van 500 soortgenoten op - die tegenover die vijftig zielige autochtonen komen te staan...

Die 50 autochtonen mogen dan blij zijn als ze zonder lichamelijk letsel van stenen en ander gooiwerk - veilig kunnen wegkomen uit dat slagveld...:fpetaf:


Hoezo vijftig autochtonen? Ik heb het over buurtbewoners, en liefst honderd.

Inderdaad is veel beschaving verdwenen uit de maatschappij. Is dat een reden om niks meer te proberen? Om het dan maar op te geven, en ervan uit te gaan dat het nooit meer goed komt?

Ron Haleber
24-03-10, 10:13
Hoezo vijftig autochtonen? Ik heb het over buurtbewoners, en liefst honderd.

Inderdaad is veel beschaving verdwenen uit de maatschappij. Is dat een reden om niks meer te proberen?

Om het dan maar op te geven, en ervan uit te gaan dat het nooit meer goed komt?

Om verzoening te proberen door met zn 50-en nogwel - die natuurlijk voor 90 % autochtonen zijn -,
belletje te gaan trekken bij - zoals duidelijk bleek - onverbeterlijke Marocco-tokkies, is toch wel heel erg naďf...

Mij lijkt dat die bewoners zich dan in overleg met de wijk-instanties (ook met Marokkaanse organisaties) zouden moeten organiseren met een doelstelling.

Zomaar wat aan te bellen, leidt m.i. nergens toe...:huill:

Fiets maar eerst eens door Slotervaart en praat met de mensen daar!:)

Danablue
24-03-10, 10:17
Ik heb het niet over "zomaar" of "belletje trekken". Ik bedoel een goed voorbereide aanpak gedragen door veel mensen.

We denken al tientallen jaren dat "de instanties" onze problemen moeten oplossen. Helpt dat goed? Niet in dit geval, die mensen durven niet eens naar "de instanties".

Danablue
24-03-10, 10:19
Slotervaart is nogal ver fietsen vanaf hier. Ben dan toch een dagje of meer onderweg.

Ron Haleber
24-03-10, 10:42
Ik heb het niet over "zomaar" of "belletje trekken". Ik bedoel een goed voorbereide aanpak gedragen door veel mensen.

We denken al tientallen jaren dat "de instanties" onze problemen moeten oplossen. Helpt dat goed? Niet in dit geval, die mensen durven niet eens naar "de instanties".

Wil je iets doen, dan zal dat roch in organisatorisch verband moeten, wil het iets uithalen...

De instantiies kun je wel volstrekt negeren, maar daar heb je dan voor structureel veranderen, ook niets aan!

Bart.NL
24-03-10, 10:51
Dan toch maar stadscommando's. Niet elk idee van de PVV is idioot.

Danablue
24-03-10, 11:07
Dan toch maar stadscommando's. Niet elk idee van de PVV is idioot.

Daarmee is dan de zoveelste instantie in het leven geroepen.

Een beetje sociale cohesie, wat saamhorigheid, en gemeenschapszin.
Dat is wat we missen. Dat verbeteren is pas structureel. Niet de zoveelste instantie die het voor ons moet oplossen.

Ik hoor dat woord wel telkens voorbij komen "stadcommando's". Maar wat zijn dat dan? Kickboxers met lage voorhoofden in legergroen? Of in een camouflagekleur die beter werkt in de stedelijke omgeving? Hebben ze opsporingsbevoegdheid? Bevoegdheid tot het aanwenden van geweld? Dragen ze wapen? Zo ja welke? Wie gaat hen opleiden? Onder welk gezag vallen ze? Mogen ze binnentreden in een woning of hebben ze toestemming van de rechter-commissaris nodig? En wat gaan ze precies doen eigenlijk? En komen er ook dorps en plattelandscommando's voor de ontspoorde jeugd daar?
Zijn deze vragen al beantwoord door PVV?

Joesoef
24-03-10, 11:12
Dan toch maar stadscommando's. Niet elk idee van de PVV is idioot.


Jaaaa! Het geluid van marcherende laarzen.



:moe:

Danablue
24-03-10, 11:17
Jaaaa! Het geluid van marcherende laarzen.



:moe:

DAT zal ze leren...

Bart.NL
24-03-10, 11:18
Jaaaa! Het geluid van marcherende laarzen.

:moe:

Als je zelf zoiets hebt meegemaakt, praat je wel anders.

Tuig hoort niet de baas te zijn.

Soldim
24-03-10, 11:23
Tuig hoort niet de baas te zijn.

Als je ze laarzen aantrekt is het geen tuig meer?

Bart.NL
24-03-10, 11:36
Als je ze laarzen aantrekt is het geen tuig meer?

Vaak worden stropers later goede jachtopzieners. Dus dat zou best kunnen.

Bedankt voor het meedenken :).

Joesoef
24-03-10, 11:37
Tuig hoort niet de baas te zijn.


O nee?


En waarom zouden bruinhemden het probleem wel kunnen oplossen en ons huidige rechtssysteem niet?

Bart.NL
24-03-10, 11:41
O nee?

En waarom zouden bruinhemden het probleem wel kunnen oplossen en ons huidige rechtssysteem niet?

Jij denkt meteen aan bruinhemden. Dat heb ik niet genoemd. Verder zou het best binnen een rechtstaat kunnen.

Het gaat er om dat het probleem wordt opgelost. Je mag best creatief zijn zolang het middel niet erger is dan de kwaal.

Joesoef
24-03-10, 12:15
Het gaat er om dat het probleem wordt opgelost. Je mag best creatief zijn zolang het middel niet erger is dan de kwaal.


En waarom dat niet overlaten aan politie en justitie?

mark61
24-03-10, 12:28
Pauper op straat, aso's in het verkeer, ellende bij de buren. Typerend de tokkiecontainersvoor aso's. Moeten ze ook maar een grote familie variant van maken. Krijg je alleen het probleem dat tokkies niet naast marokkanen willen wonen. Weg pesten?

Markerwaard inpolderen, zoeken ze het verder samen maar uit.

mark61
24-03-10, 12:29
Natuurlijk zijn mensen bang. Hopelijk niet onverschillig want dat is moeilijker te overwinnen dan angst. Het lijkt me ook een vrij griezelig gezin waar je inderdaad niet in je eentje de confrontatie mee moet aangaan.

Als nou iemand daar het voortouw nam en de buurt organiseert om die mensjes te beschermen. Niet met geweld maar gewoon door en masse aan te bellen en het treitergezin aan te spreken op hun gedrag. Gewoon met vijftig man voor de deur staan opeens, allemaal in net pak, zwijgend, en met een welbespraakte woordvoerder die zich niet laat verleiden tot een ordinaire schreeuwpartij. En door die slachtoffers voortdurend te begeleiden en te bewaken. En door en masse aan de bel te trekken bij de politie. Al is het geen aangifte, je kan wel een mutatie in het systeem laten maken. Als het dan uiteindelijk toch tot aangifte komt of tot andere feiten en omstandigheden die (leden van) het treitergezin tot verdachte maken, dan ligt er al lekker wat documentatie.

Politie, camera's ophangen, rechter en wbv die sneller mensen uitzetten. Nu is dat een traject van minstens 3 jaar dacht ik.

Openbare orde is geen taak voor de burgers. Voordat je het weet heb je van die Cubaanse / Joegoslavische volkscomité's.

Danablue
24-03-10, 13:06
Politie, camera's ophangen, rechter en wbv die sneller mensen uitzetten. Nu is dat een traject van minstens 3 jaar dacht ik.

Openbare orde is geen taak voor de burgers. Voordat je het weet heb je van die Cubaanse / Joegoslavische volkscomité's.

Volkscomites ken ik nog uit Nicaragua, daar hadden we ze ook.
Maar die waren een verlengstuk van de partij/staat. Zoals de stadscommando's een verlengstuk van de PVV/overheid zouden zijn.

Ik doel op gewoon gemeenschapszin. Dat is tegenwoordig ook al verdacht. Nee dan liever overal camera's, en een onpersoonlijke Big Brother.

Eerlijkheid, voor elkaar opkomen. Is dat zo gek? Net zoals je op school vroeger als het goed is het niet pikte dat een persoon in de klas altijd werd geziekt en genegeerd, zouden we dat nu ook niet moeten doen.
Gewoon massaal vriendschap en zorgzaamheid betonen aan die mensen in kwestie. Geweldloos.

Bart.NL
24-03-10, 13:06
En waarom dat niet overlaten aan politie en justitie?

Als politie en justitie het op kunnen lossen, zou dat de voorkeur hebben.

Danablue
24-03-10, 13:07
Geen stadscommando's maar "Mariniers der Liefde". In roze camouflagepakken, op hoge hakken of in Jezus sandalen.

Bewapend met een busje spuitslagroom.

Danablue
24-03-10, 13:08
Als politie en justitie het op kunnen lossen, zou dat de voorkeur hebben.

Helemaal mee eens.


Al blijf ik die slagroom aanlokkelijk vinden.

Bart.NL
24-03-10, 13:24
Bij dreiging, treiterijen en intimidatie doen slachtoffers vaak geen aangifte. Daders zijn moeilijk te pakken want ze plegen geen strafbare feiten waar een hoge straf op staat. Bovendien is het vaak moeilijk te bewijzen. Toch is het een serieus probleem. In dergelijke situaties is het lastig voor justitie en politie om op te treden en hebben de daders vrij spel. Daarom denk ik dat onconventionele methoden in sommige gevallen helaas nodig zijn.

