PDA

Bekijk Volledige Versie : Russisch genie weigert 1 miljoen dollar



Marsipulami
24-03-10, 12:04
Russisch genie weigert 1 miljoen dollar
Wiskundeprof leeft liever als kluizenaar in vies flatje
woensdag 24 maart 2010Auteur: Sanne Standaert Aanraden 9 Delen Bewaar Corrigeer E-mail Print
Grigori Perelman


VorigeVolgendeDe echte 'slimste mens ter wereld', Grigori Perelman, heeft een beloning van één miljoen dollar geweigerd. De joods-Russische wiskundeprofessor vond in 2003 de oplossing van het 'vermoeden van Poincaré' en loste zo het grootste wiskundige mysterie van de twintigste eeuw op. Nu leeft hij als een kluizenaar tussen de kakkerlakken en heeft hij de wiskunde vaarwel gezegd.
De 44-jarige Perelman woont al jaren teruggetrokken in een armtierig appartementje in een buitenwijk van het Russische Sint-Petersburg. Het gebouw krioelt van de kakkerlakken en de mensen zijn er schuw. In zijn appartement staan alleen maar een stoel, een tafel en een bed met een vieze matras. 'Ik ben er één keer binnen geweest', vertelt buurvrouw Vera Petrova. 'Het was verschrikkelijk. Die matras heeft hij gekocht van de vorige bewoners, alcoholici.' Het groezelige gebouw wordt geteisterd door een kakkerlakkenplaag. 'We krijgen dat ongedierte maar niet weg', zegt Petrova. 'Het lijkt wel alsof ze zich allemaal bij hem verstoppen.'

Mysterieuze kluizenaar

Volgens velen is Perelman even mysterieus als het raadsel van Poincaré zelf. Het wiskundige genie valt op door zijn extreme schuwheid en zijn onverzorgde uiterlijk. Hij leeft als een kluizenaar en heeft nauwelijks nog contact met de buitenwereld. Lange tijd knipte hij zelfs zijn nagels of haren niet en leek hij op Catweazle of de vreemde Edward Scissorhands van Tim Burton. Toen maandag een man met een cheque van één miljoen dollar, of 740.000 euro, voor Perelman zijn deur stond, deed hij niet open. 'Ik heb alles wat ik wil', riep de Rus vanachter de gesloten deur. Waarom de wereldvreemde man zo'n grote som geld niet wil aannemen begrijpt niemand.

Vier jaar geleden verraste hij ook al toen hij niet opdaagde voor de uitreiking van de prestigieuze Fields Medal in Madrid. Dat is de hoogste wiskundige onderscheiding die er bestaat en wordt beschouwd als een soort Nobelprijs van de wiskunde. Toen verklaarde hij: 'Ik ben niet geïnteresseerd in geld of naambekendheid. Ik wil niet te kijk gesteld worden als een aap in de zoo.' Hij zou alleen maar erkenning willen van de juistheid van zijn werk. Nochtans geniet Perelman wereldwijd een goede reputatie en wordt zijn werk serieus genomen. In de jaren negentig verbleef hij enkele jaren in Amerika en bezocht er verschillende universiteiten als gastprofessor. Toen hij terugkeerde naar Rusland werd hij onderzoeker voor het Steklov Instituut voor Wiskunde in Sint-Petersburg. In alle stilte werkte hij er acht jaar lang aan de oplossing van het raadsel van Poincaré, zonder dat iemand daarvan op de hoogte was.

740.000 euro beloning

Het 'vermoeden van Poincaré' hield een eeuw lang wiskundigen en andere wetenschappers in de ban. Het ging zelfs zo ver dat het Amerikaanse Clay-Institute een beloning van één miljoen dollar, of 740.000 euro, uitloofde voor degene die het raadsel kon ontcijferen. In 2003 slaagde Perelman daarin en publiceerde hij de oplossing op het internet. De wiskundewereld stond in rep en roer toen zijn artikels verschenen.

Maar van de beloofde beloning wil Perelman nu niets meer weten. Volgens vrienden heeft hij de wiskunde vaarwel gezegd en het wiskundig instituut in Sint-Petersburg verlaten. Aanbiedingen van Amerikaanse topuniversiteiten blijven onbeantwoord. Hij zou liever in de bossen rond Sint-Petersburg rondtrekken en broeden op een nieuw wiskundig raadsel.

illmatik
24-03-10, 13:23
Een vent met karakter.

Mark
24-03-10, 14:22
. Volgens vrienden heeft hij de wiskunde vaarwel gezegd en het wiskundig instituut in Sint-Petersburg verlaten. Aanbiedingen van Amerikaanse topuniversiteiten blijven onbeantwoord. Hij zou liever in de bossen rond Sint-Petersburg rondtrekken en broeden op een nieuw wiskundig raadsel.

hij woont in de "slechte" wijk van St P waar Medvedev trouwens ook geboren is...

Hij was trouwens wegens een conflict weggestuurd daar ... en is zo geschokkeerd dat ie doorgedraaid is blijkbaar....

Bofko
24-03-10, 16:46
Dit is het vermoeden van Poincaré:

" Zij V een compacte driedimensionale (topologische) variëteit (zonder rand). Kan de fundamentaalgroep van V triviaal zijn zonder dat V homeomorf is met S3, de driedimensionale sfeer?"

Als je dit oplost dan snap ik zijn weigering van die prijs ook wel :maf2: