PDA

Bekijk Volledige Versie : Israël verdiept kloof tussen Democraten en Republikeinen nog



IbnRushd
26-03-10, 20:20
Israël verdiept kloof tussen Democraten en Republikeinen nog

WASHINGTON, 26 maart 2010 (IPS) - Acht op tien Amerikanen vinden dat het conflict tussen Israëli's en Palestijnen de Amerikaanse belangen schaadt. Dat blijkt uit een opiniepeiling die Zogby International zopas heeft vrijgegeven. Maar de kloof tussen Democraten en Republikeinen wordt ook op dit punt dieper.

Slechts 42 procent van de Amerikanen uit het Democratische kamp, beoordelen de Israëli's positief. Het is voor het eerst dat dit cijfer onder 50 procent zakt. Bij de Republikeinen kunnen de Israëli's op 92 procent rekenen.

Het oordeel over de Israëlische premier Benjamin Netanyahu legt een nog grotere kloof bloot. Slechts 20 procent van de Democraten heeft een gunstig oordeel over hem, bij de Republikeinen is dat 84 procent.

Ook al gaan de cijfers de laatste jaren achteruit, de Israëli's kunnen bij de Amerikaanse publieke opinie nog steeds op meer steun rekenen dan de Palestijnen. Volgens het onderzoek is ook de steun voor de Palestijnen en hun president achteruitgegaan. Slechts 21 procent van de ondervraagden beoordeelde de Palestijnen gunstig, vorig jaar was dat nog 25 procent.

Niettemin geloven steeds meer Amerikanen "dat het aanhoudende conflict tussen Israëli's en Palestijnen een negatieve impact heeft op de Amerikaanse belangen in het Midden-Oosten." Dat weerspiegelt een zekere steun voor de uitspraak die de Amerikaanse generaal David Petraeus vorige week deed in de Amerikaanse Senaat. "De spanningen tussen Israëli's en Palestijnen leiden vaak tot geweld en grootschalige gewapende confrontaties", zei Petraeus toen. "Het conflict voedt anti-Amerikaanse gevoelens als gevolg van de perceptie dat de VS Israël gunstiger gezind zijn."

Auteur: Eli Clifton

Bron: mo.be

tanger'73
27-03-10, 00:11
'zogby' is een wel heel toepasselijke naam voor een onderzoeksbureau en dat zelfs internationaal. Geef mij maar tangiers international.

Keydo
27-03-10, 00:18
Vernederd en gekleineerd is Binyamin Netanyahu. In een bijeenkomst met Barack Obama liep de president na een tijdje weg, omdat Nethanyahu steeds zijn standpunt bleef herhalen. "Laat me maar roepen als er iets nieuws is," zei Obama toen hij wegliep. De Londense Times maakte een reconstructie van de reis van de Israëlische premier en dat levert een bijna hilarisch verhaal op van hoogmoed die komt vlak voor de val. Er kwam ook geen foto-moment in het Witte Huis, zoals gebruikelijk is.* Een van de meereizende Israëli’s zei dat de premier de behandeling had gekregen van 'de president van Equatoriaal Guinee. De delegatie is in schande weggeslopen uit het Witte Huis en de premier vernederd teruggekeerd naar zijn land.*
De ontmoeting was bedoeld om de kou het de lucht te halen die was ontstaan doordat de Israëli’s nieuwe nederzettingen aankondigde net toen de Amerikaanse vice-president Joe Biden in Jeruzalem was. De delegatie had de meeting met Obama laten plannen op de dag na de stemming over de gezondheidswet, in de hoop dat Obama niet goed gefocused zou zijn. Dat viel tegen.
In Israel*is het drama goed gevolgd. "Onze premier verliet Washington vernederd, geïsoleerd en zwakker," stelt Haaretz vast. "Hij werd behandeld als een kwajongen."********
Er is iets aan het veranderen tussen de VS en Israel. Het is de vraag of de Iraeli’s dat op tijd in de gaten hebben.

tanger'73
27-03-10, 00:27
Maar om hierover wat te zeggen, de invloed van de zionisten met name op senaatsleden moet eerst in de kiem gesmoord worden alvorens Amerika kan overgaan op haar eigen belangen.

knuppeltje
27-03-10, 08:29
tanger'73;4301625]Maar om hierover wat te zeggen, de invloed van de zionisten met name op senaatsleden moet eerst in de kiem gesmoord worden alvorens Amerika kan overgaan op haar eigen belangen.

Die vinden dat hun eigen belang.

knuppeltje
27-03-10, 08:34
IbnRushd;4301552]Israël verdiept kloof tussen Democraten en Republikeinen nog

Totaal bezopen.

Het zal helemaal niets verdiepen, er zal alleen wat tromgeroffel zijn. De Amerikanen weten dat, Israël weet dat en de rest van de wereld weet dat. Kortom, hoe misdadig ook, alles gaat gewoon door.