Joesoef
24-03-10, 14:24
Als politie en justitie het op kunnen lossen, zou dat de voorkeur hebben.


Waarom zouden stadscommando's het wel kunnen oplossen?

Danablue
24-03-10, 18:35
Maar wat zijn dat dan, stadscommando's?
Kickboxers met lage voorhoofden in legergroen? Of in een camouflagekleur die beter werkt in de stedelijke omgeving? Hebben ze opsporingsbevoegdheid? Bevoegdheid tot het aanwenden van geweld? Dragen ze wapen? Zo ja welke? Wie gaat hen opleiden? Onder welk gezag vallen ze? Mogen ze binnentreden in een woning of hebben ze toestemming van de rechter-commissaris nodig? En wat gaan ze precies doen eigenlijk? En komen er ook dorps en plattelandscommando's voor de ontspoorde jeugd daar?
Zijn deze vragen al beantwoord?

Bart.NL
24-03-10, 19:02
Je zou het kunnen proberen. Als het niets oplost, moet je wat anders proberen. Maar betere ideeën heb ik nog niet gelezen in deze draad.

Joesoef
24-03-10, 19:38
Je zou het kunnen proberen. Als het niets oplost, moet je wat anders proberen.

Je zou wat kunnen proberen?

Pizzaman
24-03-10, 19:40
Of in een camouflagekleur die beter werkt in de stedelijke omgeving?

Muha, dat wordt dan inderdaad bruin, met al die hondenstront... :cool:

Danablue
24-03-10, 20:12
Hoed u voor de Poepbruine Stadscommando!

Dat is nog eens afschrikwekkend. Zeker met bijpassende geur.

Pizzaman
24-03-10, 22:25
Misschien zouden we dat tuig eens door de hondenpoep moeten raggen?
Nu ben ik zeker weer radicaal.

Cherry Bo
25-03-10, 09:57
Natuurlijk zijn mensen bang. Hopelijk niet onverschillig want dat is moeilijker te overwinnen dan angst. Het lijkt me ook een vrij griezelig gezin waar je inderdaad niet in je eentje de confrontatie mee moet aangaan.

Als nou iemand daar het voortouw nam en de buurt organiseert om die mensjes te beschermen. Niet met geweld maar gewoon door en masse aan te bellen en het treitergezin aan te spreken op hun gedrag. Gewoon met vijftig man voor de deur staan opeens, allemaal in net pak, zwijgend, en met een welbespraakte woordvoerder die zich niet laat verleiden tot een ordinaire schreeuwpartij.

'En masse aanbellen'?
En welke 50 man in net pak?

Oh my cock! Van welke planeet kom jij?

Cherry Bo
25-03-10, 10:04
Misschien zouden we dat tuig eens door de hondenpoep moeten raggen?
Nu ben ik zeker weer radicaal.

Nou nee, meer dat het daar te laat voor is.

Ik zie hier heel veel Slotervaartvreemde reacties voorbij komen.

Eke
25-03-10, 10:22
Oh my cock! Van welke planeet kom jij?

Cherry Bo, dit is toch gewoon 'brainstormen' waar Danablue mee bezig is....Iedereen denkt mee en komt met allerhande plannen op de proppen. Er kunnen delen van een plan weer inspirerend zijn om daar mee verder te komen.

Haar essentie is : gemeenschapszin aanwakkeren. We leven niet alleen voor ons zelf en dat is een gegeven wat de buurt zou moeten herkennen (ongeacht oorsprong van de achternaam).

Het lijkt alsof jij Slotervaart kent ( je oordeelt over Slotervaartvreemde reacties )...

Heb jij ideeen over de aanpak ? We pinnen je er niet op vast....:p:

Cherry Bo
25-03-10, 10:27
Het lijkt alsof jij Slotervaart kent ( je oordeelt over Slotervaartvreemde reacties )...



Ja, ik woon er al mijn hele leven.

Eke
25-03-10, 10:27
Misschien zouden we dat tuig eens door de hondenpoep moeten raggen?
Nu ben ik zeker weer radicaal.

Getsie...enne wat bereik je daar dan mee, Pizza ?

Eke
25-03-10, 10:44
Ja, ik woon er al mijn hele leven.

Dan moet het vreemd zijn dat anderen, die er nog nooit geweest zijn, erover meedenken.
Of valt dat wel mee ?

Maarre...wat vind je van het idee van Danablue om nou eens niet weeeer instanties in te schakelen maar als buurt het samen op te lossen.
Is dat mogelijk denk je ? (ik ken de buurt niet ) Zie je oplossingen voor je ?

En weet je wat ik zelf ook denk : actie is reaktie.

Er is ook wel eens een conflikt in onze buurt. Het zwaarste heeft 10 jaar geduurd. De hoofden gingen dan de andere kant op als ze langs elkaar heen fietsten...
Een man was erg lang en stak boven de heg uit van de tegenstanders. Steeds die neus naar de andere kant en die buren zich maar ergeren. Ja, hier heeft toch een verhuizing plaats gevonden, nu ik terugdenk...

We hebben alle buren weleens bij ons uitgenodigd om te praten,idealistisch als ik was. maarre...niet met iedereen valt -meteen-te praten. Stijfhoofden :)
Geduld is een schone zaak....

Maar nu deze oude mensen die op de vlucht slaan...Schrijnend.
Ze zullen ongetwijfeld ook in bepaalde mate mee hebben gedaan aan het opstoken van het vuurtje, maar het niet eens in de gaten hebben gehad..
Dat gezin ernaast is ook niet gezegend met gezelligheid, om het zacht te zeggen. Dat is voor henzelf ook heel stressy. Dat zou een argument kunnen zijn om te veranderen...

Cherry Bo
25-03-10, 10:50
Ja, het 'samen' oplossen is geen optie.
Er is geen 'samen'.
Er is ook niet per definitie ruzie (soms wel, zoals nu met het echtpaar), maar er is ook geen sociale cohesie.

Danablue
25-03-10, 10:53
Hoi Eke,

Inderdaad, brainstorm. Gewoon eens wat anders dan geweld als oplossing verzinnen, of roepen dat het allemaal toch niet helpt. Al dan niet gelardeerd met scheldwoorden of geslachtsdelen.

Brainstorm, mmmm, fijn woord. Misschien heb ik dan toch een brein?

Danablue
25-03-10, 10:54
'En masse aanbellen'?
En welke 50 man in net pak?

Oh my cock! Van welke planeet kom jij?

Van Ork.

Mork calling Orson, come in Orson.


I'm life Cherry Bo, but not as you know it.

Eke
25-03-10, 11:46
Ja, het 'samen' oplossen is geen optie.
Er is geen 'samen'.
Er is ook niet per definitie ruzie (soms wel, zoals nu met het echtpaar), maar er is ook geen sociale cohesie.

Je bent er in opgegroeid,he. Mis je het 'samen" ?

M'n zoon woont ook in de stad..een van de overbuurmannen zit met een verrekijker bij hem naar binnen te gluren....:p:
Een bezoek aan die man heeft niet geholpen.

Dus aan de ene kant heb je alle vrijheid, maar de mensen zitten zo dicht op elkaar dat ze zich afsluiten ??????
Tenminste...dat is wat ik denk. Ik weet natuurlijk niet of dat klopt...Het kan ook gewoon zijn dat je geen tijd hebt.

Gelukkig zijn er nog wat buurtwinkeltjes wat de buurt zelf opleukt :).

De buurt is sterk veranderd : nu wonen er veel jonge mensen-overdag afwezig- dus voor een oud echtpaar dat als een van de weinigen nog over is gebleven, niet zo gezellig.

Hoe is Slotervaart om in te wonen, Cherry Bo ? Wil je je kinderen er in op laten groeien ?

Eke
25-03-10, 11:55
Hoi Eke,

Inderdaad, brainstorm. Gewoon eens wat anders dan geweld als oplossing verzinnen, of roepen dat het allemaal toch niet helpt. Al dan niet gelardeerd met scheldwoorden of geslachtsdelen.

Brainstorm, mmmm, fijn woord. Misschien heb ik dan toch een brein?

De blauwbilgorgel vroeg zich af
waarom God hem geen hersens gaf ?
Waarom juist ik, een arme worm..
Ben ik er dan maar voor de vorm...

Ach, ik weet het gedicht ook niet meer. Wel grappig vers.

Danablue, je bent een blauw kaasje met ...wormen misschien :hihi: ?

Ach, het is in ieder geval heerlijke kaas ! Waar vind je die nog :)


We zijn volgens mij hier breinachtigen.

ELdorado
25-03-10, 12:03
Ondergedoken in Slotervaart Pieter Hilhorst

23-03-2010 08:00reageer 81 reacties
Het is erger dan in de oorlog, vindt een echtpaar in Slotervaart dat belaagd wordt door Marokkaanse buren. Hun wanhoop is aangrijpend. Ze moeten zich beschermd weten
Ze kwam op houten slippers naar buiten lopen. Ik stond voor het televisieprogramma De Ombudsman opnames te maken in het Amsterdamse stadsdeel Slotervaart. Als ik me druk maakte over onrecht moest ik haar verhaal maar eens horen.

Lamellen
Haar appartement leek nog het meest op een bunker. Voor de ramen hing luxaflex. Door de halfgesloten lamellen zag ik ramen besmeurd met de onsmakelijke restanten van eieren die kinderen uit de buurt ertegenaan hadden gegooid. Er waren ook wel eens stenen door de ruit gegooid, vertelde ze me. ‘Omdat ik mijn mond open deed. Als enige.’ Overal stonden spullen in dozen ingepakt. Zij kwam tegenover me zitten. Haar man bleef staan. Zij gingen na veertig jaar verhuizen. Ze hielden het in deze buurt niet meer uit.

Naast hen woonde een Marokkaans gezin met zeven kinderen. Die kinderen hadden geen respect voor hen. Voor niemand. Op straat hingen jongens rond die haar toeschreeuwen: ‘Hé hoer, wil je me pijpen voor drie euro?’ Haar man was niet blij dat ze me naar binnen had gevraagd. ‘Ze hebben al gezien dat hij binnen is.’ Ik vroeg wie die ‘zij’ waren. Dat waren de straatterroristen die hen intimideerden. ‘Ik heb de oorlog meegemaakt’, zei de man die boven de zeventig zal zijn geweest, ‘dit is nog erger dan in de oorlog.’

Daarop begon hij te huilen. Met zijn grote handen probeerde hij me weg te wuiven en liep de kamer uit. Zij voelden zich onderduikers in Slotervaart.

Ze had heimwee, vertelde de mevrouw me. Heimwee naar de tijd dat Slotervaart nog een onderwijzersbuurt was. Een blanke onderwijzersbuurt. ‘De mensen uit Marokko hebben heimwee naar hun land, maar ik heb heimwee naar de buurt van vroeger.’

Smokkelen
Nu vertrekken ze. Maar de verhuizing gaat niet gemakkelijk. Ze durven geen verhuiswagen te laten voorrijden, want ‘dan weten zij waar we heengaan’. Dus smokkelen ze elke dag een paar ingepakte dozen naar buiten. Maar kasten en hun ruim bemeten televisie kun je toch niet ongezien afvoeren? Het lijkt een probleem waarop ze nog geen antwoord weten.

Het is vooral dit defaitisme dat hun wanhoop zo aangrijpend maakt
De wanhoop van het echtpaar is compleet. Ik vraag wat ze willen dat ik doe. Maar hun antwoord is even kort als ontluisterend: niks. Ze willen dat ik niks doe. En ze willen al helemaal niet hun verhaal voor de televisie vertellen. Ze zijn te bang voor wraakacties van de jongeren uit de buurt. Ik bood aan om contact op te nemen met de politie of met stadsdeelvoorzitter Ahmed Marcouch. Maar ook dat zien ze niet zitten. De politie is al zo vaak bij ze langs geweest. Geholpen heeft het niet. En ook in Marcouch hebben ze geen enkel vertrouwen.

'Maar willen jullie dan niet dat er iets gebeurt tegen deze intimidatie?’ vraag ik tenslotte vertwijfeld. De man wordt nu echt onrustig. Hij wil dat ik weg ga. Op mijn vraag of ik nog eens langs mag komen, schudt zij nee. Haastig schrijf ik mijn naam en telefoonnummer op. Voor het geval ze zich bedenkt. Hun namen en telefoonnummer willen ze me niet geven. Bij de deur druk ik haar nogmaals op het hart dat wat hen overkomt onacceptabel is en dat er moet worden opgetreden. Maar van een gesprek bij de geopende deur wordt ze helemaal nerveus.
Schuilen of vluchten. Dat lijken de enige mogelijkheden die deze mensen nog voor zichzelf zien. Ze geloven niet meer dat het zin heeft je stem te verheffen of voor jezelf op te komen. Dat hebben ze wel afgeleerd. Dat levert alleen maar problemen op. Ze hebben ook elk vertrouwen in anderen verloren. Niemand kan hen nog helpen.

Aangrijpend
Het is vooral dit defaitisme dat hun wanhoop zo aangrijpend maakt. Ze gedragen zich als kinderen die heel erg gepest worden en niet eens durven zeggen dat ze gepest worden uit angst dan nog meer te worden gepest. En dus verschuilen ze zich in hun bunker in Slotervaart.

Maar zo winnen de pesters. Zij kunnen ongestraft hun gang gaan. Om hen een halt toe te kunnen roepen, is het noodzakelijk dat de slachtoffers hun mond opendoen. Zonder aangifte staat ook de politie met lege handen. Zonder klachten kunnen de woningcorporatie en het stadsdeel weinig uitrichten.

Het eerste dat daarom moet gebeuren, is dat slachtoffers weten dat ze hun mond open kunnen doen. Dat ze zich beschermd weten. Dat is nu niet het geval. Daarom was het al een wonder dat die mevrouw op haar slippers naar buiten kwam

kom op toch , hysterisch drama queens hypocrit victim rol freaks ! :lol: erger dan de oorlog ????:

dan weet men echt niet wat oorlog echt inhoudt ...

Danablue
25-03-10, 12:04
Die nick is al zo oud dat er inderdaad wormen in kunnen zitten inmiddels.

Toch klopt de nick wel. Ik ben een kaas, en vaak blue. En ik vind blauwe kaas erg lekker.

Ook lekker (van een italiaanse gehoord en onmiddellijk getest): pasta, dan in een pannetje op het fornuis gorgonzola smelten in hete melk. En dat dan door de pasta. Je kan er nog geroosterde pijnboompitten en rucola doorheen doen. Yummie!

Heeft je zoon wel eens geprobeerd terug te kijken met een eigen telescoop?
En dan met de buurman communiceren met briefjes? Goedkoper dan een mobieltje trouwens.
Wel om een beetje nerveus van te worden, zo'n overbuurman.

Danablue
25-03-10, 12:10
kom op toch , hysterisch drama queens hypocrit victim rol freaks ! :lol: erger dan de oorlog ????:

dan weet men echt niet wat oorlog echt inhoudt ...

Het gaat hier om een bejaard echtpaar dat in ieder geval WOII heeft meegemaakt. Ik weet niet in welke oorlogen jij allemaal al hebt moeten overleven, maar dat is in ieder geval hun referentiekader. Tijdens WOII ondervonden ze misschien nog enige steun van de mensen om hen heen, en waren ze uiteraard ook jong en veerkrachtig. Dus ik kan me indenken wat ze bedoelen.

Ik vind het schandalig dat je ouden van dagen uitmaakt voor hysterische drama queens. Beetje respect svp voor ouderen.

ELdorado
25-03-10, 12:11
Ja, het 'samen' oplossen is geen optie.
Er is geen 'samen'.
Er is ook niet per definitie ruzie (soms wel, zoals nu met het echtpaar), maar er is ook geen sociale cohesie.


sociaal cohesie ??? :lol:


Hoe kan deze NLse xenofobisch, islamofobisch, racistisch Eurocentrisch ... :lol: maatschappij met al diens wilders & Fortuyins & co. spreken van sociaal cohesie binnen deze zgn multicultureel maatschappij ???


multicultureel is geen synoniem van verschedenheid zoals de definitie ervan inhoudt ,volgens westerlingnen , maar assimilatie aan 1 enkel cultuur : de NLse of de westerse :

wat de NLse cultuur, identiteit ... zou precies inhouden weten de NLers zelf ook niet dus ...

try to learn from civili rights movements in the US & elsewhere :

er is er geen sprake van multicultureel maatschappij in NL of in het westen = er is er maar 1 optie voor niet_westerlingnen : zich onderwerpen aan & assomoleren in deze westerse maatschappijen , mer niet ...

Danablue
25-03-10, 12:15
sociaal cohesie ??? :lol:


Hoe kan deze NLse xenofobisch, islamofobisch, racistisch Eurocentrisch ... :lol: maatschappij met al diens wilders & Fortuyins & co. spreken van sociaal cohesie binnen deze zgn multicultureel maatschappij ???


multicultureel is geen synoniem van verschedenheid zoals de definitie ervan inhoudt ,volgens westerlingnen , maar assimilatie aan 1 enkel cultuur : de NLse of de westerse :

wat de NLse cultuur, identiteit ... zou precies inhouden weten de NLers zelf ook niet dus ...

try to learn from civili rights movements in the US & elsewhere :

er is er geen sprake van multicultureel maatschappij in NL of in het westen = er is er maar 1 optie voor niet_westerlingnen : zich onderwerpen aan & assomoleren in deze westerse maatschappijen , mer niet ...

Ik weet nog wel een mooie donkere plaats voor jouw stokpaardjes. Kijk maar eens achter je. En dan komt er ruimte voor iets nieuws! Het is lente!

ELdorado
25-03-10, 12:30
Het gaat hier om een bejaard echtpaar dat in ieder geval WOII heeft meegemaakt. Ik weet niet in welke oorlogen jij allemaal al hebt moeten overleven, maar dat is in ieder geval hun referentiekader. Tijdens WOII ondervonden ze misschien nog enige steun van de mensen om hen heen, en waren ze uiteraard ook jong en veerkrachtig. Dus ik kan me indenken wat ze bedoelen.

Ik vind het schandalig dat je ouden van dagen uitmaakt voor hysterische drama queens. Beetje respect svp voor ouderen.


Je hebt absoluut geen idee van wat ik had moeten ondergaan & meemaken ,dus ...i've no idea :worse than war even :

few people w'd have been able to survive what i've been through : it had made me only stronger :

to hear those old people say that those problems with Moroccans were worse than the war , well :

they can be then only hypocrit victim rol populist hysteric drama queens freaks ; especially many of those old fossiles are the most intolerant people on the planet even though the war should have tempered & civilized their feelings, views ....so...