Bart.NL
27-03-10, 12:35
Obama krijgt nu waarschijnlijk te maken met de Israel lobby. Hij had het al moeilijk, nu wordt het nog erger. Feitelijk is de Israel lobby de baas in de VS.

tanger'73
28-03-10, 10:49
Die vinden dat hun eigen belang.

Ze worden gegijzeld door zionisten, de VS heeft niks te zoeken in het midden oosten.

tanger'73
28-03-10, 10:53
Er is weinig sprake van een kloof, de zionisten hebben zowel de Republikeinen alswel de Democraten in hun broekzak. Van beide hoeft men niks te verwachten.

mark61
28-03-10, 12:08
Er is weinig sprake van een kloof, de zionisten hebben zowel de Republikeinen alswel de Democraten in hun broekzak. Van beide hoeft men niks te verwachten.

Nouhou...

Niettemin geloven steeds meer Amerikanen "dat het aanhoudende conflict tussen Israëli's en Palestijnen een negatieve impact heeft op de Amerikaanse belangen in het Midden-Oosten." Dat weerspiegelt een zekere steun voor de uitspraak die de Amerikaanse generaal David Petraeus vorige week deed in de Amerikaanse Senaat. "De spanningen tussen Israëli's en Palestijnen leiden vaak tot geweld en grootschalige gewapende confrontaties", zei Petraeus toen. "Het conflict voedt anti-Amerikaanse gevoelens als gevolg van de perceptie dat de VS Israël gunstiger gezind zijn.

Maar ik ben er inderdaad niet gerust op dat de invloed van AIPAC enzo snel minder zou worden. De Amerikaanse politiek is toch bizar op dat punt, de enorme invloed van lobby's.

Het gekke is dat de Reps zo pro-Israel zijn, terwijl Amerikaanse joden overwegend Dem stemmen.

Witte78
28-03-10, 12:26
Nouhou...

Niettemin geloven steeds meer Amerikanen "dat het aanhoudende conflict tussen Israëli's en Palestijnen een negatieve impact heeft op de Amerikaanse belangen in het Midden-Oosten." Dat weerspiegelt een zekere steun voor de uitspraak die de Amerikaanse generaal David Petraeus vorige week deed in de Amerikaanse Senaat. "De spanningen tussen Israëli's en Palestijnen leiden vaak tot geweld en grootschalige gewapende confrontaties", zei Petraeus toen. "Het conflict voedt anti-Amerikaanse gevoelens als gevolg van de perceptie dat de VS Israël gunstiger gezind zijn.

Maar ik ben er inderdaad niet gerust op dat de invloed van AIPAC enzo snel minder zou worden. De Amerikaanse politiek is toch bizar op dat punt, de enorme invloed van lobby's.

Het gekke is dat de Reps zo pro-Israel zijn, terwijl Amerikaanse joden overwegend Dem stemmen.

Het lijkt mij juist dat dit soort steun heel snel om kan slaan. Het is toch vooral gestoeld op sentiment? Het lijkt me dat het hele Israël verhaal de VS alleen maar geld kost. Maar goed, ik heb nooit echt begrepen waar Israëlische lobby's hun macht vandaan halen.

mark61
28-03-10, 12:40
Het lijkt mij juist dat dit soort steun heel snel om kan slaan. Het is toch vooral gestoeld op sentiment? Het lijkt me dat het hele Israël verhaal de VS alleen maar geld kost. Maar goed, ik heb nooit echt begrepen waar Israëlische lobby's hun macht vandaan halen.

Ik ook niet. Voor Europa is het me wel duidelijk. Ik denk dat in de VS antisemitisme zó taboe is (hoewel ondergronds ruim aanwezig, dacht ik), dat niemand ook maar de indruk wil wekken dat ie dat is. En 'tegen' Israël zijn is dat blijkbaar al.

De VS heeft niks aan dat gezeik inderdaad. En dan niet het geld dat I. zelf kost, maar de kosten van knokken tegen anti-Amerikanisme in de regio.

Als Obama morgen I. zou dwingen vrede te sluiten, wat bijzonder eenvoudig is, dan zou hij de held van de Arabische en islamitische wereld zijn.

Onbegrijpelijk, vanuit Amerikaans oogpunt.

tanger'73
28-03-10, 14:02
Als Obama morgen i. zou dwingen vrede te sluiten, wat bijzonder eenvoudig is, dan zou hij de held van de Arabische en islamitische wereld zijn.

Onbegrijpelijk, vanuit Amerikaans oogpunt.

Zo zie je maar, dat de VS totaal niet haar eigen belangen dient in het midden oosten. Maar die van zionisten die washington met name de federal government effectief gijzelen. De VS is het laatste bastion van israël en dat weten ze maar al te goed.