This hypocrit Ducth society has been demonizing Moroccans especially for so long now u only get those kindda Moroccan reactions as a result , what do u expect ??? :

try even to mistreat ur own dog & u will see what that dog of urs w'd do to u ...= that's no comparison ...

Ik woon al lang niet meer in die achterlijk hysterisch drama queen hypocrit victim rol NLse maatschappij, gelukkig maar : te benauwd , te klein, te achterlijk, te kortzichtig ...naar mijn smaak : zon' pretentieus klein landje die andere minderheden moreel onderdrukt & vervolgens gaat klagen dat die minderheden problemen veroorzakken ... :lol:

what a disgusting tiny insignificant pretenious hypocrit ....piece of land !

God ...


Old Moroccans in the 1960's were treated like modern slaves by the Dutch autorities , they did the dirty work for ur folks ,had built this country somehow....& some of them had even died for ur country against the nazis earlier ...& now that u don't need their children & grandchildren, u do everything in ur power to make them feel unwelcome, uncomfortable , unwanted , undesirable ...while they're citizens like everybody else :

u do focuss on a divided , mostly uneducated , illeterate minority = Moroccans , that's so weak it can't defend itself properly , lacking some real leaders ...u demonize them for so long :

what do u expect then ???

if u w'd do that to animals even , they w'd torn u into pieces really, so ...

& then afterwards , u claim u're so innocent , so civilized, so loving, tolerant ...people victims of Moroccan barbarism or something like that ???

come on .........

ach...

ELdorado
25-03-10, 12:33
Het gaat hier om een bejaard echtpaar dat in ieder geval WOII heeft meegemaakt. Ik weet niet in welke oorlogen jij allemaal al hebt moeten overleven, maar dat is in ieder geval hun referentiekader. Tijdens WOII ondervonden ze misschien nog enige steun van de mensen om hen heen, en waren ze uiteraard ook jong en veerkrachtig. Dus ik kan me indenken wat ze bedoelen.

Ik vind het schandalig dat je ouden van dagen uitmaakt voor hysterische drama queens. Beetje respect svp voor ouderen.


Je hebt absoluut geen idee van wat ik had moeten ondergaan & meemaken ,dus ...i've no idea :worse than war even :

few people w'd have been able to survive what i've been through : it had made me only stronger :

to hear those old people say that those problems with Moroccans were worse than the war , well :

they can be then only hypocrit victim rol populist hysteric drama queens freaks ; especially many of those old fossiles are the most intolerant people on the planet even though the war should have tempered & civilized their feelings, views ....so...

This hypocrit Ducth society has been demonizing Moroccans especially for so long now u only get those kindda Moroccan reactions as a result , what do u expect ??? :

try even to mistreat ur own dog & u will see what that dog of urs w'd do to u ...= that's no comparison ...

Ik woon al lang niet meer in die achterlijk hysterisch drama queen hypocrit victim rol NLse maatschappij, gelukkig maar : te benauwd , te klein, te achterlijk, te kortzichtig ...naar mijn smaak : zon' pretentieus klein landje die andere minderheden moreel onderdrukt & vervolgens gaat klagen dat die minderheden problemen veroorzakken ... :lol:

what a disgusting tiny insignificant pretenious hypocrit ....piece of land !

God ...


Old Moroccans in the 1960's were treated like modern slaves by the Dutch autorities , they did the dirty work for ur folks ,had built this country somehow....& some of them had even died for ur country against the nazis earlier ...& now that u don't need their children & grandchildren, u do everything in ur power to make them feel unwelcome, uncomfortable , unwanted , undesirable ...while they're citizens like everybody else :

u do focuss on a divided , mostly uneducated , illeterate minority = Moroccans , that's so weak it can't defend itself properly , lacking some real leaders ...u demonize them for so long :

what do u expect then ???

if u w'd do that to animals even , they w'd torn u into pieces really, so ...

& then afterwards , u claim u're so innocent , so civilized, so loving, tolerant ...people victims of Moroccan barbarism or something like that ???

come on .........disgusting ...

Ask urself why the Ducth criminal bias populist intolerant liar media, the Ducth autorities ...do focuss only on Moroccans for so long now , choosing not to "demonize" other minorities, others that non_muslims ????

u have got other minorities who do produce more sophisticated criminality , ......nobody talks 'bout ...

ach...u're really sick people , sorry , most of u here at least & elsewhere in that backwatd intolerant narrow_minded tiny country of urs ...

ELdorado
25-03-10, 12:36
Ik weet nog wel een mooie donkere plaats voor jouw stokpaardjes. Kijk maar eens achter je. En dan komt er ruimte voor iets nieuws! Het is lente!


het is lente , ja : prachtig :daar geniet ik van , u've no idea :

maar hier in deze forum van jullie & land : is er alleen .....darkness ,achterlijkheid, domheid, uitsluiting ......... helaas :disgusting !

so ! Glad i don't live there anymore ! :zwaai:

ELdorado
25-03-10, 12:40
Disgusting ! :kotsen2:

ELdorado
25-03-10, 12:44
zucht .....Elvis had left this digusting building & disgusting suffocating pretentious ....tiny land : :lol:

to smell the lovely fresh spring air under the lovely bright sun ....leaving u in that stinking dark Ducth prison of urs while having pity on u all ....

:lol:

:zwaai:

God ..................

Danablue
25-03-10, 12:54
Jij bent tot nu toe de enige en eerste die een punt maakt van het feit dat het pestgezin bestaat uit Tokkies van Marokkaanse afkomst. Wat weer een bevestiging is voor mijn sterke vermoeden dat je gewoon een witte Nederlandse islamofoob bent die hier moslims te kakken zet door raar gedrag.
Je doet daar echt zo enorm je best voor.

Naar dat je zoveel oorlogen hebt doorstaan, wel geweldig dat je het hebt overleefd. Goed dat je een fijn nieuw vaderland hebt mogen vinden.
Wat ik dan niet begrijp is waarom je hier virtueel nog steeds dagelijks tussen al die walgelijke racisten verblijft. Niet begrijpen? Zelfs niet geloven!
Je zit hier gewoon in Nederland, en zo nu en dan ga je naar bijeenkomsten van islamofoben, waar je je thuis voelt. Daar doe je nieuwe energie op om hier weer via je mails moslims en de islam zwart te maken. Want dat is het enige effect dat jouw warrige schrijfsels hebben.

Bart.NL
25-03-10, 12:57
Beginnen met praten en overleggen is niet verkeerd. Als dat niet werkt, kunnen andere zaken worden geprobeerd (zoals buurtvader projecten). Dat werkt soms goed. Maar soms werkt het niet en dan moet weer iets anders worden bedacht.

Ik denk dat de politie of de autoriteiten in zulke gevallen moeten laten merken dat ze de baas zijn. Doen ze dat niet dan denkt het tuig dat het de baas is. Als de politie eens effectief op zou treden, heb je geen stadscommando's of iets dergelijks nodig.

Joesoef
25-03-10, 13:07
Ik denk dat de politie of de autoriteiten in zulke gevallen moeten laten merken dat ze de baas zijn. Doen ze dat niet dan denkt het tuig dat het de baas is. Als de politie eens effectief op zou treden, heb je geen stadscommando's of iets dergelijks nodig.


Waarom doet de politie niets?

Ron Haleber
25-03-10, 14:18
Waarom doet de politie niets?

De politie komt niet in door mocroos verziekte no-go-areas...

Zoals Mark al zei: zet ze een weekje met water en brood op Schiermonnikoog...
Dan piepen ze wel anders!:duim:

Eke
25-03-10, 15:57
Je hebt absoluut geen idee van wat ik had moeten ondergaan & meemaken ,dus ...i've no idea :worse than war even :

few people w'd have been able to survive what i've been through : it had made me only stronger :

:
SIZE]

Sallah...zo jong al zoveel ellende meegemaakt....au !!!!
Je schrijft dat je er sterker van bent geworden,

maar op het moment dat je van alles meemaakt en een ander zegt : ach, je zult er sterker van worden....

en jijzelf leeft alleen maar per dag..elke morgen :" God, geeft u me de kracht om deze dag door te komen, te overleven...
dan lijken deze 'opstekers' heel onwerkelijk." (dit is mijn eigen ervaring)

Maar weet je, je zult m.i. nog verder groeien door alles wat je hebt moeten ondergaan....stel je open voor Goddelijke wijsheid, inspiratie.

De hoeveelheid onvrede die jij voelt en plempt op het forum voel je ---denk ik--ook als spanning ?Temeer daar internetten een heel onzuiver signaal geeft. Je ziet maar 1 zin van iemand, bij wijze van spreke, of 1 bepaalde attitude..

Hoe voelt onbegrepen woede ??? Heeeel vervelend zal ik je zeggen !!!

Het maakt je nog bozer...

Maar je kunt er ook proberen anders mee om te gaan. Ik leer van het Boeddhisme , bijvoorbeeld : niet oordelen

Dat's moeilijk ...niet oordelen...

En er zijn nog zo'n paar dingen...heel veel....om te leren.



Gebruik bv. ook je verstand om je gedachten tegen te koppelen:

Godzijdank is Nederland niet verWilderst. Godzijdank staan zijn stemmers vaak maar achter een deel van zijn opvattingen.....
Bij veel politieke partijen is het zo : zo gewonnen, zo geronnen.

En : last but not least : gebruik je hart. Het is moeilijk lezen in andermans boeken...Denk bv. aan die oudjes,die er alleen voorstaan...... denk aan dat gezin met 7 kids, vermoedelijk in een flatgebouw...mss is de moeder wel bekaf en de vader chagerijnig van het harde werken om 9 man te onderhouden. Die willen ook wel eens rust...

Sallah :liefs !!!

PS.. dit is een innerlijke weg. Natuurlijk mag je je best doen om uiterlijke misstanden ten goede te doen keren. Als het binnen je macht ligt.....

Ach, misschien draag ik water naar de zee...sorry, dan.:)

Danablue
25-03-10, 16:14
Water naar zee of parels voor zwijnen. (op zich vind ik zwijnen heel aardig).

Hij is gewoon een bedrieger. En zijn geraaskal is een belediging richting echte moslims. Als Wilders posters laat drukken van zijn mails levert dat weer tig extra stemmen op.

Even terug naar de topic:

'Laat pestkoppen gedwongen verhuizing betalen'
Uitgegeven: 25 maart 2010 16:47
Laatst gewijzigd: 25 maart 2010 16:47

AMSTERDAM - Mensen die vanwege aanhoudend getreiter van buren gedwongen worden te vertrekken moeten hun verhuiskosten kunnen verhalen op de pestkoppen.

Kamerlid Coskun Çörüz van het CDA wil dat minister Hirsch Ballin van Justitie bekijkt wat hier mogelijk is.

Aanleiding van het voorstel van het Kamerlid is een artikel in de Volkskrant eerder deze week, waarin een echtpaar in de Amsterdamse wijk Slotervaart aangeeft te moeten verhuizen na aanhoudend getreiter van hun Marokkaanse buren en andere buurtgenoten. Het echtpaar woont al veertig jaar in de wijk.

Çörüz noemt de gedwongen verhuizing verschrikkelijk. "Het echtpaar gaat na jarenlange pesterijen, deze week gedwongen verhuizen. Het is onacceptabel dat goedwillende bewoners die worden gepest, alleen nog de keuze hebben om te schuilen of te verhuizen", aldus Çörüz.


Rekening

“De pestkoppen moeten de rekening gepresenteerd krijgen van de gedwongen verhuizing.“ Çörüz wil het mogelijk maken dat ouders van minderjarige pestkoppen ook kunnen opdraaien voor de rekening.

Het Kamerlid erkent dat een tegemoetkoming in de verhuiskosten een doekje voor het bloeden is. Liever ziet hij dat de pestkoppen harder worden aangepakt.

"Ik hoop dat het wetsvoorstel Maatregelen Bestrijding Voetbalvandalisme en Ernstige Overlast snel door de Eerste Kamer komt, want dan kunnen de pestkoppen ook een gebieds- of een
contactverbod krijgen."

Danablue
25-03-10, 16:16
Sorry hij stond er al elders

Bar
25-03-10, 16:26
Sallah...zo jong al zoveel ellende meegemaakt....au !!!!
Je schrijft dat je er sterker van bent geworden,

maar op het moment dat je van alles meemaakt en een ander zegt : ach, je zult er sterker van worden....

en jijzelf leeft alleen maar per dag..elke morgen :" God, geeft u me de kracht om deze dag door te komen, te overleven...
...........................

Brrr, wat een eng mens.
Het begint gruwelijk te jeuken of men rent gillend weg.....

Cherry Bo
25-03-10, 16:36
Je bent er in opgegroeid,he. Mis je het 'samen" ?

M'n zoon woont ook in de stad..een van de overbuurmannen zit met een verrekijker bij hem naar binnen te gluren....:p:
Een bezoek aan die man heeft niet geholpen.

Dus aan de ene kant heb je alle vrijheid, maar de mensen zitten zo dicht op elkaar dat ze zich afsluiten ??????
Tenminste...dat is wat ik denk. Ik weet natuurlijk niet of dat klopt...Het kan ook gewoon zijn dat je geen tijd hebt.

Gelukkig zijn er nog wat buurtwinkeltjes wat de buurt zelf opleukt :).

De buurt is sterk veranderd : nu wonen er veel jonge mensen-overdag afwezig- dus voor een oud echtpaar dat als een van de weinigen nog over is gebleven, niet zo gezellig.

Hoe is Slotervaart om in te wonen, Cherry Bo ? Wil je je kinderen er in op laten groeien ?

Mwah. Ik woon er al mijn hele leven, dus weet niet beter eigenlijk.
Mensen die hier op visite komen vinden het maar niks. Eentje zei zelfs: snap niet dat jij in zo'n graftakkenbuurt blijft wonen.
Maar goed. Ik behoor hier inmiddels tot een minderheidsgroep.
Alles hangt een beetje van los zand aan elkaar. Niet dat de sfeer slecht is, helemaal niet. Iedereen kent elkaar ook wel, van gezicht en zo. Mensen zeggen elkaar meestal wel vriendelijk gedag.
Maar de mensen die hier wonen trekken allemaal naar hun eigen 'soort', om het maar even plat te zeggen. Turken gaan niet om met Marokkanen en omgekeerd. Geldt ook voor de andere nationaliteiten. Het merendeel is Marokkaans en aangezien zij wél met elkaar omgaan denk ik dat ze 't heel gezellig hebben hier. Eigen winkeltjes, moskee, zowel lagere als middelbare scholen om de hoek, islamitische scholen.. in principe hoeft niemand de wijk uit.
Mijn kinderen zijn hier geboren, groeien hier ook op. Wat ik hierboven beschrijf geldt trouwens niet voor de kinderen, zij gaan wel allemaal met elkaar om. En wie kinderen heeft, komt zijdelings ook weer in contact met de ouders. Zij het miniem. Maar de kinderen hier hebben het heel erg naar hun zin met elkaar en hun vriendjes.
Wat wel jammer is dat meisjes nauwelijks in beeld komen bij vriendschappen.
Jongens en meisjes groeien soort van gescheiden op. Niet helemaal. Op straat is er nog wel enige sprake van contact. Maar samen naar de kermis, naar de film of bij elkaar spelen is er niet bij.
De Marokkaanse kinderen zitten allemaal op zwarte scholen op loopafstand, dat is opvallend.
Die paar Nederlandse, Surinaamse, Antilliaanse etc. kinderen gaan naar gemengde scholen buiten de wijk.
Voor iedere autochtoon gezin dat vertrekt, komt er een allochtoon gezin in de plaats. Dat is geen beleid bij mijn weten. Dat is eigen keuze.
De autochtonen kunnen wel reageren op de woningen, maar ze hebben er geen zin meer in.

Over die gepeste oudjes. Dat is triest. Het is een probleem wat makkelijk kan ontstaan, en als je ver af staat van de jeugd (door de leeftijd) of communicatief niet zo vaardig bent, kan het inderdaad escaleren. Maar ik weet dat er genoeg hulp voorhanden is (burenbemiddeling, de wijkagent die kan bemiddelen etc.). Waarom die oudjes daar niets mee doen is me niet duidelijk. Misschien weten ze de weg niet. Of misschien hebben ze het idee dat ze alleen staan met hun probleem en denken ze op voorhand dat hulp vragen toch niets uithaalt. Wat niet zo is.
Ik weet dat de politie, als je ze erom vraagt, qua bemiddeling meteen een helpende hand toereikt. Het beleid is er naar en er zijn allerlei protocollen om dit soort dingen op een vriendelijke manier in de hand te houden. Men zit er bovenop, om het zo te zeggen.
Dus waarom dit zo moet escaleren begrijp ik niet zo goed.
Maar goed. Dat ze zich niet meer thuisvoelen, ja, dat begrijp ik wel.
Ik woon hier omdat mijn kinderen het hier zo leuk vinden, maar ikzelf voel me ook een beetje verloren. Niet negatief. Maar als ik nu de kans krijg verhuis ik toch naar het Centrum of Zuid.

Joesoef
25-03-10, 16:39
De politie komt niet in door mocroos verziekte no-go-areas...

Zoals Mark al zei: zet ze een weekje met water en brood op Schiermonnikoog...
Dan piepen ze wel anders!:duim:


En waarom komen ze daar niet?

Eke
25-03-10, 16:45
Brrr, wat een eng mens.
Het begint gruwelijk te jeuken of men rent gillend weg.....


Ja, superrrr eng, Bar ! Aij, de kouwe rillingen over m'n rug...
Ik zou dekking zoeken, als ik jou was.
voordat ik schrijf :Bar, I put a spell on you !!! .Niks dan nachtmerries, jongen ....zwetend zul je wakker worden....

Danablue
25-03-10, 16:46
Mooi beschreven Cherry. Het heeft ook wel iets triestigs, eenzaams. Wel fijn dat de kinderen het zo goed naar hun zin hebben.

Mijn vriend en ik werden ook structureel geziekt. Niet zo erg als deze ouwtjes maar het was er wel. Politie deed niks. Uiteindelijk ebde het weg.
Maar maanden later belde de wijkagent heel blij, hij was gaan praten met de overlastgevers. Ja fijn hoor want toen waren die jongens gepikeerd en begonnen die etters opnieuw. Toen kwam er een koude winter.
En nu ben ik benieuwd hoe de lente en zomer worden.

Als de politie in Slotervaart ook op die manier te werk gaat, snap ik wel dat die mensen zich niet tot hen richten.

Joesoef
25-03-10, 16:47
'Laat pestkoppen gedwongen verhuizing betalen'
Uitgegeven: 25 maart 2010 16:47
Laatst gewijzigd: 25 maart 2010 16:47


Dit is natuurlijk ongelooflijk dom gewauwel. Als je de veroorzakers van overlast al niet eens kan aanpakken op hun gedrag, hoe krijg je dan voor verhuizen ivm pesten in godsnaam de bewijslast rond?

Niks bruinhemdenstadscommando's, de politiek moet zijn kop uit de grondtrekken en andere prioriteiten stellen. Gewoon werk voor politie en justitie. Weg met dat jaren '70 trauma.

Cherry Bo
25-03-10, 16:47
En waarom komen ze daar niet?

Is onzin dat ze er niet komen. Ze komen er wel.
Je moet 't ze alleen wel vragen natuurlijk. Ze kunnen het niet ruiken als je een probleem hebt. Volgens mij is dat 't waar 't 'm aan schort bij die oudjes.
Ze weten de weg niet.

Hier was ooit een ruzie met een doorgedraaide buurman.
Nou, de politie had binnen no time een compleet plan van actie klaarliggen om alles in goede banen te leiden. Daar blijken dus hele protocollen voor te zijn.

Danablue
25-03-10, 16:50
Is onzin dat ze er niet komen. Ze komen er wel.
Je moet 't ze alleen wel vragen natuurlijk. Ze kunnen het niet ruiken als je een probleem hebt. Volgens mij is dat 't waar 't 'm aan schort bij die oudjes.
Ze weten de weg niet.

Hier was ooit een ruzie met een doorgedraaide buurman.
Nou, de politie had binnen no time een compleet plan van actie klaarliggen om alles in goede banen te leiden. Daar blijken dus hele protocollen voor te zijn.

Ik denk dat ze dat inderdaad niet meer kunnen opbrengen, mentaal. De rek gaat er toch al een beetje uit bij ouderen, laat staan na een paar jaar pesten.

Cherry Bo
25-03-10, 17:03
Mooi beschreven Cherry. Het heeft ook wel iets triestigs, eenzaams. Wel fijn dat de kinderen het zo goed naar hun zin hebben.

Mijn vriend en ik werden ook structureel geziekt. Niet zo erg als deze ouwtjes maar het was er wel. Politie deed niks. Uiteindelijk ebde het weg.
Maar maanden later belde de wijkagent heel blij, hij was gaan praten met de overlastgevers. Ja fijn hoor want toen waren die jongens gepikeerd en begonnen die etters opnieuw. Toen kwam er een koude winter.
En nu ben ik benieuwd hoe de lente en zomer worden.

Als de politie in Slotervaart ook op die manier te werk gaat, snap ik wel dat die mensen zich niet tot hen richten.

Vreemd dat die wijkagent pas maanden later actie ondernam.
En ook vervelend dat ze opnieuw begonnen, dan heeft íe 't toch niet goed afgerond. Hij mag z'n handen er pas vanaf trekken als 't probleem is opgelost lijkt me.
Nee, dat is in Slotervaart anders. Maar komt ook omdat dit Slotervaart is hč. Buurt staat erg in the picture en het beleid van de politie is redelijk scherp vind ik. En qua overlast gaat het al stukken beter als jaren geleden. Dus ze doen iets goed.

Ja, ik vind het ook leuk om te zien dat kinderen het heel anders ervaren en beleven dan de volwassenen. En ik hoop dat ze dit met z'n alleen meenemen naar de volgende generatie. Zodat er steeds minder sprake komt van tweedeling, zoals nu het geval is.
Hoewel ik het praktisch gescheiden opgroeien van jongens en meisjes (in vriendschappen dus) in buurten als deze niet als positief ervaar.

Danablue
25-03-10, 17:10
Vreemd dat die wijkagent pas maanden later actie ondernam.
En ook vervelend dat ze opnieuw begonnen, dan heeft íe 't toch niet goed afgerond. Hij mag z'n handen er pas vanaf trekken als 't probleem is opgelost lijkt me.
Nee, dat is in Slotervaart anders. Maar komt ook omdat dit Slotervaart is hč. Buurt staat erg in the picture en het beleid van de politie is redelijk scherp vind ik. En qua overlast gaat het al stukken beter als jaren geleden. Dus ze doen iets goed.

Ja, ik vind het ook leuk om te zien dat kinderen het heel anders ervaren en beleven dan de volwassenen. En ik hoop dat ze dit met z'n alleen meenemen naar de volgende generatie. Zodat er steeds minder sprake komt van tweedeling, zoals nu het geval is.
Hoewel ik het praktisch gescheiden opgroeien van jongens en meisjes (in vriendschappen dus) in buurten als deze niet als positief ervaar.

Ja die vertraagde actie vond ik ook vrij bizar. Ik bel ze nooit meer en als er nog eens iets zou gebeuren dan zal mijn vriend er waarschijnlijk zelf hardhandig tegenaan gaan. Dat krijg je dan. Die jongens hebben het wel goed door als mijn vriend er is, dan zijn ze voorzichtiger. Als er in zijn afwezigheid iets voorvalt vertel ik het dus maar niet, want hij zou ze gaan opzoeken. En dan niet voor een kopje thee. Die etters zijn trouwens Nederlanders en mijn vriend is Marokkaan.

Cherry Bo
25-03-10, 17:20
Ja die vertraagde actie vond ik ook vrij bizar. Ik bel ze nooit meer en als er nog eens iets zou gebeuren dan zal mijn vriend er waarschijnlijk zelf hardhandig tegenaan gaan. Dat krijg je dan. Die jongens hebben het wel goed door als mijn vriend er is, dan zijn ze voorzichtiger. Als er in zijn afwezigheid iets voorvalt vertel ik het dus maar niet, want hij zou ze gaan opzoeken. En dan niet voor een kopje thee. Die etters zijn trouwens Nederlanders en mijn vriend is Marokkaan.

Nou, vind inderdaad dat je het ook als mannen onder elkaar kunt oplossen hoor.
Even flink de tanden laten zien en laten voelen wie de sterkste is. Ben er geen tegenstander van.

Die doorgedraaide buurman, daar is, naast de politie, later ook nog een Marokkaanse buurman op afgestapt. Heeft 'm verbaal alle hoeken van de straat laten zien. Sindsdien gaat hij kruipend door Slotervaart. :D

Eke
25-03-10, 17:23
Je geeft een helder beeld, Cherry Bo. Je blijft voor de kinderen...Hoewel ik ook begrijp dat de mensen aardig zijn als ze elkaar ontmoeten :de sfeer is goed over het algemeen...

Het zou best nog wel kunnen dat je mensen in Slotervaart tegen het lijf loopt bij wie je je snel thuisvoelt en dan wil je niet meer weg....:)


Maar je kiest -als je kinderen hun eigen weg gaan-uiteindelijk toch voor een plek die het best bij jou past... !

Eke
25-03-10, 17:28
En nu ben ik benieuwd hoe de lente en zomer worden.

Als de politie in Slotervaart ook op die manier te werk gaat, snap ik wel dat die mensen zich niet tot hen richten.

Pfff...toch wel heftig, om zo te wonen, Danablue.
Maar ik begrijp dat het negeren hielp aanvankelijk ?

Cherry Bo
25-03-10, 17:44
Ik woon trouwens in wat doorgaat voor het 'goeie' gedeelte van Slotervaart. Voor dit gebied zijn dan ook voorlopig nog geen sloopplannen.

De andere gedeeltes, waar het slopen en opbouwen begonnen is (o.a. het Mohammed B. stuk zeg maar), daar kom ik niet zo vaak, maar vind 't erg deprimerend daar.

Over dat slopen wat ze in dat stuk gedaan hebben: wat me laatst opviel, is dat men de flats/woningen die in het zicht liggen, dus aan de openbare weg waar veel verkeer komt, allemaal gesloopt hebben en daar prachtige flats voor in de plaats hebben gezet. Maar de flats/woningen die daarachter liggen, dus buiten het zicht van de belangrijkste openbare wegen, heeft men gewoon laten staan. Alsof daar geen eer aan te behalen is. Het is net alsof men aan buitenstaanders wil laten zien dat Slotervaart dus inderdaad een prachtwijk is. En als je er globaal doorheen rijdt is dat dus ook zo, vanwege de strategische manier van slopen en bouwen.
Dus zo kan het gebeuren dat je in een hofje woont, gevormd door 4 flatgebouwen, waarvan alleen 1 flat nieuw en mooi is (de flat die aan de weg, dus in het zicht ligt) en de andere 3 flats er nog even verpauperd als voorheen bijstaan.

Eke
25-03-10, 17:50
Bizar, zo'n wijkverbetering !

Danablue
25-03-10, 17:55
Pfff...toch wel heftig, om zo te wonen, Danablue.
Maar ik begrijp dat het negeren hielp aanvankelijk ?

Nee, wij waren juist mensen die het niet negeerden dat ze tot diep in de nacht herrie schopten, het speeltuintje sloopten, alcohol dronken op straat,
blikjes in onze tuin gooiden, de heg sloopten, en dergelijke ongein. Wij zeiden er iets van.

Ik werd er wel handig door. We dachten door die ellende serieus aan verkopen. Dus ben ik het huis gaan verfraaien. Buitenboel (houten huis!) geschuurd en gebeitst, raam in zijmuur donkere zolder laten zetten en zelf sponning en vensterbank getimmerd, zolder geisoleerd en afgetimmerd, nieuwe tegels gelegd in toilet, nieuw toilet en stortbak en wasbak opgehangen, nieuwe wasbak opgehangen in de doucheruimte, terras opgehoogd. Grotendeels eigenhandig omdat mijn vriend helaas werk heeft gevonden op 2,5 uur rijden waardoor we in een gedwongen weekendrelatie zitten. Dus dankzij hangjongeren ben ik een goede klusser geworden.

Maar ik denk dat het afnam omdat we niet meer zo interessant waren ofzo.
Het ging vervelen. En toen had de wijkagent opeens een gaatje in zijn agenda en werd het voor die jongens opeens weer actueel, het feit dat wij bestaan. Ze lieten een melkpak met vuurwerk en iets plakkerigs erin ontploffen tegen onze gevel (die ik keurig had geschilderd). En daarna werd het winter.

Zulke jongens worden ook ouder, gaan andere dingen doen. Vergroten hun actieradius. Dus misschien zijn we er vanaf. Maar vandaag zaten er andere jongens in het speeltuintje bij onze tuin en ik vond het gewoon moeilijk om er langs te lopen. Raar he?

Verder is het gewoon een rustig jaren 80 wijkje. Niks geen Vogelaar. Maar onbeschoften heb je overal.

Danablue
25-03-10, 17:56
Ik woon trouwens in wat doorgaat voor het 'goeie' gedeelte van Slotervaart. Voor dit gebied zijn dan ook voorlopig nog geen sloopplannen.

De andere gedeeltes, waar het slopen en opbouwen begonnen is (o.a. het Mohammed B. stuk zeg maar), daar kom ik niet zo vaak, maar vind 't erg deprimerend daar.

Over dat slopen wat ze in dat stuk gedaan hebben: wat me laatst opviel, is dat men de flats/woningen die in het zicht liggen, dus aan de openbare weg waar veel verkeer komt, allemaal gesloopt hebben en daar prachtige flats voor in de plaats hebben gezet. Maar de flats/woningen die daarachter liggen, dus buiten het zicht van de belangrijkste openbare wegen, heeft men gewoon laten staan. Alsof daar geen eer aan te behalen is. Het is net alsof men aan buitenstaanders wil laten zien dat Slotervaart dus inderdaad een prachtwijk is. En als je er globaal doorheen rijdt is dat dus ook zo, vanwege de strategische manier van slopen en bouwen.
Dus zo kan het gebeuren dat je in een hofje woont, gevormd door 4 flatgebouwen, waarvan alleen 1 flat nieuw en mooi is (de flat die aan de weg, dus in het zicht ligt) en de andere 3 flats er nog even verpauperd als voorheen bijstaan.


En die andere drie staan niet op de nominatie voor een facelift? Bizar zeg!

Cherry Bo
25-03-10, 18:14
Zulke jongens worden ook ouder, gaan andere dingen doen. Vergroten hun actieradius. Dus misschien zijn we er vanaf. Maar vandaag zaten er andere jongens in het speeltuintje bij onze tuin en ik vond het gewoon moeilijk om er langs te lopen. Raar he?

Verder is het gewoon een rustig jaren 80 wijkje. Niks geen Vogelaar. Maar onbeschoften heb je overal.

En gewoon aardig tegen ze doen helpt niet?

Tientallen kinderen waren hier van de winter de ramen van mijn (Marokkaanse) buurvrouw aan het bekogelen met een waar sneeuwballenbombardement.
Die vrouw werd witheet en kwam steeds gillend op het balkon, dat ze op moesten houden. Wat ze natuurlijk niet deden, want dat was hasske leuk, zo'n boze buurvrouw. Maar ze raakte zo over haar toeren dat ze ging hyperventileren van het krijsen, ik dacht dat ze erin bleef.
Dus ik kwam ook op het balkon en zei tegen die jongens: "Jongens, doe maar niet, die mevrouw vindt dat niet zo leuk. Weet je wat? Gooi die sneeuwballen maar op míjn ramen, ik vind het niet erg" (ik woon naast haar. En ik vind dus ook echt niet erg, snap wel wat daar leuk aan is).
Riepen ze: "Ja maar jij wordt nooit boos en dán is het niet leeeeeuk!"
Hahaha. En toen was 't afgelopen.

Maar niet boos worden en gewoon met ze praten, dat werkt wel, is mijn ervaring.
Sommige buren praten alleen met de kinderen/jongeren als er een probleem is. Terwijl ik eigenlijk altijd wel met ze praat. Dus als er iets is, is 't ook zo opgelost.

Cherry Bo
25-03-10, 18:16
En die andere drie staan niet op de nominatie voor een facelift? Bizar zeg!

Ja, dat weet ik eigenlijk niet. Misschien wel. (Kzal straks eens op de sloopplannen plattegrond kijken)

Eke
25-03-10, 18:17
Zulke jongens worden ook ouder, gaan andere dingen doen. Vergroten hun actieradius. Dus misschien zijn we er vanaf. Maar vandaag zaten er andere jongens in het speeltuintje bij onze tuin en ik vond het gewoon moeilijk om er langs te lopen. Raar he?

Verder is het gewoon een rustig jaren 80 wijkje. Niks geen Vogelaar. Maar onbeschoften heb je overal.

Wow, wat ben je een goede klusser .. Leuk joh !

Twee jaar geleden verschenen er ook uit het niets opgeschoten jongens bij ons speeltuintje. Giga geklier. Gemep met stokken op de heg.
Ik heb de 'mannen' genaast om m'n grasveld te maaien... Ze kregen weinig kans om tegen te sputteren en ik heb ze een glaasje limonade met een rietje gegeven :hihi: die jongens zagen we nooooit mee terug !!! :)

Danablue
25-03-10, 18:18
[QUOTE=Cherry Bo;4300731]En gewoon aardig tegen ze doen helpt niet?

QUOTE]


Nee dat werkt niet. Het gaat ook niet om kinderen hoor. Het gaat om ongeveer 18 jarigen. En als je 's nachts om een uur probeert vriendelijk te vragen of het wat zachter kan dan word je uitgescholden voor vieze tyfushoer. Of meer van dat fraais. Dat zal de alcohol wel zijn. Dan houdt het een beetje op.

Eke
25-03-10, 18:26
[QUOTE=Cherry Bo;4300731]En gewoon aardig tegen ze doen helpt niet?

QUOTE]


Nee dat werkt niet. Het gaat ook niet om kinderen hoor. Het gaat om ongeveer 18 jarigen. En als je 's nacht om een uur probeert vriendelijk te vragen of het wat zachter kan dan wordt je uitgescholden voor vieze tyfushoer. Of meer van dat fraais. Dat zal de alcohol wel zijn. Dan houdt het een beetje op.

Dan wordt het overmacht.....we hebben het ook gehad. De gemeente heeft het speeltuintje 'verarmd' zodat het niet meer aantrekkelijk was voor de oudere hangjongeren. Bovendien is de wijkagent hier ook aktief met huisbezoeken bij de jongens...

Voor de duidelijkheid : er zit geen nieuwkomer bij ! Allemaal autochtonen.


:zwaai: etenstijd

Cherry Bo
25-03-10, 18:47
[quote=Danablue;4300736]

Dan wordt het overmacht.....we hebben het ook gehad. De gemeente heeft het speeltuintje 'verarmd' zodat het niet meer aantrekkelijk was voor de oudere hangjongeren.

Wat deden ze dan? Die oudere hangjongeren?

Wat me vaak opvalt (ik heb het nu niet over jou hoor), dat mensen zich geďntimideerd voelen door groepen jongeren die inderdaad bijv. op bankjes in een speeltuin hangen. Maar in weze niks doen.
Hier zitten ze ook met hele groepen bij de zandbak. En ja, er wordt gestoeid, gelachen, geduwd, getrokken (en gevochten in de zandbak, maar gewoon om te kijken wie de sterkste is), er gebeurt helemaal niks.
Mijn Nederlandse buurman (getrouwd met een Marokkaanse), vindt 't allemaal maar 'asociaal uitschot' en zijn (half Marokkaanse) dochtertje mag dus nooit naar buiten om die reden. Heel vreemd. Hij ként ze niet eens, die jongens.
En zielig voor zijn dochtertje, die tussen 4 muren moet opgroeien.
Terwijl het gewoon aardige jongens die zich vermaken met elkaar. Ja, ze hebben grote lijven, zware stemmen en als ze lachen brult 't de hele straat door. Maar meer is 't ook niet. Soms denk ik ook dat mensen hun eigen gevoel van geďntimideerd zijn door dit soort taferelen, projecteren op zo'n groep. En dan denken dat ze van alles aan het uitvreten zijn. Wat bijna nooit zo is.
Mijn Nederlandse buurman, ziet iets heel anders dan de werkelijkheid.
Komt gewoon door zijn eigen onwil om te kijken op wie hij nu eigenlijk zo boos is. En dan denk ik: wie is er nu eigenlijk asociaal?
(Deze man is trouwens ook wel eens mikpunt van pesterijen. En dan denk ik: Sja bolle (hij is dik), eigen schuld.)

Danablue
25-03-10, 18:50
Lachen en hangen, prima. Maar schelden, slopen, schreeuwen tot diep in de nacht, dat is echt andere koek.

En zuipen en roken in een speeltuintje is ook verkeerd. Maar dat gebeurde veel zonder enig gevolg.

Als in Rotterdam een dakloze rustig zijn pilsje drinkt krijgt ie een boete. Oneerlijk

Cherry Bo
25-03-10, 19:00
Over die bolle:
Hij belt om de haverklap de politie. Als er iemand een scheet laat, gaat die dikke bellen.
En dat doet hij dan op straat, zodat iedereen ziet: "Ik bel, wacht maar! De Pliesie komt d'r an!"
En ja, dat is hartstikke leuk natuurlijk. Dan staan er opeens 20 man op straat, te wachten op de politie en wat meneer gaat zeggen.
In de tussentijd pakt hij dan zijn camera en gaat in het wilde weg foto's maken.
Dan heeft hij 'bewijsmateriaal', voor later of zo.
Maar goed. Dan komt de politie weer eens de straat inrijden en moet die papzak zijn verhaal doen. Laatst ging het erom dat zijn auto verplaatst zou zijn door jongens die erop geleund zouden hebben. Hij had foto's gemaakt.
Kon de politie niks mee natuurlijk. Maar hij greep de kans om door het lint te gaan en vreselijk te schelden op de groep jongens, zodat de politie goed kon zien hoe overstuur ze hem wel niet gemaakt hadden.
Hij had de pech met een Marokkaanse agent van doen te hebben, die zag 'm al helemaal niet zitten. Ik zei tegen die agent: "Hey psst... tiseenracist!" (is waar)
"Okee.. bedankt", zegt ie.
En maakte toen verbaal gehakt van 'm.
Hij zegt: "Ik maak een notitie van uw gedrag en ga een dossier over u aanleggen! Eerstvolgende keer dat u belt, weten mijn collega's met wie ze van doen hebben."
Billie Turf heeft nooit meer gebeld.

Bart.NL
25-03-10, 19:09
Verkiezingen staan voor de deur. Politici laten nu ook al proefbalonnetjes op:

'Laat pestkoppen gedwongen verhuizing betalen'

http://www.nu.nl/politiek/2212808/laat-pestkoppen-gedwongen-verhuizing-betalen.html

Probleem is natuurlijk: maak maar eens een zaak die voor de rechter standhoudt. En als dat lukt kun je net zo goed de pestkoppen zelf gedwongen laten verhuizen.

En dan zijn er ook nog de drama queens die hiervan misbruik zullen maken.

Eke
25-03-10, 19:57
[quote=Eke;4300744]

Wat deden ze dan? Die oudere hangjongeren?



Drinken,roken, drugs, vrijen ,muziek uit radio's. En daar hoort gelach en geschreeuw bij. Mss waren er 5 of 6 jongeren. Of iets meer.

Nou moet ik zeggen dat ik zelf gewoon m'n ramen en gordijnen dicht hield al was het nog zo lekker weer en bewust niet op het geluid wilde letten ..overdag reageer ik wel op de buitenwereld.

maar ik kreeg de verhalen van andere buren die aktief reageerden. Ze (de jongeren) schenen zelfs over garagedaken te lopen ...energie zat ! Zij wel :hihi:

En ik vond restanten van de avonden in de tuin.Ik bespaar je de opsomming.

Maarre. zoals ik al schreef...afgelopen zomer was het rustig.

Eke
25-03-10, 20:01
***

ELdorado
26-03-10, 12:36
Sallah...zo jong al zoveel ellende meegemaakt....au !!!!
Je schrijft dat je er sterker van bent geworden,

maar op het moment dat je van alles meemaakt en een ander zegt : ach, je zult er sterker van worden....

en jijzelf leeft alleen maar per dag..elke morgen :" God, geeft u me de kracht om deze dag door te komen, te overleven...
dan lijken deze 'opstekers' heel onwerkelijk." (dit is mijn eigen ervaring)

Maar weet je, je zult m.i. nog verder groeien door alles wat je hebt moeten ondergaan....stel je open voor Goddelijke wijsheid, inspiratie.

De hoeveelheid onvrede die jij voelt en plempt op het forum voel je ---denk ik--ook als spanning ?Temeer daar internetten een heel onzuiver signaal geeft. Je ziet maar 1 zin van iemand, bij wijze van spreke, of 1 bepaalde attitude..

Hoe voelt onbegrepen woede ??? Heeeel vervelend zal ik je zeggen !!!

Het maakt je nog bozer...

Maar je kunt er ook proberen anders mee om te gaan. Ik leer van het Boeddhisme , bijvoorbeeld : niet oordelen

Dat's moeilijk ...niet oordelen...

En er zijn nog zo'n paar dingen...heel veel....om te leren.



Gebruik bv. ook je verstand om je gedachten tegen te koppelen:

Godzijdank is Nederland niet verWilderst. Godzijdank staan zijn stemmers vaak maar achter een deel van zijn opvattingen.....
Bij veel politieke partijen is het zo : zo gewonnen, zo geronnen.

En : last but not least : gebruik je hart. Het is moeilijk lezen in andermans boeken...Denk bv. aan die oudjes,die er alleen voorstaan...... denk aan dat gezin met 7 kids, vermoedelijk in een flatgebouw...mss is de moeder wel bekaf en de vader chagerijnig van het harde werken om 9 man te onderhouden. Die willen ook wel eens rust...

Sallah :liefs !!!

PS.. dit is een innerlijke weg. Natuurlijk mag je je best doen om uiterlijke misstanden ten goede te doen keren. Als het binnen je macht ligt.....

Ach, misschien draag ik water naar de zee...sorry, dan.:)

Ok, dear Eke :

but i cant stand this filthy non-sense here anymore :

an extremely racist filthy lunching of a whole community = ŕ la US KKK in relation to those poor blacks , with no nanogram of nuance , perspectives ....

waaroom in Godsnaam wordt de nadruk gelegd alleen op Marokkanen criminaliteit meestaal dan, alsof criminaliteit een marokkanse uitvinding zou zijn, alsof de rest van die ander minderheden & autochtonen lieve keurig burgertjes zouden zijn die nooit welke crimineel gedrag dan ook zouden vertonen ....

we zijn allemaal potentiele criminelen : goed & kwaad zitten in ons & buiten ons ...we moeten maar de oorzakken ook in de NLse maatschappij gaan zoeken voor die marokkanen probleem ....

It's easy to judge ˛& accuse others in order to avoid being accused or being judged : much easier that that painful uncomfortable auto_criticism, self_reflection, introspection ......

Ducth people need scapegoats to better hide their own cultural identity moral ideological & other failures under this criminal globalisation & bad economy !

they just need scapegoats , like the nazis did in relation to jews & others :

history repeats itself , so ...

Thanks, lady : i'm gonna have to leave this filthy forum : most of the people here are just real garbage .....most of them at least ...

or i'll have to just continue using & sending some real choc therapies & wake up calls to these racist intolerant unuanced disgusting ignorant ...freaks = verbal cannibals = they don't seem to get enough of the blood of others those silly fear hate discrimination racism xenophoby ...vampires here !!!!! !


ach..................

have a nice day, lady !

All the best !

:zwaai:

Danablue
26-03-10, 13:15
Jij bent de enige hier die het over nationaliteit heeft.

Verder heeft iedereen het gewoon over het probleem van hangjongeren, korte lonten, communicatie, wijken etc.

Maar jouw agenda is onderhand overduidelijk. Je wilt het telkens sturen naar Marokkanen en moslims, zogenaamd ter verdediging. In werkelijkheid ben je simpelweg een witte islamofoob die hier moslims voor gek zet. Het zou fijn zijn als je daarmee ophield.

Eke
26-03-10, 13:42
: #goed & kwaad zitten in ons & buiten ons ...we moeten maar de oorzakken ook in de NLse maatschappij gaan zoeken voor die marokkanen probleem ....

#[COLOR="Purple"]Ducth people need scapegoats to better hide their own cultural identity moral ideological & other failures under this criminal globalisation & bad economy !

#they just need scapegoats , like the nazis did in relation to jews & others :

history repeats itself , so ...

#Thanks, lady : i'm gonna have to leave this filthy forum : most of the people here are just real garbage .....most of them at least ...



ach..................

have a nice day, lady !

All the best !

:zwaai: [/SIZE]

#1. Helemaal mee eens ! We hebben allemaal een schaduwzijde met rot kantjes erin. Maar ook een zonzijde met hartelijkheid en liefde !!!!! :)

Jongens die nog dicht staan bij hun Marokkaanse oorsprong en hun geloof gedragen zich veel beter.
Juist jongens die tussen de wal en het schip vallen ontsporen makkelijk.

#2. Zuiverder zou zijn : een relatief kleine groep Nederlanders hebben een pispaal nodig. Mn. de zwakkeren. ( Een Wildersstemmer is niet per definitie gelijk aan een moslimbasher )

#3. Europa 2010 is niet gelijk aan Europa 1930.

Ja, er is veel onzekerheid (economische toekomst)maar we moeten ook leren omgaan met een pluriforme maatschappij. Dat gaat niet zonder geknetter..en zal nog wel een tijd duren.
Dit is iets nieuws voor oudkomers.Maar ook vaak voor nieuwkomers. De ene gaat hier soepeler mee om dan de ander.

:) Sallah, ik stel voor : laat 'de stilte' niet los binnen in je.....dit maakt sterk en geeft rust van binnen en kwel jezelf niet met onheilsgedachten. Dat maakt het leven veel te zwaar....

#4. Je hebt gemerkt dat choc-therapie geen effekt heeft op internetgangers...
Daarachter zit meestal gewone mensen.
Die vaak terug gaan meppen als ze zich beschuldigd voelen......Dan kom je in een cirkel terecht....

Have a nice day, Sallah. Houd je van hardlopen trouwens ? In een of ander park in de buurt. en soms met je kleine mannekes ?

Liefs. Eke